Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@mimmi92 Tottahan toi on, että tietää mitä itse tekemässään on. Ja sen takia kotona ollessamme tehdäänkin suurinosa ruuista itse.
Mutta kyllä mä varmasti tulen tosiaan antamaan ainakin välillä ja reissuilla kaupan ruokia. Niissä yritän/pyrin kyllä suosimaan luomua. Kuten yritän myös ruuat tehdessä katsella, että olis luomua. Tai ainakin kotimaiset ainesosat.
Helpommin varmaan sanottu niin, että 90% saa ite tehtyä ja loput 10% kaupan, ilman, että tällä äidillä on huono omatunto asiasta.
Mutta kuten sanoit, niin kyllähän se edullisemmaksikin tulee.

Miehen ajoin aikaisemmin tossa tytön kanssa kyläilemään ja mä sain laittaa musiikin soimaan ja ottaa imurin käteen ja siivota koko talon. Matot ulos ja tällä ilmalla on jo vähän pohdintaa, että mihen niitä laittaa.
Mutta jälleen on supersiistiä ja tämä mamma iloinen ja tyytyväinen.

Myös pihakalusteet haettu ulos tai pihalle.
Tuskin sieltä hirveesti ainakaan lunta enää alas tulee. Tosin eihän sitä tiedä.

Siivoamisen jälkeen lähdettiin käymään kaupassa ja sain viimein ostettua maalin, jolla meinaan maalata yhden lipaston.

Amanda & Olivia 3,5kk (+rapiat päälle)
 
@-Amanda- mun mielestä on jokaisen perheen oma asia, mitä ruokia vauva syö. En pidä muiden valintojen arvostelemisesta, ja jokainen perhe osaa varmasti asiat hoitaa itselleen sopivalla tyylillä. Sitä paitsi sosevaihe on niin lyhytkin, että turha siitä stressata. @mimmi92 n tavoin mäkin olen itsetehdyt kasvis-/lihasoseet todennut edullisemmaksi ja toisaalta yritän mahdollisimman varhain alkaa tarjota vauvalle muun perheen ruuasta sovellettua suolatonta versiota. Hedelmäsoseet on musta käteviä kaupan soseina, etenkään talvella ei kovin eksoottisia hedelmiä saa järkevään hintaan tuoreena ja mun mielestä monen hedelmän soseuttaminen ei maksa vaivaa.

Juttua tulee tosi paljon ja täälläkin alkanut äänensävyjä löytyä, välillä huvittaa kun niin tomerasti "komentaa" lelujaan. Kädet on keskilinjassa ja kaikki menee suuhun.

@mimmi92 joo mä katoin että meidän poika meni mitoissa ohi. Tää on aikamoinen punnus verrattuna tyttöön joka oli näissä mitoissa 5kk iässä. :D

@aprikoosinkukka täällä myös vauvan huomio meinaa syödessä karata milloin minnekin ja meinaa syöminen jäädä kesken kun pää kääntyilee äänten suuntaan tai täytyy vaan jutella/hymyillä. Ja nyt uutena poika on alkanut itkeä heti kun joku muu vauva itkee. Ihan mahdoton juttu vauvatapaamisissa kun poika itkee heti kun joku muu vauva itkee.

Hiustenlähtöä en ole huomannut. Ei ole tavattoman paksut hiukset niin toivottavasti ei alakaan hiukset tippua.

Onko täällä muita atoopikkoja? Meidän vauvalla on alkanut iho kuivua etenkin kasvoissa, jaloissa ja polvitaipeissa. Kortisonirasvaakin jo käytin kuurina poskiin kun mni niin hurjiksi. Täytyisi mennä lääkäriin hakemaan rasvareseptejä niin tulisi vähän halvemmaksi kela-korvauksien kanssa. Saatiin jostain perusrasvasta aikaiseksi allerginen reaktiokin vauvalle. Mua vähän jännittää kun mies ollut kovin allerginen, että tuleeko vauva niissä perässä. Rintamaidon kautta ei ole mihinkään reagoinut mutta saa nähdä miten käy kun aloitetaan kiinteät.

@mimmi92 voi kurjuus, että rattaat hajosi. Toivottavasti löydät kohtuuhinnalla uudet hyvät!

Nyt täytyy rientää kotihommiin... Huomenna tiedossa lähes kesäkelit, osaakohan sitä pukea vauvaa. :)

Lumi ja poju 3,5kk
 
@-Amanda- oletpas ollut taas tehokas! :)
Täällä myös kaapista turhaa tavaraa siivoiltu pois, jäänyt vaan vielä sisälle pyörimään, niin on oikeastaan sotkuisempaa :D

@Lumi87 meilläkin kotitekoiset hedelmäsoseet on rajoittunut perus omena-päärynä-banaani linjalle. Sellaisiin, joita muutenkin kotiin ostetaan :)
Muistan kun esikoiselle kuorin persikoita/luumuja soseuttamista varten, niin eihän niistä paljoa jäljelle jäänyt ja saa nyt jatkossakin tulla purkista, kunnes voi antaa palan käteen :D

Tuo myötätuntoitku tuttua! :)
vauva siis matkii toisten ilmeitä, riittää että telkkarissa joku surullinen ja sisarusten itku saa myös usein itkun aikaiseksi. Ei siis sentään kunnolla ala parkumaan, mutta suupielet menee alaspäin ja alkaa nyyhkyttää :) menee heti ohi jos vauvalle menee hymyilemään. Parasta viihdettä onkin peilin edessä vietetty aika omaa kikattavaa naamaa katsellen :love:

Toivottavasti siellä ei allergioita puhkea! Lapsilla ei onneksi täällä ainakaan vielä mitään ole, itsellä siis allergioita ja atopiaa myös. Ja tuo atooppinen ihottumakin puhkesi itselle vasta aikuisena :) nyt riesana vain käsissä, kun niitä joutuu koko ajan pesemään ja kosketuksissa pesuaineisiin yms.

Meille kotiutui vierekkäin istuttavat emmaljungan twin nitrot+seisomalauta :)

Löytyi hyväkuntoiset lähes ilmaiseksi (25€ koko setti!!!). Olin hyvin epäileväinen kun lähdettiin niitä 100km päästä eilen hakemaan, että onko ihan mädät ja homeessa yms.
Olinkin varmaan hassu näky kun niitä haistelin ja syynäsin kankaita, näkyykö merkkejä mistään epäilyttävästä ja kyselin mikö niissä on vikana:whistle: mitään muuta vikaa en löytänyt, kuin että oli vähän pölyiset, en yhtään naarmua edes rungosta löytänyt :p

Tänään tarkoitus lähteä junalla retkelle Helsinkiin miestä vastaan kun sillä lyhyt työpäivä ja siitä sitten yhdessä jonnekkin loppupäiväksi :)
 
@mimmi92 Tosi kiva, että hyvät uudet rattaat löytyi noin edullisesti :) Menikö reissu Helsinkiin hyvin?

@-Amanda- Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee! Mä aijon myös ostaa soseita kaupasta, mutta kokeilen itsekin tekemistä.

@Lumi87 Mulla on atopiaa ja just tänään saatiin neuvolalääkärissä vinkki käyttää tytön jalkoihin ja poskiin kortisonivoidetta avuksi kuivuuteen. Toivottavasti pääsette allergioiden suhteen vähällä.

4kk neuvolalääkärissä kaikki oli kunnossa, mitä nyt neiti huusi pää punaisena koko tutkimuksen. Helpotti heti kyllä kun pääsi takaisin syliin ja pystyasentoon. Ei tykkää ollenkaan olla selällään ja muutama päivä sitten opittiinkin kääntymään mahalleen. Nyt pitäisi sitten koko ajan kääntyillä ja yölläkin ollut vähän levotonta. Ollaan nyt opeteltu nukkumista pinnasängyssä, koska nukuin itse huonosti levottoman vauvan vieressä. Nyt on mennyt vähän paremmin, tyttö tulee silti yöllä jossain vaiheessa viereen. Parhaimmillaan mennyt yö yhdellä syötöllä, jonka jälkeen jatkanut unia vielä omassa sängyssään ja tullut vasta melkein aamulla viereen. On helpottanut kun saa osan yöstä sängyn itselleen (ja miehelle).

Painoa tyttö kerää hyvään tahtiin edelleen, ollaan jo vähän päälle 7 kilossa. Pituutta 62,5 cm. Olipa muuten niin jättiläisen näköinen tuo oma vauva kun oli samaan aikaan neuvolan aulassa joku aivan vastasyntynyt :love:

Kaikki täällä siis muuten hyvin, mutta itsellä nyt joku kipeä tukos toisessa rinnassa, mitä en saa millään pois. Hirvittää, että kuinka kipeäksi tässä vielä tulee :(

aprikoosinkukka & tyttö 4kk
 
@aprikoosinkukka hyvin meni reissu, käytiin Suomenlinnassa ja ilta grillailtiin miehen siskolla :)

Toivottavasti siellä yöt helpottaa, hienosti on ainakin kasvanut!
Meillä meni hulinoissa pari viikkoa, nyt muutama yö taas nukuttu hyvin 1-2 syötöllä :)
Mäkin nukun paljon paremmin kun vauva sivuvaunussa, enemmän tilaa sängyssä :D

Toivottavasti sulla tukos jo helpottanut?

Olikos @Hilma85 jo 5kk neuvola?

Ja eihän ne rattaat meille sopinut. Tyttö saa rattaissa milloin mistäkin sen verran usein kunnon itkupotkuraivarit, ja tuossa mallissa jalat pääsee osumaan vauvaan..
Ostettiin easywalker duot, näistä olen tykännyt paljon, kun tosi kevyet työntää, toistaiseksi kaikista ovista kun mahtunut, vähän enemmän väliseinääkin :)
ja ahdasta alkaa kotona olemaan kun 2 vierekkäin istuttavat tuplat ja rikkinäiset päällekkäiset nököttää eteisessä. Lisäksi ajatuksena ostaa britax b dualit autoon, niitä kun pystyisi sitten muunnella ja käyttämään myös vain yhdellä ja vähän kevyemmät nostella :D
 
Viimeksi muokattu:
Käytin pojan vajaa viikko sitten lääkärissä ja saatiin kortisonirasvaa ja perusvoiteita. Nyt vajaa viikko laitettu kortisonia aamuin illoin pahimpiin kohtiin ja kaikki taipeet ja kasvot on nyt tosi siistit ja pehmeät. Toivotaan, että viikon kuurin jälkeen perusvoide riittää pitämään ihon kunnossa.

Poika oppi perjantaina kääntymään selältä mahalleen ja nyt kääntyy jatkuvasti. Piti kyllä taidon opittuaan muutaman päivän tauon ennen kuin alkoi ahkerammin kääntyillä. Takaisin ei tajua kääntyä vaan huutaa kunnes joku tulee kääntämään. :D Hassua, kun poika jo parikuisena kääntyili mahalta selälleen.

Mä nyt päätin, että aloitellaan kiinteitä juhannuksena, silloin pojalla ikää vajaa 6kk. Tällä hetkellä ainakin imetys sujuu niin hyvin ja vauva kasvaa. Ja nautin imetyksestä tosi paljon, ihanaa katsoa kun vauva niin tyytyväisenä syö. <3 Tai ei se aina niin rauhallista ole kun on ärsykkeitä ympäristössä, mutta parhaimmillaan. Ja kun tää on meidän vika vauva niin haluan täysimettää mahdollisimman pitkään. Esikoisen aikaan imetys ei jotenkin tuntunut yhtään niin luontevalta kuin nyt.

Mä olen aika paljon käynyt omilla menoilla, lähinnä harrastuksissa. Saan aika hyvin lypsettyä maitoa ja poika juo sitä tyytyväisenä mun poissa ollessa.

@mimmi92 harmi että yhdet rattaat oli hutiostos mutta hyvä että löytyi sopivat! Löytyikö käytettynä vai uusina?

@aprikoosinkukka toivottavasti tukos jo helpottanut! Hienot mitat siellä ja meillä kortisonisya oli tosi iso apu, kuren yllä kirjoitin.

Huomenna lähden vauvan kanssa ekaa kertaa junalla Helsinkiin. Ihan kiva mennä, poika on osoittanut olevansa tosi helppoa ja mukavaa matkaseuraa, helppo käydä ravintoloissa ym. :) on kyllä ensi viikoistaan asti osoittanut olevansa sellainen perustyytyväinen tyyppi.
 
@Lumi87 toivottavasti pysyy jatkossa perusrasvalla kurissa! :) mites meni Helsingin reissu?

Meillä muuten myös imetys on yhtä pään pyörittelyä ja kiemurtelua. Ei siis voisi vauvaa vähempää kiinnostaa. Kaipa tuo sitten ehtii tarpeeksi kuitenkin ruokaa saamaan kun ei nälkäänsä ole narissut.

Joo ja käytettynä ostettiin rattaat. En tiedä jääkö nuokaan pidempään käyttöön. Siis hyvät on kävellessä yms., mutta huomasin vaan yksi päivä pk-seudun busseissa ruuhka-aikaan liikkuessa, että todella kömpelöt ja tilaa vieveät kun viereen tuli huomattavasti kapeammat ja muutenkin sirokokoisemmat Mountain buggyt. Eli ehkäpä vaihdan johonkin kapeampiin tai sitten Helsingin suuntaan liikkuessa vain matkarattaat tytölle ja manduca vauvalle.

Kiirettä pitänyt taas, oltiin 50v juhlilla vkl, tytön 2v synttärit pitäisi juhlia ensi viikonloppuna. Myös työpaikan virkistyspäivälle ilmottauduin 2vko päähän, eli pulloa aletaan nyt tosissaan harjoittelemaan, kun tarkoituksena olla n 6-8h erossa vauvasta,
Ostin nyt ainun kapeisiin pulloihin sopivia tutteja, kun aiemmin kokeiltu vain aventin leveitä pulloja. Ajattelin käsin yrittää lypsää joka päivä pienen määrän ja jos ei onnistu, niin sitten korviketta. Pumppua en vaan jaksa alkaa pesemään :D
soseita aletaan nyt maistelemaan 2x päivässä, lounaalla kasvista tl ja päivällisellä tl hedelmää :)

kp 60 meneillään.. Testiä taas sitten kun muistan kaupasta ostaa. Ei mitään raskauteen, eikä kyllä menkkoihinkaan viittaavia oireita. Kaikki 25 raskauskiloa kadonnut eli voi kierto olla siitäkin syystä vähän sekaisin.

Hyvää vappua kaikille!

Mimmi & poitsu ensiviikolla jo 5kk!
 
Viimeksi muokattu:
Tyttö nukkunut nyt yli parin tunnin päikkärit, harvinaista. Varmasti herää heti kun aloitin viestin kirjoittamisen :D

Tukos rinnassa onneksi helpotti. Ei ole noin pahaa tukosta aikaisemmin ollut ja rintaa aristi vielä useamman päivän sen jälkeen. Ei kuitenkaan rintatulehdukseksi asti kehittynyt.

@Lumi87 Selvästi ollut meilläkin kortisonivoiteesta apua (y)
Meillä tyttö saattaa myös välillä väsyä mahallaan oloon, mutta ei silti halua itsekseen kääntyä takaisin (vaikka osaisikin). Sitten kun hänet kääntää, tulee siitäkin suuttumus.

@mimmi92 Pitkä kierto, mutta varmasti normaalia. Hyvä silti testailla :) Mulla ois vielä pari kiloa pudotettavaa, herkuteltua tulee kyllä edelleen ehkä vähän liikaa.

Kuten arvasinkin, tyttö heräsi ja syötin hänet kirjoittamisen välissä. Näyttää nyt hetken viihtyvän lattialla, mutta täytyy lähteä pitämään seuraa ja muihin puuhiin. Hyvää vappua kaikille meiltäkin! Onko pienille vappupallot hommattuna? Me saatiin isovanhemmilta pallo. Ei ole herättänyt hirveän suurta kiinnostusta tytössä, mutta välillä kuitenkin hymyillyt sitä katsellessa.

aprikoosinkukka & tyttö 4kk
 
@aprikoosinkukka onneksi ei mennyt tulehdukseksi asti!

Meillä jäi tänä vuonna kokonaan vappupallot ostamatta, eikä vappuakaan kummemmin juhlittu.
Käytiin lasten kanssa eilen lintsillä ja mäkkärin kautta kotiin.
Illalla myös testasin negan. Kyllä tuli pettynyt olo, vaikka ei varsinaisesti yritetä.
Pulloon sain 30ml lypsettyä ja sehän kelpasi!! eli vääränlainen pullo ollut. Ei tuo kyllä kunnolla imenyt siitä, mutta isoreikäinen tuttiosa niin valui itsestään suuhun :D harjoitukset jatkuu.

Ainiin ja nyt myös jumituin rattaiden kanssa Pasilan Lidlin kassalle :D ei mahtunut portista läpi... Oli siellä sitten yksi kassa mistä pääsee, mutta enhän mä sitä etukäteen tajunnut ja ehdin ostokset kun maksaa ennen kuin täytyi vappuruuhkassa peruuttaa. Tästä viisastuneena katson etukäteen mistä pääsee kulkemaan tai sitten ostan kapeammat rattaat :)
 
Olivian 4kk neuvolassa käyty ja mitat on nyt 66cm ja 6,9kg.
Ja kyllä näyttää flikka isolta jo verrattuna vastasyntyneeseen vauvaan.
Täällä ollaan kyllä niin hymytyttöä, päivästä varmaan 85% on yhtä hymyä.
Erittäin tyytyväinen lapsi on kyseessä.

Vappua juhlittiin täällä hillitysti ja kotona.
Sisko tuli miehensä ja lapsiensa kanssa tähän meille ja avattiin grillikausi ja syötiin. Aika perus vappu.
Me ei ostettu Olivialle vappupalloa, koska todettiin, että ei noin pieni vauva sellaisella oikeesti mitään tee, eikä noin pieni vielä ymmärrä sen pallon päälle.

Mutta kummipojalle ostettiin vappupallo ja järkytyin kun tajusin, että vajaan kuukauden päästä kummipoika täyttää jo 6v.
Mihin nää vuodet on menny.
Tuntuu, että vastahan oli hänen ristiäiset ja nyt hän menee jo eskariin.

Meillä olis kauhia hinku jo ryömiä mutta ei onneks ihan vielä onnistu.
Olivia siis kääntyilee mahalta selälleen ja selältä mahalleen hyvin, mutta pieni kiukku tulee kyllä siinä vaiheessa kun ei pääse menemään.
Kovasti "hytkyttää" mutta ei hän kyllä vielä liiku. Ja tosiaan hyvä näin.

Mäkin kirjottelen tätä viestiä nyt kun tultiin neuvolasta ja Olivia nukkuu vaunuissa.
Ja reissuhan neuvolaan ei mennyt ihan onnistuneesti.
Ensinnäkin huomasin paikanpäällä, että oon unohtanut puolet lompakon sisällöstä kotiin (mä siivoilin sieltä turhia pois ja jäi sitten liikaakin sieltä pois) ja ei ollut siis mitään pankkikorttia mukana.
No neuvolasta kun päästiin, niin huomasin auton ulkopuolella, että perhana rengas on tyhjentynyt..
No, onneks olin nakannut vaunut takaboksiin, niin kokosin ne ja laitoin sitten Olivian vaunuihin. Otin autosta tarvittavat tavarat, avaimet, ovet lukkoon ja me käveltiin kotiin.
Ja nyt siis Olivia nukkuu päikkäreitä ulkona vaunuissa ja mä kirjotan tätä.
Mieskin jo saapus töistä kotio ja heti kun Olivia herää, niin lähdetään hoitamaan sitä autoa kondikseen.

Ja me käytiin maanantaina tekemässä ratasostoksia. Meillähän on siis yhdistelmät ja niillä me pääasiallisesti liikutaan.
Mutta me ostettiin juoksurattaat, mä halusin nuo koska ei noilla yhdistelmillä pahemmin juosta.
Joten nyt meillä on sitten myös tilaa viemässä Baby Joggerin Summit X3. Ja tiedän kyllä, että ne tulee kyllä käyttöön.

@aprikoosinkukka onneksi ei edennyt tulehdukseksi asti.

@mimmi92 Siellä täytyy kyllä tarkkana olla, että mistä välistä menee.
Tosin onhan täälläkin Lidl:ssä kassat sen verran hassut, että hyvä jos pääsee yhdistelmien kanssa siitä läpi. Lähinnä kun on kassat vierekkäin ja se tila kassojen välissä on 1,5 metriä. Ja siinä kun on vielä ihmisiä niin ei paljoa vaunuilla sinne mennä väliin saati tuplilla.

Amanda & Olivia 4kk
 
@-Amanda- onneksi oli vaunut mukana! Onkos uudet päässyt jo käyttöön? :)

5kk (ja tytön 2v) neuvolassa käyty saamassa piikit ja vika rota, n. 6,5kg ja 64cm kokoa. Ei ollut koko aamuna suostunut syömään, joten siihen nähden ihan hyvin tullut painoa. Imetys siis takkuaa kun poika ei malta hereillä ollessa syödä, puree vaan ja vetää itseään pois. Pullo harjoittelukin nyt vähän unohtunut, pari päivää aikaa saada sujumaan. Lihat ja viljat voisi jo aloitella, mutta taidan nyt ensin vaan alkaa lisämään soseiden annoskokoa kun tuntuu ne sentään pojalle maistuvan, ehkä sitten ensiviikolla voisi iltapuuron lisätä mukaan :)

Muok. Niin joo ja tomaatti ei ilmeisesti pojalle sovi. Kakka (joka pestiin heti) sai vauvan pepun ihan kamalaan kuntoon. Ihan heti ei olla kokeilemassa johtuiko siitä vai oliko vaan sattumaa. Mitään ihottumia ei aiemmin ole ollut, eikä mistään ruuista tullut muita oireita.

Mimmi & poitsu melkein 5kk
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 Onneks oli. Matkasta olis kyllä tullut hyvin raskas, jollei olis ollut.
Tuollaisen 7kg pötkylän kantaminen sen 4km matkan olis ollu raskasta.
Bussikin olis ollut mahdollinen, mutta kun ei ollut senttiäkään rahaa mukana.
Joten ajattelin, että kaikista helpoiten ja nopeiten pääsen, kun nakkaan lapsen vaunuihin ja kävelen kotio.

Juoksurattaat on tulleet jo käyttöön, viimeksi eilen.
Mehän ostettiin siis niihin myös vaunukoppa ja sitä testattiin eilen.
Ja tykästyin. Jotenkin todella hyvät juosta ja neitikin niissä viihtyy. Kätevät. Ja kevyet työntää. Ylämäetkin menee helposti.
Kyllä ne kunnolla käyttöön tulee.
Ja mikä parasta, saa juoksulenkin sekä Olivia päikkärit siinä samalla. Vähän niinkuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Ihana ilma oli kyllä eilen.
Aurinko paisto ja lämpötilakin oli 20 asteessa.
Vaikea vaan pukea vauvaa, ettei oo liian vähän päällä tai liian paljoa. Eiköhän siihenkin tässä opi.
Tänäänkin oikein ihana poutainen ja aurinkoinen ilma.

Ollaan jo vähän maisteltu soseita, tein itse alkuun ihan vähän niitä tonne ja olis varmaan kerralla ollut järkevämpää tehdä isompi satsi, kyllähän se vissiin pakkasessa säilyy.
Moniakaan ei olla vielä maisteltu mutta ne mitä ollaan niin kyllä ne alas menee.

Mutta nyt pakkaan tuon neidin juoksurattaisiin (vai juoksuvaunuihin?) Ja lähden juoksemaan pienen lenkin ennen kuin mies saapuu töistä kotio.
Ruuan laitoin jo melkein valmiiksi. Täytyy vaan ennen lenkille lähtöä nakata uuni päälle (ihan pieniin asteisiin vaan.)
Oon aloitellut vähän kevyemmillä lenkeillä.

Mutta nyt -->

Amanda & Olivia 4kk
 
Meillä tosiaan 5kk neuvola oli ja meni, 9360g ja 66,3cm oli pojan mitat. Kiinteitä ei ole vielä aloitettu, mutta eiköhän ne pian aloiteta kun alkaa valmiudet olla tosi hyvät. Luultavasti sormiruokaillen parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa - ne kun sopii ämmän kautta myös.

Me ollaan oltu kaikki miehen vapaat asuntovaunulla mökillä (tai siis toinen talo maalla, mikä odottaa täysremonttia). Poika on nukkunut yli hyvin täällä, hengaa ulkona päivät kun on vähän risusavottaa, niin nukahtaa melkein itse päikkäreille. Piti hakea tänne toiset rattaat (käytetyt) ettei tarvitse kuskata koko ajan mukana, ne kyllä odottaa vielä kotona kasaamista kun sain eilen pestyä päälliset :)

Huomenna pitäisi käydä työkavereita moikkaamassa vauvan kanssa, kaikkia kun en ole nähnyt sitten raskausajan.

@mimmi92 tomaatti on kyllä tosi vahva, mutta hyvä huomata nopsaan mikä sopii
@-Amanda- hyvä että löytyi hyvät juoksurattaat(y)
@aprikoosinkukka onneksi ei tulehtunut (y)

Vauva nukkuu, linnut laulaa, työhanskat käteen ja puita perkaamaan :ROFLMAO:

Hilma ja pätkä 5,5kk
 
Meillä oli 4kk neuvola tällä viikolla ja pojan mitat oli 7440g, 65cm, pää 43,6cm. Esikoisen neuvolakorttiin kun mittoja vertasin, on tyttö ollut näissä mitoissa reilun puolen vuoden iässä. Lähes kilo tullut painoa kuukaudessa ja muutenkin kasvaa ja kehittyy hienosti niin aloitellaan kiinteät puolen vuoden tienoilla. :)

Täällä poika oppi tällä viikolla liikkumaan mittarimatona. Nostaa pyllyn ilmaan ja laittaa jalat mahan alle, painaa kasvot lattiaan ja raahaa käsillä ja potkii jaloilla. Liikkuu näin metrin-pari esim. puuhamaton yli. Aikamoinen kaveri, katsotaan mitä kesä tuo tullessaan. :D

Täällä on ollut tosi kuuma muutaman päivän ja tänään hellettä. Poikaa on vaikeampi vaunuissa nukuttaa vaikka on ollut ihan ohuissa kesävaatteissa ja koittanut kulkea aina varjon puolella. On kuitenkin lopulta nukahtanut päiväunille, mutta kovin vaihtelevan pituisia unia ollut. Poika saattaa hereillä ollessaan myös huutaa vaunuissa niin että täytyy nostaa syliin ja se vähän mietityttää kun vauvalla ihoa paljaana raajoissa ja aurinko porottaa. Myöskään aurinkolaseja poika ei suostu pitämään. Mitä te muut olette pukeneet viime päivinä vauvalle jos ollut helteistä?

@mimmi92 kurja että tomaatti ei tunnu sopivan. Annoitko raakana vai kypsennettynä? Ja voi ei, noi lidlin kassat on kyllä tosi ahtaat niin voin vaan kuvitella tuplilla!

@-Amanda- mä haaveilen myös kovasti juoksurattaista, mutta ei ole nyt ollut rahaa ostaa niin mietin jos syksymmällä ostaisi suoraan juoksurattaat, ei siis tarvitsisi vaunukoppaa miettiä. Tosi kätevää kun pääset vauvan kanssa lenkille! :)

@Hilma85 komeasti siellä kasvetaan :) Mitä meinaat ruokailuvalmiuksilla? Mä olen jotenkin nyt ihan uuno vaikka toinen lapsi kyseessä, en yhtään hahmota mistä tiedän onko vauva kuinka valmis. :D Sen verran asiaan paneutunut että lainasin kirjastosta sormiruokailukirjoja, ajattelin sekaisin antaa sosetta ja sormiruokaa.

Lumi ja poju 4kk
 
@Lumi87 hyvin teilläkin kasvetaan (y)
meillä on ollut rattaissa pitkähihainen body ja housut, sukat on aina potkittuna pois. Ilman lakkia on oltu, kun kuomu suojaa auringolta. Mä oon parkkeerannut varjoon ja mahdollisimman tuuliseen paikkaan rattaat ja päälle pelkkä ötökkäsuoja. Luultavasti jos olisi vaunukopassa ja sen suoja päällä, niin olisi vain vaipalla, on sen verran hikinen kaveri :D
Ruoakiluvalmiuksilla meinaan ihan sitä että vauva on kiinnostunut meidän ruokailusta, laittaa itse ruuan suuhun, on tukevasti sylissä istumassa.. meillä osataan myös laittaa lusikkaa hienosti suuhun eli motoriikka toimii siinäkin :)

Työkavereita kävin moikkaamassa, saatiin paljon ihastelua ja vauva on kuulemma nimensä näköinen :) työnantaja multa kyseli kuinka meinaan takaisin töihin, hyi että tuntuu kauhealta jos pitäisi jättää niin pieni hoitoon :( kuinkas muilla oli tarkoitus palata töihin?
 
Pikaisesti toivottelen kaikille hyvää äitienpäivää! :)

Meillä myös tuplissa vain ratasosat ja pojalle olen laittanut sisävaatteet (aamuisin myös hupparin), hyönteissuoja myöskin toiminut verhona vain, että ilma kiertää, äp makuupussi on alustana, jos viileämpi/tuulisempi paikka tulee :) hattua olen vähän vaihdellut, välillä hupparin huppu, välillä ei mitään tai ohut myssy, eilen oli hellehattu :D

Ja @Lumi87 raakana tomaattia kokeilin, kun uutena makuna lisäsin edellisenä päivänä tehtyyn soseeseen. Ehkä saattaisi kyllä kypsennettynä sopia paremmin. Parin viikon päästä aion kyllä kokeilla uudestaan, kun paljon syödään tomaattipitoisia ruokia, niin olisi kiva, jos vauvalle pystyisi samaa tarjoamaan..

Mäkin kävin työkavereiden kanssa ravintolassa tosin ilman vauvaa. Hyvin oli isänsä kanssa vauva viihtynyt, mitä nyt illalla nukkumaan ei saanut, ennen kuin itse tulin kotiin :) pullosta oli jonkun verran suostunut juomaan ja soseet kelpasi hyvin.

töihin palaan elokuun lopulla ja mies pitää isyysvapaat ennen päivähoidon (lokakuu?) aloitusta. Hoitopaikasta ei vielä ole mitään tietoa ja vain yhteen päiväkotiin hakemus laitettu, jos ei paikkoja vapaudu siihen mennessä, niin jäädään kyllä odottamaan kunnes siihen päiväkotiin kaikki pääsee, tuonne kun saisi lapset vietyä melkein ilman rattaita :rolleyes: myös vähän auki vieläkin että mites sen lapsiluvun kanssa tehdään, edelleen ilman ehkäisyä menty ja vauvakuume sen kun kasvaa :whistle:

Ja kyllä oikeasti hirvittää (10kk) pieni viedä päiväkotiin, vaikka kaikki vakuuttaa, ettei se rikki siitä mene. Mulle itselle on ollut tärkeää saada hoitaa lapset kotona mahdollisimman isoiksi, nyt vaan ei enää talous kestä olla kotona.

Mimmi & poitsu 5kk
 
Täältä myös oikein ihanaa äitienpäivää kaikille! ❤

Täällä äitienpäivä meni ihanasti.
Mies oli ostanut kakun ja oli lahjoja ja kukkia.
Korttiin mies oli saanut taiteiltua Olivian käden ja oli myös ihana runo. Lahja oli ihana ja kakku hyvää.

Mutta äitienpäivä vietettiin mökillä. Oli ihanaa päästä talven jälkeen sinnekin.
Vähän laitettiin mökkiä kesäkuntoon ja uitiin.
Jaiks, tuli heitettyä talviturkkikin.

Lähdettiin kyllä mökille vähän ex tempore.
Mies soitti perjantaina töistä ja sanoi, että laita tavaroita kokoon, lähdetään mökille.
Ja minähän laitoin ja mies kun saapui niin nakattiin kissa kuljetuskoppaan, tavarat autoon, me kolme ja kissa, sitten matka kohti mökkiä alkoi.
Koko viikonloppu oli kyllä niin hyvää säätä, että huhhuh. Ja vaikka merenrantaa onkin niin silti sai hikeä pyyhkiä.
Olivia oli vaunuissa suojassa ja päällä oli pelkkä body, tarkeni sillä erittäin hyvin, toki päässä oli lakki. Suojana vielä hyönteissuoja.
Ja aamuisin pitkähihainen päällä ja äitiyspakkauksen makuupussi alla.

@Lumi87 Varmaan järkevämpi ostaa silleen, ettei vaunukoppaa tarvitse.
Meillä noista on tulevaisuudessa hyötyä, kun lisää lapsia on toiveissa.
Ja on ihanaa päästä lenkille tytsyn kanssa, ei aina täydy odottaa siihen, kun mies on kotona.
Ja mieskin käytti noita yks päivä viime viikolla, totesi, että erittäin hyvät ovat.

@mimmi92 Ikävää muuten, ettei tomaatti käy. Ja varsinkin kun teillä on tomaatti käytössä enemmänkin.
Hyvä kuulla, että vauva oli isän kanssa pärjännyt.

Mulla on allergia vaivannut aika reippaasti viime päivinä. Kyllä nenästä, kurkusta ja silmistä huomaa, että kevät/kesä on saapunut. Niin ja aivastella saa.

Mutta nyt Olivialle iltaruoka ja sitten neiti yöpuulle.

Amanda & Olivia 4kk (ja rapiat päälle)
 
Heippa pitkästä aikaa! :) Onpas täällä ollut hiljaista, taitaa kaikki nauttia kesäkeleistä. :)

Nopeasti kuulumisia päivittelen. 5kk neuvola takana, (uskomatonta miten nopeasti aika on mennyt), rokotukset saatu, niistä illalla nousi pieni lämpö, toivottavasti jäi siihen. Mitat 6310g ja 64,1cm, meidän sirppana neiti ja kuitenkin kilon verran isompi kuin esikoinen samoihin aikoihin. :LOL: Hienosti kasvaa omilla käyrillään, pituutta oli venähtänyt kuukaudessa reilut kolme senttiä.

Täällä kääntyillään mahalleen, pyöritään, hyöritään ja nitkutellaan niin, ettei leikkimatolla kyllä enää pysytä. :ROFLMAO: Iloinen ja hyväntuulinen neiti kyllä on. Helteet on verottaneet jonkin verran päiväunia, mutta yöt meillä nukutaan kyllä tosi hyvin. Useasti nukuttu yö nyt heräämättä lainkaan n. klo 22-7(8). Viimeyönä herättiin yhden maissa syömään ja sitten nukuttiinkin kasiin asti, ja siitä vielä torkahdettiin rinnalle. :)

Kasvis-ja hedelmäsoseita meillä on maisteltu nyt noin kuukauden ajan. Hyvin näyttää maistuvan ja viimepäivien aikana kunnolla hoksattu tuo syöminen, niin menee ihan hyvin jo tuota ruokaa. Kahdesti päivässä nyt syöty. Pian tarkoitus lisätä puurot ruokalistalle. :)

Kesäisistä keleistä on nautittu ulkoillen. On laitettu kukkapenkkiä ja oon saanut ikkunat ja matotkin pestyä. Nyt kun vielä jaksais koko talon perusteellisen kesäsiivon tehdä niin... (y)

Paljon ois varmasti kommentoitavaa, mutta en ehdi nyt selailla taaksepäin. Täytyy alkaa ruuanlaittoon. Ihania kesäpäiviä kaikille! :)

Nanna ja neiti 5kk 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! No on kyllä nautittu kesäkeleistä, jotka aika yllättäen tuli. Äkkiä piti hakea tytölle hellevaatetta kaupasta ja onhan noille käyttöä nyt ollut :) Joitakin uusia leluja täytyisi kai myös hankkia kun tyttöä enemmän nekin alkaneet kiinnostaa. Toki meillä joitakin ennestään on. Kaverilla käydessä tyttö vaan niin innostui heidän leluistaan ja äidille tuli sellainen olo, että kai sitä kotiinkin pitäisi jotain uutta hankkia. Vai onkohan tää just sellainen juttu, että kaverin lelut totta kai kiinnostaa, mutta omat on sit ihan tylsiä, oli minkälaisia tahansa.

Onko muilla kiinnostuttu nyt leluista enemmän?

@Nanna-87 Kiva kuulla teistäkin. Toivottavasti rokotteista ei sitten kuitekaan muita vaivoja tullut pienen lämpöilyn lisäksi. Tutulta kuulostaa lattialla hyöriminen ja pyöriminen. Eteenpäin meillä ei vielä päästä.

Meillä oli viime viikolla myös rokotteet 5 kk neuvolan yhteydessä. Ei tullut vaivoja onneksi, mutta tyttö oli kyllä muutaman päivän normaalia uneliaampi. Mitat tytöllä hiukan vajaa 7,7 kg ja 64 cm. Täysimetyksellä edelleen. Taidetaan nyt odottaa siihen 6kk (tai ainakin melkein) ja sitten reippaammalla tahdilla aloittaa kiinteät. Öisin syödään edelleen monta kertaa, mutta nyt muutama yö ollut vähän rauhaisampi hulinoiden suhteen, ehkä helpottamassa. Mahalleen neiti mielellään haluaa kääntyä nukkumaan, mikä oli aluksi pelottavaa.

@Lumi87 vai oliko se @Hilma85 kun kyseli töistä :D Töihin paluuta täällä sen verran mietitty, että vielä tämän vuoden puolella en raaski palata. Todennäköisesti ennen ensi kevättä kuitenkin, vaikka mielellään olisin pidempäänkin kotona.

Nyt en ehdi enempää kommentoida, mutta tosi kiva lueskella myös kaikkien muiden kuulumisia. Kiva kun jaksatte kirjoitella edelleen, vaikka ymmärrettävästi nyt kesällä ja lasten kasvaessa arki helposti vie mukanaan, eikä tule enää yhtä usein täällä käytyä :)

aprikoosinkukka & tytsy päälle 5 kk
 
Mustakin kiva lueskella muiden kuulumisia, vaikka nyt hyvin säiden takia ei niin paljoa olekkaan ehtinyt, kotona lähinnä käyty syömässä/hoitolaukkua täyttämässä :)
Rattaiden vaihtoa ollut, niistä myöhemmin lisää.

@Nanna-87 teilläkin siron kokoinen kun muiden mittoihin vertaa! :)

Ja @aprikoosinkukka tyttö tuntuu hyvin kasvavan täysimetyksellä!(y) mä olen antanut kaikkien lasten myös nukkua miten päin itse asettuvat, aika ketterästi jossain vaiheessa kuitenkin taas kääntyy unissaan.

Mitähän piti kirjoitella.
Liikutaan peruuttamalla ja kierimällä, konttausasennosta muutaman kerran löytänyt pojan hytkymästä. Eteenpäin ei vielä ryömitä.
Kaikki lelut (myös sisarusten) tutkitaan ja maistellaan.
Puurot ja lihat aloitettu, puuro ei uppoa, ei vaikka olisi puolet hedelmä/marjasosetta. Meillä syödään aamupuuro+seassa makeaa sosetta ja 2x lihasose n. 1dl verran. Tomaatti sopii sittenkin ainakin kypsennettynä.
Imetys vähän takkuaa edelleen kun ei malta olla rinnalla. Vesipulloa ulkona pitänyt nyt mukana vauvalla, jos ei suostu maitoa kunnolla juomaan.

Mimmi & poitsu ensiviikolla 6kk
 
Moikka!

Täällä poika oppi ryömimään viime viikolla. Harjoitteli pari päivää ja nyt liikkuu jo tosi sujuvasti ja nopeasti useita metrejä. Löytyy siis ihan mistä sattuu ja on täytynyt alkaa katsella kotia ihan erilaisin silmin, kun tähän asti voinut olla tytön legot ym. levitettynä lattioille. Aikaisin lähti, kun ensi viikolla vasta tulee 5kk ikää.

Täällä myös viihdytään vaan mahallaan. Vaunuissa poika on kaiken hereilläoloaikansa mahallaan, nukkuu pelkästään mahallaan ym. Huvittavan näköistä etenkin toi vaunuissa mahallaan kukkuminen. Alkuun olin vähän peloissani vauvan nukkuessa mahallaan, mutta eipä siihen oikein mikään auta kun täytyy yöllä itsekin nukkua.

Täysimetyksellä ollaan yhä ja pullo ei ole enää hetkeen kelvannut ollenkaan. 6kk iässä ajateltiin kiinteät aloittaa, varmaan pääasiassa sormiruokaillen mennään. Olen aiheesta paljon viime aikoinalukenut ja opiskellut ja löytänyt hyviä reseptejä.

@mimmi92 hyvin teillä kiinteitä menee! Mutta apua että puoli vuotta tulee jo pian vanhimmille vauvoille ikää! <3

@Hilma85 mulla on vähän auki töihinpaluun aika. Ilmoitan hoitovapaan varmaan 2019 elokuuhun asti, mutta haaveissa olisi silloin vielä jatkaa kotona oloa tai lähteä opiskelemaan. Aika näyttää. :)

@aprikoosinkukka täällä siis myös nukutaan mahallaan. Ja kaivelin esikoisen vanhoja vauvaleluja ja osa niistä on selkeästi pojan mieleen ja niiden parissa viettää pitkiä aikoja. Ryömii lelujen luo ja työntää niitä kauemmas ja ryömii taas lähemmäs, ja kun saa käsiinsä tutkii todella tarkasti.

@Nanna-87 onpa siellä siro neiti! :) Kukin kasvaa omalla tyylillään.

Täällä nautittu kovasti kesäkeleistä, ulkoiltu paljon ja ihanaa kun esikoisella alkaa huomenna kesäloma. <3

Poika on edelleen hyvä nukkuja, nukahtaa illalla klo 19, herää välillä puolilta öin ja toisinaan vasta kolmen aikaan syömään. Aamut alkaa aikaisin, kuuden aikaan viikonpäivästä riippumatta.

Mutta nyt kutsuu muut puuhat, ens viikolla neuvola niin tulen kertomaan kuulumisia.

Lumi ja poika ens viikolla 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei oo pahemmin tullut vietettyä aikaa sisällä saati puhelimella.
Allergia tosin vaivaa ja se tulee tekemään sitä koko kesän, mutta senkin uhalla ollaan aikaa ulkona vietetty.
Ulkona on ollut sen verran nätit säät, että niistä ollaan otettu kaikki ilo irti, asianmukaisin suojin toki.

On tullut lenkkeiltyäkin aika hyvin, nyt kun säät sen sallii.
Kyllä me Olivian kanssa melkein joka päivä ollaan jonkinlainen lenkki vedetty, tai sitten myöhemmin päivällä koko perheen voimin. Mutta yleensä me kyllä Olivian kanssa vedetään lenkki jo aamupäivän-keskipäivän vaiheilla. Siinä on aika hyvin sitten Olivian päikkäritkin samalla ja nukkuu hetken vielä pihassa vaunuissa.
Kohta

Lämpimät säät ei oo vaikuttanut Olivian uniin mitenkään, mutta tää äiti onkin sitten täysin eriasia.
Olivia nukkuu 20/21-8.00 putkeen. Isänsä unenlahjat.
Päikkäritkin nukkuu normaalisti.

Tänään tuli Olivialle 5kk täyteen ja meillä oli neuvola nyt hän painaa 7,6kg ja on 68cm pitkä.
Ja täytyy alkaa siirtymään rattaisiin, pikku hiljaa on käymässä vaunukoppa pieneksi. Todennäköisesti mökkireissu menee vielä vaunuissa, mutta pk-seudulle kun matkataan niin täytyy vaihtaa vaunukoppa ratasosaan.

Ja hän alkoi ryömimään. Hitaasti menee eteenpäin, joten vielä pysytään perässä. Mutta apua miten nopeasti kasvaa ja oppii uutta.

Miehellä alkoi kesäloma ja huomenna illasta lähdetään mökille ja auto on valmiiksi pakattu täyteen tavaroita. Mökillä olis tarkotus olla vajaa kaksi viikkoa, mutta jos ilmat nyt hirveen paljon huononee niin, voi olla, että tullaan aikaisemmin jo pois. Tarkoitus olis siis 13.pvä tulla pois, mutta tosiaan katsotaan nyt.
Appivanhemmat on onneksi lupautuneet kisuvahdiksi. Ja naapurit on lupautuneet katsomaan talon perään vähän.

Huomenna mennään pikkuserkun ylppäreihin ja niiden jälkeen sitten lähdetään ajelemaan.

@Nanna-87 onpas siellä neiti siro. ☺

@mimmi92 hyvin teillä kiinteitä menee.
Mä oon nyt huomannut, että tietyt ruuat menee paremmin Olivialla alas ja sit on ne ruuat, jotka ei oo niitä ihan lemppareita. Mutta hyvin on syönyt ja kasvanut.
Apua, joko siellä tullaan 6kk.. Mihin tää aika ja nää kuukaudet on menneet.

Ja sellainen iloinen uutinen meillä on kerrottavana, että meillä odotetaan pikku kakkosta saapuvaksi ensi vuoden puolella. Laskettu aika on 5.1.2019, joten saa nähdä miten käy (lähinnä, että syntyykö vuoden 2018 vai 2019 puolella.)
Varhaisultrassa me ollaan käyty ja tällä hetkellä on menossa viikot 8+6. ❤
Ja toinen iloinen uutinen on se, että vajaa viikko sitten Olivia sai serkkutytön ja minusta tuli kuudetta kertaa ihanan pienen ihmisen täti. ❤
Paljon ilosia tapahtumia. ❤

Mutta nyt siirryn suihkuun ja sitten vietetäänkin hetki kahdenkeskistä aikaa.

Ihanaa kesäkuun alkua kaikille! ❤

Amanda & Olivia 5kk
 
@Lumi87 aikaisin (tai sitten meillä myöhään :)) siellä liikkeelle lähdetty! Kiva kuulla, että edelleen nukutaan hyvin :)

@-Amanda- onnea uudesta raskaudesta!!!:love: ihanan pieni ikäero tulossa! Ehtikö sulla muuten menkat alkaa ollenkaan?

6kk neuvolassa käyty, n. 7kg ja 65cm. Pituus paino jyrkässä nousussa kun lähes pelkästään painoa tullut lisää :ROFLMAO: eipä siellä mitään ihmeellistä ollut :LOL:

Muok. Liikkumisesta unohtui, että tänään siks poika tajusi että myös eteenpäin pääsee ryömimällä, konttaus asento on nyt suurin suosikki :)

Mies muutaman viikon ollut kesälomalla ja pitää nyt myös isyyslomat samaan putkeen.
Rattaat tosiaan taas vaihdettu ja nyt mountain buggy duetit ja nää on kyllä ihan täydelliset meidän tarpeisiin, kun vierekkäiset, mutta eivät ole montaa senttiä leveämmät kuin yhden istuttavat! Pienet ulkomitat, mutta kyllä tuo 4v poikakin kokeillessa mahtui istumaan, vaikka ei hänelle tulekkaan käyttöön :)
Käytettynä ostettiin ja mukana tuli myös kova vaunukoppa, on sitäkin vauvalla käytetty, mutta alkaa olla niin iso jo tuo poika, että saa revittyä vaunuverhon/hyönteissuojan pois. Tämän kopan ajattelin kuitenkin vielä säästää, jos tässä nyt ei vauvakuumetta saa millään laantumaan, vaikka pienet vaatteet yms. olenkin hävittänyt :whistle:
Kierto on (onneksi?) kyllä ihan sekaisin, edellinen kierto reilu 80pv ja nyt taisi jäädä vain 14pv (n)

Mimmi & poitsu melkein 6kk
 
@-Amanda- oi onnea valtavasti uuteen raskauteen! :love: Onpa jännää syntyykö teillä sisarukset samana vuonna vai peräkkäisinä!

@mimmi92 täälläkin tulee vaan painoa, puoli kiloa oli nyt tullut kuukaudessa ja pituus pysynyt samana... Ihanaa kun sun miehellä noin paljon vapaata! :)

Meillä oli 5kk neuvola viime viikolla ja pojan mitat 7940g ja 65cm. Pituutta ei muka ollut tullut kuukaudessa yhtään, mutta nelikuis neuvolassa lääkäri oli jotenkin hätäinen mittausten kanssa niin epäilen itse että silloin olisi ollut mittavirhe. Tai sitten poika vaan pulskistuu, mutta kuukauden päästä sitten nähdään tuleeko mittaa. :)

Poika ryömii TODELLA ketterästi ja kovaa, hytkyy konttausasennossa ja ”lankuttaa”. Öisin ruokaa etsiessä unissaan konttaa, ryömii, hytkyy ja pyörii. Muuten ei ole uniin pahemmin vaikuttanut, mitä nyt yksi syöttö lisää ollut viime aikoina. Viime yönä poika nukkuikin yllättäen 10h putkeen eikä silloinkaan varsinaisesti herännyt vaan itse heräsin siihen että rinnat oli räjähtämäisillään ja piti saada poika syömään.

Hauska nähdä minkälainen persoona vauvasta on kuoriutunut. Tosi tyytyväinen ja hauska ja monella tapaa tosi erilainen kuin esikoinen oli.

Kauhea kiusaus olisi aloittaa kiinteitä, kun poika niin jämäkästi syöttötuolissa istuu, mutta kun enää muutama viikko puoleen vuoteen jäljellä ja esikoisen aikainen imetyspettymys voitettu niin odotellaan nyt vielä hetki niin päästään puolen vuoden täysimetykseen. :) Sormiruokailulla aloitetaan ja aiheeseen olen viime aikoina perehtynyt.

Me lähdetään muutaman päivän päästä ekalle pienelle kotimaan hotellilomalle vauvan kanssa. Tavaraa on ainakin lähdössä mukaan enemmän kuin koululaisen kanssa reissatessa. :ROFLMAO: Kiva lähteä ja jotenkin sitä on itse niin rennoin mielin että varmasti kaikki menee hyvin.

Lumi ja poju reilut 5kk
 
@mimmi92 Kiitos onnittelusta. ☺
Niin tulee, juuri sopivasti se +-1v. Riippuen toki siitä, milloin bebe päättää syntyä.
Ehtis alkamaan. Mutta ei niitä montaa kertaa ehtinyt tulemaan, ennen kuin tärppäsi. Mä olin kyllä ihan varma, että saadaan yrittää kauemmin, ja olin jo siihen vahvasti valmiatautunutkin. Mutta nopea plussa on iloinen yllätys.

@Lumi87 Kiitos onnittelusta. ☺
No älä, mä pohtisin ihan samaa asiaa, että jännä nähdä miten käy. Olis se kyllä aika hassua, jos sisarukset olis syntyneet samana vuonna mutta kuitenkin eri raskaudesta.
Toisaalta jos toistaa yhtään Olivian odotusta ja synnytystä, niin hänkin tulee lasketun ajan jälkeen. Mutta katsotaan.
Siellä on kyllä ajoissa lähdetty liikkelle ja hyvin.

Täällä me ollaan pk-seudulla ja tavaramäärä autossa oli iso.
Rattaat, matkalaukut (sellanen isompi oli meidän vanhempien tavaroille ja pienempi Olivian) ja unohtamatta matkasänkyä. Joten joo, vaikka meidän isompi auto onkin luokkaa tila-auto, niin oli sekin aika täynnä jo noista tavaroista.

Tultiin tosiaan perjantaina.
Olivia on nukkunut täälläkin onneksi hyvin, vaikka lämpötilat on erilaiset (ilmastointi lähinnä.)
Kätevää on ollut se, kun ollaan tultu kaupasta (kävellen kun käytiin) tai lenkiltä ja kun Olivia on nukahtanut rattaisiin, niin ei tarvitse varsinaisesti jättää ulos tyttöä (en tiedä kyllä edes, että uskaltsisinko täällä) vaan nostaa rattaat terassille ja lasit kiinni ja siinä nukkuu normaalit päikkärit.

Muutenhan tässä ei mitään muuta.
Raskaus sujuu hyvin, otettiin tänne mukaan doppleri, joten sillä ollaan kuunneltu sydänääniä, jotka kuuluu todella hyvin.
Pahoinvointi nyt on edelleen sitä, että syönnin jälkeen ei heti kannata lähteä minnekään, koska se voi yllättää ja tulla ylös.
Viimeksi eilen sain maata kaksi tuntia sohvalla, ennen kuin ruuan jälkeinen pahoinvointi meni ohi ja pystyi taas normaalisti touhuamaan.
Masun kasvu on onneksi hyvin pientä vielä, lähinnä iltaturvotusta. Mutta tiukassa paidassa jo vähän huomaa jos osaa oikein katsoa.
Vielä ei oo oksennus tullut kuin kerran ja sekin oli silloin kun sisko ja kihlattunsa olivat jo lähteneet.
(Tosiaan sisko avomiehensä kanssa meni kihloihin. )

Vielä kukaan ei tiedä raskaudesta.
Me ajateltiin kertoa siskolle ja kihlatulle kun tulevat. Tai oikeastaan Olivia kertoo. Ostettiin perusvalkoinen body, johon kirjoitettiin "Tuleva isosisko" ja ajateltiin laittaa se Olivialle päälle jossain kohtaa.

Muille kerrotaan juhannuksen jälkeen. Viimeistään kun toisen siskon lapsen ristiäiset on vietetty.

Olivia oppii uutta tai vanhaa mutta kuitenkin. Ryömiminen oli alkukuusta vielä hidasta, mutta viime torstaina Olivia oli lattialla, ensin hän hytkyi konttausasennossa ja sitten ryhtyikin ryömimään. Ja yllättävän nopeasti kyllä menee nyt.

Ja käytiin eilen katsomassa tuplarattaita, ja oikeasti vain katsomassa. Vähän testattiin mutta ostaminen päätettiin jättää myöhemmäksi.
Mä tykästyin Bugaboo Donkey2 Duoihin. Mutta onhan niillä sitä hintaa hemmetisti. Joten täytyy katsella mitkä loppupeleissä hankitaan. Tai jos jostain löytyis käytettynä ja hyväkuntoisena vähän edullisemmin.

Amanda & Olivia 5,5kk
(Bebe 11+4)
 

Yhteistyössä