mitä mieltä olet siitä, että yh vanhempi jättää jatkuvasti 10v ja 12v lapset keskenään illaksi kun menee omile menoille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en oikein hyvällä jos on jatkuvaa ja juo itsensä todella humalaan. Olen uskaltanut jättää 13-vuotiaan pari kertaa kotiin kun olen käynyt lähikapakassa parilla tai laulamassa karaokea. Toki olen rajoittanut juomista, ja pitänyt huolta että olen puhelinsoiton päässä. Meidän lähibaarista kävelee 5-minuuttia kotiin.

Minun olisi pitänyt jättää 12v yksin lähes joka ilta kun olisin mennyt iltatöihin. Kaikkien mielestä se oli hyväksyttävää. Sattuneista syistä jatkoin kuitenkin entisessä päivätyössä.

Mun velvollisuus olis ainakin puhua kaverilleni. Ihmettelen sitä että jos on kyseessä kaveri/ystävä, miksi sitä suuta ei saa auki? Luulisi että ystävien kanssa jaetaan muutenkin ilot ja surut.

[QUOTE="hmmm";24165805]Eli lähinnä juoksee miesten/naisten perässä tai juhlii. Lapset keskenään menevät nukumaan ja vanhempi tulee kun ehtii.[/QUOTE]

mikä on jatkuvasti?

tuota mitä mieltä oot vaikka yh:sta joka tekee vuorotöitä ja jättää sen takia tuon ikäiset lapset itsekseen?

jos niillä lapsilla on ruokaa,saa äitinsä kiinni. ja äiti on turvallinen vanhempi heille. niin mitä väliä sillä on onko äiti töissä vai muualla?

kuhan ei kännissä kotiin mee puol neljä yöllä. tosin en käsitä miksi sitä tarvii bilettää ku teini jos on kerran aikuisen iässä jo

[QUOTE="madame";24167549]mikä on jatkuvasti?

tuota mitä mieltä oot vaikka yh:sta joka tekee vuorotöitä ja jättää sen takia tuon ikäiset lapset itsekseen?

jos niillä lapsilla on ruokaa,saa äitinsä kiinni. ja äiti on turvallinen vanhempi heille. niin mitä väliä sillä on onko äiti töissä vai muualla?

kuhan ei kännissä kotiin mee puol neljä yöllä. tosin en käsitä miksi sitä tarvii bilettää ku teini jos on kerran aikuisen iässä jo[/QUOTE]

Kuinka voi olla turvallinen vanhempi, jos jättää lapsiaan yksin? Ei sillä ole väliä missä se äiti on' koska lopputuloshan on sama

Mä olin 13-vuotiaana usein yksin iltoja ja öitä kotona, ja voin sanoa että turvatonta oli. Ei niin etten olisi pärjännyt, vaan koska olin vielä lapsi (niin kuin kaikki 13-vuotiaat) joten itsenäistyminen tapahtui liian varhain. Mulla oli usein kavereita kylässä ja se olikin sitten mukava rauhassa juoda liikaa kahvia, polttaa tupakkaa, kokeilla alkoholia, jättää läksyt tekemättä. Ja mä olin siis ihan reipas ja iloinen tapaus. Eikä asiaa olisi oleellisesti muuttanut se että mulla olisi esim ollut pikkusisar. Oisin vaan saanut olla vanhempi sille. Lastensuojelutapauksia siis, ei epäilystäkään.

(tTampereen kaupungin sivuilta napattu)

Milloin ja miten auttaa?

Milloin on aihetta huoleen?

Miten auttaa?

Ilmoitusvelvollisuus

Milloin on aihetta huoleen?

Lapsi ja perhe on ohjattava lapsi- ja yksilökohtaisen lastensuojelun piiriin, jos kasvuolosuhteet eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä tai lapsi omalla käyttäytymisellään vaarantaa terveyttään tai kehitystään. Kaikilla lapsilla voi joskus olla vaikeuksia. Useimmiten ongelmat ratkeavat lapsen omassa elinpiirissä. Kaikkien aikuisten on syytä ja useiden viranomaisten sekä lapsen kanssa työskentelevien on velvollisuus puuttua asiaan, kun epäilee, että lapsen hyvinvointi on uhattuna.

