Joulukuun mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Just... monta kertaa yritin kirjottaa saman viestin useena päivänä ja ne ei vaan menny perille.

Ostin sieltä p-k:sta pehmoleluja, kun siellä on tosi kivoja myös ihan sisustuksellisessa mielessä. Eikä se pieni leiki vielä. Ne pehmot luo kuulemma turvaa kun niihin tarttuu vauvan oma tuoksu.

Nostetaas taas vähän ketjuamme!

Mitäs joulukuun mammoille kuuluu? Mulle ei mitään kovinkaan erikoista, sitä samaa. Olin eilen ensimmäistä kertaa äitiysjoogassa ja vaikutti oikein mukavalta ja hyödylliseltä. Vetäjä sanoi että sitä voisi kutsua synnytysvalmennukseksikin, koska paljon puhutaan tulevasta synnytyksestä ja tehdään harjoituksia synnytyskipujen helpottamiseksi yms. Sieltä myös saa paljon vinkkejä miten leputtaa kipeytynyttä selkää yms.

Ootteko nuka meinanneet ottaa vakuutusta vauvalle? Me ollaan saatu Turvasta tarjous ja luulen, et otetaan vakuutus nyt tässä pian. Eli se sit voimassa jo ennen vauvan syntymään.

Me ollaan yritetty selvittää noita vakuutuksia ja tosi moni yhtiö tarjoaa enää sellaisia vakuutuksia, jotka saa vasta 2-3 kk:n iässä. Yksi löytyi minkä saa ennen. Mikä toi Turva on? Minkä hintainen se oli ja katsoitteko monia läpi?

Tekee mieli urheilla, mutta mulla tuli aika kipeitä supistuksia viikonloppuna kävelylenkillä lauantaina ja sunnuntaina. Ei oikein mitään uskalla tehdä... Ilmeisesti sellaiset pitää jättää pois jotka aiheuttaa noita.

Väsymys on ihan kauhea ja tuntuu, että mikään uni ei riitä. Tuntuu tosi vaikealta tehdä oikeestaan mitään töiden jälkeen. Maha on kans kipee joka päivä. Osa on sellaisia selviä kasvukipuja, mutta lisäks mua sattuu alavatsaan ja ihan mahaan. Ne alavatsakivut on vähän sellaisia menkkamaisia kipuja. Yritän olla stressaamatta liikoja, mutta en oikein tiedä edes missä vaiheessa pitää huolestua. Nyt oon kuitannu kaiken sillä, että kai ne kuuluu tähän.

Onko sulla Tytti ollut mielialavaihteluita? Musta tuntuu että vasta nyt alkaa tulla niitä. Alun oli vielä suht selväjärkinen. Oon paljon itku- ja nauruherkempi. Toi anoppiasia nostaa tunteet pintaan aika usein ja piikit pystyyn. En mä nyt koko ajan vollota, mutta tosi herkästi pahoitan mieleni. Tuntuu oudolta, kun on aina ollut kauheen reipas ja en oikeestaan mikään itkeskelijä. Jotenkin se vähän nolottaa jopa.

Toi jooga kuulostaa kivalta. Sali missä käyn, niin siellä on joogaa myös. Se on kyllä ihan tavallista joogaa mikä perustuu astangaan. Vois ehkä kokeilla sitä. En oo nyt raskaana käynyt. Ei kai siitä haittaa luulis olevan...?

Vakuutusyhtiö Turvassa on meillä kaikki vakuutukset ja sieltä saatiin hyvä tarjous. Kun on keskittänyt vakuutukset yhteen paikkaa, niin siellä monesti halvempi. Sen voi ottaa viisikin kuukautta ennen laskettuaikaa, mut viimeistään 2kk ennen. Siinä on varausmaksu 70e. Omavastuu joko 0e, 42e tai 84e. Ja sit omavastuun mukainen vuosimaksu, et ajateltiin ottaa omavastuu 42e niin sit vuosimaksu olis jotain 160e luokkaa, jos en nyt ihan väärin muista. Alle 200e kuitenkin. Sit vakuutusmaksu pienenee kun lapsi on täyttänyt 2vuotta. Omavastuu on aina haku kertaa/uutta sairautta kohden. Eli aina omavastuu jos uusi sairaus. Eli jos korvakierre, niin sit niistä käynneistä menee yksi omavastuu. Vakuutuksessa myös tapaturvavakuutus. Kannattaa katsoa lisää sivuilta www.turva.fi

Kyllä mullakin on ollut mielialavaihteluja. Alkuraskaudessa enemmän kuin nyt. itkuherkkä olen kyl ollut enemmän kuin ennen, vaikka itken kyl aika herkästi muutenkin. Joskus ajatellut et miten tuntuu niin vaikeelta ja masentaa, vaiks luulis et olis onnensa kukkuloilla, nyt kun on raskaana. Oman vartalon muutokset on myös hämmentänyt jonkin verran mieltä. kai nämä kaikki kuuluu raskauteen.

Juu kannattaa liikkua voinnin mukaan. Mullakin kävelylenkil jonkin verran supistelua, varsinkin jyrkässä ylämäessä. Sit täytyy vaan hidastaa tahtia. Bodypumpis olen käynyt ja se on tuntunut hyvältä. Painoja kyl käytän vähemmän kuin ennen. Luulen et "tavallinenkin" jooga sopii raskaana oleville.

Täällä yksi tammimamma kyselee, minkälaisia vatsatuntemuksia teillä kuukauden edellä olevilla on ollu keskiraskaudessa? Millaisia harjoitus-kovettumis-supistuksia pidätte ihan normaaleina? Onko kävellessä painontunetta, kiristystä?
Mieluiten kuulisin tietenkin että onko jotkin puolivälin vatsaoireet helpottuneet myöhemmin ja elämä taas hymyilly? Tuntuu ettei sitä kultaista keskiraskautta kestäny kuin pari viikkoa, yökötys vaihtui sitten mahaoireiksi. Kuulemma pitää ottaa rauhallisesti ja välttää kaikkea mikä tuntuu pahalta. Kiitos vastauksista. Perästä tullaan. ;)

Musta tuntuu että nää raskaudet on niin yksilöllisiä, että vertaaminen ei kauheesti auta. Mulla oli aika raskas alku huononolon takia. Nyt kun ne on ohi on kuvioon tullut lantio- ja selkäkivut. Tää taitaa olla oireesta toiseen menemistä.

En oo miettinyt kauheesti mikä on normaalia. Yritän välttää hysteriaa =). Tossa ylempänä on mun vatsajutuista... Kaikki mikä ei satu liikaa tai helpottuu kun ottaa rauhallisemmin, tuntuu normaalilta. Kertaakaan en oo neuvolaan soittanut vaikka ois sattunut paljonkin. Hyvähän noita oireitaan on seurailla. Musta tuntuu että tähän nyt vaan kuuluu nää jutut. Kaikki mahdolliset =).

En kauheesti halua antaa "kaikenkattavia" vastauksia, kun tuntuu että nää vaihtelee kaikilla niin paljon. Siksi tuntuu vaaralliselta lähteä kertomaan mikä on "normaalia". Toivottavasti sait tästä kuitenkin jotain irti.

Mulla on taas ollut aika vähän vatsatuntemuksia. Välillä on supistellut eli vatsa menee kovaksi ja tulee olo et täytyy vähän hidastaa tahtia. Kipuja ei ole ollut. Vatsan kasvamisesta on ollut kiristävää tunnetta iholla, siis tuntuu ettei iho anna enään periksi. Ajoittain ollut selkävaivoja, niistä olen kyllä kärsinyt jo ennen raskauttakin. Mun mielestä on hyvä kuunnella omaa kehoa ja toimia sen mukaan. Ja jos kivut ihan ylitsepääsemättömiä, niin kyllä neuvolaan soittaisin ja asiasta kysäisin. Raskaudet oireet tuntuvat olevan niin yksilöllisiä..

Hei mullakin on tota kiristävää tunnetta =). Se tuntuu siltä että maha ei mahdu mahaan =). Onneks maha on oikein nätin muotoinen, mutta kyllä tää kropan muuttuminen tuntuu aika hämmentävältä ja raskaalta. Pelottaa jo valmiiks palautuminen. Ei tunnu kivalta ajatukselta olla esim. plösö morsian. Todella pinnallista ja ei edes ajankohtaista, mutta kotona kun homehtuu väsymyksen kanssa, niin siinä ehtii kuulumiset kysellä itseltään aika moneen kertaan =).

Ja koko ajan tekis mieli ostaa jotain... Mitähän ihmettä sekin on. Mieluiten vielä jotain kallista. Varmaan johtuu siitä ku ei voi normaalisti ostaa vaatteita. Vauvalle on kiva ostaa. Käsilaukkuja himoitsen =).

Tytti, ootko ostanut kenkiä raskaana ollessa? Mun jalka ei oo toistaiseksi turvonnut tai kasvanut. Se kuulemma yleensä kasvaa numeron verran eikä palaudu. En oo uskaltanu ostaa yhtiäkään kenkiä. En oo varmaan ikinä ollut näin pitkään ostamatta yhtiäkään lenkkareita =). Ne on mun ykkös-himo-ostoskohde =D

Mulla kans kauhee ostovimma. (Toisaalta se ei kyl mitään kauheen uutta :)) Nyt kun ei voi ostaa itselle vaatteita, niin olen ostanut vauvalle ja miehelle. Benettonin vaatteisiin nyt kauhee himo, olen ostanut vauvalle sieltä vaikka mitä kivaa ja lisää tekis mieli ostaa :) Nyt olen kyl ajatellut et pitäis seuraavaks ostaa vauvalle jotain muuta kuin vaatteita eli hoitopöytä, kynsisakset, amme, pussilakanoita, pyyhkeitä yms.
Kenkiä en ole nyt itselleni ostanut mut ajatuksessa olis ostaa uudet tennarit.. Jalat on nyt ainakin pysynyt saman kokoisina.

Huomenna mennään 4D ultraan...Sitä odotan jännityksellä! Saa nähdä näkyykö nyt sit selvästi kumpi sieltä on tulossa :)

Tervehdys!

Pakko tulla kommentoimaan tuota makeanhimoa... Mä voisin kanssa syödä vaikka kuinka paljon suklaata, tulee kauhea himo jos en saa edes pientä suklaapatukkaa suuhun. Tällaista varmaan olisi olla riippuvainen esimerkiksi tupakasta...

Myy 17+1

On ihan selkeesti ollut mieli- ja inhokkiruokia. Ekat kolme kuukautta en saanut mitään makeaa alas, edes kaakota, jota yleensä kittaan joka päivä. Alkuajan jatkuva mieliteko oli kurkku ja suolaiset jutut kuten suolakurkku.

Tässä keskiraskaudessa oli pari viikkoa kestänyt makeanhimo, johon auttoi ainoastaan jäätelö tai suklaa. Karkkia ei juuri mieli tee. Nyt se on luojan kiitos vähän rauhoittunut ja on sellaista tavallista naisen suklaahimoa, eli joskus pitää saada. Tän hetken mieliteko on appelsiinit joita olen mättänyt nyt kaksi viikkoa. Onneks terveellinen vaihtoehto. Se makeanhimo oli tosi outoa! Yhden mieliteon sai suuhun niin jo teki mieli seuraavaa, mikään ei auttanut =)

Ehdoton inhokki on kana. En ole muutenkaan hirveä kanafani, mutta nyt en voi edes haistaa tai katsoa sitä.

Mä oon kuullut, että Benettonilla on tosi kivoja vaatteita pienille. En oo ite käyny kattoo, mut taidan suunnata seuraavan shoppaushimon osuttua myös sinne. Odotan innolla Hulluja Päiviä, mikä on outoa, kun oon kiertänyt sen ryysiksen kaukaa parin vuoden ajan =)

Morjens!

