Jos on kerta ok jättää lapset keskenään nukkumaan kun vanhempi menee saunaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MiiskuMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

Luiks sä sen ketjun mihin ap viittaa? On meinaa aika pienet lapset...

Joo nyt luin ja tajusin et kyse olikin kerrostaloasujista :snotty:

No aattelin kans :D Lapset 1v8kk ja 5kk. Jos nyt miettii vaiks et te asuisitte kerrostalos, ni tuskin jättäisitte pojua yksin saunomisen ajaks, ja sit ku ois viel toinen pienempi siellä :D

No tuskin jättäisin vaikka ei olis sitä pienempääkään siinä.. Poitsu saattais olla aika paniikissa jos heräis ja lähtis meitä ettimään.. Nyt ku sauna asunnossa niin kuullaan jo poitsu herää tai avaa huoneensa oven..

Tunnen kaksi ihmistä joiden autot on syttyneet palamaan itsestään. Ajon jälkeen parkissa ollessa, onneksi ovat olleet tyhjiä, eli ei lapsia autossa. Nämä ihmiset vannottavat sen nimeen että älkää ikinä jättäkö lapsia autoon. Kyseessä kummallakin uudehkot autot, niissä kai se riski suurempi jonkin tekniikkajuttujen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja sairasta sakkia:
No en tekisi kumpaakaan, totaalisen vastuuntunnotonta!

Oletteko näin vastaavat oikeasti jotenkin hulluja!? Siis pitäisikö teistä lapsi liimata vanhempaansa kiinni 10 ensimmäiseksi vuodeksi?

Muistathan et meistä jokaiselta löytyy mielipitsitä,ja jokainen pitää jotain asiaa ei niin oikeana.Joku toinen juttu hälle silti saattaa käydä,mikä toisille ei tulis mieleen kuuna päivänä.
Osa joka kavahtaa tuota saunajuttua,juo iltaisin lasten mentyä nukkumana olutta.Noku äiti ei tuu ees känniin,ja liikkuu ne taksitkin.

Aivan eri asia. He nukkuvat omassa kodissaan, omissa sängyissään vanhempien ollessa saunassa..

No aattelin kans :D Lapset 1v8kk ja 5kk. Jos nyt miettii vaiks et te asuisitte kerrostalos, ni tuskin jättäisitte pojua yksin saunomisen ajaks, ja sit ku ois viel toinen pienempi siellä :D

No tuskin jättäisin vaikka ei olis sitä pienempääkään siinä.. Poitsu saattais olla aika paniikissa jos heräis ja lähtis meitä ettimään.. Nyt ku sauna asunnossa niin kuullaan jo poitsu herää tai avaa huoneensa oven..

Niin, no mut näköjään joillekkin se on ihan ok :whistle: Just sitä ku miettii et jos lapsi herääkin, ni on ihan hätäsenä siellä, äitiä ja isää ei missään, ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä rupea pitämään... :/

Niin, no mut näköjään joillekkin se on ihan ok :whistle: Just sitä ku miettii et jos lapsi herääkin, ni on ihan hätäsenä siellä, äitiä ja isää ei missään, ja vaikka olis itkuhälyttimet, niin ei se lapsi heti siellä välttämättä älämölöä ruoea pitämään... :/

Kai sitä vanhemmatkin osaa harkita tuollaisia lapsikohtaisesti. Että millainen lapsi kysessä. En käsitä mistä on tullut kuvitelma että lapsi ei saa koskaan tuntea muita tunteita ja opetella käsittelemään niitä kuin pumpuloituja ja tukahdetettuja hyminöitä? Curling-vanhemmuutta parhaimmillaan.

Minä luulin, että minä olen joissain asioissa ihan liian varovainen, mutta tehän olette neuroottisia! Me asutaan yhä Suomessa, vanhemmalla on itkuhälytin mukana ja noi lapset on vielä niin pieniä, ettei saa turvavöitä auki. (Ehkä joidenkin saa, mutta meidän lapsille on aivan liian tiukat.) Lisäksi, kuinka moni on täällä todistanut, että auto olisi posahtanut ilmaan ihan tosta noin vaan? Luulen, että suurempi mahdollisuus tapaturmalle on siellä kaupassa, kuin autossa! Miten te ylipäätään uskallatte istua itse autossa? Luuletteko, että se ei posahda ilmaan ihan vain sen takia, että teidän valvova silmänne katsoo sitä? :D

Moni jättää lapset autoon ihan vaikka 10 min kiskakäynnin ajaksi ilman itkuhälytintä, siksi vain että aika on niin lyhyt, mutta kuulkaas, että tuona aikana voi tapahtua ihan samalailla ne kaikki kuvittelemanne asiat kuin ap:n tapauksessa.

Sanottu mitä sanottu, niin meillä lapsia ei ole jätetty autoon, kun meillä ei ole itkuhälytin edes ikinä mukana ja meidän kauppareissut kestää aina paljon yli tunnin...

eiköhän jokainen voi käyttää maalaisjärkeä ja miettii koska jättää lapsen yksin ja koska ei.. saunas käynti on must ihan jees. tai pihalla istuminen näin kesäiltoina ihan jees.. (puhun nyt omakotitalo elämästä ). Mä olen jopa jättäny lapsen yläkertaan yksin kun menny alakertaan ;)

kaupan ajaks en jätä lasta autoon. se voi leimahtaa,ym...

Kirjoitin tuohon edelliseenkin ketjuun oman kokemukseni. Eli ollessani noin 3-vuotias heräsin yksin kotona ja pystyn vieläkin, yli 30 vuotta myöhemmin, palauttamaan mieleeni sen hädän, minkä tunsin. En ole koskaan ihmetellyt lapsia, jotka lähtevät pakkasella ja keskellä yötä etsimään vanhhempiaan vähissä vaatteissa, sillä se hätä, jonka minä koin, oli kaiken syrjäyttävää.

Muistan myös sen, miten äitini ja naapurin täti nauroivat itkulleni. Iso tyttö sentään ja äiti oli niin lähellä! Ihan just niin kuin täälläkin näytetään ajattelevan.

Moni ei muista tällaisia asioita lapsuudesta, mutta jäljet saattavat siitä huolimatta jäädä.

Menkää itseenne ja muistakaa käyneenne.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää:
eiköhän jokainen voi käyttää maalaisjärkeä ja miettii koska jättää lapsen yksin ja koska ei.. saunas käynti on must ihan jees. tai pihalla istuminen näin kesäiltoina ihan jees.. (puhun nyt omakotitalo elämästä ). Mä olen jopa jättäny lapsen yläkertaan yksin kun menny alakertaan ;)

kaupan ajaks en jätä lasta autoon. se voi leimahtaa,ym...

Mutta ei sinne kerrostalon kellariin kuule, jso lapset heräävät vaikka neljännen kerroksen huoneistossa. Saunassa käynti ei todellakaan ole jees lasten nukkuessa. Eri asia, jos sauna on omassa kodissa.

Autoon en jätä nukkumaan ketään ku menen kauppaan, mutta saunon kyllä joskus kun lapset nukkuvat. Kuulen kyllä jos heräävät. Meillä saunotaan kyllä nii, että toinen pesee ja toinen saunoo juurikin siksi, että kuullaan jos lapset herää...

Saunaankin voi ihan hyvin mennä. Vaikka kuultaisiin, että lapsi heräisi, niin me ei muutenkaan rynnätä sinne samalta istumalta. Ihan oikeasti, millasia teidän lapsista tulee, jos heti ryntäätte huoneeseen. Jos meillä kuuluu lasten huoneesta äänia, niin ei kyllä mennä siltä istumalta... 99% ajasta ei ole todellista hätää. Ne itkut on useimmiten pahoja unia ja jos huoneeseen menisi vaikka heti huudon jälkeen, niin se lapsi näyttää siellä sängyssä siltä, että on nukkunut koko ajan. Vaikka lapsella joku hätä siellä olisi, niin kyllä ne vanhemmat olisi ihan tarpeeksi nopeasti kuulolla kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Kirjoitin tuohon edelliseenkin ketjuun oman kokemukseni. Eli ollessani noin 3-vuotias heräsin yksin kotona ja pystyn vieläkin, yli 30 vuotta myöhemmin, palauttamaan mieleeni sen hädän, minkä tunsin. En ole koskaan ihmetellyt lapsia, jotka lähtevät pakkasella ja keskellä yötä etsimään vanhhempiaan vähissä vaatteissa, sillä se hätä, jonka minä koin, oli kaiken syrjäyttävää.

Muistan myös sen, miten äitini ja naapurin täti nauroivat itkulleni. Iso tyttö sentään ja äiti oli niin lähellä! Ihan just niin kuin täälläkin näytetään ajattelevan.

Moni ei muista tällaisia asioita lapsuudesta, mutta jäljet saattavat siitä huolimatta jäädä.

Menkää itseenne ja muistakaa käyneenne.

No tuliko vai eikö sinusta tullut normaalia ihmistä?
Kaikilla meistä on erilaisia kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja hwtsyf:
Saunaankin voi ihan hyvin mennä. Vaikka kuultaisiin, että lapsi heräisi, niin me ei muutenkaan rynnätä sinne samalta istumalta. Ihan oikeasti, millasia teidän lapsista tulee, jos heti ryntäätte huoneeseen. Jos meillä kuuluu lasten huoneesta äänia, niin ei kyllä mennä siltä istumalta... 99% ajasta ei ole todellista hätää. Ne itkut on useimmiten pahoja unia ja jos huoneeseen menisi vaikka heti huudon jälkeen, niin se lapsi näyttää siellä sängyssä siltä, että on nukkunut koko ajan. Vaikka lapsella joku hätä siellä olisi, niin kyllä ne vanhemmat olisi ihan tarpeeksi nopeasti kuulolla kuitenkin.

Luulen, että tämän ketjun ap viittaa keskusteluun siitä, onko turvallista jättää pienet lapset kerrostalokotiin yksin vanhempien mennessä yhdessä kerrostalon yhteiseen saunaan, joka on kerrosta alempana. On ihan eri asia käydä oman asunnon / huoneiston saunassa, kuin lähteä asunnosta pois ja eri kerrrokseen saunomaan.

Todennäköisyys, että auto syttyy palamaan itsestään on about 2000 kertaa pienempi kuin se, että ajaa kuolonkolarin Suomessa. Laskin netistä löytyvillä arvoilla.

Eli pahin riski on se, että ajatte lasten kanssa, ei se jätättekö autoon ostosten ajaksi tai saunan.

Mulla ei koskaan mene puolta tuntia kaupassa, tunnista nyt puhumattakaan. Ostoslista mukana ja tuttu kauppa. Kassalla jonotuksineen siinä menee korkeintaan vartti. Yleensä 10 minsaa.

Yhteistyössä