Jos sanoo työhaastattelussa olevansa raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Entä jos puhut totta? Kerrot, että sinulla on jo työ, teet sitä öisin ja se on sitä mitä haluat.

tarkoituksena on tässä saada työttömyystukea elämiseen, olen laskenut että se riittäisi meille juuri ja juuri. palaan takaisin työhöni kun nuo hoksaa alkaa valittamaan että makaan vain himassa tekemättä mitään. tai katsoo nyt kumpi on heidän mielestään pahempi: yötyöt vai kotona laiskottelu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eihän siihen tarvi muuta kuin se, että on vaikka "asenneongelma" ...

Naamakala vaan luulee olevansa joku helvetin jeesus, joka tietää miten kaikki menee ja miten asiat pitää tehdä ja mennä =)

no enpä luule olevani. ihmetyttää vaan, että kerrankin tuollaisessa vastaavassa tilanteessa täällä autoin erästä, koitin kertoa, miten kannattaa menetellä yms yms, ja sit tulee p.askaa niskaan siitä. ihme homma, ku koittaa kertoa, miten saa, ja miten ei saa työnantaja toimia.

oon nyt näitä tallaisia tapauksia katellut aika paljon muutamassakin työssäni, joten oikeesti tiedän.

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.

kuules nyt, tuu inttään sit ku tiedät asiasta jotain. noin se ei mene, ei ole laillinen oikeus irtisanoa perusteettomasti... todistustaakka raskausasiassa on työnantajalla, eli hänen tulee näyttää että irtisanominen johtui jostain muusta. ni. no, mut usko mitä haluut, mä ainakin tiedän miten toi asia menee, ja mua ei kukaan tulis noin kusettaan.

Sirkka on kova inttään vaikeei se asiasta mitään tietäskään, joten älä luule, että se tän tahän jättää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
millä tavalla työnantaja sen voi sitten todistaa ettei sovellu työhön?

jaa-a, eipä oo koskaan käynyt omalle kohalle tuollaista :D ehkä jatkuvat myöhästelyt (kellokorttisysteemi), ei saa hommia tehtyä (jos on jotain mitä pitää saada tehdyksi, ja on näytettävissä että näin ei oo tapahtunut)
sovituista asioista lipsuminen, tietyistä työtehtävistä kieltäytyminen...

otetaan esim. vaikka joku kuski...
aamulla pitäis olla kaupalla klo 7.00 toimittamassa tavaraa, työntekijä nukkuu kotona, kauppa soittelee kiukkusena työnantajalle.

työntekijä saapuu töihin, lähtee viemään toista tilausta yms. poikkeaa matkalla kamun kanssa tsufeelle, taas soitellaan kiukkusena.

näistä saadaan sit niitä todisteita siitä, ettei sovelly työhön.

mutta jos käykin niin että on hoitanut työtä tunnollisesti, vaan työnantajapa valehtelee sun myöhästyneen tai työ on tehty huonosti. miten todistat olleesi ajoissa jos ei ole kellokortti-järjestelmää? tai miten todistat esim siivonneesi hyvin?

millä tavalla työnantaja sen voi sitten todistaa ettei sovellu työhön?

Siskollani tämä tapahtui niin, että vaikka työhaluja oli niin rakenteellinen ero ranteissa aiheutti jatkuvan jännetupentulehduksen -> saikulla eli pätevä syy olla poissa -> sairaus ei ole irtisanomisen peruste, mutta työhöntulotarkastuksessa lääkäri totesi ettei sisko sovi ko työhön.

Tai vaikka kuinka haluaisi osata jonkun homman, mutta jos se ei vaan onnistu ja työkaverit paikkailee jälkiä, niin sehän on selvä juttu. Halu ei aina riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ..........:
tuota noin... jos työhönosoituksesta on kyse ja sanot olevasi raskaana ja työkkäri soittaa ja ta kertoo tämän työkkäriin niin pahimmassa tapauksessa karenssi napsahtaa.... googletteleppa esim. työhönosoituksesta kieltäytyminen, löytyy aika mielenkiintoisia tapauksia...

toki mä työhaastatteluun menen ja esitän kovinkin kiinnostunutta :whistle: mainitsen vain pikkuseikan elämästäni :saint: miksi työhaastattelija kertoisi siitä työkkärille, varsinkin jos eivät ota mua töihin... sehän olisi suorastaan syrjintää :o :saint:

kuten sanoin, googleta. maailma on vittumaisia ihmisiä täynnä ja pahimmassa tapauksessa ta:t jopa valehtelee. kuten näköjään itsekin tosin suunnittelet.... ei sekai silloin syrjintää ole kun et ole raskaanakaan?

tuota noin... jos työhönosoituksesta on kyse ja sanot olevasi raskaana ja työkkäri soittaa ja ta kertoo tämän työkkäriin niin pahimmassa tapauksessa karenssi napsahtaa.... googletteleppa esim. työhönosoituksesta kieltäytyminen, löytyy aika mielenkiintoisia tapauksia...

toki mä työhaastatteluun menen ja esitän kovinkin kiinnostunutta :whistle: mainitsen vain pikkuseikan elämästäni :saint: miksi työhaastattelija kertoisi siitä työkkärille, varsinkin jos eivät ota mua töihin... sehän olisi suorastaan syrjintää :o :saint:

Juuri näin. Ja ethän sinä tässä kieltäydy työpaikasta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juuri näin. Ja ethän sinä tässä kieltäydy työpaikasta ;)

Mutta olet omalla toiminnallasi vaikuttanut asiaan työllistymistä vaikeuttavasti. Tämä on niin kiinni siitä, miten työnantaja ilmoittaa asian eteenpäin. :(

mutta jos käykin niin että on hoitanut työtä tunnollisesti, vaan työnantajapa valehtelee sun myöhästyneen tai työ on tehty huonosti. miten todistat olleesi ajoissa jos ei ole kellokortti-järjestelmää? tai miten todistat esim siivonneesi hyvin?

kuten sanottu: todistustaakka on työnantajalla. hänen pitää todistaa....

en jaksa uskoo, et jossain työyhteisössä kaikki esim valehtelis pomon hyväks. jos ei oo kellokorttii, sillon pitää olla muuta näyttöö.....

Alkuperäinen kirjoittaja ................:
kuten sanoin, googleta. maailma on vittumaisia ihmisiä täynnä ja pahimmassa tapauksessa ta:t jopa valehtelee. kuten näköjään itsekin tosin suunnittelet.... ei sekai silloin syrjintää ole kun et ole raskaanakaan?

ja minä sanon etten googleta, palstalta saa paremmin vastauksia =)

Niin, mutta jotkut tekevät niin, että sanovat sitten koeajan vikana päivänä irti eikä suostu sanomaan syytä. näin mulle tehtiin kun nuorena ja tyhmänä heti kerroin, että olen raskaana.

jep, no sepä oli laitonta, ois kandenut viedä asia eteenpäin....

oon tästä täällä "valistanut" aika paljon, ku oon sellasella alalla et tiijän mistä puhun. mun mielestä on omaa tyhmyyttään, jos antaa itseään kohdella noin. toki voi olla tietämättömyyttäkin, mutta laki on laki, ja jos joku sitä ei noudata, ni turha täällä on selitellä et ne voi tehä sitä ja sitä.... (lue: työnantajat) koska he eivät voisi vaan tekevät, koittavat voivatko tehdä. tuli heille halvemmaksi pistää sut menee, ja koska annoit asian olla, niin nyt luulet että niin voi toimia muidenkin kohdalla....

Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.

Tämä on totta.

Raskaana olevaa naista ei saa irtisanoa edes koeajalla.

Työsopimuslaissa lukee, että jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan ihmisen niin se katsotaan automaattisesti johtuvan raskaudesta ja työnantajan täytyy todistaa asian olevan toisin. Tämä koskee myös koeaikaa, vaikka sitä ei erikseen mainita tuossa laissa.

Eli kun kertoo raskaudesta esimiehelle tulee se tehdä niin, että pystyy myöhemmin tiukan paikan tullen todistamaan esimiehen tienneen raskaudesta. Ottaa vaikka luottamusmiehen, työkaverin mukaan kun kertoo tai lähettää sähköpostilla jotta itselle jää todiste siitä, että esimies tietää.

Sitten jos irtisanotaan niin esimiehellä on paha paikka alkaa todistamaan sitä ettei irtisanominen johtunut raskaudesta.

Tässä vielä muutama esimerkki.

Työsuhteen purku koeaikana

Työsuhdetta ei voi purkaa koeaikana työntekijän raskauden takia.

