***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Mä rupesin nyt sit jo ressaamaan siitä imettämisestä :) Siis tää on ihan tyhmää, mut mietin, et minkäkokoiset nännit on hyvän kokoiset vauvalle :LOL: Oon nyt tässä parin kaverin luona käynyt kyläilemässä ja ovat imettäneet vauveliaan siinä samalla ja heillä on todella pienet nännit verrattuna mun omiini - siis sellaiset pikkurillin pään kokoiset vrt. mun pari senttiä halkaisijaltaan oleviin jättinänneihin :). Mahtuuko tällanen nänni edes vauvan suuhun saatikka, et sais hyvän imuotteen?

Mä oon nyt päättänyt olla ottamatta äpakkausta - sieltä tulis sit turhaan tuplaten vähän kaikkea. Veljen vaimolta sain aika hyvin tavaraa - tein inventaarion eilen - ja sillä 140 e:lla ostaa jo aika paljon vaatteita (etenkin, jos jaksaa mennä kirpparille käymään) ja onpahan sit ainakin sellaisia, joita itse haluaa. Luulen hankkivani esim. bodeista enimmäkseen kietaisu/nepparibodeja, joissa umpinaiset hihat. Mun veljellä kuulemma meni hermot lasta pukiessa pään yli vedettävien bodien kanssa, enkä usko, et mun miehellä on yhtään sen enempää hermoja varsinkaan, jos vauveli päättää olla tykkäämättä pukemisoperaatioista.
 
Nyt on isyyspakkaus kasassa..ja pakko sanoo et kyllä tuli hieno =) Toivottavasti siis mieskin tykkää.

what kyl mäki oon alkanu jo ressaan tota imettämistä jo muutamia viikkoja sitten. En nyt onneks yöuniani menetä sen takia mut välillä se jopa vähän ahistaa kun mietti et miten se sit onnistuu ja muuta. Oon yleensäki sellanen kaikki-mulle-heti-nyt-tyyppi, et ei mikään ihme et alotan jo hyvissä ajoin. Sillon ku mies sano et häntä jännittää synnytys, et miten se menee ni mä sanoin jännittäväni imettämistä :LOL:

Nyt muuten näkyy jo liikkeet ulkopuolelle. Hih, hauska kattella ku välillä napa vaihtaa paikkaa ja näyttää siltä et vaavi meinaa tunkea ittensä navan vierestä ulos ku se oikein pingottaa tota nahkaa välillä, heheh. Välillä taas alamaha hytkyy ja heiluu ja vaihtaa muotoonsa.

fanttomi & 24+3
 
fanttomi: Saakos udella että mitä laitoit isyyspakkaukseen? =)

Ja omaa napaa sen verran, että pakko kysellä onko muilla ollut sellaista halkeamisen tunnetta alapäässä? Iski joku mahdoton kipukohtaus äsken, ja seisoa ja kävellä ei voi kun tuntuu että halkeaa koko alapää=/ Onkohan ihan normaalia vai jotain vakavampaa?
Yritin jo soittaa tk:seen vaan oli vastaaja päällä ettei jouda vastaamaan nyt. Jätin sitten soittopyyntöä josko soittaisivat kohta ja selviäis että miten edetään asian kanssa.

Jazzy&Morso
 
Jazzy82 joo saa, sieltä löytyy: satukirja, soittolelu, isän käsikirja, tuttipullo, lakua, ruokalappu "ääntä kohti", tutti "äänenvaimennin", sisuja, energiajuomaa, puhdistuspyyhkeitä, kylpyöljyä, sinkkivoidetta, i <3 dad sukat/pipo/body, korvatulpat, puklurättejä, "smokkibody", vauvojen converset, 1l kalja ja sikareita. Laitoin ne tollaseen punottuun koriin jossa on kangas sisällä ja laitan yhen puklurätin siihen päälle. Kortti on myös mukana =)

Ja mulla on myös ollu tota alapään halkeamistunnetta..sitä on tullu kipeitten suppareitten yhteydessä ja ihan ilmanki. Tuntuu ku ois puukko poikittain kohdunkaulalla/emättimessä. Ja sillon ei todellakaan voi liikkua. Tätä on ollu reilun viikon ajan. To kävin lääkärillä ja ultrattiin ni kohdunkaula on kiinteä ja kiinni, eikä oo lyhentyny yhtään. Eli kaikki ok.

