***Joulukuiset lumihiutaleet 2010-ELOKUUSSA***

Oi,ihana kuva klementine:heart: Omaa 4D:tä odotellessa, ihana nähdä pienen piirteitä!!

nachopallo täältä löytyy yksi rytmihäiriöihin taipuvainen eikä se oo mulle pelkästään raskausajan ongelma: /
Melkeinpä raskaus on ollut aina suotuisa ja niitä ei ole ilmaantunut mutta nyt mulla on ollut kyllä tykytyksiä useasti! Kuten tälläviikolla toisen pahoinvointikohtauksen yhteydessä ja pelästyin jo pitääkö lähteä ihan ensiapuun!
Mulla nämä rytmihäiriöt on sellaisia että sydän alkaa lyödä ihan yht'äkkiä todella nopeasti, ihan kuin menisi pois raiteiltaan! Tämä on ollut mulla teinivuosista asti mutta koskaan sitä ei ole sydänfilmiä kummoisemmin tutkittu! Nyt kun tämä vauva on syntynyt ja elämä asettunut, ajattelin käydä yksityisellä ultrauttamassa tuon sydämen tilan!
Mutta siis nuo ns. lisälyönnit eli lonksahtelut ei ole kyllä vaarallisia vaan esiintyy ihan terveillä ihmisillä, niistä ei kannata olla erityisen huolissaan!

Fanttomi mun mahaa on sanottu myös ekaa kertaa tyttömahaksi! Vaikka en tiedä onko se sen erilaisempi kuin aikaisemminkaan. Noh, ehkä humppakahvat ovat kasvaneet ja masu hieman plössähtänyt sentakia sivulle! Kai kaikki meille sitä tyttöä olisi toivonut siinämäärin että kaikki mun oireet, masut ym. viittää nyt siihen tyttöön;) Vaan poikahan se sielä tälläkin kertaa pitäisi olla;)
Miltä tuo teidän mielestä näyttää?!
Kyllähän niistä pian alkaa muotoja näkemään ja musta on aina ollut kiva arvuutella toisten mahoista kumpiko köllii=)

Jäärikselle halituksia:hug: Vähän samoissa mietteissä mennään!
Mullekin tää raskaus on selkeästi vaikein ja raskain! Ensimmäinen raskaus oli se helpoin vaikka riskiraskaus olikin. Verenvuotoineen ym. menin rauhallisin ja luottavaisin mielin koko kaksosraskauden läpi ja mulla oli tosi hyvä olla!
Ennen kuopusta mulla oli sitten km ja se pelko varjosti sitten toista raskautta ensimmäisen kolmanneksen mutta loppuraskaus meni kyllä mukavasti ja rauhaisasti vauvaa odotellen, ilman sen suurempia pelkoja=)
Nyt sitten tämä on ollut kaikkineen niin suuri mullistus mulle että ensinäkin sain sopeutua siihen että meille tulee uusi vauva vaikka kuopuskin on vielä vauva. Arjen pyörityksessä alkuraskaus meni huomaamatta. Nyt jatkuva väsymys ja epämukavat olot varjostaa jaksamista ja tuntuu ettei ajatukset ja kroppa pysy enää perässä!:ashamed:
Vaikka alussa ajatukset oli välillä negatiivisiakin niin nyt haluan vain vauvan terveenä ja elävänä syliin ja nää kaikki kolotukset ja supistukset ym. saa mut varpailleen! Tiedä miten tuo ennenaikaisen syntymän pelko on saanut musta yliotteen!:ashamed:
Välillä tuntui että viikot vilisee...nyt tuntuu että se ei kuitenkaan kuljekaan tarpeeksi nopeasti!

Jei, meidänkin vaunut ovat tulleet vihdoin liikkeeseen ja ensiviikolla ne pitäis sitten hakea=)
Isännän kanssa kasattiin tuo tuunattu pinnasänky eilen meidän makkariin (sopii paremmin väreihin niin oli pakko vaihtaa). Kuopus siinä tosin nukkuu ja surkuttelinkin että kauhiaa siirtää toinen pieni omaan huoneeseen nyt syksyn aikana:ashamed:
Onko kellään kokemusta sellaisesta hoitotasosta pinnasängyn päälle?!
 
nachopallo: Niitä tykytyksiä tulee ihan ilman raskauttakin jokaiselle, mut sit raskaus altistaa niille.. mut jos ne alkaa häiritsemään tai niiden aikana tulee huono-olo ni sit lääkäriin yhteys. Oothan muistanu juoda ja syödä (suolan puute voi myös joskus tehdä tykytyksiä).
Itellä ei niinkään nuita tykytyksiä ole mut sit nuita muljahteluja eli lisälyöntejä tahtoo olla, etenki jos on väsyny.

Meil ollu täällä ihana viikko. Sataa losuuttanu vettä melkein koko viikon, ni mieski JOUTUNU oleen pois pellolta ja sitä myöte on ollu sisällä kaverina. Ihanaaki ihanampi anoppi oli miehen veljen kans poiminu mulle 2 sankollista mustikoita ja vielä perkannukkin ne :heart::heart: ni ensin pe päivän raivasin kaappeja (ku sain miehen siskon tänne tytöille kaveriksi) ja illalla sit tuli soitto et haluatko mustikoita.. ni lähettiin pirpanoitten kans mummulaan. Eilen kävästiin sit toisessa mummulassa ja zeppeliinissä, ni meni eilinenki päivä mukavasti. Tällekki päivälle on kivaa tiedossa, ku on 2v:synttärit serkkulassa ja pikkusisko tulee pitkästä aikaa käymään :D

Jennyli: tääl jotenki vieläki totuttelua tähän vauvan tuloon, toki maha kasvaa ja liikkeet tuntuu, mut jotenki ei ole vielä täysin sulattanu asiaa.. mut luulen et juuriki tuo pelko ja sit se ettei liikkeet tunnu vieläkään mitenkään älyttömän selvästi + se et edellinen on vielä niin pieni tekee sen, ettei uskalla oikein heittäytyä tähän raskauteen täysillä mukaan.
 
Huomenta!!

Takuuvarma syysflunssa sitten iski eilen ja täällä pärskitään :snotty:

Monella on ollut sydämentykytyksiä, niin mullakin ajoittain, ja on ihan normaalia raskauden aikana. Liittyy juurikin tuohon verimäärän lisääntymiseen ja alentuneeseen hemoglobiiniin. Olen kyllä myös huomannut että esim. stressi tai rasitus voi sitä lisätä.

Fanttomi Kerropas mitä neuvolassa sanottiin noista sun menkkamaisista kivuista?! Itse kun olen samaa asiaa monesti kysynyt niin en ole juuri juuta enkä jaata saanut vastauksesti. On kuulemma aina ollut normaaleja kasvukipuja, niinkuin kyllä varmaan onkin.

Jennyli Sivusta päin katsottuna ja äkkiseltään veikkaisin massuasi poikamahaksi! Mä en ainakaan mitään jenkkakahvoja näe missään!!!

Neuvolakäyntejä mulla täällä Hämeenlinnassa on ollut tähän mennessä kaksi ja sen lisäksi yksi neuvolalääkäri. Yhdellä ylimääräisellä lääkärikäynnillä tosin kävin ja tosiaan viime tiistaina päivystyksessä äippäpolilla. Tähän mennessä tavallisia neuvola käyntejä olisi pitänyt olla jo kolme mutta yksi jäi pois kesätauon ja neuvolan muuton takia. Kolmen viikon päästä olisi 4D-ultra ja seuraava neuvolalääkäri.

Jennyli ja Jääris :hug: Ymmärrän teidän molempien tunteita ja pelkoja raskauden suhteen sillä itsekin olen niistä enemmän ja vähemmän kärsinyt tämän raskauden aikana. Koko raskaudesta ei juurikaan ole osannut/uskaltanut edes nauttia kun aina pelko menettämisestä seuraa mukana. Sen takia välillä tuntuu että viikot menee hitaasti kun odottaa niin kovasti sellaisia viikkoja jolloin vauvan henkiin jääminen on "turvattu". Ehkä silloin uskaltaa antaa itsensä luottaa siihen että sen vauvan vihdoin ja viimein vuosien odotuksen jälkeen saa syliinsä.

Hyvää sunnuntainjatkoa kaikille! Tää lähtee taas niistämään...

cisu 24+6

MUOKS! Onko kukaan huomannut että raskausaikana oma normaali ruumiinlämpö olis kohonnut?!! Mulla nimittäin ennen raskautta normaali "lämpö" pyöri siinä 35 asteessa ja nyt pysyvästi näyttäis roikkuvan 36 asteessa!!! Onko raskaus siis saattanut nostaa mun lämmön normaaleihin lukemiin? :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Lillikka
Nimenhuutoon Lillikka LA 29.11. NKL 2. lapsi eikä haluta tietää sukupuolta. Tyttöolo se kai vielä on…

Mä oon kans tän sivuston kannalla tai sitten kerhon, en FB:n. Kerhoissa oli taannoin jotain vähän epäkäytännöllisyyttä tähän avoimeen verrattuna, mutta en nyt muista mit䅅...

Fanttomi Kuuma on joo! Nyt otan täysillä tän viileän kelin vastaan, enkä tuppaa yhtään liikaa vaatetta päälle!

Pinnis makkarissa Meilläkin on tosi ahdasta. Esikko nukkui mun sängyn vieressä pinniksessä ja sen sai just ja just aina tyrkättyä vaatehuoneen oven eteen sen verran, että pääsi itse siitä kapeasta väliköstä pois. Tuli työnneltyä pinnistä sata kertaa oven eteen - sängyn viereen ja se kyllä näkyi pinniksen jalkojen allaolevista pehmusteista: niissä oli aina viis kiloa villakoiria :) Mutta joo pärjäshän tollaikin.

