***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Nopea päivitys, luen teidän kirjoituksia paremmalla ajalla, niitä on tullut hurjasti.

Meille syntyi viime yönä 21.12.11 klo 00.25 poika, 3170g, 51cm, pipo 36, rv 39+2, synnytyksen kesto 4h25min, ei siis tyttölupaus pitänyt :)

Synnytys oli nopea ja lähes täydellinen, käyntiin lorahti vesien menolla! Laitan kertomuksen myöhemmin, kunhan saan tehtyä siitä soveliaan lyhennetyn verion (itselle on muistoksi kirjoitettu ehkä turhankin seikkaperäinen teos)

muoks olinpas napauttanut pojan pitkäksi, eli ihan vain 51cm tuota pituutta =)
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä tätä synnytyskertomusta, ei ihan lyhyt vieläkään, lukekoon ken jaksaa :) Ei sisällä mitään hirveyksiä, eikä suurta dramatiikkaa...

Tiistai 20.12.2011
Neuvolassa kaikki hyvin, paitsi että vauva keikkuis edelleen hyvin korkealla, pää kylläkin alaspäin (taasen tarkastettu kahden terkkarin voimin). Meinasi, ettei tarvitse laittaa lähetettä äitipolille, itse olin kuitenkin viikon huonosti nukkuneena ja supistuksisssa kärvistelleenä sitä mieltä, että saisivat tarkistaa ainakin vauvan tilanteen. Laittoi sitten pitkin hampain lähetteen äidin nukkumattomuuden ja itkuisuuden/hädän vuoksi. No, aivan sama minulle.

Klo 12 poikaa hakemassa tarhalta, terkkari soitti, että saan äitipolille kätilön ajan, eli käyrille. Kiitos tästäkin. Nukkumattomuuteen unilääkettä neuvolalääkärin kautta. Juu ei kiitos, saan kyllä nukahdettua, en kärsi ahdistuksesta, vaan kivuista, KIITOS! Ei, en halua keskiviikolle neuvolalääkäriaikaa, odottelen milloin tulee kutsu koksiin. Päätin soittaa keskiviikkona, jos sitä ennen ei ole sieltä soittoa kuulunut. Soitto kuului noin yhden aikoihin, sopiiko tulla huomenna keskiviikkona klo 11 käyrille. Kitos, kyllä sopii. Nyt nukkumaan, väsyttää hitosti.

2vuotias poikani pyörii vieressä, miehen sisko soittaa, koita siinä sitten nukkua!
Poika pois makkarista ja ovi visusti kiinni, puhelin äänettömälle ja uusi yritys. Uni tuli heti. Heräsin kun ekaluokkalaiseni tuli kotiin kaverilta ja soitti ovikelloa. Ajattelin, että onpas ollut kauan, tuntui siis kuin olisin nukkunut todella pitkään! Kello oli kuitenkin vasta vartin vaille neljä. Ihmeesti piristi. Ruoka 16:15. Sitten alettiin joulukuusen kasaus- ja koristelupuuhiin kotosalla olevien poikien kanssa, keskimmäinen oli lähtenyt isin ja vaarin kanssa reissuun, joululahjoja viemään. Oman aikansa otti saada kuusi kuntoon, mutta nätti siitä lopulta tuli.

Äiskä nettiin, piti päästä ihan vain istumaan, kävi vähän voimille mokoma joulutohotus. Piparit suosiolla saivat jäädä keskiviikolle. Sanoin vielä mummille, että jos en jaksa sitten huomenna niitä leipoa, niin saa mummi sitten leipoa poikien kanssa, lupasi.

Hetken siinä koneella istuttuani katsoin kelloa,hupsis, sehän on jo yli puoli kahdeksan! Soitetaanpas missä matkalaiset luuraavat, joko ovat kohta kotona, pitäisi saada pojat nukkumaan, olisi vielä keskiviikkona sekä tarha, että koulupäivä! Mummi koitti ensin saada vaaria kiinni, ei vastaa. Sitten minä soitin miehelle, joo, ollaan JO viimeisessä vierailupaikassa, kahvipöydässä! SIIS HÄ! Olette missä? Ette edes matkalla kotiin, vaan kahvilla...!!! No, olkaa sitten, muista kuitenkin se tarhapäivä!

Muutama minuutti tämän jälkeen, ehkä max 10 min, vauva mylläsi. Tuntui kuin olisi työntänyt jotain tieltään ja tunkenut alaspäin ja samalla kuului tai tuntui napsahdus. Sen ehdin sanoa mummille että nyt tää vauva teki jotain tosi ikävän tuntuista, kun jo housuun lirahti ihan pienesti jotain. Vauhdilla vessaan ja mennessäni huikkasin, että taisi mennä vedet. Siinä vaiheessa en ollut ollenkaan varma, mutta heti seuraavassa hetkessä kyllä, sillä samalla hetkellä kun pääsin pöntölle, niin alapäästä syöksyi sellainen niagaran vesiputous, ettei paljoa tarvinnut arvailla. Siinä pöntöllä istuessa aloitin soitto rumban: ensin sairaalaan, tulenko heti vai odotanko supistuksia, saanko tulla omalla autolla itse ajaen. Sitten heti perään miehellelle, että kahvit seis ja kotiin, vedet meni heihei. Ja koska koksista sanottiin, että heti mentävä ja EI tarvitsisi itse ajaa, niin soitin vielä naapurille, josko lähtisi viemään sairaalaan. Tietysti lähti ;)

Sairaalalla n klo 20, ajoaika n 10 min. Matkalla 1 supistus, ei kipeä.

Vastaan otti kätilö, joka oli hoitanut edellisen synnytksen. Ihanaa, tuttu ihminen! Tutki ks tilanteen, n. 3 cm auki kanavaa kuitenkin vielä jäljellä. Lapsivesiamnikaattori vahvisti sen minkä varmaksi jo tiesin, että vedethän ne, jotka lorisi. Lorahteli muuten kaiken aikaa. Supistikin jo tiheämmin, ei kovinkaan vielä kipeitä, muuta jo aika tiheitä. Käyrille, jonne piirtyikin ihan mukavasti supistukset, ensin n.5min välein, mutta aika pian jo parin min välein. Kyydin antanut naapuri (joka siis myös hyvä ystävä) oli lupautunut jäämään seuraksi, kun oma mies siis puolentoista tunnin ajomatkan päässä. Olikin ihan hyvä, että oli seuraa, olin siis tarkkailu/vastaanottohuoneessa ja supistukset alkoivat jo sattua.

Mies tuli klo 21:05, oli sitten ajanut aika haipakkaa. Päästiin saliin ja pyysin sekä sain saman tien ilokaasun. Mies lähti vielä hakemaan sairaalakassia, joka oli vielä kotona. Itse olin aivan tyytyväinen ilokaasumaskini kanssa. Mies palasi klo 21:45. Supistukset olivat jo todella kipeitä, tiheitä ja tuntuivat varsin vain kohdun suulla, eivätkä juuri käyrälläkään näkyneet.

Klo 22 pyysin puudutuksen, kätilö tutki ks tilanteen, kanava oli hävinnyt ja olin 5cm auki. Tuumasi, että varmaan pärjäät minispinaalilla. Käy, kiitos, kunhan saan jotain. Puolisen tuntia vielä jouduin odottamaan nukkumattia, siitä hyvin selvisin kaasuineni. Klo 22:30 sitten tuli nukutuslääkäri ja tuikkasi puudukkeen. Siis, todella nopeasti, taitavasti ja kivuttomasti kävi tuo puudutus! Nopeasti myös vaikutti ja seuraavat 1 tunti ja 15min olivat täysin kivuttomat. Klo 23 laitettiin supistusten tueksi niitä vahvistava tippa, joka saikin aikaan sen, että alkoivat tuntua puudukkeen läpi- eivät kipeinä, mutta niin, että tiesin milloin supistaa. Puoli tuntia pärjäilin vielä puudutuksen kanssa, muuta sitten se tuntui tyssäävän kuin seinään. Klo 00:05 tutkittiin tilanne, lähes auki aivan vähän reunaa parissa paikassa. Ilokaasu jälleen kovaan käyttöön, saatiin käsky soittaa kun alkaa painon tunne. Ajattelin, että ei kai nyt ihan kohta, mutta jo muutaman supistuksen jälkeen oli pakko pyytää mies soittamaan kelloa, että nyt painaa ja pahasti. MÄ NIIN EN HALUA TÄTÄ TYÖNTÄÄ ULOS, SATTUU!! Käyilö siis tutki uudelleen klo 00:15, täysin auki, koeponnista, asennon hakua, puoli-istuva, anna tulla. Ja eihän siinä auttanut kuin ponnistaa. Sain tehdä sen juuri niinkuin "hyvältä" tuntui, kertaakaan ei kätilö puuttunut toimintaan. Pään syntyessä piti rauhoittaa ja hartioiden kohdalla vähän tsemppasi isompaan ponnistukseen. Hartiat olivatkin oikeastaan ainoat joiden synnytys kirpaisi ja taisin vähän älähtääkin, muuten vauva kuulemma näytti miehen silmin vain liukuvan vaivatomasti ulos. Ponnistusvaihe kaikkineen kesti 10 min ja yllätykseksi tyttölupauksen vastaisesti syntyi poika 21.12.11 klo 00:25. Istukka syntyi myös melko nopeasti, aikaa en tullut katsoneeksi poikaa ihmetellessä, mutta tulla muljahti ihan nätisti ulos sekin.

Tämän lähemmäs en voi edes kuvitella pääsevän täydellistä synnytystä, jäi niin kaunis muisto tästä viimeisestä kuin vain on mahdollista.

Myöhemmin samana päivänä tehtiin sterilisaatio, jonka jälkeen olin paljon paljon kipeämpi kuin missään vaiheessa synnytystä!


Onnea vielä kaikille muillekin vauvansa saaneille ja tosi kovasti jaksuja vielä omaa nyyttiä syliin odottaville!
 
Onnea Taiu pojasta. Mä olen kanssa asennoitunut ettei välttämättä tyttöä tulekaan :D
Saa kyllä ekat päivät viihtyä pinkeissä vaatteissa.

Mutta kuulkaas naiset, mä lähden oman nyytin hakuuni tänään. Ihan huippua. Vihdoin ja kyllä jännittää ihan kauheasti vaikka jo neljäs kerta. Toivon ettei kauhea jättiläinen ole ja tulisi mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti ulos :saint:

Rauhallista Joulua ihan kaikille :wave: Noutakaahan viimeisiä tonttuvauvoja oikein ahkerasti vaikka aaton jälkeen niin saatte aaton olla kotona.
Ja pikkuisten tonttujen äideille ihanaa ekaa joulua uuden vauvan kanssa :heart:

Hermostunut mutta onnellinen neljännen noutaja: 41+6 :xmas:
 
Taiu: Onnea kovasti yllätyspojan saamisesta :flower:

Sinun kertomus kuulosti ihan suht miellyttävältä synnytykseltä,sitä kun jännittää jo kovasti miten sen kestää kun kaikki on uutta ja hyppy tuntemattomaan,mutta sait kuulostamaan suht kivuttomalta ja saahan sitä lievitystä sitten varmasti.
Tästä jäi tosi hyvä mieli vaikkei voi tietääkään miten se itsellä menee,sen aika näyttää.Kiitos tästä,varmasti sait monelle odottavalle lohduttavan mielen :)

Neljäskö: Tsemppiä synnytykseen,hyvin se menee :hug:


jemina81 ja poitsu 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Pikaista päivitystä täältäkin nyytin nukkuessa. Onnea kaikille nyyttinsä saaneille ja tsempit odottaville sekä hakumatkalle lähteville.

Meille syntyi sektiolla tyttö 15.12 klo 10.51 3,440 kg ja 48 cm pikkuinen olikin vaikka povattiin painavampaa. Kotiuduttiin neljäntenä päivänä leikkauksesta ja arki on lähtenyt hyvin sujumaan. Ihanampaa joululahjaa ei voisi saada :heart:

Lämmintä joulua kaikille :heart:
 
Heippa vaan kaikille :wave: Olin keväällä alkuraskauden aikaan paljon kirjottelemassa, jos joku muistaa. Kesän ja syksyn pidinkin hiljaiseloa ja kasvatin mahaa :D Nyt viimeiset pari kuukautta olen taas käynyt päivittäin lukemassa teidän juttuja, ja onhan ollut mukavaa! Ajattelin nyt sitten liittyä vielä kirjoittelijoiden joukkoon, kun näyttää pahasti harvenevan tämä odottajien joukko näin kuun loppua kohti... :p Mulla tosiaan laskettu aika huomenna, ensimmäinen tulossa, eikä mitään merkkejä mistään synnytyksestä. Mutta ei kyllä haittaa, oon voinut erittäin hyvin oikeastaan koko raskauden alkupahoinvointia lukuun ottamatta (mikä olikin niin kamalaa, että huhhuh). Että ihan maltillisesti jaksan vielä odottaa vuoroa. Varsinkin kun joulu kolkuttelee ovella, oon niin jouluihminen, että nautin kyllä täysin siemauksin :heart: Lahjat on ostettu ja paketoitu hyvissä ajoin ja kotiin on laitettu vähän joulujuttuja. Aatto ja pyhät vietetään anoppilassa, joten ruuat ja siivoukset on onneksi saatu jättää anopin huoleksi :D Ihan mukavaa.

Ainoa ikävä raskausoire, joka nyt vaivaa, on tuo monelle tuttu unettomuus... Viime yökin meni valvoessa, nukuin ilmeisesti tunnin pätkän klo 00-01, jonka jälkeen valvoin viiteen :)O ikinä nuin pitkään valvonu yhteen putkeen keskellä yötä), ja nukuttua sain taas 05-07. Sitten ylös ja neuvolaan. Että olipa hyvin levännyt ja virkku mamma neuvolassa :whistle: Mutta eipä tuo valvominen maailmaa kaada kun ei tosiaan muita lapsia ole, nukun sitte päivällä jos väsyttää. Neuvolassa oli kaikki ok, tähän mennessä painoa kertynyt 17kg, mikä on mulle ilmeisesti ihan ok, olin aika hoikka kun tulin raskaaksi. Pissat ollu ok koko raskauden, verenpaineet ja hb samoin. Vauva on laskeutunut jo muutama viikko sitten ja kiinnittynytkin, maha tuntuu roikkuvan jossain polvissa :D Mutta ihanasti on hengittäminen helpottunut kun keuhkoilla vähän enemmän tilaa. Sf-mitta on pyörinyt 33-34 viimeiset neljä viikkoa, nyt 34. Väliviikolle on katsottu seuraava aika valmiiksi, silloin tehdään myös lähete yliaikakontrolliin, jos vauva ei ole syntynyt. Kovasti miehen kanssa veikataan sitä uuden vuoden viikonloppua synnytysviikonlopuksi :xmas: Silloin ois vähän yli viikko lasketusta ajasta ja joulu sopivasti vietetty.

Täällä kaikki siis hyvin, minusta on varmaan seuraa sinne vuoden vaihteeseen asti, vaikka kaikki muut lähtiskin synnyttään :D Tsemppiä mammoille, ja toki ONNEA kaikille jo vauvan saaneille :flower:!

pusukka & vauva 39+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sokruli
Angeleyes, Taui ja Miira: Lämpöiset onnittelut :heart:!!!!!!!!!!!!

Taui:n synntyskertomuksesta tuli tosiaan hyvä fiilis mullekin :)! Eilen illalla juuri sain hirveän paniikin kun rypesin ajattelemaan tulevaa.... Huomasin että mua pelottaa ehdottomasti eniten repeämät ja se että pyörrynkö kivusta! Apua....:(

Jemina81: Kyllä täällä on aikasemmin ollut puhettaraskausarvista mutta oot ehkä tullut vasta sen jälkeen tänne? Eli täällä "komiat" joulunpunaiset arvet koristaa koko alavatsaa navan alapuolella, yöks... Ja en muistaakseni ollut ainoa;) Ollaan puheltu myös rasvaamisen hyödyllisyydestä ja aineista jotka voisivat auttaa arpien vaalenemiseen. Mä otse olen rasvannut/öljynnyt aivan alkuraskaudesta saakka säännöllisesti mutta eipä ole auttanut. Aion ottaa "järeät" aseet käyttöön että saan nämä vaalenemaan ennen kesää...:)

Mukavaa saada meitä "mattimyöhäsiä" tänne lisää keskustelemaan - tervetuloa siis "takaisin" pusukka! :D Täällä onkin ollut jo suht hiljaista kun monet ovat jo nyyttinsä hakeneet ja kotiinkin saaneet :) Oi,monilla on eka joulunvietto aivan pikkuisen tontun kanssa :xmas:

Miimau&Masuasukki 39+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: viena ja jemina81
Vaaleanpunaiset onnittelut angeleyes

neljäskö: onnea hurjasti matkaan, meillä saa poika kyllä ainakin kotiutua ihan niissä vaatteissa, jotka jo pakkasin ;) onneksi ovat sentään joulun punaista ja valkoista, joten ihan pinkkiä ei ehkä päälle joudu laittamaan, tai mekkoa (meinasin tosin mekon pakata...)

Täällä sataa lunta, IHANAA! Vaikka vielä ei olekaan varmaa pääseekö sitä aatoksi kotiin vai ei.

Ette muuten usko, meillä on täällä samana päivänä syntynyt serkkutyttö myös :D
Miehen sisko synnytti myös eilen ja näin meidän pojat saivat ensimmäisen serkun. Ihan ei sentään samassa huoneessa, mutta kivaa kun on tuttua, mieleistä seuraa osastolla, jos vaikka jouluksi joutuu jäämään!

Joulumieltä ihan kaikille!

Jemina: meillä koiria ja arpia ;) Raskausarvet tulivat pääasiassa ekan raskauden aikana ja nykyään ovat ihan vaaleita. Koirat eivät raskausaikana ole olleet sen enempää hämmentyneitä, saapas nähdä mitä kaksi nuorinta tykkäävät kun taloon tulee uusi tulokas uusine tuoksuineen. Meidän vanha koira on aina ottanut vauvat hyvin vastaan...
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81
Miimau:Kiitos kun vastasit,tosiaan tulin vasta pari vkoa sitten tänne enkä lukenut alusta asti,vaikka oishan se hyvä ollutkin =)

Taiu:Kiitos vastauksesta,uskon kanssa että meillä menee hyvin kun vauva kotiutuu,koirat on kilttejä kaikinpuolin,täytyy vaan joku vauvantuoksu tuoda niille jotta vähän saavat haistella =)

En ole ollut millään keskustelupalstoilla juurikaan koko raskauden aikana,nyt vasta havahduin kun rupee olemaan h-hetki lähellä että täähän ois just se sopivin palsta.

Mä rasvasin kanssa yleinsä saunan jälkeen kunnolla itteni,mutta eipä se oo tosiaan auttanut mullakaan ja nyt on se rasvailu vähän jäänytkin,räikyvän punaiset jäljet komeilee navan alapuolella ja maha roikkuu :D mutta siinäpähän on,ei se niin vaarallista ole kun tietää minkälainen asian takia ne siinä muistona ovat :heart:

Taitaa porukkaa tosiaan ruveta vähenemään palstalta kun niin moni jo saanut nyyttinsä tai hakemassa omaansa,mutta mä luulen että oon kanssa täällä vähintään sinne laskettuun asti 30.päivä ja ehkäpä vielä sen jälkeenkin :whistle:

Kait tänne voi kirjotella vaikka saiskin tammikuun puolella =) joo mulla kanssa hirvittää ajatus siitä lähteekö taju niistä kivuista ja miten repeää ja pystyykö hallitsemaan ittensä niissä tilanteissa,mutta täytyy koittaa vaan pysyä mahdollisimman rentona vaikkei se varmasti helppoa olekaan. : /

jemina81 ja poitsu 38+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Noniin, eilen käyty yliaikakontrollissa. Vauvan painoarvio n. 3800-4000g, yksi sentti vaan auki ja venytti lääkäri sen sitten kahteen. Lapsivettä normaalisti ja kaikki vauvalla hyvin. Oma pää ehkä hajoaa, koska purskahdin itkuun siellä kun tajusin että ne tosiaan ottaa mut käynnistykseen vasta 25.12. En haluaisi käynnistystä, vaan että tämä tajuaisi syntyä ihan itse.

Kotona kohdunsuulta vuosi jonkun verran verta sen käsittelyn jälkeen ja illalla meni se limatulppa vihdoin ja viimein. Supistukset koveni jonkin verran mutta yön nukuin kun pieni possu. Nyt jotain valahtelee välillä ja tässä nyt funtsitaan onko kyse lapsivedestä vai todella vetisestä valkovuodosta.. valui ns. ihan jalkoja pitkin kun vesivana.

Täällä on satanut väriksi lunta, joten menen nauttimaan siitä koirien kanssa. Kyllä tämän odotuksen jaksaa kun viimeinen päivämäärä on annettu ja silloin tälle aletaan viimeistään tekemään jo jotain. Tästä lähtien jos ja kun saan vielä lisää lapsia en kerro oikeeta laskettua aikaa kenellekkään (paitsi ehkä mammapalstalle :D), huijaan suoraan sen 2 viikkoa yli, niin loppuu se perhanen kysely :D

Onnea vauvatuneet, meillä vietetään nyt joulua kun ei tuo joulu mene ihan täällä varmaan suunitelmien mukaan. Kuusi on ja kinkkua syöty :)

Jos en jostain syystä pääse kirjoittelemaan enää ennen joulua niin hyvät joulut kanssasemppaajat :)

Hyyppis+Poju 41+4
 
Onnea taas kaikille vauvelin jo saaneille!!

jemina81, mä oon onnistunut säästymään raskausarvilta. Alotin ennen puolta väliä öljyämisen Weledan raskausöljyllä ja oon joka päivä rasvaillut sillä tai sitte Ceridalilla. Reidessä ehkä on yks pienen pieni joku arpi, en kyllä oo varma onko ilmestynyt raskausaikana.

Koirista ei ole mitään sanomista, meiltä löytyy vaan yks kissa :) Sen käytöksessä en oo huomannu mitään, paitsi että se on maailman huomionkipein. Johtuu kyllä varmaan siitä että jouduttiin viemään sen kaveri syyskuussa lopetettavaksi :|

Mulla on eilen ja tänään ollu vatsa ihan sekasin. Juossu vessassa valehtelematta varmaan 20 kertaa. Toivottavasti ei nyt mitään vatsatautia. Kuvottaakin jonkun verran. Eilen jomotti tuntikaupalla selkää ja vatsaa.

Neuvolassa käyty tänään myös. Verenpaine noussut pikkusen, ei mitenkään merkittävästi, sf 37cm! (Johtuu kuulemma vauvan asennosta), vauvan syke 145. Paino jatkaa nousuaan.. Nyt kertynyt 11kg. Unettomuus vaivaa täälläkin. On kyllä käsittämätöntä kuinka kovasta väsymyksestä huolimatta uni ei vaan tule.

Taidan hautautua sohvalle peiton alle parantelemaan tätä pahaa oloa.

-Marciano, rv 39+2
 
Hyyppäjäinen, eriitäin hyvä idea tuo lasketun ajan valehteleminen. Nyt kun H-hetki on täälläkin ylitetty, menee hermo lähinnä noihin hemmetin kyselyihin. Ja heti jos en oo vastannu niin äitikin lakaa oikeen soittojen sarjatulituksen.

Eli myös Jeminalle ja Pusukalle ynnä muillekin tiedoksi että meikäläinen keikkuu täällä urhoollisesti varmaankin tuonne loppuvuoteen. Tulin juuri neuvolasta ja vauva keikkuu ylhäällä, todella ylhäällä ja näin ollen ei aktivoi tahi provosoi tuota kohdunsuun seutua juurikaan ja bäin ollen edistä synnytyksen alkamista. :stick: Mua alkaa hermostuttamaan. Nyt on vähän liikaa aikaa alkaa miettiä kaikia ikäviä juttuja joita tässä vielä voi tapahtua.... voi aaargh.

Toisaalta oli kiva lukea Taiun synnytystarina, eikös sullakin vauveli keikkunut ylhäällä, mutta silti meni vedet??? jos n'in oli niin antaa edes hieman toivoa että jottain voisi silti suit sait tapahtuakin.

Mulla ilmeisesti viimeinen käynnistyspäivä olisi 1.1.2012 eli sitä kohti valutaan. Oliko tässä sairaalakohtaisia eroja? eli onko 41+6 periaatteessa vika käynnistypäivä valtaosissa sairaaloita?

Neljäskö
sulle vielä extraterveisiet ja liputukset suureen hetkeen :wave: nyt on hetki käsillä, ihanaa! Putkä matka on päättymässä ihanaan pikkutonttuun :)

Viena ja juniori 40+3
 
Ja piti vielä siis onnittella kaikki pikku tontuista! Eli jihuu Taiu, Angeleyes ja jenzka nyt ainakin :flower::flower::flower:

ja Jeminalle
myös noista arvista kommentoisin että myös minä olen öljynnyt Weledan raskausajan öljyllä koko raskauden ja olen välttänyt arvet kokonaan. Välillä olen myös öljynnyt ihan kookosöljyllä, eli kovasti on läträtty ja hyväksi todettu. (jonkun teorian mukaan tuolla rasvaus/öljytouhulla ei olisi juurikaan merkitystä, vaan perinnöällisyydellä. Mutta koska mulla selvästi on taipumusta arpiin, en niitä nyt kuitenkaan ole saanut niin uskon kyllä just tuohon öljyn voimaan :whistle: perusöljyämisen lisäksi olen käyttänyt myös synnytykseen vaölmistautumisöljyä (pitäisi vähentää repeytymisriskiä) ja rintaöljyä (valmistelee imetystä) näistä voin kertoa siten myöhemmin lissää että auttoiko :) eli huh huh öljy on ollut ihan kyllästymiseen asti päivän sana 9kk!!! kohta voisi riittää.
 
Viena, sairaalakohtaisia eroja kyllä on, mutta eivät ne päivät ole lukkoonlyötyjä. Jos kontrolleissa ei ole mitään ongelmanalkua näkyvissä, niin saattavat käynnistellä joskus vasta 42+ muutama päivä. Oikeastaanhan kyse on vain siitä, että istukan toimintaa ja vauvan kokoa seuraillaan lopussa tarkasti, ja monesti esim. lapsivesi alkaa käydä vähiin jo ennen tuon 42 viikon rajan täyttymistä.

Susimieli, onnea vauvasta, ja halaus laastariksi rankan synnytyksen päälle. :hug: Kannattaa puhua herkästi lastenneuvolassa jos se jää kummittelemaan mieleen tai mieliala menee matalaksi, osaavat tarjota apuja sitten ajoissa. Itsellä esikoisen rankan synnytyksen jälkeen se kokemus pyöri iltaisin ja öisin mielessä pitkään, ja masennuinkin sitten jossain vaiheessa. Pelkopolilla voi täällä K-SKS:sä käydä myös ilman uutta raskautta, itse kävin siellä hakemassa helpotusta jotain kuukausia vauvan syntymän jälkeen, ja teki ihan hyvää.

(.) kohtalaisen hyvin nukutun yön jälkeen voin sanoa hyvällä mielellä, että odotelkoon vauva rauhassa joulun yli, me keskitytään nyt joulunviettoon eikä synnytyksen odotteluun. Toivotaan, että seuraavinakin öinä saa tarpeeksi unta, ettei tarvitse torkkua ja kiukutella läpi pyhien...

Swerfiel 40+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: viena
Viena: Kyllä se oli juurikin niin, että mulla vauva oli todella ylhäällä ja siksi tuntuikin niin turhauttavilta ne supistukset... Tuntui, että supistaa vain ja ainoastaan kiusaksi, kun eivät saa edes vauvelia laskeutumaan... Ja niin ne vedet silti meni. Toivottavasti lohduttaa teitä muita, itse en terkkaria uskonut kun sanoi, että joillain laskee sitten vasta ihan synnytyksen ollessa kunnolla käynnissä. Nyt jälkeenpäin uskon ;) kun todeksi näin.
 
  • Tykkää
Reactions: viena
Onnittelut taass oman nyyttinsä saaneille!

Raskausarvista. Niitä ei ole tullut enkä ole rasvannut yhtään. Valitettavasti se on niin yksilöllistä eikä siitä rasvauksesta ole paljonkaan hyötyä. Esikoisestakaan ei tullut raskausrapia, vaikka vyötärön ympärys kasvoi silloin tasan 40cm. Nyt on tullut 30cm ympärysmittaa tässä raskaudessa.

Vauvan laskeutumattomuus ja synnytys. Esikoinen keikkui ylhäällä ja neuvolassa aina sanottiin, ettei kannata vielä odotella synnytystä. Samat puheet jatkui vielä kun saavuttiin synnärille kun olin kärvistellyt supistustena kanssa jo aikani. Kätilö totesi mahan päältä kokeillessaan, että "ylhäällä on, joten ei tässä mitään kiirettä... voin toki kurkata alakerran tilanteen vielä.... ohhoh! Täällähän se vauva jo tuntuukin alhaalla ja kohdunsuu 4cm auki!" Eli en kyllä tässä raskaudessakaan ota lainkaan huomioon noita kommentteja, että vauva on ylhäällä eikä synnytyksestä tietoakaan.

Lumine 38+6
 
Taas kerran suuren suuret onnittelut vauvan syliin saaneille :heart:

Täällä meitä loppukuisia kärvistelijöitäkin vielä riittää, tsempataan vielä muutama viimeinen viikko täällä toisiamme :) Eikös viimisilläkin ole enää ihan maks. se 3 viikkoa odottelua? Sitten ollaan kaikki saatu omat tonttuset :xmas:


Tänään käyty neuvolassa, turvotusta reilusti edelleen +800g/viikko painoa kun viime viikolkin huimat 1,2kg/viikko..... Sf 34cm, sykkeet "Elsalla" 135krt/min eli pikkasen hidastun aiemmasta, RR 136/96 ja tota alapainetta pitää jäädä nyt tarkkailemaan ettei lähde nousuun enempää. 15kg tullut painoa tässä raskaudessa, mut on tota turvotustakin ihan huimasti :O

Nyt on sitten jalat ristissä sunnuntaihin asti ainakin tai just myöhään aattoiltaan, masuun on annettu sellaset ohjeet :D Kinkku täälläkin uunissa ja kaikki jouluvalmistelut tehty, joten huomenna jo tarkoitus syödä jouluateriaa + aloitella joulun viettoa :)

Sunnuntai aamuna meen äippäpoli käynnille, katsellaan mikä "tuomio" siellä sitten on. Näihin supistuksiin olen kyllä todella kyllästynyt joten voikun olisi sama edessä kun taiu:lla että nää kärvistelyt palkittais vesien menolla ja päästäis synnyttämään :) Vauva kyllä laskeutunut ja supistuksella painaa jo "mukavasti" tuolla kohdunsuulla.


Lisää tonttu-uutisia ja synnytyskertomuksia odotellen :)


Ja jos ei koneella tule käytyä niin oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille :heart:


Astre ja "Elsa" 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnea kaikille nyyttinsä saaneille! :heart:

Tsemppiä kaikille vielä odottaville! On kyllä jo hieman ikävä sitä aikaa, mutta sitten ei kuitenkaan.

Ja synnytystarinoita ollut mukava lukea!

Joku kyseli koiran reagoinnista raskauden aikana. Meillä ei koira ole ollu yhdenkään raskauden aikana minusta kiinnostunut sen kummemmin. Ihan normaali ollut.

Neuvola täti kävi katsomassa tänään meidän vauvaa ja paino oli saavuttanut taas syntymäpainon. Maito siis riittää hyvin! :) Kaikki muutenkin ok vauvalla.

Mutta voihan, meidän vauvalle on sitten tullut nuha!!! :( Kamala, ko nokka ihan tukossa ja rohina vaan käy ku toinen hengittää. Kävin ostamassa suolaliuostippoja ja niistäjän, niistä on onneksi apua. Mä pelkään nyt hirveesti sitä RS-virusta, ko sitäkin on kovasti taas liikkeellä.

Oikein hyvää joulua kaikille!!!!!

simuli ja "iso-iita" 8 vrk
 
Onnea kaikille nyyttinsä jo saaneille :) :heart:

Täällä on kanssa laitettu käskyä mahaan että siellä pysytään sunnuntaihin asti ainakin, mä en joulua makaa sairaalassa :D Ens viikon keskiviikkona seuraava neuvola, ja sit saisin äippäpolille aikaa koko tarkistukseen, kun toivoin ettei kauheen isoksi tyttöä päästetä, koska mulla on ahdas lantio. Saa nähdä otetaanko mun toivetta todesta. :) Mielummin ois kyl kiva jos vauva syntys vasta 1.1.12 ettei tarvi sit ajokorttia ootella niin kauaa :)

Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille :heart:

- Sokruli ja pikku neiti 39+3 -
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnea onnea taas uusille nyyteille. :flower:

Kiitos niille jotka vastasivat noihin raskausarpi asioihin ja koiruusjuttuihin,luulen että ei nuo koirat mua tän raskauden takia seuraile mitä epäilin, vaan koska eivät oo päässeet enää samanlaisille lenkeille kuin ennen,kait ne kattoo että mikä tota mammaakin vaivaa kun ei se meitä enää käytä pidemmällä :D mutta kun ei vaan jaksa.

Asutaan maalla joten pihallahan ne sais olla vaikka päivät pitkät, mutta kun minä oon sisällä niin ei ne kauaa ulkona viihdy keskenään,kun ovat ikänsä asuneet kaupungissa,muutettiin vasta kesällä tänne maalle, niin kait ne vielä sopeutuu tähän uuteen tyyliin ettei lenkkejä välttämättä ole.
Tilaa ois juosta metässä ja tuolla pihalla menemään mutta minuu vaan tuijottavat ja seuraavat et koska lähen niiden kans liikkumaan :D

En tiiä olisko voinut välttää raskausarpia rasvaamalla päivittäin,ehkäpä mutta se on vähän jäänyt,alkuun olinkin ahkerampi siihen hommaan,toisaalta vaaleneehan ne eikä ne nyt niin vaarallisia ole muutenkaan.

Joo mä keikun ainakin vielä täällä pari vkoa jos en pidempäänkin,että mukava jos on juttuseuraa =)

Joku nuista verenpaineista kirjotti ja yläpaine tais olla vähän korkea hällä,mulla ne kyllä huolestu jo jos oli alapaine lähempänä 90 ja istuinkin eilen neuvolassa siihen asti että saatiin alle sen 90 alapaine ennenkuin vasta sanoi että on ihan tyytyväinen siihen,mulla puututtiin aika herkästi tohon verenpaineen pieneen kohoomiseen,luulis että näin lopussa se aavistuksen voi nousta,ettei sen takia tarviis sitten parin päivän välein mittauttamassa käydä,mut onhan se toisaalta hyvä varmistua kaikesta.
Edelleen olen sitä mieltä että mulla on ihan hyvät mitkä saatiin viimeiseks 123/87 tosin sitä ennen alapaine oli vähän korkeampi,se laski kokoajan vähäsen ja makuulla oli tosi hyvät.

No pääasia että on ihan hyvä olo eikä merkkejä mistään vakavammasta,mullakin kun tota painoa on tullut reilusti 20kg :O tosin tuossa on mukana paljon kertynyttä nestettä/turvotusta koska sitä on ollut reilusti alusta asti ja ummetuskin vaivannut,silti painoa on tullut tosi reilusti,arvot on onneks pysyneet hyvinä siitä huolimatta.Siinä onkin sitten savottaa että saa ylimääräiset kilot pois : / mutta sitä murehditaan sitten joskus myöhemmin =)

mites muilla on painoa tullut,jos saa udella?
Niin ja mitenkäs tuota hampaiden vihlomista onko ollut muilla havaittavissa raskaana? kävin hammaskiven poistossa kun yhteen hampaasen vihloi,mutta tuntuuhan tuo edelleen vihlovan välillä vaikka kaikki hammaskivet otettiin pois,kait se kuuluu tähän raskausaikaan pieni vihlonta.

jemina81 ja poitsu 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan laskeutumisesta mulla ei ole kukaan kolmesta lapsesta laskeutunut ennen ponnistusvaihetta. kaikki ovat kyllä käynnistettyjä, eli sinänsä ei ihan "vertailukelpoisia" ole. Viimeisimmässä olin jo täydet 10cm auki ja silti vauva vielä ylhäällä kötilön sanoin. Ekalla (puoli)ponnistuksella sitten sieltä laskeutuikin ja melkein pää jo syntyi =) . Käveleminen ollut kaikissa raskauksissa melko helppoa loppuun asti, ei ole ollut "keilapallotuntemuksia" kertaakaan.

Raskausarvista mulla ei ole tullut ainuttakaan arpea raskauksista johtuen, en ole edes rasvaillut ihoa kertaakaan näissä kolmessa! Reisissä on kyllä sitten senkin edestä nuoruudessa tulleita, ihan ihmettleen miten oon voinut niiltä säästyä.

Viena esikoinen on käynnistetty 42+1 taysissa vuonna 2008. Antavat mennä ilmeisesti aika useinkin 42+ viikolle jos kaikki kunnossa. Mulla kyllä istukka toimi silloin vähän liiankin hyvin loppuun asti ja neiti oli 4580g syntyessään :whistle:

Meillä tyttö on kyllä varsin tyytyväinen tapaus. Ei itke juurikaan ja hereillä ollessakin vain katselee maailmaa. Parhaimmillaan on jopa 2h hereillä. Nyt nukkuu, joten taidan siirtyä keittiön puolelle leipomaan viimeisen jouluherkun. Tälläistä ajattelin testata täksi jouluksi Kinuskipipari :p

Poppeliini ja tyttönen reilu 2 viikkoa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: viena
Onnea taas kaikille pikkutontun saaneille heti alkuun!!! :flower:

Täällä yksi jalat ristissä istuja lisää! Nyt on "päätetty" että ei ole mitään asiaa ulos ennen sunnuntaita :) Tiedä sitte ollaanko tuolla yksiössä samaa mieltä.

Täällä ei muutosta olotilassa. Vesi-ilmapallo kelluu tuolla haarovälissä ja vauvan liikkuessa tuntuu että pää on jo ulkona mutta ei muuta. Selkää kivistelee ehkä himpun enemmän ku pari päivää sitte, samoin ku toi menkkamainen jomotus on ärhäkämpää. Tänään oivalsin että multa en ehkä lorahdellu tota lapsivettä vähän parinpäivän aikana, mutta olen luullu et housut on märät ihan vaan hikoilusta :D

Raskausarvista . Täällä on kyll kans niin komeat. Navan ympärystä ja siitä alaspäin on raadeltu. Rasvannut+öljynnyt olen kyllä ja uskon että pikkasen pienemmillä sf-mitoilla ja normiaikaisella synnytyksellä oisin säästyny muutamalta. Mutta eiköhän nuo ole se arvosia. Tässä viime viikkoina on vaan älyttömän kipeä koko vatsanahka ku ei toi vauva tieten lopeta kasvua l.a:na :( ja vanhankansan mukainen poikamasu on, joka siis on kasvanu vaan eteenpäin.

Paino Täällä taitaa olla kaikkinensa se 20 kg. Mukava sulattelu kevät edessä :whistle:

Täällä on jo ihanan valkoinen joulu. Kinkku on sulamassa ja odottelua vaan. Huomenna pitäs vielä aamulla neuvolaan mennä hakemaan kontrolliaikaa äippäpolille. Meinaan kyllä vaatia heti alkuviikkoon sitä, ku on kuiten olemassa mahd. että tää on isompi ku arvioivat. (nyt n. 4 kg) Hirvittämäänhän tää synnytys alkaa jos antavat kovin pitkään kasvaa..

Sen jälkeen sitte kuusi sisälle sulamaan ja joulupukkia odottelemaan..:xmas:

Joulumielinen Bellaella ja antsa 40+5
 

Yhteistyössä