Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

donter:
Alkuperäinen kirjoittaja Metsätähtönen;22479682:
Etikkaa huuhteluaineeksi. Sillä kuulemma saapi pehmeäksi.
toinen juttu mikä tuli mieleen on ihan vaan kovalla höyryllä silittäminen. En muista miksi ainakin joissain vaipoissa on niin että ei saanut käyttää etikkaa huuhteluaineena, mutta lienekö ollut PUL kuoriin liittyvä juttu vai mikä, en muista. Muutenhan toi etikka toimii tosi hyvin, poistaa muuten epämielyttävät hajutkin ja pehmentää kankaat.
 
Tulin vielä kertomaan neuvolakuulumiset;

Painoa +300g/viikko
Hemppa 112
SF 31cm
Tarjonta RT
Kohdunkaula 2cm ja penmeä, kohdunsuu sormelle auki.
Vauva on lähtökuopissaan tosi alhaalla.. (siltä se tuntuukin!!)

Neuvolalääkäri kysyi, että olethan nyt ottanut rauhallisesti ja lenkit on nyt lenkkeilty? Minä siihen että joo... (eilen kävin lenkillä koirien ja kavereiden kanssa ja just ennen kotoo lähtöä siivosin). Muutoksia viikko takaperin tehtyyn tutkimukseen ei ollu muuta, kun että vauva oli tosi alhaalla. Sit ku mä totesin, että esikoinen meni 2 viikkoo yli niin lääkäri siihen, että tämän kanssa tuskin päästään laskettuun aikaan. Onneksi viikkoja on nyt kuitenkin hyvin kasassa. Kai se täytyy nyt uskoa ja ottaa iisisti. Mutta kun on sekin vaikeaa vaan olla ja maata.

Mites Jennyli sun tilanne, onko sulla tullu lisää muutoksia? Jännää kun meillä on sama la. ja synnäri. Tiedä vaikka oltaskin siellä samaan aikaan! =)

Käväsin kirpparilla takas tullessa ja löysin pojalle ison läjän tosi kivoja vaatteita. Myös tulevalle tytölle ostin parit huppulakit, yökkärit jne. Hitto kun ei taho löytyä muuta kun pinkkiä! Kokonaiset 12 euroa meni muovikassilliseen vaatteita. Yhessä pöydässä oli kaikki -50% ja just oikee koko pojalle.

Nyt takan lämmitykseen, ihanasti tulee lunta.

Anabela 34+6
 
Olipas mukava herätä lumiseen aamuun :) ja sade sen kun jatkuu... toivottavasti ei vedeks muutu iltaa kohden.

Tesmikselle onnittelut pikkuisesta tytöstä :heart:

Paljon oli taas tekstiä tullu, eikä taas muista mitä... tää dementtia on niin tuttu edellisistä raskauksista :)

Meillä on pienin sairastellu koko viikon ja sitä tässä kannellessa ja hoivatessa on oma olokin muuttunut aikasen tukalaks. Supisteluja on päivittäin ja useita, joskus jo ihan pysäyttää menemisen ku sattuu. Rupee olemaan pinniksestä nostelu ja pyllypyykille nosto jo ihan työn takana tällä mahalla, painaa kuitenkin tuo pikkujätkä jo melken 15kg :eek: Ens viikolla on neuvolalääkäri niin näkee sitten onko tuolla alakerrassa mitään muutoksia tapahtunut. Edellisten kanssa oon ollu sairaslomalla jo rv30 kun on kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt. Nyt ei olla sitten puolenvälin missään vaiheessa edes katottu mikä tilanne... ovat syntyneet kuitenkin molemmat 40+

Kysymys onko jollain muulla selälleen ollessa sellasta oloa, että vatsanahka olis 2 numeroa liian pieni??? Yöllä kun kääntyy selälleen niin rupee kiristämään vatsaa niin ettei pysty olemaan, ja se fiilis tulee samantien ku kääntyy. Koskaan aikasemmin ei oo tollasta ollu ja aikasemmat raskaudet oonkin nukkunu selälleen loppuun asti kun silloin en pystyny kyljelleen nukkumaan. Seisaaltaan tai istualteen ei tuollasta oloa ole :confused:

Kieltolistoista ilman kahvia ei voi elää... eli sitä tulee nautittua useampi kupillinen päivässä, maksalaatikkoa oon syöny muutamia kertoja ku se on huurta herkkua :ashamed: ja graavilohta on tullu syötyä ja kesällä niitä järvikaloja, joita pitäis välttää...

Cisu kysy voiko vauva vahingoittaa istukkaa... sanoisin, että ei voi. Mulla kakkonen potki istukkaa niin, että ultrassa näkivät sen jalan menevän sinne istukan alle/taakse eikä se mitään kuitenkaan istukalle aiheuttanut. Aika höttöähän se on ja toisaalta se kalvo sen ympärillä todella tiukkaa tavaraa :D

Anabela kyseli miten isompi lapsi on suhtautunut vauvaan. Meillä esikoinen oli just 3 täyttänyt kun kuopus tuli taloon, enkä kyllä huomannut minkäänlaista mustasukkaisuutta. Enemmän meillä ongelmia alko muodostumaan puolen vuoden iässä ku vaaveli lähti kunnolla liikkeelle. Kyllähän se esikoinen välillä imetysten aikoihin yritti saada kaiken huomion itselleen, mutta ei meillä mitään ongelmia siinä syntynyt. Esikoinen oli vielä päiväkodissa osapäiväsenä pari päivää viikossa, että ehkä sekin pienenti ongelmaa kun sillä oli ihan omat kuviot :D
Mä vaan pelkään, että nyt kun pienin on vajaa 2 ja täysin mammanpoika ku tämä tonttu syntyy niin siitä muodostuu ongelmia. On verran luja tahtonen ja itsepäinen tapaus, että varmasti kokeilee miten saan parhaiten äidin huomion... :O

Donter etikkapesu tekee pehmeää mutta voit kokeilla myös pehmittää niitä käsin "huovuttamalla" yhteen, mitenkähän tänkin taas selittäs niin muutkin ymmärtäis :confused: mä siis pehmitän niitä imuja hankaamalla, tuntee kyllä ihan heti ku pehmiää :) etikkaakin käytän mutta sitä hajua ei aina kestä

Kokoarviosta mä en luota ultralla tehtyihin kokoarvioihin ihan oman kokemuksen perusteella... esikoisen kohdalla sanottiin 3 päivää ennen synnytystä että on 3400g (kättärillä tehty kokoarvio ultralla) ja jätkä synty 4042g oma neuvolan täti sano, samana päivänä että 3,7-3,8kg. Kakkosen kohdalla neuvolassa arvioi viikkoa ennen syntymää noin 3,5kg ja toinen synty 3670g. Käsikopelolla kokenut ammattilainen saanut muutenkin kavereiden kokemusten perusteella paremman arvion kun ultralla.

Huomenna poksuu 35+0 :xmas:

Orchid ja tonttu 34+6
 
klementine taitaa olla sulla lähtö lähellä, eikä siis mikään vatsataudin poikanen =)

kadak kyllä sulla on jo melkoset viikot =)

Tesmis Kiitos synnytyskertomuksesta =) Saako vielä kysyä et paljon sulle tuli painoa ku sanoit et puolet on jo lähteny pois?

auringonpilkku multa otettiin se strepto-näyte reilu viikko sitten ja negatiivinen oli, et ei mun kohalla ainakaan siitä johdu..ehkä noi hormonit sit tekee sen.

onnea Jennyli tulevasta tätiydestä (meniköhän oikein??=) )

Orchid mun vatsanahka on seistessä ja istuessa usein liian pienen tuntunen, selällään maatessa en oo huomannu.

fanttomi ja POKSISTA POKS!!!!!

 
Ihan tuntuu hassulta lukea tätä palstaa, kun ei ole enää raskausajan vaivoja ja huolia.

Fanttomi kiloja tuli ekasta neuvolasta synnytykseen 13,5kiloa, ja 7kiloa on jo hävinnyt...Alkaa pikkuhiljaa mahtumaan jo omiin verkkareihin ja normi t-paidat tuntuvat omituisilta, kun eivät kiristä =)
 
Kiitos Fanttomi:heart: On tää aika ihkua kun monta vuotta olen kaivannut ja odottanut veljelleni omaa lasta. Hän on kuitenkin jo 36-vuotias. Nyt sitten haaveet toteutuu!! Ja josko saatais prinsessakin sitten sukuun ;)

Anabela meillä tosiaankin on sama La ja synnäri:wave: Joskus alkuunsa sulle vitsailinkin että tehdäänkö treffit sairaalaan ;)
Mä en kuitenkaan usko laskeettuun asti pääseväni...aikaisemmat synnytykset 38+2 ja 38+4 ja olisin valmis ottamaan vauvan vastaan nytkin viimeistään rv 38!
Mullahan on ollut 1.5vkoa nyt supistuksen estolääkitys kun kävin pyörähtämässä polilla. Kohdunkaulaa oli jäljellä 1.5cm (ultralla reilu 2cm), erittäin pehmeä, johtolinjassa ja sormelle auki. Joten muutoksia on kovasti minullakin!!
Tosta isompien lasten mustasukkaisuudesta senverran että tuon kuopuksen syntyessä kaksoset oli 3 vuotiaita eivätkä olleet mustasukkaisia. Ehkäpä se että heillä on toisistaan niin paljon seuraa oli osa syynä. Tänäpäivänä kyllä välillä huomaan että poikia harmittaa jotkut asiat pikkuveljessä tai siinä että pikkuveli saa paremman kohtelun. Kuopus taas on niin pieni vielä että mahtaako mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan vielä tuntea?! Mutta haasteellista on kyllä se että tuo kuopus ei vielä kävele ja hällä on tällähetkellä eroahdistus ja äiti hirmuisen tärkeä! Toivon että hän oppisi pian kävelemään, josko mielenkiintoa riittäis sitten enempi muuhun kuin äitiin ;)

Tesmiksen kilot on hienosti lähteneet tippumaan. Mulle on tullut nyt +10kg ja olisihan se mukavaa tulla puolet kevyempänä sairaalasta!!
 
