Joulukuiset-07 KESÄKUU

5kk mitat: 68,4 cm, 6980g

raisu: "Illalla kävikin sitten yöunille jo klo 18 ja porskutti yhtä kyytiä klo 8:aan asti."
Siis eikö poitsu syönyt koko tuona aikana?? Loppuisipa täälläkin suunnalla yö syönnit pian. Inhoan yöllä heräämistä!

suzyco: Löytykö uusi koti? Mulla on kova muutto kuume, vaikka vajaa vuosi ollaan tässä vasta asuttu. Omakotitalo olisi niin ihana!! Mukavankokoinen työ teidän tytön tyllerö:) . Meidän tyttö oli 5kk neuvolassa melkein saman mittainen, mutta painoa "vain" 6980g. Hän oli kasvanut vajaassa kuukaudessa vain 40g, joten myö vastaavasti jouduttiin "todistelemaan", että kyllä se tyttö syö niin paljon kuin jaksaa ja osaa hän vaatia ruokaa.

Tervatuloa nisba ja Vetiver joukkoomme!

Mullakin on kova vauvakuume. Ensimmäinen lapsi saatiin lapsettomuushoitojen avustuksella. Heti esikoisen jälkeen toivottiin jo toista lasta, hän sitten syntyi 2v5kk jälkeen esikoisen syntymän. Ei siis täälläkään kovin helppoon lisäännytä, joten nyt ehkäisyä ei käytössä. Ihanaa olisi, jos kolmas lapsi tulisi pian.
Miekin kyllä päätin kuopuksen jälkeen, että kaksi lasta riittää meille, mutta niin se aika kultaa muistot.

Tsemppiä kaikille, joiden miehet ovat reissuhommissa!! Mitenhän sitä pärjäisi ilman toista aikuista?? On tuosta miehestä vaan niin paljon apua. Ja kun mies vielä koko kesän lomalla!!

Nyt nukkumaan! Hyvää yötä!

Naukkis: Ei oo viä löytyny kotia... tai ois mutta ei se yritys suostu meille sitä vuokraan kun meidän asunnontarve ei ole niin suuri... Eihän tässä ole kun putkiremppa tulossa ens vuonna ja me ei todellakaan aiota tässä sillon asua pienen lapsen ja kahden koiran kanssa!!! Eikä me ihan viimetipassa haluttais muuttaa... No mutta hakemuksia on sisällä muuallakin, että eiköhän se tästä. :)

Nisba: Kasvukipuja saattaa kyllä varmasti noilla jo olla! Ei ollenkaan huono veikkaus. :)

Laura sinikka: Joo, meidän neiti on aina ollu tosi reipas ja ei oo niiden alun mahakipujen jälkeen pahemmin ees itkeny! En ees muista millon ois viimeks huutanu ihan oikeesti. Pientä kitinää nyt onkin joka päivä vähän. :)
Piti mun sulle jotain muutakin kommentoida, mutta nyt iski dementtia. :ashamed:

Pukemisesta: Meillä on nyt puettu vaunuihin perus body ja housut+sukat tai puolipotkarit, hattua en oo vaunuihin laittanu kun sinne ei tuule ja on lämmin. Muutoin onkin sitten kyllä aina hattu ja arskat päässä. :) Pukeminen on munkin mielestä aina ollu se vaikein juttu kun ei tiedä onko nyt kuuma vai kylmä vauvalla ja sitten kun nää ilmatkin on vähän heitelly.

Meidän pitää varmaan alottaa unikoulu, nukkuun meno on aika hulinaa. Ollaan tähän asti keikutettu sitterissä uneen ja siirretty sänkyyn ja vaikka ois heränny,niin sinne on jääny. Se oli ainoo keino sillon saada nukkuun kun maha vaivasi. Nyt sitten on kyllä hyväntuulinen yleensä, mutta rupee vaan riehumaan ja höpöttään sitterissä ja rauhottumiseen ja nukahtamiseen menee aikaa. Sit kun nukahtaa ja viedään sänkyyn niin saattaa herätä ja ei sitten helposti aina nukahdakkaan takas, joskus onnistuu se että laitan tutin ja pidän käsiä alisan päällä, mutta yleensä vaan alkaa taas riehumaan ja leikkiin unilelulla tai kitiseen. Sit taas sitteriin,hetki keikutusta ja sit yleensä onnistuneesti nukahtaa.

