Tervetuloa uusille! Kiva, että joukkomme kasvaa
.
Ihana lukea hyvistä ultrakuulumisista!
Syömiset
Pyrin noudattamaan ruokaohjeistuksia ja sen lisäksi olen lopettanut pepsi maxin juomisen kokonaan (en usko että se tekee itsellenikään hyvää), jota aiemmin on kulunut vähän liikaakin. Vaikka osa makeutusaineista on sallittuja, niin jostain syystä koen, että haluan niitä vältellä, mutta se on vain oma tuntemukseni. Salmiakki/lakritsi sääntöä olen vähän venyttänyt, koska niitä teki aivan hirveästi mieli, mutta kun varhaisultrassa näin pikkusen, niin sen jälkeen halusin lopettaa myös nuo tai vähentää suositeltuun määrään. Jotenkin kun oikeasti näki, että siellä on joku, niin halusi noudattaa paljon tarkempaa ohjeistuksia. Vain vahingossa rikon ruokaohjeistuksia, (pellavansimeniä löytyy älyttömän monista leivista, välillä olen unohtanut ravintolassa selvitellä tarkemmat tiedot ruuasta ja työkaverin alkoholilla kostutettu kakku, jota söinkin vain yhden lusikallisen, kun tajusin, mitä se sisältää) mutten niitä sen enempää ole jäänyt pohtimaan.
Raskausvitamiinit ja foolihappo
Olen syönyt foolihappo jo pitkät ajat. Sitä on ollut monivitamiinissa, jota olen syönyt varmaan vuosia. Tosin toisen keskenmenon jälkeen gyneni suositteli tuplaamaan annoksen kroonisen sairauteni takia, joka vaikuttaa ravintoaineiden imeytymiseen, joten nyt syön edelleen 800 mikrogrammaa päivässä (400 tulee raskausvitamiinista ja toiset 400 pelkkää foolihappoa) ja gyne suositteli jatkamaan ainakin viikon 12 loppuun asti tuota annosta. Raskausvitamiinit aloitin, kun alettiin lasta yrittämään marraskuussa. Plussatestin jälkeen tarkastin vielä D-vitamiinin ja magnesiumien määrät neuvolasta ja korjasin ne oikeiksi. Magnesiumia haluan käyttää enemmän kuin, mitä raskausvitamiinissa oli, kun kärsin helposti suonenvedoista.
Seulat
En todellakaan tiedä, mitä tekisin, jos selviäisi että lapsella olisi jotain. Tai sitten ainakin haluaisin selvittää asiaa perusteellisesti ensin. Mieheni on sitä mieltä, että down-lapsi olisi tervetullut. Sitten jos tiedettäisiin, ettei lapsi selviä mitenkään tässä maailmassa, niin silloin ehkä keskeyttäminen voisi olla harkinnassa. Mutta uskon, että tilannetta ei pysty etukäteen kuvittelemaan ja vasta siinä tilanteessa voi tietää, mitä tekisi.
Sukupuoli
Alkuun olin varma, että tämä olisi tyttö. Mieheni ajattelee myös samoin. Sitten näin todentuntuisen unen, jossa vauva olikin poika, ja sen jälkeen mulla ei ole ollut vahvaa tuntemusta kumpaakaan suuntaan. Kumpi tahansa on erittäin tervetullut :heart:.
Ruokahimot ja ällötykset
Mulla teki myös raskauden alkuviikot mieli appelsiinimehua, normaalisti en juo sitä ikinä. Sitten tuli väkevän salmiakin himo. Nyt kittaan maitoa paljon, normaalisti kesää kohti tultaessa maidon kulutukseni vähenee, mutta ei nähtävästi tänä vuonna
. Minulla tekee myös mieli pizzaa ja jostain syystä useamman päivän on haluttanut kaupan valmiita pikkupizzoja, joihin normaalisti en todellakaan koske. Kalan kanssa en voi olla nyt edes samassa taloudessa, mies teki sitä itselleen ja itse olin makuunhuoneessa ikkuna auki, kun en kestänyt sitä hajua ollenkaan. Sympatiani siis
Almandiini. Lihan käry on hirveää, mutta osaa kuitenkin pystyn syömään sitten, kun se on valmis. Jääkaapin haju (vaikka mitään ei olisi edes mennyt huonoksi) saa mun todella helposti voimaan pahoin. Pahoinvointini on kuitenkin sen verran vähäistä, että suurimmaksi osaksi saan syötyä ihan perusruokia. Eniten tekee mieli pinaattikeittoa, perunamuussia, kasvissosekeittoa ja broilerpyötyköitä.
Turvotuksesta
Mulla normaalistikin turpoaa vatsa helposti, mutta nyt se on aivan uusilla mittayksiköillä. Iltaisin olen aina pallo söin mitä tahansa. Näytän illalla aina siltä, että raskaus olisi muutaman kuukauden pidemmällä, mutta tuo on kyllä ihan pelkästään turvotusta.
Nioliina onpa sinulla ollut piinaavia päiviä odottaessasi neuvolaa. Onneksi kaikki oli hyvin!
Kirppa 79 Mun neuvolasta saamassa kirjasessa kerrotaan tuosta inkivääristä, että aiemmin sitä on suositeltu raskauspahoinvoinnin torjumiseen, mutta vuonna 2009 Eviran tekemä arvioiti antaisi kuitenkin viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden ja inkivääriteen käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää. Sen enempää tuossa ei sanota, mitä se voi aiheuttaa.
(.) Doppler tuli eilen postissa ja tänään löytyi syke, joka ei voinut olla omani :heart:. Etsimällä kyllä sai etsiä (leikin dopplerin kanssa varmaan 20 min), mutta muutaman kerran sain sen ihan hetkeksi kuulumaan, kunnes pieni karkasi alta. Olen sitten täällä tunteillut ja melkein itkeskellyt, kun olen ollut niin liikuttunut. Että oikeasti joku pieni kasvaisi sisälläni. Aivan uskomatonsa. Nyt tuntuu taas vähän helpommalta odottaa nt-ultraa, johon on noin 2,5 viikkoa. Oireet myös tulivat takaisin, kun olivat olleet poissa 4-5 päivää ja oksentanut olen muutamana päivänä sen jälkeen. Väsymys on edelleen itselläni ollut pahin oire, töihin lähtö on kyllä ollut työn ja tuskan takana viimiset pari viikkoa. Muuta en sitten edes kuvittele tekeväni.
Hups. Tulipa pitkä.
rv 9+5