Joillekin vanhemmille on näköjään itsestäänselvyys, että lapsi saa ruokaa kyläpaikassa!!

• Viestiketjun aloittaja saita emäntä
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja eiks mee jakeluun:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme asenne sulla:
No meillä on ainakin itsestään selvyys että vieraat, oli ne lapsia tai aikuisia saavat meillä ruokaa jos mekin syömme. Oli sitten kyseessä sovitut tai yllätysvieraat. Mutta eikö se mene yleensä niin; mitä rikkaampi perhe, sitä tarkemmin pidetään siitä omasta kiinni? Meillä köyhillä on varaa jakaa siitä vähästä :whistle:

ei se nyt ihan itsestäänselvyys ole. köyhillä on paha nyhjästä tyhjästä.
Jaa, kyllä mä olen tottunut siihen että köyhä puolittaa vaikka sen viimeisen leipäpalansa nälkäisten kesken. Kyllä ainakin meillä on välillä tarjottu vieraille juuri se viimeinen leipäpala.

Kuule perhe voi olla isokin. Mulla tulee neljä omaa lasta kotiin. Silloin on paha tarjota jos ei ole sitä RUOKAA!!
Mitä sä valitat ku et ite voi alunperin kertoa,et monta lasta sulla on. Mistä me tiedetään kuinka paljon sulla on ruokittavia, pitäs vissiin olla jotain hiton ajatustenlukijoita. Iteppähän oot tilantees toisaalta valinnu ettei oo varaa ees omia lapsia kunnolla ruokkia

No meillä on ainakin itsestään selvyys että vieraat, oli ne lapsia tai aikuisia saavat meillä ruokaa jos mekin syömme. Oli sitten kyseessä sovitut tai yllätysvieraat. Mutta eikö se mene yleensä niin; mitä rikkaampi perhe, sitä tarkemmin pidetään siitä omasta kiinni? Meillä köyhillä on varaa jakaa siitä vähästä :whistle:

Jaa, kyllä mä olen tottunut siihen että köyhä puolittaa vaikka sen viimeisen leipäpalansa nälkäisten kesken. Kyllä ainakin meillä on välillä tarjottu vieraille juuri se viimeinen leipäpala.
mä peesaan apassin kyyneltä. meillä on tullut vieraita sellaisena päivänä et on ollut ruokaa jossa 1kpl per nenä, sit ollaan jaettu, leipää ostan pahjen päivien varalle pakkaseen. meillä on välillä tosi tiukka, mutta ikinä en sen vuoksi ole vieraita tai lapsiani nälässä pitänyt.

näinjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

mä peesaan apassin kyyneltä. meillä on tullut vieraita sellaisena päivänä et on ollut ruokaa jossa 1kpl per nenä, sit ollaan jaettu, leipää ostan pahjen päivien varalle pakkaseen. meillä on välillä tosi tiukka, mutta ikinä en sen vuoksi ole vieraita tai lapsiani nälässä pitänyt.
Meilläkin on aina leipää, vaikka muuten on neliöitä vähän asukkaiden määrään nähden, eikä ole pleikkareita tai uusia taulutelevisioita, ei reimaa eikä eikä goreja, ei uusia huonekaluja eikä joka vuosi uusia sisustustekstiileja, ei talvella tomaatteja eikä muita kalliita erikoishedelmiä. Leipää ja voita ja perunaa ja jauhelihaa on aina omille ja vieraille.

hips
meil joskus menee jääkaappi niin vajaaksi, että juuri saadaan oma porukka ruokittua sille päivälle ja ruuan jälkeen onkin kiire jo kauppaan. Että en mäkään ihan aina yllärivieraista tykkäis, jos vielä ite sanosivat heti tullessaan että on nälkä..

niin
Alkuperäinen kirjoittaja hips:
meil joskus menee jääkaappi niin vajaaksi, että juuri saadaan oma porukka ruokittua sille päivälle ja ruuan jälkeen onkin kiire jo kauppaan. Että en mäkään ihan aina yllärivieraista tykkäis, jos vielä ite sanosivat heti tullessaan että on nälkä..
Lapset kuitenkin yleensä ovat rehellisiä, ja minullekin usein käy niin, että kotona ei ole nälkä, mutta kun pääsee kaupungille, onkin karmiva nälkä, ja pitäisi ensin päästä syömään. Se liikkuminen kai kuluttaa energiaa.