Mekin ollaan miehen kanssa mietitty jonkinlaista unikoulua jos tuo nukahtaminen ei helpotu tässä kuukauden sisällä... onneksi on illat jo jonkinverran helpottaneet siitä, mitä ne pahimmillaan oli tossa pari viikkoa sitten. Nykyään tyttö jopa nukahtaa välillä itsekseen kun jätän sen tisuttelun jälkeen meidän sänkyyn... tosin tyttö saa siinä vaiheessa olla viittä vaille unessa jotta onnistuu, mutta minä lasken sen itsestään nukahtamiseksi, jos oon ehtiny nousta sängystä ennen ku silmät menee tytöllä kiinni :D pahoja tapoja olen opettanut Emmalle kun päiväunille se nukahtaa joko sylissä keinuttamalla tai vaunuissa ja illalla nukutan tissiin, jos muu ei auta. Olis kasvatus"ammattilaiset" kauhuissaan :LOL:

..jollakin muullakin taitaa nuo ajatukset välillä karkailla päästä, en oo ainut! Jes :)

*lähtee nukkumaan*

laura sinikka: Kyllä ne on kuule hyvin pieniä "virheitä" jos nukuttaa keinutellen tms... :) Kukin tekee niinkun itselleen parhaiten sopii. Kyllä mun yks kaveri ihmetteli että miks nukutan illalla sitteriin, että tottuu vaan siihen keikutukseen. No, niin varmaan tottuukin mutta jos se on meille kaikille helpompi niin ja lapsi on tyytyväinen niin miks ei?? Ei se paljoo vaadi että vähän varpaalla keikuttaa sitteriä samalla kun vahtaa töllöä! :LOL: Nyt onkin sitten vaihe,että vois harkita jotain muuta kun tytöllä ei oo enään masuvaivaa. :)

Hitto, meillä ei mikään kanava näy!! Ei voida kattoo aamu tv: tä... :/ höh!

Voi tuhannen tulimaista nyt se minun teksti otti pitkät...
Niin mitäköhän sitä piti kirjoittamani...

Ai että pistää vihaksi tällainen. No meillä ilmeisesti hampaita tehdään. Poika ei ole huutanut (isälleen kyllä kertaalleen) kertaakaan ja eilen illalla ihan hurjat itkukohtaukset, oikein äidin sydän parkaa raastoi. Lopulta oli puolen yön aikaan annettava suppo jotta edes vähän unta saa. Ai ai kun tuo pieni on niin voimaton noiden hampaiden edessä....

Vaatetuksesta; meillä ollaan aina kotosalla pelkällä vaipalla. Poika on niin lämminverinen. Hänelle tulee hiki-ihottumaa jos pukee liikaa päälle. Meillä siis aina aika vähäpukeinen lapsi mukana ja voi hyvänen aika kun ihmiset katsovat, voin vain kuvitella heidän ajatuksiaan asiasta, mutta jokainen äiti lapsensa parhaiten...

Meillä on auttanut kuiva ihoisuuteen parhaiten humektan. Varmaan kokeilemalla eri perusvoiteita löytyy jokaiselle se parhaiten sopiva.

Ai niin ja tuosta nukkumisesta. Meillä ollaan aina iltaisin nukahdettu tissille ja siitä nostan pojan ihan täydessä unessa sänkyynsä, olen pari kertaa kokeillu hereillä laittaa, ja mitä vielä ku aloittaa iltajumpat ja naureskelee ja "kutsuilee" kääntyilee ja siis tekee kaikkea muuta ku yrittää nukkua. Päivisin myös usein nukahtaa tissille ja jos ei niin sitte vaunuihin, ei osaa itse nukahtaa, ainakaan vielä. ja minähän se joudun sen kanssa elämään ja seurauksista vastaamaan joten teen niin koska se tuntuu tällä hetkellä itsestäni helpoimmalta. Jaksan uskoa jotta myöhemmin oppii... :saint:

Huomenta!

nisba: meilläkin nuo hampaat ovat aiheuttaneet sellaisia itkukohtauksia, että kyllä mammaa raivostuttaa. Varsinkin, kun pojalle on nyt tulossa poskihampaat ja hammashoitaja sanoi, että ne ovat yleensä tosi kivuliaat puhjetessaan.

Ja vaatetukseen liittyen vielä, että meidän poika on myös semmoinen kuumakalle, että korkeintaan pidetään kotona lyhythihaista bodya näillä keleillä ja silti pukkaa juuri tuota nisban kuvailemaa hikinäppyä..

naukkikselle tuosta nukkumisesta sen verran, että öisin poika nukkuu tosiaan kuin unelma, n. 13,5-14 tuntia putkeen ja yösyötöt jätti tosiaan 3,5kk:n iässä pois. Jotenkin tuntuu uskomattomalta tuo yönukkuminen, kun päivällä nukkuu taas niin pieniä pätkiä, et jos sen mukaan menis yöunet, niin ei kyllä hyvin nukkuis. Mutta täytyy tietysti olla tosi onnellinen, et nukkuu nuin hyvin yöt! (Alkuun oli nimittäin yönukkuminen tosi takkuista.. tai pikemminkin se oli yövalvomista.)

