***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 HEINÄKUUSSA***

Azalea: Mulla on nyt viime viikolla ilmaantunut selällä maatessakin sellainen ihan pieni kumpu. Tosin jonkinlainen pömppö siinä on aina tainnut olla :whistle:

Onko muuten kellään mitään fiksua selitystä sille, miksi vatsa kasvaa (ainakin mulla) tuosta navan ympäriltä, vaikka joka paikassa sanotaan kohdun korkeimman kohdan olevan n. 8cm navan alapuolelle. Siis tosi alhaalla! Onko noi sitten jotain elimiä jotka siellä pullistelee, vai oonko vain onnistunut kerryttämään siihen sopivan näköisen määrän rasvaa?! :LOL:

Hassua, ettei sulta oo Azalea kysytty tuota valmennustutkimusjuttua, vaikka samassa kunnassa ollaan. Meiltä kysyttiin siis sen nt-ultran yhteydessä ja lisäksi käsitin, että se olisi ihan valtakunnan laajuinen juttu. Mutta ehkä se onkin joku Jorvin oma :eek:

Meilläkin on ulkomaanmatkahaaveita, tosin vasta syyskuun alussa olisi mahdollisuus lähteä. Tällöin viikkoja olisi kasassa 23, joten saapa nähdä miten käy suunnitelmien :ashamed: Yhdysvaltoihin olisi haaveena lähteä kiertämään viimeistä kertaa kahden kesken.

neitoperho & toukka 15+5
 
Vauvavakuutuksesta Me käytiin tänään ottamassa se, nyt on tarpeeksi kasassa viikkoja. Eli Donter et välttämättä olisi sitä aikaisemmin saanut kuitenkaan, ainakin meidän vakuutusyhtiössä raskauden tulee olla kestänyt jonkin x aikaa. En nyt muista mitä se oli, mutta kun meidän tuttu laski uuden tarjouksen vakuutuksista niin se laski, että viikko sitten mulla on se aika kulunut täyteen. Tietystikin se kannattaa ottaa mahdollisimman aikaisin, kun eivät niitä varmaan myönnä kovinkaan helposti jos jotain häikkää ilmenee raskauden edetessä. Meillä on otettuna se tuolle kuopukselle, mutta kertaakaan sitä ei olla käytetty. Ja nyt kun tuli tuo vakuutusyhtiön vaihto niin ei saada sitä ilman rajoituksia vaihdettua uuteen yhtiöön, kun tuolla kuopuksella on yliherkkyyttä kotimaisille viljoille (pl kaura) luultavasti nämä muutkin jäävät pois kun poika kasvaa.

Ja vielä neuvolakeskusteluihin, että meillä ei ainakaan ultrakäynnit korvaa neuvolakäyntejä. Mulla onkin ens viikolla molemmat :) Tietystikin kunnissa sovelletaan ja kierretään sääntöjä, kun kaikki rahat on niin tiukalla ja varsinkin näin kesäloma-aikaan :( |O

Nyt ruoanlaittoon ja sitten esikoisen kanssa kesäteatteriin B)

Uh ja Kuutti 19+2
 
Huh hellettä!

Oon taustalla taas lueskellut juttuja, mutten ole jaksanut kirjoitella aikoihin, tää jatkuva helle käy voimille ja pahoinvoinnitkin vasta pari viikkoa ollut poissa.

Sen verran omaa napaa, että viime to oli rakenneultra ja tyttö olisi meille sen mukaan tulossa, aikas ihunaa :heart:
Esikoinenhan on 8v tyttö, jolla synnynnäinen sydänvika, nuo "viat" kyllä parilla leikkauksella ekojen kuukausien aikana hoidettu, eka vuosi mentiin lääkkeillä. Mutta sen jälkeen oireettomana, ja kovin vilkas ja reipas terve neiti on :)
Rakenneultrassa tarkkaan sitten tutki sydämen rakenteet, kaikki kammiot ja kaaret ja virtaukset ja kaikki vaikuttaisi olevan tulokkaalla hyvin. Vielä erikoislääkärikin katsoi uudelleen sydämen osalta ultraten, ja totesi että kaikki hyvin ja niinkuin pitääkin olla. Tosin sanoi että satavarmahan ei voi koskaan olla, kuitekin niin pienistä rakenteista on kyse niin joku neulanläpeä pienempi ei välttämättä näy.