No sehän se vasta röyhkeää onkin kun lapset tulee nälissään koulusta, niin omalle annetaan ja toiset saa vierestä kattoa. Nälkäinen lapsi on nälkäinen lapsi, oli se kutsuttu tai ei. Ihme niuhotusta. Meillä on itsestäänselvyys, että kun meillä on kerran lapsia, meillä on myös ruokaa.Ja sitä on oltava varallakin sen verran ettei yks (tai kaks)luovutettu voileipä tapa omia nälkään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä sä valitat ku et ite voi alunperin kertoa,et monta lasta sulla on. Mistä me tiedetään kuinka paljon sulla on ruokittavia, pitäs vissiin olla jotain hiton ajatustenlukijoita. Iteppähän oot tilantees toisaalta valinnu ettei oo varaa ees omia lapsia kunnolla ruokkia
Meillä on 3 lasta ja tilanne on nyt hetkellisesti tämä. Montakohan kertaa täytyy vielä sanoa...
Päivällä en ollut käynyt kaupassa, joten siksikään kaapissa ei ollut ruokaa kuin omille. Nyt illalla kävin kaupassa ja tervetuloa vaikka koko naapuruston lapset syömään!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä on 3 lasta ja tilanne on nyt hetkellisesti tämä. Montakohan kertaa täytyy vielä sanoa...
Päivällä en ollut käynyt kaupassa, joten siksikään kaapissa ei ollut ruokaa kuin omille. Nyt illalla kävin kaupassa ja tervetuloa vaikka koko naapuruston lapset syömään!!
Kärsiikö kysyä.. miksiköhän laitoit tuon aloituksen tänne jos et kestä eriäviä mielipiteitä? Kun niitä varmasti tulee, keskustelupalstan tarkoituskin se varmaan on?

Meillä
Tuo tilanne vaihtelee, alkuun tarjosin aina kavereille, mutta oli pakko ohjeistaa eri lailla, kun oikeasti jotku rupes sitten syömään täällä joka päivä ja tilaamaan mitä halusivat. Kuitenkin omaan kotiin oli vain joku 300m, joten noin päälinjana on ollut pakko ollut opettaa lapsille, että pääsääntöisesti kaikki syövät kotona, joskus tehdään poikkeuksia - mutta aivan mahdoton olisi ruveta ruokkimaan sitä lapsilaumaa joka iltapäivän aikana täällä virtaa. Tietty kauemapaa tulevat ja sovitut kaverivierailut on erikseen ja ne, joiden kans lapset käy suhtkoht tasavuoroisesti puolin ja toisin. Mutta sitten kun on joitaki, jotka vaikka asuisivat täällä, jos ei pois passita...

Keittiönoita
Mä ymmärrän sua oikein hyvin. Ei mullakaan aina ole ollut tsunamivarastoa kaapeissani ja joskus olen elänyt aikoja, jolloin joutui pennejä laskemaan, että voinko ostaa litran maitoa vai onko tyydyttävä puoleen litraan. Jos kaapissa ei mitään ole, niin tyhjästä on ihan oikeasti paha nyhjäistä. Minusta kerroit jo avauksessasi ihan riittävän selvästi, että ilkeyttäsi tai huonotapaisuuttasi et lapsia jättänyt välipalatta vaan siksi, että sitä välipalaa ei nyt kertakaikkiaan niille vieraille ollut. Ei niille vieraille voi tapettejakaan syöttää :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mavonsilimä:
Kärsiikö kysyä.. miksiköhän laitoit tuon aloituksen tänne jos et kestä eriäviä mielipiteitä? Kun niitä varmasti tulee, keskustelupalstan tarkoituskin se varmaan on?
Kärsii kysyä :)
Kestän eriäviä mielipiteitä. Sitä en kestä, että minut ja perheeni leimataan köyhiksi sossupummeiksi, joilla ei mukamas ole edes varaa koskaan ruokkia lapsiaan. Tosi tiukilla ollaan tämä viikko, mutta lapsilla on kaikkea. Jopa ruokaa nyt kun illalla pääsin kauppaan ;)

Sitä vielä mietin, että kun joku sanoi, että lapset sanoisivat kotonaan ettei ole nälkä koulun jälkeen. Aivan taatusti jokainen vanhempi tietää, että lapsilla on nälkä! Omiani en laskisi minnekään ilman välipalaa. En todellakaan oleta, että lapseni syövät kylässä (ilman erillistä sopimusta).

Keittiönoita
kiitos Keittiönoita :) edes joku ymmärsi :hug:
Ollos hyvä =) Eikä aina muutenkaan osaa varautua ylimääräisiin ruokittaviin suihin. Mä tein hiljattain pidemmän aikaa sellaisen työputken, että menin töihin ennekuin kaupat aukesivat ja lähdin töistä, kun kaupat olivat menneet jo kiinni. Kun junnu sitten kysyi, voiko kaveri jäädä meille yökylään, niin vastasin, että sopii, mutta aamiaiseksi tulee sitten vaan veteen keitettyä ruispuuroa ja teetä ja iltaruuaksi tulee jauhelihakastikkeen sijasta papukastiketta. Ja jos noi sapuskat junnulle ja sen kaverille kelpaa, niin sitten kaveri voipi jäädä yöksi.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Meillä "ruokitaan" kaikki vieraat jotka vaan haluavat jos ovat meillä ruoka-aikaan. Meille se on siis itsestäänselvyys. :)
Silloinkinko, kun kaapit on tyhjinä? Sullakin taisi mennä tuo ap:n pointti ihan ohi

