***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

mä en kans aatellu hommata äitiystalvitakkia..omat ei mahu päälle enää, edes turha kuvitella mut aattelin yrittää miehen takeilla selvitä. Empä oo niitäkään kokeillu et mahtuuko ne mut luulisin et mahtuu.

Tervetuloa Kii80 :wave: Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksista Ria ja SiiriSisilisko

mamadread pitäis joo näkyä ihan kaikki hakemukset siel kelan sivuilla. Käys kurkkaan =)

Kotityöt on vähän epäselvästi jaettu täällä. Mä teen aina ruuan (mies ehkä 2 kertaa vuodessa). Siks mä teenki meillä yleensä ruokaostokset, mies on välillä maksumiehenä mukana =) Ja pyykkien pesun oon ominu kokonaan itelleni. Kyl mieski välillä pesee omia vaatteitaan ja välillä munki. Imurointi on jääny kokonaan miehen vastuulle, mä en voi sietää sitä hommaa!!!Mä taas tykkään saunan+kylppärin pesusta =) Lumityöt ja nurmikon leikkaus on miehen hommaa. Yleensä miestä alkaa ensimmäisenä ärsyttää villakoirat ja muu roska, mä vaan turhaudun siinä kun tunti imuroinnin jälkeen tääl on sen näköstä et ikinä ei oo siivottu. Koirat kantaa mukanaan sisälle kaikkee ja repii pehmoleluista vanuja pihalle. Siks ei kauheen usein kiinnosta toi siivous. Me ollaan laskut ja muut menot jaettu suurinpiirtein puoliks ja kai noi kotityötki loppupeleis menee aika lailla tasan =)

Kukas se olikaan herkistynyt suklaakakkumainokselle?? En muista. Tästä on jo jokunen hetki aikaa ku mä itkea tirautin sille Sunin (vai mikä se oli) konetiskitablettimainokselle. Siinä missä se iso lasi menee sen pienen kahvikupin päälle ja sit se pienempi ei näe mitään =( :LOL: Ja se pikkunen kyselee et "Äiti alkaako se kohta???" Kyl mä muutenki itken nykyään paljon herkemmin ja pahotan mieleni helpommin. Ennen oon siis sietäny aika paljon pa*skaa ennen ku oon näyttäny et pahotin mieleni mut nyt en kestä juuri yhtään.

metsis kyl mä kans pesin kaikki vaatteet. Ne mitä en viitti laittaa koneeseen (esim. se pakkauksen pipo) ni ne pesen käsin. On niis kuitenki sitä vaatepölyä. Mulla alkaa ainaki nenä vuotaa heti ku niit vaatteita pyöritteli käsissään.

(.) Onneks viel tän viikon loppuun asti saa lepäillä. Oon edelleen tosi väsyny päivisin vaik ei tarvikaan herätä aikasin. Mut ku kaikki yöt menee vessassa ravaamiseen ni ei se uni kauheen rentouttavaa oo. Viime yönki kävin 30min-1,5h välein vessassa. Eilen oli siis ihan hirveet turvotukset ja yöllä vissiin sit lähti nesteet liikkeelle ku tosiaan alkuyön kävin n. 30min välein vessassa ja joka kerta oli rakko ihan täys. Onneks se laantu vähän aamuu kohti.

fanttomi & 28+5

terveisiä ultrasta!!! kaikki on toooosi hienosti meidän prinsessalla :heart:
aivoista oli rakkula hävinnyt ja munuaiset virtas normaalisti, en voi kuvaillakkaan kuinka helpottunu olo mulla on!!! neiti painoi 1430g jo ja saatiin vielä 4d kuvia "kaupanpäällisiks" ainoo että ei oltu kovin kuvauksellisella päällä niin ei onnistunu kun yks naamakuva, mutta muutama sivuprofiili kuva saatiin missä on käsi nassun eessä tyylillä "älä häiritte mua" :D ja heti kun ekan kuvan näin niin oli kyllä tulevan isoveljen kans samanlainen nöpönenä tälläkin :)
mutta nyt meen ihmetteleen ja kummasteleen ja koittaan vaikka ottaa pienet päikkärit kun viime yön valvoin ja jännitin!
palailen taasen! hyvää viikon jatkoa kaikille :hug:
-mipe & prinsessa 29+0

Musta on aika järkkyä lukea, miten monessa perheessä kotityöt hoitaa edelleen nainen!Olen yli nelikymppinen ja kuvittelin, että tasa-arvo saavutettiin jo minun sukupolveni aikana... mutta että parikymmpisetkin naiset vielä roikkuvat imurin päässä täysipäiväisesti ja miehet eivät tee mitään tuntuu todella kummalliselta. Itse en kyllä eläisi hetkeäkään miehen kanssa, joka ei osaa ja halua siivota,silittää ja laittaa ruokaa siinä missä minäkin! Samalla olen myös huolehtinut siitä, että osaan myös itse hoitaa auton ja talon vaatimat tavalliset korjaustyöt ja hiontalaikka ja porakone pysyvät kädessä. Tässä hengessä kasvatan myös lapseni.