Mutta kovasti helpotti omaa oloa kun hyvin varmanoloiset vastaukset sain että kaikki hyvin. Aika ihana oli, kun masuasukki itsekin viuhtoi peukku pystyssä yhdessä vaiheessa kuin sanoakseen että täällä kaikki ookoo :LOL:

Varasin kuitenkin 4d ultran femedaan, se kun kertoo vielä paljon enemmän ja tarkemmin kaiken mahdollisen. Pari kaveria on siellä käynyt ja kovasti suositelleet. Joten sinne parin viikon päästä sitten.

Kamala kesäflunssa iskenyt, kurkku tulessa ja yskä riipii ja tukkoinen olo, ei kivaa.
Lisäksi tuntuu että koko aika on jano, ja vessassa ravaaminen on varsinainen ongelma.
Onko kellään vastaavaa ongelmaa, että joutuisi pissalla ravaamaan koko ajan? Siis maksimissaan tunnin välein, näin iltaisin puoli tuntia on ehkä se väli kun saa vessassa käydä. Nopea aineenvaihdunta aina ollut, mutta tää on kyllä jo rasittavaa! Johkin kun lähteekin niin pitää miettii että on kai siellä vessa sitten..

Lapsivakuutuksesta täällä on kyselty. Tapiolasta tosiaan viimeistään kolme kuukautta ennen syntymää pitää ottaa, jos haluaa että on voimassa heti syntymästä. Ja sitä kyllä ehdottomasti suosittelen, esikoisella se on ja kun sydänlapsi on niin on kyllä ollu korvaamaton tuo vakuutus. Kun kattaa kaikki siihenkin liittyvät jutut. Eilen tapiolaan soitin ja lähettää varaushakemuksen ja sen voi sinne jo nyt lähettää, sanoi että hyvähän se on ajoissa hoitaa niin varmasti sitten on voimassa.

Neuvolakäynnit täälläkin tosi harvassa, kolme käyntiä on kaikenkaikkiaan ollut ja kuitekin huomenna 20vkoa tulee täyteen. Mutta olen käynyt puhelintunnilla pari kertaa sykkeet kuuntelemassa, hoitaja sanoi että se on ihan ookoo jos huolettaa että onko siellä kaikki ok.
Nythän alkaa varmempi olo olemaan kun typyn liikkeet tuntee. Se on aina yhtä kiva tunne kun pikkanen alkaa mökeltämään =)

Huh, tulihan sitten tekstiä kerralla.
Tsemppiä kaikille meille, toivotaan että nää helteet muutaman asteen hellittäis niin olis vähän kivempi ulkona touhuta :)

Minz 19+6
 
Lillikka
Uusille tervetuloa!

Kiisselille iso hali ja jaksamista. :hug: :hug:

Metsis Meilläpäin synnytysvalmennukset oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Kaikki siellä käsitellyt asiat oli ihan pässinlihaa jo tosta vau-kirjasta. Kaksi tätiä piti tilaisuudet ja ne oli ihan sekauksessa, että kuka selittää mitkäkin jutut. Paras anti oli, että tutustui pariin perheeseen, joita me tavataan edelleen, kylläkin enimmäkseen tuolla leikkipuiston hulinassa. Meillä oli vaan 6 perhettä ryhmässä, eikä ikinä kaikki paikalla eli aika mukavan pieni ryhmä oli. Mutta ei siellä todellakaan tullut mitään henkilökohtaisia pelkoja jne käsiteltyä pätkääkään! Meillä oltiin kovin kliinisiä, eikä todellakaan harjoteltu mitään hengitystä tai muuta. Kaikkeen nuo ujostelijat vaan sanoi, että siellä sairaalassa ne sitten kertoo kaikista asioista tarkemmin. Ihan kun siinä sitten pystyisi tai aina ehtisikään kauheesti perehtyä mihinkään! Synnärille tutustumiskäynti oli ihan toista luokkaa ja siellä tuli sellanen olo, että hyvissä käsissä ollaan. Mä vaihdoin esikon kohdalla synnärin Kättäriltä Naistenklinikalle ja hyvä tuli :)