fanttomi & 24+3
 
Hohhoijaa, onpas ollut väsynyt päivä. Voisi vaan nukkua ja nukkua.... |O

Huomenna aamulla menen heti labraan jonottamaan vesirokko-testiin. Kurja jos viikonkin joutuu tuloksia odottamaan, on taas pitkä aika stressata. :(

Mukava sisällys sulla tossa isyyspakkauksessa fanttomi! ;) Aika paljon samoja mitä itsekin ajattelin siihen kasata. Tosin en ole vielä saanut aikaiseksi edes aloitettua mutta mun tarkoitus on antaa se vasta siinä vaiheessa kun itse lähden synnärille.

Ens viikolla alkaa mammajooga, ihanaa!!! Vähän on ehkä huonoon aikaan perjantaisin mutta onneksi on töissä lyhyt päivä.

Hyvää sunnuntai-illan jatkoa ja tulevaa viikkoa!

Cisu 25+6
 
Heippa kaikille,

sellaisen pävityksen voisi vielä mulle vaihtaa, että sairaala on JS, eikä, JOS. Siis itse sekoilin tuon lyhenteen kanssa.

Kovasti tuntuu olevan kaikkea pöpöä ja kipuilua liikkeella. Itse olen saanut olla onnellisesti terve, eikä kipuilujakaan ole. Voi kun saisin näin nauttia raskaudesta mahdollisimman pitkään ja käydä tanssimassa (mun rakas harrastus) vielä viikkoja.

Tällä viikolla tuli äitiyspakkaus. Ihunia pikkuvaatteita ja tarvikkeita :heart:. Muutoinkin vauvanhuone ja vauvavarustelut alkaa olla pitkällä. Pinniksen petivaatteita olen ompelemassa. Ihmettelen miksi vauvan pussilakana setit on kaikki jotain nalle tai muumikuvioisia tms. Ei oo oikein mun makuun. Ostin sit ihan aikuisten satiinipussilakanan josta ompelen vaaville sopivaan kokoon. Eikös siitä tuu aika sekava kokoonpano, jos kaikessa vauvatarvikkeessa on jotain erilaisia kuoseja ja nalleja. No jokainen tyylillään... ja mä sit ompelen kun en löydä valmiina mieleistä. :D

Hip hei, hyvä mieli on ja pesänrakennusvimma suurimmillaan. Huomenna alkaa myös perhevalmennus.

Leppoisaa sunnuntai-iltaa ja mukavaa alkavaa vikkoa itse kullekin.

Salmiakki 78 + Papu 27 *poks*
 
Cisu mä en ikinä malttais odottaa niin pitkään ton pakkauksen kans =) heheh..ootko muuten saanu jo laskun siitä mammajoogasta???ku mulle ei oo tullu mitään tietoa siitä..mites se nyt sit menee..voi olla et joudun viel perumaan sen, riippuu miten miehen työvuorot menee, en ala joka kertaa kulkemaan bussilla. siinä menee koko omaisuus ku on 3e/suunta!!huhhuh
 
Fanttomi En ole saanut laskua vielä. Tulee yleensä vähän sen jälkeen kun kurssi on jo alkanut. Mä sain onneks töistä vielä siihen 25 euron liikuntasetelin.
Mä en tiedä miten toi peruminen menee että tuleeko siitä joku sanktio tai jotain. Jos sattuisi että samaan suuntaan kuljet tai edes sinne päin niin toki kyytiin aina mahtuu! :)
 
Jazzy82: Pakko kommentoida äkkiä. Mulla on nyt ollut viikon verran ihan sama, hyvä ku pystyy välillä kävelemään. Ihan kuin olis tuli alapäässä ja nivusia kiristää ja sattuu, sekä koko häpyliitos tulessa. Odotan että pääsen torstaina neuvolalääkärille. Välillä mietin voiko siellä olla joku tulehdus vai onko tämä vain häpyliitoksen löystymistä.
 
Nopsaan vaan kysäsen niiltä jotka ovat ottaneet äitiyspakkauksen, että jos kokee mukana tulleen kestovaipan/vaipat tarpeettomiksi niin olisin kiinnostunut ostamaan niitä. Yv:llä voi ottaa yhteyttä =)

Unelmahöttö ja Kuutti 26+6
 
Pitää itsekin koputtaa puuta, että onneksi ei ole mitään suurempaa kipuilua ollut. Välillä vihloo lantion alueelle ja yön jälkeen on melko kankea olo, mutta suuremmin ei ole tarvinnut vielä normaaleja liikkumisia tai tekemisiä rajoittaa. Hieman alkaa tuo maha olla kumarteluissa tiellä, ei oikein tahdo taipua tai yltää niin hyvin.

Päädyin ottamaan tuon äitiysavustuksen, kun tutuilta ja kirppareilta on löytynyt aika paljon vaatetta ja kyllähän tuolla 140 :lla ostaa vaikka mitä kivaa ja sellaista mistä tykkää.

Huomenna ois neuvola, hieman mietityttää, että miten tuo paino on noussut. En ihan ole tainnut pysyä tuossa suosituksessa, että max 500 g/ viikkoa -no toivottavasti tämä painonnousu tasottuis tän kuukauden pyrähdyksen jälkeen hieman... Hb oli laskenut viimes 135 -> 117, rautaa en ole vielä saanut alettua syömään, mutta jos on laskenut lisää niin pitää sitten alkaa.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Ennu ja "S" 23+4
 
Viimeksi muokattu:
jazzy82 täällä kans samoja tuntemuksia, just viikonloppuna miehen kans kaupassa oltiin ja sanoin että oikeesti mä hyppään kohta sinne kärryyn istumaan kun tuntuu että alapää räjähtää:) mullahan on siis ollukkin tässä raskaudessa kauhee kipu tuolla alhaalla, luissa tuntuu mutta tää on ihan erilainen kipu, tuntuu siis kuin alapää turpoaisi jotenkin ja jomottaa hulluna.Tuli mieleen että oiskohan suonikohjusta kyse?

isyyspakkauksesta ollut puhetta, mäkin väsäsin esikoisen aikaan isyyspakkauksen jossa oli kans kaikkea mahdollista.Ihan parasmitä sinne sain hommattua oli kirjakaupasta sellanen vauvan hoito-opas "miesten kielellä", eli oli esim. "vaipan asennus ohjeet" :) mies nauroi kippurassa kun sitä lueskeli:)
äitiyspakkausta en tällä kertaa meinaa ottaa kun on kaikki esikoisen aikaiset vaatteet tallella..
Tänään olis lääkäri, saa nähdä vieläkö saikut jatkuu ja onko kohdunsuulla tapahtunut mitään, toivottavasti ei...töihin tuskin enään pystyn menemään kun niin rankka työ ja kroppa on tässä raskaudessa ihan erimieltä tosta rehkimisestä:)
lantion löystymisestä onko kellään kokemuksia? metiskelen että voisko näiden kipujen takana olla se...
 
Reissusta kotiuduttu ja oli kyl niin antoisa äitien reissu ku vain voi olla.. suosiolla käytiin jokapäivä ravintolassa tms . syömässä, nukuttiin, pelattiin, naurettiin ja vain oleskeltiin. Kotonaki oli pärjätty hyvin ja kuopuksenki tauti on talttumassa :D

Salmiakki: Mäki teen lapsille ite pussilakanat. Oon ostanu lakanakangasta ja ommella hurruuttanu. Oon tehny siten et ompelen 2 sivua ja ja alhaalta n. puolet sivusta ni pysyy lakana paremmin paikallaan. Tykkään värikkäistä pussilakanoista ja yks värisistä aluslakanoista (mielellään muuta kuin valkoista).

