Joulukuiset lumihiutaleet - meidän kuu!!!

Onnea mimmille pienestä prinsessasta! :heart:

Onnittelut lasketunajan saavuttamisesta anve ja nachopallo! :flower:

Jokohan auringonpilkku ja neitoperho pääsivät jouluvauvojen hakuun? :heart:

(.)
Kävin neuvolassa aamulla. Neuvolantäti ei meinannut saada mitään tuntumaa vauvan päästä vaikka seisoi tuolilla vieressä ja työnsi sormia mun mahaan. :) Eli alhaalla on. Kaikki arvot ok. Koko raskausaikana tullut 12,9 kg ja painoa nyt 67,9 kg. Varattiin seuraava aika lasketulle päivälle. Täti kuitenkin sanoi, ettei usko mun tulevan sinne vauvamasun kanssa. :) Toivon, että on oikeassa.

Mandy ja pallero 38+5
 
Moi!
Ja ensiksi miljoonasti onnea kaikille nyyttinsä saaneille :flower: :heart:

Sitten synnytyskertomusta
Eli maanantaina 13.12. lähdimme aamusta käynnistykseen. Ensimmäisenä pääsin käyrille, itse tunsin pari pientä supistusta puolen tunnin aikana, mut ei kummempia. Vauvalla kaikki ok.
Sitten lääkäri tuli tutkimaan alapään tilanteen. Oli kolmelle sormelle auki ja kanavaa sentti jälellä (muistaakseni)
Klo. 9.15 sain 1/4 pillerin palasen, joka auttaa kypsyttään tilannetta. Ja taas sängylle makaan ja käyrille. Supistuksia alkoi tulemaan puolen tunnin päästä pillerin otosta. Ei kuitenkaan mitään kivuliaita.
Yhentoista aikaan menin syömään, ja supistuksia ei tuntunut enää ollenkaan... Aattelin et siinäpä se oliki sitte, varmaan laittavat kotiin vielä.
Nooh, puol 12 alkoi supistukset ja ne alkoi jo tuntumaan. Kahen aikaan olin sen verran kipiä et menin kuumaan suihkuun, ja se auttoi kivasti. Olin noin puol tuntii suihkussa ja sen jälkeen pyysin että katotaan alapään tilanne.
Tilanne oli parantunut, olin 4-5cm auki ja kalvot kuulemma pullotti niin et vedet ois voinut mennä millon vaan.
Olin pyytänyt altaaseen pääsyä aijemmin, ja kolmen jälkeen lähettiin synnytyssaliin ja pääsin neljän aikaan altaaseen. Ei auttanut ollenkaan, sitten pyysinkin jo epiduraalia, alkoi supistukset oleen aikas kipakoita. Epiduraalin sain klo. 17.00 ja ai että ku taivas aukes!! :D
Sen laitto oli ihan helppo juttu.
Klo. 18.00 kalvot puhkastiin ja 19.40 sain alkaa ponnistaan ja 20.07 oli lapsirakas syntynyt.
Kokoa oli siis 3320g, pituus 51cm ja pipa 35cm.
Siinä sitä ihmeteltiin tunnin verran kun mua parsittiin kokoon, ensimmäisen asteen repeämä ja 8 tikkiä.
Odotin koko synnytyksen ajan et koska tämä sattuu niin että pitää huutaa...?
Ei tullut sellaista hetkeä, en huutanut enkä kironnut niinkuin olin pelännyt. :)
Lapsi on kiltti kun mikä ja sanoinkin jo salissa vielä ollessa että taitaa olla isäänsä tullut. Kätilöt totesi siihen että kyllä äitikin on rauhallinen kun en missään vaiheessa saanut paniikkia tai huutanut. ;)
Siispä, ihana kokemus ja ihana lopputulos :heart:
Tsemppiä vielä niille jotka vielä jakautumista odottavat ja oikein hyvää joulua kaikille!!!! :heart:

Julia ja tyttönen 9pvää
 
Tulin vaan toivottelemaan hyvät joulut kaikille! :xmas:

Ja onnea kaikille nyytin saaneille tasapuolisesti! Vauva-arki on sen verran verottanut, ettei oikein oo jaksanut netissä pyöriä tai ainakaan lähteä mitään kommentoimaan, mutta oon kyllä kiltisti päivitellyt tietojanne. :D

mamadread ja ihme 2vko 1pvä
 
Morjesta!

Kasassa ollaan edelleen!! :) Nukahdin aamulla vähän ennen puoli yhdeksää sohvalle ja se niistä supistuksista. Esikoinen tuli eskarista jo klo10 ja oli sen verran levoton et koko päivä mennyt sitä ja kuopusta vahtiessa. Nopeasti ehdin suihkussa vaan käydä ku mies tuli töistä, sitten tuli viittomakielen tulkki pitämään kotiopetusta, sitten kiireellä kauppaan ja oltiin vast puoli ysi kotona. Huhhuh! Nyt lähestulkoon pilkin soffalla. Hyvää yötä siskot!!

auringonpilkku rv 39+5
 
heissan mammat! Onnea kaikille vauvan saaneille ja loppu tsempit vielä yhtenä kappaleena oleville :flower: Tulin vaan nopsasti ilmoittamaan että meille syntyi tyttö 19.12 rv 39+6 painoa 3460g ja pituutta 50cm

Rusina ja pikku pipsukka
 
Paljon vauvoja taas tupsahdellut tänne. Paljon paljon onnea kaikille.

Soittelin tänään ylikaikaiskontrolliaikaa, ja koska on pyhät edessä pyysivät käymään tänään. Eli klo 12 suunnistan kättärille ja katsotaan mitä tapahtuu. Maanantaina kai sitten käynnistellään viimeistään kun tulee 42 + 0 kasaan. On tää kyllä kypsää... Mites MaikkusonPaikkuson? Olikos sulla kontrolli eilen?

Oikein poikein ihanaa ja rauhallista joulua siis kaikille!
 
Täällä ollaan ja ehjänä vielä. Tänään tuli kellertävää limaa, oisko ollut limatulppa? Toivottavasti ei vielä kuitenkaan... Olis ollu kiva olla joulun pyhät kotona ja yritin jo lapsukaisen kanssa sopia, että josko se sitten uutena vuotena tulis vasta? :D

nachopallo 40+2
 
Hyvää Joulua kaikille!!!

Tulin vain Poksumaan 40+0!!! POKS POKS!!!

Esikoisesta vedet meni rv40+1 et saas nähä kuin käy tällä kertaa vai malttaisko pikkunen odottaa sinne Tammikuun ekaan päivään =) Olen vaan niin onnellinen että tämän päivän sain olla lasten kanssa =)

Ja kyllä me ainakin yksi jouluaaton vauva saatiin!! En kerro kuka :D Äiti saa tulla itse kertomaan uutiset sitten kun pääsee sairaalasta. Onnittelut vielä tätäkin kautta :heart:
 
Mandy81: Kotona ollaan vielä ja kasassa. Kaikki oli ok torstain kontrollikäynnillä ja maanantai-aamuna klo 8 palaan sairaalaan ja aletaan käynnistelemään (42 + 0). Toivon kyllä että vielä tänä yönä tai huomenna alkaisi tapahtua jotain. Torstain sisätutkimuksen jälkeen on ollut pientä rusehtavaa vuotoa. En tiedä tarkoittaako se mitään.

Onko täällä kokemuksia yliaikaisesta käynnistyksestä tai yleensäkään käynnistelystä? Kaikista kamalinta olisi varmaan jos mitään ei tapahtuisi ja siinä menisi monta päivää... To kun lääkäri tutki niin kaikki paikat oli vielä ihan kiinni. Aika ahdistavaa tämä....
 
Mullakin oli eilen poksumispäivä, eli 39+0! Ihan outoa, että tämä raskaus on näin pitkällä. Esikko syntyi rv 38+3 ja olin ihan varma, ettei tämä oo sitä päivää pidemmälle masussa. Sais mun puolesta alkaa pikku hiljaa tulemaan.

Tsempit Safiatoulle! Sulla on jo hienot lukemat raskausviikkojen suhteen. Pidetään peukkuja, että lähtee tulemaan ennen käynnistystä!

Jokohan nachopallo pääsi vauvan hakuun...?

Mandy ja pallero 39+1
 
Ehei, täällä ollaan ja tylsistytään vieläkin. Tai no, mukavahan se on kotona olla, mutta toisaalta on semmoinen olo, että oottaa vaan lähtöä. Ei mitään lisäoireita oo kuitenkaan ollu, että oiskohan ollu väärä hälytys? Kiva kun täällä meillä ihmiset lyö suunnilleen vetoa milloin mulle tulee lähtö... :whistle: Yritetään pidättää sinne uudelle vuodelle asti nyt.

nachopallo 40+3
 
Kiitokset onnitteluista ja Onnea kaikille vauvan saaneille!

Synnytyskertomusta:
Synnytys oli ensikertalaiseksi tosi nopea (reilu 4 tuntia) ja meni ilman mitään lääkkeellisiä kivunlievityksiä.

rv 41+0 heräsin samanlaisiin supistuksiin, joita oli ollut muutamana päivänä parin viikon aikana. Paljonhan mulla muutenkin on supistellut.Otin panadolin ja menin takaisin nukkumaan, ja nukuinkin aina supistusten välissä puolisentoista tuntia (en siis tajunnut vielä että synnyttäisin sinä yönä).

Sitten meni lapsivesi, ja supistukset muuttuivat voimakkaiksi ja tulivat ihan jatkuvana sarjana ilman että välissä oli montaakaan sekuntia. Supistusten kesto oli kuitenkin vain n. puoli minuuttia, kuten koko synnytyksen ajan. Tässä vaiheessa tuli epäusko, että tästä selvittäisiin, kun olin kipeä ja kuvittelin että synnytys on vasta alussa (ensikertalaisenhan pyydetään odottamaan niitä minuutin-kahden supistuksia ennen sairaalaan tuloa). Suihkussa olin puoli tuntia, ja alkuun se vähän auttoikin, mutta sitten kuitenkin lähdettiin sairaalaan ja oltiin siellä reilu tunti lapsivesien menon jälkeen.

Siellä selvisi että olin jo melkein kokonaan auki. Saliin mennessä kävin suihkussa hetken kun ponnistustarvetta ei ollut mutta ei suihkusta ollut enää mitään apua. Koko avautumisvaiheen olin seisaaltaan, tuota alun torkkumista ja vauvasta käyrän ottoa lukuun ottamatta (koska kaikki muut asennot tuntuivat paljon pahemmilta).

Ponnistusvaiheessa supistukset muuttuivat hallitummiksi, ja niiden välissä oli selvä tauko. Ponnistusvaiheen koin helpommaksi kuin tuon avautumisvaiheen. Ponnistelin aluksi seisaaltaan ja sitten polvilleen säkkituolia vasten. Kätilön neuvosta ponnistin loppuvaiheen sitten puoli-istuvassa leuka rintaa vasten, sillä polviasento tuntui paremmalta mutta homma ei oikein edennyt. Joutuivat myös leikkaamaan episiotomian ja repesin vähän, ennenkuin vauva syntyi.

Kokemuksena synnytys tuntui tosi rajulta, etenkin tuo avautumisvaihe. Oli hyvä että olin ajatellut yrittää pärjätä ilman puudutuksia ym, muutoin olisi voinut olla ikävää että mitään ei olisi ehtinyt saada.

Imetys on lähteyt sujumaan hyvin, ja vauva on salista lähtien ollut siihen aktiivinen. Lisämaitoa ei ole tarvittu.

Aika kipeä ja hankala on tuo episiotomiahaava edelleen, muuten on voitu molemmat hyvin. Arki etsii vielä uomiaan. Onko kokemuksia siitä, miten nopeasti episiotomiahaavat paranevat?

Nyt viikon asiaa sulateltuani synnytys tuntuu hyvältä kokemukselta, ja varsinkin se että koen tehneeni sen kokonaan itse.

Hyvää joulua kaikille!

donter ja vauva 1 viikko
 
Viimeksi muokattu:
Laitan tämän nyt sitten tännekin. Eli jakauduttu on:

Siirin tonttutyttö tuli maailmaan siis 22.12.2010 viikoilla 40+2, painoa typsyllä oli 3480 g ja pituutta 51 cm.

Verenpaineet nousivat tiistaina illasta ihan käsittämättömiin lukemiin ja lähdin kohti synnäriä tarkastettavaksi. Makasin yön käyrillä ja verenpainemittarissa. Kohdunsuu oli kiinni ja kanavaakin oli jäljellä, lääkärin mielestä pitäisi joko käynnistellä tai sitten koittaa saada paineet alas ja odotella spontaania synnytystä. Vauvalla kaikki oli hyvin. Yhtään supistusta ei piirtynyt käyrille koko yönä.

Aamuyöstä siirryin osastolle odottamaan synnytyslääkäriä, koska yöllä päivystäjänä ollut nuori lääkäri oli tosi epävarma tilanteesta eikä siis osannut sanoa mitä pitäisi tehdä. Kohtasin puolenpäivän aikaan tosi mukavan nuorehkon erikoistuvan mieslääkärin, joka totesi että kohdunkaula on kadonnut ja olen 3 cm auki. Että silleen. Supistuksia ei vieläkään piirtynyt käyrille, tunsin ne takareisissä. Tuon lääkärikäynnin jälkeen osastolla alkoikin sitten sellaiset supparit, edelleen vain siellä takareisissä, että oksat pois. Soitin miehelle töihin, että nyt tänne. Kolmelta olin synnytyssalissa ja tyttö syntyi klo 19. Kätilö oli aivan mahtava ja kokemus synnytyksestä upea. Kaikki etukäteen jännittämäni meni hienosti. Sain epiduraalin ja ilokaasua, olo oli koko ajan aika ok.

Kotiuduimme tänään, typsy on siis nyt 3 vrk vanha. Ihana, syö ja nukkuu hyvin. Maito nousi rintoihin tänään. Mitä tähän nyt muuta lisäisi. En ikimaailmassa olisi osannut kuvitella tätä tunnetta!

- Siiri S ja typsy 3 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onnea tytöstä Siiri Sisilisko..

täälä massun kans oleskellaan.. en valita ku oon niin TYYTYVÄINEN et joulu on saatu viettää kotona rauhassa (tai siis myös mummuloissa). Aaton ja joulupäivän välisen yön nukuin aivan extra hyvin ku ei tarttenu enään jännittää saako aaton olla kotona. Ensimäinen joulu ku tämä meidän 3v ymmärtää joulunpäälle.. niin kyl <3 joulu nyt voi keskittyä odottamaan vauvaa :D

Anve 40+4 (edelliset on syntyny 41+0 ja 41+2)
 

Yhteistyössä