Meidän rakenneultra meni tosi hyvin toissapäivänä, vauvan maksat ja pernat ja aivot ja reisiluut oli kaikki kovin kauniita kätilön mukaan :) Reisiluu oli huimat 3 cm, voi pikkuruista tyyppiä!! Pikkuinen makas siellä jalat ihan kippurassa, pää ylöspäin ja naama menosuuntaan ja peukku meni koko ajan suuhun! Ihanaihana! Täytyy vaan sanoa, että ultraus oli taas ihan toista luokkaa kuin kaksi vuotta sitten esikoisen kohdalla Kätilöopistolla. Siellä oli sellasta puuhastelua ja kotiin saadut kuvatkin oli ihan viitteellisiä, että kai siinä jokin sikiö möllöttää. Paljonhan se on kiinni siitä, miten vauva siellä makailee, mutta Naistenklinikalla ovat olleet ihan sikahyviä ultraajia. Saatiin ihana profiilikuva vauvasta ja kätilö kysyi, että onkos paljonkin isonveljen näköä :) hieno kyömynenä näkyi :heart: Oho, nyt ei nähdäkään pikkuista ennen kuin sitten marraskuun lopussa...!!

Mulle voi muuten päivittää NKL synnäriksi etusivulle.

Puh tätä hellettä. Saa kyllä aika monta kertaa käydä suihkussa ja tuo merivesikin viilentää vaan hetkeksi. Mutta onneksi pääsee uimaan! Miehellä on nyt loma ja ollaan menty aikasin melkein joka aamu poitsun kanssa rannalle, se siellä tutustuu varovaisesti mereen <3

Neitoperho Mulla on myös ihan mukava yläpömppö eli kai siellä ne pernat ja maksat pusertuu vähitellen yläkertaan :) Rannalla kyllä muut mammat ihmetteli, etten todellakaan näytä olevan viikolla 20+ =) kun uskaltauduin bikineissä mahaani esittelemään. Oon keikkunut kokouikkarissa tähän saakka, mutta kai tätä mahaa voi vähitellen jo paljastaa, kun se alkaa näyttää vauvamahalta :LOL:

Mintz Ihanaa, että tytöllä on kaikki hyvin! Ai niin vakuutus, täytyykin tässä tulevan kuukauden aikana hoitaa. jos mitenkään näillä aivoilla muistaa...

Nyt antamaan pikkupojalle puuroa, hei taas!
Lillikka 20+2
 
Tervehdys kaikille!

Tää helle on saanut mut kamalan kiukkuiseksi, niin en oo oikein jaksanut tännekään kirjoitella. En ymmärrä, mikä nyt on, kun en yleensä ole moksiskaan kuumasta säästä. Nyt raskaana ollessa on kuitenkin jatkuvasti tosi tukala olo! No, onneksi oon saanut kuitenkin psyykattua vähän itseäni paremmalle tuulelle ja päiviin on mahtunut hyvää mieltä ja ihan kivojakin juttuja...

Mintzille onnittelut tytöstä, ihanaa! :heart: Niin ja uusille tervetuloa! :flower:

Neuvola-ajoista on käyty keskustelua, mulla on myös pitkä väli, 10 viikkoa tasan ensimmäisen ja nyt tän seuraavan välillä (joka on 30.7.). Np-ultriahan oli mulla silloin kaksi, kun se edellinen oli yllättäen niillä aikaisemmilla viikoilla, joten onneksi nyt ei ihan 2½ kuukauden taukoa ole tullut, vaikka tosiaan ei ole hajuakaan omista pissoista, hemoglobiineista tai verenpaineista tällä hetkellä. Nyt ensi kerrasta lähtien toivottavasti on tarkempaa seurantaa, ainakin noiden pissanäytteiden osalta saisi varmuuden vuoksi olla!

Lillikka mä oon myös ollut tosi tyytyväinen NKL:n ultraajiin! Hienoja kuvia tulee, mutta ennen kaikkea mulle on aina välittynyt sellainen olo, että on ammattilaiset asialla!