Ompelin kuppukselle myös äp-pakkaukseen pääliset, pehmustin sit ne jollain vuorikankaalla sisältä.. Samoten unipusseista saa värikkäämpiä ku ite tekee :D



Tää kuva on esikoisen sängystä.. pinniksessä on samalaiset mut punaisilla kanttauksilla olevat reunukset.

 
what: mulla on kans tollaiset isot nännit...:ashamed: mutta kyllä se imetys sit lopulta sujui hyvin, vaikka vauvalla olikin mustikan kokoinen suu jota se availi vain puoli sekuntia kerrallaan :O toivon tosin että tällä seuraavalla on vähän isompi suu!!! (meidän tytöllä siis on oikeesti TOOOSI pieni suu, mutta kyllä se silti sai ottteen. Itse aina katoin kans pienirintaisia naisia ja olin vähän kateellinen miten helposti ne sai sujautettua sinne suuhun koko nännin....)

salmiakki:
sama juttu ton lakanamaun kanssa. Mulla ei ole ompelukonetta, mutta mun äiti on tehnyt onneksi viimeksi jo pari lakanaa esikoiselle, ihan valkoisesta lakanasta ja sitten siihen lisättiin reunaan toista kangasta josta tykkäsin. En kans tykkää mistään muumeista ja nalleista... jos oikein raaskii kalliita niin netistä kyllä löytyis tosi tyylikkäitäkin, mutta ei oikein mun budjettiin kun voi itsekin (tai äiti!) tehdä.

talvitakista kun oli aikasemmin puhetta, tilasin ellokselta (ensimmäistä kertaa elämässäni löysin sieltä jotain) tälläisen takin josta joku sanoi että mahtuu vauvamaha sisään: ja hinta ei ollut paha!! -70%!! Jakku / OUTLET. A-linjainen malli harmaita vain ei valitettavasti enää ollut pieniä kokoja.

mimmi84: mullahan siis on liikaakin kokemusta tosta lantion löystymisestä, ja oon kirjoittanutkin siitä yhtä sun toista tänne ja laittanut linkkejä. en nyt ehdi taas kirjoittamaan, mutta jos yhtään tuntuu että paikkojen kipeys pahenee, kannattaa vaatia neuvolasta lähetettä fysioterapiaan! ja kysy vaan multa, mulla siis jo toista kertaa pahana ja oon aika paljon ettinyt tietoa aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla alkoi eilen sattua oikealta puolelta nivusesta, mut ei mitään kovin pahaa kipua onneksi, eli kyllä tämän kanssa elelee. Häntäluu on myös edellään kipeä, mutta sen kummempia kremppoja ei toistaiseksi onneksi ole. :)

Lauantaina tuli käytyä Babyboom-messuilla. Eipä siellä kauheasti odottajalle ollut, mutta pääsinpä hiplaamaan äitiyspakkausta ja ostin yhden kuorivaipan. Kaverilta saan myös lainaan kuoria + äitiyspakkauksesta tulee jotain, joten enköhän niillä pääse alkuun.

Miten te muut, jotka meinaatte ainakin osittain kestoilla, kuinka paljon ja minkälaisia vaippoja aiotte hankkia valmiiksi? Ilmeisesti parempi olla hankkimatta yhdenlaisia liikaa, että pystyy sitten kokeilemaan, mikä sopii itselle + omalle vauvalle parhaiten?

Hampiainen 26+5
 
Moi!

Täällä odottelen kans jo malttamattomana äitiysavustuspakkausta.

Viisammille sellainen kysymys, että miten vauva nukkuu? siis mitä petivaatteita se tarvitsee? Laitetaanko sille ihan peitto ja tyyny, vai vaan riittävästi päälle? Pinnasänky saatiin haettua viikonloppuna :) Tosin kootaan vasta sit marraskuussa, kun saadaan yksi huone lisää käyttöön ja makkariin siis lisää tilaa.

kahvitauolla,
donter 26+2 (ehkä?)
 
