Joulukuu 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniinaA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!
Nukkuminen tuntuu olevan kaikilla huonompaa kuin aiemmin, sama täällä. Silloinkin kun saan omat jalkahermoni lääkkeellä rauhallisemmiksi ja nenän tukkoisuuden hellittämään, ei välttämättä nukuta yhtään. Jostakin luinkin, että elimistö valmistautuu synnytyksen jälkeiseen aikaan, jolloin nukutaan pätkissä eli mäkin saatan torkahtaa pari kertaa päivän aikana, kun muutenkin joudun sohvalla makaamaan. Tietysti jos todella väsyttää koko ajan, kannattaa yrittää jotenkin helpottaa nukkumistaan (tyynyillä, sopivalla lämpötilalla, särkylääkkeellä jopa?), mutta enimmäkseen kai tähän pitää vain sopeutua.

Moneen päivään ei ole ollut voimakkaita supistuksia kuin ihan muutamia ja huolestuttaa, etten vielä keskiviikon tarkastuksessakaan saa käynnistyslupaa. Näiden kipujen vuoksi en voi kolmesta ässästäkään toteuttaa kuin saunomista enkä siitä ole koskaan oikein välittänyt. Tuota nännien hieromista olen nyt kokeillut useana päivänä, mutta eipä tunnu meikäläisellä vaikuttavan. Ahdistaa tuo joulun lähestyminenkin, kun en ehtinyt ostaa kaikkea vielä ennen kuin hermokipu alkoi ja jos joudun sittenkin synnyttämään vasta lasketun ajan tienoilla, meille tulee riisuttu joulu. Kyllähän mies tietysti käy kaupassa ohjeiden mukaan ja kaikkea saa valmiina, mutta kotoa käsin on vaikea ohjeistaa, mitä laatikoiden valinnassa otetaan huomioon, mitä lisukkeita pitää muistaa ym. Jotenkin on sitä paitsi vaikea ajatella tulevaisuutta (=jouluaattoa), kun haluaisi vain edistyä tässä synnytysasiassa. Muilla samoja tuntemuksia?

Libero, uskoisin synnytyslääkärin osaavan paremmin arvioida lantiosi kokoa, kun hänellä oli röntgenkuvakin käytössään. Mullakin on pienet ulkomitat (157 cm, 55 kg) mutta ekassa raskaudessa lantio rtg-kuvattiin ja sisämitat olivat hyvät, joten se ei pelota. Kivunlievitys sen sijaan jännittää vielä tälläkin kertaa, koska viimeksi mulla ei epiduraali tehonnut lainkaan, ilmeisesti se oli mennyt väärään paikkaan. Kuulin tällaisesta mahdollisuudesta vasta jälkeen päin ja vaikka se ei vissiin kovin tavallista ole, kannattaa pitää mielessä, että jos otatte epiduraalin eikä se auta yhtään, vaatikaa uutta, sillä sen kuuluu kyllä auttaa hyvin.

Edellä Milla kaivautui viltteihin. Mulla on yhä edelleen niin kuuma, että olen avojaloin t-paidassa ja kesähousuissa enkä päiväunillekaan voi mennä peiton alle. Mutta muistan aiemmasta, että heti kun ""sisäpatteri"" lähtee ulkopuolelle, täytyykin käyttää kahta villatakkia päällekäin ja rintoja palelee koko ajan...

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

terkkuja pitkästä aikaa!

Täällä sitä totutellaan arkeen (ei muuten mikään helppo nakki). Kärsitään tukkoisesta ja räkäisestä olosta (itselläni sairaalassa ollessa ja nyt miehellä ja vauvalla). Mutta lukuunottamatta tätä imetys ja vaipparumbaa, joka todellakin vie vuorokaudesta 2/3, kaikki ok.

Viime viikolla käytiin neuvolassa varmistamassa painon kasvu, kun niin kovasti huoletti saako pieni tarpeeksi ruokaa kun pelkällä rinnalla on elelly. Huoli oli turha, paino oli kivasti noussut takaisin syntymäpainoon vaikkei aikaakaan ollut vielä mennyt kahta viikkoa. Napavarsi on melkein kokonaan irronnut ja pituutta kaverille oli tullut jo 2,5 cm. saas nähdä mitä tuloksia sitten saadaan kun virallisesti eka neuvola on ylihuomenna.

