***Joulukuun Pikkutontut ELOKUUSSA***

hengästymisestä täälläkin hengästytään tosi helposti:/Noloa käydä kävelemässä ja puuskuttaa kuin vanhus.

teenake osanotto kissan vuoksi:'(
Tääläkin ollaan jo ihan hysteerisiä sen raskausdiabeteksen kanssa.Kaverilla ei ollut edes arvot rajalla ja bmi alussa 21 niin joutui uuteen rasitukseen ja ravintoterapeutin juttusille pidettyään viikon raskauspäiväkirjaa.Saa nähdä minkä kohtauksen ne mun arvoista saa.Onneks sinne on vielä aikaa.

Susimieli jos vaan pystyy niin kannattaa laittaa rahaa säästöön jo äitiyspäivärahasta niin ei tuu ihan niin tiukkaa kodinhoidontuella.
Mulla oli kuopuksella käytössä imset ja musta ne kuoret on ihan huippuhyvät,mutta niistä flanelleteista loppuu imuteho kyllä melkonopeasti ja sinne saa kyllä laittaa jotain lisäimua.Mä käytin myös pelkkää harsoa niiden kuorien kanssa koska niitä oli hurjan paljon ja ne kuivuu nopeasti ja koneeseen mahtuu monta kerralla.
Mä en vielä tiedä tulenko käyttämään kestoja tällä pikkuisella,yksi saatu mio on ja sitten muutama imse mutta pidän sinut mielessä jos tuntuu että niitä ei tuu käytettyä.
Mioja saattaa löytyä nettikirppiksiltä tai ihan live kirppiksiltä edullisesti,kannattaa pitää silmät auki.

Oon ihan kateellinen niille jotka on saanneet tai saa lähiaikoina pakkauksen kun itellä se neuvola on vasta ens viikon lopulla ja siitä menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin sen saa kotiin.Ihana kun susimieli oli jo pessyt vaatteita:)Niin mäkin tein viime raskaudessa mut nyt en oo vielä innostunut vaikka oon käynyt niitä päivittäin hypistelemässä:)
Mulla on nyt kahden viikon ajan silloin tällöin supistellut ei kylläkään kipeästi eikä säännöllisesti mutta kuitenkin.

Metsätähti ja pikkuinen 23+2
 
Moikka!
Lontoon Rae, siitä vaan pienen vaatteita pesemään... :p Mäkin pesin jo eilen yhden koneellisen. Mieskin jaksoi oikein moneen kertaan intoilla, että kivalta näyttävät pienet potkuhousut kuivaustelineessä! Oikein ovat kiva sisustuselementti. Oli maininnut mun pyykinpesuinnosta kaverilleenkin. Ja nauroi, että eipä ole mua nähnyt ikinä pyykinpesusta noin iloisena...

Lisäksi olen aloittanut ihan innoissani pienten lakanoiden ompelemisen ja leikkimaton paloja olen myös leikellyt. Miehen mielestä pitäisi kyllä ommella myös verhoja, joita vielä asunnosta puuttuu... :whistle:

Rakenneultra ja 4D, kyllä mäkin olen ollut kade parille naapurikunnassa asuvalle kaverille. Tampere ultraa ihan normisti ja Lempäälä ostaa rakenneultrat Tampereen Terveystalosta ja siellä ainakin osan ultrauksesta tekevät tosiaan 4D:nä. Ei ole kiva! (siis meille Tamperelaisille...) Vielä eilen tutkailin netistä paljonko tosiaan maksaisi se 4D ja totesin jälleen ihan liian kalliiksi! : /

Ja minäkin olisin kiitollinen tiedosta, että miten pian olette saaneet äitiyspakkaukset? Sain paperit postiin alkuviikosta ja olisi kiva tietää kauanko saa odottaa... :D

SariP ja Pömppä 25+0 :heart:
 
Tänään poksui taas viikot. Tasan 24 viikkoa kasassa :heart:

Eilen flunssan sitten sain, la asti sairaslomalla. Eli sunnuntaina töihin ja vielä noin 1,5 viikkoa töitä edessä ja sitten koittaa siltä saralta vapaus.
Saan keskittyä lasten kouluun, tytön kerhoon ja lasten menoihin/harrastuksiin. Ja toki aion itse käydä leffassa ja teatterissa ennen vauva syntymää. Liikuntaseteleitäkin vinopino joten uimassakin voisi joskus köydä ihan rauhassa kun tyttö kerhoilee tai sitten mennä kaksin aamupäivisin :whistle: Joten puuhaa on jos vaan kaikkea jaksaa :)

Mutta nyt maate ja taltuttamaan räkätautia.
Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti :wave:

pikkuinen rv 24 :xmas:
 
Paranemisia, neljäskö! :)

Teenake, osaanotto kissan vuoksi :hug:

ONNEA poksumisista! :) :) :)

Täällä masuasukki potkii hurjasti - kyllä sitä nytten sitten liikutaan kun ei ole kuutta silmäparia tutkailemassa ;) Vieläkin mietin että pitäisikö sitä varata se 4D kuitenkin vaikka onkin SIKAkallis! Näin viime yönä tosi aidon tuntuista unta TYTTÖVAAVISTA, olipa jänskää :p

Väsymyksestä
.... oon tosiaan opettaja ja nyt kun aloitin kesän jälkeen työt niin huomaa tosiaan että uupuminen iskee tosi helposti jo... iik! Vähän pelottaa että miten pitkään sitä oikeasti pystyy olemaan töissä ja jalkeilla kun tiedossa on koko ajan sellaisia 10 tunnin päiviä ja vielä viikonloppujen sivutyöhommat päälle... Noh,se pitää sitten katsoa - päivä kerrallaan :) Anoppi tietysti jo komesti mua että "ei sitten yhtään ylimääräisiä tunteja"....niimpä niin ;)
 
kahlan me laitettiin ne paperit vetää kelaan heti samana päivänä eli olikos se nyt viikolla 22+2 ja se paketti oli täällä postissa tossa viikolla 23+5 eli ei siihen menny ku reipas vko. (Tehtiin netin kautta hakemus ja liite vietiin kelaan, jolloin se päätös oli jo seuraavana päivänä)
 
  • Tykkää
Reactions: Kahlan
Täälläkin hengästytään ihan pienestä. Puuskutan kuin juna! :) Ja toinen on hikoileminen. Siis se on ihan hirveetä, joskus tarvii vaan istua ni mä valun hikeä kuin niagaran putous :ashamed:Tosi noloa... En muista kyllä yhtään, et kummassakaan edellisessä raskaudessa olisi tällaista ollut.

Ilmoittauduin mammajoogaan. Ensi kuussa alkaa. Mä olen joka raskaudessa siitä haaveillut ja nyt sitten saan toteutettua sen. Aikasemmin ei ole ollut mahdollista päästä, kun sitä ei ole siihen aikaan järjestetty kun olen ollut raskaana, mutta nyt kerranki osu kohdalle :)

Ens viikolla on neuvola. Vanhin on ihan onnessaan, ku pääsee kuulemaan vauvan sydänääniä. Kovasti haluaisi ultraankin lähteä matkaan, mutta ku en ikinä muista kysyä siellä käydessä, että saako lapsia ottaa ultraan mukaan. Onko kellään tietoa? Muistan, ku ensimmäistä lasta odotin ja asuimme silloin oulussa ni siellä ainakin oli kielto ettei lapsia saisi tuoda, koska ne saattavat häiritä ultraajaa. Enkä kyllä halunnut ottaakaan edelliseen ultraan vanhinta mukaan, koska ajattelin, että jos rakenneultrassa olisikin ollut jotain poikkeavaa niin ei lapsi siitä säikähtäisi ainakaan. Mutta painokontrolleihin voisinkin nyt ottaa mukaan.

simuli 23+4
 
Onnea poksumisista :)

kuvitella että raskaus on jo näin pitkällä, kuukaudet vaan hurahtaneet ohi. Mut silti vasta viime viikolla kolahti että ei hitto, meillehän tulee vauva. Vaikka on jo jonkun aikaa potkinut kovaa. Ensi viikolla on jo toinen lääkärineuvola.

Salillakin kävin päivittämässä kunto-ohjelman, sellaiseksi kevyemmäksi. Siellä se nuori mies joka sen ohjelman teki sanoi ettei saisi syke nousta kovin korkeaksi. en nyt tiedä kun neuvolassa aikaisemmin kysyin niin sanottiin että omien tuntemusten mukaan ettei niillä sykkeillä niin pitäs olla vaikutusta. Ajattelin kuitenkin käydä tuon kevyen salin lisäksi vielä peruskuntoa ylläpitävässä crossingissa jossa syke nousee. Täälläkin kyllä hengästyy ihan mitättömästä liikunnasta.


aww, tarvis kyllä saada aikaseksi noiden kelapapereiden lähettäminen jotta pääsis hypistelemään tavaroita :) meillä mies ois ihan innoissaan jo kasaamassa pinnasänkyä (oikeestaan koska siihen tarvii porata uudet reiät ja ostaa ruuvit) kyse on siis vanhasta retrosta sängystä jota tarvii vähän muokata ja sitten se vielä maalataan valkoiseksi (ne päädyt siis on retroa ja niitä ei maalata) tää maalaaminen olis muuten mun hommaa mutta kun tässä siunatussa tilassa se ei oikeen käy päinsä (maalari ammatiltani). Vauvan vaatteita en oo vielä viitsinyt pestä kun ajattelin että kun jää marraskuussa äitiyslomalle niin sitten on kyllä aikaa :) ja muutenkin niitä vaatteita ja muuta pestävää tulee vielä varmasti paljon... ainakin minun mummolta josta tulee ekaa kertaa isomummo :D kirpparilta löysin näin hyvissä ajoin stokke tripp trapp syöttötuolin kaltaisen tuolin 30e niin se oli pakko ottaa mukaan.

Käytiin muuten kyselemässä Oran vaunuja tässä lähialueella sijaitsevissa liikkeissä joiden yhteystiedot löytyy oran sivuilta jälleenmyyjinä niin 2 näistä 3 paikasta ei ole myynyt oran tuotteita moneen vuoteen (kuulemma) ja yhdestä saisi tilaamalla, mutta kun haluaisin koeajaa ennen ostoa! tästä sitten lähetin oralle palautetta (toisen ei myyvän liikkeen 'kehotuksesta') niin vastaus oli että jälleenmyyjät on itsenäisiä liikkeenharjoittajia jotka saa itse päättää mitä oran tuotteita tilaa myyntiin. nämä kyseiset liikkeet on yrittäneet saada nimiään pois sieltä jälleenmyyjien listoilta. ja lisäksi siinä vastauksessa oli vielä että kannattaisia sitten varmaan soittaa sinne liikkeeseen ja kysyä ensin. en tiedä onko tässä mitään pointtia mutta ottaa päähän :/

Kista & Tipi 24+2
 
Hengästyttää täälläkin, jos hieman "urheilee", esim.portaat ylös! :D
Olo on edelleen hyvä, supistelee todella harvoin ja vain harkkareita. Kipuja ei ole eikä muutenkaan mikään vaivaa. Oppaiden hehkuttama onnellinen keskivaihe siis jatkuu!

Sokerirasitusta on turha pelätä, ei se mun mielestä ainakaan ole ollut ikävää. Illalla syö normaalisti iltapalan ja aamulla terkkariin, ei ehdi paha olo tulla, en mä ainakaan öisin ole muutenkaan syönyt. ;) Kannattaa ottaa jotain pientä purtavaa mukaan, esim.hedelmä, jonka voi syödä heti sen rasituksen jälkeen. Litku nyt ei tietenkään mitään superherkkua ole, sellaista sokerivettä, mutta eipä sitä maistella tarvitse, huikalla naamaan vaan (no, kahdessa osassa kun kaksi kertismukillista sitä piti juoda).
Mulla on ollut kaikissa paitsi ekassa raskaudessa toi rasitus, tässä on kaksi. Eka oli jo ja toinen tulee muutaman viikon päästä kai. Raskausdiabetesta ei kuitenkaan ole ollut, isoja vauvoja vain. =)


Hippuliinu ja Villis 21+4
 
Kista ehottomasti kannattaa koeajaa vaunut ennen ostoa! Onko sulla ketään tuttua edes kenen vaunuja voisit kokeilla kun ei kerran jälleenmyyjien kanssa onnistu? Tai onko se tuote pakko ostaa jos tilaat sen kokeiltavaksi? Onpa kyllä erikoista toimintaa..

Mä oon puuskuttanu jo pitkän aikaa, ei tahtoisi oikein jaksaa mitään tehä kun tuntuu että heti henki loppuu. Muutenkin alkaa jo olla hankalaa liikkumisen kanssa, äskenkin kun siivoilin poikien leluja laatikoihin oli heti maha pinkeenä ja kumartelu on hankalaa, tai ainakin TOSI ärsyttävää ku maha on eessä :D Aattelinkin jatkossa delegoida ton lelujen raivauksen ukolle, kun ei pojatkaan vielä niin hirveesti auta muutoin ku kaatamalla lelulaatikot heti ku oon saanu kamat kasaan. Harmittaa kyllä kun tuntuu että koko huusholli on ihan retuperällä kun mun siivous tällä hetkellä on mitä on, ei ihan mahottomia jaksa riehkasta imurin ja mopin kanssa. Tästäkö se sit alkaa, ettei enää jaksa eikä pysty tekemään kaikkee mitä pitäs ja haluais. Viimekskin meni ne viimeset kuukaudet peukaloita pyöritellen ku ei jaksanu mitään, sinä päivänä ku kotiuduttiin poikien kanssa synnäriltä tyhjensin heti tiskikoneen kotiin päästyä, ihan vaa siks että pystyin :D

Tekisi kovasti mieli ruveta ompelemaan uusia kestoja vauvalle, kun entiset on maailmalla enkä muista missä kunnossa ovat, eivät oo vielä palautuneet kotiin. Tarpeitakin olisi tuolla, mutta kun en tiiä kehtaisko vielä tehä kun se mannekiini on tuolla mahassa ja hyvin hankala on arvioida ruumiinrakennetta :D Kurjaa ois jos tulis tehtyä ihan vääränmallisia vaippoja. Ja sen tiiän että siinä vaiheessa ku vauva on jo täällä ni en VARMALA kerkiä tikin tikkiä ompelemaan. On mulla suuret ongelmat ;)

Tänään oli beibibeibillä kovat jytinät päällä taas, nyt näkyi jo liikkeet mahan päällekin. Poikia kiinnosti kovasti kun sanoin että vauva pomppii mahassa, harmi kun ei tietenkään just sillon potkinu kun pojat masua silitteli. Kyselin taas että onko se tyttövauva vai poikavauva, molemmat olivat sitä mieltä että poika on. Saahan nähä onko noissa meijän kaksvuotiaissa mitenki paljon ennustajan vikaa :D

Tänne ei sen kummempaa, tasaista menoa ilman suurempia oireita. Viikkokin vaihtui tänään, rv 22 menossa :)

Tirppa ja Heettavauvva (niinkun pojat sanoo)
 
Huomenta!

Mullakin tuntuu olevan maha jo kovastikkin tiellä. Alakertaan ei tahdo nähdä ja pusikko ajeltava näppituntumalla :D

Mulla on seuraava neuvola kuun lopulla ja hirvittää ajatus nousta vaa'alle... Olen niin turvonnut! Ihan järkyttävää! Enkä tarkota vaan mahaa vaan koko kroppaa! Naamakin on ku pallo. Huoh. Ruoka ja kaikki siihen viittaava vaan houkuttaa ihan liikaa.

Hiuksia olen värjännyt muistaakseni nyt kaks kertaa raskauden aikana. Yhden kerran ajattelin vielä sortua juurikasvut peittelemään raskauden aikana, koska tiedän, ettei mulla ole aikaa vauvan syntymän jälkeen moisiin hommiin ihan heti.

Kestoja täälläkin on tehty. Oli pakko päästä näpertelemään oikeastaan heti, kun rauskaus alkoi. Nyt on viisi kasassa ja lisää teen varmaan vasta sitten, kun vaavi on syntynyt, niin tietää muutella vaipan mallia vauvan rakenteen mukaan... Ja vaikka nuo jo valmiiksi tehdyt kestovaipat ei passaisikaan, niin ei ole suuri menetys, kun olen tehnyt ne vanhoista vaatteista ja pyyhkeistä. Oikeaa kierrätystä!
 
simuli täällä lapset saa ottaa mukaan mutta ainakaan pääkaupunki seudulla taas on ehdoton kielto että lapsia ei saa ottaa mukaan.Kannattaa varmaan soittaa ja varmistaa asia.

Täälläkin maha alkaa olla jo tiellä (apua jo nyt:O ) eikä alapään siistimisestä tarvii ees haaveilla:/
Tänään yritin käydä kävelemässä kun en oo kahteen päivään päässyt niin ei siitä tullut mitään muuta kuin vitutus:kieh: jo heti kun lähdin niin rupes alavatsaa vihlomaan ihan tosissaan,eikä siis ollut mitään liitoskipuja vaan jotain muuta en tiedä mitä ja kun mahan vihlominen hieman heloptti niin iski molempiin jalkoihin penikka:kieh:Tietääkö joku mikä siihen auttais?:attn: Harmittaa jo valmiiksi ajatus että tästä eteenpäin en pääse yhtään enään kävelemään kun jalkoihin sattuu niin prkleesti:kieh: hipsuttelin sit takaisin kotiin mahan hieman vihloessa ja jalkoihin sattuessa,argh!Oon vielä luvannut huomenna lähteä kaverin kanssa vaunulenkille niin saa nähdä tuleekö siitä mitään vai saanko perua koko reissun.Kyllä suututtaa.
Täällä se äitiyspakkaus on tullut yleensä kahdessa viikossa siitä kun on paperit jättänyt mut saa nähdä miten nyt on kun toi meidän kela lopetettiin ja ne päätösket hoidetaan isommassa paikassa.Torstaina neuvola.Ihan kauhistuttaa mennä siihen vaa'alle kun paino on varmasti noussut ihan hirveästi,no jospa se järkytys sitten sais malttamaan mielesnsä ettei söis ihan samalla mitalla kuin nyt.
 
Kokemuksia/ ajatuksia vauvan ensisängystä?

Meillä lapselle tulossa oma huone ja pinnasänky säädettävällä pohjalla. Mutta eikös todellisuus kuitenkin ole että alussa vauva kannattaa pitää öisin oman sängyn vieressä?

Koska voisi suunnilleen ajatella lapsen nukkuvan yön toisessa huoneessa pinnasängyssä? Itkuhälytin tietysti käytössä...

Haaveissa olisi nyt vanhanaikainen rottinkinen ensisänky pyörillä. Pinnasänky vie liikaa tilaa makuuhuoneessa. Öisin voisin siis pitää siinä vierellä ja lykätä sängyn päiväksi vauvan omaan huoneeseen ja päiväunia voisi nukkua siellä.

Meillä on kaksi kissaa joten täytynee aina muistaa häätää kissat pois sieltä missä vauva nukkuu... Meillä myös makkarin yhteydessä parveke jossa täytyy päästä käymään päivisin ja kissat tykkää siellä oleilla talvellakin. ajattelin asian näin että öisin makkari on kissoilta rajoitettu alue mutta päivällä vauva nukkuisi omassa huoneessa. Kenties myös äitikin vauvan huoneessa olevalla sohvalla :)

Onko muita kissatalouksia? Mitäköhän se arki sitten käytännössä mahtaa olla parin uteliaan kissan kanssa. tietenkin alussa änkevät itsensä vauvan sänkyyn ja muuta mutta entäs kun tottuvat tulokkaaseen? Täytyykö sitä jatkuvasti sydän syrjällään pelätä että kissa istuu vauvan päällä kun hetkeksi silmä välttää?


Ehkä vähän hölmöjä pohdintoja mutta suotakoon se esikoisen odottajalle.
 
Mulla on kans yks kissaneiti, toi on niin mun vauva, kauheen mustasukkanen musta. Et ihan pelottaa mitä se arki on sit ku vauva tulee. Vähän luulen et mun on pakko antaa toi kissa uuteen kotiin loppuvuodesta, jollen saa sitä pysymään erossa vauvasta. :/

).( Mä en kauheesti pysty pitkiä matkoja kävelemään, sattuu lantioon ja jalkoihin jo niin paljon. Maha on mullakin jo tiellä kun joutuu kyykkimään ja nostelemaan lattialta tavaroita. Mitähän tää tulee olemaan loppuraskaudesta. :O

- Sokruli ja Pikku-neiti 21+6 :heart: -
 
Ensku noita vauvannukuttamistapoja ja -paikkoja on taatusti yhtä paljon erilaisia ku on vauvojakin :D Meillä meni pojat meijän makkarissa n. 1v 6kk asti, lähinnä siitä syystä että ei ehditty rempata heidän huonettaan ennen sitä. Toki ovat myös (edelleen!!!) huonoja nukkujia ja helpompaa oli kun ei tarvinnut toiseen huoneeseen lähteä yöllä rauhoittelemaan, minusta ihan loogista kun parhaillaan muutaman kymmenen kertaa yössä pomppi rauhoittelemaan jompaa kumpaa. Pinnasänky oli ehkä ensimmäisen puoli vuotta ihan minun sängyn puoleni lähellä, siten että kuulin hengityksen (pelkäsin kätkytkuolemaa ihan kamalasti, suvussani on yhdet kaksoset joista toinen kuoli pikkuvauvana) ja oli nopea nostaa syömään yöllä. Nukuin itekin paremmin mitä likempänä vauvat olivat :heart: Tämän uuden kanssa mennään varmaan aika samalla lailla, ainakin niin kauan kun syö yöllä nukkuu pinniksessä sängyn vieressä. Luultavasti vauva muuttaa poikien kanssa samaan huoneeseen jahka oppii nukkumaan kunnolla. Mutta tosiaan, toiset laittaa heti omaan huoneeseen vauvan ja toiset sitten kun menee kouluun :D
 
Ensku jos aiot imettää niin on se kyllä helpointa ainakin mun mielestä että lapsi on öisin siinä vieressä. Itselle sattunut kaksi edellistä lasta jotka ovat syöneet vain 2-3 kertaa yössä noin 6kk asti, tietysti joinakin öinä enemmän / vähemmän. Mutta ihan pienet vauvat voivat hyvin syödä 1-2h väleinkin yöllä ja ainakin itse kokisin sen rankkana jos pitäisi lähteä toiseen huoneeseen imettämään / nousemaan katsomaan mikä on hätänä |O . Molempien lasten kohdalla olen kyllä pari ekaa kuukautta noussut istumaan tuolille, mutta kun lapsi on vähän kasvanut niin sängyssä olen imettämiset hoitanut öisin ja itse usein jo torkkunut sen jälkeen kun on saanut lapselle tissin suuhun. Suurin osahan imettää sängyssä alusta asti, mutta meillä se ei ole sujunut ihan pikkuvauva-aikana (mm.imuote ollut hukassa, mulla isohkot rinnat --> pikkuvauva tuntunut "hukkuvan" sen alle jne.) maatessa. Meillä lapset siirtyneet omaan huoneeseen esikoinen vajaa 9kk iässä ja kuopus reilun vuoden ikäisenä (samaan huoneeseen esikoisen kanssa).
Meillä tulee tälle kolmannelle todennäköisesti vuokrattava vaavisänky ellei saada jostain vastaavaa. Kuopus nukkuu vielä pinnasängyssä ja todennäköisesti siis vielä joulukuussakin nukkuu..
 
Viimeksi muokattu:
Kiireinen ja rankka viikko takana, eilen olin miehen veljen tulevan vaimon polttareissa ja oli oikein kiva saada vähän irtiottoa arkeen ja pitää tyttö porukassa hauskaa :) Hauskaa siis oli vaikka nyt väsyttääkin kun myöhään tietysti meni.

Ensku Meillä esikoinen nukkui pinnasängyssä meidän sängyn vieressä 6kk asti kun söi yöllä, yösyöttöjen loputtua siirrettiin pinnasänky omaan huoneeseen ja kaikki nukkuneet näillä järjestelyillä hyvin :) Alkuun oli pinnasängyn laita alhalla ikäänkuin sivuvaununa meidän sängyssä kiinni ja nostin siitä vain tissille ja syötön jälkeen takaisin. Näin oli lähellä, muttei kuitenkaan meidän sängyssä. Vieressä ei ole ikinä suostunut nukkumaan ja edelleenkin esim. kipeänä haluaa mielummin olla omassa sängyssä kun meidän vieressä.

Mitähän muuta... Toppapukua olen pikkuhiljaa alkanut etsiä ja katsella+ muuta talvivaatetta.

Tiistaina neuvola, saa kela paprut :) Fysioterapeutilta sain lausunnon ja todistuksen et tarvisin lainaan lantion tukivyön kun liitoskivut vaivaa todenteolla :( Ylös nouseminen tai jos yhtään liikaa levittelee jalkoja koskee ihan pirusti.

Mukavaa tulevaa viikkoa!

Astre ja "Eemeli" 22+0 POKS <3
 
Täällä myös "puuskututtaa" ja hengästyttää, välillä oon aivan huvittunut tästä, heh ;)
Mutta onhan sitä jo jalkojen päällä aikasta paljon enemmän kannettavaakin ja sentokin taitaa kropassa alkaa olla hiukan erimoinen joten suotakoon se meille ;) En kyllä millään voi tajuta että miten nuo jotkut vauvamasuiset äipät tuolla salilla pystyvät vetämään täysillä spinningit ja muuta jumpat läpi - not me :(

Olipa hyvä, Ensku, kun kyselit - juuri samoja olen itse näin esikoista odotellessa mietiskellyt että miten, missä milloin jne :)

Minkälaisia vitamiinilisiä syötte?
Mulla on käytössä Multitabs-monivitamiinit raskaana oleville ja imettäville sekä tyrnikapselit kun oon kala-allergikko. Syön myös sellaisa karpalo/maitohappobakteerikapseleita kun oon kärsinyt ennen raskautta toistuvista virtsatietulehduksista. Pitäisiköhän vielä jotain ottaa?

Miimau & masuasukki 21+5
 
Ensku Meidän esikoinen nukkui meidän makkarissa rottinkisessa ensisängyssä ensimmäiset kaksi viikkoa jossa minäkin oon aikoinani nukkunut ja joka kiertää meidän suvussa.Ja siitä hän siiryi omaan huoneeseen pinnasänkyyn nukkumaan koska hän oli ihanteellinen nukkuja joka heräsi vain pari kertaa yössä ja nukahti itsekseen heti syötön jälkeen omaan sänkyynsä.Kakkonen taas ei rauhoittunut millään ensisänkyyn eikä pakkauksen koppaan joten hän nukkui ensimmäiset kolme kuukautta vaunukopassa vaunuissa joissa se oli "helppo" hytkytellä uneen yösyötön jälkeen ja siitä hän siirtyi pinnasänkyyn joka oli meidän makkarissa eikä tullut mieleenkään että oisin siirtänyt hänet veikan kanssa toisen huoneeseen koska hän nukkui hyvin pieniä pätkiä ja häntä sai pitkään hyssyttää takaisin uneen.En ois millään jaksanut ravata vähän väliä rauhoittelemaan häntä toiseen huoneeseen,koska se oli raskasta jo samassa huoneessakin.Meillä ei muuten ole käytetty itkuhälytintä lapsen nukkuessa omassa huoneessaan koska meillä oli 76 neliön kolmio jossa kyllä kuului äänet huoneeseen todella hyvin ja heräsinkin aina jo vauvan ähinään ennen kuin hän alkoi edes itkeä ja odotin että jatkaako uniaan vai vaatiiko ruokaa.Kolmas taas nukkui alkuyön äitiyspakkauksenlaatikossa joka oli ensisängyssä ja siitä loppuyön perhepedissä koska havahtui aina syötön jälkeen kun nostin hänet takaisin sänkyynsä ja alkoi ähisemään ja vaati rauhoittelua kun taas vieressä nukkui tyytyväisenä 4h ja nukahti heti syötyään ihan itse.7kk vanhana siirtyi pinnasänkyyn joka oli meidän makkarissa.Ja nyt kuopus on nukkunut kuukauden verran veljiensä kanssa samassa huoneessa jatkettavassa sängyssä.siirto sujui todella hyvin.Nyt meinasin laittaa taas ensisängyn meidän parisängyn viereen ja pakkauksen laatikon siihen jossa vauva sitten nukkuu,jos nukkuu riippuen tapauksesta ja pinnasänky saa makkarin toisella puolella odottaa kunnes vauva kasvaa ja on valmis siellä nukkumaan.Sanotaan että alkuaikoina vauva tykkää nukkua pienessä pesässä koska siellä sillä on turvallinen olo mutta jotkut pienentävät pinnasänkyä peittopötköillä turvallisen pesän tuntuiseksi.Parhaiten ne nukkumisjärjestelyt yleensä selviävät ajan kanssa kun vauva kotiutuu ja näkee missä vauva tykkää nukkua.Toiset vauvat kannattaa perhepetiä ja nukkuu vieressä parhaiten ja jotkut nukkuvat hyvin missä tahansa:)

Tänään innostuin laittamaan vauvan vaatteet kaappiin jossa ne tulee olemaan mutta pesen ne aikaisintaan vasta kun äitiyspakkauksenkin vaatteet on saatu kotiin:)Ensisängyn haen varastosta kunhan en pysty pitämään itseäni enään kurissa:)Toissa päivänä otin jo vauvan ammeen ja pesin sen ja kuopus innostui kylpemään siinä pitkästä aikaa.Vaunukopan oon myös kaivanut esiin ja irrottanut siitä kankaat jotka meinasin pestä ennen vauvan syntymää.Eilen mietin ihan tosissani ensimmäisen kerran synnytystäkin kunnolla mutta en oo vielä ehtinyt ajatellakkaanmitä vauvalle laittais kotiutumisvaatteiksi:)
 
mä en todellakaan ole hyvä neuvomaan miten nukuttaa kun oma esikoinen (1v5kk) nukkuu yhä vieressä :D siis aluksi ekat 4-5kk nukku omassa pinnasängyssä ja sieltä viereen syömään ja sit takas.. sit jompi kumpi sairastu ja sit se menikin siihen että esikoinen vaan jäi viereen. Meillä on sänky ja oma huone valmiina ja saatu muutaman kerran tyyppi nukkumaan sinne mutta aina siinä 2 tai 4 aikaa joku pikkupörröpää kömpii viereen... pitäs tän loppu odotusajan aikana saada homma niin että poika oikeesti pysyy siellä omassa sängyssään koko yön... muuten tulee ruuhkaa 160cm sänkyyn.

mä napsin noita multitabs-raskaille/imettäville sellaset 2kpl/päivä. Jätin noi isokarpalot kun en ollu varma voiko niitä ottaa kanssa.. :confused:
 
Miimau mullakin on käytössä multivita raskaus vitamiinit sekä kalanmaksaöljykapselit,kun rahatilanne tästä helpottaa ens viikolla niin meinasin ostaa vielä lisäksi maitohappobakteereita.Jonkun tutkimuksen mukaan niiden syöminen viimeisen raskauskolmanneksen aikana (joka ei kyllä ihan vielä ole mutta tuskin niistä mitään haittaakaan on ) vähentää riskiä vauvan koliikkiin,joka ei oo yhtään huono asia jos itä ei tule ja uskokoon näihin tutkimuksiin ken tahtoo:)

Metästähti ja pienenpieni 23+4
 
  • Tykkää
Reactions: MARMAx4
kissoista me pidettiin makuuhuoneen ovet kiinni silloin kun vauva nukkui omassa sängyssä. Sänkyyn kyllä saa sellaisen verkkosuojan muttei meillä sellaista ollut. Imetysaikana sängyllä saattoi olla me ja kaks kissaa tyytyväisenä laumailemassa. Ihan hyvin otti vastaan uuden tulokkaan tosin nyt ei oikein tykätä kun otteet on kovemmat ja tahdotaan vaan halia yms. Meillä on ylimääräisenä sellanen vaunujen kissa/oravasuoja sellainen pehmeä hyttysverkkomallinen.. ei olla tehty sillä yhtään mitään kun esikoisen odotusaikana huomattiin että kissat käy raapimassa sitä kun se oli vaunujen päällä suojaamassa kissankarvoilta (eivät pääse nukkuu sinne jne.)

se pinnasänkyyn menevä olis nimeltään HEPE UNISUOJA sitä löytyy verkkokaupasta kun googlettaa
 
Viimeksi muokattu:
Heipsistä!

Vitamiinilisistä minä syön multitabsin raskausvitamiinia sekä omega-3 kalaöljykapseleita.Näitä molempia söin myös esikoisen aikaan ja samalla reseptillä mennään siis nytkin :p.Olen ymmärtänyt,että noita KALANMAKSAÖLJY kapseleita ei suositella raskaana oleville,sen A-vitamiinin takia,toisin kuin noita KALAÖLJYKAPSELEITA.Niissä sitä A-vitamiinia ei ole.

Nukkumisesta.Meillä esikoinen on ollut aina aika huono uninen ja herää helposti.Ensimmäiset 6kk nukkui samassa huoneessa kuin me ja siis alusta saakka pinnasängyssä.Sitten kaikkien yöt kävi vähän levottomiksi ja poika siirrettiin omaan huoneeseen.Johan parani kaikkien unenlaatu =).En nyt ihan tarkkaan muista pojan ikää,mutta jotain 6-8kk oli,kun siirrettiin.
Nyt sitten tämän uuden tulokkaan kohdalla olen ajatellut,että saa nukkua meidän makuuhuoneessa niin pitkään,että nukkuu jotensakin yöt kunnolla.Tilanteen mukaan sitten siirretään isoveljen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.

Täällä ei kivut tai mitkään muutkaan viiltelyt vaivaa :whistle:!Ei niitä ollut esikoisen aikaan,eikä niitä ole juuri nytkään.Pari kertaa kylkeä kääntäessä on viiltänyt jostain tuolta alhaalta,mutta muuten ei mitään.Kasvava masu ei menoa haittaa,mitä nyt minäkin puuskuttaen mennä porhallan eteenpäin.

Torstaina olisi sitten se tooooodeeeellla kauan odotettu 4d-ultra.Ihanaa päästä näkemään taas pikkuinen.Toivon vaan todella,että ultraus onnistuu,jäi niin ikävät muistot siitä rakenneultra hässäkästä.Tai siis paree onnistua,sillä hinta on sen mukainen,että ei siitä ihan huvikseen viitsisi maksella.Pari päivää sitten oli puhe täällä niistä hinnoista ja joku sanoi että pari sataa,mutta meikäläinen saa pulittaa naapuripaikkakunnalla siitä semmoiset 250€ :O.Joten toivon todella,että ultraus on hintansa väärti!

Ai niin juu...täällä äitiyspakkauspäätöksessä meni noin 2 viikkoa.Tai siis rahana minä sen otin,mutta siis kumminkin.Esikoisen aikaan meni viikko.

Namsk,nyt mustikkapiirakan kimppuun jonka juuri tuossa äsken pyöräytin! :p


adalmiina ja sitso 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ongelmana myös nyt vauvan nukkumishommat ja syöttämiset yöllä. Tai siis tää johtuu ihan siitä, kun meillä nämä kaksi hiipparoi yöllä meidän väliin nukkumaan. Yritetty on saada loppumaan tämä jotta vauvan pystyisi sitten öisin syöttämään sängyssä. Onnistumisprosentti on todella pieni ollut tässä meidän yrityksessä. Siitä huolimatta vaikka niitä kannellaan takaisin omaan sänkyyn pitkin yötä takaisin ne sieltä tulee. Olen miettinyt sitten sitä, et mie muutan kokonaan vauvan kanssa toiseen huoneeseen nukkumaan. Olisipahan sitten meilläkin miehen kanssa jännää, ku "vierailtais" salaa toistemme huoneissa aina välillä :LOL: Katsotaan nyt sit jos me kuitenkin saatais nuo lapset pysymään jossain vaiheessa yöt omissa sängyissään.

Tänään sorruin ostamaan ensimmäisen vaatteen tulevalle vauvalle. :) Ei vaan voinut enää vastustaa. Pitkään on kyllä nyt mennytkin, ennen olen ostanu jo melko aikasessa vaiheessa. Johtuiskohan siitä ettei kaupungilla ole tullut kierreltyä ja varmaan osittain sikskikin ku vaatteet on kuiten ollu ihan kesäsiä, ni ei ole tullut vauvalle mieleen edes ostaa vielä :)

simuli 23+5
 

Yhteistyössä