Joillekin vanhemmille on näköjään itsestäänselvyys, että lapsi saa ruokaa kyläpaikassa!!

• Viestiketjun aloittaja saita emäntä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja eiks mee jakeluun:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme asenne sulla:
No meillä on ainakin itsestään selvyys että vieraat, oli ne lapsia tai aikuisia saavat meillä ruokaa jos mekin syömme. Oli sitten kyseessä sovitut tai yllätysvieraat. Mutta eikö se mene yleensä niin; mitä rikkaampi perhe, sitä tarkemmin pidetään siitä omasta kiinni? Meillä köyhillä on varaa jakaa siitä vähästä :whistle:

ei se nyt ihan itsestäänselvyys ole. köyhillä on paha nyhjästä tyhjästä.
Jaa, kyllä mä olen tottunut siihen että köyhä puolittaa vaikka sen viimeisen leipäpalansa nälkäisten kesken. Kyllä ainakin meillä on välillä tarjottu vieraille juuri se viimeinen leipäpala.

Kuule perhe voi olla isokin. Mulla tulee neljä omaa lasta kotiin. Silloin on paha tarjota jos ei ole sitä RUOKAA!!

Ja entäs jos jokainen tuo yhden kaverin mukanaan? Siinä on yks kaks kahdeksan suuta ruokittavana!

ap
Asiat on TODELLA huonosti jollei siellä kaapissa ole YHTÄÄN mitään ruokaa, mutta suita on päivittäin ruokittavana useampi. Silloin varmaan kannattaa miettiä onko varaa maksaa mm netistä :whistle:
Sanoin, että tällä viikolla rahat tiukassa. Ei tämä mikään pysyvä tila ole!!

Alkuperäinen kirjoittaja kerro kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme asenne sulla:
No meillä on ainakin itsestään selvyys että vieraat, oli ne lapsia tai aikuisia saavat meillä ruokaa jos mekin syömme. Oli sitten kyseessä sovitut tai yllätysvieraat. Mutta eikö se mene yleensä niin; mitä rikkaampi perhe, sitä tarkemmin pidetään siitä omasta kiinni? Meillä köyhillä on varaa jakaa siitä vähästä :whistle:

ei se nyt ihan itsestäänselvyys ole. köyhillä on paha nyhjästä tyhjästä.
Jaa, kyllä mä olen tottunut siihen että köyhä puolittaa vaikka sen viimeisen leipäpalansa nälkäisten kesken. Kyllä ainakin meillä on välillä tarjottu vieraille juuri se viimeinen leipäpala.

No mitäs omat lapses sitten söivät, jos vieraan suuhun meni se viiminen.
No omat lapset vois varmaan lähettää sitten seuraavana päivänä näiden vieraiden ruokapöytään... :xmas:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
No omat lapset vois varmaan lähettää sitten seuraavana päivänä näiden vieraiden ruokapöytään... :xmas:
Enpä ilkeis.
Kotona syödään, ellei toisin ole VANHEMPIEN kanssa sovittu. Tämä on meidän tapamme.

Moo
Kyllä mää voin ainakin tarjota sen yhden leivän tai vaikka näkkärinpalasen. Tai voihan sitä keittää kattilallisen kaurapuuroa. Hyvää ja halpaa. Ihme nipottamista joillakin. Jos ei halua ruokkia, niin sanois ovella, että nyt kakarat kotiin täältä. Tuntuu, että ei taideta muutenkaan haluta ketään kylään. Kaikenlaisia tyyppejä sitä porukkaan mahtuu. Toivottavasti mun lapset ei tämmösiin törmää. Tosin mää kyllä ruokin lapseni kotona, mutta saavat syödä kylässä välipalaa jos tarjotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
No miksi että ilmoittanut että kodin kautta kylään kiitos??? ei tää nyt niin vaikeeta voi olla??? :eek:
Minun olisi pitänyt käännyttää lapsi siis takaisin kotiinsa?
Korjaan, lapset. Heitähän tuli kaksi samasta perheestä.
Jep, koska lapsilla oli nälkä eikä sulla ollut tarjottavaa, niin olisi pitänyt passittaa kotiin syömään.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Moo:
Kyllä mää voin ainakin tarjota sen yhden leivän tai vaikka näkkärinpalasen. Tai voihan sitä keittää kattilallisen kaurapuuroa. Hyvää ja halpaa. Ihme nipottamista joillakin.
Meinaatko, että karapuuro uppoo kaikkiin lapsiin??

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
No miksi että ilmoittanut että kodin kautta kylään kiitos??? ei tää nyt niin vaikeeta voi olla??? :eek:
Minun olisi pitänyt käännyttää lapsi siis takaisin kotiinsa?
Korjaan, lapset. Heitähän tuli kaksi samasta perheestä.
Kyllä ja sanoa,että näistä on sovittava erikseen jos koulusta tullaan suoraan.
Ja pyytänyt vaikka 1-2 tunin kuluttua kyläilemään.
Syyksi vaikka se,että teillä tehdään läksyt eka ennen kuin tulee kavereita kylään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Uska:
Syyksi vaikka se,että teillä tehdään läksyt eka ennen kuin tulee kavereita kylään.
Näin kyllä teenkin vastaisuudessa. Tilanne oli vain uusi ja minua oikeasti hävettää, että joudumme senttiä kovasti nyt venyttämään.

Hei tuohon aiheeseen sen verran, että tuskin tuo lasten nälkä sentään äidin vika oli. Tuskin hän oli lapsille sanonut että menkää kylään syömään. Luulenpa ettei lapset sanallakaan sanoneet olevansa nälkäisiä kotonaan. Saattoivat jopa sanoa äidilleen ettei ole nälkä laisinkaan.

Meillä ainakin monikin pojan kaveri ilmoittaa melkein ovella että heillä on nälkä. Ihan perus voikkarikin kun maistuu paljon paremmalta kylässä kuin kotona =) .

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä mää voin ainakin tarjota sen yhden leivän tai vaikka näkkärinpalasen. Tai voihan sitä keittää kattilallisen kaurapuuroa. Hyvää ja halpaa. Ihme nipottamista joillakin.
No sitten jos ei kelpaa, niin saa ollakkin nälässä. Tai mennä kotiin syömään...

Jos ei uppoo, niin silloin kyse ei taida olla ihan oikeasta nälästä.
Mutta jatkakaa tappelua. Meillä jatkossakin vieraat saavat jotain syötävää. Aina kaapissa on oltava varalla makaroonia tai muuta vastaavaa yllättävien tilanteiden varalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Uska:
Näin kyllä teenkin vastaisuudessa. Tilanne oli vain uusi ja minua oikeasti hävettää, että joudumme senttiä kovasti nyt venyttämään.
Mitä sitä häpeämään,
Meille on ihan normaalia arkea sentin venytys,mutta ei sitä
tarvi hävetä..

Ensinnäkin, onhan niiden lasten äiti voinut esim sanoa että saatte mennä, jos heille (siis teille ;))sopii ja toisiks, ei meillä ainakaan syödä vieraiden aikana jollei ole tarjota.. Kukin taaplaa tyylillään, eikö?

hyi jestas
kuin mä inhoon noita nykyajan "avoimia" kakruja jotka ovat siis suomeksi sanottuna häikäilemättömiä röyhkimyksiä!!!! kyllä on omille likoille tiukasti taottu päähän et kylään ei mennä kerjäämään. ainoa mitä voi pyytää on vesilasi jos on jano. ja aina syötän likoille mahat täyteen ennen kylään lähtöä. ap:n tilanteessa mä oisin passittanut takaisin kotiin syömään ja sit uudelleen kylään. eri asia on, jos on vanhempien kaa sovittu vierailusta ja siihen kuuluvasta ruokailusta. tosiasiahan on et ei meistä kukaan normitilanteessa parista leipäpalasta köyhdy mut jo se et laps tulee kotoonsa (vei repun kotiin) ja eka asia on sit nälkä! tosi röyhkeetä ja vastenmielistä.

