Joulukuun Toivevauvat 2012 *Toukokuussa*

miwwi: tämä nyt ei ole sitä mitä haluat kuulla, mutta istukka voi silti vielä erittää hormonia vaikkei sykettä enää olisikaan. Parhaalle kaverille on 2 krt putkeen käynyt niin, että käynyt varhaisultrassa, jossa ollut sykkeet. Kärsinyt tooosi pahasti pahoinvoinnista+kaikista oireista ja sitten np-ultrassa huomattu, että alkio kuollut heti sen ultran jälkeen. Muistan kuinka siinä 1. raskaudessa kaveri vielä suureen ääneen mainosti päivää ennen varhaisultraa kuinka uskaltaa raskaudesta kertoa kaikille, kun pahoinvointi on niin paha, että kaikki on pakko olla hyvin. Esitteli vielä kuinka maha oli kasvanut ja sitten tosiaan sykkeet oli loppuneet jo 5-6 viikkoa aiemmin. Lääkäri vaan selitti, että istukka on silti toiminut. Nyt hän on onnellisesti raskaana rv 31, mutta dopplerin annoin hänelle jo tosiaan rv 9, että sai mielenrauhan.
 
Nana2012 Kiitos sulle :heart: juu itse toivon myös, tai en ole ihan 100% varma yrittivätkö gyne tai lääkäri edes kuunnella sykettä, vai kuunteliko mutta ei vaan kuulunut tai sanonut mitään, koska olin niin shokissa sen gynen kommentin jälkeen enkä sitten tajunnut kysyä sitä sitten edes lääkäriltä kuunteliko sykettä edes kun oli vasta niin pieni, olisiko se ollut n. 5mm, voi tosi pikkuinen. :) :(
 
miwwi: toi 5mm vastaisi n rv 6+2, milloit sait plussan raskaustestiin? Siitähän pystyisit vähän arvioimaan? Mä kävin tässä raskaudessa varhaisultrassa rv 6+3 ja alkio oli 6mm ja kyllä siinä meni hetki, että silmät sykkeen havaisti, kun alkio on kuitenkin vasta niin pieni. Nyt maanantaina rv 7+3 syke olikin ihan huomattavasti helpompi havaita, tosi suuri ero viikossa, alkiokin oli tuplannut kokonsa 12,4mm.
 
Viimeksi muokattu:
malttamaton Olisin varmaan aikaisemminkin saanut positiivisen raskaustestin mutta tein digitestin 13.4. ja näyttöön tuli 3+, sanoin tuosta lääkärille ja se rupesi sitten miettimään asiaa ja sanoi että jos vielä katsotaan viikko.. Ja lääkäri kyllä yritti kauan katsella ultralla ja sanoi vain että pitäisi mennä parempaan ultrakoneeseen, mutta se oli varattu että ei sitten päässy..
 
Kiitos Rödluvan kuukauden päivityksistä!

Ja voimia Miwwi!

Omia kuulumisia sen verran, että tänään oli ensimmäinen neuvola. Neuvolan laskujen mukaan pitäisi olla tänään rv 9+5. Kun ultra oli vapaana päätti terveydenhoitaja kokeilla, josko sillä jo näkyisi uusi tulokas.

Ehkä viikot ei vielä vastaa nyt laskettua aikaa, sillä ei oikein selvinnyt sillä ultralla vielä ihmeempiä. Lapsivettä oli ja kohtu oli kasvanut, mutta sydämensyke oli vähän että näkyikö sitä vai eikö... Mutta ainakin pitäisi olla hyvällä kohdalla muun näkemän perusteella.

np-ultra varattiin 24.5. ja labraan pääsen 23.5. Ehkä sitten selkenee paremmin missä mennään. Kesäkuun alkupuolella pääsen sokerirasitustesteihin, kun esikoista odottaessa mulla oli rd. (lääkäriaikoja oli vähän huonosti.. Terkkari epäili, että onko liian aikaista tuo nyt varattu np-ultra, mutta seuraava mahdollinen aika saattaa olla jo liian myöhäinen sen turvotuksen katsomisen puolesta. Sekin on mahdollista, että sitä katsotaan vielä uudemman kerran, jos huomattavasti vähemmän rv viikkoja mitä nyt oletetaan.)

