Jos lapsesi on kastettu, miksi niin?

se
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Lapseni on kastettu koska mies halusi, helpompi kuulemma niin että ei tule puheita.
Kirkolliseen toimintaan en osallistu, ja tuskin lapsikaan tulee pakollisia enemmän osallistumaan. Saa sitten päättää meneekö riparille vai ei.
Että ei tule puheita? Tätä mä vaan en käsitä??
En itsekään.. Mies vaan oli hyvinkin jyrkkä tässä asiassa että näin tehdään.

 
Lasta ei ole vauva-aikana kastettu ja nyt rippikoulun aikaan todellakin kaduttaa etten tuota silloin tehnyt. Lapsihan ei ripille pääse jos kastetta ei ole suoritettu, hirvittävä sählääminen asian kanssa kun kastetta ei voi antaa ennen rippikoulun oppimäärän suorittamista, pappi on ynseä ja haluaa selityksiä yms. Vähemmällä olisi tällainen ateisti päässyt jos olisi asia olisi hoidettu jo vauva-aikana.
 
vieras
Hyvä kysymys, ap! Meillä ei ole lapsia ja jos olisi niin niitä ei todellakaan kastettaisi sillä olemme kumpikin eronneet kirkosta aikoja sitten. En voi käsittää ihmisiä, jotka tekevät asiat lammasmaisesti toisiaan seuraten "koska niin on tapana". Missä on oma ajattelu? Missä on kriittisyys yhteiskunnan normeja kohtaan? Voin kyllä väittää, että meillä ei tehdä mitään pelkästään sen vuoksi että niin on tapana. Ja olen todella ylpeä siitä.
 
Meidän lapsi ei ole vielä edes syntynyt, mutta se kastetaan koska mies haluaa. Molemmat olemme alunperin evlut, mutta itse olen eronnut kirkosta 18 täytettyäni ja nyt liityin takaisin koska haluamme kirkkohäät. Konffikset sun muut on siis hoidossa ja kumpikaan ei usko mihinkään kirkon ajatuksien mukaan menevään juttuun.

Mun mielestä lapsi sais itse päättää vasta kun siihen kykenee, mutta olkoon, kastetaan sitten. Onhan mutkin kastettu enkä ole siitä kärsinyt, eipähän sitten erotu luokkalaisistaan ja pääsee mutkattomasti riparille jos sinne aikanaan tahtoo.

Kuitenkin suostun erottamaan lapseni kirkosta vaikka alaikäisenä, jos tämä sitä osaa haluta. (sanoo silloin mieheni mitä tahansa... :D)

Olen siis myös samoilla kannoilla nimim. Ällövaroituksen kanssa.
 
IhanaValo
On kastettu molemmat lapset, ehkä lähinnä siksi kun niin on tapana tehdä. Pienet juhlat pidettiin kotona, ihan lähin suku ja pappi.
Ja ei sen kummemmin mihinkään kirkon toimituksiin osallistuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Lasta ei ole vauva-aikana kastettu ja nyt rippikoulun aikaan todellakin kaduttaa etten tuota silloin tehnyt. Lapsihan ei ripille pääse jos kastetta ei ole suoritettu, hirvittävä sählääminen asian kanssa kun kastetta ei voi antaa ennen rippikoulun oppimäärän suorittamista, pappi on ynseä ja haluaa selityksiä yms. Vähemmällä olisi tällainen ateisti päässyt jos olisi asia olisi hoidettu jo vauva-aikana.
Mä olen törmännyt tähän samaan asiaan että konfirmoida ei voida jos ei ole kastettu. En itse ymmärrä tuota sääntöä. Mutta onko tietoa onko kirkolla sitten isommille lapsille kastetta ja miten se tapahtuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Lasta ei ole vauva-aikana kastettu ja nyt rippikoulun aikaan todellakin kaduttaa etten tuota silloin tehnyt. Lapsihan ei ripille pääse jos kastetta ei ole suoritettu, hirvittävä sählääminen asian kanssa kun kastetta ei voi antaa ennen rippikoulun oppimäärän suorittamista, pappi on ynseä ja haluaa selityksiä yms. Vähemmällä olisi tällainen ateisti päässyt jos olisi asia olisi hoidettu jo vauva-aikana.
Mä olen törmännyt tähän samaan asiaan että konfirmoida ei voida jos ei ole kastettu. En itse ymmärrä tuota sääntöä. Mutta onko tietoa onko kirkolla sitten isommille lapsille kastetta ja miten se tapahtuu?
Mä halusin teininä päästä rippileirille, ja koska en kuulunut kirkkoon, niin piti käydä kasteessakin. Ihan samalla lailla se tapahtuu kuin vauvoillakin, tosin mua ei kukaan pitänyt sylissä :D
 
