nonii,nyt sitä synnytystarinaa sitte ku en oo joutanu aikasemmin koneelle! eli mähän kävin sillon 10.12 perjantaina polilla arviossa ja kovin oli paikat kypsänä mutta lupailivat käynnistystä vasta seuraavan viikon torstaille vauvan koon takia.siellähän sitte ronkittiin oikee urakalla.ei mitää tuntemuksia ollu ainakaa sillo illalla vielä.aamulla selkää särki heti herätessä ja vessassa käydessä lähtiki limatulpat ja sitä tuli paaljooooon.ei supistuksia vielä siinä vaiheessa.päivän mittaan alko supistelemaa vähä tiuhempaan ja kipeämmin mutta ei ne nyt"sitä ihteään" vielä ollu.lähettiin sairaalaan kuitenki joskus puoli 5 aikaan la iltana koska oltiin sellanen käsky saatu et heti pitää lähteä.matkalla supistukset hiipu ja alko het ärsyttää et iha turha reissu tuli.no sairaalas sitte käyrille laittovat ja joitakin kovempia supistuksia siinä tuli,kohdunsuun tila sama kuin edellispäivänä eli ei synnytys ollu vielä kunnolla käynnissä.eivät kotiin laittaneet kuitenkaan enää yötä vasten ku yli tunnin ajomatka.perhehuoneeseen päästiin lepäämään ja odottelemaan josko alkais tapahtua jotakin.mies siinä nukku mut mä en saanu unta ku alko supistuksi pikkuhiljaa tulla siinä illan mittaan mutta loppiovat puolilta öin ja siinä vaihees mä olin lyödä hanskat tiskiin.koitin nukkua vähä aikaa ja 2 maissa yöllä alko tapahtua,tulin yhtäkkiä tosi kipeäks ja supistuksia alko tulla säännölisesti.kellon ollessa 4 oli pakko pyytää kätilö paikalle ja olin sit 5 senttiä auki ja päästiin saliin ja puhkastiin kalvot.en ottanu mitää puudutuksia,ilokaasua hengittelin vaikka eihän siitä mitää hyötyä ollu..sitte alkoki ponnistuttaa.tuskaa oli kun kohdunsuun reunaa oli pikkase jälellä ja en saanu ponnistaa vaikka olis ollu iha pakko,no jotenki siitä selvisin hengittelemällä.sitte sain luvan ponnistaa kun reunat hävis ,mut samantien kätilä sanoki et se rauna tuli taas siihen eteen ja multa meinas usko loppua,hanurissa tuntu sellanen paine et tuntu et repeää justiinsa
no taas hengiteltiin ja sitte tuli tunne et nyt se tulee!!oli pakko kysyä et saako ny ponnistaa ja sainhan mä luvan.sieltähän se poika nätisti tuli 4 minuutin piättelyn jälkeen,rääky ku mikäki ja oli niin ihana ja puhdas ettei tarttenu ees pestä,kyl sitä hoitajat jakso ihmetellä
painoahan pienellä oli 2965g ja mittaa 48cm.täyden kympin poika:heart: . synnytys siis kesti n 3 tuntia.istukka oli todella iso pojan kokoon nähden,melkee 800g. ei salissa siitä sitte mitää puhuttu mutta sit osastolla yks hoitaja sano et oli laittanu pojalle sellasen pissan keräyspussin tai jonku,testaavat onko vauvan pissas albumiinia-jotai valkuaisjuttuja siis koska tuo istukka oli niin suuri ja poika pieni niin se saattas merkitä jotai munuaisjuttuja.mä mähän paruin koko illan ja pelkäsin et jotaki on vialla..kukaan ei tullu sanomaan mulle mitää tuloksista.yks kiva kätilö sit illalla sano et se näyte oli puhdas ja mä jo huokasin helpotuksesta,kunnes aamulla hoitaja sano et tekee sen testin uuestaan ku sitä valkuaista pikkuse oli siinä ekas näytteessä.no olihan sitä sit siinä toisessaki mutta onneks vaan 1+ ja se ei kuulemma meinaa yhtää mitää,näin se lastenlääkäri ainaki sano.ja mä ny luotan siihen et ei mitää hätää oo,poika ainaki voi hyvin.poika söi laiskasti ekana päivänä ku lähinna nukku ja puklaili lapsivettä/limaa mut ekana yönä sitte muuta tehnykkää ku söi ja söi ja söi
pari kertaa sai lisämaitoa ku sokerit ei tahtonu oikee pysyä ja mulle tietenki tuli kauhea syyllisyydentunne ku en ite pystyny heti ruokkimaa lastani.kotiintulopäivänä maidot kuitenki nousi hyvin ja oli melkosen tuskanen olo.jälkisupistukset oli ihan tajuttomat mutta ei onneks kestäny niin pitkään ku yleensä on kestäny.kotiuduttiin siis tiistaina iltapäivällä kun poika syntyi sunnuntai aamuna 5 aikaan.ja voi pojat miten pieni tuo kaveri olikaan kun lähtöpaino 2775g:heart: todella rauhallinen vauva,ei oo itkeskelly juuri ollenkaan,nukkuu ja syö vaan,yölläki ollaan saatu nukuttua tosi hyvin.ollaan iha rakastuneita tuohon pieneen ihmiseen:heart: ja oli niin ihanaa ku mun hyvä ystävä tuli osastolle maananaina tarkoituksenaan olla siellä pari viikkoa jotta synnytys ei vielä käynnistyisi,hänellä kun on ollu kaikenlaisia ongelmia raskautensa kanssa.tiistai-iltana sit sain viestin et synnytys on käynnistyny ja on menossa sektioon.saatiin siis vauvat muutaman päivän ikäerolla,aivan ihanaa!!!
onnea uusille vauvautuneille ja voimia niille jotka vielä kärvistelevät mahojensa kanssa!! tää menee ny ihailemaan omaa rakasta poikaansa
ihanaa joulunodotusta kaikille,meille tää joulu on ainaki maailman paras :heart:
ps.sori jos on sekavaa tekstiä mut vaikea kirjottaa ku pitää tuijotella pikkumiestä ja emmerdalea samalla ku kirjotan