Joillekin vanhemmille on näköjään itsestäänselvyys, että lapsi saa ruokaa kyläpaikassa!!

• Viestiketjun aloittaja saita emäntä
  • Ensimmäinen viesti
Jos esikoinen tuo ystävänsä koulusta kylään niin kyllä minä laitan välipalaa molemmille ja jos ruoka-aikaan on kylässä joku niin lautasia on pöydässä saman verran. Mulla on onneksi pakkaseen siunaantunut karjalanpiirakoita nuita nälkäsiä välipalalaisia varten. Mutta kyllä meillä ruokitaan kaikki jotka siihen aikaan on paikalla. En tohdi nälkäseksikään jättää.

nyt sekoilen urakalla...

Mutta kirjoitin siis että minua henk koht ärsyttää, että kaverit rohmuavat kaapistamme enemmän kuin jaksavat syödä. Aina kun en ole paikalla sanomassa että otetaan, mitä jaksetaan syödä. Kiva heitellä roskiin sitten puoliksi kaluttuja omenia, kippo tolkulla jogurttia ja leipiä, joista vaan voit päältä nuoltu. Käyttöä kun olisi ollut joka murulle :ashamed:

ensin tossa pisti silmään se, että että sanoit, että lapsemme toi. miksi sun lapsesi tuo kavereita kotiin, vaikka niillä olis lupa, jos lapsesi ei ole sinulta lupaa kysynyt. kyllä meillä ei ainakaan tuoda kavereita kotiin niin, että kaverin äidiltä on lupa kyllä minultakin pitää olla lupa. ja sit tohon ruokaan. olen ja pysyn siinä kannassa, että kenenkään talous ei kaadu vararikkoon jos vieraalle lapsellekin antaa vaikka sen ruisleipä palan josssa on voita tai margariinia päällä. ei sitä tarvii syöttää mitään suuria aterioita yms. tai olla sitä makkaraa siihen päälle, voi antaa sen leipäpalan ja sanoa, että tällä sit varmaan jaksattekin siihen saakka kun kotiinne menette. ja se vielä, että lapsenne oli nämä kaverit teille suoraan koulusta tuonut, ja silloin sinä mielestäni olet velvollinen antamaa välipalaa myös näille lapsille.

Lokki
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Moo:
Kyllä mää voin ainakin tarjota sen yhden leivän tai vaikka näkkärinpalasen. Tai voihan sitä keittää kattilallisen kaurapuuroa. Hyvää ja halpaa. Ihme nipottamista joillakin.
Meinaatko, että karapuuro uppoo kaikkiin lapsiin??

no jos ei uppoa niin ei varmaan ole kovin nälkä?

meilläkin oli eilen leipä loppu,kun mies unohti sitä ostaa. näkkäriä kyllä löytyy aina,eli ainakin sitä riittää myös yllättäville välipalavieraille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ripaska:
Kyllä mä olen antanu koululaisen kaverillekin sapuskaa jos tiedän että sen vanhemmat tulee myöhään kotia. Periaate on kuitenkin se ettei vieraiden lapsia ruokita. Nehän on sit aina täällä syömässä.
ei nuo täällä ainakaan tule ruuan takia kylään jatkuvasti, vaikka ne syöttääkin kun ovat täällä leikkimässä

PahaSilmä
Kun mä olin pieni, niin meillä sai aina mun kaveri ruokaa ja toisinpäin. Mun mielestä ois ollut tosi outoa, että kaveri ois mun huoneessa istuskellu sillävälin, kun mä syön. :eek:

Meillä annettiin ruokaa kaikille, mutta yhdellä mun kaverilla ei silti annettu mulle. Kerran siellä oli lättyjä niin niiden äiti oli olevinaan tosi antelias, ku sano että eiköhän tolle xxxxxx yksi lätty riitä. YKSI! Niiden tyttö söi meillä päivälliseksi pelkkiä lettuja kotitekoisen hillon kera. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Sekotetaan vielä vähän.. musta on tosi outoa että lapsiperheessä päästetään tilanne semmoseks ettei kaapeissa ole ruokaa!! Vastuutonta mun mielestä.
mua ihmetyttää kans tää. meilläkin on ollut tilanteita ja tulee olemaan, että rahat on vähissä, mutta ruokaa on pakko lapsille olla, tingitään sitten kaikesta muusta ja siirrellään laskuja

Yap
Mä tarjoan pojan kavereille saman mitä pojalle. Mutta ymmärrän jos ei oo mistä tarjota ei voi tarjota. Itse en antaisi lapseni mennä ilman sopimusta kenellekään kylään. Jos ei ole jo niin vanha lapsi ja hyvä ystävä että se on molempien vanhempien mielestä ok että tulevat jommalle kummalle koulun jälkeen.

Lokki
Osa lasten akvereista on kyllä sitä mieltä että olisi ihan okei kylässä vaatia tie mitä välipalaa,tyyllin jos tarjolla on riisimuroja niin ulvotaan että miksen saa suklaamuroja,tai kärtetään koko ajan että onhan teillä varmaan jäätelöä jne. Tän vuoksi en kovin hanakasti näille välipalaa tarjoile,kun se mitä on tarjolla ei kuiteskaan kelpaa.