miw
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Lasta ei ole vauva-aikana kastettu ja nyt rippikoulun aikaan todellakin kaduttaa etten tuota silloin tehnyt. Lapsihan ei ripille pääse jos kastetta ei ole suoritettu, hirvittävä sählääminen asian kanssa kun kastetta ei voi antaa ennen rippikoulun oppimäärän suorittamista, pappi on ynseä ja haluaa selityksiä yms. Vähemmällä olisi tällainen ateisti päässyt jos olisi asia olisi hoidettu jo vauva-aikana.
Mä olen törmännyt tähän samaan asiaan että konfirmoida ei voida jos ei ole kastettu. En itse ymmärrä tuota sääntöä. Mutta onko tietoa onko kirkolla sitten isommille lapsille kastetta ja miten se tapahtuu?
Ev.lut. kirkko kastaa aikuisenkin, ellei häntä ole lapsena kastettu. Kastettavat tarvitsee aikuisenakin kaksi kummia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Lasta ei ole vauva-aikana kastettu ja nyt rippikoulun aikaan todellakin kaduttaa etten tuota silloin tehnyt. Lapsihan ei ripille pääse jos kastetta ei ole suoritettu, hirvittävä sählääminen asian kanssa kun kastetta ei voi antaa ennen rippikoulun oppimäärän suorittamista, pappi on ynseä ja haluaa selityksiä yms. Vähemmällä olisi tällainen ateisti päässyt jos olisi asia olisi hoidettu jo vauva-aikana.
Mä olen törmännyt tähän samaan asiaan että konfirmoida ei voida jos ei ole kastettu. En itse ymmärrä tuota sääntöä. Mutta onko tietoa onko kirkolla sitten isommille lapsille kastetta ja miten se tapahtuu?
Ainakin omalle rippileirilleni osallistui yksi kaveri, joka kastettiin leirin lopuksi. Leirin pappi toimi kastajana ja isoset kummeina. Sitten ihan normaalisti konfirmoitiin muiden mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä kysymys, ap! Meillä ei ole lapsia ja jos olisi niin niitä ei todellakaan kastettaisi sillä olemme kumpikin eronneet kirkosta aikoja sitten. En voi käsittää ihmisiä, jotka tekevät asiat lammasmaisesti toisiaan seuraten "koska niin on tapana". Missä on oma ajattelu? Missä on kriittisyys yhteiskunnan normeja kohtaan? Voin kyllä väittää, että meillä ei tehdä mitään pelkästään sen vuoksi että niin on tapana. Ja olen todella ylpeä siitä.

Mä olen kanssa jutellut aika paljon tästä kasteaiheesta kristityn ystäväni kanssa joka ei kuulu kirkkoon eikä aio kastaa lastaan koska ei löydä mitään syytä lapsikasteelle nimenomaan raamatusta. Silti kuitenkin on ollut joitakin kirkkoon kuuluviakin tuttuja jotka eivät ole kastaneet lastaan ja siinä on ollut sitten ongelmia kun se on kirkon piirissä kuitenkin "tapa ottaa seurakunnan jäseneksi"
Kiinnostaisi sekin että mitä tapahtuu jos kahden kirkkoon kuuluvan vanhemman lasta ei kasteta, jääkö lapsi seurakunnan ulkopuolelle? Kun kuitenkin laissa lapsi seuraa uskontokunnaltaa äitiä ja sopimuksesta isää.
 
15-kesäisen kaste tulee olemaan aika lailla samanlainen kuin vauvankin, kummi tosin toivoi ettei lähes 50-kiloista lasta tarvitse pitää sylissä kasteen aikana :LOL: Eniten koko asiassa harmittaa papin suhtautuminen asiaan, asiasta sovittaessa sähköpostit ja puhelut ovat todella töykeitä.. Emmekä me koe olevamme mitenkään selitysvelvollisia tässä asiassa tai vakaumuksessa joten hankausta riittää.
 

Yhteistyössä