Hyvä työnohjaaja, perehdyttäjä, harjoittelunohjaaja ei sano suoraan,ettei toisesta ole alalle. Tyrmäävää
Olen itse ollut henkilöstökouluttaja ja perehdyttänyt uudet työntekijät työhönsä sekä opettanut vanhoille uusia asioita. Kouluttaminen, ohjaaminen ja opettaminen ei kaikilta suju. Se, että osaa itse ammattinsa, ei tarkoita että osaisi opettaa ja perehdyttää toista ihmistä (varsinkin jos se toinen on vielä uransa alussa).
Meillä tämä kemioiden yhteensopimattomuus ja työhön soveltuvuus varmistettiin niin, että "osaamatonta oppilasta" kierrätettiin eri kouluttajilla. Hankalimmassa tapauksessa yksi oppilas kiersi seitsemällä kouluttajalla ja yhteinen päätös oli, ettemme suosittele työsopimuksen jatkamista. Silti sitä ei läväytetty suoraan naamaan "rakentavana palautteena".
Oletko itse, aloittaja, saanut koulutuksen työnohjaukseen, perehdyttämiseen ja palautteenantoon? Millaisen koulutuksen olet saanut erillaisten ihmisten oppimistyyleihin ja kykenetkö itse sopeuttamaan opetuksesi ja ohjauksesi oppilaasi vaatimalle tasolle, niin että hän ymmärtää ohjeistuksesi?