Jos sanoo työhaastattelussa olevansa raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pakko tulla kirjottaan, ku oon tätä keskustelua seurannut, et aikamoisia toopeja ootte osa. naamakala koittaa kertoo miten asiat menee, ja kukaan ei usko, vaikka toisella selvästi on oikeaa tietämystä asiasta....

no mitäpä muuta palstamammoilta voi oottaa :D:D

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
hienoa että tällä palstalla, tosin vieraana, on joku muukin kässäri ton koeajan suhteen.... kiitos kannustuksesta edellisen sivun vieraalle... tääl on paha kertoo faktoja faktoina vaikka kuinka nää asiat tietäis, kun ne lytätään joka tapauksessa.... huoh, omatpahan on olettamuksenne, väärät tosin, ainakin tän koeajan suhteen

No siis... teoriassahan työnantaja ei noin saa tehdä. Käytännössä niin tehdään, enkä mä ainakaan osannut hakea apua mistään, en tiennyt, mihin olisin ottanut yhteyttä.

Mutta muttaa, tuota työnantaja saattaa yrittää, joten jos Fjonga sanoo olevansa raskaana, ei se välttämättä ollenkaan estä häntä saamasta työtä, oli asia miten oli. Oikeesti oiskin hyvä, jos sä oisit tässä asiassa oikeessa, eikä noin tehtäis kellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoh:
just. laiskuus huipussaan. hoh hoijaa.

mikä laiskuus, hitto teen nyt yövuoroja niin sepä ei kelpaa kenellekkään. päiväkoti inisee, sukulaiset inisee vaikkei kukaan asiasta kärsi, työntekohan tapahtuu kun lapseni ovat nukkumassa, ei ole siis heidän ajasta pois ja päivisin kun nukun he ovat tarhassa :)

Jos sulla on jo töitä, niin miksi työkkäri määräis töihin??

mähän voisin pestautua jonkun ammattiliiton viralliseksi tutkijaksi kuinka moni työnantaja irtisanoo työaikana kun kertoo olevansa raskaana tai kuinka moni ei palkkaa töihin ollenkaan kun sen kertoo haastattelussa B)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No siis... teoriassahan työnantaja ei noin saa tehdä. Käytännössä niin tehdään, enkä mä ainakaan osannut hakea apua mistään, en tiennyt, mihin olisin ottanut yhteyttä.

Mutta muttaa, tuota työnantaja saattaa yrittää, joten jos Fjonga sanoo olevansa raskaana, ei se välttämättä ollenkaan estä häntä saamasta työtä, oli asia miten oli. Oikeesti oiskin hyvä, jos sä oisit tässä asiassa oikeessa, eikä noin tehtäis kellekään.

mä en oo missään vaiheessa väittänyt että noin ei sais tehdä. sitä tapahtuu ihan liikaa, varsinkin pienemmissä yrityksissä, ja sellaisille, joilla ei kauheesti oo tietoo, ja jotka ei osaa hakea apua / oikaisua asiaan.

nykyään, kun noita on tapahtunut, ja niitä on viety eteenpäin, niitä on tullut myös julkisuuteen ja ihmisten tietoisuuteen.

aika iso riski on juuri raskausaikana irtisanoa, sillä silloin pitää olla todella painavat ja selkeät syyt irtisanomiselle, niin kuin tossa yhessä lainauksessakin sanottiin.

näistä on oikeustapauksia vaikka kuinka.

mutta lähtökohta on se, että koeajalla ei saa irtisanoa sen ihmeellisimmistä syistä kuin muutenkaan, mutta jos ei sovellu työhön, niin silloin pitää irtisanoa koeajalla, koska sitä varten se on. tavallaan testataan, että onko siihen työhön ja esim luotettava ja täsmällinen työntekijä... koeajan jälkeen ei voi irtisanoa sillä syyllä ettei sovi työhön... ellei ihan tosiaan toistuvasti saa huomautuksia yms yms, mutta syy ei pelkästään voi olla "ei soveltunut"...

koeajan jälkeen ei mitenkään jatketa työsuhdetta, vaan se "jatkuu" sellaisena ku soppariin on määritelty, määräaikainen / vakituinen, esim 3 kk koeajalla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voin todistaa työni olevan freelancer-tyylistä työtä =)

Maksatko itse sivukulut yms muut?
Vai hoitaako työnantaja ne?

mitä merkitystä? minulla on esimerkiksi kaksi työnantajaa joiden kanssa ei ole minkäänlaista työsopimusta paperilla, eivätkä he tee sellaisia kuulemma edes työkkärin pyynnöstä. käytännössä mä en oo missään töissä nytkään vaikka ihan verokortin kautta teen hommia.

mitä merkitystä? minulla on esimerkiksi kaksi työnantajaa joiden kanssa ei ole minkäänlaista työsopimusta paperilla, eivätkä he tee sellaisia kuulemma edes työkkärin pyynnöstä. käytännössä mä en oo missään töissä nytkään vaikka ihan verokortin kautta teen hommia.