Eilen oltiin 4D ultrassa ja pikku prinsessallamme kaikki hyvin :) Tyttö on siis meille nyt sit sata varmasti tulossa. Painoa oli 800g ja pituutta reilu 30cm. Saatiin ihanaa pätkää dvd:lle. Tänään kävinkin jo ostamassa ihania tyttöjen vaatteita :)

Mulla on taas maha kasvanut jotenkin ihan yllättäen. Ihan kuin se ottaisi sellaisia kasvuspurtteja välillä. Alkaa olla aika iso maha jo ja tässä on vielä matkaa vaikka kuin. Yöt on aika tuskaisia. Tänään heräsin jo 4.30 kun kaveri rupesi potkimaan niin kovaa ja maha painaa vatsalaukkua.

Mulla on sellanen elimellinen vika mahassa ja se on aina ollut tosi kosketusherkkä ja kipeä sen takia. Tää maha painaa jo nyt tosi paljon ja kauhulla odotan tulevaa. Mulle sanottiin jo ennen raskautta, että raskaudesta tulee luultavasti tosi vaikea kun en voi syödä lääkkeitä (happosalpaajia). Tää on mennyt yli odotusten hyvin, mutta nyt alkaa mennä hankalaksi. Nää kivut väsyttää lisää ja on tosi huono olo. Yritän olla maalaamatta piruja seinille, koska tää on mennyt oletettua paremmin jo nytkin. Vauvalle tää ei tuu kuulemma aiheuttaa mitään, onneksi =).

Minkä kokoisia vaatteita sä ostat? Mä saan niitä ihan pieniä jonkun verran, joten niitä ei kannata varmaan ostaa. Tottakai tekis mieli ostaa vaikka kuinka paljon, mutta eihän se ehdi edes käyttää kaikkia sitten.

Me käytiin kattoo yhtä asuntoa sunnuntaina. Se oli pohjaltaan niin hyvä! Se pitäis remppaa kokonaan... Oltiin sovittu että uus ostetaan vasta keväällä, että nyt ei tartte remontoida mitään. Tää ois huonoin mahdollinen aika ostaa. Siellä oli 5 huonetta ja kaks suihkua, joten jos sais ees yläkerran rempattua ennen muuttoa, siellä voi asua siihen asti että alakerta on rempattu. Ei kannata viedä raskaanaolevaa naista katsomaan asuntoja =)

Mulla on kans maha aika paljon kasvanut. Nyt huomaa et liikkuminen vaikeampaa. Ei pysty nostaa laittialta tavaroita samalla tavalla ja kengät ja sukat on vaikee laittaa jalkaan. En pysty enään nukkumaan selällään kun vatsa painaa. Sit kun nukkuu kyljellään, niin aamulla on niskat ja hartiat ihan sika kipeet.

Sit olen huomannut, et kun syö paljon ruokaa kerrallaan, niin tulee tosi tukala olo. Vatsalaukku täyttyy huomattavsti nopeemmin. Jotenkin välillä tuntuu, et hengittäminenkin on vaikeampaa, kun vatsa jotenkin tiellä..
Mulla tullut myös liitoskipuja alapäähän. istuinluut ja häpylyy tosi kipee tietyissä asennoissa. Luin ainakin jostain et ne olis liitoskipuja. Ensiks säikähdinkin, et mikä siel oikein vihloo :) kai ne luut sit valmistelee tulevaa synnytystä.

Olen ostanut muutamia 50cm vaatteita, kun mulla vähän sen kokoisia housuja, mut useita paitoja. Sit olen ostanut kaikenlaisia vaatteita kokoo 56-62cm. juu ei niitä kauheesti tarvii, kun vauva kasvaa niin nopeeta. Varsinkin ihan pienet menee nopeeta pieneks.

Mulla on noi ihan samat vinkeet. Liitos-ja kasvukivuja näemmä. Toi kenkien jalkaanmenon hankaloitumisen huomaaminen oli hassua. Maha tosiaan on tiellä =). Mulla on kans noita hengittämisvaikeuksia ja maha täyttyy kauheen nopeesti. Helposti tulee ähky. Noi kivut ja säryt on kamalia, tekis mieli työntää purkillinen särkylääkkeitä suuhun. En oo ollut noista huolissaan kun oon kans lukenu niistä. Mulla tosin on välillä sellasia menkkamaisia kipuja alavatsassa, mitkä ei ilmeisesti oo niin ok... No mulla on neuvola huomenna nii kyselen siellä.

