***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi84:
semmonen tuli mieleen että tietääkö joku miten noi mitta jutut menee kun ultran mukaan viikkoja oli 12+1 ja koko oli 62.8mm kun taas esikoisesta 12+1 koko oli n.57mm...onko niissä isokin haitari minkä kokonen vastaa mitäkin vai miten voi olla noin isoja heittoja mut silti samat rv:t?
Meillä nt-ultrassa koko oli 58cm ja vastas 12+3 :D ja kierron mukaan oli 12+0. Aika oudosti noi kyllä näköjään menee jos mulla pienempi vauva onki jo vanhempi :D
 
Ehtoota kaikille =) Eilen tuntui ihan selvät liikkeet masussa ja pikkuinen möyrikin aika kauan menemään :) Oli kyllä niin ihanaa tuntea ne ensimmäiset muljaukset...

Sukupuolesta: niin varmaankin kysästään sitten rakenneultrassa, josko sen saisi selville, mutta jos sitä ei saada tietää niin tyydytään sitten siihen.

Mulle tuli ensimmäinen äippävaate tänään postissa, harmi kun masu ei erotu kunnolla vielä vaan näyttää ainoastaan siltä, että olen lihonut :ashamed: Pusero oli kuitenkin ihan kivan näköinen päällä niin laittanen sen sitten esikoisen rippijuhliin kahden viikon kuluttua.

Mun piti jotaki muutakin kommentoida, mutta en enää muista mitä :headwall: Alkaa ilmeisesti nämä raskaushormonit näyttämään parhaat puolensa :LOL:

Uh ja kuutti 14+4
 
Ihanaa, kun joillakin jo liikkeet tuntuu! Niitä kovasti jo itsekin odottelen.

Toissapäivänä kävin NT-ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. Vielä veriseulan tulokset tulee sitten parin viikon sisällä. Ultraan mennessä luulin, että viikkoja on kasassa 11+6, mutta niitä olikin sitten jo 12+4. Päivittäjälle tiedoksi, että laskettuaika siis siirtyi ja se on nyt 19.12.
Kätilö ultraili kokonaiset kakskymmentä minuuttia ku pikkunen ei meinnanu jaksaa herätä :) Lopussa alko jo itellä välillä käydä mahaan kipeää ku se niin sillä anturilla paino. Nyt tietenki hermoilen sitä, että painoko se liian lujaa ja onko vauva kunnossa.

Osaankohan koskaan rauhottua tämän raskauden kanssa ja luottaa siihen, että kyllä se vauva pärjää.. Mitenkäs teillä muilla joko uskallatte luottaa siihen, että vauva pärjää vai ootteko samanlaisia hermoheikkoja, kuin minä? :kieh:

Joku oli kysellyt, että aiotaanko sukupuolta selvittää. Me ainaki ajateltiin sukupuolta kysyä, mutta en osaa sanoa kerrotaanko sitä täällä.

Mimmi84 Meillä vauvalla pääperämitta 61,1mm ja vastas viikkoja 12+4.

Lapintaika 12+6
 
Tuossa Vau-kirjasessa lukee että rv 12 pp-mitta 52mm ja rv 13 7mm joten kaihan siinä haarukka voi tuonverran olla =)
Lisäksihän mitataan pää ja sääriluu joiden kanssa yhdessä nuo viikot ja päivät varmaan muodostuu! En tiedä, hämäriä nuo on :whistle: :D

Voi mahdoton mikä väsymys, tosin aivan itseaiheutettua |O :saint: Olimme eilen miehen kanssa Sauna Open Air-tapahtumassa ja senjälkeen vielä ravintolassa aamuyöhön asti!!
Imakin oli niin surkea että värjöttelin läpi märkänä koko illan :whistle: :/
Ihan heti en ota kyllä uudestaan!! Nukkunut olen 05-07...eli päiväunia odottaessa! |O

Väsymyksestä huolimatta aina jaksaa hehkuttaa...tänään poksutaan rv 12!!!
:heart:
Ja maanantain ultra lähestyy,iiiiiik! :D
 
Te kaikki keillä on se kotidopleri niin kuinka usein olette kuunnelleet vauvan sydäntä? minä olen vasta kerran kuunnellut kolme päivää sitten ja mietin että onko siinä jotain rajoitusta että kuinnka usein sitä voi harrastaa??? Laitteen ohjeissahan kyllä lukee että on turvallinen mutta kysyn kuitenkin kun kaikkea panikoin ;)
Täällä tänään rv 15+1. Edelleenkään en potkuja tunne :ashamed:
 