Seikkoja, joihin tulee puuttua, ovat mm.:

* lasta laiminlyödään, eikä hän saa ikätasonsa edellyttämää hoivaa ja huolenpitoa
* vanhemmilla tai muilla aikuisilla on uupumisen, päihde- tai mielenterveysongelman tai muun syyn vuoksi vaikeuksia huolehtia lapsesta
* lasta kohdellaan kaltoin, pahoinpidellään, käytetään seksuaalisesti hyväksi tai alistetaan
henkisesti
* lapsi on turvaton, liikaa yksin tai myöhään ulkona
* lasta kiusataan kaveripiirissä tai koulussa
* lapsi käyttäytyy poikkeavasti: voimakkaan levottomasti, ahdistuneesti, masentuneesti
* lapsi on itsetuhoinen, eikä välitä terveydestään
* lapsi käyttää päihteitä
* lapsi varastelee tai käyttäytyy muuten rikollisesti

Raja oikean ja väärän tai hyväksyttävän ja puutteellisen välillä on liukuva. Sivusta katsojan voi olla vaikea arvioida, pitäisikö asiaan jo puuttua. Lastensuojeluilmoituksen tekijän ei tarvitse osata arvioida lastensuojelun tarvetta. Turhaksi myöhemmin osoittautuva puuttuminen on parempi kuin hädissään olevan lapsen jättäminen ilman apua.

Miten auttaa?

Apua tarvitsevaa lasta ei tule jättää yksin ongelmansa kanssa. Ollessasi huolissasi jaa huolesi jonkun läheisesi kanssa. Miettikää yhdessä, mikä olisi hyvä tapa auttaa. Asian voi ottaa puheeksi lapsen vanhempien kanssa kahden kesken hiekkalaatikolla tai soittamalla perheen ovikelloa ja pyytämällä päästä hetkeksi juttelemaan. Jos huoli sitten osoittautuukin aiheettomaksi, ihan hyvä.

Puuttumisessa voi miettiä, miten itse toivoisi tulevansa vanhempana kohdelluksi samanlaisessa tilanteessa. Aito välittäminen ja myönteinen asenne ovat hyviä lähimmäisavun lähtökohtia.
Neuvoa auttamisesta voi kysyä myös sosiaalityöntekijältä. Jos lapsen asia mietityttää, eikä tunne itse voivansa puuttua asiaan, sosiaalityöntekijälle voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, jolloin vastuu asiassa jää viranomaiselle.

Ilmoitusvelvollisuus

Oikeus lastensuojeluilmoituksen tekoon on yksityisillä tahoilla kuten naapureilla.

Lastensuojeluilmoitus on tehtävä viipymättä. Lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä kirjallisesti tai suullisesti.

Internetissä löytyy ilmoituksen tekemiseen lomake:
» Lastensuojeluilmoitus
Sosiaaliportti.fi -verkkopalvelussa oleva lomake, jolla viranomainen tai kuntalainen voi tehdä lastensuojeluilmoituksen
https://www.sosiaaliportti.fi/Page/d25fe0f1-dbf6-4314-b747-84f7a6b51ded.aspx

Perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää lastensuojeluilmoituksen tekijä. Jos ilmoittaja on viranomainen, tämä on kysyttäessä kerrottava perheelle.
Jos asia on kiireellinen tai lain säännökset estävät, voi lastensuojeluilmoituksen tekijän jättää asiakkaalle kertomatta. Yksittäistapauksissa ilmoittamatta jättämistä on mahdollista harkita.

Yksityiset henkilöt, kuten naapurit voivat tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä.
Yksityishenkilön henkilöllisyys voidaan suojata, jos lapsen etu tai muu erittäin tärkeä yksityinen tai yleinen etu niin vaatii. Ilmoituksen tekijän henkilöllisyys voidaan salata, jos ilmoittajan turvallisuus tai etu vaarantuu. (JulkL. 11 §, 2 mom 1 ja 7 kohta.)
Ilmoittajan on syytä tuoda esille ilmoitusta tehdessään ne perusteet, joiden vuoksi ilmoittajasta ei pitäisi kertoa.

Yhteistyössä