Toinen juttu mikä tällä palstalla paistaa läpi on Suomessa tehtävien tarkastusten vähyys. Hirvittävän moni joutuu olemaan viikkotolkulla huolissaan supistuksista ja niiden vaikutuksesta. Täällä meilläpäin lääkäri (gyne) tarkistaa kohdunkaulan tilanteen 2 viikon välein. Eipähän tarvitse turhaan huolia!

Itselläni tuli juuri 30 vkoa täyteen,olo on loistava, mutta kärsimättömyys nostaa päätään - millään ei enää viitsisi odottaa 10 viikkoa! Samalla tulee paniikki, että enää on jäljellä vain 10 viikkoa! :) Niin paljon on tehtävää, mm. jouluviritykset pitäisi saada alta pois, että voi sitten vain nauttia vauvasta eikä pakkailla joululahjoja tai valmistaa ruokia.

Onnea hurjasti mipelle hienoista ultrakuulumisista! :heart: Mahtava juttu, että kaikki oli hyvin!

Mammatakista Kirjoittelinkin jo joskus aiemmin, että ostin tämän Polarn o. pyretin takin PARKA MAMA - Mama - Polarn O. Pyret Ja hetkeäkään en oo katunut. Myyjällä oli näitä kaksi ja sanoi, että ei ole raskaana koskaan ollutkaan. Eli on kait fiksun näköinen sitten myöhemminkin. Veden- ja tuulenpitävä, irrotettavalla vuorella. Suosittelen!

Kotitöistä Mä hoidan melkein kaiken, koska olen kotona ja mies yrittäjä (töissä sekalaisesti klo 8.00-18.00). Viimeksi eilen itkin, että en jaksa enää kaikkea ja aamulla oli aiheesta myös puhetta. Sitten kun se haluais vielä harrastaa tuohon päälle, niin... Viikonloppunakin oli pyöräkisoissa ulkomailla. Jospas hän nyt ottaisi jonkun vapaapäivän, että ehdittäis perheenäkin tekemään jotain. Vaikka siivota yhdessä. Ja minä saisin hieman levätä lapsenhoidosta. Tuo poika vaatii kuitenkin aika paljon tekemistä jo, ja näin isona pallomahana touhuaminen väsyttää aika äkkiä. Valivalivali...

Ehkä mäkin käyn vilkaisemassa tänään tuota Eisbärcenin pussia meidän Babystylestä.

Nyt meen.

Mandy ja pallero 27+4

Mamadread: kyllä mulla näkyi Kelan sivuilla tieto myös siitä, kun työnantajan lomake oli saapunut sinne. Tosi nopsaan Kela sitten käsittelikin asian, kunhan työnantaja sai sinne vain sen oman lappusensa lähetettyä.

Vastuunjaosta: ainakin itsestä tuntuu, että teen enemmän kotitöitä kun mies. Mies useammin imuroi + pesee lattiat (ehkä 2 kertaa kolmesta?), kun sitä häiritsee aikas nopeasti, jos on lattiat likaset. Ja sitä likaahan kyllä tulee kun on koira.. Mies myös pyyhkii pölyt.

Mä teen useammin ruokaa (ehkä 3 kertaa neljästä?), pesen pyykit, pyyhin pöydät ja pidän keittiön pinnat siisteinä sekä raikkoan paikkoja. Siis siivoan tavarat omille paikoilleen, mies ei ole siinä kovin hyvä. Vessan pesu on myös yksin mun heiniä ja useammin tulee myös astianpesukonetta tyhjättyä + täytettyä ja ruuanlaiton jäljet siivottua (siis vaikka mies olis tehnyt ruokaa..)

Vaihdan myös lakanat, siivoan kaappeja ja teen kaikenmoiset harvemmin tehtävät kotityöt esim. ikkunoiden ja mattojen pesut, uunin puhdistuksen jne.

Mies on kyllä nyt raskauden loppuvaiheessa useammin lenkittänyt koiraa. Usein mies käy sen kanssa pari puolen tunnin lenkkiä ja minä yhden pidemmän, tunnin-puolentoista lenkin.

Hampiainen 30+6

Viimeksi muokattu:
Mua kiinnosti kans tuo takki, minkä Mandy linkitit mutta vähän vaikeesti niitä taitaapi olla saatavilla jos haluaa siis päästä kokeilemaan. Sen tähen sitten jäi, kun en jaksanu ruveta etsimään jälleenmyyjää:)

Kotitöistä oli muuten hauska juttu tässä suht vasta joko Vauvassa tai Kaksplussassa. Parin piti raksia ruutuun mitä kumpikin omasta mielestä kotona tekee kotitöitä ja sitten sitä todellisuudessa vielä seurattiin. Yleensä meni ihan väärin paitsi se mitä se toinen teki/ei tehnyt ja lisäksi parilla oli muutenkin hyvin eri käsitys koko touhusta. Jotenkin hauskaa, mutta kai nuo kotityöt sitten on aika huomaamatonta touhua. Tuossa rasti ruutuun-jutussa oli sekin ihan hyvä, että yhdellä parilla oli ihan jäänyt pesukoneen ritilän puhdistus täysin välistä kun kumpikin kuvitteli että toinen tekee sitä ja usein vieläpä:)

Mun mielestä nuo kotityöt kantsii jakaa vähän silleenkin, että mistä tykkää. Ite tykkään kovasti siivota ja mun mielestä se on rentouttavaa puuhaa, mutta en esimerkiksi silitä ikinä yhtään mitään kun se on mun mielestä maailman vastenmielisintä puuhaa. Sitten jos toinen oikeen tykkää silittää, niin senkus:)

-metsis 28+5 ja olipa pakko ostaa kaupasta Ainun Ensipupu:heart:

espoir: Minusta on kans hassua nykyaikana, että eritellään miesten ja naisten työt. Itse olen kotoa oppinut mallin, että molemmat vanhemmat tekee kotitöitä ja taas sitten ne "miestenhommat" hoituu myös äidiltä.
Meillä kaveripiiri ihmettelee työnjakoa meidän huushollissa. Tuntuu että suurin osa ei voi käsittää että mies esim. leipoo, siivoaa ja kokkaa ja minä vaihdan autoon öljyt tai renkaat, remppaan taloa tai teen autoremppaa miehen kanssa.
Se on kuulemma naurettavaa, kyllä akkojen hommat kuuluu akoille! Miehen kanssa lähinnä naureskellaan tuollaisille jutuille=)

Jazzy

Tervehdys taas!

Kiitokset Jennylille uudesta pinosta!
Kii Tervetuloa! :flower:
Tyttölupauksista onnittelut Riialle ja Siiri sisiliskolle =)

Onpas taas tullut tekstiä paljon! En ole jaksanut käydä lukemassa,täällä kans ärtymystä todella paljon! Mua jotenkin ärsyttää aivan kaikki asiat,varsinkin mies ja kun se ei osaa mun ajatuksia lukea :D oon ylitarkka aivan kaikista asioista ja haluan että ne tehdään just niinku sanon eikä melkein,voi apua että mitä tuo mieskin joutuu kokemaan. Viikonloppuna sanoi että sulla taitaa taas olla noi ärsytyshormonit pinnassa ja mieli muuttuu alle sekunnissa :ashamed: Onneksi tätä ei toivottavasti kestä enää kauaa :)

Joku mainitsi ikean MALM lipastosta,meil on kans niitä ja ajattelin myös sellasta hoitopöytänä,täytyis vaan saada joku taso siihen päälle tai tehdä itse.Ja kylppäriin vois hankkia pehmusteen pesukoneen päälle,ensin meinasin kylppäriin sellaista hoitopöytää johon saa myös ammeen.Noh katotaan mitä sitten tulee käytetty/tarvii kun vauva syntyy,esikoisen kanssa hoitopöytä oli makkarissa,ja sitä kyllä tuli käytettyä aika paljon.Yöllä en muista vaihtaneeni ikinä vaippaa.

Viikon saikku päättyy ja huomenna mennään töihin,enää 5viikkoa ja 3päivää töitä :) Kaveri naureskeli että mä oon kovin menossa jo äippälomalle kun tiedän päivälleen työpäivätkin :D

mamadread Mulle on tullut jo pakkaus ja tänään tuli päätös äippärahasta.Ton äippähakemuksen laitoin netistä menemään aiemmin ja viikko sitten toimitin tulotiedot sinne,eli täällä ainakin oli yllättävän nopeaa toimintaa.

Täällä on ollut puhetta kotitöistä..meillä mies osallistuu nykyään aikalailla niihin,sillon monta vuotta sitten kun olin kotona niin hoidin ne. Mä kyllä edelleen pesen pyykit,sillä en luota sen pyykin pesutaitoihin,ei varmaan edes osaa laittaa oikeaan lokeroon ainetta,saatika oikeaa ainetta :LOL: Yleensä siivouspäivä on torstai,sen takia koska mä siivoan perjantaina töissä jo yhden huushollin niin ei kiinnosta sit siirtyä kotiin siivoo ja viikonloppu voi sitten alkaa heti :) Mulla on tapana tehdä lista että mitä pitää tehdä ja sitten sovitaan että mitä jokainen tekee,meillä mies pesee vessanpöntön,inhoon itse sitä hommaa.Lavuaarin voin kyllä pestä,mut siinä samalla se menee miehellä.Astianpesukoneen tyhjennystä mä kans kartan ja meillä toimiikin niin että mä täytän sen ja mies tyhjentää.Mä teen meillä ruokaa pääsääntöisesti,mies kokkailee sillon kun en jaksa.