Mua ärsyttää neuvolassa toi mun vatsahomma. Ne on suhtautuu välillä tosi alentuvasti ja vähättelevästi. Ne jotenkin kuulee/luulee että valitan jostain raskausnärästyksestä. Oon yrittänyt selittää että mulla on toi vika ollu pennusta lähtien jne. Se aiheuttaa mulle ilman raskauttakin helposti pyörtymisen ja nyt kun oon pyörtyilly välillä niin se kuulemma kuuluu raskauteen. En oo muutenkaan mikään neiti pitkäpinna, niin hermot meinaa mennä siellä =).

Kattelen lisää asuntoja just. Yritän saada itteni sellaseen fiilikseen että niitä hyviä on siellä vaikka millä mitalla, niin ei harmita kun tää hyvä menee sivu suun.

Mietin myös viikonloppuna, että miten toi bikinirajojen sheivaaminen onnistuu kun maha on tosi iso?... Ei kai sillä pitäis olla väliä, mutta mua iljettää. Huomaa että oon paljon kotona, kun ajatukset pyörii tosi tärkeissä jutuissa koko ajan =)

Olen miettinyt myös sheivausta.. Voi olla että jää loppuajasta sheivaamatta, vaiks mua kyl inhottaa karvat ihan älyttömästi :(
Tuntuu että säärikarvatkin on jo nyt niin hankala poistaa, saatika sit bikini rajat.. Et olen minäkin näitä erittäin tärkeitä asioita miettinyt.

Moikka,

ootko miettinyt hankkia talvihaalaria teidän tytölle? Minkähän kokoinen kannattaa ostaa? Mä otan ä-pakkauksen, mutta sen pukuhan on ihan liian iso.

Mulla on ihan karmea yö takana. Maha painaa sattuu mahaan, selkään ja kylkiin. Kaveri herää ainakin kerran yöllä ja potkii kylkiin... Ja tätä vielä vähän reilu 3 kuukautta.

Isoin ahdistus tähän mennessä tuli aamulla peilin edessä. Olo on niin läski! En usko että mulla on tullut kylkiin mitään, mutta peilissä näyttää siltä kuin vyötärö olisi kadonnut. Sellainen tasainen pötkö. Ja lantio on jotenkin vähän "levinnyt". Sekään ei tunnu ihan suoranaiselta lihomiselta, mutta jotain on tapahtunut.

Oltiin neuvolassa eilen ja taas oli se kamala punnitus. Nyt on mittarissa painoa tullut 8,2 kg yhteensä. Laskeskelin että jos paino nousee sen arvioidun 500g viikossa niin kaikkineen tulee noin 15 kg. Eihän näitä kiloja kuulu vahdata, mutta kun...

Luojan kiitos sulla on ollut samoja vinkeitä, muuten en ees kehtaisi valittaa näistä. Tuntuu että julkinen tuomio on se, että jos kehtaa raskauskiloista valittaa on pinnallinen ja turhamainen. Mua suoraan sanottuna hirvittää jo valmiiksi, että miten nää kilot saa sitten pois?! Suurin osa lähtee synnytyksessä, mutta ei mulle yleensäkään mikään 2kg pudottaminen oo helppoa.

No tärkeimpään, eli vauvaan =). Sillä oli kaikki oikein hyvin. Mä sain rautakuurin, kun hg oli 113. Tuntuu että juuri mitään ei tapahdu ja nyt vaan odotellaan.

Pelottaako sua synnytys Tytti? Ihme kyllä, niin mua ei jostain syystä vielä kauheesti pelota. Tai pelottaa, mutta se tuntuu jotenkin luonnolliselta. Mä oon perinteisesti pyörtynyt jos multa ees vedetään viisaudenhammas. Siks ihmettelen miten en tästä oo vielä paniikissa. Hyvä vaan niin, onneks ei kaikkea tartte jännätä =)

Hei siellä pikkukengurun sivuilla on näköjään myynnissä jotain niistä vaatteista mitä oli siellä varastomyynnissä. Ne löytyi jostain alennuksista tai tarjouksista. Kato jos kiinnostaa.

Moikka!

