Jos sinua etuillaan kaupan kassajonossa, mitä teet?

  • Viestiketjun aloittaja debdep
  • Ensimmäinen viesti
debdep
Vaikuttaako asiaan se jos etuilija on suomalainen? Ulkomaalainen/maahanmuuttaja? Entä jos etuilija ei puhu juurikaan suomea?

Eilen Lidlissä sattui vaan kohdalle aika metka tapaus :D
 
"äitee"
Eipä ole tuollaista tullut vielä eteen. Uskon kyllä pitäväni puoleni etuilijan taustasta välittämättä.
Usein käynyt niin, että tullaan toisen asiakkaan kanssa yhtäaikaa eri suunnista kassalle ja silloin kyllä kohteliaasti annan toisen mennä ensin.
 
debdep
Huomautan asiasta kuuluvaan ääneen ja menen muitta mutkitta etuilijan edelle. Ihan sama onko suomalainen vai ulkomaalainen, nuori tai vanha.
Muitta mutkitta etuilijan edelle meneminen ei välttämättä aina onnistu, varsinkin jos sattuu samanlainen tilanne kuin mulla eilen. Kassa avattiin, menin siihen ja tadaa, tämä täti työnsi kärryni sivuun jotta pääsi edelle ja lappoi samantien ostoksensa hihnalle. Katselin siinä sitten jotain tarjousjuttuja, kun sivusilmällä näin, miten tämä täti pari kertaa teki sellaisia yhtäkkisiä kääntymisiä minuun päin. Luuli kenties, että tuijotan paheksuvasti tai jotain.

No joo, sillä oli paljon vähemmän ostoksia kuin mulla ja olisin ilomielin sen päästänyt edelleni sen takia, mutta ärsytti kun ei edes kysynyt. Ja joo ei todellakaan ollut suomalainen :whistle:
 
vierass
Riippuu tapauksesta. Jos on aivan nuppi sekaisin, niin siinä ei ole enää kivaa kellään ja parempi kun päästään moisesta nopeasti eroon. Muuten sanon, ettei saa kiilata. Ja käsite mamu pitää sisällään niin monen kulttuurin edustajia, mutta afrikkalaistaustaisten kanssa olen pari kertaa ottanut yhteen lähikaupassa heidän kassajonoa häiriköivän käytöksen vuoksi. Juoksivat lopulta karkuun, koska suutuin kunnolla (ja taas kasa suomalaisia nimittelemässä rasistiksi, vaikka voisivat yhtä lailla suuttua samasta asiasta alkuperäisväestön edustajalle)
 
Saatan kysyä happaneeko maito sen kärryssä..
Ei mua hirveesti heilauta ohittelut kauppajonossa-kai niillä on sen verran kiiruumpi sitten.
Yhden kerran oon nuorelle pojankossille tokassu "painu hännille",kun tuuppas mun kärryjä mun poikaa kohti(poika seisoi kärryn vieressä) ohi kiitäessään sormi ojossa tupakkataulua kohti.Haistattelihan tuo mutta totesin vaan rauhalliseen sävyyn "on opittu uusi sana,mille se maistuu"
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
depdep: Jospa siinä kävi niin, että tämä täti oli jonottanut jo kauan viereisellä kassalla. Kun uusi kassa avattiin viereen, sinä suoraan kävelit siihen, jonottamatta, ihan sattumalta. Jospa täti sitten päätti, että on hänen vuoronsa ennen sinua.... tämmösen tilanteen voisin kuvitella. Mutta en sitä että joku tulisi ihan puskista vetämään ostoskärryni pois ja omansa tilalle. Vois olla pikku keskustelun paikka sillon.
 
mnb
Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29938671:
Saatan kysyä happaneeko maito sen kärryssä..
Ei mua hirveesti heilauta ohittelut kauppajonossa-kai niillä on sen verran kiiruumpi sitten.
Yhden kerran oon nuorelle pojankossille tokassu "painu hännille",kun tuuppas mun kärryjä mun poikaa kohti(poika seisoi kärryn vieressä) ohi kiitäessään sormi ojossa tupakkataulua kohti.Haistattelihan tuo mutta totesin vaan rauhalliseen sävyyn "on opittu uusi sana,mille se maistuu"
tyrsk
 
