***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 HEINÄKUUSSA***

Uskaltauduin vihdoin soittamaan neuvolaan ja kysymään extra-aikaa tähän väliin ja siellä olivatkin ihan ihmeissään, että eikö mulle tosiaan oo laitettu mitään aikaa näille viikoille :whistle: Ilmeisesti meilläkin siis pyritään tuohon kerran kuussa -systeemiin, mutta mikä lie häikkä tässä nyt sitten käynyt. No, hyvä että soitin niin saapahan senkin pois mielestä ;)

Miime: teitkö jotain erityisiä liikkeitä, hierontaa tms noihin SI kipuihin? Mulla tää jalka (hermosärky istuessa) on nyt selkeesti pahentunut raskauden myötä ja fysioterapeutti joskus jo aiemmin väläytteli syyksi tuota SI nivelen löystymistä, kun ei mitään muuta syytä tahdo lötytyä. Ajattelin vain olisiko joku keksinyt mitään keinoa saada tuota särkyä loppumaan? Omat harjotteet ei oikein tunnu auttavan. Ei meinaa työpäivistäkään tulla mitään, kun ei voi istua kovin pitkään.

neitoperho & toukka 15+4
 
Marrari, iteppähän kehtaan valittaa liian kuumasta kun en muutenkaan oikein välitä lämpimästä kesästä :LOL: 15-20 astetta on se mun juttu, siitä ylöspäin tekee pahaa. Ongelma on vielä se, että meillä on sisälläkin 30 astetta, joten ei pääse missään lepäämään tältä lämmöltä edes välillä. Mummojakin kuolee ja muuta vastaavaa kun on nestehukkaa ja muuta, että onhan tällä kuumuudella aina kääntöpuolensa. Mun vuodenajat on enemmänkin syksy ja kevät. Eniten vielä harmittaa, kun mulla vaikuttaa suoraan tienesteihin näin kuumat säät, kun en nyt raskaana pysty huhkimaan tuolla ulkona samaan tyyliin kuin ennen. Mutta onneks kesä on vaan kerran vuodessa, ens kesänä oonkin sitten äitiyslomalla:heart:

Ite sain tukivyön käyttöön ja se on käytössä koko raskauden ajan. Ei tarvi edes ostaa omaa. Saa nähdä vaikuttaako noihin vatsan kipuiluihin millä mallilla. Nyt ainakin tuntuu, että ois vähemmän.

Nyt pitää lähteä koirien kanssa kävelylle, ihanaa kun on tänään puolet päivästä vapaata niin saa rennommin ottaa :heart:

-metsis 16+5
 
Neitoperho, Med Specin tukivyö. Tämmöinen: http://www.medspec.com/OnlineProducts.cfm?ID=103 On siis vähän kuin kahdella systeemillä kiinni, ensin tarralla ja sitten vielä kiristys toisenlaisella tarrakiristyssysteemillä. Takana myös tulee pehmuste ristiselän kohdalle. Ja joustaa siis. Kävin ihan terveysaseman apuvälinepalvelusta hakemassa tuon, noitahan ei ihan joka terveysasemalla välttämättä ole, täällä ainakin yhdessä pisteessä vaan.
 
heipat kaikille!

Minä täällä taustailen vielä kun raskaana olo on vielä jotenkin kamalan hassu ajatus kahden keskenmenon jälkeen enkä ollenkaan osaa luottaa tuohon kroppaan vaikka viikkoja on niin paljon että kaikki varmasti on hyvin.

Liikkeitä olen tuntenut jo viikolta 12 niinkuin edellisenkin lapsen kanssa (nyt neljäs) ja kun kolmeen päivään ei näiden helteiden ja reissaamisen takia kuulunut nykimisiä niin aloin jo koluta enkelisivustoja ja sain painajaisia!
kävin kuitenkin tänään kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa ja kaikki on hyvin ainakin sen puolesta.
Odotan ensi viikkoa kovasti että maanantaina pääsen ultraan ja ehkä saan stressittömän loppuraskauden.

Isommille lapsillekkaan emme ole vielä kertoneet kun jotenkin pelkään ettei tulossa olisikaan mitään.
Tämän ultran jälkeen varmaan kerromme jos kaikki on ok.
onpahan sitten vähän lyhyempi aika ainakin odottaa sisarusta.