Onnea kaikille ultrakuulumisista! :heart:

Onpas inhottava ilma, hirveä tuuli ja vettä sataa. :( ei taida tänään päästä rullaluisteleen, vaikka itelle lupasin että joka päivä! no pitää kiertää keittiö-olohuone väliä :D

sukupuolesta Mies ihan innolla oottaa, että saa tietää kumpi saadaan :) toivottavasti siellä rakenneultrassa saadaan tieto. paitsi siihen olis vielä 5 VIIKKOA huh huh. ja onhan se sitte helpompi ostaa vaatteita ym ku tietää mitä odottaa :)

Tunsin aamulla aivan varmasti vauvan liikkeitä, ihanaa! :heart:

Tänään 14+6
 
Mä tunsin eilen eka kertaa vauvan liikkeet :heart: :heart:
Oliskohan mulla tällä kertaa istukka takaseinässä,kun aikasemmista on ollut edessä,eikä liikkeitä ole tuntunut kun vasta viikolla 17+

Bamse 15+0
 
Ihanaa kun toiset tuntee jo ekoja liikkeitä :heart:

Tuntuu tuo meidänkin Nuppu kovasti potkottavan kun dopplerilla kuuntelee mutta vielä en itse tunne mitään ;)
Jääräpää mä oon kuunnellu usein, ihan jktnpäivä niitä sydänääniä :whistle: Tiedän myös että toiset kuuntelee esim. joka ilta kun käyvät nukkumaan jne.
Kaihan se turvallista on, toivottavasti!! =)
 
Lillikka
Ihanaa, täällä jo liikkeitä tunnistetaan!

Unelmahöttö :) ihan samat ongelmat, vatsaa on ja turvottaa, mutta se näyttää kyllä vielä aika lailla vaan läskiltä! Sitäkin kyllä on :) Iltaisin on jo kiva pallomaha ja kun meillä on yksi kaveri tänään yökylässä, niin saa nähdä, miten hyvin jaksan vetää vatsaa sisään pasta-annoksen jälkeen illalla. Ei haluta kertoa laajemmin ennen noiden kromotutkimusten tulosta.

Rohkaisin siis mieleni ja kävin lapsivesipunktiossa eilen. Onneksi sain ajan nopeesti, ettei tarvinnut kuin yksi yö miettiä syntyjä syviä. Aika lailla jännitti, mutta kerrankin nuo ohjeet oli oikeessa, ei todellakaan tuntunut yhtään enempää kuin verikokeen otto kyynärtaipeesta. Naikkarilla roikkui kiva mobile siinä laverin yläpuolella ja näemmä mobilen tuijottaminen rauhoittaa myös aikuisia :) Nyt sitten viikko kärvistellään tuloksia odotellessa ja toivotaan, ettei lapsivesi ala sieltä valua pihalle. So far so good eli ehkä se pistoreikä on ummessa ja kaikki hyvin, mutta odotellaan nyt vielä viikko kuitenkin.

Fanttomi mä pelkään just tollasta tulosta hampilääkäristä. Olen aina ottanut puudutuksen ja saakos sitä nyt sitten ottaa, kun on raskaana? Ei huvittaisi yhtään mennä, mutta edellisestä kerrasta on jo aika monta vuotta. Ei hajuakaan, pääseekö täällä raskaat jotenkin nopeesti.

Eipä muuta kuin hyvää viikonloppua!
Lillikka 15+5 (taitaa mennä välillä nää päivät miten sattuu, kun ä-kortissa on jopa kaksi rv:tä merkattu...)
 
puudutettu on edellisellä kiekalla ja jopa otettiin röntgen ekalla käynnillä, kun en tienny olevani raskaana :) joku viisas on sanonu, että jokainen lapsi vie äidiltä yhden hampaan ja ainakin viime raskaudessa yllättäen tuli kamal reikä yhteen hampaaseen ja melkein juurihoitoon jouduin ekaa kertaa
 
Meillä kaikki hyvin :) .

Noista synnytyksistä, mulla eka synnytys kesti n.10h. seitsemän tunnin jälkeen sain epiduraalin joka toimi hyvin loppuun asti.
Toinen synnytys alkoi kun vedet meni yhtäkkiä klo19.30, sitten menin suihkuun, klo20.30 synnytyssaliin (4cm). Klo21 sain kohdunkaulan puudutteen mikä ei toiminut ollenkaan. klo 21.30(6,5cm) pyysin spinaalia, jouduin odottamaan 10min jolloin kätilö sanoi ettei ehdi enää. Klo22 aloin ponnistaa ja klo22.18 poika syntyi. synnytyksen kesto: 2tuntia 48 min. Poika oli melkeen viikon ihan mustelmilla kun oli tehnyt tuttavuutta mun häntäluun kanssa =) .

Onnea kaikille jotka tuntevat jo vauvan liikkeitä :heart: ja pahoitteluni niille, joita on huono onni kohdannut :hug:
 
Onko kellään kokemusta matalasta verenpaineesta? Ja miten sitä voisi nostaa?

Eilen kävi sellanen juttu, olimme miehen kanssa kaupoilla ja yhtäkkiä alkoi pyöryttämään, tuskanhiki, silmissä sumeni, jne. No helpotti hetkeksi ja päästiin kassoille, kunnes sama homma toistui ja olisin kuulemma kaatunnu selälleen ellei mies olis saannu kiinni. Eli olin hetken tajuton. Mies kiikutti ensiapuun, jossa mittasivat verenpaineen ja sokerit..Ja verenpaine oli tossa vaiheessa jotain 107/68, sokerit ok. Olo oli jo huomattavasti parempi, mittailin illalla kotona ja matalathan ne oli jotain 92/54 alhaisimmillaan...Hieman pelästytti koko homma,niin salakavalasti tuli...

14+6
 
Tesmis mulle ie tuu ensiavuksi oikein mieleen kuin salmiakki/lakritsi jo satut sellaisesta tykkäämään?!
Mullakin ollut verenpaineet normaalia matalammalla mutta yleensä mua huiputtaa vain ylösnoustessa. Saunan jälkeen tulee myös usein huono olo!
 
Tesmis mulla on joka odotuksessa ollu verenpaineet tosi alhaiset vaik muuten ovat ihan normaalit. Nytkin oli viimeks neuvolassa 116/66 mut on ne alempanakin käyneet, alapaine on ollu alimmillaan 52. Huono olo ja huimaus jopa maatessa on tulleet tutuksi. Enkä ole löytänyt mitään keinoa millä nousis. Reipas ulkoilu aina kun mahd tekee jonkun verran hyvää mut silti ne sitte jossain vaiheessa taas tipahtaa alas. Koita kestää, inhottava vaiva sekin :/

Huomisaamuna sokerirasitus, oon onnistunu ekaa käyntiä venyttämään tooosi pitkälle :whistle: edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes, ett syytä olis ollut mennä kyllä.. se on vaan niin inhottava toimenpide..

Vointeja kaikille!!!!!

Piianen ja Mökönen 15+4 (UÄ 16+1)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tesmis:
Onko kellään kokemusta matalasta verenpaineesta? Ja miten sitä voisi nostaa?

Eilen kävi sellanen juttu, olimme miehen kanssa kaupoilla ja yhtäkkiä alkoi pyöryttämään, tuskanhiki, silmissä sumeni, jne. No helpotti hetkeksi ja päästiin kassoille, kunnes sama homma toistui ja olisin kuulemma kaatunnu selälleen ellei mies olis saannu kiinni. Eli olin hetken tajuton. Mies kiikutti ensiapuun, jossa mittasivat verenpaineen ja sokerit..Ja verenpaine oli tossa vaiheessa jotain 107/68, sokerit ok. Olo oli jo huomattavasti parempi, mittailin illalla kotona ja matalathan ne oli jotain 92/54 alhaisimmillaan...Hieman pelästytti koko homma,niin salakavalasti tuli...

14+6
Minun neuvolalääkärini mielestä tuollaiset paineet tässä vaiheessa raskautta ovat ihan normaalit, johtuu verimäärän kasvusta kropassa. Mulla oli neuvolassa paineet 120/80 ja niitä se väitti "korkeiksi" tässä kohtaa ja juuri tuollaisia 100/60 ja hieman alempia, mitä olen kotona mittaillut ihan normaaleiksi... (mulla kun on verenpainelääkitys, niin mittailen kotona päivittäin).
Sun täytyy Tesmis ottaa rauhallisesti ja pitää aina mukana jotain syötävää kassissa. Jos huippaa niin istut alas ja nautit rauhassa jotain, ei kai oikeastaan väliä mitä.

