Jouduin antamaan 3vko vauvalle korviketta:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Taitaa mennä tämä imetys pieleen. Toistaiseksi olen mennyt omalla maidolla (paitsi alussa sairaalassa). Muutama päivä sitten pumppasin maitoa pulloon, kun oli niin kipeät rinnat. Tänään vauva on halunnut olla rinnalla koko ajan eikä ole ollut tyytyväinen ollenkaan syömisen jälkeen, normaalit päivänukkumisetkin on jääneet väliin ja vauva on huutanut. Lopulta laitoin pulloon korviketta ja niin vaan vauva joi siltä istumalta 50 ml ja rauhottui. Eli ei multa sitten vissiin tulekaan tarpeeksi maitoa, vaikka vauvan paino on noussut ja pissaa ja kakkaa tulee. Näköjään vauvalla oli nälkä, kun heti syötyään rauhottui selvästi - sitä ennen huusi tunteja kuin palosireeni :( . Eli mikä nyt neuvoksi? Mistä tämä voi johtua?

mulla vauva 8vko annoin sairaalassa ja sen jälkeenkin oon antanu yhen tai 2 syöttöä korviketta päivässä ja se vapautaa suakin vähän loput imetän...suosittelen lämpimästi..pääset itekin joskus vaikka rauhas kauppaan

ahkerasti vaan imetät sen mitä riittää, annat pullosta lisäksi jos tuntuu ettei maito riitä.
Ei kaikilla vaan riitä maito ja sille ei oikein voi mitään, juo kotikaljaa, ananasmehua, niitä voi yrittää..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mulla vauva 8vko annoin sairaalassa ja sen jälkeenkin oon antanu yhen tai 2 syöttöä korviketta päivässä ja se vapautaa suakin vähän loput imetän...suosittelen lämpimästi..pääset itekin joskus vaikka rauhas kauppaan

ja anna vauvan halutessaa vaan lussutella tissiä niin lähtee tulee enempi maitoa

Lisään vielä että älä missään nimessä enää anna korviketta jos haluat jatkaa imetystä! Sanot, että vauva kasvaa hyvin ja vaipat kastuu. Se on merkki että maito riittää. Jos annat korviketta nyt, kun vauvalla ihan selvästi on tiheän imun kausi, niin se johtaa siihen että maitosi ei enää oikeasti riitäkään. :| Googleta vaikka toi tiheän imun kausi jos haluat siitä lisätietoa.

Miten se koko imetys voisi pieleen mennä jos nyt jouduit korviketta antamaan? Vauvalla tosiaan voi olla tiheän imun kausi ja 3 viikkonen nyt saattaa joinakin päivinä itkeskellä enemmän ja jättää ne unetkin nukkumatta :). Mutta ei tuon takia nyt kokonaan kannata pyyhettä kehään heittää...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:
Lisään vielä että älä missään nimessä enää anna korviketta jos haluat jatkaa imetystä! Sanot, että vauva kasvaa hyvin ja vaipat kastuu. Se on merkki että maito riittää. Jos annat korviketta nyt, kun vauvalla ihan selvästi on tiheän imun kausi, niin se johtaa siihen että maitosi ei enää oikeasti riitäkään. :| Googleta vaikka toi tiheän imun kausi jos haluat siitä lisätietoa.
Ai pitäisikö antaa vauvan olla nälissään, kun selvästi nälkäänsä huutaa :(?

EI ENÄÄ KORVIKETTA!!!!! Tiheänimunkausi tulee tyypillisesti ekan kerran juuri tuossa iässä ja niitä tulee myös myöhemmin, kun vauva tilaa lisää maitoa koska on kasvanut ja se vanha maitomäärä ei riitä.

ELi ei pisaraakaan korviketta vaan vauvantahtisesti imetystä, vaikka sitten ihan ympäri vuorokauden. Se tasoittuu taas pian.

Mun mielestä on törkeätä suositella korviketta ihmiselle joka haluaa imettää. |O Tää on just tätä, puutteelliset tiedot ja huonot neuvot johtaa taas yhden imetyksen epäonnistumiseen...hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan:

EI!!!
Mutta kun se ei hyvin todennäköisesti huuda nälkäänsä, vaan sitä että nyt on tiheän imun kausi menossa!! Miten sun mielestä muka selvästi huutaa nälkäänsä, jos kerran kasvaa ja vaippoja menee?! Että kun pistää vihaksi tuollaiset!
|O

Mun mielestä on törkeätä suositella korviketta ihmiselle joka haluaa imettää. |O Tää on just tätä, puutteelliset tiedot ja huonot neuvot johtaa taas yhden imetyksen epäonnistumiseen...hohhoijaa.

no just täydellinen äiti taas huutelee huh huh!!mä ainakin imetän vaikka annan kerran tai 2pvässä korviketta ja hyvin menee näinkin!!!

Hyi kauhee,jos vauva selvästi rauhottuu tuon jälkeen niin eikai sitä nyt aleta nälässä pitää imetyksen takia? :o

Hyvin se onnistuu imetys osittainkin,sanoo tää 7 lapsen täys ja osittain imettänyt äiti.

no just täydellinen äiti taas huutelee huh huh!!mä ainakin imetän vaikka annan kerran tai 2pvässä korviketta ja hyvin menee näinkin!!!

Juttu on nyt näin, että mä en tuomitse ketään joka antaa korviketta sen takia, että oma maito ei riitä! :hug: Mutta mun käsittääkseni ap haluaisi jatkaa imetystä, ja täysimetys nyt sattuu olemaan suositusten mukaista tuossa iässä. Mä haluan vain ja ainoastaan tukea ap:ta imetyksen onnistumisessa. Tajuutko? Korvikkeen antaminen tiheän imun kauden aikana johtaa siihen, että ap:lla ei enää oma maito riitä.

Juu tehkää musta pahis kun haluan vain auttaa.

Onpa rankkoja mielipiteitä, pitäisikö äitien mielen tasapinosta huolestua :)

Ainoa pelko minulla olisi lapsen allergisoitumisesta, hän on niin pieni vielä. Omat lapset ovat olleet allergisia, se ei ole maailman mukavinta.

Mä pääsin imettämään vauvaa kunnolla vasta kun oli 3 viikkoa vanha. Korviketta ja lypsettyä maitoa oli saanut siihen saakka. 4 viikkosena oli täysimetyksellä. Annoin imeä tosi usein, mutta sai korviketta jos tuntui jäävän nälkäiseksi. Eihän vauvaa voi nälkäisenä pitää. Muutama korvikekerta ei todellakaan pilaa imetystä.

En kyllä ymmärrä mitä väärää siinä on jos saa osittain korviketta?? Kaikki ei vain jaksa sitä tiheän imun kautta looppuun asti, näin jälkeenpäin ajateltuna minulla itsellänikin taisi kaatua siihen vaikka en silloin tajunnut mistä oli kyse kun sai olla jatkuvasti ruokkimassa ja olo oli kuin "tuttipullolla"

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan:

EI!!!
Mutta kun se ei hyvin todennäköisesti huuda nälkäänsä, vaan sitä että nyt on tiheän imun kausi menossa!! Miten sun mielestä muka selvästi huutaa nälkäänsä, jos kerran kasvaa ja vaippoja menee?! Että kun pistää vihaksi tuollaiset!
|O

Mut jos ei vauva rauhotu rinnalle päästyään / syötyään niin kyllä sillon on korvikkeen paikka.Kyllä se lapsi nälkänen silloin on.

Eikä tasan johdu mistään tiheän imun kaudesta.Olen kyllä mieki siitä tietoinen mutta ei nyt ihan noin vaan mene.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onpa rankkoja mielipiteitä, pitäisikö äitien mielen tasapinosta huolestua :)

Ainoa pelko minulla olisi lapsen allergisoitumisesta, hän on niin pieni vielä. Omat lapset ovat olleet allergisia, se ei ole maailman mukavinta.

Eipä tässä itsekään ole näköjään tasapinossa :D

Meillä oli sama ongelma ja maitoni loppui kokonaan ennen ristiäisiä (2kk). Tosin olen sitä mieltä, ettei täysimettäminen ole välttämättä paras vaihtoehto kovinkaan pitkään. Äidillä ei siinä ole juuri mahdollisuutta omaan elämään tai nukkumiseen. Meidän lapselle ei ainakaan koitunut ongelmia korvikkeesta. Ei ole toistaiseksi ollut kertaakaan vielä sairaana (nyt 9kk) ja hyvin kasvaa.

Mua kiukuttaa.
Ap, suosittelen että keskustelet asiasta neuvolassa, toivon mukaan siellä olis joku kiva täti jolla olis jonkun verran myös imetysvalmennuskoulutusta ja osais selittää nää jutut sulle paremmin kuin minä. =)

Miten te jotkut voitte syyllistyä siitä että mä annan jollekulle imetysneuvoja kysyttäessä? En tajuu. :snotty:

Jellicat on kyllä ihan oikeessa, eikä siitä kenenkään kannata suuttua...

Paitsi jos tämän aloituksen tarkoitus oli saada tukea imetyksen lopetukseen, niin sittenhän neuvot on turhia. Mutta käsittääkseni ap kyseli neuvoja imetyksen jatkumista varten...

Mua kiukuttaa.
Ap, suosittelen että keskustelet asiasta neuvolassa, toivon mukaan siellä olis joku kiva täti jolla olis jonkun verran myös imetysvalmennuskoulutusta ja osais selittää nää jutut sulle paremmin kuin minä. =)

Miten te jotkut voitte syyllistyä siitä että mä annan jollekulle imetysneuvoja kysyttäessä? En tajuu. :snotty:

Neuvoja saa antaa mut luepas viestejäsi uudelleen...aikalailla saa käsityksen jossa tyrmäät osittaisen imetyksen.. :flower:

mulla ollu ihan sama juttu tän vauvan kanssa. nyt on ikää 3kuukautta ja taas taitaa olla tiheet imut menossa. mutta koita vaan ap jaksaa sitkeesti antaa tissiä, kyllä se siitä *tsemppaa* jos tosiaan vauva kasvaa hyvin jne.
älä kuitenkaan ruoski itseesi pullonkaan annosta! :hug:

Yhteistyössä