Jos on kerta ok jättää lapset keskenään nukkumaan kun vanhempi menee saunaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kuule "miisku":
Alkuperäinen kirjoittaja MiiskuMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

Luiks sä sen ketjun mihin ap viittaa? On meinaa aika pienet lapset...

Joo nyt luin ja tajusin et kyse olikin kerrostaloasujista :snotty:

No aattelin kans :D Lapset 1v8kk ja 5kk. Jos nyt miettii vaiks et te asuisitte kerrostalos, ni tuskin jättäisitte pojua yksin saunomisen ajaks, ja sit ku ois viel toinen pienempi siellä :D

No tuskin jättäisin vaikka ei olis sitä pienempääkään siinä.. Poitsu saattais olla aika paniikissa jos heräis ja lähtis meitä ettimään.. Nyt ku sauna asunnossa niin kuullaan jo poitsu herää tai avaa huoneensa oven..

Niin, no mut näköjään joillekkin se on ihan ok :whistle: Just sitä ku miettii et jos lapsi herääkin, ni on ihan hätäsenä siellä, äitiä ja isää ei missään, ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

Miksi esität tääl jotain äiti teresaa,kun et sitä todellakaan ole.

En esitä! Enkä ole! Kerro toki lisää? Juuri eilen ilmoitin tuossa aikaisemmassa sauna ketjussa, että vien useasti lasten nukkuessa koiran iltapissalle tai roskat, jätän siis nukkuvat lapset keskenään. Mutta mä ihan tiedostan sen olevan väärin, enkä tee sitä mielellään, vain pakottavista syistä!

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ehkäpä kannattaa muutenkin laittaa asunto turvalliseksi, jos taaperolla on tapana tehdä öisiä karkureissuja :)

Entä jos miehesi ei olisi vaikkapa kuukauteen kotona? Tai olisit kokonaan yh? Jättäisitkö käymättä saunassa?

Miksi sen tarvitsisi olla tapa? Vahinko voi tapahtua kerrastakin. Itse herään herkästi outoihin ääniin, joten aika varmasti kuulisin jos taapero lähtisi huoneestaan. Toisaalta jos taapero tuollaisia usein touhuaa niin ei kai vanhempi silloin sellaista Tai pyytäisin jonkun katsomaan lapsia sen aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja lkh:
Täysin eri asia. En todellakaan jättäis.
Saunoessasi kuitenkin olet kuuloetäisyydellä takuuvarmasti, noihin itkuhälyttimiin ei ole 100% luottaminen.
Entäs jos auto syttyy palamaan? Entäs jos joku murtautuu siihen?

Entä jos puu kaatuu päälle, entä jos syöksyvirtaus iskee, entä jos viereinen pankki ryöstetään, entä jos sammakoita alkaa sataa. Voi kauheeta!

Naura vaan, mutta tiedän 2 tulipaloa jotka on saaneet alkunsa sähköviasta (oikosulku ilmeisesti) :whistle: Sen jälkeen ei paljon naurata, kun talosta on kivijalka jäljellä.

Se on voi voi kun elämää ei voi 100% hallita. Kannattaa olla neljän seinän sisällä ja olla tekemättä lapsia niin sillain voi olla helpompaa.

Voi luoja kun on elämä taas vaikeaa.
Miten te voitte olla noin msutavalkoisia ja hölmöjä.
ottakaa rennommin niin ehkäpä lapsennekin voi peremmin kun äiti ja isä ei jäpitä ja vahdi koko aikaa.
tsiisus. Ja järki tässäkin hommassa, se maalaisjärki joka aika monelta puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsellä sauna okt:n kellarissa ja vauvaa ei jätetä edes hälärin kanssa nukkumaan vaan saunassakäynnit vuorotellaan.

Meillä sauna eri kerroksessa kuin lasten huoneet ja ihan huoletta saunotaan silloin kun lapset nukkuu :)

No sehän on teidän valinta. Itse en voi ymmärtää tuota "ihan huoletta", mutta meitähän on moneksi.

Mielenkiintoista että se varovaisempi vanhempi lytätään -mitäköhän haittaa on siitä, että lastensa suhteen on extravarovainen, jos ei nyt sentään pehmustetussa, steriilissä pallossa heitä kasvata?