Me ostettiin nettikaupasta ihan peruspinnis, pohjan sai kolmeen eri korkeuteen ja se oli ihan riittävä ominaisuus. Etureunaa sai laskettua ehkä 5 cm ja siinä kenties pieni lisävara ois ollut hyvä. Ei tarvittu mitään nopeeta reunan laskua/nostoa, se oli ala-asennossa siihen asti, kun ekan kerran laskettiin pohjaa alemmaksi. Ehkä oleellisinta oli, että sitten kun sellanen 70 senttinen tyyppi alkaa seistä pinnoja vasten, reuna on tarpeeksi korkea, kun sänky on alimmassa asennossa. Mutta eiköhän ton ole tajunnut jo kaikki sänkyvalmistajatkin. Etureunan poistaminen olisi kätevää, jotta käyttöaika pitenee siinä vaiheessa, kun taaperon pitää itse päästä sängystä pois. Me tosin ostettiin siinä vaiheessa isojen poikien sänky ja laitettiin pinnis kellariin odottamaan tätä kakkosta.

Linea negraa ei ole muuten vielä ilmaantunut. Esikko on poika, enkä muista milloin toi viiva tuli, mutta se oli tosi musta ja kesti kauan vaaleta!! Napakin meni ihan mustaksi jossain vaiheessa :O

Karvoista Metsis joo loppuvaiheessa ei todellakaan näe vatsan taakse, mitä siellä rehottaa eikä ainakaa ylety ajelemaan! Mua vähän hävetti esikoista synnyttämään mennessä, että joo on varsinainen viidakko siellä, mutta ehkä se oli siinä vaiheessa toisarvoinen juttu :LOL:

Mä en ole ostanut pienelle vielä mitään… Niin tekis mieli ostaa sellaset yläkerta-alakerta-vaunut, mutta taitavat olla turkasen kalliita, eikä käytettyinä tunnu löytyvän.

Lillikka 26+6
 
Nimenhuutoon: Punaviini, K-PKS, LA 31.12, ensimmäinen, poika-lupaus

Täällä kaikki menny edelleen ylltättävän hyvin ja voisiko sanoa helposti, ilman suurempia ongelmia.. Närästys on alkanut vaivata viime viikkoina ja toisinaan iskee kipukohtaus mahaan jolloin rajoittaa liikkumista (johtuisikohan töistä, nostelen ja kantelen tavaraa paljon). : /

Hankintoja ei vielä paljon ole, muutamat söpöt vaatteet on tullu ostettua ja haalittua vaatteita ystäviltä. Alkaa pikkuhiljaa stressata ku oon vielä niin pihalla tuosta vaunumaailmasta.. Haluaisin hyvät, halvat ja hienot vaunut jostain löytää, mutta liikaa vaihtoehtoja.. :D

Punaviini & Pikkunen 22+2
 
Mä oon näköjään tosi onnekas, kun ei oo ollu mitään kremppaa koko aikana (paitsi päässä - ei vielä oikein uskalla ajatella, et kaikki menee hyvin). Ei supisteluja, ei kipuja, ei juurikaan huonovointisuutta. Ainoastaan kesällä oli paikat arkana ja jotain kasvukipuja ja repäisykipuja (just aivastellessa tai esim. asentoa vaihtaessa sängyssä), joiden takia en uskaltanut harrastaa kävelyä kummempaa liikuntaa about kuukauteen. Mut nyt voi taas elää (lähes) täysillä. Eilenkin olin elixiassa power-tunnilla. Väkisin sen jälkeen lepäilin sohvalla ja otin päivätorkut, kun anoppi on käskenyt lepäämään riittävästi :) . Mut olo oli bueno ja järjestelin illan mittaan vähän kaapeista turhaa roinaa pois tulevaa muuttoa simällä pitäen.

Vauvan vieressä sängyssä nukkumisesta. Mua kans kiehtoo ajatus antaa vauvan nukkua vieressämme. En myöskään ole sitä mieltä, että vauvalle on parhaaksi nukkua yksin. Mutta miten olette ratkaisseet sen ongelman, ettei kumpikaan unissaan vahingossa käänny vauvan päälle tms.? Mun mies on ainakin niin aktiivinen touhuamaan kaikennäköistä ja liikkumaan unissaan (saan mm. välillä kyynärpäästä naamalle ja välillä jalat on mun päällä), et en mitenkään uskalla ottaa vauvelia ainakaan meidän väliin. Lisäksi musta tuntuu, et en itse osaisi/uskaltaisi nukkua, jos sellainen avuton nyytti olisi vieressä. Ois varmaan kuitenkin turvallisinta laittaa vauva nukkumaan vaikka pinnasänkyyn oman sängyn viereen.

A-vitamiinista. Mulla on nyt kuukauden sisällä alkanu huulet rohtumaan ihan törkeesti ja silmät kutisemaan. Oon yrittäny miettiä tähän syytä. Mitään muuta muutosta en oo keksiny ruokavaliossa tai ympäristössä kuin, että kesä aurinkoineen ja merivesiuintineen on loppunut, eikä tällä ole aikaisemmin ollut merkitystä jo tässä vaiheessa vuotta - mulla on siis atooppinen iho, joka on ollut oireeton jo vuosia. Sit eilen illalla keksin sen - A-vitamiini, joka vaikuttaa limakalvoihin ja ihon kuivuuteen. Oon aikaisemmin syönyt A-vit. sisältävää kalanmaksaöljyä, mut nyt tän A-v. - hössötyksen takia syönyt vaan normi kalaöljyä koko raskauden ajan. Laskeskelin tässä et mun lihattomalla ruokavalioilla saan eniten A-vtamiinia jogurtista (vaan 50 ug/200 g) ja juustosta (200 ug/100 g). Jogurttia kulunee tuo 200g päivässä, mut enhän mä juustoa popsi sataa grammaa :D ja saanti suositus raskaana ollessa on 800 ug/vrk. Lisäksi en juurikaan käytä voita tms. eikä porkkanoita, bataatteja yms. nyt kovin suuria määriä tule päivässä popsittua. (Jos joku miettii kalsiumia, niin saan sen purkista hyvin imeytyvänä kalsiumsitraattina). Eli tulin siihen tulokseen, että marssin asap apteekkiin ostamaan jotain A-vit. valmistetta ja alan syömään sitä - järkeviä määriä tosin. Katsotaan auttaako. Pakkohan vauvelinkin on kärsiä A-vitamiinin vähäisestä saannista, jos kerran siltä näyttää, että en sitä tarpeeksi nyt saa. Ja A:ta tarvitaan kuitenkin normaaliin kehitykseen, ainoastaan liikasaanti voi olla vaarallista. Onhan raskaana olleet aikasemminkin syöny maksalaatikkoa jne., et ehkä tässä täytyy ottaa oma järki käteen ja lopettaa hössöttäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, mun piti kommentoida vielä noita karvoja. Juu, täälläkin alapää rehottaa, mut vaan sen takia, kun en oo aanu aikaiseksi siistiä. Tarttis tehdä jotain. Mahassa ja tisseissä karvoitus on tosin lisääntynyt vähän, mutta mun karvat on muutenkin niin värittömiä ja hentoisia, et ei niistä haittaa ole. Sama pätee koipikarvoihin.
 
[/B]Vauvan vieressä nukkumisesta[/B][kirjoittelin tossa aiemmin, WHAT - en minäkään vauvaa aio laittaa itseni ja mieheni väliin, vaan otse nukun miehen vieressä ja vauva reunimmaisena. Se "alkujännitys" ettei saa vauvan takia nukuttua katoaa tosi pian ja joka tapauksessa nukkuminen on tuhat kertaa parempaa kuin se, että pitää öisin nousta sängystä ja herätä ihan kunnolla.

Mullakin on atooppinen iho mutta se ei ole nyt raskauden aikana vaivannut. Ylipäätään olen huomannut, että koko atopia tulee ja menee täydellisen epäsäännöllisesti - usein on vuosia oireettomana ja sitten taas palaa joksikin aikaa - eli ehkäpä sen ilmestyminen voi olla myös täysin raskauteen liittymätön sattuma.

A-vitamiinin lisäämisestä en osaa sanoa mitään, mutta [/B]D-vitamiinia ajattelin ruveta ihan omatoimisesti naukkailemaan näin tautikauden lähestyessä. D-vitamiinista sanotaan kaiken muun hyvän lisäksi myös, että se ehkäisee enneaikaisia synnytyksiä. Vaikea vaan vähän itse arpoa tuota annoskokoa...ja virallisterveelliseen pekkapuskaohjeistukseen en luota yhtään. Tähän asti olen syksystä kevääseen ottanut 2000IU:ta päivittäin (enkä muuten ole sairastanut pienintäkään flunssanpoikasta,kurkkukipua tms pariin vuoteen...). Olisiko kenelläkään tästä mitään näkemyksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Mun on pakko sanoa, että on todellakaan uskalla mennä väittämään kumpi on parempi vauvalle (kun en ole mikään pitkän linjan tieteellistä tutkimusta tehnyt henkilö); perhepeti vai pinnasänky:D Tähän ei taida tutkimuksillakaan olla saatu kunnon tuloksia, veikkaan että vauvalle on tärkeintä ruoka ja huolenpito. Se on kunnon perheissä kohdillaan, joten ei ole väliä missä nukkuu. Tosin jonkun verran oli noita kätkyt-kuolemia muistaakseni perhepedissä enemmän tai ylipäänsä kuolemia, mutta eiköhän se ole aika pientä ja voi johtua ihan jostain muustakin kun ne on muutenkin n iin epäselviä juttuja. Sehän oli tässä kesällä yksi vauva kuollut siskonpetiin, kun oli puristunut kuoliaaksi. Tästä syystä en ite kyllä uskalla sänkyyn ottaa vauvaa, meillä kumpikin nukkuu kuin tukki ja vielä kaiken lisäksi liikkuu sängyssä paljon. Mun mielestä kannattaa tehdä silleen kun se omalle perheelle sopii ja eikä arkailla kokeilla toista tyyliä, jos se alkaakin tuntua paremmalta. Veikkaan, että lastenkasvattamisessa ja muussa monesti nämä omat näkemykset muuttuu moneen kertaan ja vielä eri lapsen kohdallakin=) Tärkeintä on, että oma perhe viihtyy ja lisäksi ei välitetä muiden mielipiteistä. Aika ankeita mielipiteitä voi tosiaan saada jopa hiekkalaatikosta tästä ainaisesta imettämisestä/pulloruokinnasta ym ihan naapurilta, koska joillekin ihmisille on aika vaikea ymmärtää toisten tilanteita. Lisäksi musta tuntuu, että me naiset ollaan vaan vähän kettumaista ja ehkä kateellistakin porukkaa välillä. Ikävä kyllä:headwall:

Lämmöt on mulla noussut plussan jälkeen pysyvästi sen puolisen astetta. Lisäksi minä kans kuumuloin täällä ja nukun ilman peittoa pääosin. Ulkona kyllä sitten palelee muidenkin puolesta.

Cisu, en usko että perusflunssasta nyt niin kamalaa haittaa vauvalle on. KUhan yrittää syödä ja juoda nestettä. Alkuraskaushan näille oli vähän huonompi, mutta harvoin niistäkään sen kummempaa haittaa on.

Säistä vielä. Bongasin, että Bebesillä oli kans ihan kivat talvitakit ja nelly.comissa oli yks ihan ok. Meinaatteko hankkia talvitakin/syystakin? Äitiysmallistosta, vai millaisen muuten? Oon ite miettinyt, että miten pärjään talvella kun täytyy koirien kanssa olla pihalla ja en usko että tuo mun talvikoiratakki mahtuu päälle kovin pitkään..se voi olla jo nyt liian pieni vaikka iso onkin. Haluaisin siis sellaisen, millä kehtaa olla myös ihmisten ilmoilla mutta tiosaalta voi olla että sen pitäis myös kestää ulkoilu. Eli en tiedä ostanko edullisesti jostain vaikka kirpparilta vaan jonkun ulkotakin erikseen ja sitten ihmisten ilmoille toisen takin? Mulla siis ei ole nyt edes syksyksi sopivan kokoista takkia enää, oon ihan hädissäni täällä kun jo nyt välillä tarttis pihalle/kauppaan takkia.

-metsis 23+3
 
Metsätähtönen: oon sun kans samaa mieltä tuosta vieressä nukuttamisesta, et toisille se sopii toisille ei. Meil vauva nukkuupinniksessä vieressä ja se on passannu meille paremmin tai sit toisaalta nämä kaks aikasempaa vauvaa on ollu sellaisia et ova nukkuneet rauhallisemmin omassa sängyssään. Joskus vuoden ikäisenä esikoinen nukahti meidän väliin, josta sit siirrettiin yleensä omaan sänkyyn mut sit tämä 8kk ikäinen ei ainakaan vielä tykkää yhtään siitä et häneen kosketaan ku nukkuu. Eli kannattaa kuulostella et mikä itelle ja vauvalle sopii. Mä oon ite kans sellanen et muhun ei saa koskea ku mä nukun (ja mul mies on taas sellanen et tykkäis nukkua sylitysten).

Mä oon miettiny tuota talvitakki asiaa, et jos ostaisin kantotakin, ni sinne sais fleecen taii neyleen alle ja sit sille ois jatkokäyttöä ku vauva syntyy. Vuos sitte kuljin miehen untuvatakissa :D
 
Viimeksi muokattu:
Vauva nukkumassa vieressä on munkin kokemusten mukaan hyvä vaihtoehto. Imetykseenkin riittää, että kohottautuu hieman ja ottaa vauvan syliin. On mukava imettää umpiväsyneenä kun voi nojailla istualteen tyynyyn ja pidellä silmiä kiinni... (kunhan ei nukahda :D )
Mullakin mies aikamoinen kääntyilijä, itse totesin esikoisen kohdalla, etten kääntyile yöllä kertaakaan unissani (tarkkailin aina, mihin asentoon nukahdin ja mistä heräsin), tai ainakin kääntyilen tiedostamatta hyvin vähän. Ja uskon myös, että kun vauva on vieressä, niin alitajuntakin jotenkin estää kääntymästä. Vauvan olisi varmaan ainakin meidän tapauksessa paras nukkua mun vieressä sängyn reunalla. Parasta on, että jos siihen laittaa vielä yöpöydän laidan tueksi, niin vauva ei pääse tippumaan sitten kun osaa liikkua. (Meillä on siis jalaton sänky.)
Toinen vaihtoehto, mitä oon miettinyt, on äippäpakkauksen paketin laittaminen ihan siihen sängyn viereen. Mutta tää asia on niitä, mitä ei kai voi päättää, ennen kun todellisuus tulee vastaan ja näkee, millainen kaveri sieltä masusta tupsahtaa.. :)

Eiks A-vitamiinin esiastetta ole valtavasti ruusunmarjassa? Kokeilepa sitä vaikka vauvan soseena, what! Entä juotko vitaminoituja kasvis"maitoja"? Ainakin Rainbow merkkiseen kauramaitoon on lisätty kohtuudella A-vitamiinia, siihen on hyvä keittää vaikkapa puuro tai käyttää ruuanvalmistuksessa. Tai juoda sellasenaan.

Cisu, en usko, että tavallisen flunssan sairastaminen on yhtään huono juttu! Tää parvokin, jota itse nyt pakoilen, on vauvan kannalta turvallisempi sairastaa viikon 24 jälkeen, koska silloin pienen immuunijärjestelmä on jo niin hyvä! Ton rv 24 jälkeen munkaan ei tartte olla töistä poissa, vaikka parvoa olisikin. Tämä nyt vaan esimerkkinä siitä, että pikkuisen puolustusjärjestelmä alkaa olla jo aika hyvä!
Voi sitä paitsi olla ihan hyväkin sairastaa muutama nuha raskauden aikana, koska lapsi saa niistä täydennystä puolustusjärjestelmäänsä. Kaikki äidin sairastama ei sitä paitsi edes tartu sikiölle, joten ole huoletta ja lepäile!

Takkia olen minäkin pähkäillyt. En viitsisi käyttää isoja summia vain muutaman kuukauden tähden. Mulla on yksi A-linjainen villakangastakki, siinä vaan on surkea vuori, niin että katsotaan nyt, mihin asti pärjään... Kerrospukeutuminen voipi olla kova juttu syksyn edetessä :D

Me on tänään esikoisen kanssa leivottu korvapuusteja. Jotenkin ulkona on niin syksyistä, että ihanaa poltella sisällä kynttilöitä ja nauttia kodin tunnelmasta. Vauva potkii massussa kovasti ja sekös tätä äitiä hymyilyttää.. :heart:

mamadread ja ihme 21+2
 
Cisu: normaali räkätauti ei ole vauvalle vaarallinen (eikä nyt tämä riehuva enterorokko/virus). Samotenko mahatauti, jos vain pystyy jotain syömään/juomaan ja on ihan kohtuu kuntoinen. Elimistö on rakennettu niin, että se pitää huolta vauvan hyvinvoinnista (tosin joskus äidin kustannuksella), eli pyrkii turvaamaan vauvan ravinnon ja hapensaannin.
Sen sijaan kaikkia flunssalääkkeitä ei voi raskaana ollessa käyttää.
 
Mullakin on jonkin verran ollut nuita sydämentykytyksiä, etenkin rasituksen jälkeen tuntuu, ettei sydän rauhoitu vaan vetelee ihan epärytmissä jonkinaikaa. Eiköhän ne tosin ole ihan vaarattomia, kun monella muullakin kuullostaa olevan samankaltaisia tuntemuksia.

Meillä vauva luultavasti tulee nukkumaan pinnasängyssään, meillä on muistaakseni 140 cm leveä sänky eli hieman normaalia parisänkyä kapeampi, joten ainakaan tähän sänkyyn en vauvaa uskaltaisi ottaa viereen nukkumaan -ehkä korkeintaan päiväunille, kun oltais vauvan kanssa kahdestaan. Ja ainakin meidän sairaalasta annetaan suositus, että vauva nukkuisi omassa sängyssään yöt -joskus kuulemma aina vahinkoja sattuu.

Ennu 22+4
 
Mjuu, kyllähän sitä A-vitskua saa karotenoideista, mut helpommalla pääsee, kun nappaa purkista ja saa varmasti tarpeeksi :) Enkä erityisemmin välitä ruusunmarjasta. Tai voihan maku muuttua, mut joskus vuosia sitten innokkaana kasvissyöjänä kokeilin ruusunmarjajauhetta ja syömättä jäi.

Ehkä tosiaan täytyy mennä vaan fiiliksen mukaan tuon nukkumisen kanssa sitten, kun nyytti on konkreettisesti kotona. Ja ottaa perhepetiin päädyttäessä pikkuinen vaan omalle puolelle ja antaa miehen touhuta omiaan :D

Takin ostoa en ole vielä edes tajunnut ajatella. Windstopperiini ja goretex takkiini mahdun ainakin vielä ja sain veljen vaimolta yhden musta villakangastakin, jolla hän on mennyt synnärillekin, et yritän nyt niillä pärjätä. Tai sit mennään täälläkin kerrospukeutumisella. On tässä sen verran rahareikiä tulossa, et ei viittis ostaa yhden syksyn/talven takkia.
 
Meillä kans vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä. En uskalla ottaa vauvaa viereen enkä meiän väliin, koska oon varma et joko jompi kumpi kääntyis vauvan päälle tai sit en vaan yksinkertasesti sais ite nukuttua ollenkaan ku koko ajan vaan miettisin et "enhän vaan tukehduta vauvaa". Eli pinnasänky tulee sängyn viereen, mut ei kiinni sänkyyn.

Mä aattelin eka kattoo et millanen talvi edes tulee ennen ku mitään takkia alan ostamaan. Ja toivon et kerrospukeutumisella pärjää sen mitä on pakko. Miehen takkeja voin lainailla koiranulkoilutukseen ja kauppareissulle voi heittää tuulitakin niskaan villapaidan/fleecen päälle. Aattelin olla ostamatta takkia ollenkaan, tuntuu vähän turhalta. Jos joka päivä on -20 astetta ni sit on harkittava uudelleen =)

Nää selkäkivut on ihan järkkyjä. Mulla siis tosiaan valmiiks jo vikaa selässä, johon ei venyttely auta ja nyt maha vetää selkää viel enemmän notkolle. Käytiin tänään kattelemassa pinnasänkyjä parissa huonekalukaupassa ja selkä ei kestäny edes tuntia. Mitäköhän siitä työnteosta sit tulee ku joka välissä pitäis päästä istumaan. Prismassa pääsin puoleen väliin kauppaa ku alko mahaan sattuun, repiin ja viiltään, ja sit tuli ihmeellisiä kuumuuskohtauksia ku mahaan sattu ni tuli hiki pintaan ja tuntu et lahoon siihen käytävälle itkeen.

Lääkäri suositteli sillä ekstrakäynnillä et menisin jollain muulla töihin ku pyöräillen, ku se pahentaa supistuksia ja ehdotin sit 45 min kävelyä mut sekään ei kelvannu..Milläköhän se sit kuvitteli et mä töihin kuljen?? :LOL:

cisu mäkään en usko et normi räkätaudilla on mitään haittaa vauvan kannalta. Kuhan ite juot riittävästi, syöminen ei oo niin tärkeetä ku riittävä juominen.

tää yks hönö tajus eilen illalla varanneensa seuraavan neuvolakäynnin terkalle ku piti lääkärille varata..hahah..saan sit soitella sinne huomenna hölmönä =) en tajua miten mä aattelin.

fanttomi & 23+3
 
talvitakki Ostin eilen takin Polarn o. pyretiltä. Menin kylläkin sinne kyselemään mamma-ulkoiluhousuja. Eihän niillä niitä ollut, mutta myyjä alkoi kehumaan heidän mamma-takkia. Hän itse ei ollut raskautta koskaan kokenut ja omisti niitä takkeja kaksikin kappaletta. Eli olivat sellaisia malliltaan, että saa sisäkuminauhan ansiosta kiristettyä ja levennettyä masun yläpuolelta. Takki on puoleen reiteen ja siinä on irtovuori + on tuulen-ja vedenpitävä. Aivan ihana! Tykkään kovasti! Halpa se ei kylläkään ollut, mutta aion pitää sitä raskauden jälkeenkin.. joten lohduttelin itseäni, että se oli sijoitus. :)

nukkumisesta Meillä esikoinen nukkui samassa sängyssä meidän kanssa. Itse nukahdin aina tissi vauvan suuhun ja heräsin taas tissi paljaana, kun pyysi lisää ruokaa. :) Toimi tosi hyvin. Mä en vaan pysynyt niin kauaa hereillä, että olisin edes yrittänyt nostaa vauvaa pinnasänkyyn. Imetin melkein 9 kuukautiseksi asti ja sen jälkeen poika on nukkunut omassa sängyssä. Aamuyöstä toki pyytää viereen. On siis 1 v ja 1 kk.

Söin tänään maksapihvejä. Eikös maksa ole kiellettyjen ruokien listalla? Muistin vasta myöhemmin.

Potkii, potkii!

Mandy ja pallero 22+2
 
mandy81 mulle ainaki terkka sano et vaik maksamakkara on sallittua ni maksapihvejä ei saa syödä. ku kysyin heti ekalla kerralla et voinko syödä jauhemaksapihvejä ni se sano ei. toivotaan ettei ne nyt tee mitään vahinkoa vauvalle!! =)
 
Mandy81 maksaruoat ovat ei-suositeltavien listalla 2010-luvulla, mutta tuskipa mitään vauvallsei tuosta aiheutuu, sillä mm. ilmeisesti 80-luvulla äitini mukaan ei ollut mitään kiellettyjä ja tässä sitä ollaan terveinä kirjottelemassa :D äitiä välillä jopa huvittaa nämä tämän päivän suositukset...

Ja sitä paitsi se on kielletty korkean a-vitamiinipitoisuuden ja raskasmetallipitoisuuden vuoksi eli ei mitään kerrasta poikki bakteerijuttua...tuskinpa vauva yhdestä annoksesta häiriintyy :) että sinuna olisin ihan huoletta!
 
Pinniksestä Meillä tulee sängynviereen, niin että on helppo siitä nostaa imetykselle yöllä. En uskalla sänkyyn kyllä ottaa viereen, kun olen niin kova pyörimään.
Pinniksen patjasta sen verran, että onko kukaan kuullut sellaista väitettä, että ei saisi lapselta toiselle kierrättää patjaa kätkytkuolema riskin takia?
Googlesta katselin tietoa, niin missään virallisessa julkaisussa ei kyllä moisesta varoitella, mutta keskustelupalstoilla näytti olevan paljon juttua aiheesta, että riski kätkytkuolemaan on jos käyttää samaa patjaa monella lapsella.
En kyllä usko moiseen, mutta silti takaraivossa kytee ajatus että entä jos...ja että uskaltaako sittenkään käyttää tuota patjaa vai ostaisiko uuden...

Takki-asiaa olen pohtinut siltä kantilta, että käytän miehen talvitakkia sitten loppuajasta ja kylmimmillä ilmoilla, koko ainakin pitäisi riittää=)

Repäisykipuja on täälläkin ollut ja nyt parina päivänä ollut menkkamaisia jomotuksia alaselässä ja mahassa, sekä parit kipeät supistukset. Pitää soittaa kyllä heti huomenissa terveyskeskukseen ja kysellä että onko vaaraa ja miten menetellään.
Muutoin on kaikki ok=)

Jazzy&Morso 25+0
 
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!:heart:
Tälläviikolla pääsen vihdoin masuneuvolaan ns. avautumaan ja tietysti katsomaan onko kaikki perusjutut niinkuin pitääkin!:D

Mandyminäkin olisin stressaamatta tuosta kerran syödystä maksa-ateriasta! Tuskin se nuin yksittäisenä mitään haittaa saa aikaiseksi ja eihän tosiaan maksaruuat aina ole olleet kiellettyjä vaan taisipa meidän omat äidit nostattaa hemoglobiiniaan juuri maksalaatikolla jne. ;)

Nukkuminen järjestetään siten miltä se sitten tämän vauvan kanssa parhaimmalta tuntuu ja kuinka imetys ym. lähtee käyntiin.
Tuo kuopus oli sekäettä vieressä ja omassa sängyssään! Minä kun yksinkertaisesti nukahdin imettäessä vauva kainaloon ja onhan se niin ihkua kun oma pieni on siinä ihan vieressä:heart:
Tuo kuopushan nukkui jo laitoksella mun vieressä kun en vaan yksinkertaisesti voinut pitää sitä sielä vauvasängyssä:whistle::D
Tuo kuopus vaan on ollut sellainen supernukkuja että 1.5kk iästä eteenpäin söi vain kerran aamuyöstä. Melkeinpä sitten nukkui pinniksessä sinne syöttöön ja siitä eteenpäin vieressä.=)
Imetys loppui kun tulin uudestaan raskaaksi. Sitten alkoikin maistua tutti ja ollaan nukuttu yöt ihan heräämättä.
Meillähän tuon kuopuksen pitäisi siirtyä nyt omaan huoneeseensa nukkumaan ja mua niin ottaa syrämmestä:ashamed: Enemmän siis pohdiskelen tällähetkellä hänen nukkumisjärjestelyjä kuin vauvan!

Talvitakkia tuskin tulee erikseen ostettua! Mulla on kaapissa yksi vanha, isompi toppatakki ja tuo käytössä oleva on sellainen säädettävä/kiristettävä malli joten sillä pärjää kans aika pitkälle.
Joku puhui hikoilusta...minulla taas on ollut tässä raskaudessa toisinpäin eli palelen helposti ja nyt kun tuli viileämpää, tuntuu että toppatakki pitäisi jo nakata niskaan:whistle:
Aikaisemmissa raskauksissa olen kyllä ollut kuumaverisempi, tässä palelin alkuraskaudessakin ihan mahdottomasti!

Cisulle pikaista paranemista!:hug: Kurjaahan tuo on olla flunssassa mutta ei siitä vauvalle mitään vaaraa ole! Lepäilehän:heart:

Jennyli 23+3
 
Viimeksi muokattu:
Jazzy, kuulostaa hullulta, että kierrätetty patja voisi lisätä kätkytkuoleman riskiä! En näe mitään logiikkaa, miksi niin olisi. Sen sijaan kierrätettyyn patjaan on voinut kertyä hometta (jos sitä ei esim. oo suojattu kunnolla vaippojen ohivuodoilta tai jos sitä on säilytetty kosteassa), joka voi aiheuttaa vauvalle nuhaa ja muuta vaivaa.

Tänne ei kuulu ihmeempiä. Masu on kipunoinut viime päivinä enemmän, veikkailen, että kohdulla on joku kasvupyrähdys menossa, ainakin maha tuntuu taas hieman venähtäneen.. Lähinnä noita repäisykipujen tyyppisiä kipuja, mutta välillä lantiopohjan lihaksien lisäksi hieman ylempänä mahassa. Ensi maanantaina olisi neuvola ja tämä viikko pitäisi keksiä itselleen saikkutekemistä. Toivottavasti parvo-epidemia töissä laantuu ja pääsisin ensi viikoksi töihin.

mamadread ja ihme 21+3
 

Yhteistyössä