***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

kiitos kaikille lohduttajille ja rauhoittelijoille :kiss: onneks tytöllä meni tää ilta jo vähemmillä itkuilla.oon juottanu sille neilikkavettä (yäk!),sen kuuulemma pitäs tappaa ne kihon munat mihin lääkkeet ei vaikuta,tiiä sitte mutta eipä tuosta kai haittaakaa oo.ja annoin vielä yhen ylimääräsen pyrvin-tabun.pyykkikones on laulanu monta päivää eikä loppua näy mut tuleepa ny petivaatteet pestyä ainaki :) nallet on pakastimessa paleltumassa,voi raasuja:'( voiko olla niin et perheestä vaan yks saa matoja ja muut säästyy??kun muilla ei tosiaan oo oireen oiretta eikä oo matoja näkyny,ei kyl oo niitä etittykään mut..kerranki on kuopuksen käsienpesuaddiktiosta tainnu olla hyötyä.välillä on hermo menny siihe ku se lotraa vessassa jatkuvasti mutta jos sen takia terveenä pysyny ni saa jatkaa samaan malliin!!mä nyt aattelin et jos jatkan siivoja päivittäin niin et vaihdan petivaatteet,kylpypyyhkeet,pyyhin ovenrivat ja pinnat niin eiköhän me selvitä tästä kunnialla,niin ja käsienpesun kans ollaan extratarkkana vielä pitkään,ties vaik säästys syysflunssaltaki siinä sivussa.
 
Huomenna lääkärineuvola itselläni ja otan tytön mukaan jotta lääkäri vilkaisee noita hänen näppylöitään. Niitä on taas tullut lisää mutta kuume on laskenut. En saanut tänään langan päähän ketään lääkäriä, ainoastaan kärttyisän sairaanhoitajan ja neuvolan täti ei osannut sanoa mitään kun soitin. No huomenna ollaan paljon viisaampia toivottavasti ja toivottavasti omat asiat olis kanssa kunnossa. Täytyy tosiaan varmistaa ettei tuo vaan parvoa ole...

Raudasta mulla siis koko kesän hemppa oli satasen pinnassa mut nyt lähtenyt vasta nousuun tuplaobsidankuurilla ja ferronolilla sekä mustalla makkaralla. monta kuukautta oon noita syönyt ja nyt hemppa 120.
 
Jääräpää: mä kans ajattelin viedä tuon meidän 8kk ikäisen huomenna lääkäriin näytille.. on niin pahan näköinen tuo sen ihottuma tuolla alapäässä :/
Toivotaan et meil kumpasenki pienillä aamulla on parempi päivä!! :hug: ja on se ihan hyvä muutenki et käyt näyttään lääkärille, jos kuitenki on siitä rokotteesta johtuvaa, ni sit tietää ku mietitään seuraavaa rokotusta. Meil kävi kans nuin et th ei osanu sanoa mitään, käski vain loppuviikosta mennä lääkäriin jos oireet pahenee :/ en tiiä onko ne pahentunu, mut ei ne ole parantuneetkaan.
 
Murunen: elä nyt vallan mahottomaksi heittäydy!! Jos teillä muilla ei ole oireita ja oletta lääkkeet syöneet, ni en vaihtaisi muiden kuin tytön lakanat ja käsipyyhkeet.. toki käsien pesun kans pitää olla tarkkana, mut elä kuitenkaan hysteeriseksi ala! Väsytät vain turhaan itsesi!! :hug:
 
Huomenta kaikille!

Murunen meillä ei oo pojalla ollut noita kihomatoja, mutta itsellä oli joskus yläasteiässä! :O Se oli aika kauhea kokemus, mutta meni muistaakseni yhdellä kuurilla ohitse, mistä lie sitten sainkaan noi silloin.
Peesaan myös anvea, että ei sun enää kaikkien lakanoita tarvitse päivittäin vaihtaa, jos kerta muilla ei ole oireita. Kun kaikki on kuitenkin syöneet lääkkeen, niin eiköhän se tapa ne pirulaiset, eivätkä ehdi lisääntymään, vaikka olisikin jollekulle muulle perheenjäsenelle tarttuneet, mutta eivät vielä oireita aiheuttaisi.

Toivottavasti anve ja jääräpää teillä lapset pian tervehtyy! Ja lähde vaan anve reissuun tuulettumaan. Miehet osaa myös hoitaa sairaita lapsia hyvin ja tunnollisesti! :D

Mä soittelin eilen töihin ja siellä ei ole tällä viikolla ollut yhtään parvotapausta, joten näyttää siltä, että maanantaina pääsisin vihdoin takaisin hommiin! Jos nyt vaikka pääsisi sitten sen loppuajan, 10 viikkoa, olemaan töissä ilman ongelmia. Olisi kyllä ihanaa, jos vointi pysyisi viikolle 32 asti hyvänä ja kroppa sellaisessa kuosissa, ettei tarvitsisi saikulla olla. Noin niin kun oman mielenrauhan kannaltakin se olisi aivan mahtavaa!

Hei onko täällä muuten ketään muuta yrttiteestä innostunutta? Nettijuttujen perusteella en oo oikein uskaltanut juoda muuta kuin rooibosteetä, mutta sattuuko joku tietämään, mitä muuta mahdollisesti voisi juoda? Vadelmanlehtiteetä vissiin raskauden loppuvaiheessa ainakin suositellaan ja sitä olenkin ajatellut hankkia. Oon myös miettinyt, että kun noita rooibosteitä löytyy myös ihanasti maustettuina, niin mitäköhän kaikkea mausteita uskaltaisi juoda teenä (esim. kanelia, neilikkaa, inkivääriä ym.)?
Itse oon siis vannoutunut yrttiteiden käyttäjä, kofeiini ei oikein sovi mulle ja sen takia kahvi ja normitee ovat jääneet pois käytöstä jo kauan sitten.

mamadread ja ihme 21+6
 
Iik! Meillä jyllää töissä enterovirusepidemia, joka aiheuttaa aivokalvontulehdusta :snotty: Taidan lukkiutua omaan huoneeseen loppuviikoksi ja tuplata vitamiiniannokset. Ei voi olla taas sellainen tuuri, että lomamatkan ekana päivänä toinen meistä sairastuu kunnolla ja toinen sitten loppulomaksi! Ja vielä kun buranat tms. on kielletty, niin melko ikävä loma on tulossa jos näin käy : /

Oi, kuulostaa ihanalta tuollainen siivooja, jennyli. Täällä on kanssa oltu rättiväsyneitä viime aikoina ja viime yönä heräsin enää kerran (mikä on siis harvinaista mulle) ja kellonsoiton jälkeen olisi hyvin mennyt vielä muutama tunti (mikä on siis extraharvinaista). Voisi vain käpertyä takaisin peiton alle juomaan kuumaa kaakaota :D

Jääräpää: toi musta makkara oli muuten loistava vinkki! Mietinkin, että mikä olisi sellainen hyvä ruoka, josta saisi rautaa, kun maksa on kerran kielletty. Tosin viime viikonloppuna sorruin maksalaatikkoon...

neitoperho & toukka 22+6
 
Täällä on ollut muutaman päivän jotenkin ihmeellisen väsynyt ja haluton fiilis, arki tuntuu toistavan itseään tosi kaavamaisesti ja mikään ei oikein huvita. Joka päivää samaa tylsyyttä, kauheen aikasin ylös ja töihin, töissä kahdeksasta neljään ja sitte kiireellä takas kotiin lenkkeilyttämään koiraa ja tekemään ruokaa. Illat kuluu kauhean äkkiä ja seuraavana päivänä sitten sama juttu.

Mieskin jotenkin ärsyttää kun ei tartu toimeen tarpeeks tehokkaasti mun mielestä. Siis kyllähän se esim. imuroi tällä hetkellä varmaan enempi kun minä, mutta tuntuu, että mulle jää silti enempi kotitöitä kun sille. Eilenkin sanoin sille että alkaa tekemään ruokaa kun oon koiran kanssa ulkona, no eipä kuitenkaan ruennut vaan mä sain tehä ne ruuat sitten koiranlenkityksen jälkeen.

Muutenkin on tullut sanomista, eilen riideltiin siitä, pitääkö ulkoilupuku laittaa vaatekaappiin vai voiko se olla eteisessä. Tosi tärkeitä aiheita siis.. :stick: Pinna vaan itsellä aika kireällä pakko myöntää. En tiedä johtuuko raskaudesta vai onko muuten nyt vaan tällanen fiilis. Toivoa sopii että tulis parempi mieli suht nopeeta.

Hampiainen 26+1
 
Hampiainen Täälläkin pinna aikas kireällä! :kieh: Ja pimahdan ihan pikkuasioistakin välillä. Jospa se kuuluu asiaan...

Jennyli Mä mainostin miehelle, että yhdelle meidän keskusteluporukan mammalle on tulossa siivooja. Mies sanoi, että no, miks me ei otettais kans. :) Ehkäpä sit, kun tää hoitovapaa loppuu ja äitiysloma alkaa. Mitähän tuollainen maksaa? Oishan se luksusta, kun kävis siivooja auttamassa silloin tällöin, kun kuitenkin alkuvuodesta on vauva ja 1v5kk jaloissa pyörimässä.

Mandy ja pallero 22+6
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille!

Ja tsemppi :hug: sairaita hoitaville tai itse sairaslomalaisille.

raudan imeytymiseen vaikuttaa paljon se, mitä muuten syö. Siis rautapitoiset ruuat ja valmisteet imeytyy paljon paremmin, jos niiden kanssa ei ota mitään maito- tai kalsiumtuotteita. Myös vilja heikentää imeytymistä. C-vitamiini taas parantaa, joten vaikka marjojen kanssa on hyvä noita syödä.

Mieliala on mullakin ollut aika herkkä, vaikka oon hyväntuulinen eikä oo kipuja ym nyt tällä viikolla ollut, niin ärsyynnyn tosi helposti (mm. taustamusiikista töissä, joka ei oo ennen häirinnyt). Tuntuu että haluais olla vaan ittekseen. Puoliso on onneksi tosi ihana, ja mm. tekee mulle yleensä iltaisin ruokaa ja hoitaa aina imuroinnit (kun mua alkaa supistaa jos imuroin, ennen jaettiin puoliksi), ja mä saan olla vaan rauhassa ja vaiks lukea kirjoja :)

yrittiteet on mua ihmetyttäneet, kun joissain EU-maissa suositellaan raskaana oleville ja meillä on kielletty. Oon sit järkeäni niissä käyttänyt, ja juonut rooiboksen lisäksi minttuteetä, ruusunmarjaa ym marjateitä ja sitruunamelissaa. Noista en oo löytänyt sellaisia rohdosvaikutuksia, jotka mua epäilyttäis. Mutta tietysti jokainen oman harkintansa mukaan, ei neuvola noiden käyttöä suosittele. Niin ja mausteita käytän ihan normaalisti, inkivääristä vain luopunut.

donter 25+5
 
Lillikka
Rintatulehdus on tosiaan karmee, jos pahaksi äityy. Mä jouduin paiseen avaamiseen Meilahdessa ja olin ite ihan rikki asian suhteen, meinasin lopettaa imettämisenkin 6 viikon jälkeen, jos se ois ollu tollasta kärvistelyä ja tulehduskierrettä. Imettäminen sinänsä oli tosi ihanaa ja onneksi tostakin tulehduksesta toivuin, mutta aika kauan siihen meni. Mutta siis villahuivit todellakin rintojen suojaksi ulkona, eikä kekkaloida partsilla saunajäähyllä (niinkun tää aivoton mamma teki…). Kaikki tosta tulehduksesta varoitti, mutta enpä sitten kai taas ajatellut, että omalle kohdalle tulisi! Hohhoi….

Imetys Mä imetin 7kk ja sitten poika sanoi, että kiitos ei enää jaksa tissillä keikkua. Pumppaamista en harjoitellut ennen kuin oli pakko tossa tulehduksen keskellä ja sitten olikin tosi kamalaa yrittää kipeestä rinnasta ekaa kertaa opetella jotain saamaan ulos. Ehdin lainassaolleen rintapumpunkin palauttaa eli taidanpa ostaa uuden ja kokeilla sen käyttöä hyvissä ajoin, että sitten osaa, jos on tarvetta.

Imetystyyny mulla on, mutta esikoisen kohdalla mietin aika aikasessa vaiheessa, että on paras opetella imetystä kaikissa mahdollisissa tyynyttömissäkin olosuhteissa, ettei kesäreissuilla jne tule tenkkapoota huoltsikan vessassa. Kotona tuli eniten käytettyä ihan tavallista litteetä sohvatyynyä.

Yksi hyvä vinkki täältä kaksplussasta oli, että kaikki ummetukseen viittaava kannattaa hoitaa pois ennen synnytystä. Jos tulee tikkejä ja muuta mukavaa, ei ole todellakaan kiva niiden välistä punnertaa mitään kuivakkaa tavaraa ulos!!! Mulla toimi luumu parhaiten, leseistä ja activiasta ei ollut mitään iloa.

Kantoreput Meillä on baby björnin reppu ja se on kiva, kun vauvaa voi kantaa myös naama menosuuntaan, mutta Manducassa näyttää olevan paljon parempi ergonomia vauvalle. Lonkat sammakkoasennossa jne. Tekisi vähän mieli ostaa se.

Voi tota etusivun kuvaa. Haluaa sen tytön….!!!!

Lillikka 27+3
 
Yrttiteet: Mä olen juonut samoin rooibosta, kaikilla mahdollisilla mausteilla. Neuvolassa kysyin asiaa ja sanottiin, että rooiboksen lisäksi voi juoda ruusunmarja, sitruuna- ja kamomillateetä.

Mulla on ollut ihan järkyttävää jäykistelyä ja kipuilua nyt muutaman päivän ajan nivusissa ja häpyluun kohdalla. Välillä tuntuu ihan kuin koko alapää olisi tulessa. Huomenna saan yhdeltä kaverilta tukivyön lainaksi ja katsotaan auttaako yhtään. Kävely alkaa olla vähän hankalaa, mutta töihin olen kyllä joka päivä raahautunut ja täällä sitten istun koneen ääressä koko päivän.

Tänään olin myös sokerirasituskokeessa ja se meni onneksi ihan ok. Tuli vähän oksu-olo mutta pääsin sitten makaamaan, niin odotus ei ollut kovin paha.
 
Heippa kaikille joulukuisille mahan räjäyttäjille!

Olen 30-kymppinen pääkaupunkiseutulainen ja odotan toista lasta LA 14.12. Jorviin mennään synnyttämään ja tarkoitus olisi aktiivisynnyttää. Meillä oli pitkä ja risuinen tie saada tämä masuvauva alkuun& pysymään kohdussa, mutta nyt kaikki on hienosti. Nyt vasta uskalla ajatella ja hieman nauttiakin raskaudesta. Tänään ostin vauvalle sairaalasta kotiintulovaatteet samalla kun ostin esikoiselle kalsareita. Jännää ;)

Olen taustaillut ketjussanne ja vihdoinkin sain ilmoitettua itsestäni :wave: Esikoista odottaessani olin aktiivisesti silloisessa pinossa ja kerran tapasimmekin vauvojen kanssa!

Tsemppiä matojen ja sairastelujen kanssa!

t. Soippa ja masuvauva la 14.12 (rv jossain 24/25 tienoilla)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä käy siivooja joka toinen viikko ja on sen kaks tuntia, on kyllä ihanaa kun silloin ei tarvi iten kun pyyhkästä lattiat ja pyyhkiä pölyjä sieltä täältä =) , hintaa lystille tulee aina sen 54 € kerta, mistä saa sitte verottajalta sen 60 % takasii.

Pojan kanssa en meinannu päästä laitokselta pois, kun oli niin kovat ja pinkeät tissit, et epäilivät että ois rintatulehdus tuloillaan. Mut, onneks pääsin pienen ruinaamisen jälkeen kotiin hoitamaan itteäni ja mulla autto parhaiten sauna, oli jotenkin helppoa kun lauteilla istuin pyyhkeitten päällä ja hieroin kovettumat pois, maitoa virtas lämmön vaikutuksesta ihan itekseen ulos. Eikä mulle sit ikinä sitä tulehdusta tullukkaan.

Myyris 25+0 POKS
 
Neuvolalääkärillä käyty ja meillä on niin hätäinen lääkäri et on tosi nopeesti valmis joten kommenttina oli että kaikki kunnossa, mitään ei eritellyt. Uskottava se sitten vaan on! RAuta-arvot oli heti laskenut 120:sta 116:een kun vähän vähensin rautaa eli täytyy jatkaa rautaisella linjalla. Tosiaan syön myös sitä pitkävaikutteista c-vitamiinia raudan imeytymisen parantamiseksi. Ja rautalääkkeet kannattaa ottaa tyhjään vatsaan ja olla syömättä seuraavat kaksi tuntia. Mulla on ummetukseen auttanut tuo obsidan-kuuri joka on löysentänyt sopivasti mahaa.

Oli sitten tytärkin mukana siellä lääkärineuvolassa ja näytin niitä näppylöitä terkalle ja lääkärille. Lääkri ei ollut iloinen että hoidatin tyttöäni samalla kertaa. Totesi kuitenkin että mitään rokkoa tuo ei ole. Loppu jäikin epäselväksi eli en mtiedä mistä johtuu mutta tänäänkin tullut parin sentin (halkaisijaltaan) paukamia eri puolille kehoa. Kuumetta ei enää ole. Terveydenhoitaja sanoi että mahassa näpyt näytti vähän enterorokolta mutta muut paukamat olivat sellaisia joita hän ei ollut koskaan ennen nähnyt. Rokotteesta kuulemma tuskin voi tuollaisia tulla. Nyt ei auta muu kuin odotella jos paukamat häviää itsestään tai muuten täytyy mennä erikoislääkärille. Parvo ei kuuiemma näillä viikoilla ole enää vaarallinen, siinä oli joku 24 rv se vaarallisuusraja. Mulla siis tänään rv 27+0.

Vauvavakuutuspäätös tuli vihdoin iffiltä ja sain kuin sainkin sen lisäselvitysten jälkeen!
 
Viimeksi muokattu:
Helou!!

Täällä melkoisen kuollut mamma!! Meillähän kaksoset oksensi tiistai illasta/yöstä ja tänäaamuna, kun sain isot hoitoon aukesi hanat sitten mulla:x
Tähän asti oo ollu ihan sängyn pohjalla mutta nyt on mustikkasoppa pysynyt jokusen tunnin sisällä niin selkä ja lonkkakivut ajoi mut ylös sängystä!!
Aivan karmeeta,edes ruokalusikallinen nestettä ei pysyny sisällä, nousi lämpö ja siinä oksentaessa pissasin housuunkin:ashamed:
Lopulta en enää tiennyt mikä paikka on kipein kun selkä ja lonkat veti makaamisesta ihan tuleen:O

Niin jäi siis neuvolat ja vaunujen hakemiset tältä päivältä: / Nyt vaan toivon ettei toi 10kk kuopus saa tautia!!

Tällainen pikaraportti ja painun sohvalle huilaamaan!!:wave:
 
Jääräpää: onko ne paukamat teil sellaisia ryhelmäisiä sormen pään kokoisia jotka sit puhkeavat ja sieltä alta tulee kirkkaan punainen pohja tai sit kuivuvat siihen paikalleen? Meil tytöllä nuo näpyt mitä on tuol alapäässä on sellaisia. Sit pitkin vartaloa on erikokoisia vesikelloja jotka seuraavana päivänä on joko kuivuneet (+ isontuneet) tai sit puhjenneet ja sieltä paljastuu se kirkas pohja.
Me saatiin ohjeeksi et Bacibaktia punoittaviin kohtiin, sekä särkylääkettä säännöllisesti. Oon sit laittanu tytölle Burana ja Panadol suppoa vähän vuoronperään. Tai päivällä hoidin PAnadolilla ja nyt yöksi laiton Buranan, ku ajattelin et jos se vähän hillittis tuota kutinaa.
Mä en sinuna jäis enään v.lopun yli katsomaan jos tyttö on kovin kivulias tai kutiava vaan varaisin jo huomiselle lasten lääkärille ajan.

Pitäkää peukkuja et meillä ens yönä nukutaan.. tämä äiti on melko poikki, ku on käytännössä viimeiset 2vk nukkunu 1-2h pätkissä ja viimeyön 3h yöunet 15-30min pätkissä (onneks sain tytöt yhtä-aikaa päikkäreille et sain tunnin itekki nukuttua). Mieski laitto äsken viestiä et ovat reilun tunnin päästä täällä..

Jennyli: ei kuulostamukavalta tuo teidänkään tilanne.. paranemisia ja pikaisia sellaisia!!! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään muulla yöllä käsien puutumista? Monta kertaa yössä herään siihen, että kädet on ihan puutunnu. Samoin selkä/lonkka on alkanut vihottelemaan, saattaa vihloa jalkapohjaan asti. Kävely on sillon tosi vaikeeta, mut taas hetken päästä se saattaa sujua paremmin.

Tesmis 26+3
 
Tesmis Mä heräsin yks yö siihen ku mulla oli vasen puoli kokonaan puutunu jalasta päähän ja satunnaisesti kädet puutuu öisin,mut mulla yleensä samalla kertaa tulee migreeni joka puuduttaa lähes aina jommankumman puolen ja puhekaan ei onnistu,tosin nyt yöllä en jäänyt odottaa että koska alkaa päätä jomottaa.En oo ajatellu että johtuis raskaudesta,mut toisaalta mulla on yleistyny tuo migreeni ja puutuminen raskauden myötä eikä kukaan osaa sanoa että miks ja luulen että nukun niin oudoissa asennoissa että kaikki menee tuolta niskasta/selästä sitten jumiin ja alkaa särkee ja puutuu,myös selkä yms säryt on tuttua,vetää jalkaan asti ja tuntuu tosi häijyltä,neuvolasta asiasta sanoin niin terkka antoi vaan fysioterapeutin numeron että soita sinne ja pyydä verryttelyohjeita,tai sitten saikkua jos menee tosi pahaks.
 
anve mun tytölläni niissä paukamissa ei ole rakkuloita ollenkaan eli ei mitään sellaista mikä puhkeasi. muuten laikut ovat koholla pari milliä ja laajenevat vanhetessaan ja ovat punaisia. Jopa parin sentin halkaisijaltaan. Nuo paukamat häviävät reilussa vuorokaudessa ja syntyvät uudestaan toiseen paikkaan ja niitä on eniten pakaroissa, alaselässä ja reisissä sekä nyt myös käsivarsien takaosissa, poskissa ja kämmenen selkäosassa. Ne kutisevat jonkinverran mutta ei mahdottomasti. minusta näyttäisi nokkosrokolta mutta en sitten tiedä... Meno on ollut hänellä kovaa jo tänään joten nuo näpyt eivät ole menoa hidastaneet mutta ikävän näköisiä kyllä ovat. Edelleen vahvimmin epäilen sitä rokotusta kun googletin sen pakkausselosteen ja siinä luki harvinaisena reaktiona nokkosihottuma eli urtikaria.

Kävelystä mua alkoi naurattaa kun ajattelin että kävelen nykyään kuin ankka johtuen tuosta vasemman lonkan (tai jonkin tuolla lonkan sisällä) kipuilusta. Tätä on jatkunut jo reilun kuukauden ja nyt on pahentunut. päivissä on kyllä eroja mutta tänään on tarvinnut oikein irvistellä kun kaakerran eteenpäin tän kivun takia. Paikat ei kuitenkaan ole pehmenneet eikä auenneet joten tää on vaan kestettävä ja otettava huumorilla. Kuopuksesta mulla oli sama kipu mutta silloin se säteili ihan koko jalan pituudelta. Samaa kipua jatkui vielä synnytyksen jälkeen kuukausia kunnes vaimeni ja loppui.
 
saz
Moikka!

Muruselle tsemppiä niiden matojen kanssa! Toi on tosi inho ja ällö vaiva mut niiiiin tyypillinen lasten riesa. Eihän ne munatkaan muistaakseni ihan missä tahansa elä, että älä suotta väsytä itseäsi ihan vallattomalla puunaamisella.

Mä tossa alkuviikosta avauduin siitä kun viikonloppuna tuntu ettei kaikki olis kondiksessa, supisteli tosi kovaa jne. Mut gyne ei nähnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sano et ottaa vaan rauhallisesti ja kehon rajojen mukaan (ei tullut yllätyksenä....) ja olen tietenkin ollutkin masun voinnin mukaan. Mut nyt on alkanut vaivata alakerran "turvotus" jonka kyllä lääkärikin huomasi ja kommentoi et mahtaa olla kipee... :) Ei paljon lohduttanut :D Ja pukamat on tulleet kans. Ihania vaivoja... Lääkärin mukaan kuuluu asiaan eikä sen kummin kurkannut tonne peppuun mutta kyllä sieltä on aika paljon verta tulee aina kun isolla hädällä käyn. Siksi vähän ihmetyttää et voiko se olla tosian ihan ok.

Mulla kävi ton imettämisen kanssa esikolla niin, että pidin sitä ihan itsestään selvänä asiana et imetän noin vuoden ja sit mulle kävikin niin että maito vaan yksinkertaisesti loppui muutaman kuukauden jälkeen. Nyt en oo siis elätellyt mitään toiveita sille että tällä kertaa se maito riittäisi yhtään pidemmälle. Kunhan nyt edes alkuun tulee ja kunhan yrittää ja tekee kaikkensa niin ei voi ainakaan itseään syyttää jos se maito taas loppuu. Onneks on tänä päivänä korvikkeet! En suosittele kenellekään ottaa paineita asiasta, ei se auta mitään eikä ketään. Kyllä niistä korvikelapsistakin ihan kelpo lapsia tulee :)

En nyt taas muista mitä kaikkea pitikään kommentoida... Mut kaikille tsemppiä ja ihanaa kun ollaan jo syyskuussa! Enää kaks uutta pinoa ja sit on jo meidän kuu!!

T:Saz ja papu, viikkoja öööööö... ehkä 25+0, jokatapauksessa poksauttelupäivä :)
 
Huh, onpas rankkaa tän palstan lukeminen, tuntuu siltä, että kaikilla on ihan hirveitä kolotuksia ja vaivoja - oonko sitten ainoa, joka ei tunne oloaan pätkääkään raihnaiseksi? Ikääkin on jo reilusti yli 40, mutta ei mistään kolota vähäsimmässäkään määrin. Kaipa sekin voi vielä alkaa, mutten kyllä muista aiemmistakaan raskauksista mitää erityistä vaivaa. Varmaan on tuo ankara sohvaperunaharjoittelu tehnyt tehtävänsä - en nimittäin harrasta minkäännäköistä liikuntaa :whistle: .

