JOULUKUU 2006, UUSIN KETJU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lila, olipas ikävä kokemus. juuri tuo epiduraali vie monilta tunnon liian hyvin pois,ponnistamisen tarvetta ei tunne ja imukuppi täytyy kaivaa esille.ihan kuin mulla eka synnytys! kaikki kivut hävis taivaan tuuliin,kun sain epiduraalin ja se johti imukuppisynnytykseen,mua leikattiin ja repesin hurjan paljon ekassa synnytyksessä. mutta paranin kuitenkin aika nopeasti,vaikka luulin etten ikinä parane.

toinen synnytys oli kuitenkin helpompi,kun eka lapsi on tehnyt puskurihomman(tienraivaaja,hih).ja vaikka en saanut epiduraalia,koen tämän toisen synnytyksen jotenkin paremmaksi ja helpommaksi,kun oma keho oli mukana ja tunsin mitä pitää tehdä ja missä vaiheessa synnytystä mennään. viimenen 2 min.oli kipeetä,mutta sekin on jo unohtunut.

voimia ja paranemisia sulle! onkin hyvä käydä läpi synnytystä,ihan niin paljon kuin mieli haluaa.se auttaa parantumaan myös "henkisesti".

lydia ja vauveli 1vko

Heippa!
Täälä ei ainakaan vielä olla synnärillä, mutta kova halu jo olis päästä synnyttään. Aamulla seksiä ja perään tunnin todella reippaalle lenkille, illaksi on sunnitteilla saunomista ja lisää seksiä... Joskohan aika olis jo niin kypsä että näillä konsteilla syntyis? En keksi enää mitään siivottavaakaan. Taitaa olla tässä ketjussa hiljaista kun osa on jo vauvan kanssa kotona eikä ehdi koneelle ja meillä muilla ei oo mitään uutta kommentoitavaa niin ei tuu kirjoteltua. Tänne ei siis ainakaan kuulu mitään, olo on yhtä tuskainen kun joka muukin päivä... :o) Eli siis synnytystä odotellessa! Hauskaa sunnuntaipäivää kaikille kanssasisarille! Ja kiitos synnytyskertomuksista!

Taina 39+5

Kyllä sitä täällä ollaan ja käynkin joka päivä kurkkaamassa onko mitään täällä tapahtunut. Itselle ei kuulu mitään muuta kuin tylsää odottamista. Ei pääse ulos liikkumaan kun tuo pikkuvarvas on kait murtunut ja kävely on sellaista linkuttamista. Mulla on peruskunto laskenut ihan pohjalukemiin ja jännitääkin miten selviän fyysisesti jos synnytys kestää kauan. Henkisesti olen kyllä täysin valmis.

Nyt on parina päivänä välillä tuntunut alavatsassa sellaista kipua, en oikein tiedä onko se menkkamaista vai mitä. Silleen särkee vähäsen. Linea negra mulle on tullut alhaalta rintoihin asti, ei hirmu vahva mutta on kumminkin. Joka ilta kun rupean nukkumaan niin tulee mietittyä että onkohan se tänä yönä lähtö ja sitten kun aamulla herää niin ottaa päästä kun ei vieläkään. Ei mulla etes laskettuaika ole ollut mutta haluttaisi tästä mahasta ja ainaisesta ähisemisestä eroon. Ja kun huoltojoukkoja on tulossa joulun jälkeen haluttaisi myös keritä olla vauvan kanssa rauhassa ennenkuin kukaan tulee siihen säheltämään. Tottakai apu on tervetullutta, mutta haluaisi olla itse se ensimmäinen miehen kanssa joka vauvaan tutustuu. Äiti siis on tulossa apuihin...

Keskiviikkona olisi Lucian päivä ja nyt tähtäänkin siihen ajatuksissa että jospa silloin tulisi tuo vauveli sieltä ulos. Ostin rentoutuslevynkin ja pitäisi keritä sitäkin kuuntelemaan, mutta kun olen kokoajan niin rentoutunut eli nukun melkein aina niin ei ole aikaa ollut sitäkään kuunnella. Mulle on vanhat nivusvaivat tulleet takaisin eli kylkeä kääntäessä koskee noihin alapään luihin aika paljon, no toivottavasti se on positiivinen merkki.

Näköjään tässä sepostuksessa ei ole päätä eikä häntää joten lopettelenpa tällä kertaa.