Siiri S, 12+6
 
Tesmis mulla ollut aina alhaiset verenpaineet ja edellisessä raskaudessa neuvolantäti oikein "määräsi" mulle salmiakkia syötäväksi. Tässä raskaudesssa en ole uskaltanut syödä kun uusi neuvolantäti sanoi että siinä on jotain haitallista ainetta jonka niemä hän ei muistanut. Suola nostaa verenpainetta joten esim. suolakurkut mulla tekee heti hyvän olon. Eli jotain suolaista aina mukaan niin voi heti napata kun heikottaa. Mulla oli siis ennen aina ne salmiakit taskussa. Noustessa kannattaa ottaa varovaisesti.
 
Noihin mataliin verenpaineisiin tosiaan on ihan näppärä syödä vaikka lakupötkö tai salmiakkirasian ostaa taskuun, niin siitä voi ottaa sittten jos tarvetta. Mulla kait on normistikin jotain tommosia 130/75 tietämillä verenpaineet, välillä alempana tuo alapaine mutta muuten sama ja hyvänä ne on niitä kuitenkin pitäneet. Mulla on melkeen aina tommosia olleet, en tiedä sitten nyt kun on viimeksi ekalla käynnillä mitattu ja siltä ajoilta muutkin omat mittaukset.

Tuohon hermoiluun ei varmaan auta muu kuin se rauhottuminen :LOL: Muistaa vaan ajatella, ettei se hermoilu loppupeleissä auta yhtään mitään, niin sehän on vaikka sama ottaa lasi vettä ja istahtaa sohvalle katsomaan telkkua tai tehdä jotain rauhottavaa. Keksii vaikka jotain tekemistä, jos kovasti mietityttää ja hermostuttaa. Ite otan pääosin aika rennosti toistaiseksi tämän homman, mutta välillä vähän mietityttää että onkohan siellä kaveri hengissä. Mutta tosissani en jaksa sitä sen enempää miettimään, koska tiistainahan tuon näen mikä on tilanne. Ja en minä siihen voi mitenkään vaikuttaa =)

Täällä on kans syönnin jälkeen turvotusta, jo siihen malliin että ihan ku ois pidemmällä. Lisäksi alkaa massu näyttää vähän siltä, että voi olla muutaki ku lihomista muiden silmin :D Kiloja ei oo vielä kyllä tullu, pyrin kattomaan mitä syön. Jossakin vaiheessa niitä sitten väkisinkin tulee, mutta josko ei ihan vielä.

Aurinkoista sunnuntaita! =)

-metsis 12+0 poks!
 
Tänäaamuna oli maha taas niin pieni että :| . Illalla se ooli ihan muukavan pyöreä. Outo juttu. epätoivo iskee aina aamuisin. Menen kyllä nyt tiistaina sinne yksityiseen ultraan. Piti viime perjantaina jo mennä mut peruutin. Mun vaan täytyy mennä tsekkaamaan tilanne kun viime ultrasta jo 5 viikkoa aikaa ja seuraavaan yli kuukausi. Ja sityten kun tämä paino on laskenut. Nyt rv 15+2.
 
Mulla on myöskin matalatverenpaineet ilman raskauttakin. Korkeimmillaan mun yläpaine on ollut 108 ja matalammillaan 85,alapaine pyörii siinä 50-60 hujakoilla. Eli suolaa ei sen puolesta munkaan tarvii välttää ja lakritsia lääkäri on mullekin määrännyt.

Jääräpää :hug: Tää vaihe kun oireet häviää eikä liikkeitä vielä kunnolla tunne,saa olon tosi epävarmaksi. Just perjantaina vollotin miehelle et nyt se on kuollut kun ei tunnu enää miltään...Mulla ei näy edes vatsa ennen puoltaväliä,joten tuntuu ettei se vauva edes kasva.Mut onneks kaikki on aina kuitenkin ollut hyvin :)

Bamse 15+1
 
tesmis mullakin oli viime neuvolakäynnillä alhaiset verenpaineet (en muista lukemia) ja ite oli kans kaupassa ku tuli tommonen samanlainen heikotus ku sulle. piti juosta äkkiä ulos kaupasta ja käskee miehen tehä ostokset loppuun. aivan kamala olo kyllä tuli yhtäkkiä.

minustaki tuntuu että ei tuolla mahassa mitää oo, ku ei edes mitää vielä näy eikä tunnu. paitsi sillon yks ilta tuntu liikkeitä.

Tänään poksuuuuu 15+0! :heart:
 

Yhteistyössä