Ja täytyy sanoa,että meillä on usein ostettu välipalaa niin että on yksi joaksielle,siis esim omena,banaania,vanukas tms,en osta sitten ylimääräisiä kappaleita ettei jää pilaantumaan ja tule tappelua siitä kuka sen "ylijääneen" saa ottaa. Harvemmin siis ostan noita yksittäispakattuja jugurtteja/vanukkaita,vaan siitä litran purkista riittää sitten kyllä myös kavereille tarjottavaa,jos se nyt sattuu kelpaamaan.

pihlis
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Osa lasten akvereista on kyllä sitä mieltä että olisi ihan okei kylässä vaatia tie mitä välipalaa,tyyllin jos tarjolla on riisimuroja niin ulvotaan että miksen saa suklaamuroja,tai kärtetään koko ajan että onhan teillä varmaan jäätelöä jne. Tän vuoksi en kovin hanakasti näille välipalaa tarjoile,kun se mitä on tarjolla ei kuiteskaan kelpaa.

Ja täytyy sanoa,että meillä on usein ostettu välipalaa niin että on yksi joaksielle,siis esim omena,banaania,vanukas tms,en osta sitten ylimääräisiä kappaleita ettei jää pilaantumaan ja tule tappelua siitä kuka sen "ylijääneen" saa ottaa. Harvemmin siis ostan noita yksittäispakattuja jugurtteja/vanukkaita,vaan siitä litran purkista riittää sitten kyllä myös kavereille tarjottavaa,jos se nyt sattuu kelpaamaan.
Peesi. Meillä on annettu esikoiselle sääntö että jos koulun jälkeen joku kaveri tulee niin saavat ottaa leipää mutta eivät esim muroja, vanukkaita tms. Jos kerran on nälkä niin leipää ja maitoa/mehua jos muuta haluaa niin sitten menee kotiin syömään.

Nimittäin aluksi lähes joka päivä oli joku meillä syömässä muroja, mysliä tms. ja mua alkoi ärsyttämään kun kuulin tytöltäni että ne pyysivät itse niitä.

kyllä mä pyrin lasten kavereillekin antamaan jos omat lapset syö. meilläkin tiukkaa kävillä, mutt aina jotain pientä löytyy. lämpimäm ruuan annan ainoastaan jos on sovittu vieraan lapsen äidin kanssa ettäsyö meillä.
tämä toimii kaikkialla missä minun lapseni käy.en kehtaisi syöttää vaan omia jos nälkeiset seuraa vieressä.
muutaman kerran olen joutunut laittamaan lapsen kotiin syömään kun on alkanut olee joka päivä kärkkymässä ruokaa ja sitten kun syöneet niin syöneet todellakin miehen annoksen eli siis kolmekin lautasellista ruokaa. se on ärsyttävää musta kun lapsi syö varastoon oikein,tosin näissä tapauksissa on sitten myöhemmin selvinnyt että kotona ei todellaakaan ole ollut ruokaa ja lapset näkivät nälkää.

vieras
Sekotetaan vielä vähän.. musta on tosi outoa että lapsiperheessä päästetään tilanne semmoseks ettei kaapeissa ole ruokaa!! Vastuutonta mun mielestä.
Minusta ei ole mitenkään vastuutonta, jos lapsiperheillä on ruokaa omille lapsilleen, mutta ei vieraille lapsille.

Meillä on esikoisella melkein joka päivä joku vieras joko välipala tai päivällisaikaan ja viikonloppuisin lounasaikaankin. Meillä ei ainakaan ole varaa ruokkia lapsen kavereita. Eri asia on, jos vierailusta on sovittu lapsen vanhemman kanssa niin silloin ruokaa saa myös vieras.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joillekin se tosiaan on itsestäänselvyys, sehän näkyy tässä ketjussakin.
Ei kellekkään ole itsestään selvyys se, että naapurissa ruokitaan, vaan aika monelle on itsestään selvyys, että itse ruokkii naapurinkin nälkäiset kakrut.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
No meillä on ainakin itsestään selvyys että vieraat, oli ne lapsia tai aikuisia saavat meillä ruokaa jos mekin syömme. Oli sitten kyseessä sovitut tai yllätysvieraat. Mutta eikö se mene yleensä niin; mitä rikkaampi perhe, sitä tarkemmin pidetään siitä omasta kiinni? Meillä köyhillä on varaa jakaa siitä vähästä :whistle:
Näin juuri!

vieras
No mulle on aina lapsena kotona toitotettu että kotiin tullaan syömään eikä vieraissa syödä. Ja samaa mieltä olen omien lapsienkin suhteen. Otetaan omat eväät mukaan jos ruoka-aikaan osuisi vierailut lyhkäiset. Asia on eri jos on pitempikin kyläily sukulaisissa ym. Toki poikkeus tilanteitakin on!

pulla
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ei kellekkään ole itsestään selvyys se, että naapurissa ruokitaan, vaan aika monelle on itsestään selvyys, että itse ruokkii naapurinkin nälkäiset kakrut.
Siinäpä se, villakoiran ytimessä ja pähkinänkuoressa.Samaa mieltä.

pulla
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Siinäpä se, villakoiran ytimessä ja pähkinänkuoressa.Samaa mieltä.

hei
Et ole näköjään lukenut KOKO ketjua tai sitten et ole ymmärtänyt lukemaasi.
Ap sanoi ruoan "puutteen" syyksi mm. ettei ollut päässyt aamulla kauppaan! Sen verran siis oli, että omalle väelle riitti.

Yhteistyössä