Mulla ihan samanlaiset fiilikset lihoamisen suhteen kun sulla.. Kiloja tullut selvästi muuallekin kun vatsaan. Reidet ja vähän kyl takapuolikin levinnyt. Mut eikös imettäminen aina laihduta ja mun mies rohkas mua sillä et nauti nyt ja kyllä sitä sit kerkee rehkiä ja treenata synnytyksen jälkeen. Ja väkisinkin painoa tulee lisää. Ehkä sitä vaan on liian perfektionisti. Tai ei edes ehkä :)

Mulla neuvola vasta viikon päästä ja sit taas näkee kuinka paljon tullut painoa lisää. Kotipuntarin mukaan ainakin 2,5kg. Onko sulla nuka ollut jo toinen lääkärinkäynti? Mulla se sit kans ens viikol.

sain noin 60cm toppahaalarin ja luulen et se menee ainakin nyt aluks. Täytyy sit miettii tarviiko ostaa myöhemmin isompi. Aluksi se varmasti liian iso, mut menee sit kyl pidempään. 50cm ei varmaan kannata ostaa kun mahtuu niin vähän aikaan.

Kyllä synnytystä olen jonkin verran miettinyt. Vähän se pelottaa tai siinä lähinnä se kun ei tiedä mitä tuleman pitää.. Lopputulos siinä kuitenkin niin mahtava, et en sitä kyl panikoikkaan.

Ootteko muuten ostaneet hoitopöydän vai meinaatteko sellaista edes hankkia? Mä hoitopöydän haluaisin pesuhuoneeseen, mut tila vaan niin ongelmallinen. Ollaan mietitty sellaista missä on kylpyamme samassa, siis amme siellä hoitopöydän alla. Se hyvin liikuteltavissa ja menee pieneen tilaan.

Hankittiin Drewexin hoitopöytä. Mä mietin sitä ammesysteemiä kans, mutta kaverit teilas sen epäkäytännöllisenä. En kyllä kauheesti niitä kuuntele. Mulla ratkas asian se että halusin pienen hoitopöydän jossa on oikeat lipaston laatikot alla. Sinne tulee vauvan vaatteet sitten. Tää oli järkiratkaisu sen takia, että meillä on toistaiseksi aika vähän kaappitilaa. Ajattelin että sitä pehmeetä alustaa voi sitten siirtää vessaan mukaan tarvittaessa pesukoneen päälle.

Mulle on myös suositeltu jalkoja ammeeseen, on kuulemma ehdottomat. En halua tosin sellasta hökötystä meidän kylppäriin joten ajattelin, että en mä siihen kökkimiseen kuole kun kylvetän.

Mulla toi kilojen vahtaaminen on joskus lähtenyt aika pahasti käsistä. Nyt oon ollut normaalipainoinen viimeset kuus vuotta. Musta tuntuu että se oli aika "maksimikoko" missä itseni hyväksyn. Ei mua enää näännyttäminen houkuta, mutta vielä vähemmän lihominen =D.

Imetyksellä pitäis lähtee. Toivon että sitä maitoa tulee sitten kans. Ja meillä on onneks ajoitus meidän puolella. Tässä on sitten puol vuotta aikaa päästä bikinikuntoon. Ja jos tästä läskiydestä haluaa hyvän puolen kaivaa niin musta on kivaa kun ei tartte vetää vatsaa sisään ja yrittää näyttää hoikalta. Saa olla ihan just niin läski ku on =). Onneks ei oo vielä tullu kamaa kasvoihin. Ja muista että osa tästä on vissiin ihan nestettä (en kyllä ite sitä ihan täysin usko vaikka neuvolassa niin vakuuteltiin)...=D

Moikka!

Olin tänään neuvolas ja lääkäris ja kaikki oli kunnossa. Kiloja tullut nyt yhteensä 9,5kg. On kuulemma normaalii vaikka kyl se mua kauhustuttaa. Mulla nykyään ihan kokoajan nälkä ja makean himon ihan valtava. Ennen ollut itsekurii jättää syömättä herkkuja, mut nyt en yksinkertaisesti siihen pysty! Olen ollut jo muutamia vuosi tarkka syömisistäni ja jos olen syönyt enemmän niin sit olen kyl liikkunutkin paljon. Nyt liikunta aika minimissä.

Kohdunpohjankorkeus oli mukavasti kasvanut ja menee nyt käyrien yläviivaa. saa nähdä kuinka isoksi tuo vatsa oikein kasvaa :)
Meillä alkaa ensi viikolla perhevalmennut. Se neljä kertaa viikon välein ja sit viides kerta on sairaalaan tutustuminen. Mut täällä toivovat et tutustumassa käydään rakauden viimeisen kuukauden aikana. Joko teille nuka puhuttu perhevalmennuksesta?

Aika samaa tahtia tunnutaan menevän kilojemme kanssa. Hassua etten oo ees nähnyt sua ja silti se jotenkin helpottaa mieltä. Nyt alkaa olla ongelmia saada sukkia jalkaan ja aika iso olo on jo. Tää aika tuntuu kauheen pitkältä. Kolme kuukautta vielä. Nythän se vauva alkaa vasta lihomaan. Mua huojentaa että pikkunen on nyt jo noin kilon painoinen. Koko ajan tuntuu todemmalta että se oikeesti on tulossa =)

Meillä alkaa perhevalmennus kans ens viikolla. Siinä on yhteensä viis kertaa plus sairaalatutustuminen erikseen. Niillä on täällä joku uus laajennettu valmennus. Eka kerta on pelkkää ryhmäytymistä, mikä kuulostaa aika idiootille suoraan sanottuna. Toivottavasti siellä on kiva porukka, niin sitten se varmaan on ihan jees.

Mun makean himo on kans aikamoinen. Ja sitä on tosiaan saatava! =D. Ikävä kyllä se tuntuu kohdistuvan pitkälti suklaaseen, ei hyvä juttu... Nälkä on kans koko ajan ja tosi usein pitää syödä. Oon pari kertaa herännyt yölläkin nälkään ja pakko oli mennä syömään muroja. En oo yösyömisiä ennen harrastanut niin tää on niin outoa =).

Mihin me ollaan kadottu?!... Mä olin saikulla viime viikolla, onhan sulla Tytti kaikki hyvin?

Mulla oli alavatsa kipeä, menkkamaisia kipuja, kipeitä supistuksia ja painontunnetta. Ei niitä neuvolassa kiinnostanut. Käsittämätöntä. Menin sitten yksityiselle, niin mulla oli emätintulehdus, joka aiheutti ne supistukset. Hoitamattomana aiheuttaa keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä. Mulla lukee vielä kissankokoisin kirjaimin mun neuvolakortissa, että ollu useita kohtutulehduksia.

Aiemmin en juuri panikoinut mistään mitään ja nyt pelottaa kaikki vihlaisut. En pysty kävelemään 100metriä kun vatsaa rupee supistaa. Mulla on kohta viikon lääkekuuri ohi ja nää kivut ei oo juuri menneet pois. En oikein tiedä pitäiskö mennä uudestaan lääkäriin.

Sapettaa se neuvola. Ilmeisesti pitää olla hysteerinen, että ne ottaa tosissaan.

Muuten kuuluu ihan hyvää. Vieläkin nukun paljon, mutta en oo niin kuitti koko ajan. Makeanhimo kasvaa päivä päivältä mikä on ihan kamalaa. Suklaa on melkolailla lista kärjessä =). Maha vaan kasvaa. Se on varmaan valtava joulukuussa. Vessassa saa ravata jo aika tiuhaan.

Me ollaan saatu pari kutsua teatteriin ja tuntuu hassulta ettei ihmiset oikein ymmärrä kun kieltäydytään. Mun on tosi tukalaa istua suorassa vessassa käymättä hetkeä pidempään. Kolmesta tunnista puhumattakaan. Nyt tuli kutsu, joka ois kaks viikkoa ennen laskettua aikaa. En tajua. No ehkä sitä ei itekään tajuis...

Miten oot ajatellut ton talven osalta sellaisia pikkuseikkoja kuten talvitakki? Pitääkö ostaa joku uusi valtava jota käyttää sen joulukuun...?

Hyviä vointeja!

Yhteistyössä