Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

tombatar, no höh ;)

pihla, googletin istukan kalkkeutumisen :D Ilmeisesti se tosiaan voi olla tosi kalkkinen loppuraskaudessa, mutta sillä ei kuulemma ole väliä niin kauan kuin toiminta on hyvä. Ja taisi olla niin että sen toiminta ei voi ihan yhtäkkiä romahtaa vaan merkit nähdään ajoissa ja sit ehtii tarvittaessa hyvin käynnistellä. Et ehkä maltan nyt odottaa sinne viikon päähän :p En olisi itsekään yhdessä vaiheessa uskonut että pääsen näille viikoille, eikö olekin ihanaa kun ei tarvi enää välittää supisteluista :)

Tein tänään itselleni aamukamman jäljelläolevista raskauspäivistä =) Siihen tuli 50 päivää, eli huomisesta (35+0) tuonne 42+1 asti. Toivon toki ettei sinne asti jouduta mutta eipähän lopu kampa kesken! Tuli jotenkin tosi hyvä fiilis kun kiinnitin sen seinälle ja istuin ja katsoin niitä päiviä, että kyllä nuo tuosta kuluvat :)

Katselin tuossa kans raskaudenaikaisia mahakuvia, ja nyt mun 8+0-maha näyttää musta lähes litteältä, mutta muistan silloin ajatelleeni että kristus mikä pömppä! :D Niin se perspektiivi muuttuu... alla se 8+0 kuva ja vertailuksi tänään otettu.



Rödluvan ja Beetakingi 34+6
 
Viimeksi muokattu:
No nyt en edes muista kirjotinko jo että mulle annettiin synnärille aika 30.11 jossa yritetään käynnistää synnytys ettei kasva niin isoks ku esikoinen. Vauva on nyt oikeinpäin mahassakin ja toivottavasti on käynnistyspäivänäkin vielä. Pari viikkoa enää siis suurinpiirtein jäljellä mun viimeistä raskautta:attn: Kuten kellonajasta käy ilmi niin unen lahjat on mennyttä. Mua vaivaa taas levottomat jalat ja turvonneet kädet ym mut en raaski mennä enää akupunktioon ja maksaa 90e ku tiedän ettei kovin pitkään tarvis enää odottaa.
Kiitos tsempityksistä sen meidän päiväkotikiusaamisasian kanssa. Tilanne on ehkä nyt enemmän hoidossa ja sit ku vauva syntyy niin poikakin jää kuukaudeks kotiin lomalle vaikka siis on nytkin vaan pari päivää viikossa hoidossa. Saadaan sit koko perhe tutustua vauvaan rauhassa.
Tänään tuli muutamia kipeitä supistuksia päivän mittaan ja rupes jo synnytys jännittämään ku muistaa et miltä ne supistukset tuntuikaan, iik. No ne meni särkylääkeillä ohi onneks.
Mua piristi ku kaverit oli tällä viikolla järkänny mulle yllätysbileet, nimittäin vauvakutsut =) Oli kiva semmonen rento naisten/tyttöjen ilta, hyvää syömistä ym. Sain kivoja lahjoja vauvalle ja jopa mielettömän vaippakakun. Pitäis olla useemminki tommosia iltoja, että miehet jätetään kotia =)
 
Ja taas valvotaan toista tuntia...

Nyt kun on muutaman viikon ollut tosi heikoissa voinnein niin piti yrittää vielä viimeisiä juttuja ennen vauvaa. Käytiin kuopuksen kanssa uimassa (poreallas ja ulkoallas olivat todella jees, vesiliukumäkiin en enää lähtenyt vaikka tyttö olisi tykännyt :D) ja avoimessa päiväkodissa sekä kirppiksillä etsimässä paitoja keskimmäiselle. Yksi tämän hetken isoimmista ärsytyksen kohteista on tuo keskimmäisen uusin "juttu", hän on ruvennut puremaan ja repimään paitojaan rikki. Tähän mennessä 27 paitaa jouduttu heittämään roskiin viimeisen vajaan 7 viikon aikana... :|

Muuten ei mitään uutta. Vauva möyrii kuin ennenkin ja kaikki alkaa olla valmista. Mietin vielä jos tässä ottaisi vähän aikaisemman lähdön jouluvaloihin ja laittelisi niitä jo ennen sairaalaan lähtöä. Tunnelmallisempi sitten istuskella öisin vauvaa imettämässä.

