Raamatusta siis. Minua kiinnostaa, miten Raamattu johdattaa sinut ihmisen moraalin syntymiseen.
Ennenkuin vastaan tuohon, haluan noinninkuin pohjaksi määritellä, mitä minä moraalilla ymmärrän. Siis kahdella lauseella sanottuna: moraali on ihmisyhteisön senhetkisissä olosuhteissa syntynyt ja kehittynyt käyttäytymiskoodi. Moraalin tarkoitus on yhteisönsisäisen turvallisuuden luominen ja ylläpitäminen.
Kun luet Vanhaa Testamenttia ilman mitään kirkollisia tai poliittisia taka-ajatuksia, se avautuu täysin erilaisena.
Hetimiten, kun on tuskin selvitty luomiskertomuksesta, joudutaan tekemisiin moraalin synnyn kanssa. kertomuksessa Paratiisista Jumala antoi selvät pelisäännöt, jotka ihmiselle ominaisella innokkuudella rikottiin heti, kun vai muilta kiireiltä ehdittiin.
Mitä hyvänsä tuo kielikuva (hyvän- ja pahantiedon puusta syöminen) pitääkään todellisuudessa sisällään, on sillä mitä ilmeisemmin ollut merkittävä vaikutus ihmislajin kehityksen suuntaan.
Asiaa hiukan sekoittaa se, että tämäkin tapaus on kulkenut muistitietona ties kunka monta sukupolvea.
Jokatapauksessa sen muistiinmerkinnän ajankohdalla on jo yhteisöllä ollut jonkinlainen moraali.
"Vaimo, jonka minulle annoit..."Tämä lause kertoo, että elettiin miesten maailmassa.Kun oli mokattu ja kärähdetty, piti homma turvallisuuden nimissä kaataa jonkun sellaisen niskaan, jolla ei muutenkaan ollut oikein minkäänlaista ihmisarvoa. Tällaista moraalia noudatettiin silloin "vanhaan hyvään aikaan".
Joka tapauksessa opetus oli, että rikkomus moraalisääntöjä vastaan tuotti rangaistuksen.
Seuraavan kerran tuli ristiriita yksilön ja moraalin kesken kertomuksessa Kainista ja Abelista. Siinä ei enää näperreltykään omenavarkaissa vaan pistettiin velipoika kylmäksi.Tapauksen selvittely ja ratkaisu sitten taas kuvaa, millaisessa moraalisessa ympäristössä siihen aikaan elettiin.
Näin se siis menee, Vanha Testamentti on täynnä rikoksia, ihan laidasta laitaan, mutta se on myös täynnä tietoa siitä, miten mihinkin aikaan yhteisön säännöt noihin juttuihin ovat suhtautuneet.
Kymmenen käskyä eli Mooseksen Laki oli ensimmäinen Raamattuun kirjattu moraalisäännöstö. Tosin sekin myöhemmin jäi vain massiivisen direktiivikokoelman, Talmud`n sisällysluetteloksi.
Siis tähän tapaan on mielestäni helppoa seurata eriaikaisten moraalikäsitysten syntyä ja kehitystä Raamatusta. Edellyttää kuitenkin, että jaksaa lukea tarpeeksi pitkään.Jokunen sata sivua ei vielä välttämättä anna minkäänlaista kuvaa kokonaisuudesta. Suosittelen.