Ja yleisesti tuosta nukkumisesta. Jokainen tosiaan tekee niin kuin parhaaksi näkee, eikä tuossa minun mielestä ole oikeita tai vääriä keinoja esim. nukuttaa. Niinhän se kannattaa tehdä kuin helpoimmalla pääsee. =) Meillä poika on pienestä pitäen mennyt sillein nukkumaan, että minä vien hänet sänkyyn, kun näyttää väsyneeltä. Sinne sitten yleensä nukahtaa välittömästi. Aluksihan tuo ei tosiaan noin ruusuisesti sujunut, mutta kun oppi tuon nukahtamisen jalon taidon joskus 2kk:n iässä, niin siitä asti on sujunut loistavasti. Mutta jokainen tekee niin kuin itselle on paras ja sopivin keino.

Pukemisesta: joo kamalan hankalaa on kyllä. Mä olen näinä hellepäivinä laittanut lyhythihaisen bodyn, päällä on ollu vielä t-paita ja sortsit. Ei hattua...sen kerran kun hellehattu on ollu päässä, on poitsu ollu ihan hikinen. sit kun ottaa ulkona vaunuista pois, tuntuu et olis hyvä olla vähän enempi, kun täällä aina tuulee. Kotona ollaan lyhythihaisessa bodyssa.

Hulinointi nukkumaan mennessä taitaa olla ikään kuuluvaa? Meillä ainakin helpponuktettava (=tutti suuhun ja sänkyyn) on muuttunut vähän vaikeammaksi. Kamalaa protestihuutoa, kun kehtaan laittaa hänet sänkyyn, vaikka silmät kääntyy ympäri väsymyksestä. (nyt taas on päikkäreiden aika ja poika juttelee pinniksessä varpailleen). Meillä ei oo pimennysverhoja ja oon miettinyt et olisko niistä apua näin kesällä? Onkos muilla? Toisaalta Suomen kesä on tunnetusti lyhyt...enkä myöskään haluis totuttaa poitsua liian pimeään.

Meillä kyllä soseilu on auttanut yöhiulinointin. Annan 2 kertaa päivässä, ja ennen nukkumaanmenoa (klo 20) kunnon tankkaus. Herää kerran yöllä syömään, kun ennen soseilua alkoi olemaan yöt 1,5-2 tunnin pätkissä.

Vauvakuumeilijoita siis muitakin. :) Me haluttais pienellä ikäerolla toinen. Ja mullakin ikää jo muutama vuosi päälle 3-kympin, joten en nyt senkään takia halua kauheesti odotella. Itseasiassa meillä on jo eka yrityskerta päällä. Oletetusta oviksesta vain muutama päivä ja kamala valeraskaus päällä. :LOL:

Mä alan ny pakkaa mökkeilyä varten. Kivaa viikonloppua kaikille!

Niin kuinka monella täällä vauva osaa itse nukahtaa ja kuinka olette päässeet siihen pisteeseen? Jos tässä imetystä kesän jälkeen koittaa lopettaa niin kuinkas sitten nukkumaan, siis meillä ei poika huoli tuttia eikä kyllä pulloakaan... No kai se sen oppii, mutta olisiko jollain ihan vinkkejä mitä kannattaisi/voisi kokeilla helpottaakseen lapsen nukahtamista?

raisu; Oletteko jotenkin pystyneet helpottamaan vauvan oloa kun hampaita tulee?? Olen antanut pojan pyöritellä raakaa porkkanaa suussa mutta tahtoo kuitenkin vaan välillä sattua niin että oikein parahtaa, aijai!

Ja täällä etelä-suomessahan hellettä on piisannut. En minäkään hattua vaunuihin laita mutta rintareppuillessamme olen hatun laittanut ja silloin myös ohuimmat housut ja puseron jotta auringolta olisi iho piilossa. Vaunuissa on ollut nyt ihan pelkällä lyhythihaisella bodylla. Pitäisi varmaan ratas osa ottaa käyttöön niin pääsisi vähän tuulenvire välillä viilentämään.

Onkos teillä muilla millaisia kesäsuunnitelmia? Nyt lähdettävä munkin jo kotiaskareisiin, eli vauvan ruokien tekoon, kuinka moni muuten tekee itse? luomua?

Hei joo, onkos ketkä ottaneet ratasosat vaunuista käyttöön? Meillä mennään edelleen kopalla, mutta tietty vois kokeilla rattaita kun selkänojan saa makuuasentoon. Vois kyllä auttaa kesäkuumalla.

Mä teen kyllä itse kasvissoseet, mutta en hedelmää. Moniko tekee hedelmätkin itse?

hei taas pitkästä aikaa

täällä vihdoin ja viimein neiti parantunut. rohina kesti tosi pitkään. mut nyt ollaan kunnossa taas. meillä tullut inhottavaa kitinää, esim. kaupassa ei viihdy yhtään vasta ku pääsee syliin. yritäppä siinä tehdä viikon ruoka ostoskia sit. ja vaunuissa ku on ja pysähdytään niin neiti herää heti

kimallus: meillä viel koppa enkä vielä ole aatellut vaihtaa ku siihen saa niin kätevästi sen hyttyssuojan.

jos kerhoa meinaatte niin nakakkaa yv mullekkin. en kyllä joka päivä ehdi kirjoitella ku tää perhe vie aikaa.