Tesmikselle paljon onnea :flower:

mulle neuvolassa sanottiin kun kysyin yks kerta kirkkaasta vuodosta että on todennäkösesti jotain hormonaalista vuotoo.

tänään kävin taas neuvolassa:
painoa oli tullu 3päivässä 400g
turvotus ++
rr 132/81 ihan pikkasen oli noussu
pissa oli puhdas
sf mitta oli noussu 3 päivässä 1cm eli nyt huimat 36cm,on kuulema paljon lapsivettä.
tarjonta rt ja on ihan alhaalla jo
syke oli 130-140

piti kyllä taas kommentoida vaikka mihin mutta en nyt enää muista et mihin..pää lyö tyhjää ja on niin flunssainen olo : /

aarteeni ja pikkuinen 36+4
 
mulla ois huomen taas neuvola..mieskin on tulossa mukaan kun ei oltu niissä synnytysvalmennuksissa niin terkka haluaa nyt molemmat paikalle et pitää henk. kohtasta valmennusta. Ja sehän siis käski tutustua aiheisiin Synnytys ja Imetys ja molempien piti kirjottaa ko. aiheista kysymyksiä paperille, joita sit huomenna ois tarkotus käsitellä. MUTTA meillä ei oo kummallakaan mitään kysyttävää =) Enkä todellakaan väitä et tietäsin kaiken ko. asioista, mulla nyt ei vaan satu oleen mitään kysyttävää. Osaan kyllä kysyä sit ku on asiaa mut nyt ei vaan yksinkertasesti tuu mitään mieleen. Ja sit kun tosipaikka tulee ja synnytys käynnistyy niin joka tapauksessa soitan synnärille ja kysyn ohjeet esim. et missä asennossa pitää tulla sinne ja koska.. Eli saapa nähä mitä huomisesta tulee =)

Tosta mun on pitäny kysyä muuten jo muutaman kerran teiltä et mitäs toi nyt tarkottaa jos sanotaan et kohdunkaula on vaik 2 cm, ultralla 3 cm..Ni kumman pitunen se nyt sit on?? =) hihiiihihi..

Ja lisäks olikos se nyt niin et Nenäfriida oli yleisesti koettu paremmaks ku pikkuniistäjä?? =) Aattelin ostaa sen jo valmiiks ku se ei mikään jäätävän kallis ollu. Vaippoja ja liivinsuojia tarvitaan vielä kans..sit on kaikki =) JIPPII!!!

fanttomi & 35+0...ni ja puuttuuhan siis se vauvaki tietty :heart:
 
Onnea Piiaselle, Unelmahötölle ja Tesmikselle :flower:

Niin meidänkin pikkunen lumihiutale pääsi vihdoin tänään kotiin :heart: On ollut pitkät ja raskaat 4 viikkoa mut nyt päästään elämään tavallista vauva-arkea. Meillä venyi kotiinlähtö neidin hengityskatkojen takia, viimeisestä kun pitää olla kulunut viikko ennen ku pääsee kotiin. Syömisen ja muun puolesta ois päässyt kotiin jo viime viikolla. Mutta nyt siis kaikki kunnossa, syöminen sujuu sekä rinnasta että pullosta, harmi vaan että mulla on maidontulo tyrehtynyt huomattavasti niin että joutuu suurimmaks osaks antaan nyt korviketta mut toivo elää että jos se vaikka siitä nyt lisääntyis kun pitää tyttöä rinnalla mahollisimman usein. Painoakin on tytölle kertynyt jo huikeet 2410g ja pituutta 48,5cm :)

Unelmahöttö voimia sinulle, tiedän että on raskasta :hug:

En oo ehtinyt lukemaan kuin sieltä täältä vähän tätä ketjua niin jää nyt muu kommentointi.. katsotaan josko joku päivä vielä ehtis :) Jaksuja nyt kuitenkin kaikille tasapuolisesti :heart:

Lolli ja pikkuneiti (huomenna tasan 4 viikkoa)
 
Heippatii naikkoset!! me käytiin tänään jälleen kontrollissa lapsivedestä ja nyt oli veden määrä tasottunu, kontrollia ei tarvita enään joten ei lähetettä sairaalaan! huh...tai toisaalta ei huh...olisin ihan valmis ollut tästä mahasta jo pääsemään, tää ei oo enään hauskaa...ens viikolla neuvolaan niin selviää sf-mitta...mutta kasvanut se taas on. muuten oli neitokaisella kaikki hyvin, painoi 2.8kg, ja mahtavat megaposket oli kasvattanut :D samalla tehtiin sisätutkimus niin 2cm jäljellä ja 1cm auenneena tai jotain vastaavaa..mutta kaikki siis normaalisti.
meillä jyllää täällä kanssa kunnon flunssapöpö :( juniori on silmä-ja korvatulehduksessa ja viikonlopusta asti oli räkätautia joka onneksi on häipynyt, varmaan kiitos lääkekuurin... itellä on niin kipuinen olo että mutta ei tuu päälle kunnolla, mies kävi hakemassa tänään itelleen lääkekuurin poskiontelontulehdukseen ja on kanssa veto pois mutta ei edes saikkua saanut huomiselle :( esikoinen on ainoastaan terveiden kirjoissa, toistaiseksi..kaippa me tytöt sitten sairastetaan kunnolla ensi viikolla..
mitähän piti kommentoida muutakin kun omaa napaa..ääh!
UNELMAHÖTÖLLE hurjasti jaksamisia ja TESMIKSELLE onnitteluja paljon!!
nyt ei pää taaskaan toimi paremmin, sain junnun sänkyyn ja olisi hetki omaa rauhaa kun mies ja pimu painuivat lätkämatsiin joten taidan pistää aivot narikkaan ja koivet kattoon.. jaksamisia kaikille hurjan paljon!!!!!
mipe ja megaposki 35+2..
 
Jennyli, huomasithan, että laitoin jo porkkanakakun reseptin aamulla, eli löytyy tosta oisko nyt sivulta 20. Kannattaa kokeilla! Se on ihanan helppo resepti, aineet vaan sekotetaan ja sit uuniin!
Niin joo ja onnittelut tulevalle tädille!

Lollille onnea, ihanaa, että saitte pikkuneidin kotiin! Nyt vaan arkea opettelemaan! :heart:

Mulla on ollut se kuparikierukka esikoisen jälkeen ja se toimi tosi hyvin! Kaikillehan se ei sovi, mut eipä taida noi muutkaan ehkäisymenetelmät olla mitään satavarmoja, että sikäli mun mielestä ihan yhtä hyvä ratkaisu kuin mikä tahansa muukin.
Mä päädyin kuparikierukkaan ennen kaikkea siksi, että se oli ainut järkevä ehkäisyratkaisu ilman mitään ylimääräisiä hormoneja. Kierukka voidaan mun mielestä asentaa n. 6kk synnytyksen jälkeen. Asentaminen oli epämukavaa, mutta ei se nyt hirveesti enempää sattunut kun joku papakokeen otto tms. Pienihän se kierukka on kuin mikä! Asentamisen jälkeen pyörrytti jonkun aikaa, mutta se saattoi johtua siitä kun jännitti niin paljon. Ihaninta oli se, että seuraavaksi viideksi vuodeksi oli ehkäisy hoidettu!
Oon ajatellut uutta kierukkaa kunhan tässä nyt niin pitkälle päästään, mutta mietityttää kyllä, että millä se puoli vuotta ennen sitä mennään. Mä taas tosin ainakin esikoisen kohdalla kuuluin niihin, joilla se hormonitoiminnan käynnistyminen kesti sen puolisen vuotta, mutta uskaltaakohan sen varaan jättää...

Fanttomille piti kommentoida, että se käsikopelolla saatu kohdunkaulan pituus on aina vähän lyhyempi kuin ultralla saatu, koska sormella ei kuulemma tunne niin hyvin/pysty menee niin syvälle tms. Ultralla saatu on sitten tarkempi.

Kokoarvioista kun Orchid sitä paikkansapitävyyttä mietti, niin se tietokonehan antaa sellaisen keskimääräisen arvion ja sitten jokun heittoarvon, kuinka paljon se arvio voi suunnilleen heittää, tyyliin kokoarvio 2465g, heittoarvo +/- 360g. Se on muutenkin niin paljon mittaajasta ja mittojen paikoilleen osumisesta kiinni, että mikä saadaan painoarvioksi.

Kestovaipoista vielä semmonen kysymys, että millä ootte ajatelleet ihan vastasyntyneen vaipattaa? Kun käsittääkseni jotkut paketit falskaa aika helposti. Mä ajattelin kokeilla tollaista harso + kuori -yhdistelmää. Lueskelin jostain kestovaippasivuilta, että vastasyntyneelle ei edes tarvis mitään lisäimuja laittaa? Ajattelin, että noista harsoista saa kuitenkin taiteltua just sopivan tiiviin paketin ja lisäksi siitä tulee kohtuullisen ohut. Voihan sinne sit lisätä niitä imuja ja ehkäpä sellaisen ihoa vasten tulevan kankaan, joka poistaa sen kosteuden siitä iholta (riisipaperi tai sit se sellainen pestävä,kestävä -versio) vois olla myös hyvä? :confused: Nojaa, kait käytäntö sitten ohjaa... :)

mamadread ja ihme 32+6
 
mamadread: me käytettiin esikoisella just harsoja, tosin sellaisia flanelliharsoja kun asuttiin ausseissa ja siellä käytetiin niitä, ja kuoria. Pari imse vimsea oli kans jotka tuli äitiyspakkauksesta, mutta ne falskas. Tällä kertaa on siis kans noita flanelliharsoja, jos niissä vielä riittää imu esikoisen jälijiltä, vähän pul kuoria, parit villikset ja uutuutena sain kaverilta nauhavaippoja, joita vähän kummastelen. Luulen kyllä että ihan harsoilla pärjää pienen kanssa, ne on sit nopeat kuivatakin, kun vaihtoväli on niin pieni ja pitää pestä usein.
 
Kiitos tytöt munattomista ohjiesta, pipariresepti olisi kiva :)

Anteeksi jo etukäteen tilitys. Huoh, vedin ihan herneet nenään tänään neuvolassa, kun rupesivat vaatimaan mua vähentämään herkuttelua ja vetosivat siihen, että voin aiheuttaa vauvalle aineenvaihdunnan häiriöitä. Tuli niin kurja olo, että mua syyllistetään. On joo totta, että herkuttelen joka päivä jotain, mutta syön muuten hyvin ja terveellisesti. Ja siis on ihan aiheellistakin tuosta muistuttaa, mutta silti tuli paha mieli. Painoa tullut nyt 16 kg raskauden alusta ja harmittaa kertyneet kilot, onhan se aika paljon. Painoarvioksi antoivat vauvalle 3,7 kg, mutta onhan mulla jo hyvät viikotkin. No, yritän tsempata ton syömisen kanssa. :( Sokerit ja kaikki muut arvot on ollu koko ajan kunnossa kumminkin.

k&iso-ruu 38+6

:flower: isot halit kaikille jo synnyttäneille! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Fanttomi okke, saattaa johtua mullaki sitten ainaki osittain hormooneista, ku tosi moni täällä on huomannu ton aromin alakerrassaan ja oon vissiin ainoo heistä kellä on streptokokki positiivinen.
Piti vielä kommentoida tota teidän synnytysvalmennusta... Vähän hölmöä joutua keksimään väkisin kysymyksiä. Onko teillä niinku "pakollisia" ne käynnit, vai??
Ekassa raskaudessa kävin kerran ja oli niin ajan hukkaa etten menny enää. Pikkukakkosta odottaessa en menny kertaakaan ja kolmannesta terkka ei enää edes ehdottanu ku tiesi ettei mua nappaa :D

mamadread mä sain esikon jälkeen kierukan tasan 8vkoa synnytyksestä jälkitarkastuksen yhteydessä, oli tosin hormooni eikä kuparikierukka. En tiä onko sillä merkitystä...

Kokoarvioista esikosta sanottin käsikopelolla n, 3,5kg ja syntyessään oli 3490g. Kuopuksesta arvioitiin 3,5-3,7 kg ja viikon päästä syntyessään oli 3690g että mulla on osunut hyvin oikeaan. Tiedän kyllä tapauksia ettei oo osunu. esim.kaverilla sanottiin että käsikopelolla lähempänä kolmea ku kolmea ja puolta. olikin 4,2kg!!!!

Ihanaa että Lolli olette saanut vauvan kanssa kotiin :flower:

auringonpilkku ja Uuno rv34+6 Huomenna taas poksutaan...
 
Lolli Ihanaa että ootte päässy kotiin =) Nyt sitten vaan arjen pyöritykseen =)

mamadread joo semmä tiesinki et käsikopelolla ei pääse niin "syvälle" tai saa yhtä tarkkaa lukua ku ultralla mut silti ihmetyttää et miks ne molemmat luvut sit sanotaan ja kirjotetaan korttiin..no, kai se on ihan sama mut se on mua välillä askarruttanu =)

kadak kyllä mäki loukkaannun joka kerta ku mun painosta jotain huomautetaan, se vaan on ARKA paikka mulle...mut oon todennu et iteppähän perkele kiloni kannan!!ja mullehan on tullu ainaki +22kg

auringonpilkku valmennukset oli suositeltavia mutta ei pakollisia. Mä koin ne kans turhiks enkä siks halunnu osallistua ja mies ei vaan halunnu osallistua, joten yhteistuumin jätettiin ne väliin. Aion kyl sanoo sille terkalle huomenna et mun mielestä on jokaisen oma valinta haluuko käydä valmennuksissa vai ei. Mies ois toivonu käyntiä synnytyssalissa ja mä toivoin et se ois konkreettisesti saanu ohjausta esim. jonku baby björn-nuken kans =)

Ite oon opiskellessani käyny synnytyssalissa tutustumassa ja sillon on synnytys käyty hyvinkin tarkkaan läpi ja vauvan/lapsen hoitoa on eka harjoteltu koulussa jonka jälkeen oon tehny sitä työkseni niin uskosin et osaan kyl käsitellä vastasyntynyttä ilman et joku kertoo miten se täytyy tehä...Lisäks vois kuvitella et maalaisjärjelläki pärjää melko pitkälle, eiköhän muissaki kunnissa ne vauvat synny ja tuu hoidetuks vaikkei siel valmennusta järjestetäkkään. Eli meiän kysymyssaldo huomiselle on pyöree NOLLA =) Sanokoot mitä sanoo..

Palailen huomenna neuvolakuulumisten kera..

fanttomi & 35+0 :heart:
 
Moikkuli kaikille pitkästä aikaa!
On niin monta kertaa pitäny kirjottaa mut ei vaan oo jaksanu :/
Edelleenkin olen joka päivä käynyt jutut lukemassa.
Ensiksi tuhannesti onnea kaikille joilla oma nyytti on kotona tuhisemassa :flower:
Jennylille :hug: olet kyllä vahva nainen, olen täällä seuraillut taustalla että miten teillä menee.
Ihana huomata että jaksat positiivisella mielellä eteenpäin :)

Painosta: Mulla on nyt tullut 21kg!!! Herranjumala! :whistle: olen kyllä herkutellut, myönnän :ashamed: Mutta syön kyllä muuten terveellisesti. Ennen raskautta, söin "liiankin" terveellisesti. Ja nyt raskaana olen syönyt esim. suklaata enemmän kun koko elämäni aikana, oikeasti.
Eli toivotaan nyt sitten että edes 5kg jäis synnärille... Kun olen jotain tuttua nähnyt, niin ovat sanoneet ettei mulle kyllä paljoo painoa tullu. Sit kun kerron et 20kg, niin kyllä siinä pyörittelevät silmiään et mihin muka... Mut kyl ite huomaan sen, kädet ja reidet on kyllä saaneet osansa :)
Mulle ei neuvolassa sanottu painosta kun että se kuuluu asiaan kun olen ollut niin "pieni" ja et imetystä varten ihan hyvä asia vaan.
Ikävää Kadak että pahoitit mielesi neuvolassa. Mutta on meitä muitakin :wave: :)

( . ) Mulla oli tänään synnytystapa-arvio+ultra
Eli:
paino: +1,750 (viidessä päivässä!!!)
hb: 119
rr: 124/72
kohdunsuun tilanne: pehmeä, auki 1cm, pituus 3cm
Turvotus: -/+
Tarjonta: RT
Syke: +120-140
Liikkeet:++
Vauvan painoarvio 2,8kg
SF-mitta 34cm
Lapsivesi: N

Ja ai että ku oli ikävän tuntunen sisätutkimus! :'( Lääkärikin oli nuori ja "kylmä"
Vertakin tuli, vain vähän, mitä ei ole tullut koko raskausaikana.
Kysyttiin että näkyykös kumpi ois tulossa (rakenneultrassa pikkuinen piti jalkansa niin tiukasti yhessä et ei nähty) mutta nyt oli pikkuinen peppu ylöspäin tossa rinnan alla et saanut selvää.
Sanoi kyllä että ei ainakaan kivespusseja näy, mutta jos veikata pitäs niin veikkais tyttöä... Mut
ei kuulemma kannata vaaleenpunasella sisustaa... :)
Noh, itellä on koko ajan ollut tyttöolo, saas nähä kumpi tulee sitten oikeesti.
Sanoi myöskin että jos ei ole LA:n mennessä tullut, niin pitää mennä uudelleen painoarvioon. Kun olen niin lyhyt, ettei hirveästi yli 3kg menis. (eli vois sit ilmeisesti ajoissa alkaa käynnisteleen)

Meillä tällasta :)
Olen täällä taustalla saanut paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja teidän kirjotuksia lukemalla. Kiitos teille kaikille siitä :hug:
Ja anteeksi omasta puolesta että olen niin saamaton tänne kirjottaan ja kommentoimaan teidän juttuja. :) olette kaikki ihania!

Hyvää odotusajan loppua :heart:
Julia ja kultapossu 37 POKS!! (en ikinä uskonut pääseväni näille viikoille :) )

p.s. mua neuvottiin työpaikalla käydessä että, mene kävelylle niin vauva laskeutuu. Seuraavana päivänä kävin puolen tunnin kävelyllä ja kun pääsin kotia niin oli kyllä lantio ja selkä niin tulessa :/
Ja kuinka ollakaan, vauva laskeutui :)
Minähän en ole voinut lenkkeillä taikka liikkua ollenkaan niinkuin ennen raskautta supistusten ja selkäkipujen takia, niin senkin takia varmasti lasketui liikkumisen takia :)
Että vink vink :)
 
klementine Ootkohan päässyt kuitenkin tositoimiin tuon "vatsatautisi" kanssa? :) Jännityksellä jään odottelemaan. Meinasit tulla kertomaan ultrakuulumisia vielä tänään.. Ei oo vielä kuulunut. Hmm..

Tesmis Kiitokset synnytyskertomuksesta! Mukavaa, että toipuminen on ollut nopeaa.

mamadread Kiitos porkkanaleivoksen ohjeesta! Pitää kyllä laittaa ylös ja tehdä tässä joku päivä. Ehkäpä viikonloppuna. :p

Jennyli Onnittelut tulevalle tätille täältäkin! :)

Orchid Mulla tuntuu yöllä herätessä joskus tosi kovaa kiristystä. Nukun siis aina selällään. Niin viime raskaudessakin. Nyt vaan oon joutunut välillä käänytmään kyljelleen, kun tuo kiristys/kipuilu on niin kurjaa.

Lolli Mukavaa, että olette päässeet kotiin. :) Siitä se elämä lähtee rullamaan. Hyvän kokoinen tytteli jo on. Tsemppiä arkeen!

kadak Aika ihmeellistä alkaa tässä vaiheessa raskautta puuttumaan toisen syömisiin. Kyllä mä tekisin just niinku itestä tuntuis parhaalle. Jos sä syöt terveellisesti, niin ei kait päivittäinen pikkuherkuttelu voi hirmusti tuhoja tehdä. Nauti ja ota pala suklaata. Se auttaa! :)

Mandy ja pallero 33+6
 
Viimeksi muokattu:
:':)':)'( Mä oon niin väsynyt!! Koko viikko menny sairastaessa ja hoitaessa sairaita lapsia + miestä.. sit ku pääset yheksi illaksi pois kotoa ni KOSTO ELÄÄ.. "aamu alkaa kyynelillä". Pääsin illalla n. klo 1 nukkumaan pompin ylös useamman kerran ja kumpiki neiti päätti et aamu alkaa klo 4. Mies suuttu ku pauhasin tytöille et nyt on yö.. (kuulemma ei saa huutaa et saa nukkua), :snotty: no kyl mä ymmärrän et sen pitää olla aamulla klo 6 navetassa ja lähtee sit samantien kokoukseen.. :headwall:

Kyl se äitin vaisto jotain taas kertoi, nuoremmalla neitillä korvatulehdus kummassaki korvassa + vauvarokko (niin ku siinä mahatauti rumpassa ei ois ollu tarpeeksi).

Anteeksi tämä oma napainen valitus!! Tää äiti on nyt väsyny :ashamed: Oli puhe et tänään tulis tänne pari alakoululaista leikittään tyttöjä et saisin huomenna leivottua sinne viikonpäästä oleviin hautajaisiin, mut nyt en tiiä voinko ottaa niitä tänne.. esikoisella oli aamulla kainalosta mitattuna reilu 38C lämpöä mut en tiedä oliko nukkumisen jäljiltä (valitteli kurkkua kipeäksi).
 
joku kyseli et pääsinkö tositoimiin...en vieläkään : / mut saisin kyllä päästä jo! kätilö sano et nyt vaan peittoa heiluttelemaan urakalla jos vaikka sillä lähtis tulemaan :D
eli ultrassa olin,lapsi oli niin alhaalla tuolla minun lantiossa että halkiota ei saatu katsottua kunnolla. samoin pään ympäryksen mittaaminen oli hyvin vaikeaa sekä jalat oli niin koukussa että reisiluun mittaus meni vähän arvailuksi. no,,kaiken mittailun jälkeen lääkäri sai painoarvioksi melkeimpä saman kun viime ultrassakin eli 2700g. ja siitähän sitten sainkin viikon päähän ajan ultraan ja sieltä mennään sitten käynnistykseen. mulla on käynnistyksestä niin hirveä kokemus et nyt olisin valmis oikeesti heiluttelemaan sitä peittoa 24/7 että tää lähtis itekseen syntymään. vauvalla oli muuten kaikki oikein hyvin, kaikki aivo/sydän ja napavirtaukset oli todella hienot, samoin istukka oli sellainen kun kuulemma näillä viikoilla pitää ollakkin. lapsivettä oli niinkun pitääkin joten siksi ei huolta lääkärilläkään ole vauvasta vaan kaikki edellytykset jopa kasvuun kuulemma on..pitää varmaan syödä suklaata enemmän :D


mut juu nyt taas aamutoimiin ja herranen aika se on tänään poiks 38!!!!!

huh huh että ollaan tosissaan jo lopussa :D


klementine ja tyttö rv 38!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
saz
Kadak: Älä mieti niiden neukkujen sanomisia! Toi 16kg ei ole edes paha! Niiden vaan kuuluu mainita jos on tullut paljon painoa, mutta ihmettelen kyllä kun tuo 16kg ei edes ole mitenkään paha. Mulle on itselle tullut jotain 14kg vaikka en ole edes herkutellut hirveesti, alussa ihan kamala pahoinvointi ja sama lopussa ei juuri mikään ole maistunut, ja silti paino vaan nousee ja nousee! Mutta ainakin viimeksi mä olin jo kuukaudessa "karistanut" melkein kaikki, tais enää pari kiloa olla. Ja vähän vain katsoin mitä söin, en vaan herkutellut mutta muuten söin kyllä tosi hyvin koska imetin. Älä siis siitä stressaa, raskauteen nyt vaan kuuluu se että paino nousee ja jokainen odottaja on erilainen eikä aina voi verrata niihin "käyriin" jonka mukaan kaikkien pitäis mennä..! Tsemppiä kaikille samaa asiaa miettiville!
 
Hurrrjat viikot klementine, kadak ja jääris!!!! :flower:

Fanttomi Kyllä ne kätilöt sitten sairaalassa näyttää vauvan aamupesut ja vaipanvaihdot yms. se oli must ainakin ihanaa ku näyttivät tokan kohdalla uudestaan ku oli n.5v väliä. Salossa viimeks ku olin jo lähössä kotiin kuulin ku kätilö sanoi kolmannen lapsensa synnyttäneelle huonekaverilleni, että kun olet levännyt katsotaan yhdessä ne pesut =) Ei siis oleteta et muistaa/osaa.

Julia Täällä saa kirjotella tai vaan lueskella ja kaikkea siltä väliltä :heart: ihan mikä sulle sopii!! Kiva tosin että ilmoittelit kuulumisia, niitä on aina mielenkiintoista lukea.
Ja kiitti tosta kävelyvinkistä --> Taidankin lähteä illalla pitkälle lenkille!!

Klementine kannattaa koittaa hieroa nännejään peitonheiluttelun jälkeen, mulla ainakin joka kerta saa aikaan supistuksia enemmän tai vähemmän. Mitä kypsempi tilanne, sitä helpompi käynnistys tulossa! Bestis sai vauvan 1,5 viikkoa sitten ja sille riitti pelkkä kalvojen puhkaisu käynnistykseksi ja vauva syntyi muutaman tunnin päästä. Uudelleen synnyttäjän kohdunsuunhan ei tarvitse avutua 9-10cm, mulla riitti viimeks 7cm et sai alkaa ponnistamaan.