Helteet saisivat minusta jo alkaa hellittää! luonnotonta että puoli 9 aamulla on 30 astetta lämpöä ja sisällä saman verran!
Ikinä ei ole ollut turvotusta mutta nyt sitä meinaa aamuisin olla kun on kuin saunassa olisi nukkunut!

Koitan aktivoitua kirjoittamaan kunhan ultra on nähty.

Megara+ rantapallo 18+5
 
Tervetuloa uudet!! :wave:

neitoperho83 Kuinka pitkä väli sulla sit on neuvoloissa?? (oot varmasti sanonu sen mut en muista enkä jaksa ettiä). Tuntuu et täällä kans on toooosi pitkät välit neuvoloitten välissä, nyt oli 9.7 ja seuraava on 20.8, tulee siinäki 6 viikkoa.

Kävin tänään kampaajalla ja nyt on taas uus tukka, edellinen oliki jo ihan järkky!! :LOL: Kampaaja kysy heti et "koska sul on laskettua aika??" et ilmeisesti maha näkyy jo sen verran ettei oo epäselvää kellekään =)

Jos vaikka huomen muistais/jaksais käydä ostamassa jotain rautatabletteja. Kävin tänään työterveydessä ja sain sieltä suosituksen olla tekemättä yövuoroja. Neuvolalääkärille ois päässy joskus syykuun puolessa välissä?!?!?!

Löysin uuden ja isomman asunnon meille..toivottavasti kaikki menee hyvin ja päästään muuttaan uuteen kotiin ennen ku bebe syntyy =)

Mä NIIIIIN tykkään et on kunnon helteet, mut sisätiloihin riittäis vähemmänki ku +32 astetta!!!!Lakana on koko päivän ollu pakkasessa et saan vedettyä sen päälleni ku meen nukkuun et on ees hetken viilee.

Sitä lomaa edelleen odotellessa!!!23 päivää loman alkuun...ja sillon viikkoja 20+0 =)



muok. Sitä piti vielä valittaa et tää pahoinvointi ei oo loppunu vieläkään, la ja su oksensin ja eilen ja tänään oon just ja just saanu pidettyä ruuat sisällä. Ja se olo yllättää taas minä hetkenä hyvänsä =(
 
Pakko osallistua tähän neuvola keskusteluun, kun edellisellä käynnillä kysyin th:lta onko nämä käynnit kuntakohtaisia kun on niin paljon eroja. Niin hän vastasi, ettei ole vaan jokaisen raskaana olevan kuuluu olikohan se viikkoon 30-32 asti käydä tarkastuksessa kerran kuussa ja sitten parin viikon välein ja viimeinen kuukausi viikon välein. Tähän on tulossa kuulemma ihan lakimuutos, joka pakottaa kunnat järjestämään nämä käynnit. Nytkin ne pitäisi olla näin, mutta ilmiselvästikin sitä kierretään oikein kunnolla :kieh: Meillä on niin pieni kunta, että täällä onneksi palvelut toimivat ja apua on aina saanut oikein hyvin. Esim, ei neuvoloihin ole mitään soittoaikaa vaan saa soittaa mihin aikaan päivästä vaan, hammaslääkäriin pääsee parissa viikossa jne jne. Tk-lääkäristä en oikein osaa sanoa miten toimii, kun ei olla niitä palveluja oikein tarvittu, kuopuksen allergia epäilyissä ja minun välilevynpullistumassa on suoraan laitettu lähete erikoislääkärille :)

Naurattaa toi Fanttomin lakanoiden pakastaminen, varmaan ihan toimiva juttu, mutta mielikuva jäisiin lakanoihin kietoutuneesta raskaana olevasta naisesta on vaan jotenkin hauska :LOL: Kattoiskohan naapuri tavallista pitempään jos menis ovelle koputtaan ja kysyis voitteko ottaa nämä meiän mansikat ja hirvenlihat teiän pakastimeen kun mun pitäis saaha lakanat jäädytettyä :D Ja jos on oikein iso pakastin niin voishan sinne vaikka yrittää tunkea vaahtomuovipatjan, niin ois patjakin kivan viileä aina iltaisin kun menee nukkumaan :D Apua mun tarvii varmaan mennä lepuuttamaan näitä ylikierroksilla käyviä aivohiukkasia sinne pakastimeen kun meinaa taas mopo lähteä käsistä. Ja Fanttomi ethän loukkaantunu :hug:

:wave: Uh ja kuutti 19+1
 
Meillä oli ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välissä muuten 8 viikkoa! Siis kaks kuukautta, voi hyvänen aika. Ihme kun se tuntukin pitkältä ajalta. Nyt seuraava on viiden viikon päähän, sen hän laittoi rakenneultran jälkeen että voi sitten jo esitäyttää Kelan laput (mutta ne päivätään vaan myöhemmäksi ja voi postittaa vasta sen jälkeen). Jospa jatkossa ois vähän useammin, oishan se ihan kiva tietysti että seurattais hieman. Toisaalta mua hieman stressaa käydä siellä, vaikka siellä onkin mukavaa..mutta kun tulee se epävarmuus aina edellisenä päivänä mitä normaalisti ei tule. Eka lääkärikäynti mulla on vasta tuon rakenneultran jälkeisen neuvolakäynnin jälkeen. Eli liekö menee johonkin rv 25-26 paikkeille?

Ite suosittelen tuuletinta tähän helteeseen. Ja miksei jäähdytintäkin.

Onko kellään muulla semmosta, että ahistaa jo valmiiksi ne synnytysvalmennukset? :LOL: En jotenkin millään haluais mennä sinne, mutta pakkohan se on käydä kattoon mitä on edessä. En muutenkaan halua lukea mitään synnytystarinoita tai muuta vastaavaa enkä myöskään välitä oikeen lähteä sen enempää keskustelemaan outojen ihmisten kanssa näistä asioista.

Miten tota tukivyötä..käytetäänkö sitä istuessakin? Kun oon käyttäny nyt vaan jos lähen johonkin liikenteeseen pitemmäksi ajaksi tai vaikka jos alan kokkaileen tai vastaavaa. En oo istuessa pitänyt, kun en oo tienny onko se tarpeellista. On tuo ainakin auttanut jo tuossakin noihin liitoskipuihin tai mitä ne nyt ikinä sitten ovatkaan.

-metsis 16+6 (hyvä kun katson fanttomin tekstistä aina nuo rvt jos oon unohtanut :saint: )
 
Aurinkoisia huomenia... =)

Pakko ottaa kans kantaa tuohon neuvolakäyntikeskusteleen kun itsellä on kans kamalan pitkä tauko ilman mitään kontrolleja :(
Mulla oli eka neuvola huhtikuussa, neuvolalääkäri toukokuussa ja seuraava neuvolakäynti vasta elokuun puolessa välissä!!! Että tässä on yli 2 ja puol kuukautta väliä neuvolakontrollien kanssa. Onneksi sentäs oli nt-ultra kesäkuun alussa ja rakenneultra tämän kuun lopussa ja lisäksi pääsin tutulle terkkarille toiseen kuntaan kuunteleen sydänääniä kun huoletti tämä pitkä tauko!!! Kyllä tässä ehtii jo kaikkea murehtiin :(
Mutta oli kyse sitten neuvolatoiminnasta tai kunnan psykologipalveluista tai mistä vaan niin tuntuu että tämä Hämeenlinna on kesäisin ihan suljettu ja kuollu. Ei hyvin järjestetty toiminta täälläkään.

cisu 18+2
 
Neuvolakäynneistä Täälläkin piiiit-kä väli ekan ja tokan neuvolan välillä eli eka oli viikoilla 7+4 ja toka 17+4, eli 10viikon väli. Eikä mitään lääkärineuvoloita välissä :'( Siks täällä ihan kuumeisena oottaa et aika kulus et pääsis sinne neuvolaan, et kuuluuhan siellä pienen sydän äänet vieläkin... Kuukauden välein kuullostas tosi hyvältä. Noh, enää en viitti tähän väliin uutta aikaa soitella kun nyt odottamista on vajaa kaks viikkoa.

Odottavissa tunnelmissa
Helinä ja 15+6
 
Kuulun myös näihin "vähän" harvemmin neuvolassa vierailleihin. Olen käynyt nyt kaks kertaa neuvolassa ja mulla oli 9 vkoa näiden kertojen välissä. Seuraava neuvola on elokuun puolenvälin jälkeen, eli väliä toiseen neuvolakertaan tulee taas 9 vkoa. Ja olis tullut 10 vkoa, kun neuvolatäti ehdotti viikkoa myöhäisempää aikaa, mutta se vko ei mulle käy.

Ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välissä oli ultra ja toisen ja kolmannen välillä taas ultra, eli ilmeisesti jotenkin ajattelevat, että ultra sitten "korvaa" neuvolan. Tietysti siellä sitten näkee, että vauvalla kaikki hyvin, mutta eipä siellä ultrassa esimerkiksi testata sokereita eikä mitata verenpaineita.

Eikä tulis mieleenkään ultralekurilta rueta kyselemään tarkemmin mistään mikä raskaudessa askarruttaa, kun siellä on hyvinkin sellanen liukuhihnameininki: käynnille on varattu 20 minuuttia ja siinä ajassa lekuri jo kirjottaa laput jne.

Kyllä mä ainakin toivoisin että niitä aikoja olis kerran kuussa, olis jotenkin mukava tietää että kaikki on hyvin, mutta minkäs teet. :/ Lääkärineuvoloita ei oo ollut vielä kertaakaan.

Hampiainen 19+0 *poks* Rv 20 siis alkoi, apua! :eek:
 
Olen hampiaisen kanssa samaa mieltä että vaikka meidän pitkien neuvolakäyntien väliin on osunut ultrakäyntejä jotka helpottaa tietenkin omaa huolta nähdessä että vauvalla on kaikki kunnossa mutta eivät ne ultrat todellakaan korvaa neuvolakäyntejä.
Itsellä ekan neuvolan jälkeen on hemoglobiini laskenut aika reippaasti (mitattiin toisessa neuvolassa jonne en edes kuulu) ja koska seuraavaan neuvolaan vielä reipas kuukausi aikaa niin pelkään hemon laskevan liikaa. Omin luvin en haluaisi lisärautaa alkaa käyttämään vaikka ei kai sillä mitään väliä ole mutta haluaisin että ammattihenkilö määrää ja on tietoinen asioistani.
 
Tervetuloa mukaan Megara! :flower:

Fanttomi: Mulle oli laitettu siis 10 viikon tauko, mutta ainakin eilisen terkkarin mukaan oli jo liian pitkä, eli siinä välissä olisi yksi pitänyt olla lisää. Jännä, että pitäisi olla kaikkialla samanlaista, kun tuntuu kyllä että kunnan sisälläkin vaihtelevat melko paljon... Ja muistelisin tosiaan, että jotenkin noi ultrakäynnit lasketaan yhdeksi käynniksi. Tuosta hammaslääkäristä oon kyllä katkera, kun täällä on ihan turha kuvitella pääsevänsä kunnalliselle ellei ole tosi akuutti tilanne, joten yksityiselle oon nyt sitten varailemassa aikaa :kieh:

Toivottavasti Fanttomi saatte tuon asunnon! Ja että tuo pahoinvointikin vielä loppuisi joskus.

Mä taas sinänsä ihan odotan synyntysvalmennusta, mutta luulen, etten oikein osaa ottaa sitä tarpeeksi vakavasti :ashamed: Jostain syystä näen aina mielessäni kuvan yli-innokkaasta ohjaajasta, ringissä ähisevistä isomahaisista äideistä ja niiden takana seisovista hölmistyneistä miehistä, jotka yrittävät parhaansa mukaan pysyä kärryillä siitä, mitä ihmettä noi oikein tekevät :LOL: :LOL: Jotenkin tuntuu vaan hassulta kovin julkisesti testailla erilaisia asentoja ja äänenkäyttöä tai mitä siellä nyt ikinä tehdäänkään...

Onko kukaan muu ensisynnyttäjä muuten osallistumassa sellaiseen synnytysvalmennus/-pelkotutkimukseen? Meille siis tarjottiin mahdollisuutta osallistua tällaiseen tutkimukseen, jossa toiselle ryhmälle annetaan tavallista valmennusta ja toisille jotain erilaista, kätilöiden antamaa valmennusta. Ja päästiin tuohon "erilaiseen" ryhmään, joten nyt ihan jännityksellä odotan, millaista tuo valmennus on :) Lisäksi saa käydä siinä tavallisessa valmennuksessa ja mietinkin, jaksaisiko sitä käydä vertailemassa, miten nuo sitten eroavat :whistle:

neitoperho & toukka 15+5
 
neuvolakäynneistä Itsellä on ollut käyntejä rv 7+6 ja 12+5 ja ultra siinä välissä. Kävin ylimääräisellä käynnillä rv 14+5, koska pyörryin kaupungilla ja halusin mennä tarkistamaan verenpaineet yms. Seuraavaa aikaa ei oo varattu. Täällä ainakin noita aikoja saa tosi huonosti kesäajalle, koska meidän terveysasemalla on ns. sulkuaika toukokuun lopusta heinäkuun loppuun. Silloin koko tk pyörii minimihenkilökunnalla. Mulle sanottiin, että se seuraava aika voidaan varata sinne 20 viikkojen kieppeille, niin voidaan samalla täytellä kelan paperit.. Soittelen ajan heinäkuun lopulla. Näin tokakertalaisena neuvolakäyntejä ei hingu niin paljon kuin ensimmäisen raskauden kohdalla. Mun mielestä voitte hyvin eka kertalaiset ottaa neuvolaan yhteyttä ja kysyä ylimääräistä aikaa.

neitoperho Tuo sun kuva synnytysvalmennuksesta on niin ihana. :) Just ku elokuvissa. En tiedä onko jossain päin Suomea valmennukset tuollaisia, mutta ei ainakaan täällä. Istuttiin 2 tuntia auditoriossa ja kätilö kertoi synnytyksen vaiheet ja kivunlievitykset. Pääpiirteissään se oli siinä.

Oisko kellään rakenneultrakuulumisia!? :wave: Utelias haluaa kuulla.

Mandy ja pallero 15+5
 
Moikka ja tervetuloa kaikille uusille :)

Juu ei Espoossakaan turhan usein neuvolassa vierailla...ja vielä kun kävin yksityisellä varhaisultrassa, niin kuulemma neuvolalääkäriinkään en pääse/ei tartte mennä. No tottahan se on, jos samat asiat katsotaan, jotka ykistyinen laittoi leimansa kera paperilla mukaani. Tosiaan olin siis toukokuun alkupuolella neuvolassa, sitten kesäkuun puolessa välissä nt-ultrassa ja nyt heinäkuun alussa neuvolassa ja sitten elokuun alkupuolella rakenne ja sitten elokuun lopussa (154 päivää täynnä) seuraava neuvola.

Mulla on kaikki arvot ollut tähän mennessä kunnossa, no hemoglobiini siinä rajoilla, joten sen puolesta ei niin huoleta. Sydänääniä olisi ehkä kiva kuulla, kun muutenkin tuntuu, että masu on pienentynyt :eek: tuskin se oikeasti on ja varmaan taas iltaa kohden nousee. Mutta onko teillä muilla jotakin kumpua, jos makaatte selällänne? Musta mulla on silloin ihan suora vatsa...ehkä nyt mitään kuoppaa ei synny edes aamulla. Sen sijaan jouduin tänään oikein etsimään vaatteita, kun huomenna ollaan lähdössä Roomaan ja sinne haluan kaikki kivat vaatteet mukaan puhtaana eikä mikään vanhemmista hameista mahtunut päälle :LOL: että ehkä tässä ei niin ole huolta.

Mitäs teille on sanottu siitä sokerirasituksesta? Sehän kai periaatteessa on pakollinen nykyään kaikille yli 25-vuotiaille. Mulle kuitenkin neuvolan täti sanoi tuolla ekassa neuvolassa, että säännöt ovat vielä vähän epäselvät/sovellettavat ainakin Espoossa, että en välttämättä joudu siihen, jos mitään kummallista ei nouse esiin (paino nouse suuremmin?), koska olen nyt 25-vuotias ja painoindeksi on normaali...Eli hän ole sitä mieltä, että jos ei ihan pakko ole, niin hän ei ketään (tasan 25-vuotiasta?) laittaisi siihen ilman syytä ellei ohjeet ylhäältä nyt tällä välillä muutu.

Neitoperho ei ole mulle tarjottu tollasta mahdollisuutta, mutta toivon pääseväni synnyttämään haikaranpesään (selviää rakenteessa, että saako sinne mennä edes ns. yrittämään - loppuhan selviää sitten h-hetkellä, että mihin mahtuu) ja siellä on omat synnytysvalmennukset että en sitten tiedä...Musta olisi kiva aina osallistua kaikkiin tutkimuksiin eli siinä mielessä olisin hyvin voinut mennäkin :)

Huh huh saa nähdä miten siellä Roomassa pärjää, kun vielä pitäisi pari astetta lämpimämpää olla...eikä pilven hattaaraakaan näy B)

Azalea ja Luru 16+4
 
Azalea: Mä olen 32-v eikä kukaan ole vielä maininnut mitään sokerirasituksesta. Ajattelin, että se tehdään vain jos on tarpeen. Mulla oli ainakin tokalla neuvolakäynnillä viikolla 17 paino noussut vasta kilon, jos se asiaan vaikuttaa.

Tuota toista neuvolakäyntiä ei olisi edes ollut, jos en olisi tässä välissä muuttanut ja vaihtanut neuvolaa, ja vanhassa neuvolassa sanottiin, että toinen käynti viikoilla 16-18 ja uudessa sanottiin, että vasta viikolla 20. Sain siihen sitten kuitenkin ajan kun kuulostin niin apealta ja kuunneltiin sydänääniä, mikä oli tosi kiva :) Rakenneultra onkin sitten pian, 26.7!

Tää kuumuus alkaa kyllä käydä voimille. Kärsin tosi pahoista levottomista jaloista ja jalkasäryistä iltaisin. Soitinkin tänään terveysneuvontaan kun en pysty nukkumaan öisin, ja sanoivat että ainakin panadolia voi vetää ihan huoletta. Ja että kannattaa ostaa tukisukat. Jee, mummosukat jalkaan!

Mites muuten tuo tukivyö, minkälaisiin kipuihin se auttaa ja kannattaako hommata? Löysin netistä tällaisen edullisen ja hyvännäköisen: http://www.babyidea.fi/aidille/carriwell/tukivaate.html

Juu, tästä nämä vaivat tuntuu alkavan :-(

Safiatou 19 + 2
 
Tiedättekö missä vaiheessa se vauvavakuutus pitäisi hankkia? Muistaakseni se on hyvin varhaisessa vaiheessa, kuitenkin reippaasti ennen syntymää kun samanlaista ei syntymän jälkeen enää saa. Me ollaan vakuutukset hankittu tytöille vasta syntymän jälkeen mutta nyt vois toimia ajoissa.

Toinen asia: tekeekö se kätilö pelkän rakenneultran Tampereen terveystalossa vai tutkiiko kohdunsuun tilanteen myös???
 
Safitou, oon käsittänyt että kannattaa suoraan hankkia ihan kunnollinen tukivyö. Tuo tukivaate on varmaan kesällä ainakin kuuma, jos ei muuta. Ja tuki on siis pienempi tietysti. En tiedä noihin selkäkipupuoliin, mitä niihin laitetaan..mutta tuo mun lainavyö on tommonen SI-vyö, että eikö se oo kans sama silloin? No mulla tuntuu ainakin auttavan noihin kohdunkannattimien kipuiluihin, kun ne on aika kovia ollut. Ei välttämättä tartte koko raskausaikaa käyttää, näi ainaki toivon. Selkäkivuista en niin tiedä, mulla tahtoo olla enemmänkin yläselkä kipee ja oon huomannut että taitaa liittyä tuohon rintojen kasvuun.

Meillä sokerirasitukseen menee suurin osa. Kaikki 25v ja siitä ylöspäin. Eli itekin olen sinne sitten matkalla. Alle 25-vuotiaista menee ylipainoiset ja sitten jos on jotain riskiryhmää tai suvussa on jotain häikkää. Ja tämä mulle sanottiin jo heti ekalla neuvolakerralla, että tietysti voi olla että ehkä jos on kova painonnousu ja alle 25v, niin sit kans joutuu..en tiedä noista sen enempää. Ilmeisesti tämä on uusi suositus, että voihan se olla että tulee viiveellä sitten.

-metsis 16+6
 
moikka taas kaikille!

kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli ok, hemppa vähän pudonnut muttei liikaa, ja painoa on nyt alkuun verrattuna 3kg enemmän. yhtä tutkimuksissa juoksemista tämä, kun lääkäri soitti että tulehdusnäytteet pitää ottaa uudelleen kun eivät olleet saaneet varmaksi analysoitua, ja ensi viikolla sitten vielä ultraan kontrolloimaan hematoomaa ja kohdunkaulan tilannetta.

sokerirasituksesta ei ollu mullekaan aiemmin puhuttu, mutta tänään neuvolassa sanoi että se tehdään kaikille yli 25 vuotiaille. Kuulemma katsotaan tarkemmin aikaa seuraavalla käynnillä, jolloin sit onkin jo se 22 viikkoa täynnä. Tekevät suunnilleen viikoilla 24-28 ainakin täällä Savossa.

Neuvolat on olleet nyt tasaisesti kuukauden välein, lienevät vastakin.

vauvavakuutuksesta kävin jo aiemmin kysymässä Tapiolasta. Se pitää ottaa viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa. Mua vähän harmittaa etten silloin kun kävin niin ottanut, nyt en näillä oireilla varmaan enää saa. Mutta katsotaan, jos tää siihen määräaikaan mennessä rauhoittuisi, niin ehkä myöntävätkin.

synnytysvalmennuksesta
ajattelin, että jos olo tasaantuu niin menen yhden gynen itse pitämään muutaman kerran valmennukseen, jossa on myös joogaliikkeitä ym aiheeseen valmentautumiseksi. Mutta jos ei tasaannu niin jäänee välistä!

Azalea mulla on selällä maatessa tullut kumpu vasta ehkä puolentoista viikon ajan. Kai se on yksilöllistä tuo mahan kasvu.

Mä jatkan täällä romaanimaratonia ja yle areenan koluamista, mukavaa päivää kaikille!

donter 18+4

 
Hienoa donter että kaikki on ok!!! =) Ja hyvä vaan että joudut tutkimuksissa ramppaan, on se hyvä että huolta pidetään!

Azalea
Nyt menossa rv 19 ja kyllä mulla selällään maatessa pieni kumpu on. Enemmän se kyllä näyttää läski- kun raskauskummulta mutta kumpu kun kumpu!!! ;)
Luin että olet lähdössä Roomaan, ihanaa! Itsellä kans pieni halu olis lähteä etelään mutta en tiedä uskaltaako?! Mä pelkään lentokoneen paineita, pöpöjä ja saako mitään edes syödäkään!!! Ehkä olen vaan ylivarovainen ja turhan huolehtija mutta tälllä taustalla ei viitsisi riskeerata millään tavalla...

 
Cisu ja Azalea: Mekin suunnitellaan tässä jotain reissua elokuun ekalle viikolla, mutta miusta tuntuu että joka paikassa on niin KUUMA ettei oikein innosta lähteä minnekään, kun ei siellä kuitenkaan jaksaisi kävellä ja turistella. Näyttää siltä että jäädään ehkä sitten kotiin.
 
Heipsan taas kaikille!
Oon taustaillut ahkerasti, mut en oo vaan jaksanut kirjottaa.. Ei kestä tätä kuumuutta enää!! Loman jälkeen kolmas päivä töissä ja ihan poikki. Turvottaa ja supistelee.. :kieh:

Safiatou täällä kans kärsitään levottomista jaloista, kuumottaa etenkin iltasin niin ettei voi nukkua. Ootko mitä keksiny helpotukseksi? Tuntuu ettei mikään auta..

Jos jotain mukavaakin, oon nyt reilun viikon tuntenut napakoita liikkeitä, tuntuu välillä ihan käteenkin asti ja mies on kerran sattunut oikeeseen aikaan paikalle :heart: On ne niin sulosia ilmotuksia olemassaolosta.. Etenkin, kun potkuttelu alkaa yleensä kun olen nukuttamassa esikoista niin on vaan aina yhtä lämmin hetki..

Täällä on neuvola kans alkuvaiheessa n. neljän viikon välein, sit lopussa tiheemmin. Ja johtuneeko pitemmästä matkasta sairaalaan, ei ultra-ajat vaikuta neuvola-aikoihin. Täytyy kyllä olla tyytyväinen, että on näin usein! Ja pääsee kyllä käymään, jos jokin alkaa välillä huolettaan tms. Nyt on neuvoloiden välillä 3 viikkoa ja sit taas pari viikkoa väliä ja rakenneultra.

Mitähän muuta piti kommentoida, en muista.. Tää helle on laittanut aivotkin aivan lomalle.. Koitetaan jaksaa!!

Martta 17+6
 
martta09: Mulla sama ettei saa oikein nukuttua kun jalkoja särkee kauhiasti. Vedän panadolia ja suihkutan jalkoja vuoroin kuumalla ja kylmällä vedellä ennen nukkumaanmenoa. Ostin myös kylmävoidetta, mutta se ei tunnu auttavan. Ja jalat kohtia kattoa, aina kun makaan sohvalla sekä nilkkojen pyörittelyä. Tosi ikävä vaiva tämä.
 

Yhteistyössä