Ilmeisesti mua alkanut supistelemaan,välillä sattuu tonne alavatsaan ja vatsa on kova,ei voi edes ajatella mitään kävelylenkkejä tai että touhuais koko päivän,saas taas nähdä mitä tulee kun töihin menee.

...ja ruuanlaittoon...

Tosi väsynyt hara 27+5
(Apuva,synnytys lähestyy!)

Lillikka
Työnjaosta vielä Mun oma isä oli tosi tarkka näistä miesten ja naisten hommista, enkä ikinä nähnyt sen laittavan ruokaa tai tiskaavan, mutta oli kovin hanakka sanomaan mulle ja siskolle, että hopihopi ja äitiä pitää auttaa jne. Jouluna se kyllä viipaloi graavit lohet tai muuta triviaalia. Noita kotihommia nyt vaan kun tuppaa olemaan aika paljon useemmin kuin auton huoltoa, eli siinä suhteessa tasapaino oli noilla ihan syvältä. No, minä sitten parisuhteessani olen ottanut vahingon takasin oikeen kunnolla (ennen kuin siis huomasin, mitä teen ja miksi) ja olen antanut miehen huushollata ja oon kattonut vähän vinosti, että noniin, meillä kyllä Mieskin Saa/Joutuu Tekemään Naisten Hommia!!! Oli vaan aika karmeeta huomata, että rankaisin ihan väärää ukkoa... :ashamed: Toki asiaan vaikutti sekin, että mies on asunut yksinkin, eikä ole tullut äitinsä helmoista suoraan mun lihapatojen ääreen. Mutta mua ei kyllä kovin helposti saisi silittämään sen paitoja... :LOL:

Kerrostaloasunnossahan harvoin on varsinaisia miesten ja naisten töitä. Autokin kun käytetään usein merkkihuollossa (ja vielä longlife) ja renkaat vaihatetaan siellä missä niitä renkaita varastoidaankin kun ne ei omaan varastokoppiin mahdu. Sitten taas omakotitaloissa on eri juttu, mutta mun mielestä nykyään Suomessa ainakin nuoret parit tekee lähinnä kumpikin kumpaakin hommaa. Esimerkiksi mulla appiukko hyvä kun osaa perunat keittää!:LOL: Toisaalta taas tätini mies (saman ikäinen kuin appiukko) tekee tämän tästä marjapiirakoita ja kaikkea ihan omaksi huviksi.

Jos kotona on koti-isä/-äiti ja on lapsia useampi, niin kannattaa varmaan kotitöistä sopia että joko ne tehdään about puoleksi tai sitten esim toinen maksaa palkkiota siitä hommasta/palkataan joku ulkopuolinen vaikka siivoamaan jos mahdollista. Tietysti jos toisella kumppani on töissä tyyliin viikonloput ja päivät+illat, niin noh..siinä vaiheessa voi toivoa että on varaa hankkia sitä ulkopuolista apua:D

Asiasta kukkapenkkiin. Ootteko hankkineet imetystyynyä/hankitteko? Ja onko noihin mitään erikoista, mikä ois hyvä tai oisko joku erityisen huonoksi koettu?

-metsis 28+5 taas huhuilee omenapiirakkaa uunista odotellessaan:p

Metsis - noi vauvatarvikkeet taitaa olla sellainen juttu, jossa se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Mun mielipiteeni imetystyynyistä on, että ne ovat täysin tarpeettomia ylihintaisia härpäkkeitä. Kolme lasta oon tähän mennessä imettäny eikä silloin edes ollut mitään imetystyynyjä. Enkä ajatellut tälläkään kerralla sellaista tarvitsevani, maksimissaan voin käyttää ihan tavallista tyynyä, useimmiten en sitäkään. Usein kävelen imettäessä kotona ja hoidan samalla muita asioita eli ei siinä tyynyt mukana pysykään tai sitten olen makuuasennossa vaikkapa sohvalla katson tv:tä tai nyt sitten tämän lapsen kohdalla surffaan netissä :).

Viimeksi muokattu:
Mitä vitamiinejä syötte? Itse syön päivittäin vain monivitamiinia (+ mankkua suonenvetoja estämään), mutta tarvisiko tuon lisäksi ottaa vielä erikseen d:tä näin talven lähestyessä? Talvitakkia en ajatellut ostaa. Kokeilin viimeviikolla vanhaa takkiani ja maha mahtui vielä. Yritän pärjätä omallani tai lainaan ystävältä viimeisille hetkille. Nyt vain kylmempiä kelejä odotellessa, sillä syystakin napit poksahtavat pian.