Riippuu luonnollisesti missä se sauna sijaitsee. Meillä kerrostalossa tuo on eri rakennuksessa eli ei olisi ok jättää lapsia kotiin nukkumaan. Jos taas sauna olisi omassa asunnossa saunoisin mielelläni lasten nukahdettua, ihan yhtälailla kun nykyään otan kylvyn.

Koiran voin tarvittaessa käyttää muutaman minuutin pikahädillä pihalla, mutta minnekään kauppaan en lähtisi vaikka matkaa onkin ehkä 100m.

Alkuperäinen kirjoittaja :'(:
Mä olen monta kertaa aamulla heränny siihen ku muksut leikkii keskenään ovat siis heränneet ennen minua olenko nyt sit ihan kauhean vastuuntunnoton äiti?

me ollaan sit molemmat.. häpeäää...

Olette siis kuitenkin molemmat olleet paikalla? Onko hiukka eri asia, ku mitä tässä puhutaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Mä olen monta kertaa aamulla heränny siihen ku muksut leikkii keskenään ovat siis heränneet ennen minua olenko nyt sit ihan kauhean vastuuntunnoton äiti?

Olette siis kuitenkin molemmat olleet paikalla? Onko hiukka eri asia, ku mitä tässä puhutaan?

ja kerro miten se on eriasia?? yhtähyvin se lapsonen voi viiltää itsensä veitsellä, karata ulos ovesta, pudota jostain ym?????

Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

No aattelin kans :D Lapset 1v8kk ja 5kk. Jos nyt miettii vaiks et te asuisitte kerrostalos, ni tuskin jättäisitte pojua yksin saunomisen ajaks, ja sit ku ois viel toinen pienempi siellä :D

No tuskin jättäisin vaikka ei olis sitä pienempääkään siinä.. Poitsu saattais olla aika paniikissa jos heräis ja lähtis meitä ettimään.. Nyt ku sauna asunnossa niin kuullaan jo poitsu herää tai avaa huoneensa oven..

Niin, no mut näköjään joillekkin se on ihan ok :whistle: Just sitä ku miettii et jos lapsi herääkin, ni on ihan hätäsenä siellä, äitiä ja isää ei missään, ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

En esitä! Enkä ole! Kerro toki lisää? Juuri eilen ilmoitin tuossa aikaisemmassa sauna ketjussa, että vien useasti lasten nukkuessa koiran iltapissalle tai roskat, jätän siis nukkuvat lapset keskenään. Mutta mä ihan tiedostan sen olevan väärin, enkä tee sitä mielellään, vain pakottavista syistä!

Eroaa sitten miten tuosta saunajutusta,ei niin mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Kumpikaan ei ole ok.

Vieressäkö pitäisi seistä ku lapsi nukkuu? Jos sauna on kuulo etäisyydellä samassa huushollissa niin en näe mitää vastuutonta siinä että jos vanhemmat saunoo. Autoon en jättäisi koska lapsi voisi herätä ja lähteä ulos jos oppii avaamaan vyöt ja voisi olla myös liian kuuma paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:

ja kerro miten se on eriasia?? yhtähyvin se lapsonen voi viiltää itsensä veitsellä, karata ulos ovesta, pudota jostain ym?????

Eroaa ainakin siten, että lapsen ei tarvitse tuntea hätää sen takia, että ei löydä äitiään, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja fgh:
ottakaa rennommin niin ehkäpä lapsennekin voi peremmin kun äiti ja isä ei jäpitä ja vahdi koko aikaa.

Mielummin olen huolehtiva hölmö. Eikä se sitä tarkoita että koko ajan olisin jäpittämässä (mitä sitten tarkoittaakaan) vaan nimenomaan maalaisjärkeä käyttäen. Minun maalaisjärkeni vaan sanoo että ei pieniä lapsia jätetä yksin kotiin kun itse menee kodin ulkopuolelle saunomaan. Olen pahoillani jos se sua kaivelee. Mun puolestani sä saat tehdä niinkuin haluat, omatpa on lapses. Rehellisyyden nimissä mulle on tärkeintä omieni hyvinvointi, sinun lapsesi, no enhän edes tunne heitä.