"Hih"
Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29938671:
Saatan kysyä happaneeko maito sen kärryssä..
Ei mua hirveesti heilauta ohittelut kauppajonossa-kai niillä on sen verran kiiruumpi sitten.
Yhden kerran oon nuorelle pojankossille tokassu "painu hännille",kun tuuppas mun kärryjä mun poikaa kohti(poika seisoi kärryn vieressä) ohi kiitäessään sormi ojossa tupakkataulua kohti.Haistattelihan tuo mutta totesin vaan rauhalliseen sävyyn "on opittu uusi sana,mille se maistuu"
Hyvin toimittu :D

Sama juttu, en kyllä ja hiljaisena ihmettelemään. Riippuu tapauksesta, mitä sanon.
 
vierass
Muitta mutkitta etuilijan edelle meneminen ei välttämättä aina onnistu, varsinkin jos sattuu samanlainen tilanne kuin mulla eilen. Kassa avattiin, menin siihen ja tadaa, tämä täti työnsi kärryni sivuun jotta pääsi edelle ja lappoi samantien ostoksensa hihnalle. Katselin siinä sitten jotain tarjousjuttuja, kun sivusilmällä näin, miten tämä täti pari kertaa teki sellaisia yhtäkkisiä kääntymisiä minuun päin. Luuli kenties, että tuijotan paheksuvasti tai jotain.

No joo, sillä oli paljon vähemmän ostoksia kuin mulla ja olisin ilomielin sen päästänyt edelleni sen takia, mutta ärsytti kun ei edes kysynyt. Ja joo ei todellakaan ollut suomalainen :whistle:
Olisin kysynyt miksi teet niin. Hänen ei tarvitse ymmärtää suomea, mutta hänen eleensä minun elettänyt kohtaan kyllä riittää. Jotkut mamut teeskentelevät ymmärtämättömiä, mutta kun tökkäsee olkapäähän ja ottaa katsekontaktin, ovat kyllä heti perillä mitä tarkoitan. Voi puhua suomeksi ja englanniksi ja huitoa käsillään, että mitä hittoa sinä oikein meinaat. Olen tällä pärjännyt aika monessa tilanteessa, koska asun mamulähiön naapurissa ja käytämme samaa elintarvikekauppaa.
 
debdep
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29938677:
depdep: Jospa siinä kävi niin, että tämä täti oli jonottanut jo kauan viereisellä kassalla. Kun uusi kassa avattiin viereen, sinä suoraan kävelit siihen, jonottamatta, ihan sattumalta. Jospa täti sitten päätti, että on hänen vuoronsa ennen sinua.... tämmösen tilanteen voisin kuvitella. Mutta en sitä että joku tulisi ihan puskista vetämään ostoskärryni pois ja omansa tilalle. Vois olla pikku keskustelun paikka sillon.
Olin kyllä jonottanut jo hyvän tovin. Pieni kauppa, kauhea ruuhka ja jonot..
 
viera.s
Tuskin viitsisin alkaa paikastani tappelemaan, ei minulla yleensä ole sellainen kiire, että se parin minuutin viivästys mitään haittaisi. Saattaisin kohteliaasti huomauttaa, jos tuntuisi että joku menee ohitseni vahingossa. Tarkoituksella etuilevat aikuiset ihmiset taas ovat minusta jotenkin epänormaaleja, enkä noin pienen asian takia viitsisi alkaa minkään mielenterveysongelmaisen tai sekakäyttäjän kanssa tappelemaan.

Ulkomaalaisen kohdalla ajattelisin, että kyse voi olla kulttuurista, joissain maissa on käsittääkseni etuilu ja kyynärpäätaktiikka on se normaali "jonotustyyli". Tai eivät sellaista suomalaisten toisten henk.koht. aluetta kunnioittavaa väljää jonoa edes ymmärrä jonoksi. Heillekin saattaisin siis koittaa jotenkin kohteliaasti viestiä, mihin heidän tulisi mennä jonottamaan. Jos ei onnistuisi, niin antaisin olla, eiköhän he jossain vaiheessa opi suomalaisen jonotustyylin, elleivät ole vaan turisteina täällä käymässä.

Harvoin tällaista näin aikuisena sattuu, eikä tosiaan se paikka jonossa ole niin tärkeä. Mutta lapsen kohdalla on tullut mietittyä, miten häntä pitäisi neuvoa toimimaan etuilutilanteissa. Nimittäin tuollaiset 4-5-vuotiaat kyllä etuilee usein ja jos se paikkansa menettänyt laittaa vastaan, menee usein käsirysyksi. Omani väistää, enkä tiedä pitäisikö neuvoa pitämään puolensa vai antamaan vaan olla, koska sanomalla nuo asiat ei yleensä ratkea ja omani on sen verran ujo, ettei tässä vaiheessa kuitenkaan uskaltaisi tiukasti sanoa vieraalle lapselle. Näitä tilanteita tulee siis harrastuksessa, jossa ohjaaja ei ehdi kaikkeen puuttua. Jos itse olen vieressä, voin toki ohjata lapset oikeille paikoilleen, mutta kentän toiseen laitaan en viitsi ryntäillä, koska tilanne olisi jo vähän niinkuin ohi, ennen kuin minä ehtisin siihen puuttumaan.
 
