jotenkin järkyttävää - annoskoko lasten ruuassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27086940]tänään näin, kun äiti laittoi lapsilleen n. 3v ja 4v. ruuan: Atrian valmisruoka-aterian lihapullat ja muusi. molemmat lapset söivät koko rasiallisen ja jälkiruuaksi vielä vanukkaat (120g). Lasillisen tai kaksi maitoa. Tosin sellaista pienempää lasillista, oisko joku 1,2dl. Mutta silti. Noihan on yleisiä aikuisten eväinäkin, eiks toi oo ihan ylensyöttämistä. Kuitenkin molemmat lapset olivat kuulemma aamulla syöneet puuroa. Ja missä oli kaikki kasvikset ruualta. Ei ihme, että lasten liikalihavuus nousee tolla menolla. Tosin nää lapset oli kyllä ihan sopusuhtaisia, vielä.[/QUOTE]

Mitäpä ap luulet, että sinun nassukoille syötetään päiväkodissa? Kuule, voin kertoa. Eineksiä, esim. eineslihapullia :D

[QUOTE="vieras";27086940]tänään näin, kun äiti laittoi lapsilleen n. 3v ja 4v. ruuan: Atrian valmisruoka-aterian lihapullat ja muusi. molemmat lapset söivät koko rasiallisen ja jälkiruuaksi vielä vanukkaat (120g). Lasillisen tai kaksi maitoa. Tosin sellaista pienempää lasillista, oisko joku 1,2dl. Mutta silti. Noihan on yleisiä aikuisten eväinäkin, eiks toi oo ihan ylensyöttämistä. Kuitenkin molemmat lapset olivat kuulemma aamulla syöneet puuroa. Ja missä oli kaikki kasvikset ruualta. Ei ihme, että lasten liikalihavuus nousee tolla menolla. Tosin nää lapset oli kyllä ihan sopusuhtaisia, vielä.[/QUOTE]

saattaa munkin muksu syyä tollasen annoksen, se kasvaa kovasti ja väliin tankkaa. Näkyy siinä pituuskasvussa, ei painossa.Ei toisaalta voi päätellä kertanäkemästä miten kaikenkaikkiaan lapset syövät.

Olisitpa ollut katsomassa, kun meidän perhe kävi ruokapöytään eilen.
Keskimmäinen (7v) kasasi lautaselleen sellaisen valtavan keon muussia, että itsekin epäilin että ei jaksa. Lisäksi iso pala uunilohta. Kaiken söi hyvällä ruokahalulla (vaikka annos tosiaan oli isompi kuin omani).

Ihmetellen kysyin, että oliko ip kerhossa ollut kevyt välipala, kun noin nälkäinen oli. Kertoi syöneensä välipalaksi KAKSI banaania ja hampurilaisen. Koululounas sen sijaan ei ollut ollut mieluinen.

Ja meidän lasten kanssa kamppaillaan jatkuvasti sen kanssa, kun ovat ALIPAINOISIA.
Ja tuollaisia määriä syövät...
En ymmärrä, mutta kai se kulutus vaan on niin isoa, kun koko ajan juoksee ja touhuaa.

Näkisitpä meidän lasten 3-7v. annoskoot kotona syödessä..Esikoinen muistaa jopa mainita paljo söi koulussakin..Ja voin vaan ihmetellä,että mihin mahaan toi 7vee vetää sitä ruokaa,ku syö enempi ku mä..Ja kukaan kolmesta lapsesta EI ole lihava.

Oon tullu siihen lopputulokseen,että kasvava ja liikkuva lapsi tarvii ruokaa(energiaa)..

Just näin. Kyl sen töissäkin näkee että kasvuikäset syövät suuria annoksia ja samalla energiaa menee kasvamiseen ja touhuamiseen. Ei se perusruoka vaan kaiken turhan mättäminen ja herkkujen kittaaminen. Mitä mielestäni se satunnainen jälkkärivanukas ei ole. Ei pojankaan lautasella aina ole kasvista mut silti se vetää rehujakin päivänaikana kiitettävän määrän.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Perusruoka ja maito ei KETÄÄN lasta lihota.
Kyllä se on ne makeat herkut ja sipsit, hampurilaiset ja pizzat, jotka ovat syynä siihen, että osa lapsista tosiaankin on ylipainoisia.
Peruskotiruoalla (tai silloin tällöin eineksellä) ei kukaan itseään muodottomaksi lihota.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Mun mielestä kuulostaa ihan normaaliannokselta. Mä laitan varmaan lapsille aina sen verran ruokaa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäis joku hiirenannos olla :o.

[QUOTE="vieras";27088431]Mun mielestä kuulostaa ihan normaaliannokselta. Mä laitan varmaan lapsille aina sen verran ruokaa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäis joku hiirenannos olla :o.[/QUOTE]

Nämä tämän tyyppiset palstamammat nyt on aina kauhuissaan jostakin. Jos ei mistään muusta keksi vinguttavaa, niin naapurin maijan kummin kaiman puolikkaasta annoskoosta. :D

OLen erittäin kokenut aiti :) , ja yhä vieläkin uskon, että ruoan suhteen lapsilla toimii itsesäätely. En ikinä rajoita lasten ruoan syömistä, en määrää, enkä kertoja. Herkut ja karkit on erikseen, sen nyt tietää, ettäniitä menisi, vaikkei ravinnontarvetta olisikaan. joten niiden syömistä kyllä rajoitan.

Niin järkyttikö annoskoko vai se eines? Siis ihan oikeasti? :p

Nimittäin meillä toi on aika normaalia, annoskoko siis..Jätkä vetää 2-3 perunaa ja ison kauhallisen kastiketta, muutama muki maitoa ja kasvikset päälle...Ja ikää rapian 2v eikä ole läski..Kasvava lapsi kyllä kuluttaa varmasti leikkimällä ja heilumalla tuon.

[QUOTE="vieras";27089234]Miksi ottaa lisäkaloreita rasvaisemmasta maidosta? Ei kai se tarkoita, että jos syö yli tarpeensa määrällä ei ole enää väliä, ihan sama syökä 5000 kaloria vai 10000[/QUOTE]

No paljonko sillä rasvattomalla maidolla pelastetaan tilannetta, siinä ja kevytmaidossa on vaan n. 10 kalorin ero per desi. Jos ihminen syö suklaalevyn jossa kaloreita on....huuui, paljonko niitä onkaan..545kcl per 100g eli se kerrottuna viidellä ( ei jaksa laskee,mut ihan helkutisti)...ja sama ihminen juo maitoa 3-4 desiä päivässä. Ehkä joku tässä matikassa mättää?

Toisaalta, ei se mun asia tietysti olekaan miten muut keventää, mutta saa kai mua pikkasen huvittaa?

Viimeksi muokattu:
No liikkuva ja kasvava leikki-ikäinen lapsi kuluttaa jopa saman verran kuin aikuinen, joten lasten annoskoot voivat todellakin olla samaa kokoa normaalin aikuisen annoksen kanssa :) murkkuikäiset pojat syökin sitten jo x3 sen mitä sinä.....

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
No paljonko sillä rasvattomalla maidolla pelastetaan tilannetta, siinä ja kevytmaidossa on vaan n. 10 kalorin ero per desi. Jos ihminen syö suklaalevyn jossa kaloreita on....huuui, paljonko niitä onkaan..545kcl per 100g eli se kerrottuna viidellä ( ei jaksa laskee,mut ihan helkutisti)...ja sama ihminen juo maitoa 3-4 desiä päivässä. Ehkä joku tässä matikassa mättää?

Toisaalta, ei se mun asia tietysti olekaan miten muut keventää, mutta saa kai mua pikkasen huvittaa?

Huvitu ihan vapaasti, ei se niin vakavaa olekaan. Mä vaan en oo ikinä ymmärtäny että naureskellaan kun "läskivalaat ottaa bigmaccinsä kanssa light kokiksen"
Toki on sitten aina sekin mahdollisuus, että joku (ylenyöjäkin) voi tykätä enemmän rasvattomasta maidosta tai light-vaihtoehdoista.

[QUOTE="vieras";27089322]Huvitu ihan vapaasti, ei se niin vakavaa olekaan. Mä vaan en oo ikinä ymmärtäny että naureskellaan kun "läskivalaat ottaa bigmaccinsä kanssa light kokiksen"
Toki on sitten aina sekin mahdollisuus, että joku (ylenyöjäkin) voi tykätä enemmän rasvattomasta maidosta tai light-vaihtoehdoista.[/QUOTE]

Totta, voihan se mauku/mauttomuus olla syynä...mutta ei sitä itseään kannata huijatakaan. Mä olen kyyllä kuullut, että monella on rasvattoman juomisen syynä ennen kaikkea ne kalorit. Ja ehkä mä kyseenalaistan senkin, ettei joistakin kouluista saa kuin rasvatonta maitoa. Ettei lapset liho. ;)

Totta, voihan se mauku/mauttomuus olla syynä...mutta ei sitä itseään kannata huijatakaan. Mä olen kyyllä kuullut, että monella on rasvattoman juomisen syynä ennen kaikkea ne kalorit. Ja ehkä mä kyseenalaistan senkin, ettei joistakin kouluista saa kuin rasvatonta maitoa. Ettei lapset liho. ;)

Ei siinä ole kaloreista kyse vaan kovista rasvoista. 1 vuotiaillekin pitäisi juottaa rasvatonta maitoa ja laittaakorvausrasvaksi öljyä ruokaan eli noin vaihdetaan kovat rasvat pehmeisiin...
Tuohon sun aiempaan viestiin korjaan että suklaalevy on 200g ei 500g ;)

Ei siinä ole kaloreista kyse vaan kovista rasvoista. 1 vuotiaillekin pitäisi juottaa rasvatonta maitoa ja laittaakorvausrasvaksi öljyä ruokaan eli noin vaihdetaan kovat rasvat pehmeisiin...
Tuohon sun aiempaan viestiin korjaan että suklaalevy on 200g ei 500g ;)

Ai onkse oikeesti...aijjoo, niin se muuten onkin...ne puolenkilon on vaan niitä laivakokoja. Kyllä mä pikkasen hiljaa mielessäni aattelinkin, että siitä yhdestä levystä sais kahden päivän energiat..no joo, my mistake. Ja tosiaan olen luullut, että syynä on kalorit, sen maidon suhteen. Mut joo, mä siinä kohtaa olen kallellaan karppaajiin päin, etten mä ihan sitäkään niele siinä rasvattomassa. Maitoahan ei tarvitse juoda päivässä kuin n. kuutisen desiä..

Kyllä perusruualla ja maidollakin saa lapsen lihotettua, jos määrät on ihan liian suuret kulutukseen nähden.

Mutta en mä tuota ap:n kertomaa annoskokoa liian isona kyllä pidä.

Teen kotona suurinpiirtein saman kokoisia lihapullia ja kyllä ainakin meidän 2- ja 6-vuotiaat syövät niitä 3-4 per nenä muusin kanssa eikä tule edes ähky :) Joskus ottavat vielä leipää lisäksi ja jäätelön jälkkäriksi. Tosin molemmat on aika liikkuvaista sorttia joten painokin siellä käyrän alarajoilla heiluu..

Tiedän tapauksen joka syöttää kolmevuotiaalleen niitä 1-vuotiaan pilttiruokia ja on sitä mieltä että riittää ihan mainiosti kolmevuotiaan tarpeisiin :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja etkö tiennyt;27089292:
No liikkuva ja kasvava leikki-ikäinen lapsi kuluttaa jopa saman verran kuin aikuinen, joten lasten annoskoot voivat todellakin olla samaa kokoa normaalin aikuisen annoksen kanssa :) murkkuikäiset pojat syökin sitten jo x3 sen mitä sinä.....

Ja tytötkin.. olen aina ollut pienikokoinen mutta 14-16-vuotiaana ruokahaluni oli sitä luokkaa että söin lämpimän ruuan kolme kertaa päivässä ja siihen vielä ilta- ja välipalat päälle. Enkä kyllä rajoittanut herkkujakaan mitenkään erityisesti,söin jos teki mieli. Harrastin kyllä paljon liikuntaa joten energian tarvekin oli suuri.