Voi, kauhea tuo marraskuisen vauvan juttu...
Kunhan nyt vaan meidän vaavit pysyisivät massussa sinne joulukuulle saakka!
Kukas se kyselikään
hemoglobiinista ja milloin on suositeltu rautaa syömään, niin mulla oli laskenut jostain 140 tienoilta 114, jolloin terkka sanoi, että kannattaa vaan alkaa jo rautaa syömään, niin ei sitten ole niin kova kiriminen. Käsittääkseni se on niin, että alle 100 ei olisi hyvä mennä. Terveydenhuoltoalanihmiset voi tarkentaa, jos oon väärässä..
Nyt oonkin ottanut tota nestemäistä maltoferia, saa nähdä, onko arvot lähteneet nousuun. Ainakaan ei ole ollut mahalle haitaksi ja sitähän voi ottaa myös ruokailun yhteydessä eli imeytyy hyvin. Itse oon kyllä ottanut sellaisessa välissä, että tiedän etten syö mitään noin tuntiin ja hedelmämehuun sekoitettuna.
Lantiopohjan lihaksia oon mäkin treenaillut, mutta tunnustan etten joka päivä kyllä muista.. :/ Esikoisen syntymän jälkeen oli heti seuraavana päivänä synnärillä (NKL) fysioterapeutin vetämä jumpparyhmä asiasta ja kotonakin tein aktiivisesti noita lantionpohjalihaksia sitten.
Nyt raskauden aikana oon huomannut, että pienikin treenaaminen auttaa just siihen tunteeseen, että pissa tulee just housuun. Mulla vaan tuntuu ikävää vihlontaa lantiopohjan alueella aina seuraavana päivänä kun oon treenannut. Ehkäpä lihakset on vaan treenistä kipeenä, mutta joka tapauksessa ei kauheen mukavaa. Voisihan sitä neuvolasta kysyä seuraavalla kerralla, pitäisikö välttää noiden tekemistä jos tulee kipuja.
Kannattaa kysyä neuvolasta (tai vaikka synnäriltä) jos niillä ois jotain esitteitä ja ohjeita noiden lantiopohjien treenaamiseen, mä sain ainakin rakenneultrasta mukaani tosi hyvät jumppaohjeet!
Synnytystä varten en oo ainakaan vielä tullut edes ajatelleeksi mitään
venyttelyjä. Sellaista kuismaöljyä mietin, että voisi loppuvaiheessa ainakin sivellä, jos nyt sinne asti päästään eikä tuu tällä kertaa mitään yllätyssynnytystä.
Mulla ainakin väliliha jouduttiin viime synnytyksessä leikkamaan, vaikka vauva oli tosi pieni (1800g ja 43cm). Eli eipä taida vauvan kokokaan aina olla se olennainen, vaan enempi just niiden omien paikkojen venyvyys. Toi välilihan leikkaus ei tosin ollut loppujen lopuksi mun mielestä kauhean paha, vaan parantui hyvin.
Kokoarvio tehtiin mulle ultraamalla viimeksi, mutta syynä oli siis toi ennenaikaisuus eli arvioivat varmaan vähän kuinka elinkelpoinen kaveri sieltä tulee. Nyt en kyllä muista yhtään, kuinka hyvin tuo piti paikkansa tai edes menikö arvio yli vai ali.
Liikkeet täällä vaikuttaa hyvin samanlaisilta kuin teillä muillakin kuvailujen perusteella. Hiljaisempinakin päivinä oon aina saanut sen 10 liikettä tunnissa kasaan, että tuskinpa mitään syytä huoleen on. Ehkä ennemmin just jos tulisi oikeasti päivän aikana vain muutama liike, niin sitten pitäisi huolestua.
(.) Meillä oli eilen kemut esikoisen synttäreiden kunniaksi ja samalla saatiin myös vauvan vaunut vihdoin tänne. Olin jo ne kesällä ostanut yhdeltä tutulta, mutta nyt ne siis tuotiin paikan päälle ja olihan niitä ihana hipelöidä.
Samassa paketissa tuli myös kantoliina ja mies naureskeli kun niin innolla heti aloin muistutella mieleeni erilaisia sitomistapoja..
Mä en millään muista, mihin laitoin esikoisesta mulla olleen kantoliinan, vai annoinko kenties pois. No nyt sellainen ainakin on. Jos vielä sen manducan toivoisi vaikka joululahjaksi, kun siitä on niin paljon hyvää kuullut.
Esikoinen on ollut nyt viikon sen enterorokkonsa kanssa sisätiloissa, mutta jos tänään vihdoin käytäis kunnolla koko perheen voimin haukkaamassa happea! Mä oon ainakin ehdottomasti sen tarpeessa!
mamadread ja ihme 24+2