Toivottavasti sairaalasta saisi yhden hengen huoneen, en edes tiedä millaisia huonevaihtoehtoja siellä on nykyään. Tarkoitus olisi kuitenkin viettää siellä neljä yötä eli viikonlopun yli. Kolmet vieraat tuon oman väen lisäksi on jo luvanneet tulla seuraa pitämään. :D

Madicken ja enää 5 yötä jäljellä...
 
Hieno maha Rödluvan!
Ihanaa et sait vauvakutsut Kurre ja huisia että muutama jo tietää millon pääsee vauvaansa näkemään!! :)
Täällä menny yöt niin, et nukahdan 03-jälkeen, ja miehen ansiosta nukuin tänään ysiin..ei kehumista..
Madicken , vähä samat ajatuksen jouluvalojen suhteen.. ja koristeidenkin:xmas: kun nyt alkaa olla vauvalle kaikki kunnossa-vaunujen lakana+pussi yms. pitäs viel laittaa..- niin ajattelin jos laittas keittiöön nätimmän verhon, ja ikkunaan jouluvalon-- en usko että sitte kun vauva ilmestyy, ja esikoinen vaatii huomiota, ni kerkee mitään ylimäärästä. Nyt on niin epäjouluista ja pimeetä- et ei varmaan haittaa jos vähän pidentää juhlakautta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
P.s. Mua on alkanu jännittää esikoisen reaktio:O... Täytti 3v, on normisti reipas ja itsenäinen, ollu uhmaa jo viime vuoden, että se on jo tuttua. Nyt pussailee ja halailee mahaa, auttaa vauvan tavaroiden kanssa ja suhtautuu hyvin, mutta samaan aikaan on ilmaantunu sit sellasta toisenlaista uhmaa-- et kun joku asia ei mene hänen mukaansa- ni huutaa kun palosireeni vastakommenttiaan-- ja oon alkanu kehittelee kauhukuvia, että herättää vauvan tahallaan/vahingossa--ja et mite pärjään arjessa...
 
Huomenta!
Rödluvan Ihana vauvamasukuva! :)
..Täytyy tunnustaa, että tämän oman pikkukakkosen kasvusta ei oo vielä yhtään kuvaa otettuna, esikoista odottaessa kylläkin tuli otettua masukuvia. Täytynee kyllä ottaa ihan asioikseen räpsästä pari, ni on jotain muistoa tästäkin. ...Meillekin viimeisestä vauvasta.
Vielä ennen lepohoitoon joutumista ajatuksissa oli, että meidän perheeseen yritettäisiin vielä 3.lapsi ennenkuin lapsiluku olisi täynnä. Kummasti vaan ajatus kirkkaasti muuttui, kun edessä olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös se raskaus menisi vuodelevossa. Näin "yllätyksenä" tulleena, tämän vielä jaksaa. Tietoisena valintana en tätä valitsisi.
Nyt olen ollut lepohoidossa yht. 5vk+2pv. Eilinen oli aika hankala päivä. En olisi millään jaksanut enää olla näiden samojen seinien sisällä, pitkällään. Kun edes saisi tehdä jotain, makuuasennossa tekemiset on hiukka rajalliset.
Nyt taas uudella asenteella eteenpäin. Jaksaa jaksaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Vaihdoin juuri kirjoituspaikkaa keittiöstä takaisin sänkyyn. Ajattelin, jotta kerrankin istualtaa kirjoittlen, mutta hetihän se kostautu alavatsan kovotteluna. Ei onnistunut venytetty aamupala :(
Joulujuttuja olen itsekin jo miettinyt, mutta en ole vielä ääneen mitään niistä puhunut. Mieshän tässä nyt huushollia pyörittää, niin en kyllä yhtään halua rasittaa lisää. Eipähän hän ole yhtään valitellut, mutta tietäähän sen, että tekemistä riittää kun nyt hoitaa yksin kahden ihmisen hommat. Vastapäinen naapuri on jo tosin omat jouluvalot pihalle virittänyt, joten joskohan meidänkin pihakuuseen ens kuun alussa valot jo saataisiin