Olen muuten synnyttänyt esikoisen perätilassa, eli jos jollain on siitä jutskattavaa tulevaisuudessa, niin voin laittaa vaikka synnytyskertomukseni siitä.

Mutta tämmöistä tänne... Aika heikosti oon ehtinyt nyt käydä koneella.

Mukavaa Toukokuuta kaikille! :)
 
Kirjoitan ekaa kertaa mihinkään forumille ja jännittää!:)

Olen 24vuotias ensi kertaa raskaana turussa, ja mulla on aika vähän täälläpäin tuttuja joiden kanssa asiaa voisin jakaa, kun ompi omat kaverit vähän enempi eri elämäntilanteessa kun minä... Joten josko tänne uskaltaisin kirjoitella :)

Neuvolassa sanottiin, että raskaus näkyy kunnolla vasta viikon 20 jälkeen, mutta omasta mielestäni mulla on kyllä jo nyt melkoinen pallomaha... :)
eka ultra on ensi pe ja se jännittää ihan hurmusesti.

LA oisi 9.12 ja lapsi on tosiaan ihka ensimmäinen! Sairaala on siis tyks!

Sanna 9+5
 
Miwwi voimia ja suuri hali sinulle :hug:

Uusille tervetuloa :)

Itseä jännittää huominen, on ensimmäinen varhaisultra. Huomenna tulee myös täyteen 7viikkoa. Sitten perjantaina olisi ensimmäinen neuvola. Otan äitini huomenna mukaan ultraan (mieheni ei pääse) ja perjantaina menemme sitten yhdessä mieheni kanssa neuvolaan. Pitääkin huomenna, jos kaikki on hyvin, täytellä nuo paperit valmiiksi! Olen jo ihan unohtanut ne :D

Kuvotus senkun jatkuu, en voi edes ajatella ruokaa varsinkaan lihaa. Kävin kaupassa hedelmiä hakemassa niin harmitus tuli kun mandariinit oli loppu! Jouduin tyytymään omeniin. Heh :)

Ciru+nuppu 6+6
 
Miwwi, voimia sulle odotteluun! Varmasti ihan hirveä tunne, ja täytyy kyllä sanoa että eihän tuo kovin hyvältä kuulosta :( Mutta tietysti toivotaan kovasti että raskaus kuitenkin jatkuisi!

Uusille tervetuloa!

ON. tänään oireet oli selvästi helpommat kuin pitkään aikaan, ja heti tietty pelko pöksyissä että onko pienelle jotain tapahtunut... Onneksi pääsen ylihuomenna ultraan.

Rödluvan ja Beetakingi 7+5
 
Onko täällä odottavia turun seudulta? :)
miten muilla, tuntuuko että masu jo kasvaa, vaikkei vielä ns. "kuuluisi?" :)
mulla alkaa pian viikko10 ja tuntuu että koko alkuraskaus oli tosi hirvee pahoinvoinnin kannalta, mutta että nyt alkaisi jo pikkusen helpottaa.. voiskohan jo näinkin alussa.. :)

sanna 9+5
 
Miwwille suuret osanotot ja :hug: Itsekin keskenmenon juuri ensimmäisessä raskaudessa kokeneena ymmärrän hyvin surun ja hämmennyksen, jota varmasti koet nyt. Tosin tietysti toivon, että saisit vielä ensi viikolla sittenkin hyviä uutisia.

Tervetuloa Sandde!

).( Kävin tänään labrassa antamassa näytteen parvorokkoa varten. Eli, mun hoitolapsi ja luultavasti myös tuo esikoinen ovat sairastuneet parvorokkoon. Tietenkin juuri tuo parvorokko voi aiheuttaa alkuraskauden keskenmenoja ja myöhemmin sikiölle anemiaa :mad: En tiedä, olenko sairastanut tautia aiemmin, eli onko minulla sille jo immuniteetti olemassa. Tulokset saan ensi viikolla ja niistä siis selviää, olenko jo sairastanut taudin, vai onko tartunta mahdollisesti päällä parasta aikaa. Vaikka sairastuisin tautiin, ei keskenmeno toki mikään varma juttu ole, mutta yhtään lisää mahdollisuuksia sille en olisi kyllä toivonut : / No, nyt vaan odotellaan.

Muuten on ollut melko luottavainen olo, olen jopa uskaltautunut selailemaan tuplarattaitten valikoimaa netissä :D Nälkä yllättää usein, päiväunet venyvät lähes saman mittaisiksi kuin lapsilla ja vessassa pitää ravata kesken ulkoleikkien ja yöunien tiuhaan.

kwaidan ja tyyppi 6+5
 
Kiitos kaikille :heart: On täälä itketty kauhea tulva, itekun oon niin herkkä, että itken pienistäkin asioista ja sittenkun tulee tällänen asia niin sitä vaan ei voi todellakaan pitää sisällä.. :( Oon jo kääntyny siihen puoleen että hyviä uutisia ei vaan enää tuu, rupesi mietityttämään olisiko tämä voinut johtua omasta terveydestä, että kaikki ei oo hyvin, koska oon nyt monta kuukautta käyny pitkittyneen nuhan ja kauhean liman takia lääkärillä, myös itseäni on vaivannut sydämen kova tykytys olen kyllä vuosi sitten käynyt ekg:ssä, mutta mitään ei löytynyt, uskon siis että jomotus olisi päässä, en sit tiedä johtuisiko muka vain niskasta, mutta entä nuha ja lima kurkussa.. lääkärit vaan ei osaa auttaa ja se harmittaa jos olisikin jokin vakava juttu, kun näinkin kävi..
 
Miwwi Yksittäistä keskenmenoa ei voi mitenkään estää tai ehkäistä. Odottajan ei tarvitse eikä hän missään tapauksessa voikaan kantaa vastuuta keskenmenosta. Älä mieti, mistä keskenmeno johtui tai mitä olisit voinut tehdä toisin. Keskenmeno ei johdu sinusta tai mistään, mitä olet tehnyt.

Vaikka tässäkin ketjussa monilla on ollut keskenmenoja, joillain useampiakin, toistuvat keskenmenot ovat onneksi harvinaisia. Nyt kun kyseessä on ensimmäinen raskautesi, varmasti mietit, onko sinun koskaan mahdollista saada lapsia tai mitä jos tämä toistuu taas seuraavalla kerralla. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että seuraava raskaus alkaa ja sujuu ongelmitta. Toivottavasti voit puhua kokemuksestasi jollekin ja ehkä omasta lähipiiristä löytyy joku saman kokenut? Joitakin voi auttaa myös vertaistuki esimerkiksi keskustelupalstoilla. Pyydä keskusteluapua neuvolan tai lääkärin kautta, jos tuntuu, ettet itse pysty asiaa käsittelemään.

Rohkaisuksi kerron oman tarinani: sain spontaanin keskemenon elokuussa 2009 rv 7. Olin jo käynyt varhaisultrassa, jossa syke näkyi, mutta viikko tästä alkoi verenvuoto, joka lopulta päättyi keskenmenoon. Kävin lääkärissä, jossa tilanne todettin ultraamalla: kohtu oli tällöin jo lähes tyhjä. Lokakuussa 2009 tein uudestaan positiivisen raskaustestin, josta meidän ihana esikoinen syntyikin seuraavana kesänä. Raskaus sujui hyvin, tosin pelko keskenmenosta oli koko ajan mukana.

Raskaaksi tuleminen keskenmenon jälkeen hyvinkin pian on mahdollista. (Kannattaa ehkä jättää googlettamatta liiaksi keskenmeno-aiheisia palstoja, joilla joissain pelotellaan toistuvista keskenmenoista tai raskaaksi tulemisen mahdottomuudesta keskenmenon jälkeen). Omasta lähipiiristäni hyvin moni on saanut keskenmenoja, jotkut useampia, mutta toistaiseksi kukaan ystävistäni ei ole jäänyt lapsettomaksi. Toivottavasti tämä rohkaisee sinua hieman ja valaa uskoa tulevaan. Voimahali :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kattikati
tulin POKSumaan :D

tuo mitä kwaidan kirjotti on ihan tosi,et noita yksittäisiä keskenmenoja ei voi estää eikä niistä kannata itteään syyttää. samaa sanoin mun kaverille,ku se sai viikolla 8 spontaanin keskenmenon toissakesänä. se on mun mielestä vain luonnon oma tapa (en tiiä onko oikee sana) poistaa liian sairaat yksilöt.
toivottavasti ei ny ollu tökerösti sanottu,mut en osaa ny muotoilla toisin :headwall:

mulla oireet on pysyny poissa. ainoot mitä on jäljellä,on armoton väsy koko ajan ja sit jano... repäisykivut on kamalan kovat. luulis et ne kannattimet on jo valmiiks löysät ku on kuitenki vähän aikaa edellisestä,mut tuntuu olevan toisin päin :mad:

mulla tuli kutsu ultraan ja just tietty samalle päivälle ku millon mulla on lääkärineuvola. ultra aamulla puol 10 seinäjoella ja sieltä kauheella vauhdilla takas kirkolle lääkäriin,joka on puol 1. :p

mullahan on oma doppler. en oo sanu ääniä vielä kuulumaan,mut en mä näillä viikoilla vielä ootakkaa. kun kuitenki sykkeen saan, yleensä ne on siinä 120-140 välillä. siks mä uskon,et siellä jotain elämää on ko ei noi voi olla mun omiakaan. mun pulssi on siinä 77 paikkeilla. en tosin oo 100% varma kuitenkaa :ashamed:
mä jotenki koko ajan ootan sitä vuotoo,ku tuosta taaperosta vuosin alussa.tosin neki viikot on jo pitkälti takana päin :)

pitäs tästä lähtee liikuttamaan hevonen ja siivoomaan talli... kivaa vesisateessa.mut onneks en oo sokerista tehty :LOL:

 
Miwwi Meistä ei (kai) kukaan täällä ole lääkäri, mutta kyllä ihan näin maallikkona voisin sanoa, että yksittäinen keskenmeno ei todennäköisesti johdu odottavasta äidistä eikä sille löydy mitään syytä. Silloin, kun puhutaan toistuvista keskenmenoista (kolme km peräkkäin tai enemmän), voidaan selvittää, olisiko keskenmenojen taustalla esim. äidin kohdunkaulan heikkous tms. Toki myös jotkut sairaudet tai päällä olevat tulehdukset voivat lisätä keskenmenon riskiä, kuten itsekin tuossa pari viestiä taaemmas panikoin parvorokosta. Mutta, kun kyseessä on ensimmäinen raskaus ja ensimmäinen keskenmeno, on ehkä turha lähteä etsimään vielä syytä yhtään mistään. Tällä keskenmenolla ei ole mitään fyysistä vaikutusta tuleviin raskauksiin ja toivottavasti seuraava alkaakin sinulla mahdollisimman pian :heart:

On hyvä, että pääset ensi viikolla vielä uudestaan lääkäriin ja tilanne tarkastetaan. Olen aivan varma, että lääkäri sanoo sinulle täysin nämä samat sanat. Jos oma terveydentilasi sinua huolestuttaa, voit mainita siitä tässä yhteydessä lääkärille ilman muuta, mutta en usko lääkärinkään näkevän mitään syytä pitkittyneelle flunssalle ja keskenmenolle.