SAZ - juuri tuota tarkoitin, kun kirjoitin imettämisestä. Se, että maito loppuu kahden kuukauden kuluttua itsestään on kyllä ihan fysiologinen mahdottomuus jos nimittäin pelkästään imettää. Jos sen sijaan läträä aina välillä korvikkeilla ikään kuin " varmuuden vuoksi" niin sen saa piankin loppumaan. Ja tää nyt ei ole mitään syyllistämistä vaan ihan vain toteamus. Itse en ole koskaan pitänyt imettämisestä mutta kaikki lapset olen imettänyt miltei 1 vuoden ikään asti. Koko toimitus on mielestäni aika rasittavaa (ja erittäin kivuliastakin ainakin ensimmäiset viikot) en pidä siitä rintojen esille kaivelusta enkä kyllä tunne mitään erityistä suhdetta muodostuvan vauvaan imetyksen aikana, ihan samalainen suhde meillä olisi ilmankin. Mutta äidinmaito lyö kyllä 6-0 korvikemömmöt ja siitä syystä olen aina imettänyt.

Myyris - kiitos saunaideasta rintatulehduksen hoidossa! Täytyypi kokeilla, rintatulehduksetta tuskin selviän tälläkään kierroksella!

Jälkisupistukset ovat minullakin aina toisesta lapsesta alkaen olleet todella inhottavia ja kivuliaita, yhdistettynä vielä imetyskipuun ne tekevät jokaisesta alkuviikkojen imetyskerrasta todella kamalia. Vaan eipä auta itku markkinoilla, onneksi vauva on niin ihana, että sen eteen tekisi mitä vain.
 
jipii!!tytöllä ei enää pylly kutia eikä matohavaintoja=) vielä se tehostelääke ens viikolla joka tappaa sit uudet näiden ekojen munista kuoriutuneet madot,i hope so..ja muilla ei oireita vieläkään.oon kyl edelleen tarkkana hygienian kans mutta en enää vedä övereitä:p .sitte iha muihin juttuihi vaihteeks.noi jälkisupparit on mulla ollu joka kerta entistä pahempia ,pelkään niitä melkee enemmän ku ite synnytystä..etenki imettäessä (joka on ihanaaaaaaaa:heart: ),sillä silloinha ne supistukset tuntuu todella pahalta.särkyläkettä sain popsia viimekski pakettikaupalla.mutta on siinä hyvätki puolensa tuossa supistelussa,mulla on kohtu palautunu normaalikokoon tosi nopeasti.apuva,mä en oo tehny viel mitää hankintoja vauvelille.vaunut onneks on,ne samat jotka on ollu meillä jo yli 7 vuotta mutta hyvin pelaa ja on siistit joten menee ne ny vielä yhellä.sänkyyn pitää ostaa patja(vaikka meidän vieres vauva kuitenki nukkuu vaikka aina päätän et opetan omaan sänkyynsä ;) ) ,pinnasuojus,turvakaukalo,vaatteita,makuupussi,vaatteita.kirpparille aion mennä kiertelemään jos sieltä löytys osa.otan äitiyspakkauksen sijasta rahan ni sillä ny saa jotaki noista ostettua.kuka laskee päiviä äippälomaan?? :wave: mä en jaksais oottaa..vielä 2,5kk:headwall: .mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille möhömahoille!!

murunen&nappula 24+1
 
Hara Mulla taas migreeni on huomattavasti vähentynny raskauden aikana, ihan muutaman kerran vaan koko aikana on ollut migreeniä, ennen sitä oli jatkuvasti. Kädet taas puutuu JOKA YÖ, tätä on varmaan jatkunnu jo pari viikkoa, et useamman kerran herään siihen, että joko molemmat tai toinen käsi on aivan puutunnu...
 
Kiitos Jennylille uudesta pinosta, ihanan kuvan oot löytänyt:heart:

Täällä on oltu pari päivää nyt sängyn pohjalla oikeen kipeenä ja flunssasena. Ja eilen sitten suoriuduin sinne sokerirasitustestiin eikä tuo kyllä ollut kummoinen. Vinkiksi vaan, että ottaa lukemista ja vaikka pikkueväät sitten heti testin loppuun, jos muuten ei syöminen jne heti onnistu.

Onki tullu niin paljon tekstiä, että mulla menee varmaan koko vkl näitä lukiessa=) Uudesta ketjusta bongasin, että aika monella on lapset sairastelleet ja itsekin olleet vaivaisia. Joten jaksamista, jospa sitä kaikki parannuttaisiin tässä viikonlopun aikana:hug:

Tesmis, mulla kans puutuu helposti paikat ja se johtuu siitä että nukun huonossa asennossa. Huomasin, että jos laitan esim tyynyn tai peittoa myttään polvien väliin tai ylempänä olevan jalan alle (jos se nojaa patjaa vasten), niin puutuu vähemmän. Ilmeisesti se tyyny vähän tasaa tota painetta, ettei hartioille tule niin kovasti sitä..lisäksi selkä "vääntyy" vähemmän kun on polvien välissä/alla tukena jotain. Ja mulla saattaa olla kans kumpiki käsi aika puutunu, jos noita apurityynyjä tai peittoa ei ole mytättynä alla. Tosi inhottava vaiva, mutta mulla on pääosin menny tolla ohi tuo.

Tervetuloa Soippa:flower:

Yrttiteehommista ja muista. Oon ite juonu nyt vaan tommosta valkosta teetä, jossa on joukossa jotain muutakin. Se ei taitane ihan varsinainen yrttitee olla kyllä ja niitä oon vältelly. Mulla ois tosi ihanaa inkivääriteetä (joka on muuten jouluna aivan ihana, tuoksuu tosi jouluiselle!!)..mutta en oo viittiny juoda kupillistakaan sitä koko raskausaikana kun tosiaan siitä inkivääristä oli vähän niitä keskenmenoepäilyjä. Toisaalta sitä sais vetää varmaan aika reilulla kädellä, mutta juonpa muita kun noita on. En muitsa oliko tossa valkoisessa teessä vähemmän kofeiinia? Vadelmateetä aattelin itekki hankkia sitten ennen synnytystä, sen mukamas piti valmistella vähän synnytykseen..mutta oikeesti kyllä aattlein et se on vaan hyvää:whistle: Mikäs se on se imetystee? Jotkuthan juo sitä, mutta en tiedä varsinaisesti mikä se on..kokemuksia?

Jääräpää, mulla auttaa ankkakävelypakkoon tuo varovainen joogaaminen tai venyttely. Toisaalta jos sulla on lonkassa ongelmia, niin tilannehan on eri mutta voihan se silti auttaa. Tuosta ankkakävelystä tulee nimettäin herkästi kipeeksi muutki paikat, kun se ei ihan luonnollinen tyyli ole kävellä. Mullahan ongelmana on tuo ristiselkä+häntäluu, mut ne pysyy kurissa tolla venytely/joogahommalla. Eli aika pienellä vaivalla. Mutta en silti esim kuntosalilla viitti tehdä isoilla punteilla mitään, ihan varmuudeksi..ja muutenkaan en nostele mitään raskaita.

Espoir, mulla itellä oli tossa aiemmin ihan hirveet (selkä)vaivat ja mietin että miten sitä näin "nuorena" ja esikoitsa odottavana voi olla näin vaivainen. Mutta nyt on selkeesti menny ohi osa vaivoista, että ehkä nuo on vähän kausittaisia ja toisaalta kii myös omasta kipukynnyksestä tai sitten siitä arjesta/työstä? Tietysti fyysisessä työssä sitä raihnaantuu helpommin, jos on vähäkää selän kans ongelmia (kokemuksella:D). Toisaalta luulen, että tässä raskauden myötä myös tottuu että sitä nyt vaan on vaivaisempi ja ehkä oppii jotain tekniikoita, millä sitä oloa saa parannettua.

Tesmiksellä tais olla melko epäilyttävät neuvolakokemukset. Ite oon vähä verrannu niitä sijaisen ja perusth:n esim sydämensykekuunteiluita ja sf-mittoja..ja ne on pysyny molemmilla onneksi samassa linjassa. Toisaalta jos on aina se "sama linja" (ja se on mitä on eli vaikka virheellistä), niin vaikea verrata. Inhottavaa, jos huolta tulee sitten siitä että mittaustulokset eivät ole sitä mitä piti. Varsinkin noihin sf-mittoihin tulee varmaan aika herkästi heittoa vertaillen eri mittaajia..kun kuitenkin se pitää pelkällä tunnustelulla tehdä, joten kokemuksella on varmaan iso merkitys. Mun mielestä nuo sf-mitat on siinä mielessä hassuja, kun joissakin paikoissa sitä ei ole mitattu kertaakaan vielä näille jopa yli rv 20 asti. Että alkavat vasta myöhemmin seurailemaan. Itehän just noiden takia jouduin aikaisin sokerirasitustestiin, vaikka en jaksa uskoa että mitään häikkää niissä on (toivottavasti). Tai ainakin se korjautuu ruokavaliolla, tuskinpa piikittelemään ainakaan joudun (eiköhän sen ois olossa jo huomannu jos tarvetta ois).

Täällä pitää lähteä nyt suihkun kautta lääkärivisiitille. Paranteluja kaikille ja mukavaa viikonloppua!:wave:

-metsis 24+1
 

Yhteistyössä