Mamelle jaksamista esikoisen kanssa. Kyllähän nuo uhmat muuttaa aina muotoaan, muistan itsekin miten sitä aina välillä oli ihan ihmeissään. Tosin asia nyt tietysti teillä vielä eri, kun vauva tulossa niin varmasti reagoi omalla tavallaan siihenkin. Toivotaan, että tilanne rauhottuu kun esikoinen pääsee tutustumaan tulevaan sisarukseen :)

Täytynee jatkaa myöhemmin kirjottamista ja nyt vaan keskittyä lepäämiseen. Päästin miehen "vapaalle" eli harrastuksiina, joten tämä päivä olisi tarkoitus viettää esikoisen kanssa kahdestaa. En nyt viitsisi anoppia pyyytää auttelemaankaan. Meillä on päivän pöperöt valmiina vain lämmitystä vaille, niin pitäisihän täällä hyvin pärjätä yks päivä varsinkin kun tuo 7-vuotias on niin tomera apulainen :heart:

Tombatarilla kans kiva masukuva, mustan paidan kanssa ja ilman :)


- Nuusku82 ja typy 33+6
 
Viimeksi muokattu:
mame meillähän tuo kuopus täyttää kohta 3 v. Esikoisella ei ole koskaan ollut uhmaa, mutta nuoremmalla kyllä. Lähinnä kuintenkin esiintyy, kun käsken päikkäreille: inttää vastaan 30sek, alkaa itkee 30sek ja sitten kiipeää syliin pyytää pusua ja pyytää viereen hetkeksi pötköttää. Hän on kanssa tosi innoissaan tulokkaasta: pussailee ja halailee masua koko ajan ja aina jos on hetken ilman minua niin on kauhean huolissaan tuliko vauvalle häntä ikävä. Meille ongelmaksi voi tulla molempien tyttöjen auttamisen halu eli mustasukkaisuus kumpi saa tehdä enemmän.

madicken: olen niiiin kateellinen, kun olet jo noin lähellä synnytystä. Mäkin haluan!

nuusku tsemppiä lepoon! Milloin saat alkaa elämään normaalia elämää?

(.) olen nyt parinä yönä herännyt menkkajomotukseen alaselällä, inhottava tunne! Olin puolihorroksessa sen tunteen kanssa viime yönä ja kun esikoinen tuli kertomaan, että näki painajaista niin nukkumisesta ei sen jälkeen tullut mitään moneen tuntiin. Eilen illalla vauva oli jotenkin tosi vaisu, vetäistiin miehen kanssa tyrnijäätelöpaketti (IHANAA) puoliksi, niin sain nihkeästi vähän liikkeitä, mutta yöllä sitten mylläsi kyllä kunnolla, kun makasin valveilla. Mutta jotenkin ehkä vähän huolestuttaa, kun yleensä tämä kaveri myllää 24/7 ja nyt joutuu ihan käden laittaa tuohon vauvan pepun päälle, että tuntee liikettä. Alhaalla ei tunnut mitään eikä kyljessä kauheasti potkujakaan. Tänään pitäisi lähteä bilettämään, mekkoja kyllä löytyy, mutta ongelmaksi muodostui kun niitä mallailin: korkokengät! En voi käsittää, kyllähän mä tyttöjen raskauksissa käytin korkokenkiä, mutta nyt kun testailin, niin kaikki tuntui ihan mahdottomalta seisoa eli miten mä selviän koko illan ne jalassa?!? Siinä nämä ylimääräiset 13kg tuntuvat :LOL:
 
Nuusku ja 081012 täällä on kans yks vuodelepolainen. Tosin minulla on jo rv 35 täynnä, joten vuodelepoa ei enää vaadita. Oma vointi on kuitenkin sen verran huono, että pääoas päivästä menee sohvalla. Makasin 7 viikkoa, joista yhteensä viikon verran sairaalassa kahdessa pätkässä. Onneksi olen saanut olla noinkin paljon kotona, vaikka ei se tosiaan helppoa ole, kun on perhettäkin. Mullakin on funneling, välillä pahempi, välillä pahempi. Nyt se on jo useamman viikon ajan ollut ulkosuu auki 1-2 cm, kaulaa hiukan (alle sentti) ja sisäsuu pari senttiä auki.

Aluksi makaaminen tuntui kamalalta, mutta mitä pidemmälle pääsi sitä paremmin sitä jaksoi. Minulla tosin oli se hyvä puoli, että tämä oli odotettavisssa, joten oli asiat hoidettu valmiiksi. Esikoinen hoidossa (vaikka töihin en tässä välissä ehtiynytkään), suurimmat hankinnat tehty ja mies on hienosti hoitanut kotia ja esikoista. Ulkopuolista apua ei kaupungilta saatu, pyynnöistä huolimatta, eikä sukulaisiakaan ole lähellä. Välillä joku sukulainen on käynyt auttelemassa. Lisäksi minulla itselleni oli paljon puuhaa eli opiskelua, jotta ei pää leviä.

Nyt siis saan jo olla pystyssä, jos vauva syntyy niin ei estellä enää, mutta kipuja tulee herkästi sekä makuulla että pystyssä, joten sopivaa suhdetta koitan löytää. Yöt aivan kamalia, enkä saa kuin pari tuntia nukuttua. Lonkkaa särkee niin järkyttävän paljon.

Joku kyseli limatulpasta. Minulla on limatulppaa tullut kaksi viikkoa lähes joka päivä. Koostumus on sellaista valkoista tai läpinäkyvää "räkää". Pari päivää se on ollut keltaista ja eilen oranssia. Ilmeisesti vähän jostain tulee verta mukaan. Limaahaa kehittyy kohdunsuulla koko ajan lisää, joten ei lima vielä mitään tarkoita, vaikkakin enteilee synnytystä, kun liman tulo tarkoittaa muutoksia kohdunsuulla.

Lohdutukseksi makoilijoille, että kyllä se makoilu kannattaa ja asenne ratkaisee paljon! Nytkin minulla on välillä lähes kivuttomia päiviä ja sitten taas kivuliaita, kuten tämä. Olen lukenut kokemuksista, että funneling tilanteesta huolimatta jotkut pääsevät vuodelevolla täysiaikaiseksi saakka, jollain jopa jouduttu käynnistämään synnytys! Tsemppiä kovasti makoiluun!!!

kaapo ja pikkuveli rv 35+3
 
Rödluvan, hyvä jos sait mielenrauhan :) muistelinkin lukeneeni, että istukan kalkkeutuminen kuuluu loppuraskaudessa asiaan. Hyvä, etten ihan väärässä ollut. Reilun viikon päästä tarkistetaan tuota omankin istukan kuntoa, kun tapaan lääkärin. Vähän jännittää, missä kunnossa se on :D ja kyllä on kivaa, kun ei tarvi enää olla niin huolissaan supisteluista, mutta ikävästi pieni paniikki nostaa päätään, kun edes ajattelen synnytyksen käynnistymistä...

Madickenille tsempit viimeisiin odotuspäiviin. Olen kyllä kateellinen, kun saat ihan kohta oman kroppasi takaisin :)

Vierailijoista täällä on sairaalassa sellainen käytäntö, että vain lapsen isä ja mahdolliset sisarukset, sekä isovanhemmat saa tulla katsomaan. Olen iloinen, että vierailijat on rajoitettu, vaikka mahtuuhan tuohonkin. Me ollaan sovittu miehen kanssa, että mies tietysti viettää aikaa sairaalassa ja mun vanhemmat saa tulla kerran käymään. Anopin porukka odottaa siihen asti, että kotiudutaan ja ollaan saatu rauhassa asettua kotiin päivä-pari. Jos mun välit anoppiin olisi läheisemmät, niin saisi tulla jo sairaalaan, mutta kun ei läheisiä olla, niin vaadin toipumisrauhan.

Yö meni taas ketuille ja aamupäivän vauva tunki jotain osaansa mun kylkiluitani vasten tehden mun olosta tosi tukalan. Nyt on onneksi vähän muuttanut asentoaan.

Mahakuvia piti vielä kommentoida, että kyllä teillä on isot mahat, kun vertaa tähän mun pikkumahaan :D ja kehtaan vielä valittaa omaa hankalaa oloani! Mahakuvia ei olla otettu, mutta ei tämä tosiaan mikään iso oikeasti edes ole verrattuna muiden mahoihin :D tulee väkisinkin mieleen, onko meidän vauva ihan kamalan pieni, kun kaikilla muilla on niin paljon isommat mahat.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla myös sinun kuulumisia Kaapo80 samasta tilanteesta.
Juuri tänään muistelin miltä tuntui kun pääsi esikoisen aikaan sairaalasta pois 5 viikon makaamisen jälkeen. Olin ihan rikki! Lonkat särki ja kunto ei ole koskaan ollut niin huono kuin silloin. Synnytyskin oli varmaan osittain tuon peruskunnon huonouden takia aika kaamea kokemus.. Nyt perusvoinnissa ei ole mitään valittamista, hyvin jaksaa.

Jaksamisia myös muille, osalla jo todella lähellä vauvan saapumisaika :popcorn:

081012 rv33+5
 
Vogue, toivottavasti vielä laantuu vaikka viikoksi :)

Täällä ei tänään ole juurikaan supistellut. Mukavaa vaihtelua, kun ei jatkuvasti supista. Saisi pysyäkin poissa vielä jonkun viikon.

Turvotukset löi päälle yön aikana. Herkuttelun eilen sipseillä ja tänä aamuna sormukset ei meinanneet mahtua sormeen. Täytyy nyt varmaan jättää tuollaiset suolaiset herkut loppuraskaudeksi kokonaan pois. Nosti varmaan verenpaineetkin taivaisiin :D Turvotus on onneksi päivän mittaan kadonnut, joten johtui varmaan siitä suolan määrästä.
 
Malttamaton kyseli, että milloin pääsen aloittamaan normaalin elämän...jaa-a..Hetkisen mietittyäni muistan äitipolin lääkärin maininneen, että jos pääsis sinne rv38 hujakoille, niin silloin typy olisi jo kasvukäyrän mukaan yli 3kg kun esikoinen oli syntyessaaä 37+6 2410g (tarkistin juuri, kun en meinaa muistaa) Eli lisää painoa taidetaan tässä typylle nyt hakea. Tosin esikoinenkin pääs kyllä pienestä koostaan huolimatta mun kanssa osastolle. Huomennahan poksahtaa se rv34, et enää ei estellä jos alkais syntymään. Tavoitteena olis kuitenkin täysaikaisuus, sillon kuitenkin olettamus on, että päästään yhtäaikaa kotia sairaalasta.
Tosiaan mukava oli lukea myös Kaapo80 sun kokemuksia. Puhelimella kun oon tätä palstaa lueskellu, niin valitettavasti ohi olit livahtanu. Kirjottelen silloin kun läppäri kotona. Herrrrmo ei kestä sitä luurin kautta näpyttelyä :p
Piti ihan googlettaa tuo funneling. Minullakun tuppaa nuo lääkäreiden termistöt menemään ohi, ymmärrän paremmin "selkokieltä" :D Googlettamalla löydetyt ultrakuvat, tekstin ohella selvitti ihan hyvin mitä tarkoitti.
Minulla viimeksi ultratessa kohdunkaula ei avautunut kohtua ylhäältä painaessa. Vauvan pää on kuitenkin niin syvällä, että se painaa kohdusuulle jo kaartion/kolmion, mitenpäin sen nyt haluaa ajatella.

Onko teillä muilla "kohdun seinämät" sisäpuolelta kipeät/hellät? Muutamalta kätilöltä olen asiasta kysynyt, muttei kukaan ole osannut ottaa siihen kantaa. Eikä ultraava lääkärikään siihen kommentoinut. Ilmeisesti ei mitään haitallista, mutta kiinnostaisi onko muilla vastaavia tuntemuksia ollut? Viimeisin kätilö mietti ääneen, josko johtuisi vain kivuttomista supistuksista, kohtulihashan se voisi siitä mennä helläksi.

Vierailijoista kans tääl KYSillä on sellanen käytäntö, että vain isä ja vauvan sisarukset pääsee osastolle. Muut vieraat saavat ihailla vauvaa lasioven takaa...Ajatus ihan hyvä, toteutus huono, koska samainen ovi myös toimii sisäänkäyntinä osastolle joten liikennettä riittää.
Vastasyntyneiden teholle sitten pääsevät myös isovanhemmat osallistumaan.

Vogue ja muutenkin kaikesta lämpimästä. Voi kun pääsiskin nauttimaan saunasta ja kuumista suihkusta jne. jne :'( Lääkäri kielsi koska tässä tilanteessa lämpö vaan vois huonontaa tilannetta. Voitte siis kuvitella kuinka odottelen seuraavia kunnon löylyjä, joskos joulusaunaan pääsis :xmas:
 
Vierailijoista Täällä tuli uudet säännöt ihan nyt viime kesänä, eli huoneisiin vain isät, ja lapset saa käydä vain klo 17-19 , ei muita. Ja jotenkin ymmärsin, ettei sinne käytävillekään nyt oteta niitä isovanhempia.
Tosiaan samaa mieltä Nuuskun kanssa, että ajatus hyvä, mut toteutus hakusessa, eli kaveri kerto kuukaus sitte tapahtuneen, että kun huoneessa olikin ulkomaalainen äiti, oli ensinnäkin tämän synnyttäneen äiti/tai anoppi hengannut pienes 2 hh kokoajan, illat oli sit isä ja lapsi --ja olleet molemmat jonnekin ysiin aina--ja vaikka oli hoitajia käynyt, ei kukaan ollu maininnu, ettei huoneessa ees saisi se sukulaisnainen olla--saati vanhempi lapsi klo 19 jälkeen...

Täällä saatiin shoppailureissulla kunnon sukkapuikkokivut aikaiseksi- kotona sain raivokohtauksen kun mies ei ollu tehny pikkujuttua mikä oli ajat sitten sovittu, ja kaupassa esikko sai kauheet paskaraivarit, että häpesin silmät päästäni ja pinnistelin kärrien kanssa kipuineni-ja puolet tavaroista unohtui ostaa..:(
joskus näin..
ma meen äitipolille ultraan.
 
Käynpä vielä minäkin päivittelemässa kuulumisia pitkän tauon jälkeen tänne. Elikä meillä sellainen tilanne, että synnytyksen käynnistykseen ollaan menossa tulevana keskiviikkona. Katsotaan sitten kuinka käynnistyy tällä kertaa. Käynnistyksen syynä meillä hepatoosi ja äidin verenpaineet. Jotenkin kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen on tunne että mitään vauvaa ei ole tulossakaan, mutta ensiviikolla nähdään sitten kuinka käy. Vauvalle on isompien lasten kanssa laitettu kaikki valmiiksi, mutta jotenkin on sellainen tunne että aika vaan loppuu kuitenkin kesken. Kaikkea viimehetken puuhaa kun ilmestyy koko ajan. Lapset ja mies maalasivat hyvästiksi vauvamahan kasvoväreillä. Tätä vatsaa jää ilmeisesti kaipaamaan kaikki muut paitsi minä..

Streptokokista sen verran, että minulla antoi positiivisen tuloksen koe. Ihan yllärinä tuli, ei mitään oireita tästä ollut.
 
huomenta.

oishan tuo nukuttanu,taapero herätti taas kuudelta... se kun herää joka aamu,menipä kuinka myöhään tahansa nukkumaanmeno. sillon ku se oli vauva,herättiin tallille siihen aikaan ja se on sitte jääny. tein siis aamutallia,kun mun heppa oli toisessa paikassa mis oli muitaki vuokralaisia.

me siis tähän aikaan jo oon aamupuurot keittäny ja syöttäny ja sit kissanhiekkalaatikon tyhjäsin. oli seki jo melekonen ponnistus. tuntuu,ettei jaksa enää mitään tehä ku iskee väsymys...
mut terkka käskiki levätä. jospa ne verenpaineet pysyis kuisissa,ettei tarviis käynnistellä...
 
Jospa minäkin vähän päivittelisin kuulumisia pitkästä aikaa... Lukemassa olen kyllä käynyt säännöllisesti ja on tosi mukava, että toiset jaksaa kirjoittaa niin usein. :)

Eli äitiysloma alkoi tällä viikolla ja töissä pystyin hyvin olemaan loppuun asti. Yllättävän hyvänä vointi pysynyt, vaikka maha ON iso! Kuulun myös niihin harvoihin?, joille nukkuminen ei tuota ongelmia. Ei kolota öisin mistään, nukun pääasiassa molemmilla kyljillä, mutta herään myös selältäni lähes joka yö. Täytyy olla tosi tyytyväinen, että yöt menee noin hyvin!

Neuvolassa tähän asti ollut aina kaikki kunnossa eli verenpaineet hyvät, pissa puhdas jne. Viimeksi vain oli hb laskenut ja oli vain 107, että täytyis varmaan rautakuuri syödä... En vain ole saanut vielä aikaiseksi käydä apteekissa :ashamed:

Meille on ilmeisesti aika iso vauva tulossa... Maha on tosiaan iso, vauva tuntuu itsestäkin isolta ja nyt sanottiin neuvolassakin, että kyllä tuntuu paljon isommalta kuin normaalisti näillä viikoilla, kääk... Synnytys alkaa mietityttämään, kun loppua kohti mennään. Kaksi synnytystä on takana ja voin sanoa, että en kuulu niihin, joiden mielestä synnytys on mahtava kokemus :/ Lopputulos kyllä, mutta synnytykset olen kokenut rajuina/hurjina ja erittäin kivuliaina. En tiedä on minulla matala kipukynnys vai mistä johtuu, mutta ainakaan en ole osannut rentoutua. Kuopuksen synnytys kesti kaikkinensa vain 3h ja sekin vähän jänskättää, että tuleeko tämä viimeinen vielä nopeampaa. Onneksi ei ole sairaalaan matkaa kuin muutama kilometri!

Streptokokista on täällä ollut paljon puhetta ja täällä se otetaan kaikilta. Minulta se otetaan reilun viikon päästä viimeisessä lääkärineuvolassa. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole näytettä otettu.

En enää muista mitä kaikkea piti kommentoida... Mutta tsemppiä erityisesti kaikille vuodelovossa oleville, ei voi kuvitellakaan kuinka raskasta se olisi.
 
tombatar tsemppiä aamuheräämisen takia! Meillä herätään normaalisti niin klo 8.30, mutta tänään nukuimme klo 9.30 asti kun lapset on hoidossa.

jouluvauva meillähän on kanssa 3. tulossa ja isommalta vaikuttaa kun edeltäjät. Esikoinen oli yli 4kg syntyessään, kuopus 3700g mut tuli viikkoa ennen laskettua, heistä sf-mitta meni keskikäyrällä ja tässä menee yläkäyrän yläpuolella ja pää on ollut pitkään jo laskeutunut ja kiinnittynytkin hetken joten kanssa ihmetyttää minkä kokoinen tuolta tulee. Mulla kuopus tuli alle 2 tunnissa, mutta superhelppo synnytys, joten nyt jänskättää minkälainen tästä tulee kun ei voi oikeasti toista kertaa päästä niin helpolla!
 
Malttamaton, meillä siis aika samanlaiset tilanteet! Meidänkin esikoinen oli 4kg, kuopus vain 3,2kg, mutta syntyi kaksi ja puoli viikoa ennen laskettua aikaa. Nytkin toiveissa on, että tämä uusi tulokas ymmärtäisi syntyä vähän aikaisemmin... :LOL: Mutta kauhukuva on, että ylihän tämä menee ja sitten mun hermot on jo riekaleina... Fyysisesti päässyt vähillä vaivoilla, mutta tiedän, että henkisesti alkaa käydä raskaaks, jos ei laskettuun aikaan mennessä ole syntynyt : / Eihän mua sitten enää kukaan kestä, kun olen ihan hermona ja perhe siitä valitettavasti vain kärsii : ( No, toivottavasti syntyis reilusti ennen joulua ja ei ihan jättiläinen olis!
 
Vauvan koosta, meidän on arvioitu pieneksi käsikopelolla ja sf-mitan perusteella. Reilun viikon päästä ultra, jolla saa ehkä vähän tarkempaa arviota. Kätilön mukaan ei kuitenkaan mitenkään päin voi olla nelikiloinen, vaikka menisi yliajalle. Mutta sen näkee, kun vauva syntyy.

Vierailijoista vielä. Täällä isän, vauvan sisarusten ja isovanhempien vierailuaika on klo 8-20, mutta suositus on, että isovanhemmat tulisivat vasta iltapäivällä. Sehän vasta hauskaa on, jos saa sellaisen huonekaverin, jonka vieraat tulee heti aamusta ja viipyy iltaan ja paikalla on kaikki, jotka saa olla... Itse en edes haluaisi koko sukua sairaalaan. Riittää, että mies tulee ja muut ehtii kyllä nähdä vauvan sitten, kun ollaan asetuttu kotiin. Omille vanhemmilleni lupasin, että saavat käydä sairaalassa katsomassa, mutta en halua niitäkään sinne samana päivänä, kun vauva syntyy :D Meille ensimmäinen, joten halutaan rauhassa ihmetellä uutta tulokasta kahdestaan :)

Pari yötä on mennyt valvoessa ja pinna on kireällä kuin viulun kieli.
 

Yhteistyössä