Niin siis se ilmoituksen tekijä oli luullut teidän käyvän kaljoilla ja olevan poissa parikin tuntia.
ELI KYSEESSÄ ON VÄÄRINYMMÄRRYS.
kukaan ei siis ole kritisoinut teidän saunomistanne koska ilmoitus on tehty ihan eri syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Alkuperäinen kirjoittaja kik:
Alkuperäinen kirjoittaja kik:
Kirjoitin tuohon edelliseenkin ketjuun oman kokemukseni. Eli ollessani noin 3-vuotias heräsin yksin kotona ja pystyn vieläkin, yli 30 vuotta myöhemmin, palauttamaan mieleeni sen hädän, minkä tunsin. En ole koskaan ihmetellyt lapsia, jotka lähtevät pakkasella ja keskellä yötä etsimään vanhhempiaan vähissä vaatteissa, sillä se hätä, jonka minä koin, oli kaiken syrjäyttävää.

Muistan myös sen, miten äitini ja naapurin täti nauroivat itkulleni. Iso tyttö sentään ja äiti oli niin lähellä! Ihan just niin kuin täälläkin näytetään ajattelevan.

Moni ei muista tällaisia asioita lapsuudesta, mutta jäljet saattavat siitä huolimatta jäädä.

Menkää itseenne ja muistakaa käyneenne.

No tuliko vai eikö sinusta tullut normaalia ihmistä?
Kaikilla meistä on erilaisia kokemuksia.

Sivuutit pointin eerrittäin lahjakkaasti. Onko sulle sama, minkälaista pelkoa ja ahdistusta lapsellesi aiheutat, jos se vain ei tee sun lapsestasi epänormaalia. "Voin aiheuttaa lapselleni tällaisen hädän, lapsi kyllä selviää siitä, eikä hänestä tule epänormaalia lasta."

Uskon, että minun lapsestani ei tulisi epänormaalia, jos jättäisin hänet yksin hätääntymään puoleksi tunniksi. En kuitenkaan halua hänen kokevan sitä. Olenhan tällainen paniikkimamma.

Minusta sinä sivuutit oleellisimman pointin. Erilaiset kokemukset ja niiden kautta kasvaminen kuuluvat ihmisyyteen. Ihminen ei ole täydellinen eikä varsinkaan kone. Ei tietenkään ole sama millaista ahdistusta aiheuttaa, mutta varmaa on se että jokainen meistä kokee ahdistusta useammankin kerran elämässään ja oleellista on se miten sen kanssa oppii toimimaan. Curling vanhemmat eivät tätä taitoa tarjoa lapsilleen.
Ylilyöntejä ei pidä tehdä mutta kuten sanottu, järkeäkin voi käyttää; lapset ovat erilaisia ja sen voi huomioida omissa toimissaan.

Mutta siis, tuliko sinusta normaali ihminen vai oletko jotenkin pahasti vajavainen tätä nykyä?

Ahdistusta jokainen ihminen tulee kokemaan luonnollisesti elämässään - vanhempien tehtävä ei ole sitä ahdistusta enää lisätä omalla toiminnallaan vaan suojella siltä.

Curling-vanhemmuuden ajatuksen olet ymmärtänyt täysin väärin. Se ei ole sitä, että ylisuojelevasti ei jätä vauvaansa, taaperoaan tai alle kouluikäistään yksin. Britanniassa laissa kielletään jättämästä alle 11-vuotiasta yksin kotiin. Pidät sitä varmaan käsittämättömänä. Myös monissa muissa länsimaissa on vastaavia lakeja ja säädöksiä.

Suomessa on perinteisesti pyritty jo vauvaiästä "itsenäistämään" lapsia. Tämä näkyy mm. masennus-, itsemurhatilastoissa. Nykyään ajatellaan, että tällainen kasvatustapa saattoi olla sotaolosuhteissa ehkä hyväkin tapa, mutta nykyään se on täysin väärä.

Olet kaiken edellä mainitsemasi päätellyt maalais"järjelläsi", mutta jos tutustuisit hieman lastenpsykiatriaan, voisit ehkä alkaa ajatella toisin.

Ihanan asialliseen ja älykkääseen kysymykseesi vastatakseni, minusta tuli tätä nykyä pahasti vajavainen ymmärtämään kaltaistasi ihmistä.

Jos sinä puolestasi opettelisit ajattelua ja tiedon sovltamista teorioiden papukaijamaisen hokemisen sijaan, niin antaisi ulosannillesi jotain vakuuttavuutta. Mistä tiedät olenko/ enkö ole perehtynyt ko. oppisuuntaan? Eihän kaikkea lukemaansa tarvitse kritiikittä niellä.

Lisäksi tulkintasi kirjoituksistani on vääristävä ja osoittaa huonoa "analysointikykyä". Joten keskity sinä teorian pänttäämisen sijaan käytännön taitoihin kuten luetun ymmärtämiseen.

En ihannoi lapsen henkistä heitteillejättöä enkä henkistä väkivaltaa. Mutta vastustan amerikasta rantautuneita (sinunkin aivopesusi taustalla olevaa) "kasvatus" tapaa joka mielestäni vieraannuttaa ihmiset normaalista kanssakäymisestä ja elämästä.
Mielestäni vanhempien tulee elää NORMAALISTI eikä opettaa lapselle että lapsuus on jotain sairautta jolta tulee suojella ja jonka vuoksi vääntäydytään elämään jotenkin normaalielämästä poikkeavsti. Aikuisten tehtävä on opettaa lapsilleen elämäntaitoja ja kykyä käsitellä pettymyksiä ja ahdistuksia. Sinunkin tapauksessasi olisi ollut oikein ettei kokemustasi olisi vähätelty, vaan se olisi läpityöstetty.

Et edellenkään vastaa kysymykseen: kuinka pahasti olet vammautunut tuosta lapsuudenkokemuksestasi?

Eroaa sitten miten tuosta saunajutusta,ei niin mitenkään.

No mä en mene mihinkään istuskelemaan ja nauttimaan, vaan vien pikaisesti koiran pissalle (5min ), tuntien siitäkin pahaa omatuntoa, ja mietin mitä naapurit ajattelevat. Mä en tajua miten joku voi rentona istua saunassa, kun tietää lasten ollessa yksin kotona, mulla ainakin olisi kauhea stressi...

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Kumpikaan ei ole ok.

Vieressäkö pitäisi seistä ku lapsi nukkuu? Jos sauna on kuulo etäisyydellä samassa huushollissa niin en näe mitää vastuutonta siinä että jos vanhemmat saunoo. Autoon en jättäisi koska lapsi voisi herätä ja lähteä ulos jos oppii avaamaan vyöt ja voisi olla myös liian kuuma paikka.

Minäkin mieluummin jätän lapset sisälle nukkumaan kun käyn viemässä roskat, hätätilassa jopa lähiärrältä maitopurkin tms. kuin jättäisin esimerkiksi vauvan nukkumaan vaunuihin pihaan yksin. Jälkimmäinen on kuitenkin yleisesti täysin hyväksyttyä. Ajatella, vaunut voivat kaatua, joku voi varastaa vauvan, salama voi iskeä tai vauva voi tukehtua.

Mietin tässä, että miten ne jotka eivät koskaan jätä lasta sekunniksikaan yksin pärjäisivät yksinhuoltajana - meillä viime syksynä tilanne, kun lapset olivat peräkkäin vesirokossa kolme viikkoa ja tänä aikana ei saanut ulkoilla (kuumeen ja näppyjen vuoksi). Olisivat varmaan kuolleet nälkään ;) Roskatkin olisivat odotelleet eteisessä sen kolme viikkoa.

Mielummin olen huolehtiva hölmö. Eikä se sitä tarkoita että koko ajan olisin jäpittämässä (mitä sitten tarkoittaakaan) vaan nimenomaan maalaisjärkeä käyttäen. Minun maalaisjärkeni vaan sanoo että ei pieniä lapsia jätetä yksin kotiin kun itse menee kodin ulkopuolelle saunomaan. Olen pahoillani jos se sua kaivelee. Mun puolestani sä saat tehdä niinkuin haluat, omatpa on lapses. Rehellisyyden nimissä mulle on tärkeintä omieni hyvinvointi, sinun lapsesi, no enhän edes tunne heitä.

Niin ja sanoinko mä, että jätän lapseni yksin :) Tai kyllä toi kolmasluokkalainen joutuu välillä koulun jälkeen olemaan hetken yksin.
Pääsen aika aikaisin kun teen kuutta tuntia vaan, lasten takia.
Tää vaan on mun mielestä vähän turhaa vouhkaamista.
Meilläkin lapset nukkuu ylhäällä ja alhaalta on luultavasti pidempi matka ylös kun tossa aapeen tapauksessa.
Pitää vähän yrittää suhteuttaa asioita.
Joka perheessä on omat kompromissit.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
niin onko myös ok jättää samat lapset nukkumaan keskenään autoon kun vanhempi käy kaupassa? Lapset nukkuu takuuvarmasti koska aina ne nukkuu päikkärit heräämättä. Sovitaan vielä et ei ole hellettä ja vanhemmalla on kaupassa itkuhälytin mukana. Kaupassa olisi saman ½tuntia - tunti?

No mun mielestä noi ei ole yhtään verrattavissa olevia asioita. Ihan tikulla nyt kaivat riitaa. Kotona ei ole hellettä ja sinne juoksee nopeasti saunasta, toisin kuin kaupasta.

Täällä ei taas ihmiset nää kokonaisuuksia ja tilanteiden erilaisuuksia vaan jos meillä on sauna viisikerrasta alempana kerrostalon kellarissa niin muillakin on ja saunominen on vastuutonta kun joutuu jättämään lapset yksin.

Mitäjos sauna onkin samassa asunnossa, onko se silloinkin vastuutonta ?

Niin ja sanoinko mä, että jätän lapseni yksin :) Tai kyllä toi kolmasluokkalainen joutuu välillä koulun jälkeen olemaan hetken yksin.
Pääsen aika aikaisin kun teen kuutta tuntia vaan, lasten takia.
Tää vaan on mun mielestä vähän turhaa vouhkaamista.
Meilläkin lapset nukkuu ylhäällä ja alhaalta on luultavasti pidempi matka ylös kun tossa aapeen tapauksessa.
Pitää vähän yrittää suhteuttaa asioita.
Joka perheessä on omat kompromissit. [/quote]

Jus näin ja myös erikäiset lapset. Täällä puhutaan vaan yleisesti ja tiukasti et lapsia ei saa jättää yksin kun saunoo ajattelematta ollenkaan et eri ihmisillä erilaiset asunnot ja eri ikäisiä lapsia, ei kaikki ole niin musta valkoista :)

Kyllä mä käyn saunas miehen kans ku lapsi nukkuu.. ja jos nukahtaa autoon matkalla kauppaan, ni käyn kaupassakin.. Yhessä vaiheessa tein paljon sitä et päikkäri aikaan liikkeelle ja sain monta juoksevaan asiaa hoidettuu.. haettuu paketin postista ja käytyy viemäs vaatteita ompelialle yms. Kun lapsi nukku autossa...

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Mietin tässä, että miten ne jotka eivät koskaan jätä lasta sekunniksikaan yksin pärjäisivät yksinhuoltajana - meillä viime syksynä tilanne, kun lapset olivat peräkkäin vesirokossa kolme viikkoa ja tänä aikana ei saanut ulkoilla (kuumeen ja näppyjen vuoksi). Olisivat varmaan kuolleet nälkään ;) Roskatkin olisivat odotelleet eteisessä sen kolme viikkoa.

Siis jos ei käy saunassa ja jätä lapsia keskenään nukkumaan siksi aikaa, niin ei sitten jätä ikinä sekunniksikaan..? Missäs se maalaisjärki nyt on? Nämäkö on ne ainoat vaihtoehdot???

Ja onkohan 3 vkon vesirokkoputki ihan yleinen juttu ja niin, mites se tähän saunomiseen liittyikään..?

Sulla on ihmeellinen käsitys ettei asiassa ole kuin kaksi ääripäätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
niin onko myös ok jättää samat lapset nukkumaan keskenään autoon kun vanhempi käy kaupassa? Lapset nukkuu takuuvarmasti koska aina ne nukkuu päikkärit heräämättä. Sovitaan vielä et ei ole hellettä ja vanhemmalla on kaupassa itkuhälytin mukana. Kaupassa olisi saman ½tuntia - tunti?

No mun mielestä noi ei ole yhtään verrattavissa olevia asioita. Ihan tikulla nyt kaivat riitaa. Kotona ei ole hellettä ja sinne juoksee nopeasti saunasta, toisin kuin kaupasta.

yhtä nopeesti sä voit jättää kaupas tavarat siihen ja juosta autolle.. vai?

Yhteistyössä