donter: tyynyä ei vauva tarvitse, se on itseasiassa enemmän haitaksi kuin hyödyksi (ja tukehtumisvaarakin on) meillä ei tyttö ole oppinut kuin vasta nyt 1,10V käyttämään peittoa, vauvana oli aina kapaloituna tai sitten sillai että laitettiin peitto tosi tiukkaan patjan alle reunat niin että pysyi paikoillaan, muuten potki sen pois, ja vauvat ylensä muutenkin tykkää olla tiukassa, lisää turvallisuuden tunnetta. Monet käyttää unipusseja, itse ajattelin kans kokeilla sellaisia tällä kertaa kun en jaksa kapalointia (esikoinen jäi siihen koukkuun ja ei sit enää olisi nukkunut ilman kapaloa ollenkaan) Me kyllä usein ollaan käytetty ihan vain lämpimiä yöpukuja ilman peittoja, mutta riippuu kai vauvastakin!
 
hampiainen: esikoisen kanssa mulla oli muistaakseni 24 flanelliharsoa, 8 kuorta, ja jotain 6 imse vimse sisävaippaa. Samoilla mennään tälläkin kertaa, paitsi ajattelin kans ommella itse joitain vaippoja jos onnistun! Aika paljon noita lopulta tarvii vastasyntyneellä jos on kova kakkaamaan. Ai niin ajattelin kans hankkia villahousuja tällä kertaa kun olen antanut pois kaikki nb koon kuoret, että niitä harsojen päälle ja jos on kova pissaamaan niin kääntelen sisään jotain lisäimuja.
 
mikä tää typerä mummoruudukko tääl taustalla on??ihan ku jollain ruokapalstalla olis??argh!!!!

vitsi kun aika kuluis nopeempaa et vois alkaa laittaa enemmän kotia vauvaa varten, vielä ei viittis. Ei meil kyllä oo pinnistä tai vaunuja tai lipastoa vauvan vaatteille, eikä ä-pakkauskaan oo viel tullu. Eli en edes tiedä et mitä laittaisin, haluisin vaan laittaa jotain valmiiks.

Vielä 8 viikkoa töitä, sit alkaa mammaloma!!!! jippiii!!!!! =) =) =) =) =) Sitä odotellessa :heart: Jos nyt saan alottaa sen loman aikasemmin..muuten on sit viel 10 viikkoa töitä =(

fanttomi & 24+4
 
Moi taas,

nyt on pakko kyllä kommentoida ja puhista ja kirota tätä meidän paikkakunnan terveyskeskustoimintaa. Paremminkin arvauskeskus!

Otin eilen yhteyttä terveyskeskukseen noiden kovien kipujen ja supistuksien takia. Pääsin sitten lääkärin juttusille ja se tutki kohdunkaulan tilanteen. Akka sanoi että kohdunkaula lyhentynyt ja pehmeä, ulkosuu auki. Laittoi sitten lähetteen Ouluun kiireellä. Ajettiin omalla autolla ja tietty kauhea pelko päällä että lapsi syntyy ennenaikojaan. Oulussa otettiin käyriä ja liikkeet ja sydänäänet vauvalla ok, supisteli aika tiuhaan, mutta ei voimakkaasti. Gyne katsoi sitten kohdunkaulan tilanteen ja kaikki ok! Kohdunkaulaa 3,7cm jäljellä, kiinteä ja kiinni. Epäili kipuja lantionlöystymiskivuiksi ja että supistelee siksi kun jännittää esim. kävellessä kokoajan vatsaakin.
Ajettiin siis melkein 600km mutkin Ouluun ihan turhaan...Kiukuttaa vaikka tietysti oli helpotus että kaikki on hyvin.

Meni luotto koko tk:n toimintaan ja Oulussakin ihmettelivät että miten on tuommoinen lausunto lääkäriltä mahdollista.

Jazzy&Morso 26+1
 
Heippa!

Mistäs alottaisin... Olette olleet taas niin ahkeria kirjottamaan,ettei meinaa perässä pysyä:D

Jennyli: Ihanaa siivooja! Mulla on kans toiveissa saada kotiin siivooja 2krt/kk ja pikkuhiljaa mies on lämmennyt ajatukselle. Hän ei halua vieraita ihmisiä meidän kotiin,kun emme ole paikalla (ihan ymmärrettävää) mutta nyt selvisi että miehen työkaverin vaimo siivoaa työkseen ja tekee mielellään keikkaa tutuille...

Yrttiteistä olen juonut paljon rooibosta varsinkin alkuraskaudesta,kun tuntu että se helpotti huonoa oloa. Ja nyt kun syksy tulee,niin varmasti tulee juotua teetä enemmän. Jostain luin,että olikohan se afrikassa lääkärit jopa suosittelee rooibosta raskaana oleville.

Rautaa pitäisi munkin alkaa syömään. Viime raskaudessa sisätautilääkäri suositteli obsidania,koska se on kuulma vatsaystävällistä ja imeytyy hyvin.
Mä otin sen illalla ennen nukkumaanmenoa,niin ei ainakaan mulle tullut mitään ongelmia vatsan kanssa.

What: Ei niillä nännien koolla ole väliä. Lähinnä ongelmia voi tulla,jos nännit ovat hyvin "sisässä" eikä ulkonevat,mutta onhan niitä rintakumeja olemassa.
Ja kyllä muakin jännittää imettäminen vaikka on jo kaksi suht onnitunutta takana. Ekaa osittain imetin puol vuotta ja toista täysimetin 7kk. Se on niin paljon lapsestakin kiinni että miten se onnistuu. Pitäis vaan yrittää olla stressaamatta,mutta minkäs teet,kun tiedän että siitä tulee kuitenkin mulle se suurin stressi : /

Kävin viime viikolla neuvolalääkärillä.
Painoa on nyt tullut 6kg lisää. Samoissa mitoissa mennään,kun edellisissäkin. Sf-mitta oli 26cm eli yläkäyrillä huidellaan,tosin vauva oli hassussa asennossa.
Sairaslomaa lääkäri olis kirjottanut vaikka heti,mutta halusin nyt kuitenkin vielä jonkin aikaa käydä töissä. Teen fyysistä seisomatyötä,niin sovittiin että heti kun tuntuu että on enemmän töissä haitaksi kun hyödyksi,niin soitto terkkarille riittää. Sen verran paikat olivat jo lähteneet pehmenemään että viikolla 32 pitäisi viimeistään jäädä töistä pois. Eli 5 viikkoa enää olisi töitä jäljellä ja 8 viikkoa virallisesti. Vähiin käy!

Bamse 27+2
 
Manna: kiitos vinkistä :D kävin itellekki tilaamassa..

Jazzy: mä tiedän tuon tunteen et käy jossain ns. turhaan.. mut mieluummin niin että turhakäynti, mitä et lääkäri ois vähätelly sun oireita ja ois oikeastikki ollu jotain häikkää. Oliko se neuvola lääkäri joka kokeili sitä kohdunsuun tilannetta, nimittäin ainaki mitä oon synnärillä käyny ni on saattanu kätilöidenki arviot heittää. Toinen on sanonu et 1:lle sormelle auki ja toinen et venyttäen 2:lle sormelle. Niin ja kattoko ne siellä synnärillä ultralla sen pituuden.. sormin tunnustellen pituus on huomattavasti lyhempi, ku suurin osa siitä kohdunsuust jää siten ettei sitä sormin tunne.
Ihana kuitenki et kaikki hyvin!!! :hug:

Nukuttamisesta
: meil on kumpanenki nukkunu pienenpänä peitosta tehdyn kapalon sisällä. Sinne alle oon laittanu vaipan lisäksi joko podyn ja potkarin tai yöasun. Tyyny meil otettiin käyttöön esikoiselle reilu 1v:nä (sellainen lasten muumi tyyny) ja pienemmällä oon pitäny vain pelkkää tyynyliinaa. (niin meil on kumpiki ollu talvivauvoja ja aika kylmäkätisiä/jalkaisia pitkään)
 
lääkäri takana ja saikku jatkuu, nyt taas kuukausi eteenpäin ja sitten lääkäi jolloin taas kuukausi eteenpäin ja sitten alkaakin mammaloma.Paikat onneksi pysynyt kiinni, ei ole siis supistelut tehnyt hallaa:)lääkäri kirjoitti saikun syyks taas ne supistukset + uutena siinä luku "häpyliitoksen avautuminen" ennen 37 raskausviikkoa...eli siis tuon niminen vaiva saattaa olla mun kipuilun syy...
sykkeet: 150
liikkeet: ++
sf mitta: 28cm
hemoglobiini oli 113, rautaa olen siis jo jonkin aikaa syönyt
ei kai muuta kummempaa, perusjuttuja:)