Vieras
Kyllä meillä tarjotaan kauempana asuville kavereille välipala ja ruokakin, joskus tulevat sovitusti, joskus vähän yllättäen, mut aina senverran evästä löytyy, että kaikille riittää.
jos on ihan naapurissa seinän takana oleva kaveri, niin sen kyllä oletan menevän kotiinsa syömään!

Eikä meilläkään mitään rikkaita olla, kotihoidontuella ja neljä omaakin suuta ruokittavana (+me aikuiset tietty lisäks!)

Ja sitä ruokaa tarjotaan, mitä on aikeissa laittaa muutenkin, jos ei kelpaa, niin ei voi mittään...

esikon kaverit kyllä kysyy saako tulla,jos suaraan koulusta tulevat.Ilmoittavat myös sen onko heillä lupa.
Yleensä kylä kaverikyläilyt sovitaan edellisenä päivänä ja läksyjen teon jälkeen saa lähteä.Jos näitä yllätys käyntejä tulee läksyt tehdään ensin,myös se kaveri ja sit saa touhuta.
Ap:n tapauksessa olsin sanonut,että käykää kotona vaikka syömässä niin oma saa tehtyä läksyt.Näin oltais vältytty "nololta"tilanteelta.
Niin ja sitä syödään mitä on kylässä tarjolla,lapsi saa sit valita syökö vai ei.

täh
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Ennemmin sanoisin, että ei ole pakko tulla suoraan koulusta. Mutta ihan älytöntä kutsua ihmisiä kylään, eikä sitten tarjota mitään. Miksei ap:n lapset menneet johonkin kylään, olisi pienentänyt ruokalaskua!
Mä en kutsunut ketään kylään! Lapsi tuli vain äitinsä luvalla (äiti pienen kanssa kotona) enkä mä nyt ketään ala ovelta käännyttää. Lapset olivat käyneet kotona, mutta vain heittämässä reppunsa ja sitten tulivatkin jo tänne.

Kyllä ne muutamatkin leipäpalat tässä tilanteessa ovat tiukassa. Enkä edes ole päässyt kauppaan koko päivänä, jotta olisin voinut vähän jotain ostaa. Noloahan tämä köyhyys on, mutta minkäs teet.
Olisithan voinut sanoa että teille ei voi tulla?

Moo
Jos ei uppoo, niin silloin kyse ei taida olla ihan oikeasta nälästä.
Mutta jatkakaa tappelua. Meillä jatkossakin vieraat saavat jotain syötävää. Aina kaapissa on oltava varalla makaroonia tai muuta vastaavaa yllättävien tilanteiden varalle.
Samaa mieltä, jos on nälkä oikiasti, niin taatusti kelpaa kaurapuuro. Ja se maistuukin paljon paremmalta muualla.

itsekin
vastaavassa tilanteessa usein.
Kun huomaa ruokkivansa usein lähellä asuvan lapsen kaverin, kun lapset ovat meillä paljon useammin kuin kaveilla, ja sitten jos lapsi käy kaverilla, ei saa mitään suuhunsa.
Eli ruokkiminen ei ole vastavuoroista, mitäs teet? Pitäisi kai olla toimivat suunnitelmat.
Entäs jos oma lapsi on arka, eikä useinkaan käy missään kylässä, vaan tuo aina meille kavereita, eli se olen aina minä joka ruokin vieraita lapsia...
Eihän toki ruoka paljon maksa, mutta kyllähän se ylimääräinen maitolasi ja leipä (ja jostain syystä kaverit hyväruokaisia, yksi leipä ei riitä kuten omalle) joka arkipäivä maksaa kuitenkin jotain, enemmän sitten kun tuo pienempikin on koulussa.

Yhteistyössä