Meillä rakenneultraan on vielä matkaa, en edes jaksa laskea paljonko, yli kuukausi kuitenkin (se on 20.8.). No, kyllä sekin aika koittaa ja hiljaa hyvä tulee! :)

mamadread ja ihme 14+4 (uä 15+0 POKS)
 
Terveisiä sairastuvalta...8kk ikäinen kuopuksemme ollut tänään 40 asteen kuumeessa :( Voi reppanaa!! :heart:

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja mintzille tyttölupauksesta :heart:
Äääh,itsellä edelleen 3 viikkoa ja rapiat odottelua, plaaaah!! |O :D Nooh, nopeasti loppupeleissä nää viikot tuntuu nyt menevän!

Meillä neuvolakäynnit on myös 4vkon välein ja sitten lopussa tiheämmin! Ultrat on ultria eivätkä korvaa neuvolakäyntejä tai lääkäreitä ja hyvä näin!
Josta tulikin mieleeni jääräpää...terveystalolla tehdään vain ultra, ei sisätutkimusta! ;)
Sokerirasitukseen jouduin edellisessä raskaudessa juurikin näiden muuttuneiden kriteerejen takia mutta nyt meillä on uusi neuvolantäti ja hän sanoi heti ettei näe mitään tarvetta että sinne joutuisin. Toki jos hälyyttävää tulee niin sitten!
Tämäkin varmaan hyvin terveydenhoitajakohtaista kuinka tarkkoja ovat!

Neitoperhon
tavoin olen ihmetellyt tätä mahdotonta yläpömppöä kun kohtu on kuitenkin vielä tuola varsin alhaalla :whistle: :LOL: Enkä muuta selitystä ole keksinyt kuin että kasvava kohtu työntää suolistoa ja sisäelimiä ylöspäin! En ainakaan myönnä lihonneeni näin paljoa :saint:

Jennyli 16+5
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista Minz ja Lillikka!! :heart:

Ei se pakastettu peitto pysyny viileenä ku reilu 5 min..mut nukahdin kyl paremmin. SE asuntokin on nyt varattu meille, et saadaan muutaman päivän ajan pohtia et halutaanko se todella. Tonttia käytiin katsomassa iltapäivällä, ei siitä oikein kyl mitään selkoa saanu, vähän jotain etäisyyksiä näki =)

Tääl ei kans noi neuvolat oo turhan usein. Ultra ilmeisesti "korvaa" neuvolan. Sokerirasituksesta mulle ei oo puhuttu mitään. Noitten kriteerien mukaan kai kuuluis mulle tehä sellanen. Ja painokin nousee mun mielestä ihan liian nopeesti. Mut suurin osa on turvotusta, koska reilussa viikossa taas tullu 3 kiloa!???!?!En tajuu mikä tähän enää auttais.

Synnytysvalmennusta tääl ei järjestetä. Joku kahen terapeutin järjestämä pari tunnin luento on, mut ei muuta.

Mä kurkkaan aina viikot metsikseltä tai sit haen ton laskurin tohon perään :LOL: Ja fiksu kun oon ni tajusin tänään et oon JO viidennellä kuulla, mä jotenki oon ajatellu et se alkais vasta huomenna mut johan täs on viikko sitä eletty =) Aika tosiaan taitaa mennä vähän nopeempaa nyt ku alkuraskaudessa.

Sitä piti viel kysyä et liittyykö toi jalkojen särky niihin levottomiiin jalkoihin? Mulla on ollu jalkapohjat jo kohta 2 viikkoa kipeet yhtäsoittoa, käveleminen sattuu ihan järkyttävästi..siihen viel jalkojen turvotus päälle ni hyvin menee!! =( Tuntuu niinku ois joka ikinen luu jalkapohjista murtunu =( =(

fanttomi & 16+6
 
Onnea kovasti hyvistä ultrakuulumisista!

Neuvolakäynneistä Täällä ainaki tähän asti ollu neuvolat neljän viikon välein ja sitten lopussa on useammin.
Itselläni olis ens viikon perjantaina seuraava neuvola. Mietin vaan, että kehtaisko vielä huomenna soittaa aikasempaa aikaa ku haluttais pienen sydänäänet kuunnella. Vai jaksaisinko ensi viikkoon... Dopplerin ostin, mutten tänään oo saanu sillä ääniä kuuluviin ollenkaan ja aika paljon ollu kaikenlaisia mahakipuja, joten hieman taas vaihteeksi vaivaa.