Täällä juuri sadepilvet väistyivät ja aurinko kurkkii pilven reunan takaa! Samanlaisia tunnelmia toivon Miwwi sinulle ja toki kaikille muillekin ketjulaisille :)
 
kwaidan puhut tosi hyvin kokemuksistas. Jotenkin sun sanomisesi rauhoitti, ja tajusin samalla kuinka paljon jännitän ja huolehdin tota Miwwin tilannetta. Hassua, miten voi tuntea näin vahvasti sympatiaa, vaikka ei ole koskaan tavannut toista. Tekisi mieli pystyä välittämään tukea jotenkin paremmin kuin hymiöillä....

Ja tervetuloa Sanddelle! Puhuit mahastasi, ja mulla on kyllä aivan samat fiilikset! Mulla on ollut hirveä turvotusmaha plussasta alkaen, ja vaikka se ei siitä ole koossa kasvanut, tuntuu se nykyään jotenkin erilaiselta... Se on vähän eri muotoinen, alavatsassa on pieni pinkeä pallo joka tuntuu kovemmalta kuin aiempi turvotus. Eilen Prismassa satuin kävelemään peilin ohi, ja kauhistuin tosissani kun huomasin kuinka mun pallomahani erottui niin selkeästi löysänkin topin alta. Onhan se harvinaista, että mitään mahan tapaista näkyisi vielä tässä vaiheessa, varsinkin meillä esikoistaan odottavilla, mutta kyllä niitäkin on. Käypä katsoon sitä alkuraskauden masukuvia -ketjua, siellä on jos jonkinlaista, jopa tosi aikaisilla viikoilla! Tässä masun tuijottelussa alkaa kyllä hieman pelottamaan, että keksiikö näitä muutoksia ja oireita ihan omasta päästään, varsinkin kun mä en edelleenkään ole käynyt yhdessäkään ultrassa enkä kuunnellut sydänääniä. Jos siellä ensimmäisessä ultrassa sanotaankin, ettei mitään lasta ole ollut enää aikoihin, ja mä olenkin jo luullut olleeni ihan "maha pystyssä"?

No, onneksi enää neljä päivää siihen ultraan...

Mosmos 10+3
 
Miwwi voimia! :heart:

on: "paniikki ultrassa" käyty, kaikki hyvin. 19mm pikkanen siellä kelluskeli tyytyväisen oloisena :) huoli hälveni, mutta ei poistunu... tuskin poistuukaan enää koskaan. Yritän tsempata itteni nauttimaan hiljalleen tästä raskaudesta, tottakai on riskejä mut ei niille mitään voi.

Vauvaton ja tyyppi 8+4 (tän päiväsen ultran mukaan 8+5)
 
  • Tykkää
Reactions: yöperhonen-
kwaidan kirjoittaa juuri niinkuin minäkin ajattelen.. kiitos noista sanoista ja ajatuksista :)

Miwwi älä missäännimessä syytä itseäsi, et olisi voinut tehdä mitään toisin!btuo ajattelutyyli oli minullakin ennen kuin oikeasti sisäistin asian keskenmenon jälkeen..

