Jos sanoo työhaastattelussa olevansa raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
mut miks ap ei sit halua töihin? onko työ johon osoitettu kovinkin vastenmielistä? vai vieroksutko töitä ylipäänsä?

olen unelma-ammatissani, mutten jaksa sitä jatkuvaa kitinää kuinka yötyöt eivät sovi pienten lasten äidille |O

aa, kässätty, en tiennyt taustojasi =)

Voithan kysellä kovasti lääkäripalveluista kun selkä ollu niin kipeenä viimeaikoina ja mitä heidän lääkäripalvelut kattaa ja manaat samalla kun ei kunnalliselle puolelle meinaa saada aikoja :whistle: ja ainahan voi sanoa että saatan olla raskaana että on tässä yritetty muutama kuukaus ja nyt saattais olla että on tärpänny :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Niin, mutta jotkut tekevät niin, että sanovat sitten koeajan vikana päivänä irti eikä suostu sanomaan syytä. näin mulle tehtiin kun nuorena ja tyhmänä heti kerroin, että olen raskaana.

jep, no sepä oli laitonta, ois kandenut viedä asia eteenpäin....

oon tästä täällä "valistanut" aika paljon, ku oon sellasella alalla et tiijän mistä puhun. mun mielestä on omaa tyhmyyttään, jos antaa itseään kohdella noin. toki voi olla tietämättömyyttäkin, mutta laki on laki, ja jos joku sitä ei noudata, ni turha täällä on selitellä et ne voi tehä sitä ja sitä.... (lue: työnantajat) koska he eivät voisi vaan tekevät, koittavat voivatko tehdä. tuli heille halvemmaksi pistää sut menee, ja koska annoit asian olla, niin nyt luulet että niin voi toimia muidenkin kohdalla....

Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no kuka siitä kitisee? lapsetko? :o moniki tekee yötöitä, vaikka on pieniä lapsia. miksi just sinulle siitä kitistään? ai joo... mutta mie ihan unohin... se onki hyväksyttävämpää tehä niitä yötöitä esim. sairaanhoitajana... juu...

tarhassa jotkut tädit huomauttelee joskus ihan ihme yhteyksien kautta. mutsini valittaa, jotkut kaverit. tosiaankin kun tietävät että olen töissä baaripirkkona :kieh: sehän ei ole mikään oikea työ niinkuin exäni on joskus päässyt mainitsemaan.

Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.

kuules nyt, tuu inttään sit ku tiedät asiasta jotain. noin se ei mene, ei ole laillinen oikeus irtisanoa perusteettomasti... todistustaakka raskausasiassa on työnantajalla, eli hänen tulee näyttää että irtisanominen johtui jostain muusta. ni. no, mut usko mitä haluut, mä ainakin tiedän miten toi asia menee, ja mua ei kukaan tulis noin kusettaan.

Niin, mutta jotkut tekevät niin, että sanovat sitten koeajan vikana päivänä irti eikä suostu sanomaan syytä. näin mulle tehtiin kun nuorena ja tyhmänä heti kerroin, että olen raskaana.

jep, no sepä oli laitonta, ois kandenut viedä asia eteenpäin....

oon tästä täällä "valistanut" aika paljon, ku oon sellasella alalla et tiijän mistä puhun. mun mielestä on omaa tyhmyyttään, jos antaa itseään kohdella noin. toki voi olla tietämättömyyttäkin, mutta laki on laki, ja jos joku sitä ei noudata, ni turha täällä on selitellä et ne voi tehä sitä ja sitä.... (lue: työnantajat) koska he eivät voisi vaan tekevät, koittavat voivatko tehdä. tuli heille halvemmaksi pistää sut menee, ja koska annoit asian olla, niin nyt luulet että niin voi toimia muidenkin kohdalla....

Eihän sitä millään voi todistaa, jos joku ei sitä ole vieressä todistajana kuulemassa. Mä sain potkut myös raskauden vuoksi, ihan vain siksi että kerroin olevani raskaana, ja viralliseksi syyksi laitettiin "tuotannolliset ja taloudelliset syyt".

kuules nyt, tuu inttään sit ku tiedät asiasta jotain. noin se ei mene, ei ole laillinen oikeus irtisanoa perusteettomasti... todistustaakka raskausasiassa on työnantajalla, eli hänen tulee näyttää että irtisanominen johtui jostain muusta. ni. no, mut usko mitä haluut, mä ainakin tiedän miten toi asia menee, ja mua ei kukaan tulis noin kusettaan.

Olet aika hyökkäävä, huomaatko?

no kuka siitä kitisee? lapsetko? :o moniki tekee yötöitä, vaikka on pieniä lapsia. miksi just sinulle siitä kitistään? ai joo... mutta mie ihan unohin... se onki hyväksyttävämpää tehä niitä yötöitä esim. sairaanhoitajana... juu...

tarhassa jotkut tädit huomauttelee joskus ihan ihme yhteyksien kautta. mutsini valittaa, jotkut kaverit. tosiaankin kun tietävät että olen töissä baaripirkkona :kieh: sehän ei ole mikään oikea työ niinkuin exäni on joskus päässyt mainitsemaan.

mikähän se sitte sattuu olemaan sitä "oikeata" työtä? :whistle:

Kyllä baaripirkkoja tarvitaan. Varmasti näistä valittajistakin osa käy joskus viihteellä ja kyllä silloin baaripirkkoja tarvitaan =)

No koeajalla riittä irtisanomisen syyksi ihan vaan sekin, että ei ole soveltuva työhön. Ei pysty mitenkään todistamaan, että kyse on raskauden vuoksi päättyneestä työsuhteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
missäs sun lapset on öisin kun olet töissä? keskenään kotona?

yleensä mun työt sijoittuvat viikonlopulle jolloin lapset ovat isänsä luona. silloin kun eivät ole siellä niin veljeni tulee yöksi tänne tai joku muu hoitaja. esim ensi viikolla kun on 6 yötä töitä, tulee mummoni hoitamaan. en ole siis läheskään joka yö töissä vaan ansaitsen pääasiassa viikonloppuisin tai juurikin isona kertapläjäyksenä et on vaikka viikon joka yö töitä putkeen, se riittää saamaan tarpeeksi elämiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja k:

Eihän sitä millään voi todistaa, jos joku ei sitä ole vieressä todistajana kuulemassa. Mä sain potkut myös raskauden vuoksi, ihan vain siksi että kerroin olevani raskaana, ja viralliseksi syyksi laitettiin "tuotannolliset ja taloudelliset syyt".

mutta jos oisit liittoon vieny tuon asian niin työnantajalla ois ollu velvollisuus todistaa että se nimenomaan on tuotannolliset ja taloudelliset syyt se oikea peruste.

no mistäs tiedät että se oli sit raskauden takia?
jos oli nuo syyt, ni eivät oo saanu palkata ketään tilalle. jos ovat palkanneet, kyse oli jostain muusta, ku noista syistä. kannattais aina viedä asia eteenpäin, jos tuntuu, et on irtisanottu raskauden takia.

sellaista tapahtuu, kyllä mä sen tiedän. se vaan ei oo laillista. jotkut tekee asialla jotain, ja toiset jää märehtimään p.askaa tuuriaan. ite en kuuluis tohon jälkimmäiseen ryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Voithan kysellä kovasti lääkäripalveluista kun selkä ollu niin kipeenä viimeaikoina ja mitä heidän lääkäripalvelut kattaa ja manaat samalla kun ei kunnalliselle puolelle meinaa saada aikoja :whistle: ja ainahan voi sanoa että saatan olla raskaana että on tässä yritetty muutama kuukaus ja nyt saattais olla että on tärpänny :D

:laugh:

No koeajalla riittä irtisanomisen syyksi ihan vaan sekin, että ei ole soveltuva työhön. Ei pysty mitenkään todistamaan, että kyse on raskauden vuoksi päättyneestä työsuhteesta.

no shit sherlock, sitä varten se koeaika onkin :D:D jos työnantaja ei oo varma, sovellutko työhönh, laitetaan koeaika. jos teet työt miten sattuu, voidaan irtisanoa, jos et ole soveltuva työhön. jos olet ollut raskaana ku näin on käynyt, voit riitauttaa asian, ja silloin todistustaakka on työnantajalla, kenen pitää näyttää toteen että irtisanominen johtui siitä ettei ole soveltuva työhön, eikä raskaudesta.