"Hih"
Tai eivät sellaista suomalaisten toisten henk.koht. aluetta kunnioittavaa väljää jonoa edes ymmärrä jonoksi.
Tähän on pakko huomauttaa, että minulle on käynyt lukemattomia kertoja niin, että kun olen pakkaamassa tavaroitani, niin ennen kuin tulee maksun aika, seuraava on jo änkenyt ihan siihen maksupaikan, suorastaan maksupäätteen eteen ja kärryt sitten siinä vielä. Nämä ihan suomalaisia. Että se reviirikäsite on minusta hieman muuttunut.. Yleensä olen katsonut henkilöä merkitsevästi ja on tajunnut siirtyä. Joskus olen kysynyt vähän leikkisästi "Haluatko sinä maksaa vai?".. mistä on seurannut pieni hämmentynyt reaktio.. Joskus joku setä on ymmärtänyt leikinlaskun, vanhemmat tädit eivät niinkään. nimim. itsekin jo varhaiskeski-ikäinen "täti" :D
 
jatkaa
Tyyppi jatkaa varmaan samaa meininkiä, koska onnistui taas sun kanssa ja se osoittaa että temppu on onnistunut ennenkin. Joku päivä siitä sitten tulee loppu kun joku leipoo mamua turpaan ja siihen se sitten viimeistään loppuu. Tuollaisille käy aina loppuen lopuksi huonosti, kun kuvittelevat että heillä on etuoikeuksia joita muilla ei ole.
 
Minua ei juuri ole etuiltu, mutta olen huomannut tuon reviirikäsityksen muuttumisen. On nimittäin muutaman kerran ahdistanut kun jonossa takana oleva ihan oikeasti hönkii niskaan. Niin kuin se jono siitä nopeammin etenisi, että ollaan varpaat toisen kantapäässä kiinni - tai ostoskärryt takapuolessa.

Ostoskärrytönijälle olen sanonut suoraan silmiin katsoen, ettei minua tarvitse töniä niillä, jono ei siitä nopeammin liiku. Eipä ole kukaan anteeksi-sanaa saanut suustaan ulos :kieh:

Niskaan hönkijät on pelottava joukkio ... niin lähelle tuntematonta ihmistä tulevalla on pakko olla joku vinksallaan päässä.
 
Viimeksi muokattu:
"pirullinen"
Minulle on käynyt näin että menin täysin tyhjälle kassalle,
jonoakaan ei muissakaan kassoissa ollut ;)
Ladoin niitä ostoksia sitten hihnalle ja no en nyt ihan ollut siinä hihnan päässä mutta siis tosi likellä että ei varmasti voinut jäädä taakseni tulevalla aasiakkaalla ongelmia nähdä että minulla oli vielä osa laittamatta hihnalle etenkin kun kärrinikin oli häneen päin poikittain :D
vaan tämä aasiakas joka tuli taakseni nakkasi ostoksensa minun ostojeni sekaan.
Annoin ihan tahallani niiden olla siinä ja jatkoin omien ostojeni lappaamista,
aivan kuin en muka olisi edes huomannut koko juttua :D
maksoin ostoni jolloin toinen aasiakas sanoi minulle että kiva kun maksoit minunkin ostoni,
totesin että ei kyllä nämä on ihan minun ostojani ja sinulla ei nähtävästi vielä olekkaan ostoja.
Pakkasin hyvin kylmän rauhallisesti nuo toisen ihmisen ostot (purkki maitoa ja olikohan margariinirasia :D )
kassiini ja en todellakaan antanut niitä sille ihmiselle, minähän ne maksoin ja mitäs laittoi minun ostojeni sekaan.
Jotakin koetti mutista että minun kuuluisi ne antaa hänelle mutta voi voi kun kassatätikään ei huomannut sitä kapulaa siellä missään niin eikös nämä ole minun ostojani :D
Joskus muulloinkin nähnyt tuon ihmisen tekevän muillekin samaa en sitten tiedä onko muut kiltisti antanut hänelle hänen ostonsa,
minut nähdessään ei ole muuten toiste tuota temppua tehnyt :D
 

Yhteistyössä