Raskaudesta ja vakkaripaikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä ootte mieltä, tai onko kellään kokemusta. Määräaikainen soppari on loppumassa ja pitäisi uusia töitä hakea. olen kuitenkin 17viikolla raskaana joten kauaa en kerkeäisi töissä olemaan. Tiedossa olisi yksi älyttömän hyvä ja kiinnostava vakkaripaikka jota haluaisin hakea. Mutta kyllähän sen nyt arvata saattaa, ettei mitään pallomahaa varmaan töihin ota. Vai ottaako? jos on oikeasti pätevä tms. niin mitäköhän työnantaja sanoo? vai heitänkö vaan tunikan niskaan ja vedän mahan sisään enkä puhu raskaudesta mitään. Sitten jos töihin kutsu tulee ja soppari kirjoitetaan, niin ilmoitan, että niin minullahan alkaa sitten sillon ja sillon äitiysloma..

Mitä ootte mieltä? vaikea on töitä tässä tilassa saada, mutten halua jäädä työttömäksikään! tiedän että on sitten kyllä aikaa hakea töitä ja onko tonne nyt pakko itsensä tunkea, mutta miksi jäisin muiden rahoilla kotiin kun työkuntoinen kuitenkin olen ja halukas töitä tekemään.. Mitä tekisitte?

Sehän on laissa sanottu, ettei raskauden perusteella saa syrjiä mutta niin, sehän on vaan teoriassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kyllähän sen nyt arvata saattaa, ettei mitään pallomahaa varmaan töihin ota. Vai ottaako? jos on oikeasti pätevä tms. niin mitäköhän työnantaja sanoo?

Sehän on laissa sanottu, ettei raskauden perusteella saa syrjiä mutta niin, sehän on vaan teoriassa.

mä olen saanut vakipaikan ollessani raskaana viikolla 32. ja samaa paikkaa haki monta muutakin samalla/vastaavalla koulutuksella...

lisäisin vielä, että ko.firma on suuri valtakunnallinen ketju jolla menee hyvin, joten tiedän ettei yritys ainakaan minun äitiyslomani takia kaatuisi.. kun jos miettisi esim.jotain pieniä firmoja jonka talous ei tollasia kestä

Kaikki työnantajat ei boikotoi raskaana olevia joten mä kyllä menisin haastatteluun ihan avoimin kortein ja antaisin raskauden näkyä jos se näkyy jo.
Muuten työnantaja voi kokea tulleensa huijatuksi ja se voi vaikuttaa työntekoon jatkossa. On kiva olla hyvissä väleissä työnantajan kanssa.
Mä olen rehellisyyden kannalla tässä asiassa.

Ota ap sitten huomioon, että sulla on koeaika, ja koeajalla saadaan lopettaa työsuhde ilman perusteita. Eli työnantajan ei tarvi perustella että irtisanoo raskauden vuoksi (eikä hän tietenkään näin perustelisikaan). Mutta koeajalla raskaanaoleva ei saa tuota raskauden antamaa "irtisanomissuojaa".

Ystäväni saanut vakipaikan viimeisillään raskaana. Mä en lähtis tolle valehtelun tielle, ei ole reilua salata raskauttaan; mahtaa olla kivaa mennä äippäloman jälkeen sinne työpaikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
Ota ap sitten huomioon, että sulla on koeaika, ja koeajalla saadaan lopettaa työsuhde ilman perusteita. Eli työnantajan ei tarvi perustella että irtisanoo raskauden vuoksi (eikä hän tietenkään näin perustelisikaan). Mutta koeajalla raskaanaoleva ei saa tuota raskauden antamaa "irtisanomissuojaa".

Mutta voi siitä tehdä liittoon valituksen, jonka perusteella asiaa voidaan tutkia. Kuka uskaltaa irtisanoa raskaana olevaa koeajalla?? ainakaan ison julkisuuskuvan omaavat tuskinpa

joo ei tää mun työnhaku siitä johdu, että haluaisin saada jonkun "suojatyöpaikan" äitiysloman ajaksi, vaan ihan siitä että se paikka oikeasti kiinnostaa minua ja olen halukas sitoutumaan pitkäksi aikaa samaan firmaan, tämä voisi olla sellainen paikka. Hakisin vaikken edes olisi raskaana. Mutta taitaa olla parempi juu, antaa näkyä jos on näkyäkseen (miettiköön sitten siinä, että onkohan toi raskaana vai vaan lihava );). Mutta kai sitä hakemusta nyt väsätään ja kokeillaan miten käy, avoimin rehellisin kortein. Ei se maailma kuitenkaan siihen kaadu jos en paikkaa saa, niin turha tässä on ruveta salailemaan vaikkei se laissa olekaan kielletty.

Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
mä olen saanut vakipaikan ollessani raskaana viikolla 32. ja samaa paikkaa haki monta muutakin samalla/vastaavalla koulutuksella...

paikan saatuani olin reilun 4 vuotta pois, äitiysloma, hoitovapaa, äitiysloma, hoitovaa mutta palattuani ole ollut töissä nyt pian 3 vuotta ja aikomus on samassa paikassa olla vielä pitkään. koko poissaoloni ajan minulla oli sama sijainen (joka palattuani jatkoi työkaverin äitiysloman teolla)

Alkuperäinen kirjoittaja musta:
Alkuperäinen kirjoittaja esimies:

Mutta voi siitä tehdä liittoon valituksen, jonka perusteella asiaa voidaan tutkia. Kuka uskaltaa irtisanoa raskaana olevaa koeajalla?? ainakaan ison julkisuuskuvan omaavat tuskinpa

Kyllä tällainen on mahdollista ja koeaika on kuitenkin ihan eri asia kuin muu työsuhteen päättäminen.

koeajalla voidaan irtisanoa ilman perusteluja. vaikka syy olisikin raskaus voidaan vedota ettet ollut oikea ihminen tehtävään tai siis eihän sitä irtisanomista tarvitse perustella kuten jo kirjoitin.

Yhteistyössä