Ja nuista levottomista jaloista tuli mieleen, että miehelläni ainakin on auttanut se, kun viilentää jalat hyvin.

Lapintaika 17+3
 
Neitoperho83 joo kato olin nt-ultrassa siellä kätilöopistolla enkä Jorvissa, niin ei siellä kyselty (toisaalta jos Haikaranpesään pääsee, niin siellä on omat valmennuksensa) eli voi olla joku valtakunnallinen juttu, jossa Jorvi on mukana, mutta esim. kättäri ei.

Lillikalla oli huonoja kokemuksia kättäristä..:| toivottavasti ei sattuisi meille sama vaitonainen ultraaja. Jotenkin täytyy ehkä ajatella, että huonot kokemukset ei olisi laitoskohtaisia vaan hoitajakohtaisia, koska muutenhan tässä tulisi hulluksi eikä mihkään uskaltaisi mennä. Mekin aika kauan arvottiin, että mennäänkö Jorviin vai yritetäänkö Haikaranpesään, kun työkaveri sitä kehui niiiin paljon. Melkein se oli miehen päätös, että kokeillaan sitä Haikaraa...itse vaan oksensin sen neuvolan, jossa asia piti ilmoittaa :LOL: Kaikki lääkärikaverit taas vannonvat ehdottomasti Naikkarin nimeen...eiköhän se vauva kaikkialla ulos tule, jos on tullakseen.

fanttomi onko se joku uudiskohde? Mekin ollaan kelailtu viime aikoinan paria uudiskohdetta ja yks on kanssa varattuna...muuttamaan pääsisi sitten vuoden päästä kauppojen teosta, jos vaikka syksyllä alkavat tehdä kauppoja. Saapi nähdä, mitä päätetään...

Muuten miten noi kuukaudet lasketaan? Mäkin eka aattelin, että 16 + olisi jo viides kuukausi, mutta sillä laskutavallahan raskauden 36. eteenpäin olisi jo 10. kuukausi ja 40. viikko 11. kuukausi :) Että ehkö ne kuukaudet menee hedelmöityspäivän jälkeen eikä viimeisistä kuukautisista. Ja sitten vielä kun kuukaudessa on enemmän kun 28 päivää...

En mä ole oikein ajatellut, että olisi mikään riski matkustella raskaanaollessa :eek: varsinkaan nyt keskiraskaudessa. Tietty pitää varoa tiettyjä ruoka-aineita ja varmistaa, että mahdolliset pehmeät juustot on pastooidusta maidosta ja välttää ylipäänsä jotain katukeittiöiden sämpylöitä yms. joissa voi olla lämpimässä olleita juustoja. Ja jos joku perus pöpö tulee, niin kyllä sen kaverin pitäisi siitä selvitä hengissä - olihan täälläkin ollut jo oksennustautia joillakin. Toiviotaan ainakin niin.

Mutta nyt pitää alkaa palata ja silleen, joten hauskaa lähestyvää viikonloppua kaikille!

Azalaea ja Luru 16+4
 
heip!
neuvolakäynneistä mulla ois tullut nyt 6 viikon väli käynteihin,pitempikin ellen ois ite sanonu että haluan väliin neuvola-ajan.mut kävin tänään pikapyrähdyksellä kysymässä et voisko kuunnella sykkeet jo tässä välissä,kun ei oo taas useempaan päivään ollut mitään elon merkkejä.sit kuulosteltiin,ja aloin jo vähän huolestua kun se ei alkuun saanu kun pelkästään mun sykkeitä.Noh,sit about viiden minsan ettimisen jälkeen alkoi pikkusenki jytke kuulua :heart: 138 oli syke,että kumpaa se nyt sit povaskaan :LOL:
ihanaa kun täällä alkaa jo sukupuolet selvitä,innolla ootan jo että pääsis itekin :heart: mut nyt laittaa esikkoa unille :wave:

 
Vielä kerran aloin dopplerilla ääniä kuunteleen ja sieltähän ne kullanmurun sydänäänet löyty. Lähti kylläkin aikalailla heti karkuun. Kai sillä on jo hermot menny ku oon sitä päivän tuolla dopplerilla hakenu. Nyt se saa rauhassa kelliä seuraavaan neuvolaan saakka.