Se että jos itse hoidat ne sivukulut sut voidaan katsoa yrittäjä tyylisesti työskenteleväksi ja siis jos sun verokortti on freelancer verokortti. Muutoin on ihan keikkatyötä eikä vaikutusta pitäisi olla. :)

Se että jos itse hoidat ne sivukulut sut voidaan katsoa yrittäjä tyylisesti työskenteleväksi ja siis jos sun verokortti on freelancer verokortti. Muutoin on ihan keikkatyötä eikä vaikutusta pitäisi olla. :)

voin sanoa töiden vähentyneen, sillä nämä pomot eivät ilmoittelisi minun kieltäytyneen tarjotusta työstä. mun verokortti on freelancer, mutten ole yksityisyrittäjänä aktiivisesti työskentelevä. minulla on siis y-tunnus mutten ole sen alaisuuteen tehnyt työtä kahteen vuoteen.

voin sanoa töiden vähentyneen, sillä nämä pomot eivät ilmoittelisi minun kieltäytyneen tarjotusta työstä. mun verokortti on freelancer, mutten ole yksityisyrittäjänä aktiivisesti työskentelevä. minulla on siis y-tunnus mutten ole sen alaisuuteen tehnyt työtä kahteen vuoteen.

Tosta y-tunnuksesta tulee ongelma.. sulle tehdään yritys selvityspyyntö ja käsittely voipi kestää, varaudu vaan siihen. Muutoin ei välttämättä vaikuta päivärahan saantiin,.

Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.[/quote]

Eihän sitä millään voi todistaa, jos joku ei sitä ole vieressä todistajana kuulemassa. Mä sain potkut myös raskauden vuoksi, ihan vain siksi että kerroin olevani raskaana, ja viralliseksi syyksi laitettiin "tuotannolliset ja taloudelliset syyt". [/quote]

Mut irtisanottiin koeaikana myös "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä, taitaa olla ihan yleinen läppä työnantajilla??? Valehtelu ärsyttää, argh.

Tosta y-tunnuksesta tulee ongelma.. sulle tehdään yritys selvityspyyntö ja käsittely voipi kestää, varaudu vaan siihen. Muutoin ei välttämättä vaikuta päivärahan saantiin,.

Tässä taas yksi joka ietää kaiken ja uskoo kaiken ja neuvoo kaikessa.....

Mikään varma keino tämä ei ole, mutta voit työhaastattelussa sanoa, että perheenlisäys on suunnitelmissa. Ei ole kiellettyä suunnitella perheenlisäystä eikä kukaan voi todistaa sitä, että olisit valehdellut. Jos työpaikka on vain määräaikainen, voi olla, että tämä keino ei tepsi.

Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Millä voi todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta? Koeajalla työnantajalla on laillinen oikeus sanoa työntekijä, eikä irtisanomisen syytä ole edes pakko kertoa. Näin se vaan on.

Eihän sitä millään voi todistaa, jos joku ei sitä ole vieressä todistajana kuulemassa. Mä sain potkut myös raskauden vuoksi, ihan vain siksi että kerroin olevani raskaana, ja viralliseksi syyksi laitettiin "tuotannolliset ja taloudelliset syyt". [/quote]

Mut irtisanottiin koeaikana myös "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä, taitaa olla ihan yleinen läppä työnantajilla??? Valehtelu ärsyttää, argh.[/quote]

kyllä vaan voi taas todeta, että se luetun ymmärtäminen on joillekin vaan todella vaikeeta.... no mut... kaikki ei vaan osaa...

todistustaakka jos on työnajatajalla, ni sillon SUN ei tartte todistaa mitään. oisit vienyt asian eteenpäin, ni tietäisit sinäkin miten tää asia oikeesti menee....

miten voi olla niin vaikee tajuta

Yhteistyössä