Kasteessahan lapsi otetaan srk:jäseneksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
ja jumalan lapseksi. Niin mietin, että miksi lapset kastetaan, jos ei uskota jumalaan? Tämmösiä tuli mieleen näin lauantai iltana ja meidän lapset on kastettu ja toivon että he voi luottaa siihen hyvyyteen maailmassa mitä uskonto opettaa :)

No ihan vaan tavan vuoksi? Kyllähän naimisiin mennessä ollaan nimenomaan hakemassa Jumalan siunausta liitolle, vaikka osa (kirkossa)naimisiin menevistä ei edes usko koko Jumalaan. Mulle on ihan käsittämättömän outo asia, että joku ei-uskova haluaa kastaa lapsensa tai mennä naimisiin kirkossa.

Siksi kun se kuuluu asiaan.

Saa miettiä millaisen kastemekon ostaa ja mitä tarjottavaa tekee juhliin ja keitä sinne kutsutaan.
Se on sellainen mukava juhla sukulaisten kesken kun vauva on syntynyt.

Ja pääsee lapsi rippileirille kun muutkin luokkakaverit menevät, ei tarvi jäädä ainoana pois sieltä

Voi olettaa että jos vanhemmat ovat kirkon jäseniä niin edes jollain tavalla uskovat (tai edes haluavat kuulua kirkkoon vaikkeivat olisikaan kovin aktiivisia seurakuntalaisia) ja haluavat välittää sen lapsilleenkin.

En ole törmännyt ateistiin joka kuuluisi kirkkoon ja haluaisi lapsensa kastettavan ihan vain muodon vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Siksi kun se kuuluu asiaan.

Saa miettiä millaisen kastemekon ostaa ja mitä tarjottavaa tekee juhliin ja keitä sinne kutsutaan.
Se on sellainen mukava juhla sukulaisten kesken kun vauva on syntynyt.

Ja pääsee lapsi rippileirille kun muutkin luokkakaverit menevät, ei tarvi jäädä ainoana pois sieltä

Niin siis, kastejuhlassahan ymmärtääkseni juhlitaan sitä kun lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi?

samaa oon kans miettinyt,mut nyt mietin sitä miksi kastoin lapseni kun lapsikaste on vähän niin ja näin.... miksi kastetaan lapsena,kun eihän lapsi voi olla syntinen ja kutuvainen? eikös kasteelle juusri mennä sen takia että katuu syntejään ja tekee parannuksen? ei en tajua yhtään mitään vaikka uskovaiinen olenkin. meidän perhe kuuluu kirkkoon,mut kyllä mä vähän kyseenalaistan tota lapsikastetta ja muitaki kirkon juttuja. Usko on kuitenkin tärkein onneks :)

Mun puolesta sen raamatullisen puolen saa tunkea jonkun anukseen, mutta..... Meidän seurakunnassa lapsille on kaikkea kivaa, retkiä, kerhoja yms, ja ne ovat ilmaisia. Jos ei lapsi ole seurakunnan jäsen en kehtaisi häntä laittaa mukaan.

Siinä yksi syy.

Toinen on se, että miehen suku sais slaagin jos ei kastettais.

Tekopyhyyden huipentumia nuo kastejuhlat ja häät, samalla kun halveksitaan uskovaisia ja kirkkoa. Oma moraalini ei kestäisi - enkä kyllä ateistina näe mitään syytä kirkollisiin juhliin. Ne voi korvata omilla bileillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
toisaalta jos uskoo Jumalaan niin miksi kastaa lapsia? kun lapsikastehan on raamatun vastainen.

Perustelut kiitos :)

ei minun sitä tarvitse perustella, lue raamattua. :)

Hmm, mietin vain, kun en ole aikaisemmin kuullut tuota ja sitä raamattua on joskus tullut luettua ;)

aloita vaikka lukemalla tämä http://koti.phnet.fi/petripaavola/Vesikaste_upottamalla

ja tässä lisää luettavaa http://koti.phnet.fi/petripaavola/vesikaste16.html

Niin, siis mietin sinun omia perusteluja ja sinun tulkintaa ?

minun perusteluni ovat samat kuin petrin. miksi pitäisi kirjoittaa ne samat asiat tähän uudelleen kun petri on ne kerran jo kirjoittanut ja osaa ilmaista asian paljon paremmin kuin minä?

Meillä lapsi kastettiin vaikka emme kumpikaan miehen kanssa miellä että olisimme uskovaisia.

Itse kuitenkin arvostan kirkkoa instituutiona ja sen tekemään työtä ihmisten parissa. He tekevät arvokasta työtä lähes kaikkien ihmisryhmien parissa ja haluan että lapsellani on myös mahdollisuus osallistua tähän toimintaan.

ja tässä lisää luettavaa http://koti.phnet.fi/petripaavola/vesikaste16.html

Niin, siis mietin sinun omia perusteluja ja sinun tulkintaa ?

minun perusteluni ovat samat kuin petrin. miksi pitäisi kirjoittaa ne samat asiat tähän uudelleen kun petri on ne kerran jo kirjoittanut ja osaa ilmaista asian paljon paremmin kuin minä?

Ok :)

Yhteistyössä