On saattanu jo aiemminki olla puhetta, mutta mitenkä päin nuo sykkeet menikään. Onko pojalla vai tytöllä hitaampi? Ei varmaankaan mikään luotettava tapa sanoa sukupuolta, mutta mukava tuonki avulla vähän arvailla kumpi ois tulossa :D
 
Azalea http://metku.net/~pesu/faq.php Tuolta näkee miten kuukaudet menee. Ja juu se on uudiskohde mitä käytiin kattomassa..niitä parhaillaan rakennetaan ja tän vuoden puolella pitäis päästä muuttaan..jos nyt otetaan se. Mies vielä jahkailee.
 
martta09 ja muut jalkasäryistä kärsivät!! Mulla on kans ollut sama vaiva, TODELLA inhottava enkä saa nukuttua. Oikeastaan nyt särkee päivisinkin. EIlen kuitenkin sain vastauksen siihen mistä johtuu, neuvolassa sanoi että se johtuu magnesiumin puutteesta, joka on yleinen muutenkin raskausaikana ja nyt kun on kuuma ja hikoilee, ja juo paljon niin keho menettää kaikki suolat ja siksi magnesiumin puute on vielä yleisempi. Eli tänään heti ekana aion marssia ostamaan purkin magnesiumia, sen pitäisi sitten auttaa.

tuo oli muuten minun toinen neuvolani vasta, eli TOSI harvassa on täälläkin ajat. Pari kuukautta taisi olla väliä, tosin menin itse välillä mittauttamaan hempan kun luulin sen laskeneen. Helposti täällä ainakin ottavat väliin jos on joku huoli, sanoipa mulle heti alussa että saan käydä joskus kuuntelemassa sydänäänetkin jos tulee kova huoli (keskenemenoa kun käsiteltiin) Seuraava aika onkin elokuun lopussa. Siinä välissä rakenneultra, joka jostais syystä mulla on jo rv18 :/ miksiköhän?

oliko se fanttomi joka vielä kärsii pahoinvoinnista? Täällä kans toinen pahoinvoiva :wave: oikeastaa mulla paheni vasta joskus rv12 ja aloin silloin oksentelemaan enemmän :eek: miten voi olla! Nytkin on pakko mennä syömään kun alkaa olla liian huonovointinen olo jo...

vielä piti kommentoida ett SInivel ongelmia jos on, niin kannattaa mennä ajoissa fysiolle, mielellään MTfysioterapeutille, joka sitten neuvoo oikeita liikkeitä syvälihaksia varten jotka tukee lantion aluetta. NIMITTÄIN kokemuksesta sanon, mulla oli niin paha viime raskaudessa että en kahteen viimeiseen kuukauteen voinut kävellä ollenkaan, kipu oli sanoinkuvaamaton. Tällä kertaa olen käynyt fysiolla ja toivottavasti samalta vois välttyä tällä kertaa. Mä sain fysiatrilta lähetteen, eli kela maksaa osan hoidosta.
 
Lapintaika mä oon kuullut että tytöllä olisi korkeampi syke kuin pojalla!
Toisaalta taas tutkimustulos väittää että pojan keskisyke 135 ja tytön 136 :D Joten eipä nuista kai loppuviimeksi päätellä voi! Mutta tiedän kyllä tapauksia joissa neuvolantäti leikkimielisesti veikkaillut sukupuolia sykkeiden perusteella kun vuosien kokemus ;)
Mulla on ollut noista pojista sykkeet 120-140 tuntumassa (välillä tietty korkeampiakin kun oikein malskanneet ). Nyt 150 joten pientä toivonkipinää se tytöstä herättelee ;)

(.) Nuppunen oli eilen taas vallan vilkkaalla tuulella ja iltasella monotteli useammat potkut kätöseen asti :heart: Väkisinkin hymyilyttää, on se niin hassun ihmeellistä että joku minimaalinen tuolla potkii :heart:

Kuopus edelleen yli 39 kuumeessa joten jatkan hoivailua! :( :wave:

Jennyli 16+6
 
Mintzilleja Lillikalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Vatsa on nyt kipuillut viime päivinä ihan urakalla. Varsinkin juuri tuosta alhaalta, josta syke on aina kotidopplerilla kuulunut. Liekö sitten tämä helle jotenkin vaikuttaa noihin kohdun lihaksiinkin.

