jotenkin järkyttävää - annoskoko lasten ruuassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tänään näin, kun äiti laittoi lapsilleen n. 3v ja 4v. ruuan: Atrian valmisruoka-aterian lihapullat ja muusi. molemmat lapset söivät koko rasiallisen ja jälkiruuaksi vielä vanukkaat (120g). Lasillisen tai kaksi maitoa. Tosin sellaista pienempää lasillista, oisko joku 1,2dl. Mutta silti. Noihan on yleisiä aikuisten eväinäkin, eiks toi oo ihan ylensyöttämistä. Kuitenkin molemmat lapset olivat kuulemma aamulla syöneet puuroa. Ja missä oli kaikki kasvikset ruualta. Ei ihme, että lasten liikalihavuus nousee tolla menolla. Tosin nää lapset oli kyllä ihan sopusuhtaisia, vielä.

No joo, kasviksien puute kyllä miinus. Samoin einesruuat, jos jokapäiväisessä käytössä. Mutta toisaalta kasvavat lapset ja toivottavasti myös liikkuvat lapset tarvivat energiaa.

Nuo muussi+pullat einesateriat on kyllä nykyään tosi minikokoa.
Miehelle kerran toin töihin evääksi kun tarjouksessa oli ja töistä tullessaan miestä nauratti, kysyi onko nyt se lama tullut kun ruuaksi saa vain lusikallisen muusia ja pari lihapullaa.
Eli aika pieniä ne on.

Toiseksi mun mielestä kasvavat lapset saa syödä niin paljon kuin haluavat, jos alkavat lihoamaan niin sitten vähentää.

Nälässäkö lapset pitäisi pitää? Joskus niille ruoka kelpaa ja joskus ei. Kyllä se päältä näkyy, pitääkö ruokaan lisätä rasvaa vai jättää voileipä ottamatta toiseen kertaan.

Meillä ei muksu syö kasviksia ihan joka aterialla - en minäkään. Mutta kokonaismäärä päivässä on toki hyvä pitää kunnossa. JOku ateria voi olla taas hyvinkin salaattipainotteinen.

Tuossa iässä energiankulutus n. 100 kcal/kilo, jos painaa vaikka 16 kiloa, niin päivittäinen energiantarve 1600 kcal, jos tuo lounas on eines (390 kcal), maito n.2,5 dl (120 kcal), vanukas (max.150 kcal??)-> 660 kcal, niin hyvin tuohon vielä aamupuuro ja päivällinen menevät... kaikki lapset (esim. omani) eivät ole vailla välipaloja, jos syövät hyvin.

[QUOTE="vieras";27086987]Nuo muussi+pullat einesateriat on kyllä nykyään tosi minikokoa.
Miehelle kerran toin töihin evääksi kun tarjouksessa oli ja töistä tullessaan miestä nauratti, kysyi onko nyt se lama tullut kun ruuaksi saa vain lusikallisen muusia ja pari lihapullaa.
Eli aika pieniä ne on.

Toiseksi mun mielestä kasvavat lapset saa syödä niin paljon kuin haluavat, jos alkavat lihoamaan niin sitten vähentää.[/QUOTE]

Lapsille saa ja pitää antaa ruokaa sen verran että nälkä lähtee, mutta ei ne vähintään 300 gramman mikroateriat ole pieniä aikuisenkaan lounaaksi, pitäis riittää. Sit kun saman verran pitäisi olla niitä annoksia, siellä töissäkin, niin avot että on lautanen täynnä ;)

Näkisitpä meidän lasten 3-7v. annoskoot kotona syödessä..Esikoinen muistaa jopa mainita paljo söi koulussakin..Ja voin vaan ihmetellä,että mihin mahaan toi 7vee vetää sitä ruokaa,ku syö enempi ku mä..Ja kukaan kolmesta lapsesta EI ole lihava.

Oon tullu siihen lopputulokseen,että kasvava ja liikkuva lapsi tarvii ruokaa(energiaa)..

Ai toi oli iso määrä? :D Mun 4-vuotiaalle jos syöttäisi tuommosia niin se vetäsis kaksi annosta ja vanukkaan vielä siihen päälle.

Tästä syystä meillä harvemmin syödään mitään eineksiä. Jos mä teen tälle perheelle (minä, mies, 10v poika ja 4v poika) lihamurekkeen 800g jauhelihasta niin se menee kerralla + potut, kastikkeet ja kasvikset vielä lisänä... Ja me ollaan kaikki ihan normaalipainoisia.

Mun 1v3kk likka söi aamulla aika nihkeästi puuroa. Lounaalla se söi että hurahti kaksi ja puoli keskikokoista perunaa, määrältään suunnilleen saman verran keitettyjä kasviksia, kaksi lihapullaa, lasin maitoa ja pari lusikallista mustikkarahkaa päälle. Välipalaksi maittoi mukillinen marjakiisseliä. Päivällisruokaa meni yksi kauhallinen, ei maittanut kovin hyvin. Illalla meni suurensuuri puuroannos marjakiisselin kanssa. Siis oikeasti iso annos, mulle olisi riittänyt siitä kaksi kolmasosaa ihan helposti.

Likka on sentään vain noin kymmenkiloinen. Ja joinakin päivinä ruokamäärät ovat todella hurjia. Vastapainoksi on päiviä, kun sille ei maittaisi kuin lasi maitoa ja muutama kurkunsiivu, keskimäärin syö kuitenkin ihan hyvin. Neuvolan mukaan kyseessä on hoikka tyttönen. Vaan kyllä sitä energiaa kuluu, kun koko päivän unia lukuunottamatta piipertää menemään ja touhuaa jatkuvasti jotakin.

Tosi järkyttävää. Sähän olit paikalla, miksi valitat tänne palstalle. Olisit voinut ottaa ne jättiannokset ahmattilapsilta pois ja annostella heille vaan yhden lihapullan ja 20 grammaa muusia, sekä kaalinkerän.
Näin he pysyisivät terveinä, normaalipainoisina ja kaikinpuolin normaaleina yhteiskunnan jäseninä.
Teit ihan väärin!

Tää on ihan sama kun jotkut kauhistelee sitä, että äidit viettävät KAIKET päivät ostoskeskuksissa ja kahviloissa vauvoineen, heidän pitäisi pysyä KOTONA!!! No, esim. Helsingissä on varmaan aika monta tuhatta äitiä ja vauvaa, tuskin on aina samat äidit asialla.
Niinkuin tässäkään tapauksessa ei mitenkään voi päätellä, että lapset syövät JOKA IKINEN PÄIVÄ einesruokaa ja vanukkaita jos on kerran nähnyt tällaista kaaaameaaaa tapahtuvan.

Lapsille saa ja pitää antaa ruokaa sen verran että nälkä lähtee, mutta ei ne vähintään 300 gramman mikroateriat ole pieniä aikuisenkaan lounaaksi, pitäis riittää. Sit kun saman verran pitäisi olla niitä annoksia, siellä töissäkin, niin avot että on lautanen täynnä ;)

No ei kyllä millään riitä aikuiselle miehelle joka (semi) ruumiillista työtä tekee, tuollainen 390 kalorin hiilari+rasvamössö, hei järki käteen.

Kyllä ne on pieniä, aikuiselle. Moni lapsi p.kodissa syö joka päivä iiison satsin olematta lihava.

Täytyykö kaikesta mitä muut tekee, vetää herneet.

[QUOTE="terveys";27087724]Lapsen pitää saada PALJON, mutta LAADUKASTA ruokaa.[/QUOTE]

Jos suurimman osan ajasta syö terveellisesti, ja sitten JOSKUS HARVOIN sattuu mussuttamaan esim. reissussa ollessa jotain "ensiavuksi kiljuvaan nälkään" ja se sattuu nyt olemaan se kaupan hyllyltä napattu einesloota ja vanukas, niin tuskin siihen kukaan kuolee. Eri asia, jos päivittäin noita syötettäisiin kun ei jaksettaisi laittaa normiruokaa ollenkaan.

Mutta ei ne lihapulla-annokset edes ole suuria. Olisko 3-4 pikkupullaa ja pläntti muusia. Se ei kyllä aikuisellekaan yksinään riitä, ja lapselle ei ole liian iso koko.

En nyt oikein tiedä noitten einesten kokoa, kun ei oo tullu aikoihin syötyä. Tuntuu vaan tosi paljolta minunkin korvaan, kun meidän 3v. syö ehkä kaksi haarukallista ruokaa tai joskus luksus päivänä 10 lusikallista/haarukallista. Yhtä vääntöä meillä tuo ruokailu, kun sitten valittaa että väsyttää ja ei jaksa. Tämän ketjun perusteella tuntuu että kaikkien muiden lapsoset syö hyvällä ruokahalulla ja runsain mitoin. Miten työ teette sen?!? Siis saatte ne lapset syömään?.

annoskooksi ihan normaaleja ja meidän 3v syö monesti isompia annoksia kuin itse syön. ja syövät kuitenkin aamulla puuron, lounaalla lämpimän ruuan, välipalan, päivällisellä lämpimän ruuan ja iltapalana puuron. ja paino menee molemmilla miinuksella mutta pituudet plussalla eli eivät ole edes läskejä.