Joulukinkun paistopussi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokeilisinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entäs leivinuunissa paistettu? Ei olekaan mahdollisuutta laittaa mihinkään ritilälle. Mun vanhemmat paistaa kinkun aina paistopussissa, leivinuunissa. Ja herkullista on tullu. :p

Kinkunrasvan voi myös säästää ja lisätä sitä ruokiin. Meillä juuri tulleessa asukaslehdessä ohjeistetaan että, kinkun rasva laitetaan tiiviiseen muoviastiaan tai muovipussiin, joka suljetaan hyvin, ja heitetään kuivajätteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Entäs leivinuunissa paistettu? Ei olekaan mahdollisuutta laittaa mihinkään ritilälle. Mun vanhemmat paistaa kinkun aina paistopussissa, leivinuunissa. Ja herkullista on tullu. :p

Anoppi tekee kanssa leivinuunissa.En kyllä muista kyttääkö pussia vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin siis käyttääkö :headwall:
Mutta kyllähän sitä pussiakin kytätään koska tarvii ottaa nestettä pois :wistle:

Niin siis käyttääkö :headwall:
Mutta kyllähän sitä pussiakin kytätään koska tarvii ottaa nestettä pois :whistle:

Minä paistan RITILÄLLÄ LEIVINUUNISSA! Eli ei mahdotonta...

Ei sitä voi pussiin laittaa :laugh:

Ruiskuoreen usein tehdään jos leivinuunissa paistetaan, ei kuivu niin helposti.

Me paistetaan aina pussissa. Ja ilmareikä tehdään yläkulmaan ni nesteet voi kaataa pois vasta, kun kinkku on valmis. Ei tarvi välillä tyhjennellä.

Olis kyllä kiva koittaa vaikka ilman pussiakin, mutta sitä sotkua pelkään minäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Me paistetaan leivinuunissa ritilällä. Leivinuuniin pelti johon hiukan vettä, suoraan pellin päälle ritilä mihin laitetaan kinkku.

Juuri näin. Se uunin ritilä on (ainakin meillä) juuri sen levyinen että mahtuu pellin reunan syvennykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Taidanpa laittaa tänä jouluna ilman kinkkua.
Ensi viikon sunnuntaina paistetaan :p

:laugh: Pelkän pussin paistat? :laugh:

No hupsis :ashamed:
Jos nyt kuitenkin kinkun paistaisin ja pussin jättäisin pois :laugh:

Oohhohheh ku oli hyvät naurut, tänks :) :D :D :laugh:

Jep
k025.gif

Meillä on iankaiken tehty kotona "pussikinkkua", ja hyvää on ollut. Samalla tavalla tehdään itse. Olisi hauska maistaa vertailun vuoksi pussitonta kinkkua.

Ei meidän kinkut oo ainakaan ollu mitään keittokinkkuja. Pidetään uunissa 1h / kg, ja pari tuntia yli riippuen kinkun koosta. Ei sitten jää liian kosteaksi liha.

kertoisko joku "kädestä" pitäen enskertalaiselle sen kinkunpaiston.. meill sellai n.5kg luuton rulla.. ostin paisto mittarin mut se on väärä.. siin vaa lukee jotai liha nimiä ja asteita.. vaik mun piti ostaa se missä on ne pelkät aste luvut.. argh.. miten mä nyt sit teen sen.. millo sulamaa jos paistan 23.päivä kinkun jne.. mitä teen? *nolona*

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ftrg:
No teillä ananaskirsikka syödään keitettyä kinkkua ei paistettua, toki sekin voi olla hyvää jos keittokinkusta tykkää.

Paistopussissa kyllä tullut hyvä kinkku!

KEITTOpussissa tehty KEITTOkinkku... Mutta jos tykkää niin ok... :whistle:

No,tänä vuonna voi verrata makua kun paistaa ilman pussia :)

1. Huuhdo ja kuivaa kinkku. Nosta se uuniritilälle kamarapuoli ylöspäin. Työnnä paistomittaripaksuimpaan kohtaan.
2. Nosta ritilä kinkkuineen uuniin. Laita alle uunipannu, johon on kaadettu vettä, jottei kinkusta tihkuva rasva pala pannun pintaan. Paista kinkkua 100-120-asteisessa uunissa, kunnes paistomittarin osoittama sisälämpötila on vähintään 77 astetta. Kypsän kinkun sopiva sisälämpötila on 77-82 astetta. Kinkkua paistetaan noin 75 minuuttia kiloa kohti, eli kahdeksan kilon kinkku kypsyy 10 tunnissa. Kätevintä on jättää possu yöksi uuniin.
3. Nosta kinkku uunista. Anna sen jäähtyä hieman. Poista nahka ja liiat rasvat. Sivele pinta sinapilla ja ripota päälle korppujauhoja tai muuta kuorrutusta.
4. Paahda kinkkua 200-asteisessa uunissa vielä noin 15 minuuttia, kunnes pinta saa kauniin värin.

Tai googleta joulukinkku.

Perinteisin kinkku on harmaasuolattu ja pakastettu noin 10 kilon kinkku, mutta vaihtoehtoja on runsaasti. Tarjolla on verkkoon pakattuja, paistomittarilla varustettuja, luullisia ja luuttomia kinkkuja sekä rasvattomia kinkkurullia.
Kinkun sulatus

Sulata pakastettu kinkku pakkauksessaan jääkaapissa tai kylmiössä. Sulatukseen on syytä varata aikaa, jopa 5 vuorokautta.
Kinkun paistaminen

1. Ota kinkku hetkeksi huoneenlämpöön ennen paistamista. Kinkku on paistovalmis, kun sen sisälämpötila osoittaa vähintäin 10 astetta. Jos kinkku jää sisältä liian kylmäksi, lihasnesteet valuvat herkästi ulos ja lopputuloksena on kuiva kinkku. Pyyhi kinkun pinta kuivaksi talouspaperilla.

Jos kinkussa on verkko, jätä se paikoilleen. Siirrä kinkku paistopussiin nahkapuoli ylöspäin. Sulje pussi sulkijalla. Leikkaa pieni ilma-aukko pussin yläkulmaan.

2. Työnnä lihalämpömittari paistopussin läpi kinkun paksuimpaan kohtaan. Varo, ettei mittari osu luuhun! Siirrä kinkku pusseineen uunipannulle. Paista kinkkua aluksi 200 asteessa noin puoli tuntia. Sen jälkeen laske lämpötila 100-120 asteeseen, jotta kinkku kypsyisi hitaasti mehukkaaksi. Kypsän kinkun sisälämpötila on noin 75 astetta. Muista kuitenkin, että uunista otetun kinkun sisälämpötila nousee tasaantuessaan vielä muutaman asteen. Kinkun kypsyminen kestää noin tunnin kiloa kohden, uunien erot huomioon ottaen. Peitä kypsä kinkku foliolla ja anna vetäytyä noin puoli tuntia.

3. Ota kastiketta varten talteen pussiin valunutta kinkun paistolientä. Ota kinkku pois pussista. Poista kinkun pinnalta mahdollinen verkko ja veitsen avulla kamara sekä ylimääräinen silava.

4. Kuorruta kinkku sivelemällä se ensin sinapilla ja sen jälkeen ripottelemalla pintaan korppujauhoja tai jauhettua mantelia ja fariinisokeria. Paina halutessasi kinkun pintaan mantelilastuja tai kokonaisia mausteneilikoita. Kuorruta kinkkua noin 10 minuuttia 250 asteessa, kunnes pinta on kauniin kullanruskea.

a_joulukinkku_tv_1207.jpg

Yhteistyössä