Tsemi tsemii vaan kaikille kauheesti!!!:heart:

auringonpilkku ja Uuno POKS!!! 35+0!!! Jipii!!!!
 
Rv 35 pooooks!!:heart:
2-3vkoa ja olisin valmis luopumaan yksiöstäni ja ottamaan vauvan syliini!
(Piti laittaa masukuva mutta aijaa ei nyt toimi...myöhemmin sitten)

Anve kovasti jaksamista sinne sairastelujen keskelle:hug: Ei ole kyllä mukavaa ei ja varmasti verottaa ja voimia ja kiristää hermoja!
Meillä täällä kanssa flunssailua pienimmällä ja toisella isommalla ja yöt myös häiriintyneitä. Väsynyt olen minäkin ja päiväunet oli eilenkin otettava. Illalla kaadun sänkyyn jo 9 jälkeen!!

mamadread kiitos ohjeesta, tuota on kyllä pakko kokeilla,nam!!

Huomasin vasta nyt että mulla on lukihäiriö...oon koko raskausajan mieltänyt kAdakin kOdakiksi omassa päässäni ja hokenut sua siis kohta 9kk tällä nikillä, sori!:whistle::D
Tosi tylsää todellakin alkaa tässä vaiheessa rutkuttamaan kiloista,vauva kun syntyy ihan pian!! Enkä usko että sä sillä suklaalla tai herkuilla voit vauvaa nyt mitenkään vahingoittaa! Saattaahan se tietysti rasvapeitettä saada enemmän näin loppuraskaudessa kuin jonkun toisen vauva mutta tuokin niin yksilöllistä!
Mulla on ihan mieletön makeanhimo ja olen sitä syönyt läpi raskauden...ja syön edelleen!! Tuntuisi niin kovalta ettei mitään paheita sais olla eikä mistään nauttia! Kun sokerit ym. on kunnossa niin miksei saisi?!!?

Oi että kun olette alkupääläiset jo pitkällä! Seuraavaa vauvaa odotellen:heart:
Itse olisin tosiaan valmis synnyttämään tossa joulukuun alkupuolella!!

Eilen pohdiskelin kovasti pojalle nimeä ja olen tainnut sen suosikkini nyt löytää:heart:

Jennyli rv35
 
sellaista ajattelin kysellä, että kuinka usein teillä muilla on näin loppuraskaudesta neuvolakäyntejä?? Mua ihmetytti kun nyt on rv34+1, eli maanantaina neuvolassa oli jotain 33+ ja sain seuraavan ajan vasta rv39+0!! :O Siinä välissä on neuvolalääkäri, mutta sekin vasta 3 viikon päästä!!! Yritin valitella kun kuitenkin on supitslelut aika paljon, enkä oikeastaan pääse enää ollenkaan liikkumaan (kävelin noin 200m kauppaan ja kärsin siitä koko seuraavan päivän) ja ois kiva tietää onko mitään tapahtunut alapäässä, mutta silti en saanut aikaa kuin 3 viikon päähän!! Taitaa olla taas tän kaupungin säästöpolitikkaa...
 
Jennyli: kiitos!!! ihan eri oli nyt ku sain tytöt 7:ltä nukkumaan ja sain 2h nukuttua (kunnes nuorempi heräs). Isäntäki kävi halaamassa lähtiissä, kait oli navetassa miettiny asioita.. mut sitä pientäsanaa -anteeksi- ei kuulunu :/ esikoinen nukkuu vielä ja nuorempi kiertää rinkiä dublo-laatikon päältä leluarkun päälle ja siitä tietokonepöydälle ja äidin syliin..

Manna: mul on nyt 2vk välein, tosin terkkari ois laittanu myöhemmäksi jos ois ollu mahdollista, mut mul on vielä sairaalapaperit palauttamatta ja niillä kiire ni laitto tuohon. Eli sit tulee 36vk täyteen. Tääl th ei katso kohdunsuun tilannetta mut onhan se nyt ainaki sen puoleen mukava käydä et "viikot menee nopsemmin".

Mut a p u a tasan 5vk jouluaattoon :heart: Miehelle just eilen puhuin siitä et miten mua ressaa se etten uskalla joulua edes ajatella ku ei tiedä yhtään "voiko sitä viettää". Toivoisin niin et tämä syntys ennen joulua, mut mies on aktiivisesti sitä mieltä et turhaa kuvittelet 3.1. No kyl se mulle passaa jos joku voi sen luvata et tosiaan saan joulunajan suosiolla olla kotona eikä tartte miettiä koko joulua et lähetäänkö.. toinen on uusvuosi.
Lasten puolesta harmittaa ja ressaa.. sekä se että kelle "kehtaat" jouluna tai uutenavuotena nämä lapset viedä "riesaksi". No toki mummulaan voi aina viedä :D

Mut mun pitäs alkaa miettiin tän meidän nuoremman 1v synttäreitäki, mut ku mä vain ootan niitä veronpalautusrahoja :D
 

Yhteistyössä