Jos on kerta ok jättää lapset keskenään nukkumaan kun vanhempi menee saunaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kik:
Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Kirjoitin tuohon edelliseenkin ketjuun oman kokemukseni. Eli ollessani noin 3-vuotias heräsin yksin kotona ja pystyn vieläkin, yli 30 vuotta myöhemmin, palauttamaan mieleeni sen hädän, minkä tunsin. En ole koskaan ihmetellyt lapsia, jotka lähtevät pakkasella ja keskellä yötä etsimään vanhhempiaan vähissä vaatteissa, sillä se hätä, jonka minä koin, oli kaiken syrjäyttävää.

Muistan myös sen, miten äitini ja naapurin täti nauroivat itkulleni. Iso tyttö sentään ja äiti oli niin lähellä! Ihan just niin kuin täälläkin näytetään ajattelevan.

Moni ei muista tällaisia asioita lapsuudesta, mutta jäljet saattavat siitä huolimatta jäädä.

Menkää itseenne ja muistakaa käyneenne.

No tuliko vai eikö sinusta tullut normaalia ihmistä?
Kaikilla meistä on erilaisia kokemuksia.

Sivuutit pointin eerrittäin lahjakkaasti. Onko sulle sama, minkälaista pelkoa ja ahdistusta lapsellesi aiheutat, jos se vain ei tee sun lapsestasi epänormaalia. "Voin aiheuttaa lapselleni tällaisen hädän, lapsi kyllä selviää siitä, eikä hänestä tule epänormaalia lasta."

Uskon, että minun lapsestani ei tulisi epänormaalia, jos jättäisin hänet yksin hätääntymään puoleksi tunniksi. En kuitenkaan halua hänen kokevan sitä. Olenhan tällainen paniikkimamma.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Minä olen lapsena nukkunu yksin sisällä, tai oikeastaan isoveljien kanssa kun vanhemmat oli navetassa..äiti kavi 15-20min välein katsomassa että kaikki oli hyvin.

just tätä mietin että mitens nää jotka asuu maatiloilla kun on iltalypsyt ja aamulypsyt tai jos lehmä tai joku vasikoi/varsoo ja yleensä yöllä tää tapahtuu.. pitääkö se nukkuva lapsi herättää että tuu nyt mennään??

tai miten yh:t jotka nekin voi hoitaa maatiloja?? tai käyvät saunassa. kerrostalossa on vaan yleensä niin että ne mummelit ja vaarit ovat vieneet ne päivä ajat jo ja alkuilta ajat eli aikoja on enää kuuden jälkeen mitens ne ei ota sit vaan saunaa? tai koiran omistaja yh:t eikö voi viedä koiraa paskalle ulos yöllä jos se hätä tulee sano nyt koiralle et sori ei voi viedä..??

oikeesti missä hiton pumpulissa te pidätte lapsianne??

miettikää nyt noin 20v sit ei ollu ip:t ym ja lapset joutu olee koulujen jälkeen yksinkotona tai iltasin kotona kun vanhemmat teki vuorotöitä kolmivuoroo tai kaksvuoroo... ja ihan normeja meistä on tullu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näköjään kyse on vain mielipide-erosta. Mä tiedän useamman ketkä on sitä mieltä, että auto on aivan yhtä turvallinen. Riski on liki olematon, mitään ei voisi tehdä jos aina pitäisi pelätä pahinta, koskaan ennen ikinä ei ole auto syttynyt palamaan miksi se juuri nyt niin tekisi jne. Ja väittävät ehtivänsä autolle minuutissa jos jotain sattuu.

mä kuulin nuorempana tapauksesta, jossa äiti lähti autolla lasten kanssa johonkin ja unohti kotiin lompakon, ajoi takasin omaan pihaan ja lähti hakemaan sisältä lompakkoa, lapset siis jäivät autoon odottamaan, auto syttyi palamaan ja lapset kuolivat.

Alkuperäinen kirjoittaja MiiskuMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

Luiks sä sen ketjun mihin ap viittaa? On meinaa aika pienet lapset...

Joo nyt luin ja tajusin et kyse olikin kerrostaloasujista :snotty:

No aattelin kans :D Lapset 1v8kk ja 5kk. Jos nyt miettii vaiks et te asuisitte kerrostalos, ni tuskin jättäisitte pojua yksin saunomisen ajaks, ja sit ku ois viel toinen pienempi siellä :D

No tuskin jättäisin vaikka ei olis sitä pienempääkään siinä.. Poitsu saattais olla aika paniikissa jos heräis ja lähtis meitä ettimään.. Nyt ku sauna asunnossa niin kuullaan jo poitsu herää tai avaa huoneensa oven..

Niin, no mut näköjään joillekkin se on ihan ok :whistle: Just sitä ku miettii et jos lapsi herääkin, ni on ihan hätäsenä siellä, äitiä ja isää ei missään, ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

Miksi esität tääl jotain äiti teresaa,kun et sitä todellakaan ole.

luin jostain kerran, että äiti oli jättänyt lapset kaksin autoon ja mennyt soittamaan miehelleen, että mikä on kun auto ei starttaa. sillä välin olikin auto roihahtanut liekkeihin, vanhempi lapsi pääsi ulos mutta pienempi ei :( vastaus on siis : ei, en todellakaan jättäisi lasta nukkumaan autoon ! koska mitä tahansa voi tapahtua, joku hörhö varastaa auton ja lapset siinä mukana tai oikosulku pistää moottorin tuleen..

Kirjoitin tuohon edelliseenkin ketjuun oman kokemukseni. Eli ollessani noin 3-vuotias heräsin yksin kotona ja pystyn vieläkin, yli 30 vuotta myöhemmin, palauttamaan mieleeni sen hädän, minkä tunsin. En ole koskaan ihmetellyt lapsia, jotka lähtevät pakkasella ja keskellä yötä etsimään vanhhempiaan vähissä vaatteissa, sillä se hätä, jonka minä koin, oli kaiken syrjäyttävää.

Muistan myös sen, miten äitini ja naapurin täti nauroivat itkulleni. Iso tyttö sentään ja äiti oli niin lähellä! Ihan just niin kuin täälläkin näytetään ajattelevan.

Moni ei muista tällaisia asioita lapsuudesta, mutta jäljet saattavat siitä huolimatta jäädä.

Sivuutit pointin eerrittäin lahjakkaasti. Onko sulle sama, minkälaista pelkoa ja ahdistusta lapsellesi aiheutat, jos se vain ei tee sun lapsestasi epänormaalia. "Voin aiheuttaa lapselleni tällaisen hädän, lapsi kyllä selviää siitä, eikä hänestä tule epänormaalia lasta."

Uskon, että minun lapsestani ei tulisi epänormaalia, jos jättäisin hänet yksin hätääntymään puoleksi tunniksi. En kuitenkaan halua hänen kokevan sitä. Olenhan tällainen paniikkimamma.

Minusta sinä sivuutit oleellisimman pointin. Erilaiset kokemukset ja niiden kautta kasvaminen kuuluvat ihmisyyteen. Ihminen ei ole täydellinen eikä varsinkaan kone. Ei tietenkään ole sama millaista ahdistusta aiheuttaa, mutta varmaa on se että jokainen meistä kokee ahdistusta useammankin kerran elämässään ja oleellista on se miten sen kanssa oppii toimimaan. Curling vanhemmat eivät tätä taitoa tarjoa lapsilleen.
Ylilyöntejä ei pidä tehdä mutta kuten sanottu, järkeäkin voi käyttää; lapset ovat erilaisia ja sen voi huomioida omissa toimissaan.

Mutta siis, tuliko sinusta normaali ihminen vai oletko jotenkin pahasti vajavainen tätä nykyä?

Alkuperäinen kirjoittaja kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näköjään kyse on vain mielipide-erosta. Mä tiedän useamman ketkä on sitä mieltä, että auto on aivan yhtä turvallinen. Riski on liki olematon, mitään ei voisi tehdä jos aina pitäisi pelätä pahinta, koskaan ennen ikinä ei ole auto syttynyt palamaan miksi se juuri nyt niin tekisi jne. Ja väittävät ehtivänsä autolle minuutissa jos jotain sattuu.

mä kuulin nuorempana tapauksesta, jossa äiti lähti autolla lasten kanssa johonkin ja unohti kotiin lompakon, ajoi takasin omaan pihaan ja lähti hakemaan sisältä lompakkoa, lapset siis jäivät autoon odottamaan, auto syttyi palamaan ja lapset kuolivat.

mä olen itse nähny kun autoa nostettaan joesta ylös kun äiti oli unohtanu laittaa käsijarrun tai vaihteen päälle ja auto oli liukunu jokeen äidin piti vaan käydä äkkiä jossain ja lapset nukku autossa. lapset oli alle 4v molemmat ja molemmat hukku..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

Luiks sä sen ketjun mihin ap viittaa? On meinaa aika pienet lapset...

Niin pinet etteivät herätessään saa ovea auki ja karkaa pihalle.

Mitä väliä muuten onko nukkuvien lapsein ikä n.1v vai 3v?Ei mitään.

Mä ajattelen, että on jopa (ulkosilta uhkilta) turvallisempaa jättää pieni, n. vuoden ikäinen nukkumaan sänkyyn. Liikkumaan tuskin pääsee jne. 3v taas on hetkessä ylhäällä ja vaaroja omasta kodistakin löytyy vaikka millä mitalla.

En nyt sano, että kumpikaan olisi oikein tai väärin. Joskus tulee varmasti tilanteita, joissa itse kukin joutuu hieman joustamaan periaatteistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lkh:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Täysin eri asia. En todellakaan jättäis.
Saunoessasi kuitenkin olet kuuloetäisyydellä takuuvarmasti, noihin itkuhälyttimiin ei ole 100% luottaminen.
Entäs jos auto syttyy palamaan? Entäs jos joku murtautuu siihen?

Entä jos puu kaatuu päälle, entä jos syöksyvirtaus iskee, entä jos viereinen pankki ryöstetään, entä jos sammakoita alkaa sataa. Voi kauheeta!

Naura vaan, mutta tiedän 2 tulipaloa jotka on saaneet alkunsa sähköviasta (oikosulku ilmeisesti) :whistle: Sen jälkeen ei paljon naurata, kun talosta on kivijalka jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ite yksin kotona monta iltaa istunu..:
Minä olen lapsena nukkunu yksin sisällä, tai oikeastaan isoveljien kanssa kun vanhemmat oli navetassa..äiti kavi 15-20min välein katsomassa että kaikki oli hyvin.

just tätä mietin että mitens nää jotka asuu maatiloilla kun on iltalypsyt ja aamulypsyt tai jos lehmä tai joku vasikoi/varsoo ja yleensä yöllä tää tapahtuu.. pitääkö se nukkuva lapsi herättää että tuu nyt mennään??

tai miten yh:t jotka nekin voi hoitaa maatiloja?? tai käyvät saunassa. kerrostalossa on vaan yleensä niin että ne mummelit ja vaarit ovat vieneet ne päivä ajat jo ja alkuilta ajat eli aikoja on enää kuuden jälkeen mitens ne ei ota sit vaan saunaa? tai koiran omistaja yh:t eikö voi viedä koiraa paskalle ulos yöllä jos se hätä tulee sano nyt koiralle et sori ei voi viedä..??

miettikää nyt noin 20v sit ei ollu ip:t ym ja lapset joutu olee koulujen jälkeen yksinkotona tai iltasin kotona kun vanhemmat teki vuorotöitä kolmivuoroo tai kaksvuoroo... ja ihan normeja meistä on tullu...

Minun mies on yh: lapsi, ja alkoi noin 6-vuotiaana olemaan öitä 13vuotiaan siskon kans kotona kun äiti oli töissä.
Minä olen ollut tosiaan yksin joka aamu-ja iltalypsyt nukkuen, joskus yölläki kun lehmä poikinu, navettaan matkaa oli ulko-ovelta noin 50m.
Ja normaaleja ollaan:)

Muistan muuten hyvin, että silloin kun olimme pieniä, olin vahtimassa pienempiä sisaruksiani sisällä sillä välin kun vanhemmat olivat navetassa. Aikaa meni noin pari, kolme tuntia ja toki äiti kävi välillä sisällä. Itse olin n. 6-vuotias kun pikkuveljeni syntyi, sisko oli tuolloin 4-vuotias. Varmasti kävivät myös yöllä poikimisten yms. vuoksi navetalla. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta varmasti edelleen maatiloilla joutuu toisinaan tekemään kompromisseja.