Mimmi84+toukka 25+1
 
mulle vois lisiä tonne sen tyttölupauksen =)
täällä on lomaviikkoa vietetty,ylihuomenna ois töihin paluu edessä.hieman hirvittää kuinka jaksaa siellä olla,jalat on lähes 24/7 ihan kun tönkkösuolatulla muikulla,tuntuu että puutuu ja pistelee ihan jo istuessakin,saati jos kävelee,niin kivut äityy tuntumaan kasvukivuilta.saa nähä miten tuo lähihoitajan työ onnistuu.ei kyllä ois kun reilu 3 viiikkoa enää,sitten jään kotiin esikon kanssa odottelemaan äitiyslomaa.ihan outoa kun nyt jo näillä viikoilla alkaa paikat krakata,esikkoa odottaessa sitä puksutin töissä vuodeosastolla vielä viikolla 31+ jotain eikä tuntunut missään.mutta niihän sitä sanotaan että jokainen raskaus on erilainen ja täällä se ainakin pitää paikkasa.mut mä palailen tässä paremmalla ajalla lukemaan tarkemmin teijän muiden kommentteja,jaksuja kuitenkin kaikille mammoille :heart:
mimma ja typy 23+5
 
Lillikka
Fanttomi Kuulostaapa upeelta sun isyyspakkaus! Hitsi kun ei tullut esikoisen kohalla mieleen kasata. Toi vauvan tekninen hoito-opas on ihan ykkönen, selailin joskus kirjakaupassa melkein ääneen nauraen!

Anve ihanat vermeet oot ommellut =)

Vauvan nukkumisesta Me puettiin lämpimään potkupukuun ja alussa laitettiin peitto tiiviisti pakkauksen ympärille, hyvin toimi. Poika 1v7kk ei vieläkään osaa käyttää peittoa ja nyt alkaa olla jo tosi kylmä öisin sisällä, kun ei oo tuo kaukolämpö vielä päällä… kerrostalossa asustellaan ja ootellaan pakkasia, jotta sisälläkin tarkenis.

Jazzy no johan osui puoskari kohille! Mistäs niitä lääkäreiden pätevyyksiä saikaan nykyään tarkistaa netistä :whistle:

Tänne kuuluu ihan hyvää. Oltiin viikonloppuna Jyväskylässä hotellilomalla, tai siis siippa huiteli metsässä etsimässä rasteja ja me oltiin pojan kanssa riekkumassa paikallisessa ihanassa leikkipuistossa. Tuli niin hyvä mieli, kun su-aamuna menin pojan kanssa kaksistaan hotellin aamiaiselle ja se siellä napotti hienosti syöttötuolissa ja veti jugurttia naamaan kaikessa rauhassa sillä aikaa, kun mä kävin hakemassa lisää ruokaa. Olin varautunut siihen, että vaikeeks menee ja huutoa ja ruuan heittelyä tulee, mutta hienosti meni! Ei siis ole vielä kauheesti kokemusta, miten ollaan yksin tuon vintiön kanssa ravintolassa, mitä nyt kauppakeskuksen kahviloissa on syöty purkkiruokaa useesti.

Flunssa vähän painaa, eikä mitään roppeja saa ottaa eli kärvistellään nyt sitten. Vatsa ei kauheesti nukkumista haittaa vieläkään, mutta reippaasta kävelystä alkaa aika herkästi ahistamaan jossain bikinirajan kohilla eli iisisti pitää kyllä ottaa. Ihanaa olla vatsa pyöreänä =) ja johan meitä lykästää, kun kaupat on täynnänsä tunikoita, eikä tartte heilua olmin värisissä mammapaidoissa. Mikä onkaan, että jopa HM:n mammaosasto on täynnä ihan kamalan tylsän värisiä vaatteita?

Onpas tosi monella kauheesti liitos- ym kipuja, jaksamista ja parempaa oloa kipeille!!!:hug:

Lillikka 28+0
 

Yhteistyössä