28+2

Meillä kotityöt menee aika fiftififti. Mä yleensä siivoan vessan ja mies imuroi. Siis tämä silloin kun yleensä ees siivotaan :D Ei olla mitään talousihmisiä - pitää ehkä vähän skarpata sit kun vauva tulee. Aikaisemmin tiskivuorotkin oli jaettu tasapuolisesti, mut nyt uudessa kämpässä on tiskikone, josta ollaan nautittu jo pari viikkoa. No, pyykinpesu on sellainen, joka on mun heiniä - mies saattaa joskus laittaa puhtaat pyykit kaappiin. Ja ruokaa mä laitan enimmäkseen. Mut mies hoitaa taas vuorostaan esim. auton renkaiden vaihdot yms. Mä saatan joskus auton tankata ja se siinä. Ruokaostokset menee yleensä miehen rahoista, mä taas maksan vuokran, mut oikeastaan menoihin otetaan rahat siltä, jolla rahaa sillä hetkellä on. Mä tienaan meistä enemmän, joten yleensä hankinnat menee mun rahoista. Harrastuksista sen verran, et me molemmat käydään kyllä paljon omissa harrastuksissa ja mun mielestä se on vaan hyvä asia, ettei nyhjätä kahdestaan (kotona) koko ajan.

Hankinnat. Me ollaan saatu niin hyvin kaikkea kamaa tuttavilta, et oikeestaan tarttee ostaa enää kuin vaunut. Kun vaan sais aikaiseksi... Mut esim. saatuja vaatteita en ole vielä pessyt tai mitään. Yhden bodyn muuten ostin tytölle, kun oli pakko :) VIhreä body sinisillä traktoreilla - mä en oo mikään vaaleanpunaisen ystävä :D

Mä en oo saanu vielä aikaiseksi edes laittaa kelan papereita eteenpäin. Onhan tässä vielä hetki aikaa... Joka päivä se on mielessä, mutkun ei ainakaan olevinaan ehdi niihin keskittymään. Töissäkin on niin kiirus. Nyt illallakin taas muuta menoa (tänkin ajan olis tietty voinu käyttää niihin lomakkeisiin). Aion ottaa äitiysavustuksen rahana, kun tätä roinaa tuntuu olevan ihan tarpeeksi. Ja taidan hakea ensin ainoastaan äitiysrahaa nyt ensin, kun ei me vielä voida tietää miten me jaetaan vanhempainvapaa. Eiks sen kuitenkin voi hakea vasta myöhemmin?

Kii80 Tervetuloa! :flower: Neuvolan tätsy kehoitti syömään lokuun alusta lähtien D-vitamiinia. Samoin sitä tulee syödä imetysaikana. Wikipediassa sanottiinkin näin: " Raskaana oleville ja imettäville äideille D-vitamiinin määräksi suositellaan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa lokakuusta maaliskuun."

what mun käsittääkseni ei tarvitse vielä tietää miten vanhempainvapaat jaetaan, eihän useimmat sitä tiedäkään vielä niin aikasin (ei mekään). Mut mua ainakin kehotettiin silti hakemaan se jo ja siitä voi sitten ilmotella myöhemmin että miten jaetaan. Korjatkaa joku jos oon käsittäny väärin?

vitamiineista mä syön ihan tavallista multivitaa ku muistan, Ferronolia (rautaa jossa myös jotain b- ja c-vitamiineja) sekä magnesiumia (muute kramppaa jalat ja vetää suonta varsinki yöllä). Ajattelin D-vitamiinia sekä maitohappobakteeria vielä hommata ku vaan muistas ostaa..

Imetystyynyä en aio hankkia, en usko että tulis käytettyä kovinkaan paljoa.

Pikainen vastaus kun joku kyseli mitä vitamiineja tulee syötyä...
Elikkäs multivitaa(raskaus&imetys),magnesiumia(silti vetää suonta öisin aivan kauhiasti),D-vitamiinia,rautaa(retafer) ja sitten viel maitohappobakteereita joita söin jo ennen raskautta säännöllisesti.Siinäpä ne tais kaikki olla =)

Kiia Minä syön raskausajan monivitamiinia ja nyt rautaa. Kalaöljykapseleita söin myös jossakin vaiheessa. D-vitamiinia olis tosiaan hyvä saada talviaikaan se 10 mikrogrammaa. Mulla se tulee ainaki jo nuista monivitamiineista ja apteekissa sanoivat, että se riittää.

(.) Mulla on ollu nyt pari päivää vasen hartia tosi kipeä ja heijastuu myös käteen. Vasemmalla kyljellä en myöskään pysty makaamaan ollenkaan, kun alkaa pistämään kipeästi rintaan. Tänään myös alavatsalle tuli yks kaks tosi viiltävä ja pistävä kipu yhteen kohtaan hetkeksi. Mutta eiköhän se taas tästä. Vauva ainakin on reipas ja liikkuu kovasti:)

29+2

Moi kaikille,

kai määkin sitten osallistun tähän kotityökeskusteluun kertomalla meidän käytännöistä: me ollaan molemmat aika laiskoja kotitöiden suhteen ja muutenkin sellaisia ensin huvi ja sitten työ -tyyppejä. Kämppä on siis aika usein (tai ainakin oli ennen) pommin jäljiltä vähän liiankin usein :whistle: Varsinkin sillon kun molemmat asui vielä yksin, niin kodeissa piti raivata polkuja, jotta mahtuu liikkumaan...No nyt tilanne on vähän parantunut, koska kuitenkin siisteys on molempien mielestä kiva asia, niin jaksaa vähän paremmin. Mutta joo, käytännössä homma menee niin, että aina kun jotakin tehdään, niin molemmat tekee yhtäaikaa jotakin siisteyden eteen, koska muuten kumpikaan ei saisi mitään aikaan :D Eli jos on siivoushetki, niin molemmat tekee sen 30 min - 2 h jotakin ja huumorin varjolla tauotkin ovat yhtä pitkiä ;) Mä yleensä hoidan keittiön siivoamista (ennen tiskaaminen, nykyään tiskikonejutut) ja pölyjen pyyhintää, mies järjestelee ja imuroi. Muuten sitten aina jaetaan järkevästi viikkaaminen, lattioiden pesu, kylppärin pesu jne. mitä milloinkin on, mutta niin, että molemmat käyttää saman ajan. Juoksevina vastuuhommina miehellä on roskahuolto ja mulla vähän enemmän tiskejä + pyykkikoneen täyttö+käynnistys - ripustaminen tehdäänkin sitten jo yhdessä, koska se kestää :D Tarkkaa on joo...meidän systeemi sai ainakin kaikki mun polttareihin osallistujat lähinnä kuolemaan naurusta tai järkytyksestä. Voi kuulostaa vähän natsimeiningiltä, mutta toimii kahdella laiskalla ja semisotkusella tyypillä, jotka eivät jaksa ärsyyntyä edes toisen sotkuista niin, että viitsisi yksin siivota, jos toinen löysäilee. Eli jos me ei näin tehtäisi, niin kukaan ei siivoasi ikinä. Saapi nähdä, miten vauva muutta käytäntöjä...

Ruoanlaitto ja kaupassakäynti on aika yhteisiä hommia ja vuorotellen se kumpi on vapaana, mutta molemmat ihan tykkää niistä, varsinkin ruoanlaitosta, jota siis pääasiassa tehdään yhdessä.

Imetystyynyä ainakin sisko suositteli...ja aion sen varmaan hankkiakin.

Mies suunnitteli ja mallinsi meille hoitotason ja siinä kiinni olevan hyllykön pesukoneen päälle. Hoitotasossa olisi sellanen lippa, kun monet alustat on jo pidempiä kun meidän pesukoneen syvyys...Saa nähdä, mitä puusepät antaa tarjouksia. Harmi, että tollanen käsityö voi helposti olla 200 e tms. :/

Mipe81 ihanaa ja onnea ultrakuulumisista...edelleen oon vähän kade kaikille 4D ultrissa käyneille :) Tosin tietty sun tilanne ei lähtökohtaisesti ollut kiva, kun oli seurantaultra. Rva Sisilisko ja Ria88 onnea tyttölupauksista, tosin mä kyllä muistelin, että Ria on sellaisen saanut kanssa 10.8. jo? Kun samana päivänä oli kun oli munkin rakenne :) tai sitten tämä raskausdementia taas nostaa päätään...

Metsätähtönen joo mustakin on vähän kurja lukea tota vauvakuumepuolta :( Niin toivoisi kaikille onnistumista ja tuntuu jotenkin niin väärältä, että toisille se on helpompaa kuin toisille, vaikka niinhän luonto toimii (vrt. vaikka sairaudet). Silloin tällöin ajan kuluksi käyn siellä ja muistan kyllä kanssa joitakin nimimerkkejä viime vuoden vaihteesta. Jätettiin tosiaan ehkäisy pois joulukuussa ja luin silloin jotakin sen ajan kuumeketjua, jossa säkin taisit kirjotella :) En kirjoittanut, mutta luin ylipäänsä kaikkea "varautuakseni pahimpaan". Hassua sinänsä, että se tammi-helmikuu, jonka ketjua luin, niin kierto oli sekaisin ja muutenkin tuntui, että ajatukset pyörivät paljon näissä jutuissa. Sitten lopetin kaksplussan lukemisen ja tuli yhdet normaalit kuukautiset (kierto sama kun ennen pillereitä) ja sen jälkeen tuli raskaaksi :) Että en sitten tiedä, että mikä vaikutti ja mihin...toki pari kiertoa saattoi mennä ihan muistakin syistä oman hormonitoiminnan löytämiseen.

Noniin ja jos taas lopettaisi tämän maratoonarin uransa...

Azalea ja Luru 28+3 sekä maratonviesti once again :ashamed:

Mites jääriksen tytön seurantakäynti?

Vitamiineista ja pillereistä. Mä oon ihan toivoton pillereiden popsija :D Tällä hetkellä menee gefiluskapseleita, jotain ratiopharmin maitohappobakteerikapseleita, joissa B-vitskuakin, kalaöljykapseleita (ihan möllerin A, E ja D vit. sisältävää), kalsiumsitraattikapseleita, joissa D:tä, vuoropäivinä helokkiöljyä tai mustaherukansiemenöljyä, sinkkiä, magnesiumia, foolihappoa, joskus piimaa tabletteja ja hyvin satunnaisesti rautatabletteja. Jos nappaan perusmonivitamiinin (ei mitään raskauspillereitä), niin sit skippaan möllerin ja muut vitamiinit ja otan tilalla vaan kalaöljykapseleita.

En ole päivitellyt piiitkään aikaan. Tietokonetta ei ole jaksanut työpäivän jälkeen tuijottaa, ja välillä on olo niin valasmainen, että ei voi kuin sohvalla selällään maata sen reilun 9-tuntisen työpäivän jälkeen. Kolmena päivänä jo (harjoitus?)supistelikin, nyt taas menee paremmin. Kohtu on kova kuin kivi, mutta muiden mielestä ei niin kovin iso, kun ottaa huomioon valtaisan rungon, johon se on kiinnitetty. :D Ja vaa'alle en mene! :)

Raskaus etenee kai hyvin. Ultrassa saatiin hyviä kuulumisia ja terveyshuolet, jotka ovat varjostaneet koko raskausaikaa, helpottivat hetkeksi. Eilen töissä yksi pieni erityisoppilas töni suutuspäissään mahaani, mutta on tuo vauva töninyt takaisin, joten eiköhän se siitä. Enää 18 työaamua ennen äitiyslomaa!

Kotityöt on meilläkin aina välillä ihan paperilla jaettu. Kun menen töihin äitiyslomalta, pitää taas laittaa uusjako, mutta kotona olon aikana ajattelin aika lailla hoitaa hommia itse. Samoin olen tehnyt kesäisin, kun on töistä kuukausikaupalla vapaata. Kun mies oli työttömänä, hänellä oli vetovastuu kodista. Ei meillä mitään miesten ja naisten töitä ole: Itse maksan laskut ja huollatan pyörät. Viikonloppuna mies otti kuvan, kun porasin iskuporakoneella tauluja seinään. Mies tekee, mitä osaa (= mitä olen kädestä pitäen opettanut).

Rahatalouskin on jaettu tarkasti: vuokra ja ruoka maksetaan aika lailla tasan puoliksi. Minä teen koti-investoinnit (pakastimet, huonekalut jne.), koska palkkani on ainakin 1/3 isompi kuin miehelläni.

Olen itkupilli aina, mutta enimmäkseen hormonit ovat saaneet aikaan sen, että oma mies tuntuu ja näyttää ihanan rakkaalta. Siitä kehitin riitaa, kun mies ei käynyt kaupassa ilman martyyrimutinoita ja itsellä oli kökkö olo. Kerroin asiasta heikolla kielitaidollani miehen äidille, niin ei itse tarvinnut miestä haukkua, vaan ulkoistin sen :LOL: Näin selitin anopille: "Aviomies ei kauppa. Hän sanoo: minä työ ja minä en halua. Minä sanoo: Minä työ ja minä vauva ja minä kauppa. Mutta yleensä hyvä mies." Oma mieheni siis puhuu erinomaisesti suomea, mutta anopin kanssa ei ole yhteistä kieltä.

Mies ei halua tulla synnytysvalmennukseen.. Siitä en jaksanut tapella, mutta itketti. Katsotaan, muuttaako mies mielipidettään. Hän vaan uskoo, että tieto lisää tuskaa ja harkatkin jäisivät väliin. Yksinkin pärjään kyllä, mutta mies tässä enemmän valmistautumisesta hyötyisi kuin minä.

äitiyspakkauksen kärsimätön odottaja 30+ 6 sekä sukupuoleltaan toistaiseksi hämärä tapaus

Kii80, mulle tuossa neuvolalääkäri sanoi että periaatteessa tarvii syödä vain D-vitamiinia jos syö todella monipuolisesti. Eli suositteli sitä kyllä ottamaan joka päivä. Ite syön raskausvitamiinia suurpiirteisesti (saattaa tulla joskus viikonkin tauko, mistä seuraa sitten kunnon kivuliaat suonenvedot!) ja d-vitamiinia otan purutabuna joka päivä kun on niin helppo. Kalaöljytabuja otan sillon jos en ole kalaa syönyt juurikaan ja maitohappobakuja ajattelin pikku hiljaa ruveta ottamaan tässä viimeisellä kolmanneksella. Luin joskus aiemmin, että sillä voisi olla hyviä vaikutuksia vauvan ihoon. Oon ite herkkäihoinen ja ollut pienenä atoopikko, niin yritys on ainakin kova siis että lapsi ois paremmalla iholla varustettu:xmas:

MaikkussonPaikkusson, mun mielestä on ihan ok jos mies nyt ei halua osallistua joka juttuun raskaudessa. Meilä mies ei valmennuksiin edes ehtisi, kun ne ovat tosi aikaisin (jopa 15:30!). Luulen, että miehiäkin moni juttu jännittää ym. Meillä esimerkiksi mies alussa ei olisi halunnut tulla synnytyssaliin mukaan, kun se raukka luuli että joutuu sielä tyyliin kiskomaan sitä vauvaa ja muutenkin olemaan siellä alapään lähettyvillä synnytyshetkillä katsomassa sitä hommaa:LOL: Raukka oli vielä valkea kuin lakana, kun selitti tuota mulle! Sanoin vaan miehelle, että "en minäkään halua sitä alapäätä nähä sillon kun sieltä vauva tulee ulos":D

Siivouksesta vielä sen verran, että oon tyytyväinen että mulla tuo mies osaa arvostaa siistiä kotia ja ymmärtää itekki siivota jälkiänsä ja siivota. Muistan tosiaan "nuoruudesta" (no ei tässä kyllä vanhoja vieläkään olla) entisen avomieheni, joka ei oikeesti ymmärtänyt että pyykinpesu vie aikaa (varsinkaan kun ei ollut omaa konetta) eikä muutenkaan tajunnut mitään siivouksen päälle saatika arvostanut sitä. Sitten kun hermostuin ja häippäsin, niin sen jälkeen vasta vissiin tajusi että no joo..meneehän siihen aikaa:headwall: Olisin ite ihan kamala siivousnatsi, jos mulla ei ois lemmikkieläimiä ym. Onneksi niiden myötä tuli semmonen rennompi ote, mutta mulla on aika vahvasti se "vie mennessäs, tuo tullessas"-vietti. Että siivoilen aika paljon ihan ohimennen, että edes huomaan mitään. Lisäksi en mene nukkumaan ennen kuin koti on siistin näköinen (ei siis loju kuppeja ja kippoja siellä täällä tai vaatteita jne), kun muuten oisin aamulla sitten ihan Känkkäränkkä Isolla Koolla. Tällä tyylillä on aika hyvä, kun on aina siistiä eikä mitään isoja raivaustyömaita tartte sitten siivouspäivinä. Mua ei myöskään häiritse mennä koteihin, missä kaikki on vähän hujan hajan. Jollain tapaa sekin on ihan rentouttavaa nähdä, että jossain on ihan erilainen elämäntyyli=)

Voitais vielä melkeen koota kasaan taas näitä poistovinkkejä turvotukseen!

Eilen illalla tuli sitten yhtäkkiä ihan kamala turvotus, vaikka oon juonut vettä jne syönyt vähäsuolaisesti. Aamukahvi sai vähän nesteitä liikkelle, samoin oon taas tämän vedenkittaamisen jo aloittanut. RAsvailin jalkojakin, jos lähtis sillä vähän nestettä liikkeelle kun hieroo siinä. Mutta mitäs muuta? Tuota kahvia en viitti enempää juoda, joku tee vois olla hyvä. Saiko vihreää teetä juoda raskaana? Se kun tais olla tosi tehokas tuohon nesteenpoistamiseen. On siis ihan tukala olo, kun on aivan kipeät jalat jopa! Pitää yrittää vaikka vähän pyöräilyliikkeitä tehdä ja muuta. Pakko kuitenkin ikävä kyllä istua tänäänkin, kun ois noita kouluhommia tehtävänä. Turvotus on siis ihan sitä luokkaa, että sormi uppoaa nilkkaan:D Tukisukat laitan jalkoihin, kunhan tuo rasva ensin imeytyis..

-turvonnut metsis 28+6

Viimeksi muokattu:
metsätähtöselle kiitokset vastauksesta imetysliivejä koskien:)
äitiystakista oli ollut puhetta, ite kans olen talvitakkia vailla, mutta luultavasti en äitiystakkia osta vaan joskun "normi" takin jota voi sitten muutenkin käyttää...tosin koossa täytyy ottaa huomioon tuo uloke:)
Neuvola/lääkäri oli maanantaina ja nyt laittoi suoraan 12.11 asti sairaslomaa ja siitä alkaakin äippäloma.Kohdun suu oli onneksi pysynyt samassa, ulkosuusta menee sormi sisään, mutta se on ihan normaalia uudelleen synnyttäjällä:) vauvan pää oli alhaalla, sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri totesi että juu, selvästi on pää tässä:) mun järkyttäviin liitoskipuihin tai mitä lie nyt onkaan niin vaikuttaa varmaan sekin että vauvan pää tosi alhaalla ja lääkärin sanoin: pää poraa alhaalla, vauva kiertää ikäänkuin akselinsa ympäri, peppu oli välillä oikealla ja välillä vasemmalla mutta pää pysyi paikallaan...eipä kai kummempia tällä kertaa...
Mimmi+toukka 29+3

Yhteistyössä