jotenkin järkyttävää - annoskoko lasten ruuassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä menis heittämällä alas tuo määrä ruokaa lapsilla. Päivällisellä syövät yleensä 2 keskikokoista perunaa+kastiketta ja liki puolen lautasellista salaattia, päälle mukillinen maitoa. Iltapalaksi n. 2h päästä päivällisestä, vetelevät 1-2 leipää kumpikin. Kumpikaan ei ole ylipainoinen mitenkään päin katsottuna. Kuluttavat vaan ihan tajuttomasti energiaa. Ryhmiksessä tädit ylistävät miten reippasti meidän lapset aina syö, ottavat lisää ja syövät niin keitetyt kasvikset, kuin salaatinkin, joita myöskin ottavat aina lisää. En mä tosiaankaan huolestuisi siitä, että lapset syövät tuon verran ruokaa ja tuskin he päivittäin syövät eineksiä ja vanukkaita.

Meillä on melkein aina lounaalla noin, tosin aina 3 v ei jaksa välttämättä kaikkea. Välipaloja ei syödä, ja herkkuja hyvin kontrolloidusti. Meillä myös liikutaan paljon, ulkoillaan useampi tunti päivittäin. Aikuiselle toi on taas melko pieni annos, ei monesta mikroateriasta tuu kuin vihaseksi. Ja normi painoisia olemme kaikki.

Kertokaapa viisaammat mulle yksi juttu: Miksi lapsen energian tarve ilmoitetaan kcal/kg/pv???
Eli siis minun 10-vuotias tyttöni (joka painaa 25kg) energiantarve olisi vain 1500 kcal/pv
Hänen saman ikäisen ystävänsä (joka painaa tällä hetkellä 40kg) energiantarve puolestaan olisi 2400 kcal/pv
Minä en oikein ymmärrä tätä. Miksi hänen (jo nyt hieman ylipainoisen ystävän) pitäisi syödä JOKA PÄIVÄ 900 kcal edestä enemmän kuin minun hieman alipainoisen tytön?

Mä oisin onnellinen jos mun vähän alle 2v tyttö söis joskus noin paljon. Syö yleensä parista lusikasta pieneen lautaselliseen. Parhaiten uppoaa juurikin einespullat ja perunamuusi (meillä on sentään perunat omasta maasta, eikö sillä saa ne einespullat anteeksi?:D).

Painoa on tullut välillä niukanlaisesti, mutta ihan sopusuhtaiselta tuo minusta näyttää. Kuten myös sopusuhtaisilta näyttää siskon lapset, joista 3v poika vetäsee välillä neljäkin lautasellista ruokaa.

Ei lapset oikeasti lihoa ruoalla ja maidolla. Kyllä lihavat lapset on syönyt jotain ihan muuta, kuten niitä vanukkaita päivittäin ja mehuja ja karkkeja ja limsoja ja hampurilaisia..

Antakaa tolle alottajalle herran tähden ruokaa! Nälissäänhän se on tarkkaillut ja mittaillut maitomäärätkin! Tai sitten se on kirjoittava koira joka saa tuijottaa ihmisiä ruokapöydässä!

Kertokaapa viisaammat mulle yksi juttu: Miksi lapsen energian tarve ilmoitetaan kcal/kg/pv???
Eli siis minun 10-vuotias tyttöni (joka painaa 25kg) energiantarve olisi vain 1500 kcal/pv
Hänen saman ikäisen ystävänsä (joka painaa tällä hetkellä 40kg) energiantarve puolestaan olisi 2400 kcal/pv
Minä en oikein ymmärrä tätä. Miksi hänen (jo nyt hieman ylipainoisen ystävän) pitäisi syödä JOKA PÄIVÄ 900 kcal edestä enemmän kuin minun hieman alipainoisen tytön?

Koska painavampi kuluttaa jo ihan olemassa olollaan enemmän ja jos se liikkuu niin huomattavasti enemmän. Tietysti jos tämän painavamman halutaan laihtuvan niin silloin pitää vähäntää noita kaloreita.

No kaikkea ei tarvi noudattaa pilkun tarkasti. Maalaisjärki on sallittua.

[QUOTE="Ccc";27089617]No kaikkea ei tarvi noudattaa pilkun tarkasti. Maalaisjärki on sallittua.[/QUOTE]

No EI TIETYSTI. Enkä ole oman lapseni kaloreita ainakaan KOSKAAN laskeskellut.
Mutta suuntaa moni voi tällaisista suosituksista hakea ja siksi ihmettelin miksi ne tosiaan ilmoitetaan tällaisessa muodossa kcal/kg/pv

Voi kun omanikin söisivät paljon, mutta ei. 7v poika ei syö juuri mitään, peruna ja kala maistuu hyvin. Muuten syö kuin pieni hiiri. keskimmäinen syö aika hyvin, mutta pieniä annoksia, joskus ottaa jopa lisää. Kuopus syö parhaiten, vaikka ikää on 1v4kk hän syö sentään kokoonsa nähden paljon. Mikä on hyvä asia.

[QUOTE="vieras";27086940]tänään näin, kun äiti laittoi lapsilleen n. 3v ja 4v. ruuan: Atrian valmisruoka-aterian lihapullat ja muusi. molemmat lapset söivät koko rasiallisen ja jälkiruuaksi vielä vanukkaat (120g). Lasillisen tai kaksi maitoa. Tosin sellaista pienempää lasillista, oisko joku 1,2dl. Mutta silti. Noihan on yleisiä aikuisten eväinäkin, eiks toi oo ihan ylensyöttämistä. Kuitenkin molemmat lapset olivat kuulemma aamulla syöneet puuroa. Ja missä oli kaikki kasvikset ruualta. Ei ihme, että lasten liikalihavuus nousee tolla menolla. Tosin nää lapset oli kyllä ihan sopusuhtaisia, vielä.[/QUOTE]

Mun 1v3kk lapsikin jaksais tommosen syödä, ei ehkä vanukasta enää siihen päälle mutta ton valmisruuan ainakin :D Ja on kuitenkin pieni ikäisekseen, alle 10kg. Mä en kyllä tajunnut mikä tässä järkytti, se että söivät valmisruokaa vai se että söivät normaalin annoksen? Onko ap sun omat lapset huonoja syömään vai mitä kauhistelet?

Meillä 1v8kk on jo pitkään syönyt isompia annoksia kuin minä. Esim. puuroa menee täysi muumilautasellinen, lämmintä ruokaa menee yleensä n. puoli muumilautasellista + erikseen tuoreita kasviksia ja leipäpala, ja saattaa ottaa ruokaa lisää. Ja siis noi lautaset mitä lapsi käyttää on niitä syviä muumilautasia. Lapsi ei ole lihava tai edes pyöreä :)

Samanikäiset voivat olla huimasti eripituisia. Ei välttämättä ole kyse ylipainosta.