Autoon tms. meitä ei koskaan jätetty.

Alkuperäinen kirjoittaja ite yksin kotona monta iltaa istunu..:

Minun mies on yh: lapsi, ja alkoi noin 6-vuotiaana olemaan öitä 13vuotiaan siskon kans kotona kun äiti oli töissä.
Minä olen ollut tosiaan yksin joka aamu-ja iltalypsyt nukkuen, joskus yölläki kun lehmä poikinu, navettaan matkaa oli ulko-ovelta noin 50m.
Ja normaaleja ollaan:)

:O oo ou.. ja mitään suurempaa hälyä ei ole siitäkään tehty..

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Muistan muuten hyvin, että silloin kun olimme pieniä, olin vahtimassa pienempiä sisaruksiani sisällä sillä välin kun vanhemmat olivat navetassa. Aikaa meni noin pari, kolme tuntia ja toki äiti kävi välillä sisällä. Itse olin n. 6-vuotias kun pikkuveljeni syntyi, sisko oli tuolloin 4-vuotias. Varmasti kävivät myös yöllä poikimisten yms. vuoksi navetalla. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta varmasti edelleen maatiloilla joutuu toisinaan tekemään kompromisseja.

miten on ajat muuttunu?? en ymmärrä?? vai tarkotatko näitä pedofiilejä, sieppauksia??? onhan niitä jo silloinkin tapahtunu niistä ei vaan puhuttu mitään..

mun pikkuveli 3v lähti joka viikonloppu aamu naapurinsedän kans pellolle töihin meni tien varteen odottamaan että setä tulee ja ottaa kyytiin..

ja tänäpäivänä ei varmaan kukaa uskaltais tehdä sitä kun aina epäillään pahinta!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:

miten on ajat muuttunu?? en ymmärrä?? vai tarkotatko näitä pedofiilejä, sieppauksia??? onhan niitä jo silloinkin tapahtunu niistä ei vaan puhuttu mitään..

mun pikkuveli 3v lähti joka viikonloppu aamu naapurinsedän kans pellolle töihin meni tien varteen odottamaan että setä tulee ja ottaa kyytiin..

ja tänäpäivänä ei varmaan kukaa uskaltais tehdä sitä kun aina epäillään pahinta!!!!!

Niin siis tarkoitan sitä että nykyäänhän on olemassa eri tavalla päivähoitopalveluita yms. :)

ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

Tommonen taapero kun hoksaa hissukseen häippästä siitä hälärihuoneesta ja lähtä vaiks keittiöön vähän tutkimaan... Pesuaineet? Veitset ja puukot? Jakkarat?

Minusta on todella vastuutonta jättää pienet yksin kotiin -taloyhtiön yhteinen sauna ei ole kenenkään kodissa.

Itsellä sauna okt:n kellarissa ja vauvaa ei jätetä edes hälärin kanssa nukkumaan vaan saunassakäynnit vuorotellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:

ja aatelkaa että ennen vanhaa kun mun äiti kävi kaupas jätti vaunut ulos parkkiin mis oli 10muutakin vaunuu ja lapset nukku siel jos joku heräs ohikulkia vähän hyssytteli ja jatko matkaa.. heh ei oo tänäpäivänä sellast

ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

Tommonen taapero kun hoksaa hissukseen häippästä siitä hälärihuoneesta ja lähtä vaiks keittiöön vähän tutkimaan... Pesuaineet? Veitset ja puukot? Jakkarat?

Minusta on todella vastuutonta jättää pienet yksin kotiin -taloyhtiön yhteinen sauna ei ole kenenkään kodissa.

Itsellä sauna okt:n kellarissa ja vauvaa ei jätetä edes hälärin kanssa nukkumaan vaan saunassakäynnit vuorotellaan.

Ehkäpä kannattaa muutenkin laittaa asunto turvalliseksi, jos taaperolla on tapana tehdä öisiä karkureissuja :)

Entä jos miehesi ei olisi vaikkapa kuukauteen kotona? Tai olisit kokonaan yh? Jättäisitkö käymättä saunassa?

No yhtähyvin se sun pallero voi herätä kun ite nukut!!!!!!!!!!!!! mä olen niin monenmonta kertaa heränny ns myöhempää kun mun taapero on jo ollu hereillä..

Ehkäpä kannattaa muutenkin laittaa asunto turvalliseksi, jos taaperolla on tapana tehdä öisiä karkureissuja :)

Entä jos miehesi ei olisi vaikkapa kuukauteen kotona? Tai olisit kokonaan yh? Jättäisitkö käymättä saunassa?

ei se käy päivällä ja taapero mukaan..

Meillä sauna eri kerroksessa kuin lasten huoneet ja ihan huoletta saunotaan silloin kun lapset nukkuu :)

Minusta sinä sivuutit oleellisimman pointin. Erilaiset kokemukset ja niiden kautta kasvaminen kuuluvat ihmisyyteen. Ihminen ei ole täydellinen eikä varsinkaan kone. Ei tietenkään ole sama millaista ahdistusta aiheuttaa, mutta varmaa on se että jokainen meistä kokee ahdistusta useammankin kerran elämässään ja oleellista on se miten sen kanssa oppii toimimaan. Curling vanhemmat eivät tätä taitoa tarjoa lapsilleen.
Ylilyöntejä ei pidä tehdä mutta kuten sanottu, järkeäkin voi käyttää; lapset ovat erilaisia ja sen voi huomioida omissa toimissaan.

Mutta siis, tuliko sinusta normaali ihminen vai oletko jotenkin pahasti vajavainen tätä nykyä?

Ahdistusta jokainen ihminen tulee kokemaan luonnollisesti elämässään - vanhempien tehtävä ei ole sitä ahdistusta enää lisätä omalla toiminnallaan vaan suojella siltä.

Curling-vanhemmuuden ajatuksen olet ymmärtänyt täysin väärin. Se ei ole sitä, että ylisuojelevasti ei jätä vauvaansa, taaperoaan tai alle kouluikäistään yksin. Britanniassa laissa kielletään jättämästä alle 11-vuotiasta yksin kotiin. Pidät sitä varmaan käsittämättömänä. Myös monissa muissa länsimaissa on vastaavia lakeja ja säädöksiä.

Suomessa on perinteisesti pyritty jo vauvaiästä "itsenäistämään" lapsia. Tämä näkyy mm. masennus-, itsemurhatilastoissa. Nykyään ajatellaan, että tällainen kasvatustapa saattoi olla sotaolosuhteissa ehkä hyväkin tapa, mutta nykyään se on täysin väärä.

Olet kaiken edellä mainitsemasi päätellyt maalais"järjelläsi", mutta jos tutustuisit hieman lastenpsykiatriaan, voisit ehkä alkaa ajatella toisin.

Ihanan asialliseen ja älykkääseen kysymykseesi vastatakseni, minusta tuli tätä nykyä pahasti vajavainen ymmärtämään kaltaistasi ihmistä.

No en tekisi kumpaakaan, totaalisen vastuuntunnotonta!

Jep on ehdottoman vastuuntunnotonta tehdä kotona yhtikäs mitään silloin kun lapset nukkuu! Itse olen ratkaissut ongelman sillä että en poistu lastenhuoneesta heidän nukkuessaan. Mulla on jopa potta vieressä etten ala pissahädän tullen vastuuntunnottomaksi.....

Autoon en varmaan jättäis, mutta on minusta aika naurettavaa ettei edes saunassa sais vanhemmat käydä kun lapset nukkuu etenkin jos on itkuhälytin tai muutoin kuuloetäisyydellä. Oli sitten kyseessä kuinka pieni lapsi tahansa. Meillä ainakin ainut mahdollisuus päästä miehen kanssa kahdestaan saunaan on silloin kun lapset nukkuu. Samalla logiikalla ajateltuna vanhemmat ei vois katsoa esim. tv:tä illalla vaan heidän pitäisi olla sängyn vieressä vahtimassa pilttien unta. :headwall:

Yhteistyössä