***Joulukuun Pikkutontut ELOKUUSSA***

Täällä iski sitten aivan kauhean flunssan riesaksi. :( :snotty: Olo ei ole ollut pitkään aikaan näin hirveä. Yölläkin kuumetta oli varmaan lähemmäs 40 astetta, kuumehourailin menemään pitkin asuntoa. Tämän lisäksi sehän päätti sitten vielä aamusta iskeä migreenin kaveriksi. :(

Pojukaan ei ole ollut aivan niin vilkkaalla tuulella, kuin yleensä. Varma keino saada pieni liikkumaan on se, kun laittaa läppärin vatsan päälle. Ei mene kauaakaan, kun alkaa läppäri hyppimään ilmaan. :D

Nukkumisjärjestelyjä täällä ei olla vielä pahemmin oikeastaan mietitty. Johtuen ehkä siitä, että päästään vasta ensi kuussa muuttamaan uuteen taloon.
Ainut mitä on miehen kanssa puhuttu on se, ettei koirilla sitten uudessa talossa ole makuuhuoneeseen ja varsinkaan sänkyyn mitään asiaa. Nythän niidenkin peti/häkki on makkarissa tilanpuutteen vuoksi. Ja pienempi koirista tykkää nukkua jalkopäässä tai meidän välissä joka yö. :ashamed: Joten kovat on ajat koirillakin vielä edessä. :D

Mua alkanut ärsyttämään pikkuhiljaa lähestulkoon jokainen ystävä. Moni ollut nytkin kesälomalla, mutta puhelimeen ei vastata saatika että soitettaisiin edes takaisin. Kuulumisia multa ei oo kyselty pariin kuukauteen.. Ainut jota olen työkavereiden lisäksi nähnyt, on yksi kaveripoika. Huisia.
Ja näistä muutamasta ystävästä pitäisi vielä tulla lapselle kummi... Saas nähdä..
Ilmeisesti lapsettomina pelkäävät, että jos multa kyselee kuulumisia saa niskaansa kauhean ryöpyn vauvapuheita tms. Vaikka nimenomaan olen yrittänyt vältellä heidän kanssaan vauvapuheita. :(
Tästä johtuen ollut viimeaikoina hirmu yksinäinen ja masentunut olo. :(

kuumeinen iseeyou & poitsu 21+3 :heart:
 
Moi pitkästä aikaa! Kyllä nyt ketuttaa. Kirjoittelin joku päivä sitten pitkät pätkät tänne ja juuri kun olin lähettämässä, netti tahtoi katkaista yhteyden. No, vasta tänään kerkesin uudestaan tulla teitä katsomaan ja äsken kirjoitin taas ja juuri kun olin lopettamassa, painoin jotain väärää nappulaa ja se heitti mut pari sivua taaksepäin ja teksti meni sitten sen mukana....argh. Eli koitetaan nyt kolmatta kertaa onnistuisiko.

Mä olen kans miettinyt tuota vauvan nukkumis- ja syöttämisasiaa. Meillä tulee pinnasänky meidän huoneeseen, mutta ei ihan kiinni sänkyyn. Tämä on ainakin suunnitelma. Katsotaan sitten käytännössä, kuinka toimitaan.

Me käytiin tänään penkomassa tutun vanhoja vauvanvaatteita ja saatiinkin haalittua kassillinen. Myös vaunut saatiin tänään kotiin. Ostettiin kavereilta käytetyt Briot.

Ihanaa kun kotona on jo kaikenlaista vauvatavaraa. Välillä tuntuu kyllä, että oonkohan mä kauheen aikasessa liikkeellä, mutta kyllä sitä tavaraa vielä puuttuukin.

Vitemiineista syön myös niitä Multivitan raskauspillereitä ja sit kalkkia ja maitohappoja.

Ens viikolla on taas neuvola. Kiva kiva, pääsee taas kuuntelemaan hevosen laukkaa ;)
milizza 21+4
 
Ensku Meillä siirtyi omaan huoneeseen tuossa 11kk kohdalla. Sitä ennen nukkui pinnasängyssä. Sängy oli vähän matkan päässä meidän sängystä. Joskus nukkuu edelleenkin välissä. Lähinnä kun tekee hampaita tai kipeänä.
Meillä myöskin kaksi kissaa. Ekat 5kk taidettiin pitää makkarinovi öisin kiinni. Sen jälkeen alettiin pikku hiljaa pitää ovea öisin auki ja siinä vaiheessa,kun tyttö oli 8kk ikäinen niin ovi oli kokoajan auki. Kisut ei oo koskaan hypänneet sänkyyn/vaunuihin kun lapsi nukkunut siellä. Tyttökissa on kaksi kertaa raapaissut päästä,mutta sekin on johtunut siitä,että meidän tyttö vetää hännästä noita ja muutenkin kohtelee aika kaltoin välillä. Ei ehdi aina katsomaan perään.
 
Imetysvinkkejä Alussa voi olla hankalaa mut apu pitää pyytää jo synnärillä kannattaa vaatia että kätilöt tarkistaa imuotteen. Kaikilla kun ei ole imetysohjaajan koulutusta. Rintakumeja kannattaa kokeilla. Mun on molempien kanssa ollu pakko käyttää niitä alussa kun maito on noussu ja siihen asti et turvoutus on laskenu, muuten vauvat ei vaan ole saanu kunnon otetta. Neuvolan pitää pysytä tarjoamaan imetystukea oliko se virallinen ohje kolmen päivän sisällä. Imetystukilistakin ja maitolaituriltakin saa netistä apua. Kannattaa tarkistaa omalta paikkakunnalta jos löytyy imetystukihenkilöitä jotka vois tulla ihan paikan päälle ohjaamaan. Eri asentoja kannattaa kokeilla jos istualteen on hankala imettää niin kokeilee makuulla oloa jne.
Tiheän imun kaudet ei tarkota että maito olis loppumassa tai että vauva ei saa tarpeeks ruokaa, joskus ne vaan haluaa olla rinnalla lähes 24h mut sekin menee ohi muutamassa päivässä. Pitää muistaa juoda ja syödä tarpeeks että on mistä tuottaa maitoa. Täysimetys polttaa n. 500 ylimäärästä kaloria/pv.

Nukkumisjärjestelyt Esikon vauva-aikana meillä oli 120cm leveä sänky ja siinä ei mahtunu nukkumaan perhepedissä joten pinnis oli makkarissa ja mä siirryin aina imettämään olkkariin nojatuoliin mihin mä sitten nukahdin kesken imetyksen.
Kuopus nukku 10-kuiseks asti perhepedissä tai meni nukkumaan pinnikseen ja kun heräs ekan kerran syömään niin tuli meidän sänkyyn ja mä yleensä nukahdin samantien kun toinen sai tissin suuhun ja heräsin sit siihen et toinen huutaa nälkäänsä ja mä yritän unenpöpperössä tarjota samaa tissiä uudestaan. Sit vaan käänsin kylkeä, toinen tissi suuhun ja jatkoin unia. Eli jouduin yöllä heräämään vaan muutamaks minuutiks kerralla. Samalla tyylillä olis tarkotus jatkaa tän kolmannenkin kanssa.

Osaako joku muuten selittää miksi joku haluais päiväsaikaan raahata vauvan sänkyä ympäri kämppää. Jos on niin iso talo niin itkuhälytinhän kertoo onko vauva hereillä. En vaan käsitä miks mä haluaisin raahata vauvaa esim. olohuoneeseen vaan sen takia että mä satun itse olemaan siellä.

iseeyou :hug: Tosi harmi että kaverit tuntuu välttelevän sua.

Huomenna meillä alkaa kuopuksen päiväkotiharjottelu. Pikkasen kyllä jännittää miten siellä tulee menemään. No onhan sillä isoveli siellä tukena ja turvana.

Fantaihana 24+4

Meinasin unohtaa ton imetystukilistan linkin, eli tossa.
Imetystukilista.net - Imetystietoa
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Pinnasängyn paikasta Me asutaan kaksiossa joten nukutaan varmaan melko pitkään kaikki samassa huoneessa, pari vuotta ainakin minkä tässä asunnossa asutaan. Alkuun on aikomus laittaa pinnasänky "sivuvaunuksi" meidän sänkyyn, on yöllä helppo ottaa lapsi imetettäväksi tai taputella jos toinen on levoton, samoin ei tarvitse nousta sängystä koko ajan tarkistamaan että pieni hengittää kun voi vaan kurkata viereen. Samaan sänkyyn meidän kanssa en uskaltaisi ottaa nukkumaan ainakaan ihan pientä, pelkään että se litistyy. Sitten kun yöimetyksistä päästään niin pinnasänky siirretään vähän kauemmaksi meidän sängystä, pienessä makkarissa välimatkaa tulee sen vajaan metrin :) Meille tulee siis sellainen "vauvan nurkkaus" makkariin, jonne tulee hoitopöytä, pinnis ja pieni hylly seinälle.

Vauvavaatteista En siis ole kaikkia pesemässä vielä, sen homman jätän äippälomalle tai loppusyksyyn, pesin vaan osan noista postissa saaduista kun haisivat tunkkaisille. Välillä tekisi kyllä mieli noita järjestellä mutta kun ei ole sitä hoitopöytääkään vielä jne niin en vielä ala järjestään. Tarkoitus on että hoitopöydässä on kulloinkin käytössä olevaa kokoa vaatteet ja kaapissa sit isommat odottamassa.

Kummiasiaa me kysyttiin lauantaina ensimmäistä kummia ja hän suostui, kyseessä siis mun hyvä ystävä joka on miehen kanssa myös paljon tekemisissä ollut. Pikku hiljaa kysellään muiltakin kun sopiva tilaisuus tulee. Tälle kummisedälle paljastettiin että kummipoika on tulossa, hän ei sitä kerro eteenpäin.

Supistuksista pitää kysyä teiltä kokeneemmilta.. Mulla on kai nyt tällä viikolla ollut noita harkkasuppareita, kauppareissulla oli yksi päivä sellainen menkkamainen tunne selässä ja tuntui kurjalta, piti vähän istahtaa huilaamaan. Ja tänään veti mahan ihan kivikovaksi, se oli kyllä hassua että olin sohvalla ollut pötköttelemässä kun alkoi tuntua selässä inhalta ja sit kun maha meni kovaksi niin sitten ei tuntunut enää muuta kuin se mahan kovettuminen, ei mitään selkäkipua. Oltiin kyllä oltu rivakalla kävelyllä noin puoli tuntia ennen tota joten ehkä se aiheutti sen. Hassua että noi alkoi jotenkin "yhtäkkiä" tai siis tällä menneellä viikolla on ollut useampana päivänä. Koska teillä on alkanut ja millaisia ne oli, ja koska saa huolestua että niitä on liikaa? :)

Maidon herumistakin on taas ollut, ei paljoa mutta vähän. Tämä ei ole niin ratkiriemukasta mutta ehdinpähän tottua noihin liivinsuojiin hyvissä ajoin :)

Vauvaa odotellaan kovasti, paljon puhutaan miehen kanssa vauvasta ja tulevaisuudesta sitten kun vauva on syntynyt. :heart:

Ai niin, miten ne raskauskolmannekset menee, milloin alkaa viimeinen kolmannes?

Niin ja piti vielä sanoa että mun maha on jo aika pallukka, mahdan olla melkoinen kävelevä kurpitsa jahka talvi koittaa..

Susimieli ja Pieni 24+0
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

meillä odottelee jo pinnasänky nukkujaansa,hain sen ystävältäni v-loppuna.joten uusi tulokas saa nukkua meidän makkarissa melko pitkäänkin,kun meinaa nuo yläkerran huoneet olla pojille sisustettuja,pitänee ensi syksynä miettiä uudestaan kun nykyinen keskimmäinen lähtee eskariin.
ja se ettei meillä oikein kukaan ole ollut tissitettävä tai tää mamma ei oo jaksanu sitä rulijanssia,niin hyvä että vauvelin sänky on alakerrassa,niin on pullon lämmitykseen lyhyt matka ;)

kirppareita edelleen kierretty,aina on kiva löytää edes ne pienet v-pun sukat jos ei muuta :)

oma olo ihan ok,hivenen turvottaa eikä meinaa muistaa syödä edelleenkään tarpeeks useisti.
mut paastot pysyneet hyvinä kun insuliinia pistän 6ky.huomenna taasen soittaavatte sokereista.
odotan jo malttamattomana 31.8 olevaa ultraa.pääsee pikkuisen näkemään.

kummit ovat jo valmiina kummankin puolen sisarusparvesta :) kuten poijillakin,sen verta paljo sisaruksia.

eipä tässä sen ummempia,jos sanos vaikka POKSS!!!

MARMAx4 ja jaz 24+0
 
Huomenta!

Nukkumisjärjestelyt Meillä on vauvelit olleet aina perhepedissä aluksi. Kyllähän niitä on "yritetty" nukuttaa pinnikseen, joka on ihan oman sängynn vieressä, mutta kun nukahdan joka tissitykseen ja herään vasta kun seuraava tuhina alkaa... Niin käännän kylkeä toiselle puolelle ja homma jatkuu :D Pian sitä huomaa että homma sujuu helpoiten (= vähimmällä unuvajeella) näin.

Toiset kyllä pelkää nukkuvansa pienen päällä, mutta uskokaa mua, että äidille kehittyy unta suurempi vaisto näissä asioissa (ja myös isukille;)). Ei sitä voi kääntyä oman pienen päälle, sitä tietää joka hetki missä kaveri nukkuu. Luulen että nämä muutamat kerrat, mitä lehdissä on asiasta ollu, ovat tapahtuneet niin että äiti on ollut humalassa : / ja sehän on jo muutenkin erittäin tyhmää.

Kissoista Meillä on kissa, mutta eri tapaus kun edellisten raskauksien aikaan. Edellinen kissa ei välittänyt pikkuisista yhtään mitään, saattoi nuuskaista ohimennessään. Kun nukutti vaunuissa ulkona, se tosin hyppäsi talvella lämmittelemään jalkaosan päälle. Siitä syystä meillä on kova koppaosa myös näissä vaunuissa.

Meille tulee luultavasti koiranpentu mun mammaloman alkuun. Se jänskättää hieman, mutta nyt on paras aika silti ottaa se koira (josta on puhuttu jo aika kauan) sillä se saa kaverin itselleen ainakin vuodeksi eteenpäin. Jospa se karsis häiriökäyttäytymistä vähän...

Kävelyt on pannassa mullakin. Lonkat juilii niin paljon, ettei se ole sen arvoista. Eilen oltiin kaupoilla ja viime yönä jäi uni sitten alle kuuteen tuntiin..|O
Mutta saatiin muutama kiva vaatekappale vauvalle:heart:

...Siitä Facebookista, mitä aiemmin kyselin. En antanut periksi ja nyt on 11v tyttö jo vähän rauhoittunut asian kanssa. Tulin sen verran vastaan, että ensi kesän jälkeen saa liittyä vaikka olis vielä puoli vuotta vajaa 13 vuoteen...

Poksui eilen... Jennynny 25+1
 
Imetysjuttuihin liittyen, mulla sattui poikien kanssa viimeisenä päivänä sairaalassa olemaan kunnon old school-kätilö/lastenhoitaja, joka opetti miten lypsetään käsin. Ihan kullanarvoinen neuvo oli meillä tuo, suosittelen! On nopeampaa ja tehokkaampaa kun pumpulla. Työläämpää tuo toki on pumppuun verrattuna jos paljon tarvii lypsää mutta etenkin sillon jos sattuu omaamaan sellaset suihkutissit kun mulla niin pystyy nopeasti vähän poistamaan pahimpia maitopaineita ettei vauva ihan tikahdu. Samoin maholliset tukokset saa hyvin hierottua ja käsin ohjattua maitoa liikkeelle. Sitten kun lypsämisen oppii kunnolla niin ei siinä kauaa mee kun on eväät valmiina vauvalle jos tarvii ite vaikka käydä jossain. Lisäksi ainahan siitä päivän naurut saa kun julistaa lähtevänsä iltalypsylle ;D Tää käsin lypsy sopi myös siinä mielessä mulle että kun niin kovin mielelläni vältän KAIKEN turhan rojun haalimista niin säästyipähän taas rahat ja luonto kun ei tarvinnut hankkia pumppua. Kannattaa kysellä sitten synnärillä tai neuvolassa josko joku opettaisi, jos kiinnostusta on :)
 
Hei

Kaikille uusille tervetuloa

Nukkumisjärjestelyistä on ollut puhetta. Me laitamme pinnasängyn meidän sängyn viereen. Se on toiminut ainakin meillä hyvin. Puolen vuoden jälkeen olemme siirtäneet sängyn meidän huoneesta pois. Nyt en sitten tiedä onnistuuko tuo. Meillä on aikamoinen tilanpuute. Tytöt ovat jo kahdestaan omassa makkarissa. Näillä näkymin sinne ei kolmatta sänkyä oikein sovi. Haaveissa onkin isompi koti, jos löydetään mieleinen. Ensiksi pitäisi päästä tästä kuitenkin eroon. Eli kivaa muuttorumpaa on täälläkin mahdollisesti tiedossa ennen lapsen syntymistä.

Minäkin hengästyn tosi helposti ja hikoiluttaa koko ajan. Tosi kurjaa. Minulla on myös alaselkä alkanut vaivata tosi paljon. Loppuyöstä en saa oikein nukuttua, kun mikään asento ei oikein ole hyvä. Myös liitoskivut (niiksi nämä ainakin kuvittelen) ovat tosi kovia. Lenkkeily ja käveleminenkin sattuu. Minullakaan ei ole ollut tälläisia kipuja aikaisemmissa raskauksissa. Tämä viikko olisi vielä kesälomaa ja sitten pitäisi jaksaa lähteä töihin. Ihan hirvittää jo. Tuollaisen tukivyön tilasin jo netistä, jospa siitä olisi hieman apua.

Vaippoja ajattelin itsekin ruveta tälläviikolla ompelemaan. Ei tarvise sitten lopussa pitää niin kiirettä.

Täällä taas ja pikkuinen 23+2
 
Tervehdys kaikille :)

Täällä on niin tuskainen väsymys ollut etten ole kynää jaksanut kädessä pitää ja näin ollen käynnit täällä ovat valtaosin olleet teidän mielenkiintoisten tekstien lukemista. Kävin hemoklobiinit tarkistamassa ne oli edelleen 133 eli tosi hyvät. Tosin leukosyytit ja jotkut (oliskos neutrofiinit) oli hieman koholla, mutta johtuu ilmeisesti raskaudesta. Hmmm.....

MItäköhän kaikkea kiinnostavaa täällä on ollut....

Mango; juu minä se olin Haikaranpesään ilmottautunut... on varmaan aika todennäköistäkin että samaan aikaan osutaan sinne. hauskaa :-D

4D:hen nyt sitten mekin ilmottauduttiin. Vähän harmi (tavallaan) että on jo ensi perjantaina, kun se on viimeinen hetki kun saa kelakorvaukset. Eli rv 24 loppuun mennessä pittää mennä jos ne korvaukset haluaa pois. Mutta toki aivaaaaaaaaaaaaaaan ihanaa nähä pikku-ukko taas... kun rakenneultrasta on silloin jo tasan kuukausi.
Oliko täällä ketä muita tuohon ultraan menossa?

Neuvola oli viime viikolla. sf mitta 19 eli ihan keskikäyrällä, turvotus -, verenpaine jotain 106 / 70, sykkeet +, liikkeet ++ ja painoa oli täälläkin tullut jotain 780/vko. Voi apua. Vaikka ei tuota ylipainoa ole siunaantunut niin en koskaan elämässäni ole painanut näin paljoa :popcorn:

Muuten ollaan voitu aikas hyvin. Tuo mamma jooga on ihanaa :) vatsasssa kyllä välillä tuntuu menkkamaisia jomotuksia ja noita piikkimäisiä tuikkauksia tuolta kohdunsuun tietämiltä tuntuu välillä. ne laittaa välillä mietityttämään. Onko muilla mittään nihkeitä tuntemuksia?

en ole edelleenkään mitään hankintoja tehnyt, mutta lakanut jo korvamerkitä asioita joita ystäviltä saadaan. Mutta aika kaukaselta tuntuu ajatus että poikaisen kotiintulovaatteisiin asti olisin päässyt :D että hatunnosto vain teille jotka olette organisoinnissa jo noin pitkällä. WAU!

Ja lineanegra tummenee. On jo jonkun aikaa ollut ihan selvä tuosta navasta alaspäin, mutta nyt on jo navasta ylöspäin näkyvissä myös.

Täältä kaatosateen keskeltä,
Viena & pilke 23+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: NewYork
tänään sain rasitustestin tulokset ja normaali oli..tosin katsoin netistä niitä rajoja ja aika lähelle meni 2h kohdalla. Se raja tais olla sen nettisivuston mukaan 8,6 ja mulla se oli 8,1. Joten ei hätää.

meillä ei ole kummeja vaan kummituksia. Aika harva nykyää kuuluu edes kirkkoon, joten sekin rajoittaa valintaa. Itse olen luterilainen ja mies ei, joten se asia meni siihen että saakoon lapset päättää mihin uskontokuntaan haluaa kuulua isona.

Ensi kuussa alkaa mammajooga mitä odotan ihan innoissani! tosin kalenteriin mahtuu esikoisen muskari joten saa nähä ehditäänkö käymään niitä loppuun yhdessä. Mammajooga loppuu jo marraskuun lopussa ja muskari joulukuun alussa. :D

kauhee flunssa iski ja tuntuu että pää hajoaa räkään! tuli ihan yllättäen sillä en todellakaan osaa yhdistää missä ja milloin tän olis saanu. Esikoinen on kans kipeä ja molemmat ollaan nenävuotavina köhitty ja kärsitty kuumeesta. Sais loppuu jo ennen joogaa! muuten olo on aika väsynyt ja "iso". Lonkat huutaa välillä armoa kun yrittää imuroida tai kävellä pitkiä matkoja. Mulla on vielä kauhee hellyydenkipeys mihin en vielä oo saanu kauheesti vastakaikua : /

24+3
 
Kello on niin paljon etten jaksa enää lukea kaikkia mitä ootte kirjottanu viime käynnin jälkeen.
Onko ollu vielä puhetta lapsen asennosta? Ja siitä millä viikoilla edelliset on kääntyny? Esikko meni loppuun asti perätilas, toka käänty näillä viikoilla pää alaspäin,mutta 30 viikon paikkeilla takas perätilaan. lopussa oli kyllä rt:s. no tämä kaveri on vieläkin pt:s ja kyllä on sitte ärsyttävää. potkut on jo tosi kovia ja kun ne suuntautuu joka ikinen kerta tonne alakertaan, on jo sellanen olo että koska tuloo jalka toosasta pitkälle. pelottaa että veet menee :/ vaikka tuskin se ny saa tota kalvoa rikottua. toivottavasti.
kova on kolotus nivusissakin ja tuntuu että jalat on taas irtoamassa lantiosta :( ääh.... vali vali vali.... nyt joutuu olla negatiivinen ja todeta että ei tämä olo tästä ainakaan enää helpota.
 
heissan,täällä arki vie mennessään ja kun voimat on vähäist nin ei jaksa edes iltaisin istua koneella...
sunnuntaina kävi hyvä ystävä,kylässä joka on kätilö,hänen kaksi tuttuaan on kättärilä töissä,toinen tammisaaresta siirtynyt haikaran ja heillä yhdistys joka pitää synnytysvalmennuksia myös englanniksi,tämä ihminen on lupautunut nyt ottaman meidän perheen hoiviinsa ja saamme yksityistä palvelua,kun haikarastakin on tullut niin rasistinen paikka:( käymme siis kyllä haikaran valmennukset mutta saamme oman valmennuksen englannin kielellä,kun mies on niin aktiivisesti mukana tässä raskaudessa. Kätilö on myös tehnyt kotisynnytyksiä muutamia ja erikoistunut luonnollisiin kipunlievitysmenetelmiin sekä afrikkalaiseen synnytyskulttuuriin,on meille kyllä kuin enkeli tähän tilanteeseen..:heart: toivon niin että olisi meidän synnytyksessä mukana...:D tai haritsin jopa kotisynnytystä,sellaisella menetelmällä kuin heidän yhdistyksen tiimi/doulapalvelu hoitaa,että kkätilö tule hoitamaan synnytystä mahdollisimman pitkään asiakkaan kotiin ja sitten kun siltä näyttää niin lähdetään sairaalalle,työntämään vauva ulos..:) Sopisi mulle..:D
oh,nyt täytyy rientää..:)

EevaN ja Pieni 25+4
 
EevaN tosi hienoa, että löytyi tuollainen tukihenkilö! Kotisynnytys kuulostaa kovin idylliselle, mutta itse en sellaista haluaisi. Kivut voivat yllättää, mutta toisaalta jos kätilö osaa tehokkaita luonnollisia lievitysmenetelmiä eikä sairaalaan ole pitkä matka, jos jotain sattuu, niin mikäs siinä. =)
Mulla puudutus on tehokkain loppuvaiheessa, sillä se rentouttaa (vaikkei kaikkia kipuja koskaan viekään) niin, että puudutuksen jälkeen olen avautunut neljästä kymmeneen senttiin tunnissa parissa ja ipana on pihalla! Ilman puudutusta kärvistelisin varmaan ikuisuuden, kun en kovissa kivuissa osaa rentoutua!:eek:
Kummit ollaan mekin jo pyydetty ja suostuivat kaikki! :heart:
Ei meilläkään ristiäisiä ole, vaan nimenantojuhla. Mies ei kuulu kirkkoon. Lapset sitten isompana saavat päättää liittyvätkö kirkkoon. Ala-asteella osallistuvat uskonnon tunneille, sen päätin minä (perheen ainoa kirkkoon kuuluva) ja yläasteella saavat itse päättää ovatko ussassa vai et:ssa, haluavatko riparille vai prometheusleirille jne. :)

Vauvan asennosta en ole varma, luulen että on pää alhaalla, hikka tuntuu siellä. =) Ja kun kumartelen saan kovan potkun ylävatsaan/kylkiluihin! Tulee vauvalla ilmeisesti liian ahdasta silloin. :D Mutta vauvathan mahtuvat vielä pyörimään moneen kertaan, tilaa on vielä.

Olo edelleen hyvä, ei kipuja tms. Mutta viime päivinä on ollut jatkuva nälkä ja silloin tällöin lihanhimo iskee! Lisää protskuja ruokavalioon ja rautatabuja apteekista, eiköhän se siitä.=)

Hippuliinu ja Villis 22+0
 
Täällä saatiin eilen äitiyspakkaus postissa! Ilta meni siinä sitten niitä tavaroita hypistellessä mutta kyllä ne oli aivan ihania! :)

Kummit Meillä on ollut jo vuosia tiedossa kenet haluaisimme kummeiksi ja kyseiset ihmiset ovatkin jo suostuneet. Joten siinä yksi asia vähemmän murehdittavaa.
 
Kummit: Meillä on myöskin kummit selvillä olleet jo aikaa - ovat kummankin sisarukset puolisoineen :) Yllätys ollaan kyllä vielä pidetty. Ajattelin keksiä jotain kivaa kummiksi pyytämiseen esim.jonkunlaisen kortin "kutsu kummiksi" tms :)

EevaN:
MAHTAVAA että löytyy tuollainen tukihenkilö!!!

Onko muilla ollut sellaista outoa painetta alavatsassa esim.pitkästä kävelemisestä, seisomisesta tai muuten vatsalihaksien käytöstä? Mua vähän pelottaa että mitähän tuo on vaikka on se varmaankin aivan jotain lunnollista? En vain ensisynnyttäjänä vielä oikein tiedä...mitään...heh ;) Luojan kiitos tuolla etusivulla on tuo tavaralista! Menin stokkalle innoissani vauvaosastolle muka ostoksille ja sitten yhtäkkiä olin hukkua niihin tavaroihin ympärilläni enkä yhtään teinnyt mitä oikeasti tarvitsee... Ensi kerralla otan listan mukaani :)
 
Kummiasiastakommentoin:
Meillä (ehkä) tulossa asiasta pienehkö ongelma...
Itse en kuulu kirkkoon, avomies kuuluu. Hän haluaa, että lapsi kastetaan, eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Kummit vain pitää sitten löytää ihan "virallisesti". Kaverillani tuli asiasta pari vuotta sitten hienoinen ongelma myös, koska useimmat lähimmistä ystävistä eivät kuuluneet kirkkoon...

Eipä paljon huvita valita kummeja "kauempaa" vain perusteella, ketkä kuuluvat kirkkoon. Haluaisin itse kuitenkin ihan toisilla kriteereillä valita moiseen tehtävään... Nykyisin kun tuo kummien tehtävä on varmasti ihan muuta, kuin se kirkollinen ja uskonnollinen kasvatus. : / Ja tiedän siis, että ainakaan muutama läheisin ystäväni ei kuulu kirkkoon. Pitänee toki vielä tarkemmin miettiä, keitä haluttaisiin pyytää ja mikä tuo tilanne sitten on...
Tai onko joku valmis tekemään kuten minä, että liityin kirkkoon kastetilaisuuden ajaksi ja erosin taas. Halusin ehdottomasti auttaa kaveria ja tottakai kummiksi! (tästä toiminnasta joku hartaampi uskovainen voi toki vetää herneet nenäänsä, mutta ei tarvitse mun mielestä ainakaan tällä palstalla lähteä käymään erityistä uskonnollista keskustelua...)

SariP ja Pömppä 25+4
 
EevaN täällä päin ei kauheesti saa mitää englanniksi ja mieskin sai kaiken vaan suomeksi. Tais kuulla muutaman sanan englantia neuvolassa ja kaipa se sai jotain tietoa myös sairaalassa mut muuten koko prosessi oli ihan suomea varsinkinkin kun toinen ei ymmärtänyt siinä vaiheessa mitään :) tällä kertaa mies osaa suomea niin ettei kieli ole enää se kompastuskivi, sillä kiva se on alkaa kääntää kaikkea toiselle kielelle ku oot synnyttämässä ja huomio on pikkasen muualla kuin käännöstehtävissä. Hyvä että saitte jotain englanniksi täällä kun sitä mahdollisuutta ei edes ole.
 
SariP Mun mielestä kirkko on nykyään joustanut kummiasiassa ja tarvittaisiin enää yksi kirkkoon kuuluva kummi, kysyppä miten teidän seurakunnassa? Lisäksi kirkkoon kuulumattomia kummeja saa olla seisomassa siellä alttarillakin. Virallista kummitodistusta eivät tietenkään saa, mutta voitte itse sellaisen tehdä. Me olimme kaverin lapselle kummeja nimenomaan kirkossa, mieheni jopa luki siellä alttarilla raamatusta jotain pätkiä, vaikkei kirkkoon kuulu! :D
 
Neuvolassa käyty ja eipä mitään ihmeitä ollut :) Kelan todistuksen sain ja netis täytin hakemukset ja huomen toimitan sen raskaustodistuksen ni sais pakkauksen mahd. pian <3
Sykkeet vauvalla 140-150, alko jumpat just ku käytii kuuntelee :D Sf 19cm eli keskikäyrää pitkin mennään vaikka masu näyttää isolta. (Esikoisesta tasan samal viikol 23cm et aikamoinen ero). Paineet ok ja kaikki muutkin mittaustulokset, hemppa 145 ja oli noussu viimekerrast vaikken edes rautaa syö ja vitamiinitkin unohtun.
Seuraavaksi sit lääkäri neuvola, tosin välii tulee sokerirasitus....

Kummeista Meillä tosiaan yksi kummi pyydettynä jo ja 2-3 kysytään sit lähempänä vauvan syntymää, mietitty kyl ketä pyydetään :)

Vaivoista Liitoskivut riesana ja paineen tunnetta alavatsalla+ kohdunsuulla, ajoittain supistelee välil kipeest välil vaan harkkasuppareit, mut en hirveest valita ku odotin niin raskautta :)
Tukivyötä tääl ei saa kun kaksosten/monikkojen odottajat joten ostosreissu edessä lastentarvikkeeseen et pystyy liikkumaan ja olemaan.

Eipä vissiin muuta.

Astre ja "Eemeli" 22+2
 
pikkuisen jazin yksiö 24+1 :)
[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

möhömaha:heart:

liitoskivut täälläkin melkosena riesana,varsinkin iltaisin.ei kärsisi liikkua tai kyljen kääntäminenkin sängyssä käy aika paljon.
painattaa toisena pv enemmän toisena vähemmän.suppareita ei onneksi ole ollut kuin muutama harjotus suppari,mut vihlontaa sitäkin enempi.kuin menkat alkaisi.mut ens viikolla tarkistus :)

tänään tein löytöjä seurakunnan kirpparilta,löysin itselleni talvitakin ja mustat mammahousut,johon tää munkin pieni sievä masu voi ehkäpä loppuaikanakin mennä ;) samalta reissulta kakkuvuokia,muovisia lastenlautasia(nämäkin täysin uudet),parit punaset housut :heart: ym.

eipä tänne sen kummepaa,eilen vain tuntu että voisko joku muu kantaa tämän mahan loppuun asti kiitos!!!eli alkaa oleen jo melko tukalaa..pläääh..mut neitiä odotellen,innosta soikeana tämän kyllä jaksaa :D kyllä mä oon kauhee..

pitäis kaivella ompelukone ja alkaa ompelemaan katosverho,pinnasuoja ym :)))

MARMAx4 ja jaz-neiti 24+1 enää 16 vk,huh.

.vaikka ukko okinn ihan varma että syntyy marraskuulle,niin tosin minäkin,koska kun miettii tota mahdollista hedelmöittymis ajankohtaa olisi n.1vk aikasemmin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Hippuliinu vinkistä!
Täytyypä kysäistä seurakunnasta asiaa. Helpottaisi paljon, jos vain 1 kirkkoon kuuluva tarvitaan! Tuosta olenkin kuullut, että ainakin jossain antavat myös kirkkoon kuulumattomien kummien osallistua ihan täysipainoisesti seremoniaan... Riipunee kai kastepapin näkemyksestä asiaan. Meillä luultavasti kastetilaisuus on kyllä appivanhenpien luona, joten virallista alttaria ei sitten ole, siellä edessähän kummit kumminkin... =)

Ja Miimau, tosi hauska idea toi kutsukortti kummeille!

SariP + P
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä