Jos sinua etuillaan kaupan kassajonossa, mitä teet?

  • Viestiketjun aloittaja debdep
  • Ensimmäinen viesti
Wieruus
Yleensä kysyn ystävällisesti onko hänellä kiire, jos ei niin pyydän siirtymään tavaroineen oli ne sitten hihnalla tai ei niin jonon hännille. Jos on kiire pyydän tekemään saman ja odottamaan vuoroaan koska kiire se on muillakin.
 
Huomautan että olin aikaisemmin, mutta ei se oo niin justiinsa jos ei ole minnekään kiire; voin hyvin päästää kiireisemmän edelle.

Mutta jos mulla on kiire niin mua ei etuile kukaan. Oli sitten minkä värinen tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Mymmeli"
Mun eteen on muistaakseni tultu kaksi kertaa jonossa. Ensimmäisellä kerralla joku vanhempi mamma tuuppas just ennen meidän vuoroa mun ja miehen eteen jäätelö kourassa ja mulkas meihin ja totes "mulla on diabetes". Vilkastiin vaan miehen kanssa kummaksuen toisiimme ja toinen tais ääneen sanoa vaan, että "Selevä.." :D

Ja toisella kerralla oltiin veikkauksen pisteellä jonossa kun siihen joku mies hyppäsi lottolappunsa kanssa meidän edelle. Tuijotin sen selkää hetken aikaa "mitä ihmettä?" -ilmeellä ja totesin sitten, että "tässä on kyllä jono". Mies sitten mulkas mua ja sano "ai jaa" ja nätisti käveli meidän taakse.
 
Jonottaminen voi olla melko eksoottinen kokemus ihmisille, jotka ovat kasvaneet jonottomassa kulttuurissa. :D

Mulle on annettu niin usein tilaa ja päästetty pienillä ostoksilla edelle, että jos joku haluaa mun edelle päästä jonossa saatan päästää ihan vaan antaakseni hyvän eteenpäin kiertoon. Riippuu paljon tapauksestakin. Jos sitten tyyppi vaikuttaa hämmentyneeltä jonon käsitteestä, voisin ehkä neuvoa miten toimitaan. Jos taas on kusta hatussa ja käyttäytyy pölösti, niin sanon kyllä ja pidän pääni. Jo hihnalle tuupattuja en ehkä pakottaisi pois keräämään, sitten vaan nielisin kiukkuni. Meilläpäin tuppaa näkemään kyllä enemmän tuollaista kiitos-anteeksi-mene vaan ensin -käytöstä kuin tuota k.pääetuilua.
 
vierasss
Vaikuttaako asiaan se jos etuilija on suomalainen? Ulkomaalainen/maahanmuuttaja? Entä jos etuilija ei puhu juurikaan suomea?

Eilen Lidlissä sattui vaan kohdalle aika metka tapaus :D
Jos on kiire, ilmoitan että olin ekana jonossa. Jos ei ole kiire, niin annan etuilla, ei se maata kaada. Kyllä sen etuilun pystyy ilmaisemaan vaikka käsimerkein, enkä tarkoita nyt sentraalia. Ei se kansallisuus vaikuta mitenkään.
 
vvierassss
[QUOTE="juu";29938682]Yleensä sanon takaisin, ystävällisesti. Minusta myös myyjän, esim. aloittajan tapauksessa, pitäisi sanoa etuilijalle, että rouva/herra/x oli jonossa ennen sinua.[/QUOTE]

Ihan tosissaan myyjän siis pitäisi alkaa oman kiireisen työnsä ohella vielä TARKKAILEMAAN asiakkaita jonossa? Miksi ihmeessä ulkopuolisen pitäisi vastata etuilusta (aikuisen ihmisten käytöstavoista)?
 
Spencer Hastings
Ensin sanotaan mukavasti, että anteeksi herra/rouva, mutta käsittääkseni tässä kaupassa toimii vielä jonotussysteemi. Aina löytyy joku yhteinen kieli, elekieli viimeistään. Sitten jos ei nätisti huomauttaminen tehoa niin sanotaan rumasti.

Onhan noita jonotusdraamoja ehtiny kerääntymään tässä, varsinkin kun on sellainen luonne, etten jää kyllä tuppisuuna myöntymään "kohtalooni" :D
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kyllä mie huomautan, että eipäs etuilla, nyt on mun vuoro ellei sitten
tyyppi ole täysin sekaisin tai kännissä, ni en tappele sitten.

Joskus päästän mun edelle, jos ei ole kiire ja ihmisellä on vaan pari ostosta, yleensä kiittävät ja hymyilevät kauniisti.

Eniten ärsyttäviä on noi ostoskärryillä perseeseen tökkivät, Sillon kyllä katson pahasti ja huomautan ettei tarvia töniä.
Jotkut pyytää anteeksi, jotkut ei.
 
no entäs
No mites pitsajonossa, saako etuilla? Tarkoitan, kun tilasin pitsat kotoa ja lähdin hakemaan. Tulin pitsapaikkaan ja pitsat nökötti siellä uunin päällä jo. Oli n. 4 ihmistä jonossa. Yritin siihen kassan kulmaan, että jos vois antaa ne pitsat et pääsisin lähteen (oli myös maksettu valmiiksi), niin sain ihan kamalat haukut rouvasihmiseltä joka siinä mietti mitä tilais. Joo, odotin sit jonkunkin tovin, nieleskellen kiukkua, kun myyjäkään ei mitenkään reagoinut. No oli pitsat sitte ihan kylmiä jo kun ne sain. Myyjä vaan, että voivoi ei hän mitään voi tehdä asialle. Olin niin räjähdyspisteessä, et oli pakko lähteä pois mitään sanomatta, muutenhan olisin pyytänyt rahat takaisin (mut oli myös nälkä). Mutta en oo pitsoja tilannut siitä mestasta enää.

Niin, saako sit etuilla? Vai tyytyä kylmään pitsaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs;29939598:
No mites pitsajonossa, saako etuilla? Tarkoitan, kun tilasin pitsat kotoa ja lähdin hakemaan. Tulin pitsapaikkaan ja pitsat nökötti siellä uunin päällä jo. Oli n. 4 ihmistä jonossa. Yritin siihen kassan kulmaan, että jos vois antaa ne pitsat et pääsisin lähteen (oli myös maksettu valmiiksi), niin sain ihan kamalat haukut rouvasihmiseltä joka siinä mietti mitä tilais. Joo, odotin sit jonkunkin tovin, nieleskellen kiukkua, kun myyjäkään ei mitenkään reagoinut. No oli pitsat sitte ihan kylmiä jo kun ne sain. Myyjä vaan, että voivoi ei hän mitään voi tehdä asialle. Olin niin räjähdyspisteessä, et oli pakko lähteä pois mitään sanomatta, muutenhan olisin pyytänyt rahat takaisin (mut oli myös nälkä). Mutta en oo pitsoja tilannut siitä mestasta enää.

Niin, saako sit etuilla? Vai tyytyä kylmään pitsaan?
Tilattu ja maksettu valmis pitsa pitäisi saada heti.
 
Minua ei juuri ole etuiltu, mutta olen huomannut tuon reviirikäsityksen muuttumisen. On nimittäin muutaman kerran ahdistanut kun jonossa takana oleva ihan oikeasti hönkii niskaan. Niin kuin se jono siitä nopeammin etenisi, että ollaan varpaat toisen kantapäässä kiinni - tai ostoskärryt takapuolessa.

Ostoskärrytönijälle olen sanonut suoraan silmiin katsoen, ettei minua tarvitse töniä niillä, jono ei siitä nopeammin liiku. Eipä ole kukaan anteeksi-sanaa saanut suustaan ulos :kieh:

Niskaan hönkijät on pelottava joukkio ... niin lähelle tuntematonta ihmistä tulevalla on pakko olla joku vinksallaan päässä.
Tollanen on ihan järkyttävän kamalaa. Usein nuo hönkijät vielä haisee... ahdistavaa. Itse alan tekemään vastaavassa tilanteessa nopeita käännöksiä iso laukku olalla tai jonkun reippaan kädenheilautuksen tai vastaavan...
 
dhyjty
Ilmoitan olleeni jonossa ensin ja pyydän/käsken etuilijan odottamaan omaa vuoroaan. Ihan tavallinen puhe on tähän asti riittänyt asian hoitamiseen.

En tietenkään anna kenenkään etuilla vaikkei minulla mihinkään kiire olisikaan, ihan periaatteesta. Saatan kyllä itse ehdottaa takana olijalle siirtymistä edelleni, jos esim minulla hihnan täydeltä tavaraa ja hänellä kaksi ostosta.

Aiemmin en jotenkin osannut hoitaa asiaa kohteliaasti, joko olin hiljaa ja mulkoilin vihaisesti, puhisin kiukkua vielä monta tuntia asian jälkeen ja manasin etuilijalle paiseita, tai sitten aloin karjumaan asiasta täyttä tuuttia suoraan. Sitten ymmärsin miten vahingollista tuollainen on itselleni, ja muutin tapaani.

PS. Ja aloittajan tapaukseen, olisin toivoakseni puuttunut asiaan heti, antamatta etuilijalle aikaa latoa ostoksiaan hihnalle. Tai sitten olisin voinut siirtyä tämän eteen ja ojentaa ostokseni myyjälle suoraan kärryistä. En tiedä, mutta en kyllä todellakaan olisi vain pihissyt mielessäni, se on ihan hirveän haitallista itselleni.
 
Annan mennä, ihan sama kuka tai mikä tilanne on. Ei mulla oo ikinä niin kiire, että riitelemään pitäis ruveta. Sanoisin varmaan sille ihmiselle, että rouvalta on unohtunut käytöstavat, ellei nyt selkeästi olisi mielenterveystapaus tms.
 
Ihan sama kuka etuilee, pidän kyllä oman paikkani vaikka väkisin. No ehkä jollekin sekakäyttäjälle tai raivoavalle juopolle en sanoisi mitään
:LOL: sori en tiedä sanoitko tän tosissas mut siis yhden kauppajonopaikan takia pidät oman paikkas vaikka väkisin?:D Tarvittaaessa todellakin tappelu jotta pääset maksaa ne pullas ja maitos silloin kun on sun vuoro?
 
halipupu harmaana
Meillä päin etuilijat on yleensä sellaista porukkaa, että parasta olla sanomatta mitään, jos haluaa nenänsä säilyttää kauniina ja ehjänä. Joku mummeli voi tietenkin myös joskus etuilla, mutta yleensä annan asian olla, jos on vanhuksesta kyse. Joten ihan tilanteesta riippuu sanonko vai annanko asian olla, ei mun maito kärryissä happane, jos en pääse kassalle just vuorollani, voin joustaa.
 
"miiru"
Mun edelle on menty monestikin.. Eilen puutarhalla eräs papparainen meni aivan pokalle eteeni, en aluksi sanonu mitään kun ajattelin hänen kysyvät eräästä tuotteesta, mutta ei, eihän kysynyt.. vaan etuili vain tosiaan surutta minua.. Noh en kehannut sanoa mitään..
 

Yhteistyössä