Jos lapsesi on kastettu, miksi niin?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Onko täällä paljon kastettuja lapsia?
Miksi lapset on kastettu?
Oletteko itse miten paljon kirkollisessa toiminnassa mukana?
Lapseni on kastettu - 2 lasta. Kaste oli nimen anto juhla johon kokoontui vain kummit (2 kpl) sekä isovanhemmat ja sisarukset. Pienet, lämpimät juhlat jossa pääosassa oli ihana vauva.
En ole mukana kirkollisissa toimituksissa.
 
-Jonttu-
Mulla on vähän sellainen käsitys, että suuri osa suomalaisista on tapakristittyjä. Mm. omat sisarukseni ja vanhempani on kaikki kastettu, vaikkei kukaan meistä tai suvustamme koskaan käy sunnuntaikirkossa tai muissakaan uskonnollisissa tapahtumissa. Ainoastaan hääjuhlat, rippijuhlat yms. tulee käytyä.
 
se
Lapseni on kastettu koska mies halusi, helpompi kuulemma niin että ei tule puheita.
Kirkolliseen toimintaan en osallistu, ja tuskin lapsikaan tulee pakollisia enemmän osallistumaan. Saa sitten päättää meneekö riparille vai ei.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapseni on kastettu - 2 lasta. Kaste oli nimen anto juhla johon kokoontui vain kummit (2 kpl) sekä isovanhemmat ja sisarukset. Pienet, lämpimät juhlat jossa pääosassa oli ihana vauva.
En ole mukana kirkollisissa toimituksissa.
Voi olla, että olen käsittänyt väärin, mutta kaste nimenomaan on uskonnollinen juhla. Uskonnottomia nimenantojuhlia sanotaan nimiäisiksi.
 
??
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Lapseni on kastettu koska mies halusi, helpompi kuulemma niin että ei tule puheita.
Kirkolliseen toimintaan en osallistu, ja tuskin lapsikaan tulee pakollisia enemmän osallistumaan. Saa sitten päättää meneekö riparille vai ei.
Että ei tule puheita? Tätä mä vaan en käsitä??
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapseni on kastettu - 2 lasta. Kaste oli nimen anto juhla johon kokoontui vain kummit (2 kpl) sekä isovanhemmat ja sisarukset. Pienet, lämpimät juhlat jossa pääosassa oli ihana vauva.
En ole mukana kirkollisissa toimituksissa.
Voi olla, että olen käsittänyt väärin, mutta kaste nimenomaan on uskonnollinen juhla. Uskonnottomia nimenantojuhlia sanotaan nimiäisiksi.
No nimenomaan, mä luin kanssa useamman kerran että ymmärsinkö nyt jotain väärin
 
meillä näin
Onko täällä paljon kastettuja lapsia? 4kpl
Miksi lapset on kastettu? Siksi kun halusimme antaa kirkon siunauksen lapsen tulevalle elämälle sekä nimen.
Oletteko itse miten paljon kirkollisessa toiminnassa mukana? Jonkin verran :) Mutta en kuitenkaan mikään kiihkoilija ;)

 
Jaa, olin tapa kristitty ja se oli jotenkin itsestään selvää, että lapset kastetaan. 4 lasta kastettu, viides saa toden näköisesti itse päättää meneekö kasteelle.
sitten tulin pari vuotta sitten uskoon ja olen alkanut pohtimaan asiaa aivan uudesta näkökulmasta ja tajunnut, että kaste ei ole vain juhla joka järjestetään ihan noin vain sukulaisten iloksi ja jossa vauvalle annetaan virallisesti nimi.
Vaan se on merkki siitä, että on tullut uskoon ja kaste vahvistaa sen.
pieni vauva ei osaa tai voi sanoa mielipidettään asiaan, ja kuitenkin sen pitäisi olla sellainen juttu kuten esim ripille meno, että jokainen saa itse valita eikä niin, että vanhemmat päättävät asian puolestasi.
Itse kaste ei pelasta ketään ja kasteelle mennään vain kerran elämässä.

Itse olen jonkun verran kirkollisessa toiminnassa mukana, tapahtumissa, retkellä, pyhkoulussa (apuna pyhkouluopettajalle) ja kirkossa/kappelissa. lapset käy lisäksi seurakuntien leireillä.
 
Mun tyttäreni on kastettu. Mä kuulun siihen ryhmään että "tämä on tapana". Jotenkin se vaan on mulle itsestäänselvyys.

En itse kuulu kirkkoon, olen toki rippikoulun käynyt ja jopati pyhäkouluakin nuoruudessani pitänyt. Nykyisellään en kirkon toimintaa arvosta koska vanhoillisuus jyllää. Milloin tapellaan naispappeudesta, milloin jostain muusta. Tuttavapiirini papit kertoilevat erittäin ikäviä asioita työilmapiiristä.

Se mitä en ole koskaan käsittänyt: Jos kerta usko on iloinen ja onnellinen asia niin miksi jumalanpalveluksetkin ovat niin ahdistavia, painostavia, tuomitsevia ja ilottomia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapseni on kastettu - 2 lasta. Kaste oli nimen anto juhla johon kokoontui vain kummit (2 kpl) sekä isovanhemmat ja sisarukset. Pienet, lämpimät juhlat jossa pääosassa oli ihana vauva.
En ole mukana kirkollisissa toimituksissa.
Voi olla, että olen käsittänyt väärin, mutta kaste nimenomaan on uskonnollinen juhla. Uskonnottomia nimenantojuhlia sanotaan nimiäisiksi.
No nimenomaan, mä luin kanssa useamman kerran että ymmärsinkö nyt jotain väärin
Siis mitä te tarkoitatte? Meidän lapset kastettiin siis kirkkoherran toimesta mutta MEILLE kyse oli nimen anto juhlasta koska emme ole uskovaisia vaikka kirkkoon kuulummekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapseni on kastettu - 2 lasta. Kaste oli nimen anto juhla johon kokoontui vain kummit (2 kpl) sekä isovanhemmat ja sisarukset. Pienet, lämpimät juhlat jossa pääosassa oli ihana vauva.
En ole mukana kirkollisissa toimituksissa.
Voi olla, että olen käsittänyt väärin, mutta kaste nimenomaan on uskonnollinen juhla. Uskonnottomia nimenantojuhlia sanotaan nimiäisiksi.
No nimenomaan, mä luin kanssa useamman kerran että ymmärsinkö nyt jotain väärin
Tää varmaan tarkotti että heille se oli nimenantojuhla, ei muuta, vaikka kastettiinkin.
 
kynäilijä
Eihän täällä yliateistisessa maassa saa kohta tehdä mitään hengellisyyteen viittaavaa. Kaikkien "itseään kunnioittavien ja fiksujen" ihmisten pitäis erota kirkosta jne. Kyllä muut uskonnot on ihan jees, jopa suotavaa, mutta auta armias, jos näät jonkun ristin jossain.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja meillä nimiäiset:
Ei todellakaan kastettu kun ei itsekään kuuluta kirkkoon tai uskota. Jos lapsi sitten myöhemmin haluaa liittyä kirkkoon niin saa sen itse päättää.
Ihan uteliaisuudesta kysyn: vietättekö Joulua? Jos vietätte niin miksi? Entäs pääsiäistä?
 
Molemmat on kastettu, kuulutaan kyllä kaikki kirkkoon muttei sen kummemmin olla uskonnollisia. Siksi lapset on kastettu, ettei heidän sitten aikuisiällä tarvitse mikäli menevät naimisiin ja haluaavat kirkkohäät pitää. Päättäävät itse sitten myöhemmin että haluavatko kuulua kirkkoon vai ei.
 
meillä nimiäiset
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä nimiäiset:
Ei todellakaan kastettu kun ei itsekään kuuluta kirkkoon tai uskota. Jos lapsi sitten myöhemmin haluaa liittyä kirkkoon niin saa sen itse päättää.
Ihan uteliaisuudesta kysyn: vietättekö Joulua? Jos vietätte niin miksi? Entäs pääsiäistä?
Vietetään joulua muttei mitenkään kristillisesti vaan ihan perhejuhlana jossa annetaan toisillemme lahjoja. Ja pääsiäisenä vaan herkutellaan kun on pyhä :D
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Lapseni on kastettu koska mies halusi, helpompi kuulemma niin että ei tule puheita.
Kirkolliseen toimintaan en osallistu, ja tuskin lapsikaan tulee pakollisia enemmän osallistumaan. Saa sitten päättää meneekö riparille vai ei.
Että ei tule puheita? Tätä mä vaan en käsitä??
Toisille suku ja suvun perinteet ovat tärkeämpiä kuin toisille. Ja toisaalta jos ei itse usko, mutta joku muut uskoo niin mitä se lapsi siinä menettää ?
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja kynäilijä:
Eihän täällä yliateistisessa maassa saa kohta tehdä mitään hengellisyyteen viittaavaa. Kaikkien "itseään kunnioittavien ja fiksujen" ihmisten pitäis erota kirkosta jne. Kyllä muut uskonnot on ihan jees, jopa suotavaa, mutta auta armias, jos näät jonkun ristin jossain.
Varmaan kyse on siitä, että on vähän höhlää ja tekopyhää kastaa lapsensa, jos ei usko siihen kasteeseen tai siihen uskoon.
Jos kuuluisin johonkin uskonlahkoon, en mäkään tykkäisi että toiset tekisivät uskontooni kuuluvia rituaaleja vain tavan vuoksi tai siksi "kun kaveritkin tekee".
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä nimiäiset:
Ei todellakaan kastettu kun ei itsekään kuuluta kirkkoon tai uskota. Jos lapsi sitten myöhemmin haluaa liittyä kirkkoon niin saa sen itse päättää.
Ihan uteliaisuudesta kysyn: vietättekö Joulua? Jos vietätte niin miksi? Entäs pääsiäistä?
Minäkin vietän joulua ja pääsiäistä, mutta juhlin silloin omalla tavallani. Yhtähyvin voisin pitää juhlani muuhun aikaan, mutta sopivasti kaupat ovat jouluaattoiltana suljettuja, ja pääsiäisenäkin on pitkät pyhät.
 

Yhteistyössä