Mites Cirun ultra? :)

ON: yöstä asti migreeni vaivannu eikä tunnu menevän millään ohi!! verensokeritkin heittelee, äsken oli 2,7 ja vapina sen mukanen... hyvä et pysy lasi kädessä ku join..
No se siitä valituksesta :D muuten olo on mitä mainioin!! mitä nyt itkukohtauksia sain tossa päivemmällä :D
huomenna ois sitte aamulla klo 9.00 aika sinne ultraan tarkistuttamaan onko meijän pienellä kaikki hyvin ja heti sen jälkeen neuvola klo 10.00. sit pitääki lähtee auttelee miehen siskoa muuttohommissa :)

Pääkipuinen YP 7+3 (?) :heart:
 
Pikaiset kuulumiset taas vain..
eilen neuvolassa kaikki hyvin. paineet on taas matalalla joten pienehköä huippausta saattaa olla välillä. Hb oli hyvä. Sydän pompotteli hyvin ja seuraava neukku jo 25pv ja sitten pitäs tulla nt ultraan ja rakenneultraan ajat.. Lääkärin neuvola ajankin jo sain valmiiksi..
Väsy on ihan hullua.. paljoa ei saata syödä kerrallaan kun tulee stoppi..Nyt saunaan ja nukkuun et jaksaa taas aamulla harjotteluun..

Lohtu halit kaikille tarvitseville ja anteeksi etten nyt jaksa kummemmin kommentoida... Kuhan kävin ilmottaan että messissä ollaan

Vaavimasu ja valonpisara 9+0
 
Mullakin oli tänään kovin odotettu ultra ja uskomattomia uutisia tuli! Siellä nimittäin sykki 2 sydäntä:) Eipä ollut kyllä tällainen yllätys tullut edes mieleen, vaikka hoidoissa se mahdollisuus onkin suurempi. Sulateltavaa riittää ja riskitkin taitaa olla vielä aika suuret. Vauvelit vastasivat kokoa 7+3, mutta ei nyt muuteta laskettua aikaa mihinkään suuntaan:)

Kiri ja vauvelit 7+4
 
Hirveästi voimia miwwille!:hug: Meillä tais olla muistaakseni viikot aika samoja..

(.) Täällä kovasti jännäillään huomista ekaa neuvolaa, toivottavasti yövuoron jäljiltä jäis jotain mieleenkin! Olosta; Paha olo ja etominen ehkä vähän vähentyneet. Muuten kyl tuntuu, et hirveen paljon huonommin jaksaa tehä kaikkee.. Äsken olin hetken haravoimassa pihaa miehen ja appivanhempien kanssa, mut sit oli jo pakko "karata" sisälle ruuan laittoo ja haukata vähän välipalaa. Yövuoro kyl meni ihan yllättävän hyvin, ei suurempia väsyjä tullut.. Eli varmaan pahin väsy kausikin jo takanapäin, JEE! Kattoo nyt sit kuin tää toinen yö menee, sain kyllä onneks nukuttua hyvin! Ja täällä kans tosi turvonnu olo, vaikka ei kyl hirveemmin viel (kai?) ulospäin näykään..

Tervetuloa miunkin puolesta kaikille uusille! :)

Poks! 9+0 :heart:
 
Miwwille kovasti voimia :hug:

kirille suuremmoiset onnittelut tuplista, aivan ihana uutinen! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :)

Nyt omaa napaa: huoleni tuntuu pieneltä, mutta niin suurelta. Pari päivää on oikealta alavatsalta jomotellut, lähes siis jatkuvasti. Aiemmin kirpaisuja tuli esim. ylösnoustessa tai aivastaessa. Nyt siis jomottelun tapaista, joka ei juurikaan helpota - vaan jatkuu ja jatkuu. Ei siis mitään ylitsepääsemättömän kipeää tee, mutta tuntuu jatkuvasti siten että siihen huomiota kiinnittää. Huolestuttaa älyttömästi. Voiko jokin olla vialla, vai voiko kyseessä olla ihan normaalia jomottelua kohdun venymisestä tjn.? Miksiköhän kipu paikantuu oikealle :O? Vuotoa ei siis ole koko raskauden aikana tullut, eikä tule nytkään. Huomenna onneksi ultra yksityisellä.. josko huolet helpottuisivat, tai sitten päin vastoin :(

Huolesta soikea 8+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä