**Joulukuun Pikkutontut TOUKOKUUSSA**

Uusille tervetuloa!

Täällä on nyt alkuraskauden ultrassa käyty ja kyllähän siellä tasan kahdeksan viikkoinen alkio istuskeli ja sydän löi villisti:heart: Eli ultran tarkka laskettuaika oli juuri tuo minkä olin tänne ilmoittanut ja neuvolan aika lensi kaaressa roskiin;)Nyt on sitten äitiyskorttikin ja ens viikolla tai sitä seuraavalla neuvolaan:)Mullahan on jo neuvola aika 12.5 mutta kun alkio onkin viikon neuvolan laskuja nuorempi niin todennäköisesti tätsy huomenna soittaa ja siirtää neuvola aikaa myöhemmäksi.Yritti sitä jo eilen mutta en vielä suostunut kun en tiennyt mikä tilanne masussa on.
Oikein mukava lääkäri oli ja puhetta oli jo synnytyksestäkin:O Oli kyllä aivan ihana tunne nähdä pikkuinen:)

Metsätähti ja onnenjyvä 8+0:heart:
 
Uusille tervetuloa minunkin puolesta taas ja halit niille jotka vielä tässäkin vaiheessa ovat tippuneet pois :(

Itselläni ollut tapahtumarikas viikko jo tähän mennessä. Oli neuvola, jossa tosin oikeastaan vain juteltiin. Mulla oli myös noussut paino jo 3 (!!) kiloa! Johtunee mun hyvästä ruokahalusta :D Mä en näillä näkymin ole ilmeisesti joutumassa siihen sokerirasitukseen. Neuvolassa LA:ksi annettiin 20.12., mutta päivitetään sitten niskapoimu-ultran jälkeen. Mulle voi muuten päivittää synnäriksi KOS.

Sitten tänään käytiin alkuraskauden ultrassa miehen kanssa! Sieltä se pikkuinen löytyi ja syke näkyi :heart: Ääniä ei päästy kuuntelemaan, mutta syke kuulemma näytti normaalilta. Alkio oli 10.8 mm ja vastasi viikoiltaan juuri omaa arviotani 7+2. Olipa ihana saada tietää että kaikki on niin kuin pitääkin! Kuvat saatiin muistoksi. Itse en siitä paljon mitään erottanut, mutta mies oli näkevinään ties mitä ruumiinosia =) Lääkäri sanoi, että nyt on keskenmenon riski pienentynyt, kun on kerran syke havaittu. Tarkoittaako tämä sitä, että se on nyt oikeasti tosi pieni, vai onko sitten vasta sillä maagisella 12. viikolla ja siitä eteenpäin vasta se oikeasti pieni riski? Positiivinen ylläri oli myöskin, että ultra ei maksanutkaan sitä vajaata 200 €, mihin olin varautunut, vaan ainoastaan 120 €, kelakorvauksen jälkeen :)! Nyt hyvillä mielin sitten jatkamme :xmas: odotusta.

Kovin oireetonna täällä ollaan vieläkin. Pienoinen heikotus on nykyään joka-aamuinen kaveri, menee kyllä sitten ohi aamupalan syönnin jälkeen. Myös päivällä voi tulla heikotusta jos ruokailusta on pitkä aika ja joutuu esim. seisomaan pitkään. Vanha tuttu turvotus on kuviossa, ja samoin kuin muilla; aamulla ei havaittavissa juurikaan mitään mutta iltaa myöten pahenee ja masu pullottaa. Ajoittaista masiksenpoikasta on ollut silloin tällöin; pillerit lopetettuani mun iho meni aika huonoon kuntoon ja hiuksia alkoi lähteä tosi paljon. Eikä tilanne ole parantunut. Ja sitten kun siihen vielä lisää tän turvotuksen, niin ei ole kovin hehkeä olo :mad: Mies kyllä on ollut tosi ihana ja lohduttanut mua että olen yhtä ihana näppylöillä tai ilman :heart: Mutta toivon kuitenkin että saisi pärstäkertoimen inhimilliseen kuntoon mahdollisimman pian.

Vieläkään ei olla kerrottu kenellekään, mutta pieni epäilys on, että saatamme kärähtää pian... Ajatus toisaalta hieman ärsyttää minua, sillä haluaisin itse kontrolloida sitä milloin ihmiset minun asioistani saavat tietää. Mutta kaikkea ei voi aina itse päättää :headwall:

Joululahja2011 7+2
 
Ultrassa näkyi liikettä!!:heart: Nyt voin siis viimein uskoa oikeasti olevani raskaana eikä tuulimunassa tai jotain! Nyt tekisi mieli kertoa jo koko maailmalle, mutta mies toppuuttaa odottamaan sinne viikon 12 loppuun.
Eka neuvolakäynti siis takana, muutama työkaveri jo väkisinkin tietää, kun olen tällaisessa hyvin pienessä tk:ssa töissä. Neuvola ja lääkärikäynnit ovat tämän työn takia tosi hankala salata. Joku kuitenkin näkee että epäilyttävästi käyn neuvolassa päin, nimi näkyy ajanvarauslistoilla, labrassa on pakko käydä jne.
Pomoon on tällä hetkellä niin huonot välit, että ilmoitan hänelle raskaudesta mahdollisimman minnulle sopivaan aikaan (siis lukekaa minulle sopivaan, hänelle mahdollisimman epäsopivaan), mielellään saisi olla hieman yleisöäkin :D Minulle tulee koko ajan vain uusia työtehtäviä ja vastuita, mutta mitään etuja siitä ei pomo ole minulle saanut konkretisoitumaan pyhistä lupauksista huolimatta, niin että siitäs saa sitten ;)
 
Mango86 olin ajatellut, että jos töissä voisin välttää kertomista ennen kesälomaa. Olen jäämässä kesälomalle kesäkuun puolessa välissä ja jos vatsa ei ala hirveästi kasvamaan ennen sitä, pystyn varmastikin piilottamaan sitä vaatteilla. Sitten kesäloman jälkeen voisi kertoa tai saattaahaan se näkyäkin jo sitten. Mutta voihan se olla, että sitä tulee möläytettyä sen jo aikaisemmin. Perheelle kertominen on vielä mietinnän alla, miehen suku asuu kauempana, eikä olla vielä päätetty, kerrotaanko puhelimessa vai kesälomareissulla. Minun suku asuu samalla paikkakunnalla, joten varmaan tuon maagisen 12 vko jälkeen heille jossain vaiheessa kerrotaan (heti vai myöhemmin, on vielä auki). Meidän suvussa on tänä vuonna tulemassa muutenkin pienokaisia. Kaksi serkkuani on saamassa vauvan sekä pikkusiskoni elokuussa.

Miten teillä muilla on mies ottanut uutisen vastaan? Minä olen yrittänyt kysyä mieheltä, onko hän iloinen ja onnellinen, mutta ei ole suoraan vastannut. Todennut vain, että miksi sitä siellä hoidoissa on käyty, jos ei tätä varten. Käytöksestä olen kuitenkin huomannut, että hän on iloinen. Viime viikonloppuna kävimme tuttava pariskunnan kanssa kävelyllä ja vähän väliä mies kyseli, onko kaikki hyvin. Lisäksi on ollut kaikkea pientä, jotka kertoo hänen olevan iloinen. Ainoa mikä oikeasti harmittaa on se, että hän ei sano sitä suoraan.: / Se kyllä on hänen luonteensa mukaista, mutta silti...
 
Ihanaa te kaikki ketkä ootte käyny ultrassa ihastelemassa ötökkää :heart: oishan se kyllä niin mukavaa, mutta en taida raskia maksaa yksityistä, vaikka sitä kaupungin pitääkin odottaa sinne viikoille 11+...

Aloitin sitte aamun oksentamalla sen vähän aamupalan mitä sain syötyä :x Eilen oli kamala päivä, lakkaamatta huono olo. Ja pakko myöntää, oon viime päivinä ajatellu useamman kerran, että tämä raskaana olo on ihan kamalaa. En enää ikinä halua olla raskaana, eikä haittaa vaikka tämänkin menis kesken :| Kamalia ajatuksia, ja kyllähän se mieli taas muuttuu kun olo kohenee. Nyt vaan tuntuu, etten jaksa sitä, että mitään ei voi tehdä ja minnekään ei voi mennä. Tai voisin mää tuossa vessan lattialla istua vaikka lopun elämäni, kunhan tämä olo kohenisi! Enkä mää edes oksentele paljon, olo vaan on niin huono :'(

Sain ensimmäisen neuvola vasta viikoille 9+6, ei voi sinnekään purkaa tätä huonoa oloa. Varmaan sitä pitää jollekin lapselliselle kaverille kertoa raskaudesta, jospa sieltä tulis vertaistukea.

Niistä kielletyistä ruoka-aineista, mitä siis pitäis vältellä? Kahvi on jääny pois tämän pahan olon myötä, samoin kyllä melkein kaikki muu. Mutta salmiakki helpottaa mulla ainaki, minkä verran sitä saa söydä? Vakumoitu kala on ilmeisesti nou-nou, ja ulkomaiset juustot? No joo, eipä mulla tulis nuita syötyä muutenkaan... Vali vali :p

Huh, toivotaan että olo ja mieli kohenee.

pusukka & vauva 6+6
 
Pusukka uskon tietäväni mistä puhut, täällä kanssa 12h huonovointisuutta ja 5 päivän aikana myös oksentelu tullut kuvioihin. Eilen työpäivänkin aloitin oksentamalla ja tänään aamusta lähtien ollut oksettava olo. Pelkkä kävelykin saa voimaan pahoin. Pitäisi kai vaan nukkua niin vähän parempi olo olisi |O
Siltikään en ole kertaakaan ajatellut noin raskaasti kuin sinä, olen luvannut itselleni etten valita liikaa koska tämä on niin ihana aarre ja odotettu kuin mikä, ottaisin tupla pahanolon kunhan vaan tiedän että kaikki menee hyvin!!!!
Tsemppiä :hug:

Varasin työterveyshoitajalle ajan tälle päivälle. Aion pyytää muutaman päivän saikkua jotta saisin pahanolon kanssa olla kotona ja levätä enemmän. Turhaan mä itseäni uuvutan työpaikalla kun tiedän (tai toivon) että tää pahoinvointi on hetkellistä vaan.

Muut sairaslomalla olevat/olleet, oletteko joutuneet kertomaan työnantajalle raskaudestanne? En tiedä miten pystyn kiertämään asian tämän päivän työterveyshoitaja käynnin jälkeen. Pitäisi soittaa ja kertoa että olen poissa, voinko vaan kylmästi olla kertomatta miksi? Tosin saikkulapussakaan ei saisi lukea, meneepä vaikeaksi :|

Pinna ollut kireellä jo muutaman päivän. Ihan tosi kurja olo. Tiedän että myös mun aivoinfarktilla on osuutta asiaan väsymyksen ja pinnan lyhyyden kanssa, mutta kurjaa se silti on ettei senttiä pidempään toisinaan pinna kestä.. En tunne olevani oma itseni :ashamed:

Ens viikon matka tulee niin tarpeeseen, kiva päästä täältä ympyröistä pois lomailemaan koko perheen kanssa :heart:

-odotettu 8+6 :xmas:
 
Pusukka Et ole yksin ton asian kanssa.. Mä oksennan välillä aamusin, mutta muuten on huono olo aamusta iltaan, aivan järkyttävää. Menis viikot nopeesti eteenpäin että pystyis edes tekemään jotain päivisin.. Onneks oon ollu jo 1,5 vuotta sairaslomalla ni ei tarvi duuniin mennä ;) Koita kestää, kyllä se jossain vaiheessa toivottavasti helpottaa :heart:

-Sokruli ja minikirppu 6+3-
 
Tuisku itse olen ollut yht. 2 kertaa edellisissä raskauksissa sokerirasituksessa ja ainakaan mun mielestä se ei ole ollut kovin paha juttu. Mulle on tarjottu sellaista kylmää väljähtyneeltä kokikselta maistuvaa juomaa. Vaasassa pääsin jopa pieneen omaan huoneeseen jossa otin tunnin torkut ja lopun aikaa katsoin tv:tä. Tampereella jouduin istumaan penkeillä (tosin neuvolan puolella, labra on vieressä), mutta otin jaloille toisen penkin, laitoin villasukat jalkaan ja katsoin kannettavalta dvd:ltä leffan. Mutta jokainen tietty kokee sen erilailla, mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa, vaikka viimeisellä kerralla jäin paastoarvosta (5,3) kiinni ja sain rd-diagnoosin.

Pusukka voimia huonon olon keskelle. Mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut kuukauden verran huono vointi aika lailla kellon ympäri, nyt oon tainnut päästä vähän helpommalla. Et sä varmasti oikeasti toivo km:a, silloinhan jo kärsitty huono olo olisi ollut ihan turhaa :hug:

Jennynny tervetuloa mukaan :flower:

Eilen kuului taas hetken aikaa pienen :heart:-syke. Kyllä vain nopeasti vilahtaa dopplerin alta karkuun vielä, pitää siis olla kärsivällisyyttä kun niitä etsii mutta kyllä se hevosenlaukan kuuleminen on aina palkitsevaa :heart:

Poppeliini ja kolmas muru 9+3
 
Pusukka: Mä olen myös havainnut samanlaisia ajatuksia välillä joka raskaudessa, mutta onneksi ne ovat tyystin loppuneet synnytykseen ja lapsivuodeaika on mulle toooosi mieleistä! Toisaalta aattelen, että jos tää menis nyt vielä kesken niin turhaan oisin kärsinyt jo monta viikkoa eli lasken siis viikkoja joulukuuhun! Mutta voin siis yhtyä ajatuksiisi siitä, että todella inhoan tätä raskaana oloa! Positiivisempaa on sitten kun liikkeet alkaa tuntumaan niin tavallaan voi kommunikoida vauvan kanssa mikä luo konkretiaa siihen miksi tässä tilassa olen! Mutta mä tiedän että mulla tulee olemaan kaikenlaisia ajatuksia matkan varrelta ja en niistä itseäni aio syyllistää. Tiedän myös miettiväni itsemurhaa kun makaan sängyn pohjalla kykenemättä mihinkään ja koen syyllisyyttä kun en jaksa olla yhtään lasteni kanssa. Yritän vaan muistaa että tää menee ohi!!! Toivottavasti ei tule mitään synnytyksen jälkeistä masista, sillä kyllä mä olen mielestäni raskaana aina jonkin verran masentunut! Mutta sovitaan vaikka että täällä voidaan jakaa näitä ajatuksiakin, mitkä ovat siis vain ajatuksia! Ei sellainen jolla on oireeton raskaus varmaan ymmärrä sitä epätoivoa mikä tulee jos oksentelu jatkuu vaikka 6kk! Olen katellinen heille, mutta vielä tärkeempää toki että vauvalla tulee menemään kaikki hyvin!
 
Neuvolareissu takana! :cool:
Meilläkin syke löytyi, viikkoja antoi 9+4 mutta neuvolantäti sanoi että kaveri oli aika kyttyrällä, eli ei se tuo laskennallinen 9+6 ole varmasti pahastikaan huti.

Olipas ihana nähdä elävä sikiö monitorista=). Koko käynnin ainoa huono puoli oli tieto seuraavan lääkärineuvolan lääkäristä, joka on vanha, suorasanainen mieslääkäri. Mutta en vaivaa sillä vielä päätäni!

Kiios kaikille tervetulotoivotuksista! On kiva olla "omiensa" joukossa, kun siviilissä suurin osa lähipiiristä on vielä tietämätön raskaudesta. Tosin tänään taidetaan kertoa lapsille :D
 
Aika ironista, että osalla täälläkin on niin kovat oireet pahoinvointeineen, että ovat "kateellisia" oireettomille.... ja mä taas olen kateellinen niille, joilla on oireita. Itsellä kun ei ole minkäänlaisia, niin koko ajan miettii, että ollaanko sitä raskaana vai ei, vaikka edellispäivänä vielä ultrassa kaikki oli hyvin.... Ainoastaan rinant oli ihan aluusa vähän arat, nyt ei mitään. Ei väsymystä, pahoinvointia... ei mitään :|
 
Vihdoin ehdin korkkaamaan toukokuun pinon!!

Onnittelut kaikille, jotka saaneet hyviä uutisia ultrassa! Ja :hug: niille, joilla raskaus mennyt kesken...

Mullakaan ei oikeastaan oireita ole, ainoastaan väsyttää ja kokoajan pieni krapulaolo päällä. Ei siis okseta, mutta vähän huono olo. Samanlainen oli esikoisesta ja kesti vain pari viikkoa. Silloin oli myös rinnat kipeämmät.. En siis pysty oikein samaistumaan teihin, joilla on pahat oireet, mutta tsemppiä kovasti kaikille oksentelijoille ja toivotaan, että olot helpottaa pian!

Sokerirasituksesta Mä olin myös kuullut kauhutarinoita, muttei se mun mielestä niin paha kokemus ollut! Edellisessä neuvolassa oli huone, jossa sai ottaa torkut ja labratäti tuli sinne ottamaan ne tunnin ja kahden tunnin näytteet. Nyt on neuvola vaihtunut, ja nykyisessä joutuu odottelemaan aulassa. Mulla oli viime raskaudessa paastoarvo koholla (0,1 meni yli), joten radi-diagnoosin sain. Arvot pysyivät kuitenkin kunnossa ruokavaliolla.. Oon ihan täysin varma, että sama on edessä nytkin, mutta diagnoosin saaminen ei varmaan tällä kertaa niin kamalalta tunnu!!

Ensi tiistaina on se eka neuvolakäynti ja toivoisin kovasti, että yritettäis kuunnella jo sydänääniä :) Ei taida kuitenkaan olla yleinen käytäntö näillä viikoilla, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä.

Silona 7+4
 
Kielletyistä ruoka-aineista:Meidän neuvolan täti varoitteli tuorejuustoista, vakuumipakatusta kalasta ja maksasta. Sanoi että maksa on oikein myrkkyä...minä olen kyllä ollut siinä käsityksessä että sitä voisi silloin tällöin syödä? Mikä tieto teillä on? tekisi mieli maksamakkraa aina välillä :p

Aurajuustoa tai sinihomejuustoja ylipäätään hän ei myöskään luvannut syödä, mutta korjasin tänään (tarkistuksen jälkeen) hänen luulojaanAura on tehty pastoroidusta maidosta, joten sitä voi syödä vaikka suoraan paketista! Onneksi =)

T:Aurajuustoriippuvainen
 
Kielletyistä ruuista suomalaiset tuorejuustot on suurin osa tehty pastöroidusta maidosta, joten ainakin itse olen niitä turvallisin mielin käyttänyt. Isoilla tuottajilla (valio, arla ymv.) on tiukka laadunvalvonta, joten luotan kyllä että ne on turvallisia. Vakuumipakatut lihat/kalat olen jättänyt suosiolla väliin, tiedän että niissä on ollut listeriaa ja siihen kuollutkin. Maksaa kai nykysuosituksen mukaan saa syödä 1-2xkk (esikoisen aikana 07 oli vielä kielletty täysin, mutta sekin muuttui kun olin n rv 30), maksamakkarassa nyt ei niin kauheesti sitä maksaa edes ole (vrt. maksapihvit)
 
heissan kaikille..:) ihana aurinkoinen päivä ja lämpöasteitakin on kivasti taas parin kylmän päivän jälkeen..:)

Tänään ollut vapaapäivä ja aamu meni pojan lääkärin taaamisessa,vaunukieroksella parissa keskustan liikkeessöä ja kaiken huipuksi puolen päivän aikaan kävin ystäväni kanssa kättärillä rakenneultrassa ( olen hänen tukihenkilönsä) ja kaikki oli siellä hyvin,terve poika tulossa hänelle syyskuun puolessa välissä..:) se on aina niin huikeaa nähdä se vauva siellä monitorissa,vaikka ei edes omasta lapsesta kyse..:) <3

ON: pahoivnvointi vähentynyt mukavasti ja yölliset vessajuoksentelutkin loppuneet,se meinaa sitä että kohtu noussut korkeammalle ja kyllä se näkyykin,kun masua ei saa enää sisään..:) mulla on samankokoinen vatsa kuin tällä mun ystävällä joka on puolessa välissä raskautta. mua jänskättää oma ultra oikein kovasti ettei siellä vain ole kahta vauvaa.

nyt lepäämään hetkeksi.

EevaN ja Pieni 9+6
 
Tervetuloa uusille :)

Onnea niille ketkä ultrassa on pikkusta käyny katsomassa ja kaikki ollu hyvin <3

Täällä pahoinvointi vaan yltyy 24/7 kuvotus nyt seurana ja eilen oksentelinkin. Ainut mikä maistuu on omena ja appelsiini ja molemmille oon myös allerginen :( Mut pakko syödä senkin uhalla, mikään muu ei yksinkertasest maistu. Tätä osasin odottaa kyl, mut jotenki on viel voimakkaampaa kun esikoista odottaessa.

Mun teki tos viikko sit miel kauheest aura juustoo, mut en kyl uskaltan syödä?! Nyt tosin ei todella enää maistuis :D Kävin eilen ostamas vähä uusia vaatteita, mamma osastoltahan sit tarttu leggarit ja pari tunikaa matkaan :D

Töistäkin ja siellä jaksamisesta ollu puhetta, ite oon kotona ton meidän kohta 2.v neidin kanssa ja rankkaa on vähän kun tekis miel nukkuu koko ajan ja mitään ei meinaa jaksaa tehdä :( Mies tekee suht pitkää pävää töissä et siitäkään ei oo apuja kun vast illal.

Nyt alkaa taas kuvotus hiipiä takas joten sohvalle mentävä pitkällee....

Astre ja Tipunen 6+4
 
Porina: ei mullakaan edellisissä raskauksissa ole ollut oireita nimeksikään. Tällä kertaa sitten kyllä on:x, eli kyllä siellä asiat voi olla hyvin vaikkei kokoajan olekaan asukki itsestään muistuttelemassa... Musta oli yllättävää että eri raskaudet on näin eri tuntuisia. Olin luullut sen olevan "ihmisestä" kiinni kuinka pahoin voi..

Leenuska77: Justiin aamulla neuvolan täti sanoi että maksamakkaraa saa syödä muutaman sentin palasen viikossa. :D
 
pusukka mulla oli ihan kunnallinen alkuraskauden ultra:)
Jaksuja huonon olon kanssa:hug:
Kielletyt ruoka-aineet:
Liha-vältä näitä:Tartarpihvi sekä raaka jauhelihataikina:ei pidä edes maistaa
Maksa,maksaruuat
Maksamakkaraa ja pasteijaa raskauden aikana enintään 200g viikossa

Kala ja äyriäiset-vältä näitä:
Hauki
Itämeren isot silakat yli 17cm tai lohi.Voi syödä 1-2krt kuussa
Sisävesien iso ahven,kuha ja made:runsas,yksipuolinen käyttö ei suositeltavaa
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet,mäti ja pateet.Käyttöä ei suositella kuumentamattomana

Inkivääri-vältä
Vielä jonkin aikaa sitten inkivääriä suositeltiin pahoinvoinnin torjumiseen.Eviran keväällä tettämä arviointi antaa kuitenkin viitteitä siitä että inkiväärivalmisteiden ja inkivääriteen käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Maito ja juusto:
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä pehmeitä juustoja (esim.home ja tuorejuustot) Huom:Suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti.

Kahvi ja tee ja kofeiinipitoiset juomat:
Kofeiinin saantia on hyvä rajoittaa 300mg:aan/päivä,joka vastaa 3kuppia kahvia.Raskauden aikana tulee välttää myös muiden runsaasti kofeiinia sisältävien uomien kuten kola ja energiajuomien käyttöä.
Yrttiteet:käyttöä ei suositella.Huom.Ruusumarjatee ja muut hedelmäteet käyvät

Valmisruuat ja pakastevalmisteet:
Valmisruuat ja pakastevalmisteet on kuumennettava ennen käyttöä.Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa.

Muita:
älä syö korvasieniä
itse voit syödä turvallisesti hunajaa mutta älä anaa sitä alle vuoden ikäiselle lapselle
Vältä "Calabash-kalkkia" jota toisinaan suositellaan pahoinvointiin.Se sisältää lyijyä,joka on haitallinen raskasmetalli.
Älä käytä ravintolisinä myytäviä yrttivalmisteita ja yrttiteetä (ruusunmarja ja muut hedelmäteet käyvät)
Merilevävalmisteet, ei suositella jos jodi määrä ei ole tiedossa
Lakritsi ja salmiakki,ei suositella säännöllistä käyttöä,kerta annos alle 50g/päivä
Pellavansiemenet ja pellavarouhe,ei suositella
Energittomat makeutus aineet.Sakariinin ja syklamaatin käyttöä ei suositella. HUOM! ASPARTAAMIA voi käyttää.

Nää oli suoraan kopioitu Vauvan odotus äidille/isälle kirjasesta.

Astre Auran aurajuustoa voi syödä, se on pastöroidusta maidosta:)

Tänne ei kummmpia kuulu,pahoinvoin:x ja väsymystä on, miten voikin puolentoista sentin pikkuinen saada olon näin huonoksi?

Metsätähti ja onnenjyvä 8+1
 
EevaN mun onkin pitänyt jo aiemmin kirjoitta että mä näin yksi yö unta että teille tulee kaksoset. Olikohan niin että olit tänne kirjoittanut siitä siinä unessa ;)
oh no....juttein tuossa lapsia hakiessa hoidosta hoitajan kanssa että hänen tyttärensä saanut kahdet kaksoset,ekan kerran sai kaksosita tietää vasta pari päivää ennen synnytystä ja toisista sitten 3kk ennen synnytystä...:D tämä tosin 25-30v sitten tapahtunut,jospa tuo tekniikka olisi kehittyneempää nyt..:D

ai niin,sain nähdä vilaukselta tänään sen relaxbirth laitteen livenä kättärillä käydessä,mielenkiintoinen vekotin...:D mutta toivon että siais käyyttää sitä tai tavallista jakkaraa omassa synnytyksessä..:)
 
kielletyt ruoat on olleet täällä puheen aiheena, käytännössähän mikään ruoka EI ole kiellettyä, vaan nämä suositukset on tulleet lähinnä äitien omasta halusta pohtia mikä on hyväksi ja mikä pahaksi, kohtuus kaikessa on kaiken a ja o, itse en ole yhdessäkään raskaudessa mitään ruokia vältellyt, enkä välttele nytkään, kukaan tuskin ilman raskauttakaan syö kilotolkulla graavilohta tai maksapihvejä. Mulla on itseasiassa joka ikisessä raskaudessa n.puolivälin paikkeilla tullut hirveä himo maksamakkaraan ja joka kerta olen hyvillä mielin sitä syönyt :) joo, tottahan se on, että graavilohessa, tuorejuustossa ym. on riski listeriasta MUTTA se riski on todella häviävän minimaalisen pieni, sama riski on esim. tuoreessa salaatissa/tuoreissa kasviksissa, mutta on todettu, että niiden hyvät puolet "kumoavat" sen riskin, nuo ruokarajoitukset onkin yleensä sellaisia, että niissä on hyvin pieni riski ylipäänsä mihinkään haittoihin, mutta kun terveyshyödyt eivät niissä ole syömisen arvoisia on annettu suosituksia, että niitä ei syötäisi. Jokainen toki syö, mitä itse haluas ja parhaaksi kokee, itse henkilökohtaisesti en syömisiäni rajoita mitenkään siltä kannalta, mikä on "kiellettyä" ja mikä ei.

raskausoireista on myös puhuttu ja ymmärrän kyllä täysin ne ajatukset! Kuopusta odottaessa olin monta kertaa 100% vakuuttunut siitä, että koko raskaus oli ISO virhe, mutta noh, sen jälkeen kun vauvan syliini sain, nuo ajatukset katosi täysin! Parempi semon, että jakaa vaikka täällä ne ikävät asiat, eikä patoa niitä sisäänsä, KAIKKI ajatukset on sallittuja ja niiden ääneen sanominen/kirjoittaminen usein helpottaa ja saa tajuamaan sen mittasuhteet ja ymmärtämään, että ajatukset ei ole vääriä.

).( mä olen ollut kipeänä nyt muutaman päivän, olin poissa töistä pari päivää, kun olo oli kuin piestyllä! Hyvä, että jaksoin sängystä ylös nousta! Ei olo vielkään kovin hehkeä ikävä kyllä ole! Ja siis tämä on ihan perusflunssaa, joka on nyt sitten kiertänyt koko perheen. Pahaa oloa on täälläkin, tuntuu et olis jatkuvasti krapula! Ruoka ei maistu YHTÄÄN! ja jopa välttelen syömistä, koska ruoan jälkeen tuntuu, et oksu lentää hetkenä minä hyvänsä! Tyhjällä vatsalla olo on parempi! Positiivista asiassa on se, että paino on pudonnut reilu kilon plussan jälkeen! Ihan mahtavaa!!! Lähtöpainoa on tosiaan enemmän kuin tarpeeksi :( neuvolassa asiaa vertailtiin, et kakkosta kun aloin oottaan oli lähtöpaino 10kg vähemmän kuin nyt! Kuopusta odottaessa mulle tuli painoa yht. 12kg ja nyt on tavoite selviytyä alle kymmenellä lisäkilolla! Onneksi pelkkä makean ajattelukin saa voimaan pahoin niin ei tule herkuteltuakaan :) turvotusta ei ole vielä tullut ja masu on suht litteä :) mitä pidempään tilanne tuollaisena pysyy, sen parempi :) minulle tuli aika nt-ultraan ja siitä heti seuraavana päivänä on nla-lääkäri, joten silloin on töissä viimeistään kerrottava, viikkoja silloin kasassa 12 kun en voi muuten vain olla koko ajan poissa.

Tatomira ja surppi 6+2
 
Metsätähti ja poppeliini vastasinkin hyvin noihin vältettäviin ruoka-aine asioihin. Kiitos :flower:

Parin päivän saikku haettu, sairasloma todistuksessa ei ole sanaakaan raskaudestani sekä soittaessani esimiehelle kerroin vain että olen myös huomenna poissa. Eli ei vieläkään tarvinnut kertoa.

).( Nukuin 2 tunnin päiväunet ja vieläkin olisi nukuttanut. Ihan kauhea olo ollut heräämisen jälkeen kun kroppa vaatii vaan lepoa ja nukkumista, mutta olen illan yksin 3 lapsen kanssa niin ei ehkä ihan onnistu :|
Sain tänään jopa pienen määrän kaalilaatikkoa syötyä ilman oksua, muuten leipälinjalla mennään.Kaikkea syön mikä vaan maistuu.. En vaan tiedä kauan jaksan tätä oloa :ashamed:
En koskaan 3 edellisen lapsen odotuksessa ole ollut näin kamalan pahoinvoiva, pientä etovuutta vaan ollut ja tytöstä "pahin" kun oksensin vaan pari kertaa koko odotusaikana.. Joten tulossa varmaan tuplatytöt tai jotain :headwall:
Odotan iltaa että pääsen nukkumaan, huomenna saavat kyllä ultrata kunnolla ja katsoa ettei tosiaan kahta ole mahassa. Ei suvuissa kyllä ole, mutta olenhan saanut raskausdiabeteksen ja maksahepatoosinkin raskausaikana jota suvussa ei ole muilla naisilla ole ollut vaikka ylipainoisia löytyy mielin määrin..
Anteeksi omanapaisuus :ashamed: pakko siirtyä takavasemmalle ja toivoa että tää pian helpottaa.
Kaikille :hug: jotka kärsivät enemmän tai vähemmän huonosta olosta!

- odotettu 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Korkkaanpa minäkin toukokuun pinon. Ihan aluksi uusille tervetuloa! Ja sitten muistelemaan mistä kaikesta täällä oli puhuttu..
Jotain puhetta on ollut raskauden kertomisesta. Mun oli tämän(kin) raskauden huomattuani pakko siitä pomolle kertoa koska töissäni saatan joutua paikkoihin joissa saa säteilyä. Mun pomo on onneks tosi ihana, osaa hoitaa tälläset hommelit hienovaraisesti. Siinä tuulimunassa pääsin sentään viikoille 12 eikä kukaan työkavereista hoksannut eikä pomolta lipsahtanut tai mitään. Ja parempi olikin niin. :|
Mut muille kuin yhdelle läheiselle ystävälle en ole kertonut. Tuulimunan pelko kummittelee. Onneksi ens viikolla on se varhaisultra, täällä on niin ihania kokemuksia ollut. Jospa minäkin näkisin minun pieneni siellä..
Ruoka-aineista on ollut juttua, oon tatomiran kanssa samoilla linjoilla eli en oo sillain jättänyt mitään ehdottomasti pois (paitsi alkoholin) mut en myöskään "liikakäytä" mitään. Se on ihanaa että makeanhimo on johonkin kadonnut, oon kyllä sellanen karkkihiiri etten olis uskonu tätä päivää näkeväni.. Sen sijaan hedelmiä kuluu paljon ja varsinkin vesimelonia, siitä on tullut mun ruokahimojeni pääkohde. =)
Jotain oli BMI:stä ja turvotuksista. Mun BMI on 20 eli painoin ennen raskautta sellaset 60kg. Nytten on tullu jo 3 kg lisää, kai sitä sitten tulee naposteltua siihen tahtiin (?). Oon kyl yrittäny napsii hedelmää sun muuta rasvatonta tavaraa.. Ja iltaisin turvottaa niin että farkut täytyy ottaa pois, ei meinaa nappi pysyä kiinni. Onneks täällä oli muitakin kenellä oli sitä iltaturvotusta, mä jo ajattelin olevani jotenkin epänormaali kun massu turpoaa palloksi iltaisin.. =)
Pahoinvoinnista kärsiville oikein paljon jaksamista! Mulla ei kauheesti oo sellaista ollut, kuvotusta kylläkin ja jos maha on ihan tyhjä niin sitten kyllä tekee huonoa. Muuten olen kyllä voinut ihan hyvin, ei mitään älytöntä väsymystäkään ole ollut eikä pahoja mielialanvaihteluita (ainakaan omasta mielestä..). Oli juttua siitäkin että pahoinvoivat kadehtii niitä ketkä ei voi pahoin ja nämä taas kadehtii pahoinvoivia koska niillä on ainakin niin selkeä raskausoire.. Hassua. Mutta siitä näkee miten erilaisia mammoja täällä on. :)
Ja omasta navasta nyt sen verran että eka ultra tosiaan jännittää mutta hyvä että se on ja pääsee (toivottavasti) näkemään pienen. Hyvällä mielellä ollaan ja kun tämä inha flunssakin alkaa parantua niin tuntuu että sujuuhan tämä elo ihan kivasti.
Aurinkoisia päiviä kaikille!:cool:

Tiikeli 7+4
 
Ihania ultra-uutisia täällä. Itsellä vielä vajaa kaksi viikkoa neuvolaan ja lääkärille. Pyydän kyllä silloin ultraa, että saa tietää, onko tuolla elämää vai ei.

Porina Minulla kans sama juttu, että olen kateellinen muiden pahasta olosta.. itsellä ei juurikaan mitään. Parina päivänä alkuviikosta oli vähän etova tunne illalla, mutta nyt ei taas ole ollut yhtään mitään. Rinnatkin ovat ihan siedettävät suurimman osan ajasta. Joskus yöllä herään kipuun nännialueella, mutta ei muuta.
Nyt olen oikeastaan viime aikoina huomannut, että kahvi on alkanut tökkimään, varsinkin iltakupillinen. Ja eilen tein broileria uunissa ja se haju ei ollut ihan mieleeni, mutta pystyin kyllä syömään eli mitään yökkimisrefleksiä ei ole tullut. Olen myös ennen ollut kunnon iltasyöppö ja päivät on menneet helpostikin ilman ruokaa.. nyt taas lounaalla tulee syötyä ihan höpönä ja illat taas kärsin ruokahaluttomuudesta,, omenaa vain tekee mieli ja jäätelöä :p

Täällä joku kyseli miehen suhtautumisesta. Meillä ainakin on ihan täysillä mukana. Takana 3 vuotta yritystä, joten innoissamme ollaan esikoisesta. Mies kuuntelee ihan innoisaan, kun kerron sille juttuja raskaudesta ja oireista ja sikiön kehityksestä. Itse hän ei juurikaan ole lukenut mitään, kun kuulemma minä kerron niin hyvin, ettei tarvitse :D Hän on myös vaihtamassa meille autoa ja huolehtii, että ei voi vielä hankkia uutta autoa ennenkuin tietää, että onko sitä perheenlisäystä varmasti tulossa vai ei, että tietää minkä koon auton vaihtaa :D Ihana :heart: Ai niin, ja tänään hän alkoi jo kyselemään jotain päiväkodeista, että miten, jos siellä ei saa pitää lasta kuin sen 8 tuntia, niin miten sitten työssä käynti :D Onneks ei hypi yhtään asioiden edelle.

Kerroin alkuviikosta verenvuodosta, jota säikähdin, mutta se tulikin b -rapusta. Olen nyt diagnosoinut itselleni peräpukamat : / Ennen ei ole koskaan moisia mulla ollut, mutta nyt sitten on. Muistelen, että äitini kertoi kärsineensä minua odottaessaan samasta vaivasta, mutta olisin olettanut, että tämä puhkeais vasta raskauden loppuvaiheilla, eikä heti alkuunsa.. ummetusta on kyllä ollut, että siitähän tämä. Pitää kysäistä sitten lääkärissä tarkemmin, ei vaivaa pahemmin, välillä vain tulee vähän verta.
 
Kuka teistä sano että väsymys ja huono olo kulkee käsi kädessä? Tuli taas eilen todistettu omallakin kohdalla. Ti-ke yön olin yövuorossa ja ke päivä oli jotain aivan kauheeta. Ensin valvoin 36 tuntia ja sitten kuopus suostu nukkumaan himpun alle 1,5 tunnin päikkärit. Iltaan mennessä olo oli taas ok. Tänään aamupäivä ja Prismassa ruokaostokset otti aika koville kun siellä oli kaiken maailman hajuja joita normaalioloissa ei varmaan edes huomais. Mullakaan ei mikään oikein maistuis ja kun kiersin hyllyjä ja mietin mitä mä haluaisin/voisin syödä niin en kauheesti mitään keksiny. Mustakin tuntuu et monesti olo yltyy oikein hirveeks hetki sen jälkeen kun on syöny jotain.
Aamusin mä kuviaharjottelen oksentamista ja samalla tulee yskärefleksit mukaan. Onneks en kuitenkaan päivällä oksenna.

Eka neuvola oli tänään. Seuraava käynti onkin sitten 21.6. eli jotain rv 16. Helsingissä taitaa olla niin että uudellensynnyttäjiltä on otettu se eka lääkärineuvola pois, jos mitään erikoista ei ole ollut. Ja veriseulaan voi mennä samalla kun Kättärillä käyn nt-ultrassa. Sokerirasitukseen joudun sittenkin kaks kertaa vaikka mun mielestä on jo ihan selvää että mä jään kiinni siinä ekassakin rasituksessa. Ei se mua muuten haittaa mut siellä kökkiminen lasten tai ainakin kuopuksen kanssa pikkasen ärsyttää.
Esitteitä en tällä kertaa jaksanu ottaa, niin sain sitten vau.fi:n vauvan odotus "kalenterin". Samat tiedot löytyy netistä jokasen rv:n kohdalla mut toi on ihan kiva juttu. Kääntöpuolella on vielä isille erikseen joka viikolle jotain lyhyempää ja ytimekkäämpää tekstiä vauvasta. Tosin kun kaikki on suomeks niin ei mies sitä ala lukemaan.

Miehen suhtautuminen Miten sen nyt sanois, ei varmaan vieläkään mitenkään ilonen ole. Ja välillä pitää päästä kuittailemaan mulle siitä miten mä hankkiuduin raskaaks :stick: Mut en mä kyl täs vaiheessa mitään suuria tunteita odottaskaan, tai enemmän olisin huolissaan jos mies yhtäkkiä alkais olemaan kovin innoissaan tästä raskaudesta. Varmaan sit kun maha alkaa kasvamaan ja kunnon liikkeitä alkaa tuntumaan niin mieskin vähän kiinnostuu vauvasta. No viimestään siinä vaiheessa kun vauva on syntyny niin isikin innostuu, vaikka kuinka aluks yritti esittää ettei hän tätä vauvaa halua. :rolleyes:

Fantaihana 9+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä