Onnea kaikille vauvan saaneille :heart:
Sitten pikaisesti synnytyskertomusta:
Torstai-perjantai välisenä yönä alkoi supistelemaan n. 5 min välein ja samalla irtosi limatulppaa. Kuitenkaan laitokselle ei päästy lähtemään, kun supistukset loppuivat aamusta kuin seinään. Päivällä ei tullut yhtään supistusta, oli ilmeisesti tyyntä myrskyn edellä kun seuraavana yönä sitten alkoi uudestaan supistelemaan, ensin 20 min, sitten 15 min ja lopulta n. 4 min välein. Herätin miehen vähän ennen kolmea ja käskin käydä laittamassa auton lämmitykseen. Mummun mies haki esikoista hoitamaan neljältä ja samantien lähdimme ajelemaan kohti Oulaskangasta. Koko matkan supisteli 4 minuutin välein. Onneksi tosiaan päädyimme Oulaskankaalle (meiltä n. 80 km), emmekä lähteneet ajelemaan Oysiin (n. 160 km), koska supistukset muuttuivat koko ajan kipeämmiksi ja Oulaskankaalla tulotarkastuksessa olinkin jo 7 cm auki. Suoraan saliin (klo 5) ja kuudelta sain spinaalin. Kahdeksalta spinaalin vaikutus alkoi jo häviämään ja kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen, olin 9 senttiä auki. Kohdunkaulan puudutetta ei enää pystynyt laittamaan, supistukset tuntuivatkin jo aika kivuliailta. Menin hetkeksi istumaan jumppapallon päälle, että saataisiin se senttikin vielä aukeamaan. Joskus 8.30 olin 10 senttiä auki ja ponnistaminen alkoi. Vauva laskeutui tosi hitaasti, koska syntyi käsi poskella (tuolloin ei sitä vielä tiedetty). Lääkäri pyydettiin paikalle puoli kymmeneltä, koska vauvan sydänääniin tuli supistuksen aikana lasku, joka kylläkin korjaantui aina takaisin. Lääkäri avusti lopulta imukupilla ja täyden kympin poika syntyi klo 9.40 yhdellä imukupin vedolla/ ponnistuksella. Vanha eppariarpi repesi, 10 tikkiä tuli. Muita repeämiä ei tullut.
Sain pojan heti masun päälle ja isä leikkasi napanuoran. Hetken päästä poitsu vietiin pesulle (isä pesi) ja punnittiin sekä puettiin. Sitten sain vauvan rinnalle ja tosi tomerasti alkoikin imemään. Tunnin ajan tissiteltiiin ja sitten saatiin aamupala sekä siirryttiin osastolle.
Kotiin päästiin tiistaina (14.12), poitsulla oli kuitenkin noussut bilirubiniarvot ja oli ollut edellis aamusta valohoidossa. Arvot olivat laskuun päin, mutta kontrolliin jouduttiin menemään torstaina, jossa sitten arvot olivat taas nousseet. Heti valohoitoon ja perjantaina otettiin uusi kontrolli. Onneksi arvo oli pudonnut niin hyvin, että päästiin kotiin.
Päivät menee pääasiassa nukkuessa ja tissitellessä, vähän on nyt alkanut masuvaivoja ilmenemään, epäilen aiheuttajaksi minun antibiottikuuria, joka määrättiin minun virtsatietulehdukseen. Olinkin kyllä tosi kipeä, luulin ensin että on tullut kohtutulehdus, mutta mahakipu/ krampit paljastuivatkin sitten pissatulehdukseksi. Eilen otin viimeisen lääkkeen, toivottavasti tulehdus on mennyt ohi, eikä tarvitsisi hakea uutta lääkekuuria enää.
Esikoinen on ollut vähän kovilla, kun pikkuvauva on vaatinut masun takia aika paljon huomiota. Oli eilen itkeskellyt isälleen, että kaipaa äitiä ja tuntee olonsa yksinäiseksi. Se kyllä pysäytti, täytyy vaan nyt yrittää huomioida esikkoakin enemmän.
Mukavaa loppuvuotta kaikille joulukuisille ja Onnellista Uutta Vuotta 2011!
Nipsu + "Pertti" 15 vrk