Mariia 37+6

Niin ja tuli vielä mieleen että jos on ollut vaikea synnytys niin ainakin minusta tuntuu etten nyt tässä vaiheessa haluttaisi lukea kauhukertomuksia synnytyksestä. Sovitaanko että sitten kun ollaan tuolla vauvan hoito puolella niin kerrotaan ne kauheimmat jutut, repeämiset ym. Muuten ei uskalla tätä meidän ketjua etes aukasta kun alkaa jännittämään synnytystä niin paljon. Jookos ? Avatkaa te jo synnyttäneet se uusi ketju ja me jotka täällä vielä roikutaan käydään sitten siellä lukemassa. Kannustavia kokemuksia ja hyviä neuvoja otetaan mieluusti vastaan. Mulla on ainakin sellainen tunne, ei pahalla...

Huomenta. Ei oo muuta tekemistä kun roikkua netissä. Nukkumatti vieraili illalla kyllä mutta jätti liian pienen annoksen unihiekkaa mulle ja nyt oon valvonu jo tunnin - ei hyvä. Itselleni ei mitään uutta. Muutamaa kipeätä supistusta lukuun ottamatta ei ole ollut merkkejä lähestyvästä synnytyksestä.

Aika mennä tallustaa taas suht´ hitaasti. Mitään oikein järkevää tekemistä ei ole, palloilla vaan esikoisen kanssa. Tottakai tämänkin jäljellä olevan ajan yrittää käytää silleen että se esikoisen mielestä olisi mukavaa aikaa vielä ainoana lapsena mutta kuten tuhat kertaa olen jo todennut, haluaisin jo synnyttämään. Eilen sain käytyä lainassa olleen sitterinkin takaisin vauvaa odottamaan, joten nyt oikeasti joutaisi tulla!!! Käykääs muuten tosiassa ilmoittautumassa te, ketkä vielä olette jäljellä. Onko meitä enää monta..?

Joo, menee vähän jorinaksi tähän aikaan aamusta. Menen vaikka katselemaan, josko tv:stä tulisi joku chat, sieltä voi pongata aina hyviä elämänkumppaneita sinkkuystäville (riemastuvat varmasti!). Mariialle tsemppiä varpaan kanssa; yritä saada kuntoon ennen kuin nyytti tulee!

T: Orvokki, 38+6

Mä täällä olen edelleen ( Rv 39+5 ) !
Laitoinkin eilen tänne viestiä mutta se on näköjään hävinnyt bittiavaruuteen tai sitten on jo silmissä vikaa.
Tänne ei mitään ihmeellistä. Odottelua. Sunnuntaina sain paperiin tipan verta ja verensekaista limaa hyvin vähän. siihen tosin loppui ja sen jälkeen ei ole mitään merkkejä ollut.
Ei supistele edelleenkään, ainoa mitä on tuo kauhea jäytäminen tuolla nivusissa.

Vauva liikuskelee jotenkin kauheen vaisusti ja välillä oikein pelästynkin. Kaippa sillä on jo niin kovin ahdasta tuolla. Aina välillä tempaseen jalallaan tuohon kylkinahkaan ja se sattuu!

LA olis torstaina. Mieskin jää pois töistä silloin, pitää vähän huili- ja isyyslomaa, ihan kiva että saa edes seuraa tähän ootteluun. Voidaan vielä muutama päivä keskittyä nauttimaan toisistamme.
Se tässä tuntuu oudolta että vauva kun tulee, se tosiaan on koko loppuelämän meidän kanssa. Vaikea sitä on ymmärtää ennenkuin HÄN syntyy =)

Koiraa pitäisi kai mennä lenkittämään mutta kävely on yhtä tuskaa, pakko vaan jaksaa josko sekin laittaisi vähän liikkeelle tulevaa synnytystä.
Kauheen kärttyinen olen jo ollut, iskee melkein stressi tästä odottelusta. Onneksi viimeyönä sain nukuttua tosi hyvin sitten viimeiseen viikkoon. Heräsinkin vasta 9 jälkeen kun muuten olen noussut joka aamu ennen kuutta kukkumaan aamu-tv:n pariin.

Montako meitä täällä tosiaan on vielä?

Sohvi ja pötkis

Heippa!
Minä olen ainakin vielä täällä yhtenä kappaleena. Tänään olis laskettuaika eikä MITÄÄN tuntemuksia! Tää on ihan älytöntä kun varmaan pian kuukauden on supistellut ja juilinut mahaa ja nyt sitten sunnuntain jälkeen ei MITÄÄN tuntemuksia... Aloitin sunnuntaina käyttämään yhtä kortisoonirasvaa ja soitin jo neuvolaankin, että voiko tuo kortisooni saada aikaan tuollaisen reaktion että supistukset häviää, mutta neuvolantäti oli sitä mieltä että ei. Hän sanoi että ehkä kohtu hetken aikaa lepää ennen h-hetkeä?? Tiedä sitten... Joka tapauksessa tänään on se päivä kun yksiön vuokrasopimus on sanottu irti, eikä asukas tajua ollenkaan ruveta pakkailemaan! :o) Mieli vähän maassa ja oon miehelle jo manannut että käynnistetään varmaan sitten jouluna. Olin niin varautunut siihen, että tulee etuajassa niin sen takia tuntuu niin mahdottomalle vieläkin odottaa... Mutta ei tässä nyt taida muu auttaa kun olla kärsivällinen.

Ja minä kyllä mielelläni lukisin teidän jo synnyttäneiden synnytyskertomuksia! Kyllä kai sen kaikki tiedostaa, että niitä repeämiä saattaa synnytyksessä tulla ja jos täälä niitä jollekin muulle on tullut niin eihän se lisää sitä todennäköisyyttä yhtään saada itse repeämiä synnytyksesä. Voihan sitten laittaa vaikka alkuun varoituksen, että "Ei kaunista luettavaa/ Ei herkille lukijoille" yms. niin sitten tietää että jos ei tahdo kuulla kivuliaasta synnytyksestä niin kannattaa jättää lukematta... Vaikka kaikki synnytyksethän on kivuliaita, enkä usko että ne repeämät synnytyksessä tekevät siitä yhtään sen enempää tai vähempää kivuliasta, en itse ainakaan osaa mitenkään märittää millä hetkellä repesin, se sekoittui siihen kaikkeen muuhun kipun. Toki synnytyksestä palautuminen on sitten kivuliaampaa ja hitaampaa kun on revennyt pahasti, mutta kylläne sairaalasta sitten kirjoittavat kipulääkkeet sitä mukaa ettei tarvitse ihan kamalasti kotonakaan kärsiä!

Taina 40+0

Juu, minäkin täällä vielä yhtenä kappaleena. Oon tänään vähän jutellut vauvalle, että 12.12. vois olla kiva synttäripäivä, mutta se vissiin ehdoin tahdoin haluaa tulla vasta lähempänä joulua. Yöllä heräsin jonkun kerran kun särki vähän mahaa ja selkää, mutten tiedä johtuko vaan siitä, että olin nukkunut samassa asennossa niin pitkään. En jaksanu sitä miettiä vaan jatkoin unia. Oon edellisinä öinä nukkunut niin huonosti, herään tunnin - parin tunnin välein. Nyt nukuin yhteen asti!

Kyllä mä kans niitä synnytyskertomuksia lukisin mielellään, kyllähän sen tosiaan jo tietää että kipeää tekee.. Jotenkin ei enää edes jännitä, haluis vaan jo sinne tositoimiin. Tänään pitäs lähteä joululahjaostoksille. Mun mielestä shoppailu on aina ollut fyysisesti väsyttävää ja käy liikunnasta, jos se sais jotain aikaseks. :)

Niin, eli valmiita oltais tosiaan synnyttämään, mutta en vielä ihan oo masentunut ja kestän kyllä vielä odotellakin, nyt kun on ollut tekemistä. Saa nähdä sit viikon päästä.. No, eipä mulla oikeen mitään kirjoitettavaa näköjään.. Jaksamisia!!!

Punatulkku 40+4

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Lila68 - 38v. 1. - LA 6.12 - NKL- POIKA 25.11 (38+3) 3385g 52cm pää 33cm
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 35v - 2. - LA 8.12. TYTTÖ, 3.12 3570g 49cm
Äiti-78 - 4. - LA 9.12. LKS
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Jeenu - 1. - LA 13.12
Sohvi78 28v. - 1. - LA 14.12
Leppis LA 15.12. - kaksoset -tyttö ja poika- 8.11.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Kati 25v - 2. - LA 15.12. - HUS - 11.12. tyttö 3474g 52 cm
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS - 29.11 tyttö 2870 g, 47 cm
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Tukholma Karolinska - 4.12 poika 2900 g, 48 cm
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Mariia 36v. – 1. – LA 25.12. SÖS Tukholma
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Vilma 28v. -2.- LA 28.12. TAYS
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS 30.11 tyttö 45 cm, 2610 kg
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Meidän pikku neiti päättikin syntyä ennen laskettua aikaa, vaikka oltiinkin henkisesti valmistautuneita yliaikaisuuteen. Lauantai aamuna alkoi tulla pikkaisen limatulppaa, seuraavana yönä supistelikin jo pari tuntia säännöllisesti. Sunnuntaina juili koko päivän ja supistelikin välillä. Illalla sitten alkoi supistuksen voimistumaan ja kahdeksan aikaan illalla alkoivat olla säännöllisiä. Sairaalaan lähdin 22.00 jälkeen sillä asenteella, että käydään nyt ainakin tsekkauttamassa tilanne. Kohdunsuu olikin jo 4 senttiä auki ja laittoivat suoraan synnytyssaliin.

Alkuun pärjäilin ilokaasulla aika hyvin, mutta kun kohdunsuu oli 7 senttiä auki sain spinaalipuudutuksen. Montaakaan supistusta en silti pärjännyt ilman ilokaasua. Kahden aikaan yöllä kohdunsuu oli täysin auki, mutta vielä ei alettu ponnistamaan, koska vauva ei ollut laskeutunut. Ponnistusvaihe alkoi kolmen aikaan ja siihen sain vielä pudendaalipuudutuksen. Klo 3.38 syntyi sitten pikku-neiti (3474 g 52 cm). Pieniä nirhaumia sain, mutta muuten olo oli ok ja pystyin kävelemään hyvin salista osastolle.

Meidän olisi alunperin pitänyt olla sairaalassa huomiseen, mutta kun kaikki oli ok ja itse en sairaalassa saa nukuttua pyysin, että päästäisivät jo tänään. Torstaina kumminkin pitää käydä vielä lääkärintarkastuksessa kun näin aikaisin lähdettiin.

Koittakaahan jaksaa masujen kanssa!

T. Kati + pikku-neiti 1 vrk

Paljon onnea Kati tytöntyllerön johdosta !

Meikäläisen laskujen mukaan meistä kirjoittelijoista jäljellä on vielä 8 eli Nenna, Hannele, punatulkku, Taina, Sohvi, Orvokki, Mariia ja Meri. Korjatkaa jos joku unohtui. Muut on joko taustailemassa tai unohtuneet jonnekin...

Niin niistä synnytyskertomuksista...olen kyllä niitä lueskellut muistakin ketjuista ja ihan mielenkiintoista on tietää miten kullakin on mennyt. Niinhän se on että kullakin se oma synnytys on yksilöllinen ja tuskin kellään samanlaista on. Kipuakaan en pelkää, tottakai se kuuluu asiaan, pitää vaan muistaa että se on positiivista kipua. Ehkäpä olin tuossa yksi päivä sitten niin herkällä tuulella etten halunnut repeämisistä lukea. Täällä Ruotsissa kirjoitetaan jatkuvasti lehdissä noista kuinka nykyään repeilyt on lisääntyneet ja nyt vasta on alettu kätilöjä uudelleen kouluttaa täällä Tukholmassakin että osaisivat hoitaa hommansa niin että vältyttäisiin suuremmilta vammoilta. Ovat kuulema niin stressaantuneita ja kiireisiä että siksi niitä tulee enemmän kuin ennen. Ei antanut Hansukaan kymmentä pistettä ja papukaija merkkiä täkäläiselle sairaanhoidolle, vaikka hänkin suuressa sairaalassa oli. Ehkä suuren sairaalan vika onkin ainaisessa kiireessä, en tiedä. No onneksi tuon sairaalan henkilökunnan koulutus on aloitettu marraskuussa mihin minä olen menossa, joten toivotaan että saan sitten itselleni tällaisen uudelleen koulutetun kätilön.

Mulla on maha kova kuin kivi, mutta mitään merkkejä ei poksahtamisesta kuulu. Tuntuu ettei se maha enää kasvakaan vaan että raukka on tuolla niin tiivissä paketissa että ei mahdu enää liikkumaan. Liikkeitä on harvaksetaan, mutta kun sitten olen keskittynyt oikein liikelaskentaan niin kyllä se siellä myllertää. Varmaan tuo vauvakin ajattelee että tylsää tuon äidin kanssa täällä kotona kun se vaan makaa, kun mies tulee illalla töistä kotia ja puhuu mahalle niin johan alkaa sellainen myllerrys että. Ei mulla tämä mahakaan ole mihinkään sivuille levinnyt, eli edestä päin katsoessa ei huomaa ollenkaan että olisin raskaana...eli saas nähdä jos vaikka olisikin sitten poika joka on tulossa. Ja mitäs sitten kaikille vaaleanpunaisille vaatteille tehdään ? Kauhean vaikea keksiä pojalle nimeä joka kävisi sekä täällä Ruotsissa että Suomessa. En kummiskaan mitään selkeästi ruotsalaista nimeä halua. Tytön nimi on kyllä keksitty jo ajat sitten.

En ole vielä joulua valmistellut ollenkaan, tai no kinkku on ostettu ja piirakat leivottu. En tiedä saako täältä laatikoita mistään, pitäisi jaksaa lähteä noista isommista marketeista etsimään. Tänään taidan vihdoinkin pystyttää joulukuusen...jos jaksan. Jotenkin tuntuu että aivan sama tuleeko joulu vai ei, kahdestaan täällä kotona kärvistellään, ikävää kun on tottunut että aina vähintään tusina ihmisiä on ympärillä. Niin ja ei pääse edes joulusaunaan ! No voihan se olla että ollaan laitoksellakin aattona, sielläkin saattaa olla ihan kiva tunnelma.

Nyt on alkaneet sitten kaikki kyselemään että vieläkö olen kasassa. No pitänee malttaa vastailla ystävällisesti. Tuntuu että noita muita sukulaisia jännittää enemmän tämä vauvan tulo kuin minua. Melkein eivät kuulema saa nukuttuakaan kun odottavat niin kovasti. Meikäläinen on äidin puolelta eka joka aloittaa uuden sukupolven ja siellä siis tuskin maltetaan odottaa uutisia.

No taas jotain tajunnanvirtaa tuli laiteltua kun ei tosiaan muutakaan tekemistä.

Kirjoitelkaa te vauvan saaneetkin omasta arjestanne jos ehditte.

Mariia 38+0

Moikka!

Onnea Kati!!!! Tsemppiä vaan kovatsi teille jotka vielä odotatte. Varmasti on tuskallista viime viikkoina, itse en ehtinyt sitä kokea kun neiti päätti tulla omia aikojaan...

Täällä vauva-arki on lähtenyt mukavasti käyntiin. Pikku-neiti syö kahden-kolmen tunnin välein, muutamana yönä on hänen vatsavaivat meitä valvottaneet, viime yönä kiedoimme hänet tiukkaan kapaloon ja siihen lopulta rauhoittui. Vauva ei juurikaan itke mutta puhisee nälkäänsä tai vatsan väänteitä. Eikä toi ihme jos mahassa vääntää, pikkuiselle oli tullut painoa viikossa huimat 300 g eli 3 kg raja on jo tosi lähellä. Saimme luvan aloittaa tänään ulkoilun ja äsken teimme vajaan puolen tunnin lenkin, itse en olisi pitempään jaksanutkaan ja muutenkin jännitti miten vauva pärjää. No ihan lämpöinen toi oli lenkin jälkeen.

Varmaan voisi tässä lähipäivinä perustaa vauvan hoito puolelle ketjun, oliskohan jo muita innokkaita kirjoittelijoita?

Jännityksellä tulen joka päivä tänne lukemaan että onko uusia vauva uutisia!!!

T: Lellu + Tintti 1 vk 5 pv

Juu, ehdottomasti vauvanhoitopuolelle ketju! Vaikken ite vielä sinne pääsekään kirjottelemaan. :) Mä tässä jo mietin aikasemmin, että pääsisinköhän vielä näkemään Lellun tytön pienen villasukan tyksissä, mutta nyt on jo myöhästä.. :)

KATI
Vaaleanpunaiset onnittelut pikkuneidistä!!!
Teillähän meni hienosti kun noin äkkiä kotiuduitte, hieno homma!

).(
Arvatkaapa mitä, lämpöä edelleenkin ja sain TOISENKIN antibioottikuurin siis tämän toisen LISÄKSI, voihan peeveli!!!! Se toinen (uusi) on sellainen jonka kans ei saisi imettää (pakkausseloste) mutta lääkäri sanoi että voi...jos vaan vauva suostuu ottamaan rintaa, sillä maidon maku voi muuttua. No kyllähän vauva syö, harmittaa vaan kun vauvakin saa kaikki myrkyt noin pienenä, mutta ei voi mitään, mun on pakko olla hirveellä kuurilla (lue kuureilla) ku ei tuo ota laantuakseen! Mikä ihmeen bakteeri mussa oikeen jyllää? Ja sit ku noi lääkekuurit väsyttää, ja hb alhaalla (100) ja yöunet jää lyhyeksi niin näytän lähinnä kummitukselta (lakananvalkoinen naama ja mustat pussit silmien alla) mutta onneksi ette näe mua
On tää nettiystävyys siitä hyvä et voi olla täällä piilossa Onneks mentiin naimisiinkin ennen vauvan syntymää, eihän nyt vois hääkuvaankaan mennä...
Ulos voi mennä kuin pimeällä ettei naapurinlapset säiky..

No ei...heh on mulla vähä huumoriakin vielä tallesssa

lila ja vauva 2vk 4päivää

mariia:
Terveisiä!
Sinulla kun taitaa olla eniten luppoaikaa kun näytät ottaneen joulukuun synnyttäjien listan ylläpitäjän roolin omaksesi.
En enää ihmettele miksi "meillä joulukuulaisilla" on kaksi ketjua - toiseen uskaltavat muutkin hellpommin kirjoitella.
Joulukuun ketjusta löytyy 45 listautunutta, mutta sinun omalta "kirjoittelijoiden" listalta ei puoliakaan tästä kokonaismäärästä. Tiedoksesi, että tätä keskustelua lukee ja myötäelää moni muukin kuin te muutamat. Vaikka et itse "vieraille" vastaakkaan, niin älä ala poliisiksi kuka saa tänne kirjoitella ja mitä (synnytyskertomiksia lisää pliis.. : ) )tänne saa kirjoitella.
Näin muutkin päsevät kirjoittelemaan ja jakamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan tulevasta tai jo koetusta synnytyksestä.

Onnellista odotusta ja positiivisia synnytyksiä kaikille joulukuulaisille!!!

äiti + vauva 4pv

Juu... kyllä minäkin vielä lueskelen tätä ketjua, mutta jotenkin tämä Ellien systeemi on niin rajoitteinen verrattuna esim. vauvapalstaan, että olen sitten enemmän pörrännyt siellä. Jokaisella on omat tunnuskuvansa (avatar), joita voi vaihdella, voi liitellä masukuvia, vauvakuvia ym. Monella tapaa paljon monipuolisempi systeemi... Siellä pystyy myös näkemään ketkä ketjua lukevat, vaikkeivat kirjoittelisi...

Täällä kuite aikoinaan aloitin ja täällä on monta mukavaa ihmistä listoilla! On tosi kiva seurata missä mennään...ja silloin tällöin jotain kuulumisia nakkailen. Se toinen Ellien joulukuun ketju avattiin aika alku metreillä ja oli suurin piirtein kahden kolmen ihmisen chattailupaikka, jonne ei ollut muilla juuri asiaa... Nykyään siellä tuntuu olevan enemmänkin väkeä. - Jokaisessa ketjussa käy kuitenkin niin että siellä pörrää ne muutamat aktiiviset, jotka kirjoittelevat päivittäin... osa jää taustalle ja tuntee ehkä ulkopuolisuutta, kun omiin teksteihinsä ei saa vastakaikua. Se nyt vaan on näiden kasvottomien keskustelupaikkojen varjopuoli joka on hyväksyttävä tai siirryttävä pois... Tuolla vauvapalstalla on noin 80 joulumammaa, joista aktiivisia on olut ehkä 20-30. Nyt vauvojen myötä paluun ovat kuitenkin tehneet myös ns. taustailijat... Jospa täälläkin käy niin -hoppas så!

Mukavaa keskiviikkoa toivotellen

Tuulimamma ja vauva 15 vrk

Ps. Tsemppiä synnytykseen kaikille loppukuun mammoille! Ekaan synnytykseen ei voi valmistautua, kun ei tiedä mistä on kysymys... Antakaan homman edetä omalla painollaan... siellä on kätilöt teitä auttamassa! Positiivista mieltä!!!
Synnytys voi olla myös helppo niin kuin minulla... ei repeämän repeämää, ei kivunlievitystä... Toki se sattuu, mutta tällä kertaa voin todella sanoa, että se pieni nyytti masun päällä vei kaikki mielikuvat kivusta mennessään välittömästi!!! Ekan jälkeen muistot olivat toisenlaiset, mutta nyt voisin synnyttää vaikka heti uudelleen....

Täytynee pyytää anteeksi jos olen jotain loukannut kirjoituksillani!!! Laitoin vain aiemmin tosiasian tähän että meistä jotka ovat alusta asti aktiivisesti tänne kirjoitellut on nuo muutamat vaan enää jäljellä...ja en tosiaankaan tiedä missä kaikki muut on. Itse olen täällä pyörinyt jo tammikuusta lähtien, ensin Kermiteissä ja nyt siis täällä. Melkein vedän nyt herneen nenään, mutta antaa olla...kirjoitelkaahan kuulumisia...Itse olen pitänyt näitä palstoja itselleni tärkeinä purkautumis paikkoina ja tottakai välillä saattaa tulla tyhmiäkin kysymyksiä tai juttuja. Toisaalta ärsytää kaikki taustalijatkin, jos kaikki taustailee niin eihän mitään ketjua sitten ole olemassakaan. Pidänpä nyt pienempää ääntä itsestäni niin saat äiti kirjoitella tänne rauhassa !

Älä lopeta kirjoittelua, Mariia, hiljasta on muutenkin... voi olla, että kaikki yksinkertaisesti ovat synnyttämässä! Alkaahan monen aika jo ollakin. Mulla ei ihan vielä mutta mielelläni lähtisin. Oikein kunnolla purkauduin tänään neuvolassa siitä, miten alkaa olla pinna kireällä joka asian suhteen ja hyvin jaksoi täti kuunnella =) Sanoi vielä lopuksi, että viikolla 41+5 saa marssia kyselemätä synnytyssaliin jos ei ala siihen mennessä kuulua mitään. Onko tuo 41+5 muuallakin se "maaginen" raja vai vaan täällä KYS:n vaikutusalueella..? Nettiin eksyin vaikka pitäisi olla keittelemässä mannapuuroa perheelle. Palataan!!!! Ja jaksamista taas...

Orvokki 39+1

Mariia: Älä ihmeessä lopeta kirjoitteluasi. Sympatiani ovat täysin puolellasi. En todellakaan ymmärrä ÄIDIN käsityksiä palstasta ja kirjoituksistasi. Tosi omituista tekstiä. Itse en ole kokenut kirjoitteluasi ollenkaan noin vaan olen lukenut pohdiskelujasi mielenkiinnolla.

Jatka siis kirjoittelua!

Heippa vaan kaikille!

Pari päivää ollaan tosiaan jo oltu vauvan kanssa kotona ja hyvin on mennyt. Esikoinenkin on ottanut hyvin vastaan uuden tulokkaan, eikä ole osoittanut mustasukkaisuuden merkkejä vaikka onkin viime aikoinan ollut niin äidin tyttö kuin vain voi. :)

Käytiin tänään lääkärintarkastuksessa, kun lähdettiin niin nopeasti sairaalasta niin halusivat vielä tarkastaa uudestaan vauvan. Kaikki oli edelleen hyvin. Vasen lonkka ainoastaan vähän naksui. Imetys on lähtenyt nyt paremmin käyntiin kuin esikoisen kanssa. Ehkä sitä suhtautuu nyt luonnollisemmin koko imetystouhuun. Lisämaitoa ei tällä hetkellä ole jouduttu antamaan, toivottavasti maito riittäisi jatkossakin.

Leppoisaa joulun odotusta kaikille! Katsotaan tuleeko kovinkaan aktiivisesti kirjoiteltua tuonne vauvanhoitopuolelle, kun varmaan alkaa olla kädet enemmän kuin täynnä työtä. :)

T.Kati + tylleröinen 3 vrk

Heippa taas kaikille!

Yhtenä kappaleena täällä ollaan. MAha on mullakin kova kuin kivi eikä suppareista, edes niistä harjoitus, ole tietoakaan.
Saunaa ja seksiä tulee korvistakin jo ulos.
Tänään oli siis LA ja kävin myös neuvolassa. Siellä kaikki paineet ja pissat oli ok ja kätilö teki pyynnöstäni sisätutkimuksenkin mutta paikat on kuulemma kiinni ja 3cm kuten oli silloin kuukausi sitten myös.
Masennuin niin että aloin itkemään. Olen odottanut vauvaa jo niiiiiiin kauan eikä siis merkkiäkään vielä. Yliajalle mennään ja varmaan roimasti. Neuvola antaa lähetteen vasta ens vkon lopulla joten ajattelin mennä käymään jossain muualla lääkärissä kinuamassa jonkin syyn varjolla lähetteen aiemmin äitiyspolille.
Pakko saada tietää miten edetään. Joulu lähestyy ja paineet kasvaa. Ja MAHA ja VAUVA, kiva 5kiloinen odottaa parin viikon päästä jos tälläin jatkuu raskaus. Mulla tulee turvotusta ja painoa edelleen kilo viikossa joten ei naurata enää.
Olo on kaamee, nukkuminen on entistä tuskallisempaa kun paikat puutuu mahan painosta niin että pakko herätä yöllä kävelemään. Oikein pelkään nukkumaan menoa iltaisin.

Musta tähän ketjuun on ollut hirveän kiva kirjottaa ja lueskella kaikkien kuulumisia, enkä ymmärrä kuinka joku tuli tänne ja veti sitten klassisesti herneet nenään.
Jatketaan samaan malliin, me ainakin ketkä vielä mahansa kanssa kärvistelevät.

Tsemppiä

Sohvi ja pötkis 40+0

Moi kaikille!

Olen aktiivinen Joulukuulainen, vaikkakin enemmän lukijana kuin kirjoittajana mutta eiköhän me kaikki tänne mahduta. On kiva lukea ja seurata niiden kuulumisia ja ajatuksia, jotka tänne useammin ehtivät ja viitsivät niitä päivitellä.

Omia kuulumisia ei paljoakaan ole.. odottavan pitkä aika ja sitä rataa.. äitiysloman alussa oli kiire laittaa kaikki kuntoon, ostaa vauvanvaatteita ja puunata taloa, mutta nyt kaikki on jo tehty moneen kertaan, vaatekaappi pullistelee, koti kiiltää, eikä enää huvita puunata samoja nurkkia.
Unikaan ei enää maistu samaan malliin kuin aiemmin, jos nukkuu päikkärit niin ei saa enää yöllä nukuttua.

Vauva on ollut jo kolmisen viikkoa kiinnittynyt ja laskeutunut, kohdunsuu pehmennyt ja lyhentynyt ja päivittäin supistelee, hetkittäin jopa säännöllisesti. Viime lauantaista lähtien on tuntunut menkkamaisia kipuja alaselässä ja vatsassa, eli kai siellä jotain on tekeillä. Esikoinen syntyi näillä viikoilla.
Tämä viikonloppu olisi täydellinen ajoitus päästä synnyttämään. Mies on ensiviikon kaukana töissä ja vielä ehtisi päästä hyvin jouluksi kotiin ja toipua synnytyksestä.

Viikonloppuja!

Vilma

Hei vaan kaikille !

Nyt on meikäläinenkin vetänyt ne puoliksi nenään menneet herneet nenästä : ) En minä millään malta pysyä täältä poissa. Kiitos kannustuksesta ! Oon niin jotenkin tänne kotiutunut, heh...

Eilen oli neuvola ja sainkin sitten lähetteen sairaalaan ja viime yö vietettiinkin sitten siellä. Mulla on nyt lievä raskausmyrkytys päällä eli valkuaiset +2 ja verenpainekin oli pahimmillaan 170/100, lisäksi tuo hirveä jalkojen turvotus. Ottivat verikokoeita ja mittailivat verenpainetta, tänään oli sitten verenpaineet jo normalisoituneet ja päästivät viikonlopuksi kotiin. Täällä alkavat nähtävästi tosissaan reagoimaan vasta kun tulee pää kipeäksi ja sitähän mulla ei ole ollut. Maanantaina sitten takaisin sairaalaan ja saas nähdä käynnistävätkö vai mitä tapahtuu. Yritän puhua jos vaan mahdollista niin saisin käynnistyksen tai keisarinleikkauksen että pääsisi jouluksi kotiin.

Ottivat vauvan sydänkäyrää ja hyvin näytti voivan ja supistus viivaakin piirrettiin. Mullahan ei ole tuntunut mitään harjoitus supistuksia ollenkaan ja ihan ihmeissäni viivaa kattelin kun näytti että supisteli kokoajan. Jos olen kerta noin tunnoton nyt niin toivottavasti myös ulos pungertamis vaiheessa : ) Meikäläinen on tässä tämän vuoden aikana murtanut olkapäänsä ja nyt viimeksi pikkuvarpaan, joten tuntuu että kipukynnystä löytyy omasta takaa. Sullakin varmaan Sohvi supistelee samanlailla kuin mullakin eli tunnottomasti, kunhan iskevät laitteet kiinni mahaan niin sitten näät.

Mulla tuli siellä sairaalassa ollessa sellainen olo että en haluakaan vielä sinne. Olen kitissyt täällä kotona kuinka ärsyttävää on vain maata täällä, mutta nyt kun kävin tuon reissun niin kokoajan oli mielessä oman sohvan nurkka ja oma sänky. Eli en ainakaan halua sairaalaan mennä odottamaan ennekuin sitten kun tositoimet alkaa. Tappavan tylsää siellä. Täällä olisi mieskin saanut yöpyä samassa huoneessa, mutta passitin kotiin kun ei vielä tosiaan ollut totiset toimet käynnissä. Ja sitten tietysti vollotin koko illan omaa surkeaa oloani...onneksi löysin sitten oloa helpottavan suklaalevyn laukusta...

Joo kyllähän meitä tähän olotilaan tuskastuneita varmasti täällä on kaikki, varsinkin te joilla on jo laskettuaika ohitettu ja pinna on välillä kireällä, mutta sitä vartenhan tämäkin palsta on että kannattaa kirjoitella myös omat ärsytykset tänne niin helpottaa. Ymmärrän myös niitäkin, kuten äiti, joilla on vastasyntynyt nyytti kainalossa ja pahimmassa tapauksessa jo viikko melkein nukkumatta takana, niin eihän siinä tilanteessa oikein täysillä käy ja kannattaa tosiaan tänne käydä vähän kiroilemassa niin helpottaa. Eikä toisten kirjoituksia kannata aina ottaa niin kirjaimellisesti, riippuu niin päivästä millä tuulella on.

Hymyä huuleen kaikille ja kyllä me ei-poksahtaneet kohta poksahdetaan

Mariia 38+3

Joo, kiva että täällä saa tosiaan nurista ja purista murheitaan. Minua alkaa ärsyttämään, nyt olen muutaman yön valvonu sellasten pikkukipujen takia tuolla mahassa ja selässä; eivät ole kunnon supistuksia mutta pitävät tehokkaasti hereillä. Päivällä en saa nukuttua kun raskaudesta johtuen on (ollu jo jonkin aikaa) hermo oikeassa jalassa (lie issias vai mikä) niin kireällä, että auta armias kun yrittää ruveta pitkälleen niin jo alkaa vihlomaan ihan kun pieniä sähköiskuja annettas koko ajan jalkaan. Nyt pitää mennä kattomaan mitä poika touhuaa, tuli ihan liian hiljasta. Palaamisiin...

Orvokki