Koeajalla työskennelleen huoltamokahvilan työntekijän työsuhde purettiin, kun hän oli esittänyt sairaslomatodistuksen raskauspahoinvoinnin takia. Työnantajan mukaan työntekijä ei soveltunut muista syistä tehtäväänsä.

Hovioikeuden mukaan työnantajalla ei ollut oikeutta purkaa työsuhdetta. Työnantaja ei näyttänyt työsuhteen päättyneen muusta syystä kuin raskauden takia.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän, työnantajan on näytettävä, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Tätä lainkohtaa sovelletaan myös työsuhteen koeajalla tapahtuneeseen purkamiseen.

Työsuhteen purku raskauden takia

Raskaana olevaa työntekijän työsuhteen päättämiseen vaaditaan painava, hyväksyttävä syy.

Tarjoilijan työsuhde purettiin, kun hän oli raskaana. Työnantajan mukaan työntekijä oli laiminlyönyt tehtäviään ja asiakkaat olivat valittaneet tästä. Neljä todistajaa kertoi kuitenkin, että tarjoilijan asiakaspalvelu oli normaalin tasoista.

Käräjäoikeus katsoi, että työnantaja ei pystynyt esittämään painavaa, hyväksyttävää syytä työsuhteen purkamiselle. Työsuhteen päättämisen katsottiin johtuvan työntekijän raskaudesta. Työnantaja oli siten syyllistynyt rikoslain mukaiseen työsyrjintään.

Kopsattu täältä:
http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?location1=2&sl2=9&sl3=6&lang=fi&id=29923

olet ei raskaana olo ole kieltäytymistä työstä.

Jos työnantaja tuossa vaiheessa ei ota töihin koska on raskaana niin ei ole työntekijän vika

Ap:lle miksi pitää valehdella?

Voi saada myös töitä niin että työnantaja valmiiksi jo miettii, että ottaa työntekijän vaan koeajalle.

koeaika sisältyy aina määräaikaiseen tai vakituiseen pätkään. ei ole olemassa mitään pelkkää koeaikaa.

työnantaja voisi siis esim ottaa vaikka määräajaksi.
toisaalta, jos ei palkkaa luullun raskauden vuoksi, ni tuskin sitä sanois syyks mihkään työkkäriin, sehän ei oo laillista, et se raskaus vaikuttais.

luultavasti kertois et haastattelussa on käyty, ja et he löys pätevämmän tms...

mut miks ap ei sit halua töihin? onko työ johon osoitettu kovinkin vastenmielistä? vai vieroksutko töitä ylipäänsä?

voi olla pelkkä koeaika...jos työnantaja toteaa hyvin syin ettei työntekijä ole oikea siihen hommaan... laiminlyö vaikka töitänsä

kiitos edelliselle vieraalle toki mainioista lainauksista... mutta tässä tapauksessa ei ole työsuhdetta mitä työnantaja voisi irtisanoa. vaan työtön työnhakija kun passitetaan hakemaan jotain työpaikkaa ja sanoo siellä olevansa raskaana, vaikka ei oikeasti ole. mikä on riski että työnantaja kertoo tiedon kelalle/työkkäriin...? miten muuten voi vaikuttaa että saa lojua työttömyystuella himassa :whistle: :xmas:

eikä oikeasti ole. tehoaako se ettei vahingossakaan saa töitä ja uskaltaako työnantaja ilmoittaa siitä työkkäriin/kelalle vaikkei ota minua töihin? :whistle: :saint:

No mä olen oikeesti ollut raskaana ja en ole tosiaan saanut töitä. Olen kertonut raskaudesta siksi, että hain henk.koht. avustajan hommia ja halusin vain tiedustella onko tehtävä nostoja. Töitä en sitten saaanut vaikka homma olikin kevyttä. Sanoivat mulle suoraan, että johtuu raskaudestani. Ja voithan sä sit myöhemmin huijata, että tuli keskenmeno, jos jotain alkavat kysymään. Ite en näin tekis, mutta tulipa mieleeni....

Juup en osannut ottaa kantaa varsinaiseen asiaasi fjonga, mutta kun tuossa edellisellä sivulla tapeltiin tuosta koeajalla irtisanomisesta niin oli pakko laittaa lainaukset.

Yhteistyössä