Söin eilen kiinalaisessa ja kahvimaito taisi olla vanhentunutta :( Tai siis eka maito, jonka sain, oli ihan selkeästi paakkuntunutta ja pyysin sitten uuden kahvin ja maidon, mutta illalla oli vatsa silti sekaisin. Sen siitä vissiin saa kun ahnehtii jälkkäriä! :kieh: Jäipä sitten epäilyttämään koko paikan hygienia, kun jätskiäkin söin kysymättä mistään pastöroinnista mitään... :/ Mutta onko se niin, että perus "ruokamyrkytykset" ei oo mitenkään vaarallisia, vaan ainoastaan noi listeriat ja muut? Vai pitäisikö nyt huolestua enemmänkin? Ja juuri kun kuvittelin päässeeni eroon kaikista ruoka-ahdistuksista :'(

neitoperho & toukka 15+6
 
Kukas se oli joka "epäili" yläpömppöä??Että eikö kohtu ole alempana?? En muista. Mutta mulle terkka sano jo viikko sitten et kohtu on vajaat 2 cm navan alapuolella ja tän viikon kohdalla Vau:n kirjassa luki et "kohdun korkein kohta on nyt noin 2 sormenleveyttä navan alapuolella".

Mä oon aatellu et mun maha on vaan turvonnu taas jotenki hassusti ja näyttää siks tämmöseltä. Mut kattelin taas tuolta Vau:n sivuilta sitä "raskaus animaationa" ja mun massu kasvaa edelleen samaan tahtiin ku siinä :LOL: Eli kyl se kohtu tota mahaa työntää eteenpäin.

manna- joo mä ainaki oksentelen vielä. Rv 12 jälkeen oon joutunu 2-4 kertaa viikossa oksentaan. Ja yleensä se ajottuu aina uuden rv:n alkamiseen. (Mistäköhän seki johtuu). Ja huono olo vaivaa edelleen lähes päivittäin.

Täytyyki kokeilla tota magnesiumia, jos siitä vaikka olis apua. Jalkojen "jäädyttäminen" autto hetkellisesti, niin kauan ku ne oli kylmät. Eka pidin kylmäpussia jalkojen päällä mut sit laitoin Ice poweria eilen nukkumaan mennessä (klo 23) ja neljän aikaan ku kävin vessassa ni oli viel vähän vaikutusta jäljellä. Kuuden aikaan sattu jalkoihin ihan samallai ku ennenki.

POKS!!!!!!!
 
helteistä päivää kaikille B)

neuvolakäynneistä meillä käydään noin neljän viikon välein ja loppua kohden aina tihenee

sykkeistä oon kans kuullu siitä että tytöillä olis korkeempi syke ja pojilla matalampi...meijän esikoisella oli sykkeet koko ajan 120-140 välillä ja tyttö tuli, joten ei noihin sykkeisiin kyllä parane luottaa..tai ainakaan itse en laske niiden varaan =)

uusille tervetuloa

hyviä ultrakuulumisia saaneille onnea!! :D

jennylin kuopukselle paranemisia :hug:

levottomat jalat on täällä myös.. :( illalla laitan puhaltimen sängyn päähän puhaltaan niin se ainakin auttaa ja samoin toi jalkojen suihkuttelu..

aurinkoista päivän jatkoa =)


 
tulin poksumaan :D

Täällä neuvolantäti veikkaili korkeitten sykkeitten perusteella tyttöä tulevaksi :attn: saa nähdä onko tuossa sitten totuuden jyvää.. toivottavasti rakenneultrassa tulis vähän "uskottavampaa" veikkausta..

nyt kotiin päin ja pikkumiehen kanssa viettämään laatuaikaa! Meillä on loman jälkeinen hoitoon meno ollut aikas tuskaista.. lapsi itkee jo autossa hoitoon mennessä ja takertuu perillä kaulaan.. äiti itkee sitten autossa matkalla töihin.. :'( päivät kuitenkin hänellä sujuvat ihan hyvin, mutta on tää rankkaa. Toivottavasti ei kestä pitkään..

Martta 18+0
 
Sykkeistä: mulla on ollu tytöiltä kovemmat sykkeet kuin pojalta n 150 ja yli ja poitsulta n 135-140
Tosin en nyt lähteny neuvolakorteista tarkistamaan, mutta muistelen niiden menneen kutakuinkin noin.

On: loma lähenee loppuaan, maanantaina alkais taas työt ja ei kyllä hirveesti kiinnosta. Olen jotenkin paremmalla päälläkin kun ei tarvi itteään ihan henkihieveriin väsyttää siellä työmaalla. No kaitpa se sitten taas menee kun tottuu siihen. Martalta piti kysyä minkä ikäinen pikkumiehesi on kun reagoi hoitoonpaluuseen noin voimakkaasti. Mulla on kuopus 2v ja hänellä kans alkaa hoito maanantaiaamuna. Mulla on vähän sellanen pito, että meillä kans alkaa huuto jo autossa kun hoksaa, että mihin sitä mennäänkään :(

Olen nyt viikonlopun autotta esikoisen ja kuopuksen kans kotona. Mies ja keskimmäinen lähtevät Lahteen miehen kummipojan rippijuhlaan. Jättäydyin suosiolla kotia, kun on tälläiset helteet (vaikka onkin ilmastoitu auto) matkaa n. 700km ja vieraassa paikassa oleminen taaperon kanssa on suorastaan stressaavaa kun on niin uteliaassa iässä. Tulee sitten varmaan notkuttua tässä koneellakin ihan kiitettävästi :ashamed:

Uh
 
hei tytöt,

ollaan taas oltu pari päivää lomailemassa ja poissa koneen äärestä. ai kamala näitä helteitä. ja esikoinen koko ajan kipeänä :( nyt kai joku rokko menossa.

oon käynyt jo vähän hypistelemässä tyttövauvojen vaatteita ;) ja tänään kävin katsastamassa sisaristuimellisia vaunuja ja kaksosvaunuja ja ahdistaa jo etukäteen, miten monet vaunut sit pitää loppujen lopuksi ostaa ja minne ihmeeseen ne mahtuu!?!? Nykyiset rattaat ei millään mene alle 6 kuiselle ja esikoinen pitää saada kanssa mukaan, kun on vielä sitten reilusti alle 2v, kun tää toinen tonttu syntyy. Vähän alkoi houkuttaa Emmaljungan vaunut, joihin saa pehmeän vauvakopan päälle sisaristuimen - olis varmaan helpoin setti työntää lumihangessa ja voihan sitä sitten ottaa vaavin kantoliinaan ja laittaa isomman vaunuihin nukkumaan, jos sisaristuomessa unet ei onnaa. Huoh.

Onnea uusillle hyville ultrauutisille!

Jalkasärkyjä täälläkin, muuten olo ihan ok, mitä nyt tuntuu aika lihavalle koko ajan :/


k&pikku-ruu 20+6
 
unelmahöttö pikkumies on nyt 1 v 4 kk. En olis halunnut alunperinkään viedä noin pientä vielä hoitoon, joten ei helpolta nää itkuaamut tunnu.. :'( onneksi on enää kolmisen kuukautta töitä / hoitoa jäljellä!!

martta
 
Hei,
piti vaan kommentoida noista neuvolakäynneistä. Itselläni Helsingissä eka käynti viikolla 9, ja seuraava tulossa viikolla 22. Aika pitkältä tuntuu tämä aika noiden välillä, varsinkin kun itse on vielä ensisynnyttäjä. Kuukausissa siis yli 3kk ekan ja tokan käynnin välillä. Ensi- ja rakenneultrankin välillä 2 kk. Kaveri- ja nettitukeen saa sitten turvautua tässä vaiheessa.
 

Yhteistyössä