Joku olisi kyllä voinut varoitella etukäteen näistä tunnekuohuista synnytyksen jälkeen. Ei ne raivarit silloin raskaana ollessa olleet mitään tähän verrattuna. Välillä itketään onnesta pelkästään vauvaa katsomalla ja välillä väsymyksestä. Julkisilla paikoilla on kauhean hauskaa kun saa yhtäkkiä itkukohtauksen.
Keskustelua näkyi olleen myös aiheesta paino. No nyt voin sanoa omalta kohdaltani (en edes ajatellut mahdollisia ylikiloja raskaana ollessa, niitä tulee kuitenkin), että kun turvotus oli laskenut pois niin jäljelle jäi vain löysä mahanahka eli kaikki 16 kiloa katosi sen sileän tien parissa viikossa...sen verran kiirettä on pitänyt tämä hoitojakso. Kyllä ne ylimääräiset katoavat ja jos ei niin mitäs sitten?! Tuskin siihen maailma kaatuu.

Kiinnittymisestä oli myös keskusteltu. Muistelen, että omalla kohdallani vauva ei ollut kiinnittynyt vielä silloin kun vedet meni ja sairaalaan jouduin eli sekään ei varmista etteikö vauva saattaisi olla jo tulossa. Ja limatulpasta: itselläni se alkoi hiljalleen poistua (kirkasta limaa valkovuodon mukana) noin viikko ennen synnytystä. Mutta se vissiin pitäisi olla juuri kirkasta, rusehtavaa tai sitten veristä (silloin sairaalaan heti).

Sain juuri myös tietää, että mikäli jatkossa lapsia haluamme niin edelleen ainoa mahdollisuus olisi jälleen IVF. Hoitona sinänsä helppo juttu, mutta hivenen kallista. Saapi hetken harkita milloin sitä taas yritetään. Tosin olihan tämäkin raskaus jo niin suuri ihme (10 % mahdollisuus), että mistäs sitä tietää vaikka ensi kerralla onnistuisi ilmankin. Mahdollisuudet hoidoillakin ovat nyt 50 % luokkaa.

Onnea nyt muillekin synnyttäneille (varmasti muitakin kuin minä ja Taru)!! Sellainen kutina on, että joku meistä päkertää paraikaa sairaalassa uutta ihmettä maailmaan.

Jaaha...meidän ihme kuulostaa päkertävän jotain paksumpaa vaippaan joten velvollisuus kutsuu taas!!

helmi+oskari

ps. kuka väittää etteivät pienet vauvat osaa nauraa...tämä ainakin hihittelee(tosin unissaan)

Moi kaikki!!

Jännää lukea Helmin kuulumisia nyt ihan toisesta näkökulmasta. Kiva kun jaksat kirjotella tänne kaiken hässäkän keskellä! :) Ja VOIMIA edelleen teidän huusholliin.

Minua kyllä arveluttaa kovastikin jo etukäteen nuo synnytyksen jälkeiset hormonimyrskyt. Aion olla niiden kanssa tarkkana, keskittyä vain ja ainoastaan olennaiseen, ja terapeutillakin oon käynyt nyt raskausaikana - päässä kun on vinkunut vähän aiemmin (masennusta) - ja toivottavasti saan jatkaa synnytyksen jälkeenkin.

Mä oon tullut kans kipeäksi, ja väsyttää kyllä ihan helskutin paljon. Pahoinvointiakin on ilmennyt, ei sentään oksetukseksi asti mutta eipä tässä hirveästi jaksa tehdä mitään...vähän opintojani suorittelen,ja nukun/makaan. Jalkasärky on vähän helpottanut, kun oon juonut ihan tolkuttomat määrät vettä ja lepäilly riittävästi.
Mua kans rupes huolestuttamaan jossain välissä, miten ihmeessä tässä jaksaa mihinkään synnyttämään lähteä kun ei saa nukuttua ja hirvee väsystressi päällä ja flunssankin iski... mutta nyt vaan lepään, siivotkoon muut, viimeistään mies sitten ennen kuin palaan kotiin vauvelin kanssa.

Jenni ja Libero, positiivisia ajatuksia lähetän teille sinne! Kyllä kaikki varmasti menee ihan hyvin.

Nyt jotain järkevää tekemistä ennen kuin silmät alkaa taas lurpsahtelemaan... :)

Katikka 37+1

Kiitos tsemppauksesta!

Mulla täällä olotila on jo huojentunut. Olin tänään lääkärissä ja lääkäri katsoi vielä uudestaan lantion röntgenkuvia ja pyysi vielä kollegaltaan mielipidettä asiasta ja kuulemma lantioni ei pitäis olla liian ahdas alatiesynnytykseen. Itse asiassa ilmeni, että jostain syystä röntgentyyppi oli mitannut istuinkyhmyjen välin ""väärin"". Hän oli saanut tulokseksi 9,2 cm, kun taas tämä Tyks:n lääkäri sai vähintäänkin sen 9,5cm - taisi lopulta olla vielä lähempänä 10 cm:ä (mikä on ns. normaaliarvo). On kyllä outoa, että mittaustuloksetkin noin heittelee.... Mutta mä luotan nyt Tyks:n lääkärin mielipiteeseen - hän näytti meille röntgenkuvatkin ja selosti tilanteen niiden avulla.

Ja ainahan on se sektiovalmius olemassa, jos nyt kävis niin, että vaavi ei mahtuis alateitse syntymään. Saas vaan nähdä kauanko tässä vielä ootellaan. La on siis torstaina, mutta kohdun suu oli vielä kiinni ja kohdunkaulakaan ei ollu pahemmin vielä lyhentyny - se on edellleen 2-3cm. Ilokseni kuitenkin lääkäri totesi, että vaavi oli jo laskeutunut ja pää oli kiinnittynyt. Nyt vain huutelen supistusten perään - ""Huhuu, tulkaa tänne!"" Jotain pientä on jo tuntunu, mutta sais jo voimistua.

Voimia kaikille kanssasisarille,

Libero rv 39+4

Hei!

Olen Minnan ystävä, ja lupasin hänelle kertoa teille kun vauva on maailmassa.

Elämäämme on koittanut suuren surun aika. Vauva, tyttö, syntyi eilen täysin terveenä. Minna sai synnytyksessä ilmeisesti raskausmyrkytyksestä johtuneen aivoverenvuodon, ja hän on menehtynyt. Toivon, että te kaikki ajattelette hetken pientä tyttöä ja hänen isäänsä, jotka jäivät kaksin jatkamaan matkaa.

Anteeksi, en pysty jatkamaan enää pidempään.

VOI EI!!!
voiko näin tapahtua.............olen surun murtama.
hiljaseksi vetää....olen niin järkyttynyt etten keksi mitään kirjoitettavaa...
suurimmat osaannottoni minnan läheisille ja perheelle.......
:(terveisin milla

Osanottoni koko perheelle ja kaikille lähimmäisille. Olette ajatuksissani.
Tämä on tosi järkyttävää ja itku ei itellänikään lakkaa millään. Voimia jaksamiseen.

Osanottoni isälle, tyttövauvalle, omaisille ja ystäville. Kiitos, ystävä tiedosta. Varmasti meiltä jokaiselta liikenee ajatus edellä mainituille. Sytytän kynttilän Minnan muistolle. Voimia teille kaikille!

Todella järkyttävää. Meille kaikille taisi tulla muistutus elämän rajallisuudesta. Ja muistetetaan, että raskausmyrkytys ei ole leikin asia...

Sydämestäni lähetän suruvalitteluni ja syvän osaanottoni Minnan miehelle, heidän pienelle prinsessalleen ja kaikille heidän lähimmäisilleen.
Kyyneleet valuvat, olen sanaton.

1.12. Piia, toinen, TAYS
1.12. Lumienkeli82, Loppi, ensimmäinen, Hlinnan KS
2.12. Janna, ensimmäinen, TAYS
2.12. Helmi, 30,ensimmäinen, EKKS
*20.11 poika, 2740g, 49 cm
2.12. Pulla, 26, ensimmäinen, TAYS
2.12. Beebi, 18, ensimmäinen, Hlinnan KS
2.12. Hessu, ensimmäinen, PKKS
4.12. Minja, 31, Helsinki, ensimmäinen, NKL
4.12. Terhi, ensimmäinen, NKL
7.12. Taru, 24, toinen, Seinäjoen sairaala
*24.11 tyttö, 2790g, 49,5cm
8.12. Juuli, 31, Lpr, ensimmäinen, EKKS
8.12. Libero, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
8.12. Toivonkipinä, 30, JKL seutu, ensimmäinen, K-S KS
8.12. Happy, 30, Nokia, Toinen, Vammala?
10.12. ella, 29, Tampere, ensimmäinen, Tays
10.12. Hanna, 24, Oulu, toinen, OYS
11.12. Hansu, 32, ensimmäinen, PKKS
11.12. Kirsi, 26, Helsinki, ensimmäinen, KOS haikaranpesä
11.12. äiti'79, ?, kolmas, TYKS
12.12. Siru, 28, Kuusamo, Kolmas,Kmo tk/OYS
13.12. Satu 25, Tampere, ensimmäinen, TAYS
14.12. Emilia, 32, Pk-seutu, ensimmäinen, KOS Haikaranpesä
15.12. Verona 32, Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
17.12. AnniinaA, 34, Espoo, kolmas, Jorvi
19.12. NiiskuPiisku, 27 , Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
19.12. SannaA 29, Kirkkonummi, ensimmäinen, Tammisaari
20.12. Hellu 42, PK-seutu, ensimmäinen, KOS, haikaranpesä
22.12. Minna, 24, Vantaa, ensimmäinen, NKL
*05.12 tyttö
22.12. Kipale, 28, Tampere, ensimmäinen, Tays
22.12. Jenni, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
23.12. Milla, 23, raahe, ensimmäinen
24.12. Cecilia, 31, Espoo, toinen, Jorvi
24.12 Mariella, 22, Hlinna, ensimmäinen, Hlinnan KS
25.12. Katikka, 24, Tampere, ensimmäinen, TAYS
26.12. Kukka, 27, Oulu, ensimmäinen, OYS
28.12. Ompula, 31, Hki, ensimmäinen, NKL
28.12. Johanna, 23, Vantaa, ensimmäinen, Kätilöopisto
29.12. Anska, 23, Turku, ensimmäinen, TYKS
31.12. Ada, 22, Vantaa, ensimmäinen, NKL
31.12. Riinu, 33, kolmas, Keski-Eurooppa

Olen aivan sanaton enkä löydä lohdutuksen sanoja Minnan läheisille. Olen niin surullinen puolestanne. Otan osaa suureen suureen suruunne ja toivon sydämestäni jaksamista miehelle pienen prinsessanne kanssa.

Syvä osonottoni perheelle ja läheisille.

Onneksi tällaiset tapaukset ovat harvinaisia.
Mun yksi tuttava kertoi muutama vuosi sitten kuinka hänen naapurin tuttavaperheessä oli menehtynyt raskausmyrkytykseen sekä äiti että vauva.

Olin synnyttämässä... laskettu aika oli 13.pvä mutta lapsivedet meni 1.12. ja tyttö putkahti maailmaan 3.12. pitkän odotuksen ja supisteluvaiheen jälkeen....
Voiko maailmassa olla mitään ihanampaa kuin tuo tuhiseva, niin söpö nyytti rinnalla? Ei voi....
Hyvää jatkoa kaikille odottaville ja jo vauvan viereen saaneille!

Tässä on kuitenkin ollut pieni onni mukana kun tämä pieni tyttö vauva on syntynyt terveenä.
Hänessä minna elää ja on aina pienen tyttärensä mukana.

Enkelit varjelkoon tätä pientä tyttöä ja hänen isäänsä taivalta. Enkelten siivet suojatkoon minnaa hänen viimeisellään matkallaan.

Tosi ikävää, mut anteeks vaan raskausmyrkytykseen kuolee nykyään tosi harva. 5 äitiä /100000 synnytystä kuolee Suomessa ja täällä luvut samankaltaiset, eikä raskausmyrkytys ole kuin yksi kuolinsyy. Tietenkin oli onnea, ettei vauvakin kuollut, mutta täytyy sanoa, et tähän asti oon ollut tyytyväinen yks. vakuutuksesta ulkomailla ja lekurin hoidosta, saa nopsaa hoitoa!

Riinulle. En nyt ihan ymmärtänyt tuota viestiäsi. Tuskin Minna kuoli hoidon puutteen takia, vaikka Suomessa hoidetaankin julkisella puolella. Äideistä ja vauvoista pidetään kyllä hyvää huolta. Harvinaistahan äidin ja/tai vastasyntyneen kuolemat kaiken kaikkiaan ovat Suomessa ja muuallakin Euroopassa, mutta todella surullisia ja liikaa ne yksittäisetkin tapaukset.

Minnan kohtalo tuntuu erittäin pahalta. Vaikka en tuntenut Minnaa muuten kuin täältä palstalta, niin kyllä vain asia on ollut mielessä...