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Meillä "ruokitaan" kaikki vieraat jotka vaan haluavat jos ovat meillä ruoka-aikaan. Meille se on siis itsestäänselvyys. :)
Silloinkinko, kun kaapit on tyhjinä? Sullakin taisi mennä tuo ap:n pointti ihan ohi

mut ap olis voinut käännyttää sit kotia syömään. kannattaa varmaan varuiks hommata hapankorppua kaappiin (säilyy pitkään ja on halpaa) et on ees sitä ja voita tarjolla. musta on vaan vaikea kuvitella tilannetta et kaapissa ei oikeasti ole mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Silloin kun kaapit tyhjinä, passitetaan vieraat kotionsa syömään. Röyhkeintä on syödä itse ja antaa nälkäisen LAPSEN katsella vierestä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mut ap olis voinut käännyttää sit kotia syömään. kannattaa varmaan varuiks hommata hapankorppua kaappiin (säilyy pitkään ja on halpaa) et on ees sitä ja voita tarjolla. musta on vaan vaikea kuvitella tilannetta et kaapissa ei oikeasti ole mitään.
Mä taas osaan oikein hyvin kuvitella, että kaapissa ei ole mitään eikä pankkitililläkään. Siksipä mulla onkin jo parin kymmenen vuoden ajan ollut ainakin jonkin sortin survival kit ja nykyisin tsunamivarasto. Kaikilla ei ole mahdollisuuksi säästää pahan päivän varalle ja sitten, kun sattuu jotain poikkeuksellista (esim työlnantaja jättääkin palkkasi maksamatta), niin siinähän sitten ihmettelet, että millä saat edes omat lapsesi ruokittua. Kato sen hapankorppupaketinkin pitää kenties riittää kuukaudeksi.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silloin kun kaapit tyhjinä, passitetaan vieraat kotionsa syömään. Röyhkeintä on syödä itse ja antaa nälkäisen LAPSEN katsella vierestä.
Nälkään kuolemaisillaan oleva koululainen osaa varmasti sinne kotiinsa ihan itsekin, jos toisten syöminen aiheuttaa ahdistusta. Nyt ei ollut kysymys mistään taaperoista vaan koululaisista. Älyttömän hämmästynyt olisin, jos omat lapseni eivät osaisi nälissään tulla kotiin. Minäpä luulen, että jos nämä ap:n lapsen kaverit eivät olleet kerta kotiinsa lähteneet syömään, niin ei heillä oikeasti mikään nälkä ollutkaan. Nälkäkin on aika suhteellista.

vieras
Ymmärrän täysin ap:ta. Kuuluu sivistykseen antaa lapsilleen välipala ennen kuin lähtevät kylään ellei toisin ole sovittu. Tänä päivänä vaan tavat ovat niin hukassa ja vanhemmat siirtävät omaa röyhkeyttään lapsiin, joten tämä ihan tavallista käytöstä. Tiedän, koska olen töissä koulussa ja näen miten lapset käyttäytyvät.

ITsekin olen kokenut kun ruoka on tehty omalle porukalle ja yhtäkkiä pamahtaa nälkäisiä suita, miten pahalta tuntuu sanoa, että nyt on ruokaa tehty vain omille. Ja esim. mieheni sisko silloin kun olin lasten kanssa kotona, tuli surutta yhden tai kahden lapsensa kanssa kyläileen ja tiesi, että osuu kyläily aina ruoka-aikaan kohdalle. Niin vain tultiin ja mukavasti istuttiin ruokapöytään. No, lisäsin ruokaa ja kikkailin, mutta kyllä se hiukka sieppoo jos näin usein tapahtuu.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän täysin ap:ta. Kuuluu sivistykseen antaa lapsilleen välipala ennen kuin lähtevät kylään ellei toisin ole sovittu. Tänä päivänä vaan tavat ovat niin hukassa ja vanhemmat siirtävät omaa röyhkeyttään lapsiin, joten tämä ihan tavallista käytöstä. Tiedän, koska olen töissä koulussa ja näen miten lapset käyttäytyvät.

