Kiitos kaikille onnitteluista
Ja onnea kaikille vauvautuneille!! :flower: Niin ja tietysti tsemppiä kaikille viime metreille, kohta kaikilla on jo vauvat sylissä :heart:
Kotiin pääsimme sunnuntaina ja arki on lähtenyt melko mukavasti käyntiin. Kovin tissitakiainen tuo tuntuu olevan, voi helposti olla tissillä monta tuntia ottaen välillä max. 20min torkkuja. Yöt on kuitenkin pääsääntöisesti mennyt hyvin, mutta viime yönä meillä tankkailtiin läpi yön..
Ajattelin laittaa tänne synnytyskertomukseni nyt, kun vauva on rauhallinen
5.12. oikeastaan koko päivän supisteli epäsäännöllisesti, sitten joskus iltapäivällä tuli limatulppaa. Myöhemmin limatulppaa tuli lisää ja yhdentoista aikaan illalla aloin kellottamaan supistuksia joita tuli 5-10min välein (3:n aikaan yöllä tuli yksi pidempi tauko jonka takia synnytyksen lasketaan käynnistyneen vasta tuolloin). Supistukset olivat jo sen verran kivuliaita, että en saanut nukuttua. Kolmen aikaan soitin isosiskoni paikalle, jotta on sitten valmiina kun tulee lähtö. Kuuden maissa aamulla päätimme lähteä kohti laitosta, kun supistuksia tuli n. 6 minuutin välein ja kivut alkoi olla jo aikamoisia. Paikan päälllä olin kuitenkin auki vasta 1,5cm, mutta saatiin kuitenkin jäädä jo sinne. Sain kivunlievitykseen childcare tense nimisen laitteen, mikä lähettää selkään sähköimpulseja. Se toimi hyvin, kosja siellä supistukset juuri tuntuikin eniten.Pari kertaa kävin myös kuumassa suihkussa. Kahden tunnin välein kävin käyrillä, mutta muuten vain olin, supistuksetkin harveni taas välillä melkein kymmeneen minuuttiin. Iltapäivällä saimme käyttöömme sh:n vastaanottohuoneen, joka oli tyhjillään. Siellä lepäillessä supistukset alkoikin voimistua ja yhtäkkiä neljän aikoihin niitä tulikin käyrälle n. 3min välein. Tällöin tarkistettiin myös uudelleen kohdunsuu, joka olikin 3cm auki. Saimme luvan siirtyä synnytyssaliin, jossa sainkin heti alkaa ottaa ilokaasua. Se toimi tosi pitkään hyvin vieden supistuksen kovimman piikin pois. Yhdeksän aikaan siitä meni kuitenkin teho kokonaan jolloin olin vasta 4cm auki. Pyysin epiduraalia ja pian anestesialääkäri tulikin sitä pistämään. Se olikin synnytykseni kivuliain kohta.. Sen laitto sattui niin paljon, että väkisinkin liikuin hieman(tuli sellaisia sähköiskumaisia nykäyksiä), joten se jouduttiin laittamaan yhteensä 4 kertaa ennen kuin onnistui. Ensimmäisellä yrityksellä ei onnistunut, kaksi muuta kertaa se osui suoneen ja tuli verta. Viimeisellä yrityksellä olin istuma-asennossa ja se onneksi vihdoinkin onnistui. Noiden laiton aikana itkin valehtelematta melko hysteerisesti ja itku jatkui varmaan puoli tuntia laiton jälkeenkin (Vieläkin meinaa tulla itku kun edes ajattelen asiaa.. hormonit
), kätilö ja sisko onneksi rauhoitteli hyvin. Sen tuoma apu oli kuitenkin aivan ihana, kaikki kivut alamahasta ja selästä hävisi, pieni paineentunne jäi takapuoleen. Kalvot puhkaistiin ja vedet menivät klo 22.13, tässä vaiheessa olin auki 5 cm. Synnytys ei kuitenkaan vieläkään lähtenyt hirmuisesti eteenpäin, joten laitettiin oksitosiini-tippa tippumaan. Varttia vaille 12 epiduraalin teho alkoi hävitä, joten sitä laitettiin lisää. Nyt olin auki 7 cm. Kivut lähtivät nyttenkin, tosin paineentunne peräpäässä ja alapäässä oli melkoinen, mutta se ei tuntunut pahalta vaikka sattuikin. Hieman ennen yhtä kätilö tarkasti tilanteen ja tokaisikin yllätyneenä "Ai oletkin jo siinä!" Pikkuinen oli siis jo hyvin laskeutunut ja olin auki 10cm. Jäätiin odottelemaan epiduraalin heikkenemistä ja sain luvan ähkimiseen, jotta vauva laskeutuisi lisää. Tätä en ehtinyt kuitenkaan tekemään kun hetken ajan, kun kätilö jo tuli takaisin. Vauvan syke oli laskenut, joten hän kutsui paikalle toisen kätilön ja alettiin tosihommiin. Kätilö päätyi leikkaamaan epparin, jotta saataisiin pikkuinen nopeammin ulos. Apuun tullut kätilö kiipesi jakkaran päälle painoi minua mahan päältä vartalonsa voimalla ja minä ponnistin ilman varsinaisia taukoja. Epiduraali vaikutti vielä niin hyvin, että ponnistusvaiheessa ei ollut juurikaan kipuja, missään vaiheessa ei tuntunut siltä, että en pystyisi siihen. 4 min myöhemmin (klo 1.12) syntyikin jo poikani ja muistan ajatelleeni, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Pienellä oli napanuora kaulan ympärillä, mikä oli aiheuttanut sykkeen laskun, mutta sai kuitenkin 9p. Strategiset mitat 52cm/3710g/36cm. Jälkeiset syntyivät 9minuutin kuluttua. Koko synnytys kesti siis hieman päälle 22h. Synnytyksestä jäi hirveän hyvä kuva, vaikka epiduraalin laitto olikin kamalinta kokemaani (hyöty kuitenkin voitti haitat), tokaisinkin vauvani syliini saatuani, että voisin tehdä uudelleen
Terveydenhoitaja kävi kotikäynnillä keskiviikkona, silloin oli jo vauvalle tullut hieman päälle 100g painoa kotiutumisesta. Lupa ulkoiluun saatiin myös, kun vauva on viikon ikäinen joten tänään käytiin ensimmäistä kertaa ulkona ja lähikaupassa. Ihanaa oli vähän päästä liikkumaan. Epparin takia ei vaan kovin pitkään edes voi vielä kävellä.. auts.
Emerentia ja Bebe 7pv :heart: