Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@-Amanda- Kiva kuulla että siellä raskaus sujuu hyvin :)

@Lumi-87 pianhan siellä ollaan 6kk, eikä se imetyksen onnistuminen taida viikosta parista kiinni olla :)
Tai siis ainakin itse koen, että imetys on onnistunut, silloin kun se on sujunut kuten itse on toivonut.

On mökkeilty, auto tosiaan ihan ääriään myöten oli täynnä parin viikon reissulla. Poitsukin sai vähän hyttysten pistoja, vaikka verkon alla pääasiassa olikin päivät ja yöt..

Kaikki sujuu mukavasti, parin viikon sisällä varmaan siirretään vauva sisarusten kanssa samaan huoneeseen nukkumaan kun nyt ehkä n. kk ajan tainnut pääasiassa nukkua yöt herättämättä. Tukholman risteily suunnitteilla, jos vielä tässä miehen loman aikana ehditään.

Soseista syödään 8kk soseita jos kodin ulkopuolella ollaan, syöttötuoli pääsi myös eilen ekaa kertaa kokeiluun ja naaman sitten paukautti pöytään, vaikka tukevasti siinä istuukin.
Sormiruokia voisi myös kohta kokeilla, erikseen en ala mitään ihmeellistä kokkailemaan, mutta pinsettiote alkaa pojalla olemaan päivä päivältä paremmin hallussa, niin samaa ruokaa ajatuksena tarjoilla kuin muulle perheelle ennen suolan lisäämistä ja saa sitten lautaselta itse poimia jotain ja loput syötetään lusikalla.

Töihin myös ilmoitettu viimeisenä mahdollisena päivänä paluusta (2kk ennen), ja päivähoito hakemuksen tilakin selvisi usean puhelun jälkeen, että käsitellään vasta elokuun lopussa vaikka jo maaliskuussa täytetty! Päiväkodin johtaja kuitenkin sanoi, että uskallan ilmoittaa että palaan pidemmäksi aikaa kun miehen isyysvapaiden ajaksi, että jonkun paikan järjestävät.

Itsellä taas menee hermo tämän kropan toiminnan kanssa. Nyt jäi kierto taas vain 19pv ja vuotokin nämä lyhyet kierrot ollut jälkivuotoa pahempaa, joten vakaasti harkitsen hormoni kierukkaa/pillereitä/jotain millä sais tämän kuriin, jos ei pian itsestään ala tasoittumaan

Mimmi & poitsu 6,5kk
 
Mites muilla menee?

Täällä palattu taas arkeen kun miehen lomat loppui.
Vauva pari yötä nukkunut eri huoneessa, joskus aamulla (5-7) aikaan hakenut viereen vielä jatkamaan unia. En tiedä vihaako poika uutta huonetta, vai sängyn alas laskettua pohjaa. Huuto alkaa heti kun yrittää huoneesta poistua, kun ennen pystyi jättämään sänkyyn itsekseen nukahtamaan. Yllätätin siis pojan roikkumassa kädet pinnasängyn reunassa, joten eiköhän tuo kohta tajua nousta pystyyn, joten laskettiin pohja siirron yhteydessä alemmas.

Ruoka maistuu vaihtelevasti, nyt 3-4 kiinteää ateriaa päivässä ja maitokin kelvannut paremmin. Lasista hörppii vettä ruuan kanssa jo melko taitavasti. Nyt vähän mietinnässä pitäiskö ajoissa alkaa totuttelemaan korvikkeeseen ruokajuomana kun enää alle 8vko töiden alkuun. Osittain imetystä ajattelin yrittää jatkaa n. vuoden ikään saakka.

Poika konttaa ja karhukävelee. Kädet tosiaan tavoittelee korkeammalle (sohvaa, TV tasoa yms..) joten luulisin että ihan kohta nousee seisomaan. Hirmuista vauhtia tuntuu kasvavan. Vaatteista nyt käytössä 74 ja osa 80cm, vaikka ehkä vasta n. 68cm pituutta onkin :)

Mimmi & poitsu (viikon päästä) 7kk
 
Täällä samat hommat, arkeen palattu, kun miehen kesäloma loppui.
Pyrittiin ottamaan kaikki "ilo" irti lomasta ja perheen yhteisestä vapaa-ajasta.

Kotona oltu jo hyvä tovi.
Ja tosiaan Pk-seudulta kun tultiin niin koitettiin olla mahdollisimman paljon yhdessä ilman laitteita.

Neiti tuli jo 6kk!! Mihin tää aika menee.
Vastahan flikka syntyi ja nyt hän on jo puoli vuotias konttaava pieni ihminen.
Tosiaan neiti alkoi viime perjantaina oikeesti konttaamaan. Ensin heijasi itseään edestakaisin ja sitten, varovaisesti ja heiluen se lähti. Nyt jo vähän vankistunut.
Ja apua, neiti siirretty meijän makkarista omaan.
Ja nukkuu siellä hyvin, tälle äidille se lähinnä on omituista, kun tässä on tottunut siihen, että flikka nukkuu samassa huoneessa.
Olivian 6kk neuvola oli tänään, 8,3kg ja 70cm (700g & 2cm.)
Ruoka maistuu hyvin, on edelleen kyllä ruokia, jotka on ehdottomasti kivempi sylkeä pois kuin niellä. Mutta osa kelpaa ainakin.

Ja raskaus sujuu hyvin.
Nt-ultra oli viime viikolla ja kaikki siellä mainiosti. Bebe vastasi viikkoja ja mitatkin olivat esimerkilliset.
Seuraava ultra onkin sitten vasta kaukana tulevaisuudessa siintävä rakenneultra.

Raskaudesta ei tosin kerrottu vielä. Ajateltiin odottaa kuitenkin sitten vielä.
Ehkä tossa muutaman viikon päästä täytyy alkaa kertomaan, kun masu alkaa kasvamaan ja raskaus näkymään. Mutta vielä saa peitettyä löysillä vaatteilla.

Amanda & Olivia 6kk
(Bebe 13+3)
 
Onnea @-Amanda- ! :) Ihana juttu raskaus ja oot kyllä ihan oikeassa siinä, että puoli vuotta on mennyt hirvittävän nopeasti. Taitava neiti siellä kun konttaa jo.

@mimmi92 Sielläkin tosi taitavaa kun konttaa ja karhukävelee. Ja kiire olis pystyynkin :)

@Lumi87 Hienosti teillä mennyt imetys ja poika kasvanut. Itse lopulta aloitin kiinteät jo vähän ennen puolen vuoden ikää kun tytöllä tuntui olevan ruokaan kiinnostusta. Kiva, että olet nyt saanut onnistuneen kokemuksen esikoisen imetyspettymyksen jälkeen. Mutta ihan totta tuo, mitä mimmi sanoi eli imetys on onnistunut kun on itse tyytyväinen :)

Puolivuotiaan kuulumisia tulin itsekin päivittämään. 6kk tuli siis juhannuksena täyteen ja siitä lähtien on myös ryömitty. Tosi pitkään sai tyttö yrittää tuota liikkeelle lähtöä, monta monta viikkoa näytti siltä että ihan just lähtee. Nyt kun on kerennyt jonkin aikaa harjoittelemaan, alkaa vauhtiakin olla ajoittain. Kuitenkin tuntuu olevan harkitsevainen ja rauhallinen luonne. Ei ole hirveä kiire koko ajan mihinkään, viihtyy paikoillaankin. Nyt kyllä olohuoneen lisäksi tutkii muitakin huoneita ja tässä ollaankin järkkäilty ympäristöä paremmin vauvalle sopivaksi. Sähköjohtoja paremmin piiloon ja kissojen ruokakupit pois näkyvistä, kaikki tälläinen kiinnostaisi niiin kovasti :D

Rauhallinen ja ehkä vähän varautunutkin/ujo luonne näkyy etenkin kun ollaan poissa kotoa. Kotona uskaltaa irrotella eli riehua kiljahtelemalla ja naurahdella ja olla muutenkin vapautuneesti. Mutta heti vieraassa ympäristössä ja ulkoilemassa istutaan totinen ilme naamalla ja hiljaa. Ehkä joskus vähän uskaltaa äidille hymyillä.

Päiväuniin tullut selkeä parannus, aamupäivällä saattaa nukkua parikin tuntia. Kahdet tai kolmet (yleensä kolmet) päikkärit ottaa. Öisin syö vieläkin kolme kertaa eli kiinteät ei siihen ole vielä tuonut muutosta. Aika pieniä määriä niitä vielä toki meneekin.

Hampaita on saanut nyt kuukauden sisällä kaksi alariviin. Hampaiden harjaus ollaan aloitettu aamuin illoin, mutta vähän haastavaa meinaa olla kun suuta ei haluta avata, kieli on edessä tai sitten vaan purraan harjaa. Onko teillä tähän mitään vinkkejä? Olen yrittänyt ajatella, että tämä on tietysti vasta totuttelua ja ajan myötä helpottaa, pääasia että vähän saisi harjattua.

Töihin ilmoitin olevani vielä ensi kevään kotona. Arki sujuu kivasti ja kesästä nautitaan. Mitat 6 kk neuvolassa oli muuten 66 cm ja n. 8,1kg.

aprikoosinkukka & tyttö 6kk
 
@-Amanda- sielläkin hienosti kasvettu, täällä kyllä vauvamaha kateus iskee :D vaikka raskaana kyllä lähinnä odotti vauvan syntymää, mutta nyt taas jollain oudolla tapaa ikävä raskausaikaa :)

@aprikoosinkukka hienosti siellä on kasvettu!
Mä olen antanut vauvojen "harjata" itse hampaat samalla kun omatkin pesee ja lopuksi sitten itse vielä pessyt vauvalta ne. Näin toimitaan vielä myös keskimmäisen lapsenkin kanssa kun ei osaa ylähampaita kunnolla pestä.
Jos ei suu aukea niin olen kevyesti pitänyt toisella kädellä suuta auki. Harjan pureskeluahan se oikeastaan vielä näin pienillä on.
2 hampaan pesu vauvalta on vielä omasta mielestä suht helppoa, mutta sitten kun omaa tahtoa alkaa enemmän tulemaan ja myös hampaita niin homma saattaa vaikeutua kun pitäisi suun pysyä pidempään auki :D meillä myös välillä ollut lapsilla 2 harjaa käytössä, eli toinen hämäykseksi vauvalle ja toisella pesee itse.

Ja se siitä arkeen paluusta..
Pari yötä oltu nyt appivanhemmilla kissa vahtina. Välissä käytiin bussi-bussi-juna yhdistelmällä lasten kanssa kotona hakemassa lisää vaatteita.
Mä en tajua miten te joilla on lemmikkejä kestätte tuota karvan määrää? Täällä 2 kissaa ja mä olen 2x päivässä imuroinut lattiat ja silti karvaa vauvan kädet koko ajan täynnä! Ja itsehän olen siis allerginen joten ihan tukossa lääkkeistä huolimatta.. Voi olla että mennään lasten kanssa vkl kotiin ja saa mies jäädä yksin ensiviikoksi kissojen kanssa :D

Ainiin ja oma hiustenlähtö loppunut! Pää täynnä sentin mittaista uutta hiusta ja mä olen niin innoissani!! Onhan nuo ohimot tosi hölmön näköiset, mutta kyllä nuo hiukset joskus vielä kasvaa takaisin :)

Mimmi & poitsu ~7kk
 
@mimmi92 meillä on kolme kissaa ja kaksi jättikoiraa ja joka päivä saa siivota. Siihen tottuu :D koirat tuo niin järkyn määrän kaikkea roskaa turkissa koko ajan että saa poimia oksia, lehtiä ja nurmikkoa pienen miehen käsistä mutta onneksi nyt ei ole kuraa!

@-Amanda- onnea raskaudesta!

Meillä ollaan jo 7kk ja pari viikkoa päälle. Kiinteät aloitettiin tosiaan 6kk iässä varovasti ja vieläkin löytyy refluksia aiheuttavia mutta aika hyvällä mallilla on ruokia käytössä. Konttausasentoa on harjoiteltu jo hyvän aikaa ja ryömiminen sujuu aika vauhdilla. Öisin meillä herätään tissille kerran tai kaksi, mutta jos päivällä ei ole maltettu syödä niin sitten yö melkein nukutaan tissi suussa.. pinnasänky on sivuvaununa vieläkin ja monesti herään kun pieni mönkii mun kainaloon yöllä. Poika rakastaa kantoliinailua ja rattaat onkin melkein tyhjän panttina nyt kun koirien lenkitys sujuu liinalla niin hyvin.
Kuinka muilla on lähtenyt kuukatiskierto käyntiin? Oliko säännölliset menkat? Mulla on nyt toiset, ekat oli melkein pari kk sitten että ei mitkään säännölliset. Saisi olla, niin voitais aloittaa yritys :whistle:
 
@mimmi92 Meillä pari kissaa, mutta niistä ei onneksi ihan hirveästi lähde karvoja. Totta kai jonkin verran, mutta etenkin toisella turkki on aika "ympäristöystävällinen" :ROFLMAO: Imuroitua tukee kyllä usein, sillä itseäni ärsyttää suunnattomasti kissanhiekka, jota väkisinkin kulkeutuu tassujen mukana kylppäristä. Varsinkin nyt kun tyttö hengaa lattialla, olisi kiva ettei hiekkaa siellä ole. Ja kiitos vinkeistä hampaiden pesun suhteen :) Voi eih, en osannutkaan vielä ajatella, että koko ajan tuossa vaikeusaste kasvaa tietysti kun hampaitakin tulee lisää, heh,

@Hilma85 Kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Itsellä ei ole kierto alkanut vielä ollenkaan synnytyksen jälkeen. Toivottavasti säännöllistyy sulla pian kun toiveessa lisää lapsia :)

Kivaa viikonlopun jatkoa kaikille!

aprikoosinkukka & tyttö 6kk
 
Täälläkin tuli 6kk ikää täyteen tällä viikolla. Aloitettiin sormiruokailut tasan 6kk päivänä. Mä olen jotenkin nyt hurahtanut tohon sormiruokailuun ja ihan intona sitä nyt muutaman päivän seurannut kun ensin luin aiheesta ja etsin reseptejä ym. Ollaan tarjoiltu bataattia, parsakaalia, puuroa, banaania, avokadoa, kananmunaa. Kananmuna ja parsakaali olleet eniten mieleen ja niitä ihan ok päätynyt mahaankin. Kauheen taitavia noi pienet ihmiset kun heti poika hoksasi jutun juonen ja tunki ruokaa suuta kohti. <3

6kk mitat oli 67cm, 8,5kg.

Täälläkin lähdettiin konttaamaan ja matalia tasoja vasten nousee ”seisomaan”. Ei siis ihan suoraksi mutta ottaa esim. keittiöjakkaran alimmasta portaasta kiinni ja nousee varpailleen. Vähän pelottaa mitä seuraavat kuukaudet tuo taitojen suhteen eteen. Kauheeta vauhtia tuntuu kehittyvän ja intoa ja tarmoa on kuin pienessä kylässä.

Tosi hauska, tyytyväinen ja rauhallinen tapaus täällä on. Ei turhia kitise, menee yöunille melkein minuutin tarkkuudella, herää 1-2x yössä syömään, naureskelee, touhuaa ym. Ihan huippu tyyppi!

Ja poika alkoi vähän vahingossa käydä potalla. Pissasi lavuaariin usein vaipanvaihdon yhteydessä ja kun istutettiin potalle alkoi pissata sinne. Tulee päivittäin ~5 pissat pottaan, näin mennyt jo kuukauden päivät. Saa nähdä miten tämän asian suhteen jatkuu, mutta nyt ainakin kiva kun vaippoja menee vähemmän ja vauva selvästi hoksaa jutun juonen.

@mimmi92 juu ehdottomasti imetys on onnistunut, kun on itse tyytyväinen. :) Nopeasti menee aika ja pian sulla töihin paluu, oliko niin että mies on hetken kotona?

@-Amanda- ihanaa, että ultrassa oli kaikki hyvin!

@Hilma85 kiva lukea teidänkin kuulumisia. Täällä ei ole menkkoja vielä näkynyt synnytyksen jälkeen.

@aprikoosinkukka täällä tuli just kaksi hammasta pojalle ja niitö harjailtu. Alkuun oli aivan intona ja heti kun näki harjan kurotti käsillä ja tunki harjan suuhun. Nyt into laantunut ja tunkee kiemtä tielle kun pestään. :D Ihan hyvin kuitenkin saatu pestyä, hetken olen odotellut jos poika kovasti vastustelee, mutta melko helposti harja on suuhun lopulta aina mennyt. Hienosti sielläkin kasvetaan ja kehitytään. Vauvan luonnekin määrittää kyllä kovasti miten kovasti uusia asioita harjoitellaan ja miten asioihin suhtaudutaan. :)

Nyt unten maille. Ihanaa nyt kesällä vauvan kanssa kun ei tarvitse pueskella ja on helppoa tulla ja mennä. :)

Lumi ja poju 6kk
 
@Hilma85 Mulla ainakin kierto todella epäsäännöllinen (14-81pv)
Hienoa, jos kuitenkin löytyy sopivia ruoka-aineita ja toivottavasti ajan kanssa refluksi helpottaa!
Mä myös nyt kesällä mökillä ollessa käytin manducaa paljon kun metsässä helpompi sen kanssa kulkea ja hyvin viihtyy :)

@aprikoosinkukka Täällä ei onneksi ole kissanhiekkaa pyörinyt, mutta kotiin tavallista hiekkaa kulkeutuu lasten (ja omien) kenkien mukana ihan järkyttävät määrät

@Lumi87 vau siellä pottailu sujuu! Mä olen kaikkia lapsia yrittänyt ajoissa potalle opettaa, mutta huonolla menestyksellä, vasta n.2v päästy vaipoista pois. Tätäkin kokeillut muutaman kerran siinä istuttaa, mutta eipä mitään tulosta :D meillä tosin vaihdetaan aina vain kakkavaippoja, vatsa siis toimii pojalla ehkä liiankin hyvin :D

joo mies pitää reilun kuukauden isyysvapaata sitten kun olen töissä, että saataisiin edes vähän lykättyä päivähoidon aloitusta. Viikon jättää lomia jäljelle vielä kun esikoiselle tulossa nielu/kitarisaleikkaus niin pitää sitten silloin loput vapaat :)
Tavallaan kiva päästä 3v kotona olon jälkeen taas aikuisten kanssa tekemisiin, vaikka onhan lasten kanssa kotona olo ihanaa :)

Meillä uutena imetys ongelmana pureminen!
Nyt alkaa jo imetys pelottamaan kun liian usein lähipäivinä purrut ihan kunnolla. Muuta juotavaa en ole nyt tarjonnut, että saisi maitoa riittävästi menemään.
Muistan että tytön kanssa oli jonkun aikaa sama juttu, mutta en kuinka kauan se kesti ja miten loppui!
 
@mimmi92 täällä myös purraan ja kovaa. Ei onneksi aina, mutta yöimetyksillä unissaan iskee leuat täysillä kiinni kun on lopettamassa ja päivisin jos ”turhaan” tarjoaa tissiä puree vaan. Sattuu mukavasti kahdella hampaalla. o_O Mä alan tehdä keikkatöitä loppusyksystä ja odotan oikeastaan jo tota aikuisseuraan pääsemistä. Ja pidän kyllä työstäni niin mukava päästä satunnaisesti töihin. Ja tietty myös rahallisesti, olin jo unohtanut miten onneton toi kotihoidontuki on...

Täällä poitsu nousi tukea vasten seisomaan muutaman päivän puolivuotispäivän jälkeen. Laskettiin pinnasängyn pohja ja nyt poika nousee vähän joka tasoa vasten. Aika hurjaa kun esikoinen ei tässä vaiheessa vielä edes ryöminyt. Ihan vahdittava tapaus kyllä, ei ole paljoa järkeä päässä mutta vauhtia sitäkin enemmän. Tänä aamuna sai kuhmun silmään kun meni kattilakaapille ja onnistui vetämään lasikulhon ja kattilan päälleen. Valitettavasti näitä tapahtuu vaikka miten vahtii. :unsure:

Aamut alkaa aikaisin. Poika herää 4-5.30 aamuisin pirteänä ja valvoo puolisentoista tuntia ennen kuin jatkaa unia. Ennen pystyi vasn sulkemasn omat silmät mutta nyt on pakko olla hereillä vahtimassa. Iltaisin uni tulee tosi tarkasti klo 19. Jos nukkumaanmeno menee myöhemmäksi niin aamu alkaa silti varhain joten parempi mennä vauvan luontaisen rytmin mukaan.

Käytiin viime viikonloppuna päivystyksessä kun poika sai urtikarianäppylöitä pitkin vartaloa koko päivän. Syy jäi mysteeriksi, pari päivää nosti paukamaa. Kiibteitä jatkettiin ihan normaalisti kun ei tullut muuta eikä voi tietää johtuiko ruuasta, kuumuudesta vai jostain muusta.

Sormiruokailtu ollaan ja ihan monipuolisesti saatu ruokia kokeiltua. Poika innoissaan ruuista ja taidotkin kehittyneet, alkuun kakoi jatkuvasti mutta nyt sujuu jo paremmin vaikka välillä aina ahdistaa kakominen vaikka tiedänkin sen olevan hyvä merkki. Sotku on aivan järjetön ja just mietin että arvasko tulevalla hotellilomalla antaa vauvan syödä hotelliaamiaisella... Ei kyllä avaa suuta lusikalle mutta smoothiepussista hoksaa imeä. Oliko täällä muita sormiruokailijoita, miten sujuu? :)

Mielettömät helteet ollut! Ollaan lähinnä asuttu uimarannalla ja nautittu ilmoista. Upea kesä olla kotona!

Lumi ja poju 6,5kk
 
Eilen neuvola, viikkoa vaille 8kk ikää, pituus 72,4cm ja painoa 10230g. Kaikki hyvin muutenkin.

@Lumi87 me sormiruokaillaan oikeastaan kokonaan. Puuro menee kahden lusikan taktiikalla, eli täytän ja annan pojalle joka vie suuhun ja sit taas lusikan vaihto. Tai sitten se syödään niistä täytettävistä pusseista. Muuten hedelmiä, höyrytettyjä kasviksia, lihamureketta...
 
@Lumi87 toivottavasti ei ihottuma kutissut pahasti. Meillä myös esikoisella joskus lehahtanut niitä ihan yhtäkkiä, eikä syytä ole selvinnyt.
Ja mä olen kyllä paperilla keräillyt ravintoloiden lattioilta isompienkin lasten putoilevia ruokia, sitä kun kertyy lattialle joka ruualla vieläkin suuret määrät, joten itseä ei vauvan sotkut ainakaan kotona haittaa :D

Täällä myös tulee hampaista, jos ei ole kunnolla nälkä. Olen siis imetystä nyt yrittänyt jättää lähemmäs päiväuniaikaa niin silloin yleensä rinta kelpaa (ehkä). Imetyksen lopettaminenkin kyllä muutaman kerran käynyt mielessä, mutta yritetään nyt ainakin töiden alkuun vielä toistaiseksi jatkaa. Ei siis tunnu tissi olevan pojalle kovin tärkeä muuten kuin iltaisin.

Ja täällä myös n.viikko sitten opittiin nousemaan tukea vasten seisomaan. Ja sivuttain sohvan reunaa pitkin kävelee hitaasti muutaman askeleen. Jos sisaruksiinsa tulee, niin silti ilman tukea kävelee sitten vasta viikko ennen 1v synttäreitä :D
Alas ei itse osaa mennä ja kaatumisia tulee päivittäin kun ei ihan kaiken aikaa pysty olemaan takana ottamassa kiinni. Isommilla tähän oli kävelytuoli ratkaisuina, roskiin heitettiin kun löytyi keväällä ulkovarastosta homeisena... Vähän harkinnassa jos hankkisi käytettynä uuden tilalle.
ja löytyi pojasta muuten myös siskon hampaan jäljetkin mustelman kera.. Ääntäkään ei kyllä ole tuosta puremisen yhteydessä lähtenyt.

@Hilma85 komeat mitat pojalla!

Mulla töihin paluu lykkääntyy sittenkin viikolla, ei ollut mies muistanut ilmoittaa omia tulevia vapaitaan ajoissa töihin. Onneksi oma työnantaja jousti sen verran.

Meillä myös aamut aikaisia kun niin valoisaa, eikä poika sitten oikein enää saa unta vaan yrittää pudota sängystä, kiipeilee päällä, repii hiuksista tai puree nenästä yms.. oma sänky on siis toisesta laidasta nyt seinässä kiinni, mutta ei siinä silti pysty enää torkkumaan.

Yöunille poika menee 21, herää 5-6. Päiväunet klo 10 ja toiset klo 15. Välillä nukkuu pitkät päikkärit, nyt kuumilla säillä ainakin vaunuissa ollut molemmat unet todella lyhyet.
Vaunukopan otin muuten vasta tänään pois kun sielläkin alettiin seisomaan, aiemmin viihtyi siellä hyvin makuuasennossa selällään/mahallaan.

Ruokia menee 4, välipalaa en saa tälläkään lapsella mitenkään mahtumaan päivän aikatauluihin, jos nukkuu pitkät päikkärit. Ruokaa menee sormiruokien (kotiruuasta mitä voi antaa) jälkeen sosetta n. 1dl verran. Syö nykyään kaiken mitä tarjotaan hyvällä ruokahalulla. Silti kotivaa'alla sylissä illalla punnittuna näyttäisi painavan vain 7,3kg. Neuvola parin viikon päästä niin näkee vähän tarkemmin.

Mimmi & poitsu 7,5kk
 
Mä en oo kyllä yhtään tälläisten jatkuvien helteiden ystävä, päivä ehkä kaks viikossa menee, mutta jos jatkuvasti on yli +30°astetta niin ei. Oon muutenkin enempi talvi-ihminen.
Ja se mua ärsyttääkin, että ihmiset jaksaa valittaa aina siitä, että miten Suomessa on kylmä ja sataa. No nyt ei ole kylmä eikä sada, vaikka pitäis nyt vasta sataakin (okei, täällä on tullut vettä tänään alas.)
Muut nauttii nyt, mä nautin talvella.

Meillä ei todellakaan pelkästään sormiruokailla. Herran isä sitä ruokaa ei menis ollenkaan suuhun, jos vaan sormilla sitä vedettäis. Välillä Olivia syö jotain sormiruokaa, mutta yleisesti mennään ihan normitavalla, eli niin, että äiti tai isi syöttää.
Silleen menee sitä ruokaa suuhunkin eikä puolet hukkaan.

Ja kun pregnancy brain saapui jälleen tänne. Unohdin mun salasanan tänne (jonka onneks hetken päästä taas muistin.)
Heitin puhelimen vahingossa lavuaariin, kun sinne piti heittää yks Olivian mekko (siellä oli siis vettä.) Ja eihän se puhelin siitä tykännyt. No nyt uusi ja tätä en edes raskausaivoilla heitä.
Ja sanotaanko näin, että tää kuluva viikko ei ole ollut se paras.

Yöunethan tässä helteessä häiriintyy, vaikka onkin ilmastointi, niin kyllä lämpöä silti riittää. Enkä osaa nukkua, jos sisällä on yli 20°astetta. En ainakaan kunnolla.

Olivia sen sijaan nukkuu hyvin.
Hän menee yöunille 20-21, herää nukkumaan menosta riippuen 7-8 välillä. Ensimmäiset päikkärit on siinä 12 aikaa ja ne on yleensä puolen tunnin-tunnin. Toiset on 15 Ja kestää yleensä 1,5-2h.
Joskus jos jää ekat välistä jostain syystä, niin toiset on hieman pidemmät.

Raskaus sujuu hyvin, kukaan ei vielä tiedä ja ihmettelen, että kukaan ei viime viikonloppuna arvannut, ei edes, vaikka hilluin bikineissä maanantaina muutaman tunnin.

Ja rattaissa nukkuu mahdollisesti sit ne toiset päikkärit, riippuu ihan siitä, että mihin aikaan mennään lenkille, yleensä käydään ekojen päikkäreiden aikaan.
Ja käydään näin helteillä nimenomaan kävelylenkeillä, koska meinasin lähteä yksi päivä itsekseni lenkille (Olivia oli siis isinsä kanssa) ja ehtisin varmaan n. 40 metriä juoksemaan, kun tuli sen verran huono-olo ja alkoi pyörryttämään, niin näin turvallisemmaksi kääntyä kotio ja katsoa viileämmät säät juoksulenkille.
Muuten tässä menee hyvin. Oireet on jääneet pois, mitä nyt kahvia tai sen hajua en siedä ollenkaan. Naama kuivuu ja allergia vaivaa.

@Hilma85 siellä on hyvin kasvettu.

Meillä on Olivian serkkupojat tässä yökylässä ja mies heidän kanssa tuolla ulkona juoksenteli ja leikki. Me otettiin Olivian kanssa rauhallisemmin.
Ja pylly vieköön, meinasi kummipoika (vanhempi pojista) kuulla raskauden. Me miehen kanssa siis puhuttiin ihan normisti ruokaa laittaessa (mua etoi yksi ruoka-aine) ja sanoin sitten, että se johtuu raskaudesta ja kummipoika oli juuri siinä takana.
Joskin onneksi ei tainnut kuulla mitään. Ainakaan ei mitään ole maininnut. Tiedä sitten.

Mutta siis tarkoituksena on kertoa raskaudesta oikeasti muutaman viikon sisään.
Kertomistapa on hieman mietinnässä, mutta se kun saadaan päätettyä, niin kerrotaan. Muutamia tapoja on pohdittu jo.

Mutta nyt Olivian iltapuuhat ja sitten tytsy nukkumaan.
Poikien iltapuuhat alkaa sitten kun Olivia nukkuu.

Amanda & Olivia 6,5kk.
(Bebe 15+0)
 
@-Amanda- jokos on raskaudesta kerrottu? :) mekin kerrottiin tokasta rv 16 kun mun mielestä maha näkyi silloin jo niin hyvin, ettei olisi pysynyt enää salassa :D yrityksenä oli siis jättää kertominen rakenne ultraan.. eipä sitä mahaa muut kyllä ollut huomannut :O

Onko muiden vauvat ollut yökylässä?

Me ollaan lähdössä lauantaina miehen kanssa festareille ja lapset menossa yökylään (eri paikkoihin..)
Sisarukset ei vauvoina ole yön yli hoidossa ollut, niin vähän jännittää miten menee. Ei ole nyt yöllä enää syönyt ja nokkamukista ja lasista juo hyvin ainakin vettä, lypsetylle maidolle vain irvistelee kun sitä satunnaisesti yrittänyt ruuan kanssa tarjota.
Onneksi voi tehdä puuron korvikkeeseen ja syöttää noita vauvajugurtteja tms. niin ehkä ei vuorokaudessa hirveää kalsium vajetta ehdi tulla jos korvike ei kelpaakkaan. Tissit vaan saattaa alkaa ahdistamaan 24h aikana :D
Pureminen on muuten loppunut vihdoin! Ehti monempiin rintoihin tulla verta vuotavat haavat, nyt jo onneksi melko hyvin parantunut! Oli kyllä hyvin lähellä, etten lopettanut imetystä. Ei sitä maitoa enää taida edes kovin suuret määrät mennä, ehkä 4-5 imetyskertaa vuorokaudessa, molemmat rinnat kyllä tyhjentää silloin kun ennen kiinteitä meni vain toinen. Sosetta jaksaa syödä nykyään koko 2dl purkin ja muutenkin tuntuu olevan aina nälkäinen, ehkä se alkaa pian vaa'allakin näkymään, vaikka koko ajan liikkeellä onkin :)

Mimmi & poitsu ensiviikolla 8kk
 
@mimmi92 On! Lauantaina kerrottiin, en tiedä miksi, mutta olin jotenkin tosi jännittynyt.
Me siis valjastettiin meidän ystävä naapurista ottamaan meistä kuva puhelimella (ja toki hälle kerrottiin.)
Kuvassa maattiin ikäjärjestyksessä lattialla, mies, minä, Olivia ja bebelle ostettu body. Mun masuun kirjoitettiin laskettu aika, ja Olivialle oltiin tilattu paita, jossa luki "I'm going to be a big sister"
Ja lähetettiin se kuva sitten jokaiselle erikseen viestillä.
Oon helpottunut, että saatiin nyt kerrottua, koska tätä ei vaan enää piilotella. Tarkoitus oli odottaa rakenneultraan asti ja julkistaa silloin raskaus ja mahdollisesti sukupuoli, mutta koska masu pomppasi vajaassa parissa viikossa hyvin esille, niin ei se olis onnistunut. Siinä missä vielä muutama viikko sitten olisi pystynyt tavalla tai toisella peittämään raskauden, niin nyt ei onnistuis, varsinkaan näillä ilmoilla.
Viikkoja nyt 16+4.

Meillä Olivia ei oo ollut vielä yötä, mutta on menossa tämän kuun puoli välissä, jolloin on siis 7,5kk.
Tai yks yö on silleen, että ollaan molemmat pois ja toinen sellanen, että mä olen pois ja mies tytön kanssa kaksistaan yön. Jännittää, mutta tiedän, että ei Olivialla oo hätää hoitopaikassa. Ja isi pärjää hyvin lapsensa kanssa.
Kyseessä on siis mun ystävän häät, joissa toimin kaasona. Eka yö menee siis siinä, että yövyn morsiamen ja toisen kaason kanssa eri paikassa (hääpäivää edeltävä yö) ja mies on tytön kanssa. Ja se toinen yö on sit se, jolloin tyttö on yökylässä.
Onneksi neiti syö hyvin ja muutenkin.
Mutta toki se siis jännittää, paljon.
Me ajateltiin tehdä tässä ennen yökyläreissua niin, että Olivia menee hetkeksi samaan paikkaan hoitoon.
Esimerkiksi huomenna Olivia menee 2h, ja käydään sit miehen kanssa kaupassa ja jos ehditään niin tutkailemassa tuplarattaita.
Ja ens viikolla laitetaan muutama tunti lisää.

Uskomatonta, että nyt on jo elokuu! Eihän tässä ole montaa kuukautta, niin tämän keskustelun vanhimmat vauvat täyttää jo vuoden.

Ja täällä on aivan liian kuuma, ulkona pystyy hädin tuskin olemaan.
Oli nautinnollista kun täällä tuli alkuviikosta vettä alas ja ilma viileni hetkeksi. Mutta se oli oli hyvin lyhyt.

Ja Olivia tänään 7kk!
Meidän iso pieni vauva.
Meillä istutaan todella hienosti, polvillaan seistään hirveesti, aamuisin kun odottelee hakemista pinnasängystä, niin siellä ollaan polvillaan ja muutaman kerran olen yllättänyt Olivian seisomasta.
Ihana neiti ❤
Neuvolassa käytiin ja hyvin on neiti kasvanut 8,9kg ja 72cm (600g & 2cm.)

Amanda & Olivia 7kk
(Bebe 16+4)
 
@-Amanda- Kivalla tavalla kerroitte raskaudesta :) Ei teillä enää hirvittävän pitkä aika rakenneultraankaan ole. Onko mitään "tuntemuksia" sukupuolesta?

@mimmi92 Tyttö ei ole ollut yökylässä missään ilman vanhempia ja tuskin meneekään vielä pitkään aikaan kun isovanhemmat asuvat niin kaukana. Ja en kyllä uskaltaisi vielä jättääkään kun tissiä tottunut öisinkin vielä usein syömään. Tai tällä hetkellä tilanne on vaihteleva. Tuossa pari yötä sitten nukkui ekan kerran syömättä aamu 7 asti, mutta sitten taas toisena yönä tankattiin kolme kertaa. Vähenemään päin näyttäisi kuitenkin yösyöminen hiljalleen olevan, 1-2 kertaa nyt ollut suurimmalta osin ja nukkuu pidempiä pätkiä. Aikaisemmin heräsi aina kolmen tunnin välein. Kiinteitä menee pikkuhiljaa enemmän. Sormiruokailtu ollaan tavallisesti kerran päivässä, silloin mahaan asti ei kyllä paljoa mene.

Vaihdettiin kaukalosta turvaistuimeen, Cybexin Sironaan mistä aikaisemmin joskus taisin mainitakin olevani kiinnostunut. Olisi tyttö vielä kaukaloon mahtunut, mutta se alkoi käydä raskaaksi kantaa ja viihtyyhän tuossa uudessa istuimessa paremmin.

Vielä ei tyttö konttaa, mutta konttausasentoa harjoittelee usein. Ei myöskään nouse istumaan tai istu ilman tukea. Syöttötuolissa istuu hienosti. Pikkuhiljaa alkaa yrittää kiipeillä huonekaluja pitkin ylös, mutta ei vielä kunnolla pääse nousemaan. Selvästi kuitenkin kiinnostunut ja huomannut, että ylöspäinkin voisi yrittää.

7kk neuvolaa täällä ei olekaan, joten mittoja saa vasta loppukuun 8 kuukauden neuvolalääkäristä. Vajaa 9 kiloinen, ehkä n. 8,7kg epätarkkojen kotimittausten mukaan.

Kivasti sujuu arki, nyt syksyksi mietin jotakin harrastusta meille. Ajattelin käydä katsomassa ainakin sellaisen vauvaryhmän, joka kokoontuu kerran viikossa. Jospa tyttö viihtyisi ja saisi kavereita :) Lämmöstä olen itse nauttinut kovasti, vaikka onhan nämä kelit aika hiostavia olleet.

aprikoosinkukka & tyttö 7kk
 
@aprikoosinkukka Ei oo kyllä enää pitkä aika, jotenkin todella nopeasti mennyt tää raskausaika tähän asti. Ei oo kuin reilu kolme viikkoa rakenneultraan.
Pakko sanoa, ettei oo kyllä pahemmin minkäänlaisia tuntemuksia sukupuolesta, jos vertaa esikoisen raskausaikaan, niin tyttöä veikkailisin, mutta en kyllä oikeesti yhtään tiedä. Toisaalta Olivian raskausaikana mulla ei ollut syömisen jälkeistä pahoinvointia, joten se vois viitata poikaan.

Meillä on vielä ens kuussa 8kk neuvola, mutta sen jälkeen seuraavaksi tammikuussa eli siihen 1v neuvolaan. Jollei siis tule jotain tärkeää asiaa sinne.

Mä olen kans miettinyt jotain touhuamista meille syksyksi, mutta en yhtään tiedä mitä sitä alottais. Kun se täytyy sit katsoa, että kasvavan masun kanssa pystyy touhuamaan.
Ja mielellään ois hyvä, kun olis päivällä, niin olis sitten sinä aikana kun mies on töissä.

Me ollaan tutkailtu eri turvaistuimia, mutta pohdittiin, että ostetaan se tossa muutaman kuukauden päästä, kuitenkin ennen vauvan syntymää, niin saadaan Olivia sitten siirrettyä istuimeen ja vauva saa sitten tuon saman turvakaukalon käyttöönsä, eikä tarvitse isofix-jalustaa alkaa irrottelemaan.
Samoin tarvitsee pikkuhiljaa alkaa tutkimaan kunnolla noita tuplarattaita, mutta saavat vielä odottaa.

Täällä on vähän nyt ilmat viilenneet ja miten ihanaa.
Tehtiin eilen koko perhe 8 kilometrin kävelylenkki (Olivia rattaissa) ja oli kyllä ihanaa, kun ei heti valunut hiki kuin vesiputous. Mä olen siis ehdottomasti viileämpien ilmojen puolella.

Amanda & Olivia 7kk
(Bebe 17+1)
 
Yökyläilystä selvitty, ei nukkumisen suhteen mennyt kovin hyvin, oli parin tunnin välein yöllä herännyt ja juonut pullon maitoa, eikä ollut heti uudelleen nukahtanut. Muuten oli tosi hyvin sujunut, ruuat (5x 2dl/pv) ja korvike (1litra/pv) oli mennyt kaikki mitä oli pakattu mukaan. Sai varmaan ainakin vauvakuumeen tältä hoitavalta parilta karkoitettua :D

Apua noita turvaistuimia tullut vähän mietittyä itsenkkin, enää yhden välin saa vöitä nostettua kaukalossa. Siis tämä autoon istuinten mahtuminen ongelmana... hyvin todennäköisesti meille tulee klippan triofix, mutta jos löytyy joku kapeampi niin sitten se.
Mä en muuten yleensä ota kaukaloa autosta pois, isofix jalustassa nököttää..muuten se ei ole siellä valmiiksi kun yhtäkkiä tarvitsisikin kyytiä jostain minne lähdetty rattailla.

Täällä avoin päiväkoti aukeaa huomenna, joten siellä tarkoitus käydä viimeiset äitiyslomaviikot lasten kanssa ennen töiden alkua, ainakin keväällä sieltä löytyi muitakin joulukuisia (sekä loka- ja marraskuun) vauvoja :)

Meillä ei ole kellään lapsista ollut 7kk neuvolaa, 8kk seuraava,10kk tainnut olla joillain pikainen painokontrolli.

Keskiviikkona 8kk mittoja

Mimmi & poitsu melkein 8kk
 
8kk neuvolasta kotiuduttu, sulkeissa 2kk kasvu
Pituus 68,2cm (+3cm)
Paino 7280g (+250g)

1,5kk päästä painokontrolli, melko rimpula tuokin on, kuten sisaruksensakin. Pituus menee tasaisesti samaa käyrää kuin ennenkin. Eipä tuota ainakaan enempää pysty syöttämään :D puuron alan tehdä korvikkeeseen kun aiemmin tein veteen ja ruokaveden tilalle myös korviketta. Öljyä tullut jo ennenkin lisättyä lautaselle samalla kun menee muillekkin. Ei ole kyllä montaa sekuntia paikallaan, eli kulutuskin taitaa olla suuri..

Mimmi & poisu ~8kk
 
@mimmi92 hyvä että yökyläily kuitenkin sujui. Sisko sanoikin mulle että kyllä hoitaja jaksaa aina sen yhden yön vaikka kantaa vauvaa jos ei muuten suju. Meillä ei ole yökyläilty, eikä varmaan vielä hetkeen mennäkään kun on tämä semmoinen tissihirmu..

Meidän pieni mies konttaa, nousee tukea vasten seisomaan, ottaa askeleen-kaksi siinä ja jopa konttaus-asennosta täytyy saada jalat suoriksi ”karhuasentoon”. Istuminen sujuu toki myös hienosti.
Me vaihdettiin jo kaukalosta pois kun alkoi olla hartioista ahdas ja ajomatkat huutoa. Ostettiin max-way plus, kun se on kapea ja menee pitkään selkä menosuuntaan (mahtuu pakettiautoon). Joudutaan nyt vain vaihtamaan autosta toiseen mutta kunhan ne alavyöt hankkii molempiin niin menee nopeampaa. Klippania katsoin myös mutta ei mene niin pitkään selkä menosuuntaan kuin max-way ja olisi ollut paljon kalliimpi. Axkid minikid oli myös vaihtoehto mutta ne on tilaustavaraa eikö sovittaminen ole kovin helppoa. Max-wayhin hankittiin pienennystyyny ja sen kanssa vyöt ja niskatuki on hyvällä korkeudella.
 
@Hilma85 täytyykin livenä vilkaista tuota istuinta, tytöllä multitech 3 ja melko samanlaiselta vaikuttaisi, joskin leveämpi.
Mä en noista painorajoista vielä toistaiseksi huolehdi, kun nyt 4,5v esikoinen joka lapsista aina parhaiten kerännyt painaa n. 16kg :D saa varmaan tämän joulukuisenkin kanssa odotella reilusti yli vuoden ikään, että tulee 9kg täyteen, ennen kuin vaihtaa istuinta..
Vielä onneksi aikaa miettiä istuinta, ei sitä tiedä, vaikka autokin vielä vaihtuisi.

Flunssassa oltu piiitkästä aikaa pari päivää, kerran ehdittiin avoimessa päiväkodissa käydä hakemassa pöpöjä.. hampaita tuli joku aika sitten lisää ylös 2, poika puree kaikkea mahdollista ja kyllä sattuu. Tukia pitkin kävely sujuu jo hyvin. Äitiyslomaa enää 10pv jäljellä ja työpaikan toimistollakin tuli lasten kanssa viime viikolla pyörähdettyä. Pillerit aloitan seuraavista menkoista, siihen saakka salaa plussasta haaleveilen..
 
Meillä tuli vasta muutama päivä sitten ensimmäinen hammas läpi. Ylihuomenna ikää 9kk :love: tuolien kanssa täällä harjoitellaan kävelyä, kaikki laatikot pitää tyhjätä ja kiivetä yritetään kovasti. Ikkunoista kurkkiminen on hauskaa :ROFLMAO: edelleen vain sormiruokaillaan ja hyvin sujuu, pastaruuat näyttää olevan lempparia ja mausteita oon alkanut käyttää aika reilusti jo.
Hain jo toppahaalarin pojalle, täällä oli aamulla maa kuurassa ja vain viisi astetta lämmintä :eek: onneksi on kantotakki niin ei tarvitse aamulenkille ihan kamalasti pukea.
 
Voi tätä raskausaivoista minua...
Minähän olen siis seonnut totaalisesti viikoissa, mä oon ollu koko ajan siinä käsityksessä, että viikkoja on nyt 19+4, mutta niitä viikkoja onkin nyt jo 20+4! Mulla on siis suoraan sanottuna mennyt viikot ihan sekaisin ja näin ollen puolivälin ylityskin meni ohi.
Mies on viikoista paljon paremmin selvillä, sanoi nimittäin tänään, että muista sitten huominen rakenneultra, että hän tulee suoraan sinne kello x. (Mä vien Olivian hoitoon siksi aikaa.)
Onneks sanoi, kun en muuten varmana olis itse muistanut/tajunnut.
Miten on mahdollista, että oon eläny koko ajan viikkoa myöhemmässä viikoissa.
No nyt ollaan ajantasalla, viimein. Oli jo aikakin.

Olivialla tuli rytinällä kaksi ihanaa hammasta alas. Hän on Niiiiin suloinen. Niiden tulon aikaan Olivia oli kiukkuisempi kuin normaalisti, mutta kun olivat läpi tulleet, niin oli taas neiti oma iloinen ja hymyilevä itsensä.
Ja tuo siis nousee tukea vasten seisomaan ja kävelee tukea vasten, maanantai tuo nousi sohvaa vasten seisomaan ja lähti sitä pitkin kävelemään.

Meille tulee joko Cybex Pallas tai Britax Evolva 1-2-3 Plus turvaistuin. Ei olla ihan vielä päätetty, että kumpi.
Ja tupliksi on vissiinkin nyt tulossa Bugaboo Donkey2 Duot.

Ja niin, ne häät oli tosiaan viime viikonloppuna.
Ja kaikista peloista huolimatta, oli Olivialla ja isovanhemmilla mennyt erittäin hyvin, sekä päivä, että yö. Olivia oli nukkunut normaalisti ja söi samanlaisesti kuin kotona.
Ja seuraavana päivänä haettiin iloisesti hymyilevä tytsy kotiin.
(Ja oli isällä ja tyttärelläkin mennyt hyvin, mutta siitä nyt ei ollut edes pelkoa, etteikö menis.)

Huomasin muuten, että kyllä saa jo olla paksumpaa vaatetta tytsyllä päällä jo ainakin iltaisella, ihan vielä ei täällä onneksi toppahaalareita tarvita, mutta kyllä fleecehaalaria saa jo laittaa päälle, ja viileämpinä päivinä vk-haalarin.

Mullahan melkein alkaa Äitiysloma samaan aikaan kuin edellinen loppuu.
No ei nyt ihan. Mutta vanhan loppumisen ja uuden alkamisen välillä on 2kk.
Ja kun Äitiysloma loppuu, on mies kuukauden verran isyyslomalla, tai jää siis sen seuraavan kuun alussa ja on sen kuukauden sit isyyslomalla. Ja mä olen myös kotona.



Mun raskausaivot unohti varmaan puolet asioista.

Amanda & Olivia 7,5kk
(Bebe 20+4)
(nyt on viikotkin oikein)
 
Mies lähti aamusella ystävänsä kanssa ajelemaan kohti Lahtea.
Menivät katsomaan Cheekiä.
Liputhan on siis hankittu silloin viime vuonna, kun ne tuli myyntiin, mutta nyt kun tuli tää raskaus tähän, niin päätin, etten kyllä lähde sinne ihmisten tönittäväksi tän masun kanssa, joten mies otti sitten ystävänsä mukaan ja me katsellaan Olivian kanssa telkkarista sitä.
Ei mua oikeestaan edes harmita, emmä olis jaksanu ees lähteä sinne, mielummin oon tytön kanssa kotona, saa ainakin istua omalla sohvalla, syödä mitä haluaa ja liikkua miten haluaa. Ja sit kun Olivia on nukkumassa (kohta) niin otan herkkuja kainaloon ja kattelen telkkaria.
Mies saapuu kotiin huomenna, parempi etteivät lähde ajamaan yötä vasten.

Ainiin, torstaina oli tosiaan rakenneultra ja muistin jopa sinne sitten mennä.
Vein Olivian mun siskolle hoitoon ja menin paikan päälle.
Mies naureskelikin siinä pihalla, että mä oikeesti muistin tulla.
Ja selvishän siellä se, että kumpi tuolla yksiössä asustelee.
Vauvalla tosiaan kaikki hyvin ja kaikki kunnossa ja mikä tärkeintä rakenteet kunnossa.
And... It's a GIRL!

Mut nyt viemään tuo neiti kylpyyn ja sitten untenmaille. Iltapala syötiinkin jo.

Amanda & Olivia 7,5kk
(Bebe 21+0)
 
Onnittelut @-Amanda- tyttölupauksesta! Teillä saakin varmaan tulevaisuudessa kätevästi siirtää pieneksi jääneet vaatteet suoraan toiselle :)
Meillä esikoisella oli tuo pallas istuin ja tykättiin kaikki siitä niin pitkään kun se mahtui autoon :ROFLMAO:

@Hilma85 mä myös olen lisännyt mausteita ihan reippaasti alusta saakka, hyvin siis ruuat aina maistunut:LOL: toppahaalarin myös ostin pari viikkoa sitten, lähinnä kyllä siksi, ettei kaikille kolmelle tarvitse kaikkia talvivaatteita ostaa kerralla :rolleyes:

Paljonko muiden vauvat juo pullosta kerralla?

Mä olen nyt päivittäin antanut n. 1dl korviketta kun kerran pullo vihdoin kelpaa hyvin! Eilen illalla pistin sitten 2dl ja meni kaikki parissa minuutissa, sekä molemmat rinnat "tyhjensi" siihen päälle :whistle: tuntuu hurjalta kerta-annokselta :eek: puuro ei taas vaihteeksi kelpaa ollenkaan, pelkkää irvistelyä ja pään pudistelua joka kerta, sylkee jopa suusta ulos, jos saanut lusikallisen huijattua..

Mimmi & poitsu 8,5kk
 

Yhteistyössä