Tässä on myös huomattava ettei tee mitään sellaista, että työkkäri voisi vedota että "omalla toiminnallaan on vaikeuttanut työllistymistä" tai jotenkin noin se määritelmä menee. Vähän kuin että antaa ymmärtää että ymmärtää antaa, varovaista hommaa.

no shit sherlock, sitä varten se koeaika onkin :D:D jos työnantaja ei oo varma, sovellutko työhönh, laitetaan koeaika. jos teet työt miten sattuu, voidaan irtisanoa, jos et ole soveltuva työhön. jos olet ollut raskaana ku näin on käynyt, voit riitauttaa asian, ja silloin todistustaakka on työnantajalla, kenen pitää näyttää toteen että irtisanominen johtui siitä ettei ole soveltuva työhön, eikä raskaudesta.

millä tavalla työnantaja sen voi sitten todistaa ettei sovellu työhön?

nih. :snotty:

Olet aika hyökkäävä, huomaatko?

olet aika kova pätemään asialla josta et mitään tiedä, huomaatko?
"Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on."
^^ hevonkukkua

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Tässä on myös huomattava ettei tee mitään sellaista, että työkkäri voisi vedota että "omalla toiminnallaan on vaikeuttanut työllistymistä" tai jotenkin noin se määritelmä menee. Vähän kuin että antaa ymmärtää että ymmärtää antaa, varovaista hommaa.

tätä mä mietinkin tässä että uskaltaako kuinka moni työnantaja ilmoittaa työkkäriin että olen "raskaana".

no mistäs tiedät että se oli sit raskauden takia?
jos oli nuo syyt, ni eivät oo saanu palkata ketään tilalle. jos ovat palkanneet, kyse oli jostain muusta, ku noista syistä. kannattais aina viedä asia eteenpäin, jos tuntuu, et on irtisanottu raskauden takia.

sellaista tapahtuu, kyllä mä sen tiedän. se vaan ei oo laillista. jotkut tekee asialla jotain, ja toiset jää märehtimään p.askaa tuuriaan. ite en kuuluis tohon jälkimmäiseen ryhmään.

No, juttu meni niin että juttelin pomon kanssa, sanoi että mulle on töitä ainakin 2 vuodeksi, kerroin että joudun jäämään äitiyslomalle mutta voin hankkia sijaisen itselleni, hänen vastaus oli että sulla ei ole täällä töitä enää kuukaudeksikaan.

Ja mistäs sinä tiedät, mitä minä sen asian suhteen tein? :whistle: Kolme vuotta meni asianajajien kanssa, rahoistani en saanut puoliakaan enkä voinut myöskään mitenkään todistaa, että mitä työnantaja mulle kahdenkesken sanoi, ja hän kiisti täysin tapahtuneen ja levitti minusta perättömiä juttuja palkkaturvaan ja muuallekin. Mun tilalle ei palkattu ketään, siihen kohteeseen. Yksityinen firma, joka oli fiksuna tehnyt jokaisesta saneerauskohteestaan erillisen oy:n jolloin se sai muihin "puljuihinsa" palkata lisää väkeä, vaikka mut irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä, tilalleni tuli kyllä työharjoittelijoita harjoittelurahalla.

jaa-a, eipä oo koskaan käynyt omalle kohalle tuollaista :D ehkä jatkuvat myöhästelyt (kellokorttisysteemi), ei saa hommia tehtyä (jos on jotain mitä pitää saada tehdyksi, ja on näytettävissä että näin ei oo tapahtunut)
sovituista asioista lipsuminen, tietyistä työtehtävistä kieltäytyminen...

otetaan esim. vaikka joku kuski...
aamulla pitäis olla kaupalla klo 7.00 toimittamassa tavaraa, työntekijä nukkuu kotona, kauppa soittelee kiukkusena työnantajalle.

työntekijä saapuu töihin, lähtee viemään toista tilausta yms. poikkeaa matkalla kamun kanssa tsufeelle, taas soitellaan kiukkusena.

näistä saadaan sit niitä todisteita siitä, ettei sovelly työhön.

No eihän siihen tarvi muuta kuin se, että on vaikka "asenneongelma" ...

Naamakala vaan luulee olevansa joku helvetin jeesus, joka tietää miten kaikki menee ja miten asiat pitää tehdä ja mennä =)

Yhteistyössä