ITsekin olen kokenut kun ruoka on tehty omalle porukalle ja yhtäkkiä pamahtaa nälkäisiä suita, miten pahalta tuntuu sanoa, että nyt on ruokaa tehty vain omille. Ja esim. mieheni sisko silloin kun olin lasten kanssa kotona, tuli surutta yhden tai kahden lapsensa kanssa kyläileen ja tiesi, että osuu kyläily aina ruoka-aikaan kohdalle. Niin vain tultiin ja mukavasti istuttiin ruokapöytään. No, lisäsin ruokaa ja kikkailin, mutta kyllä se hiukka sieppoo jos näin usein tapahtuu.
Tähän vielä vastaan ja sitten peiton alle. Mun mielestäni vastuu lapsen ruokailusta on vanhemmilla. Nykyisin lapsilla on monenlaisia allergioita tai muita ruoka-ainerajoitteita ja täysin allergiaton lapsi alkaa olla poikkeus lasten joukossa. Joten ei voi edes olettaa, että lapsen kaverin äidiltä löytyy sellaista välipalaa tai ruokaa, joka omalle lapselle kävisi. Tai sitten sen kaverin ruokavalio on niin eriskummallinen ja hinnaltaan kallis, ettei lapsi joko moista mössöä suostu syömään tai sitten niitä soijajugurtteja tosiaan siinä perheessä on välipalaksi tasan yksi. Eli ei voi laskea sen varaan, että kyllä siellä kaverin kotona saa ruokaa. Meillä lasten kaverit on ruokittu, mutta ei koskaan niin, etenkö ole ensin vanhemmilta selvittänyt, sopiiko se ja mitä sille lapselle saa syöttää. Onneksi olen aina ollut hyvissä väleissä ja riittävästi tekemisissä lasteni kavereiden vanhempien kanssa, joten nämä meillä syömiset on aika selvä juttu. Mutta ei olisi tullut mieleenikään ruveta ruokkimaan sellaisia kavereita, joista en tiennyt,mitä niille voi antaa.

Ja lisäys vielä, jos jäi jotenkin epäselväksi, että olen tuon lainaamani vieraan kanssa siis samaa mieltä

=)

...
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Tuo tilanne vaihtelee, alkuun tarjosin aina kavereille, mutta oli pakko ohjeistaa eri lailla, kun oikeasti jotku rupes sitten syömään täällä joka päivä ja tilaamaan mitä halusivat. Kuitenkin omaan kotiin oli vain joku 300m, joten noin päälinjana on ollut pakko ollut opettaa lapsille, että pääsääntöisesti kaikki syövät kotona, joskus tehdään poikkeuksia - mutta aivan mahdoton olisi ruveta ruokkimaan sitä lapsilaumaa joka iltapäivän aikana täällä virtaa. Tietty kauemapaa tulevat ja sovitut kaverivierailut on erikseen ja ne, joiden kans lapset käy suhtkoht tasavuoroisesti puolin ja toisin. Mutta sitten kun on joitaki, jotka vaikka asuisivat täällä, jos ei pois passita...
Meillä oli samalla lailla ennen. Saman kadun varrella asuv ystäväni saattoi kyläillä päivällä lastensa kanssa meillä pitkänkin aikaa, laittelin sit aina ruuat koko sakille. Pikkuhiljaa sitten lopetin tämän syystä että meille ei ikinä tarjottu hänen luonaan mitään! Ja eivät niin köyhiä ole ainakaan...

PahaSilmä
On meilläkin tiukkaa, mutta ei tulisi mieleenikään ruokkia vain omia lapsia. En ole oppinut vielä semmoista asennetta, että voisin olla välittämättä toisen ihmisen nälästä tai ajatella, että eipä ole minun asiani. Jos joku lapsi on minun kodissani nälkäisenä, niin kyllä se on minun asiani. Jos näen lapsen, jota ei vaikka kotona ruokita, niin kyllä sekin on minun asiani.

Kyllä kaikilla on varmaan edes jauhoja, joista voi tehdä edes teeleipää, joka ei maksa melkein mitään.

järki hoi
Alkuperäinen kirjoittaja saita emäntä:
Lapsemme koulukaveri tuli tänään suoraan koulusta meille (äitinsä oli kuulema luvannut). Toipa vielä isomman sisaruksen mukanaan. No ei siinä mitään, mutta kun vieraat lapset ilmoittivat lähes heti, että heillä on nälkä!
Meillä kituutetaan tämä viikko vähillä rahoilla, niin enpä ollut varautunut kahteen ylimääräiseen ruokailijaan. Hyvä että omamme saamme ruokittua...

Olin varmasti törppö, mutta koska tyhjästä on paha nyhjästä, laitoin välipalaa vain omilleni. Minusta aika röyhkeää laittaa nälkäiset lapset kyläpaikkaan syömään...
"äITINSÄ OLI LUVANNUT" = kun vieras nainen lupaa omille lapsilleen, että saavat mennä koulusta toisen kotiin suoraan se tarkoittaa sitä, että niillä lapsilla on tasan tarkkaan EVÄÄT MUKANA.

Kuinka te kehtaatte haukkua aloittajaa????

Yhteistyössä