Lähetään Emman kanssa sukulaisiin kolmeksi viikoksi! Onneksi mies tulee viikon kuluttua perässä :) elikkä, mua ei varmaan tule täällä kauheasti näkymään, mutta palailen taas viimeistään heinäkuussa! Ilmotelkaa vaikka yv:llä jos kerhon pistätte pystyyn!

:wave:

Hauskaa lomaa laura sinikalle ja Emmalle!

Nisba: mä oon yrittänyt tota hammaskipuilua helpottaa edes vähän tarjoamalla pojalle kuorittuja kurkun palasia, ne kuitenkin viilentävät mukavasti ientä ja samalla saa vähän jyrsiä sitä. Hammasharjalla on myös alahampaiden pesun yhteudessä kevyesti harjannut sitä kohtaa ikenestä, mihin uusi hammas tulossa. Pitäisi vähän kutinaa helpottaa.

Meillä on ollut ratasosa vaunuista käytössä jo parisen kuukautta ja välillä poika on puoli-istuvassa asennossa niissä, välillä maakuasennossa. Nyt oon parina päivänä pitänyt jo ihan istuvassa asennossa, kun osaa toi poika jo sen verran hyvin istua jököttää.

Nisba taisi muuten kysellä siitä itsestään nukahtamisestakin. Meillä tosiaan poika nukahtaa itse aina sänkyynsä, eli en häntä nukuta sen kummemmin mitenkään. Päiväunille ja yöunille mentäessä vien hänet vaan sänkyyn, ja sinne nukahtaa lähestulkoon aina heti. Joskus saattaa pitää pientä "uniyninää", mutta se on semmosta vaimeeta yninää, joka kestää varmaan minuutin ennen nukahtamista. Mutta nyt on selvästikin entisestään helpottunut tuo nukahtaminen, sillä yleensä pojan huoneesta ei kuulu ynähdystäkään, kun hänet nukkumaan laittaa.

Mut pakko rientää miehen avuksi tonne ulos, kun tehdään tollaista "alustaa" noille pihakalusteille ja grillille.

Aika taas nostaa tätä palstaa vähän ylemmäksi :)
Ostan ruoat vielä kaupasta, mielessä käynyt että rupeaisi tekemään kohta niitä itse. Pääsisi halvemmalla mutta laiskuus on tainnut vielä viedä voiton... Meidän tyttö on kova taistelija unta vastaan joten välillä menee hulinaks ja toisinaan käy nukkumaan meno helpostikkin-taitaa kuulua ikään. Hampaita ei vielä itke-mutta kutittaa kovasti ikeniä.
Tässä muutama asia lyhyesti-lisää paremmalla ajalla!

Laura sinikalle kivaa lomaa!! :)

Raisu: Mä oon miettiny että koskakohan sitä uskaltaa antaa tytölle jotain "sormiruokaa" ettei sitten vaan saa liian isoja paloja ja tukehdu? Miten teillä on sen kurkun kanssa menny?

Muutenkin kauhee stressi noista uusista ruuista, kun tuntuu että kokoajan pitäs kauheella kiireellä totuttaa uusiin kun oon kuullu että jos vasta myöhemmin saa jotain, vaikka mansikkaa tms niin saattaa helpommin tulla allergiseks! Ja sit ressaa se kun tyttö joutuu meneen hoitoon jo syyskuussa kun mun on pakko mennä töihin rahatilantee takia, niin sit on sellanen olo että sen pitäs osata syödä jo vähän kaikkee... :/ Osaako tai voiko tollaselle alle vuoden ikäselle ees antaa samaa ruokaa kun muille päiväkodissa?? vai pitäskö tyyöiin viedä omat eväät mukaan??? Sori,tyhmä kysymys mutta esikoinen kun on niin en tiedä.

Kamalaa kun ylipäätään joutuu viemään hoitoon, mutta minkäs teet! Ja kun ei ees tiedä minne toi joutuu...yksityiseen tuskin on varaa...yksityinen rymis kyllä kiinnostais. Jotenkin ei osaa nauttia kesästä ollenkaan kun pitää hakee työpaikkaa ja stressata miten tytön hoitopaikka järjestyy ja millä mä saan hänet valmisteltua sinne, kaikki syömiset,päivärytmit,mahdolliset ujostelut ym...

Oottekos muuten ajatellu viedä vauvoja 6kk kuvaan valokuvaamoon?? Me ajateltiin viedä. :)

Niin ja ootteko ruvennu jo "opettaan tavoille"? Meillä on senverta että tyttö ei saa tarttua koiria karvoista kiinni, mä aina laitan sormen tytön nyrkin sisään, ettei saa lujaa kiinni ja jos nyt sattuu saamaan niin irrotan ja sanon ei. Sitten yritän opettaa silttään nätisti. Mua ei myöskään enään saa käyttää puruleluna, nyt kun on hampaat tullu, vaan aina joku oikee lelu suuhun.
Sillon kun syödään niin istutaan nätisti sitterissä ja välillä harjotellaan syöttötuolissakin. Jos rupee venkoileen sitterissä tms, niin keskeytyy ruokailu ja rauhotan tilanteen ja taas jatketaan. Hyvin alkaa oppimaan ja on yleensä aina nätisti. :)
Tietenkään ei pidä olla mikään natsi, likkahan on vasta tosi,tosi pieni, mutta oon sitä mieltä että hellän johdatuksen kasvattamiseen voi kyllä alottaa tässä iässä.

Me halutaan että meidän tyttö kohtelee eläimiä nätisti,ei revi karvoista,hännästä,korvista,kävele päältä ym...mitä kuulee monessa perheessä harrastettavan! Lemmikit on lemmikkejä -ei leluja.
Myöskään ruokapöydässä ei leikitä ja ravintolassa istutaan nätisti,eikä missään kahvipaikassa edes juosta ympäriinsä ja kiljuta.

En voi sietää lapsia jotka ei osaa olla nätisti julkisilla paikoilla ja vanhemmat vielä antaa ravintolassakin juosta! Mitäs sitten kun tulee törmäys tarjoilijan kanssa ja kuuma keitto kaatuu päälle???
Tai kun lasta ei olla opetettu oleen eläinten kanssa ja se väkisin haluaa silittää ja jahtaa koiraa ja ahdistaa nurkkaan ja koira puree, taikka repii karvoista ja satuttaa koiraa ja se näykkäsee... Näitä meillä ei tule tapahtumaan ikinä.

Nojoo, nyt on parempi että meen nukkumaan,etten mee liian kiihkeeksi mielipiteideni kanssa. :) Nää tuli vaan mieleen siitä kun tänään näin kahvilassa n5v pojan, joka juoksi ympäriisnä,hyppi tuoleilla,kiipeili kaiteella ja mitä teki äiti,ei mitään!!! Herranjestas mun teki mieli mennä sanoon pari valittua sanaa.
Sitten juttelin kummityttöni äidin kanssa jolla on myös rotweilerin ja saksanpaimenkoiran sekotus uros ja kohta kolme lasta, hän antaa lapsien ratsastaa koiralla,repiä koiraa miten tahansa ja kävellä yli! Ja kehuu vaan kun on niin kiltti koira...Odotan vaan sitä päivää kun koiralla palaa pinna ja jotain tapahtuu...Toivottavasti niin ei käy koskaan!

Ai kun meillä on mennyt nyt nuo yöt ihan häneksi, ei tule nukuttua edes vauva-ajan alun vertaa. Poika on ruennut heräileen ihan alvariinsa ja eihän tuo ota rauhottuakseen ku tissille tai jos ottaa viereen nukkumaan, mutta minä sitten pelkään jotta mies pyörähtää päälle tai jotain eli itse en nuku.

No niin kaadoin sitten kahvitki päälleni ja olihan sitten ihan tarpeeksi kuumaa... ja ku sitähän oli sitten ihan joka paikassa... ja ajatuskin katkesi...

No minä teen ainakin kaikki ruoat itse, toistaiseksi ainakin ja pyrin tekemään kotimaista ja luomua. Olen kyllä antanut aika vähän hedelmää, koska olisi tarkoitus opettaa pojalle jotta se hedelmä on herkkua ettei tarvitsisi heti nuihin karamelleihin tutustua pienen, meillä kun on oikea "herkkuperhe" siis ihan älyttömiä sokerihiiiä kaikki.

raisu: nukahdetaanko teillä ratasosassa ihan yhtä hyvin, näkemistä kun on paljon? Meillä ei oikein kyllä poika viihdy tossa kopassa enää ja onhan tuo jo aika pitkäkin... Ratas osassa vaan on jotenkin niin "pahan näköisessä" asennossa ku valuu ja "röhnöttää" mutta niin kai se vaan oppii, siis olemalla.

Ja tuosta ikenien kutiamisesta, olen antanut pojan kyllä porkkanaa jyystää, eikös raisu teidän poika saa kurkusta ihan palasta kun se on aika pehmeää?

Jahas tämän lähdettävä tästä taas ihmettelemään...

Huomenta vaan sateiseen maanantai-aamuun! Täällä on satanut koko aamun, eikä kyllä näytä yhtään selkenevänkään. Poika ekoilla päikkäreillä ollut jo reilun tunnin, joten täytynee muutama sana kirjoittaa, ennen kuin hän herää.

Meillä tosiaan poika saa pieniä paloja tuosta kurkusta jyrsittyä noilla kahdella etuhampaallaan, mutta onneksi tuo kurkku on niin pehmeää, että osaa hyvin nielaista ne. Haukkanahan siinä on vieressä vahdittava, ettei liian isoja paloja mene. Me ollaan muutenkin jo maisteltu kaikennäköistä sormiruokaa, mm. keitettyä porkkanaa, päärynää, banaania, sitä kurkkua, mansikkaa, spagettia ja sit tietysti noita maissinaksuja. Hyvin osaa nielaista jo palasia, mutta tosiaan, tarkkana on äitin oltava, ettei mene liian isoja paloja.

Meillä harvemmin vaunuissa nukutaan, mutta jos lähdetään päiväunien aikaan vaunuilemaan, niin silloin laitan ratasosan alas ja pojan masulleen sinne ja hyvin nukkuu. Meillä siis nukutaan nykyään aina vatsallaan. Joskus saattaa iltalenkillä nukahtaa vaunuihin, vaikka ratasosa on puoli-istuvassa asennossa, eli kyllä nukahtaa siihenkin ihan hyvin, jos oikeasti väsynyt on. Meidänkin oli juuri sen takia pakko siirtyä ratasosaan, kun kävi tuo vaunukoppa ahtaaksi jo ajat sitten.

Suzyco: Kyllä meilläkin on yritetty aloittaa tavoille opettelu, varsinkin noissa syömisasioissa. Eli silloin kun syödään, niin ei pelleillä ym. vastaavaa. Ja tuosta päiväkotiasiasta, luulisin kyllä, että alle vuoden ikäinen voi syödä jo normaalia "kotiruokaa", jota päiväkodeissakin tarjotaan. Silloinhan "vauvat" kuitenkin voivat juoda jo "oikeaa" maitoa ym. maitovalmisteita, joten ei varmaankaan tule ongelmia noiden syömisten suhteen.

Onneksi meillä on keskiviikkona se lääkäri ja neuvola, kun tuo poika haroi eilen koko päivän noita korviaan. En tiedä, onko vaan ns. löytänyt korvansa vai minkä takia niitä haroi vähän väliä. Ainakaan eivät kipeiltä vaikuttaneet, kun testasin sillä "korvatulehdustyylillä", että sattuuko korviin, mutta eipä tuntunut sattuvan. Saa kyllä se lääkäri varmuuden vuoksi katsoa ne. Muutenkin vähän epäilyttää, että onko tuo meidän lapsi ihan normaali, kun se nukkuu noita yöunia niin hemmetin pitkään. Tänäänkin oli pakko herättää se klo 8, kun oli nukkunut taas sen 13,5h jo siihen mennessä. Ja ihan täydessä unessa oli vielä tuolloin, en kyllä käsitä. :|

Kohta lähdetään kylään yhden kaverin luokse, jolla on sektioaika varattu tälle viikolle, joten nähdään varmaan hänet nyt viimeistä kertaa ilman vauvaa.. Ihanaa! :D

Heippa!

Meidän poitsu syntyi 1.12. ja sillontällön oon käyny täällä lukemassa mitä muille samanikäisille kuuluu! Nyt oli pakko kommentoidakin kun kuulosti teidän jutut niin tutuilta!

Eli meillä pullopoika, imetin 4kk ikäiseksi asti. Nukkumaanmeneminen tapahtuu klo 21 siten, että laitan pinnikseen siihen ä-pakkauksen makuupussiin, joka on ihan auki. Molemmin puolin on isot tyynyt ja vielä kolmas tyyny jalkopäässä ettei valu, kun sängynpääty on nostettu ylös. Poika vetää makuupussin reunaa silmilleen, juttelee ja potkii niin että hiki tulee. Ei itke. Sit menen itse lukeen vaikkapa lehteä. Saattaa mennä 15 min. tai puoli tuntia. SItten sängyssäleikkiminen alkaa kyllästyttää. SItten menen pimeään huoneeseen (pimennysverho), laitan tutin rauhallisesti suuhun ja käännän kyljelleen itsestäni poispäin. Roikun sängyn reunalla, toinen käsi silittää päätä ja toinen heiluttaa hiljakseen peppua. Poika saattaa pyrkiä selinmakuulle ja alkaa itkeä. Tällöin annan vielä hetken olla itsekseen. Kokeilen kyljellekäänätmistä&silittelyä vähän väliä. Jossain vaiheessa sit rauhottuu siihen. Vasta kun rauhottunut, lykkään pullon suuhun sänkyyn päin ja poika ottaa 150-200 ml. Sitten alkaa yö. Tähän menee yleensä ihan maksimissaan tunti, yleensä puolisen tuntia. Seuraavan kerran poika saattaa herätä puolenyön jälkeen, jolloin nukahtaa tutilla. Maitoa haluaa joskus 3 aikaan, sit menee ehkä 7:ään ja ylös noustaan klo 8.30.-9. Te jotka siinä sitterissä nukutatte ja heijaamalla tms. niin kokeilkaa vauvan omassa sängyssä nukuttamista! Itse en olis uskonu että se sinne ikinä nukahtaa vaan niin kävi. Poika nukkui mun viekussa sinne 4kk asti kun imetin. Sit meni ehkä vajaa kuukausi kun vieressä nukutin ja siirsin sänkyyn. Sit siirryttiin tähän.

Ongelmia meillä onkin sitten pullosta kieltäytymisessä! Osaatteko auttaa?? Välillä on hyviä kausia, kun pullo kelpaa aina kun tarjotaan. Nyt lauantaina oltiin ulkona syömässä, eikä sit huolinukkaan pulloa vieraassa ympäristössä vaikka nälkä oli. Jouduttiin lähteen kotiin. Matkalla suutuin pojalle mistä onkin Inisee kun laittaa takas sänkyyn, ja saattaa nukahtaa 15 min. kerrallaan. Vasta klo 4.30 pullo kelpasi kun tuli kai niin kova nälkä. Siihen saakka meidän perhe oli hereillä! Mä oon ihan hajalla enkä tiedä mitä mä taas tekisin. En tiedä miten saisin houkuteltua taas pullolle ilman tyrkyttämistä ja jatkuvaa kokeilua. Huutoakaan ei jaksais. Se mun suuttuminenkaan ei ainakaan asiaa auttanut mutta se tapahtui ilman kontrollia.

Sit siitä korvan hieromisesta, niin samaa on täällä! Kai se korva on nyt löytynyt vaan. Me käytiin lääkärissä muissa asioissa, niin katsoi samalla korviin eikä siellä mitään ollut.

Ja vaunuissa nukkumisesta, meillä ei malta nukahtaa liikkeellä olevissa vaunuissa, ellei oo hasorättiä hyttysverkon alla, helteillä kun ei oo mitään peittoakaan voinu pitää. Hyvä konsti siis!

Miten pitkiä unia teillä nukutaan päivisin helteillä? Meillä poika nukkuu päivisin vain vaunuissa, ei nukahda sisälle. Millä ootte saaneet nukahtaan sisälle, ilman tissiä siis?? Meillä nukahti ennen, kun oli vielä tissi. Ulkona kun on ollu niin kuuma, nukkuu vain puoli tuntia tai korkeintaan tunnin. Vaikkei olisi hikinenkään kun tuo pois. Rasittavaa. Sit itkeskellään. Näitä pätkiä voi olla päivän mittaan kolmetkin.

Tulipas juttua! :D

Tota välistä puuttui jostain syystä pätkä!!

Eli kun suutuin pojalle lauantaina kun ei huolinu pulloa, siitä saakka saanu tyrkyttää useampaan otteeseen ennenku syö. Parina yönä heränny klo 2 syömään muttei huoli pulloa ja inisee ja itkeskelee vain ja heräilee 15 min. välein. Vasta klo 4.30 huoli pullon kun oli jo toinen satsi lämpiämässä sängyn vieressä! Siihen saakka meidän perhe valvoi!

Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
^ Kyllä mä jonkun sellasen kommentin luin, missä joku kommentoi laiskasti kirjottavia,että vois useemmin kirjotella jos kerta kerhoilee. Mutta mitäpä sen nyt on niin väliä!
Tarkoitettiin kai lähinnä niitä, jotka tuli mukaan vasta kerhon perustamisen jälkeen, eikä silti kirjoittele... Voi tietty olla väärässä, mut eipä ainakaan mua ole erotettu vaikka käyn siellä nyt n. kerran viikossa...
:whistle: ja Suzycon kirjoituksista ymmärsin et erosit ite kun ei ole aikaa netissä just olla... Voi olla et mulla oli lukihäiriö tai jotain... :whistle:

^ juu, niin erosinkin ja myös sentakia kun en sinne kerenny kirjotteleen ja kaikki muut kirjotteli niin paljon, että siinä jäi sitten "vieraaks" kaikista muista. Vähän turhan iso porukka.

Se voi olla että tarkotettiin niitä jotka tuli porukkaan vasta myöhemmin.

Huomenta vaan!

raisu: meilläkin ollaan kovia nukkumaan. Poika vetää unia n. 13 tuntia yössä ja sit vielä nukahtaa ekoille päikkäreille tunti heräämisen jälkeen. Oon alusta asti ihmetellyt sen unenlahjoja ja mun on vaan käsketty olemaan tyytyväinen. Niin kai se menee...mut silti ihmetyttää.

Poika on muutenkin laiska. Ei oikein jaksa yrittää liikkumista. Löhöilee mieluimmin. Kysyin siitäkin jo neuvolassa ja nlatäti sanoi pojan olevan rauhallinen luonteeltaan. TODELLAKIN. Vähän liiankin....ihme haaveilija. Tainnu tulla äitiinsä. Kuinkas muilla liikutaan tai treenaillaan liikkumista?

Mötkylä: meillä itse asiassa nukutaan paremmin päikkärit sisällä, kun vaunuttelessa. Vetäsee tokat päikkärit yhteen putkeen (n. 2h) sisällä kun vaunuissa taas heräilee heti kun pysähdytään tms.

suzyco: en oo aatellut viedä poikaa 6 kk kuvaan. Toisaalta vois olla ihan hyvä idis, kun ei olla saatu aikaiseksi teettää yhden ainotta valokuvaa poitsusta kellekkän. voi hyvää päivää, tätä digiaikaa, kun kuvat jäävät vain kovalevylle! :ashamed:

Jaahans, nyt täytyy mennä pistää perunat, porkkanat ja parsakaalit kiehumaan ennen kuin poitsu herää. Kamalan kurja ilma ulkona...täällä taidetaan pysyä visusti neljän seinän sisällä koko päivä. :)

huomenta

meillä neiti nukkuu aina välillä pitkät yöunet. toisinaan saattaa herätä esim 7-8 aikaan ja juoda maidon ja jatkaa unia.
meillä nukutaan paljon paremmin sisällä. ulkona jos vaunut ei liiku niin herää :kieh:
kova juttelia on neitistä tullut.
inhottaa ku tällaiset ilmat niin ei tiedä mitä pukisi päälle ku lähtään käymään sairaalassa. veli pojan jalka ultrataan.
mut nyt hommiin tai kohta ei ehditä mihinkään :wave:

Meillä oli ihan yllättäen puhjennut kolmas hammas pojalle!!!! :D Luulin koko ajan, että seuraavaksi puhkeaa tuo yläkulmahammas, joka on tehnyt tuloaan TOOOOOSI pitkään, mutta mitä vielä.. Vasemman poskihammas oli puhjennut jo ihan reippaasti.. Vau!

Kimallus: Hyvä, että muillakin on paljon nukkuvia vauvoja. Ei syytä huoleen siis! Meillä taas vedettiin 13,5 tunnin yöunet ja nyt on oltu päikkäreillä jo reilu tunti. :D Meillä kovasti yrittää liikkua, mutta ei tuot kyllä ryömimiseksi voi sanoa. Muutamia kymmeniä senttejä saa hilattua itseään eteenpäin, mutta ei muuta. Halut olisi kovat mennä, mutta taidot ei riitä.. :LOL: Napansa ympäri kyllä pyörii nätisti ja kääntyilee molemmin päin, mutta reppana ei tajua edes sitä, että kierimälläkin pääsisi eteenpäin.. Hermot menee heti, kun ei liikkuminen onnaa. Samanlainen hermoheikko kuin äitinsä.. Valitettavasti.

Meillä myös nukutaan päikkärit paremmin sisällä kuin vaunuissa, enkä tämän vuoksi ole moneen kuukauteen enää jaksanut vaunuihin laittaakaan!

Ja on todella surkeat ilmat.. Me lähdetään kohta 6kk neuvolaan ja lääkäriin, jännittää kuinka paljon on mittaa ja painoa tullut taas lisää meidän pikkujättiläiselle.. Illalla pääsen ihan keskenäni kaupunkiin tuhlailemaan, kun isukki viettää pojan kanssa miesten iltaa. :D

Lilleriina ja Kimallus: Meillä sanoi jo äitiysneuvolan täti, että vauva kannattaa ensin nukuttaa kotona vaunuihin jotka on paikoillaan ja jos haluaa lähteä kävelylle, lähtee vasta puolen tunnin tai tunnin päästä nukahtamisesta! Näin meillä tehdäänkin. Yleensä en jaksa lähteä mihinkään :whistle: Mut siis ei todellakaan meilläkään tulis mitään päikkäreistä jos ne liikkuvissa vaunuissa pitäs nukkua! Meillä sisäpäikkäreissä on ongelmana se, miten sen saa sinne rauhottuun, vaunuissa kun rauhottuu heijatessa. Illalla on jotenkin niin väsynyt et rauhottuu sit sänkyynkin.

Meillä tehdään kans aina niin että ensin laitan päikkäreille parvekkeelle ja sitten vasta lähetään lenkille joskus tunnin päästä. :) Mutta sitten kun on kerran lähetty liikkeelle niin ei saa enään pitkäks aikaa pysähtyä,muuten neiti herää.

Liikkumisesta, meillä on jo pitkään kännytty molemmin päin mahalleen ja selälleen takas, osaa myös kieriä eteenpäin jos haluaa,pyörii napansa ympäri ja nyt on oppinu kiemurtelemalla meneen takaperin! :) Hauskaa kun laittaa neidin matolle ja kääntää selkänsä hetkeksi,niin johan se on jo jossain muualla. :LOL:

Mä varasin meille nyt 6kk valokuvaus ajan maanantaille. :) Eilen ostettiin mekko ja muutama muu hieno vaate siihen. Mä kun en tykkää naku kuvista sillain et mitään kunnon kuvaa haluisin ilman vaatteita.

Nyt meen aamupesulle ja tekeen lättyjä! :p

Yhteistyössä