Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tarviiko sitä oikeasti sille "syrjähypyllekään" kertoa jollei ole jo kerrottu. minusta kuitenkin tuttu turvallinen isä, oliko sitten biologinen tai ei, on lapselle parempi kuin joku "setä äidin menneisyydessä hetken käväisseenä"
eiköhän lapsella ole oikeus omaan isäänsä. Ei tommosta kantsi ruveta salailemaan. kyl se sieltä esiin tulee ennemmin tai myöhemmin ja kyl varmasti lapsi on katkera jos ei ole kerrottu. ehkä se on tälle naiselle mies hetken menneisyydessä käväissyt, mutta lapselle se mies on aina isä ainakin biologinen ja kyllä jokainen haluaa tietää oikeat juurensa.
Ei uskoisi et ton ikänen päästelee tommosta tekstiä ( siis jos olet yli 40v kuten nimimerkkisi antaisi ymmärtää ). Nuorelta tytöltä voisin uskoa vielä tuommosta että noinkin tärkeä "sivu seikka voidaan" sivuttaa tuosta noin vaan. Siis salata oikea isä. ja sillä isällä on muutakin sukua jota tän tulevan lapsen oli mukava tuntea eli ne juuret.
Mä olen sikäli 40+:n kanssa samaa mieltä, että lapsen ei tarvitse olla tietoinen asiasta. Mutta kun lapsi tulee sopivaan ikään, on asia hänelle syytä kertoa. Jos jokaisen lapsen pitäisi jo pienenä saada tietää, että äidin aviomies ei olekaan hänen biologinen isänsä, niin silloinhan myös luovutetuista siittiöistä alkunsa saaneelle sekä adoptoidulle lapselle asia pitäisi kertoa. Mielestäni asia on syytä kertoa vasta sitten, kun lapsi on riittävän vanha ymmärtämään asian.
Minä muistan lukeneeni tähän aihepiiriin liittyen, että lapselle olisi hyvä kertoa asiasta heti pienenä - tietysti asia pitää selittää lapsen iän mukaisesti eikä pienelle tarvitse mitään syntyjä syviä laverrella. Kun ikää tulee lisää, asiaa voi syventää sitä mukaa, kun lapsi kysyy.
Perusteluna tälle oli se, että lapset kokevat itsensä pahasti petetyiksi, jos heille ei kerrota totuutta kuin vasta aikuisena ja jos siihen asti on annettu ymmärtää, että biologinen isä on sama kuin perheen isähahmo.
Ja voin kuvitella, että jos minulle olisi vaikka vasta aikuisena kerrottu, että sori, ei tää olekaan sinun isäsi, niin olisin kyllä ollut todella vihainen.